06 Februari 2013

ISU PENDIDIKAN : GURU LUAR BANYAK MASALAH



Hari ini, sektor pendidikan negara ternyata bergerak cukup pantas merentasi transformasi bagi menyaingi keperluan global termasuk pengiktirafan antarabangsa. Usaha itu bukan sekadar meninggikan lagi taraf pendidikan nasional malah bukti bahawa sektor pendidikan sudah bersedia melangkau frasa globalisasi ilmu tanpa sempadan. Pelbagai usaha dipergiat­kan dari semasa ke semasa dengan pendekatan menyeluruh termasuk membawa guru dari luar negara mengajar bahasa Inggeris dan bidang teknikal. Mungkin usaha itu bagi melonjakkan lagi pencapaian sektor pendidikan nasional namun ia menimbulkan rasa kurang senang rakyat tempatan. Ia seperti menidakkan kemampuan tenaga guru tempatan dan kemungkinan mewujudkan masalah lain.

Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Kemasyarakatan dan Kewarganegaraan, Fakulti Sains Kemanusiaan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Ahmad Sohaimi Lazim berkata, pe­ngambilan guru dari luar bagi membantu melonjakkan sektor pendidikan negara tidak salah namun bimbang menimbulkan masalah lain. Beliau berkata, biarpun tujuan pengambilan itu positif, tetapi sensitiviti guru tempatan perlu diambil kira. “Usaha menjalinkan kerjasama dengan mana-mana pihak adalah baik namun perlu mempunyai perancangan rapi bagi mengelak pihak lain tersinggung. Bukan tujuan mengkritik atau membangkang, namun perlu ada perbincangan mendalam sebelum mengambil apa-apa tindakan,” katanya.

Pelbagai frasa diperkenal dan diperbaharui untuk menjadikan sektor pendidikan negara setanding di peringkat antarabangsa. Antara yang giat dilakukan ialah memperkasakan modul tertentu seperti bahasa Inggeris dengan usaha proaktif membawa tenaga pengajar dari luar termasuk dari India. Bagaimanapun, ada pihak berpendapat pendekatan itu boleh mendatangkan implikasi sampingan yang boleh menjejaskan kepentingan dan masa depan guru tempatan. Lumrahnya, tenaga pengajar dari luar kurang memahami aspek budaya pembelajaran pelajar tempatan selain perbezaan sosial yang boleh mendatangkan konflik sampingan. “Dalam proses pembelajaran ini, bukan hanya modul perlu diambil kira malah kesediaan guru luar untuk menerima budaya dan sosial tempatan perlu diberi perhatian.  Mereka perlu menyesuaikan diri dengan budaya masyarakat tempatan supaya boleh memahami, mendekati dan mengenali pelajar dengan lebih baik.  Meskipun matlamat pe­ngambilan guru luar adalah baik, bukan semua mampu berbuat demikian,” katanya mengakui tanpa pendekatan teliti, ia boleh menjarakkan jurang.

“Kemungkinan guru tempatan akan merasakan khidmat mereka seperti tidak berkualiti atau mendapat pengiktirafan walaupun mempunyai kelayakan. Ini bukan saja seperti memperlekehkan keupayaan mereka malah boleh menerbitkan kecenderu­ngan guru tempatan berasa terpinggir. Setiap pelaksanaan perlu ada struktur menyeluruh sebelum sebarang keputusan diambil bagi menjaga kepentingan bersama,” katanya. Ditanya adakah perlu kemasukan guru luar negara, beliau berkata ia boleh dilakukan atas faktor tertentu, tapi perlu memastikan isu berbangkit di kalangan guru dan bakal guru diselesaikan terlebih dulu. Lambakan lambakan graduan yang mengambil jurusan pendidikan, katanya, perlu diambil perhatian serius. “Setiap tahun, ramai graduan jurusan ini menanti penempatan. Bayangkan bagaimana nasib bakal guru baru jika lambakan mereka tidak ditangani dengan baik. Ada yang sudah lama menamatkan pengajian tapi masih belum ada tempat mengajar. Dari segi teori pendidikan, keadaan ini seharusnya tidak berlaku. Kita ada barisan bakal guru muda yang sangat berdedikasi dan lebih arif dengan sistem pembelajaran. Jangan kera di hutan disusukan tetapi anak sendiri mati kelaparan,” katanya.

Pengambilan guru luar negara juga biarpun bertujuan memperkukuhkan beberapa aspek pembelajaran, namun masih boleh diatasi dengan kemampuan guru tempatan. “Contohnya, pengambilan itu bertujuan memperkasakan bahasa Inggeris. Graduan kita pun boleh berbahasa Ing­geris dengan baik terutama jika mengambil pengkhususan dalam Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua (TESL). “Jadi, tiada isu besar bahasa itu tidak boleh diajar guru tempatan. Yang perlu dilakukan ialah memberi latihan berterusan supaya kemahiran mereka lebih tinggi. Saya tidak menafikan guru luar ada pengalaman, pertuturan mereka mungkin lebih sedap, tetapi sudut lain juga perlu diambil perhatian. Isu gaji, penempatan dan keistimewaan dalam aspek tertentu harus diambil kira supaya guru luar ini tidak merungut atau berasa tidak puas hati. Kita berurusan dengan aspek pendidikan yang seharusnya dimartabatkan dengan rasa hormat, tiada kompromi dalam apa jua hal berbangkit. Jika wujud masalah, dikhuatiri akan memberi kesan kepada pelajar, yang akhirnya berbalik kepada guru, sekolah, kementerian, ibu bapa dan masyarakat,” katanya menambah acuan utama dalam proses penerusan usaha itu ialah memastikan matlamat disasarkan tidak menjadi sia - sia.

“Kita tahu proses membawa guru luar negara ini bukan mudah kerana perlu melalui pelbagai rangkaian perjanjian, tolak ansur dan kerjasama. Justeru kita mengharap­kan hasilnya juga setimpal dengan apa yang dilaburkan. Pada masa sama, hargai jasa dan jangan ketepikan peranan guru tempatan,” katanya. Tidak pula menganggap apa dilakukan itu satu pembaziran, akuinya, pendekatan itu perlu dilihat sebagai usaha padu untuk menaikkan lagi sektor pendidikan negara. “Apa dilakukan ini sebahagian transformasi berani kerajaan untuk membangun dan memberi pendidikan terbaik kepada rakyat. Usaha ini tidak salah cuma sebelum mengimplikasikannya, kita sudah bersedia dengan pelan tertentu selain jangan ketepikan keperluan guru tempatan. Kita tidak boleh berterusan bergantung kepada sumber tenaga luar, jadi guru tempatan inilah yang akan meneruskan kesinambungan proses pendidikan itu, jadi berikanlah mereka juga peranan dan keutamaan,” katanya.

Sumber : Metro Online
Tarikh : 28 Januari 2013

ISU UMUM : INISIATIF BAHARU LAHIRKAN SAINTIS TEMPATAN



Langkah kerajaan menimbang pemberian potongan dan pelepasan cukai kepada ibu bapa sebagai insentif tambahan bagi mendorong anak-anak mereka belajar dalam aliran sains adalah pendekatan yang baik. Malah, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pelajar yang memilih aliran sains dicadangkan mendapat pelbagai keistimewaan lain seperti pemberian biasiswa atau derma siswa sebagai motivasi tambahan.  Langkah ini adalah sebagai inisiatif untuk meningkatkan jumlah pelajar sains yang dilaporkan masih rendah dan jauh daripada sasaran.  Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dilaporkan bercadang mening­katkan jumlah komposisi pelajar dalam aliran sains kepada 60 peratus dalam tempoh empat atau lima tahun akan datang.

Kementerian juga menjangka melalui inisiatif baru itu, bilangan pelajar aliran sains boleh dipertingkatkan sekurang-kurangnya 10 peratus. Kini, hanya 20 peratus daripada 472,541 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini terdiri daripada calon aliran sains. Statistik ini pasti­nya membimbangkan.  Kemerosotan jumlah pelajar yang mengambil mata pelajaran sains sepatutnya tidak berlaku kerana dasar pengambilan yang ditetap­kan adalah 60 peratus sains dan teknikal serta 40 peratus sastera atau nisbah 60:40.  Namun, kajian jawatankuasa kumpulan pakar dari wakil universiti dan ahli akademik me­ngesahkan memang berlaku kemerosotan dalam bilangan pelajar yang mengikuti aliran sains di negara ini.  Kajian itu mendapati kemerosotan itu berpunca daripada masalah tenaga pengajar, tiada dorongan atau perhatian ibu bapa dan masalah berkaitan kemudahan seperti makmal tidak leng­kap serta bilik darjah yang tidak dapat menampung bilangan pelajar yang besar.

Pendedahan laporan jawatankuasa ini cukup menarik dan amat signifikan untuk diteliti dan diberi perhatian khusus dan serius oleh semua pihak yang terbabit iaitu pihak kementerian, sekolah, guru dan ibu bapa.  Kita percaya bilangan guru yang ada masih mencukupi malah ia boleh ditambah dari semasa ke semasa mengikut keperluan.  Namun, isu utama ialah kaedah pengajaran di bilik darjah. Seperti yang dilaporkan kaedah pengajaran sekarang lebih menitikberat­kan aspek teori yang menjadi batu penghalang untuk menarik minat pelajar mendekati subjek Sains.  Kita perlu sedar zaman berubah dengan teknologi semakin canggih malah perlu menerima hakikat pelajar sekolah zaman sekarang jauh lebih ke hadapan daripada guru dalam beberapa aspek pengetahuan teknologi terkini terutamanya gajet.  Justeru, memang wajar kementerian melihat dan menyemak semula subjek sains secara menyeluruh agar dapat diberi nafas baru supaya elemen amali diberi tumpuan.

Di samping itu, guru juga sentiasa perlu diberi latihan tambahan supaya bukan saja dapat mengemas kini dan memperlengkapkan diri dengan perkembangan sains dan teknologi terkini, tapi mempelbagaikan corak dan kaedah pengajaran di bilik darjah agar lebih kreatif dan inovatif.  Pelajar perlu ‘dipujuk’ ikut rentak dan cita rasa mereka sendiri supaya tertarik dan berebut untuk memasuki aliran sains dan bukannya dipaksa untuk memilih bidang sains. Dalam hal ini, kaedah pengajaran secara tradisional dan konvensional tidak lagi relevan.  Dalam pada itu, usaha memupuk minat terhadap bidang sains kepada anak-anak kita pastinya akan gagal jika ibu bapa tidak memainkan peranan.  Ibu bapa sewajarnya mendorong anak-anak mereka untuk mendekati bidang sains sejak kecil. Ketakutan mahupun fobia terhadap sains perlu dielakkan.

Pelbagai usaha boleh dilakukan untuk tujuan pendedahan serta untuk menarik minat mereka seperti pembelian lebih ba­nyak buku dan majalah sains, lawatan ke tempat mahupun pameran sains dengan kerap serta mendidik dan menerap­kan kepentingan dan kelebihan bidang sains.  Kita juga berharap agar isu kemudahan dan prasarana yang dibangkitkan seperti kemudahan makmal tidak lengkap serta keadaan bilik darjah yang tidak dapat menampung pertambahan bilangan pelajar sains wajar diberi perhatian serius oleh pihak kementerian juga sekolah.  Prasarana ini adalah perkara asas yang perlu ada dan wajib disediakan dulu andai kita mahu menarik lebih ramai lagi pelajar memilih bidang sains sebagai pilihan utama. Kita tidak mahu kekangan prasarana menjadi batu penghalang dalam usah meningkatkan bilangan pelajar sains.

Semua pihak perlu sedar negara perlukan pakar sains dan teknologi dari pelbagai bidang sub-kepakaran sains dan teknologi bagi terus memacu impian menjadi negara maju berpendapatan tinggi. Kita bukan saja mahu maju dengan cara dan acuan kita sendiri tapi juga mahu maju dengan hasil kerja anak-anak tempatan.  Justeru, diharapkan KPM meneliti secara terperinci kesemua 15 cada­ngan yang dikemukakan jawatankuasa kerja terbabit dan melaksanakan inisiatif yang difikirkan sesuai demi mencapai hasrat meningkatkan lagi jumlah pelajar sains di negara kita.

Sumber : Metro Online
Tarikh : 28 Januari 2013

ISU PENDIDIKAN : TIBA MASANYA PENCAPAIAN PELAJAR LELAKI MENINGKAT


Oleh : Ruhaiza Rusmin


Jurang dominasi pencapaian akademik yang ketara di antara pelajar lelaki dan perempuan bukan isu yang boleh dipertikaikan. Namun, kebimbangan pelbagai pihak mengenai jurang sedia ada perlu diberi perhatian demi memastikan proses kelangsungan pendidikan antara dua gender itu dapat diimbangi dengan baik. Penguasaan pelajar perempuan dalam pencapaian akademik yang sentiasa cemerlang bagai memberi isyarat bahawa pencapaian pelajar lelaki mesti diperbaiki jika tidak mahu terus ketinggalan. Biarpun sistem pendidikan yang diguna pakai tiada bezanya untuk mengukur kapasiti pencapaian dua gender, mengapa pencapaian pelajar lelaki tetap tidak setara?

Biaroun kemampuan pelajar lelaki sering kali dikatakan agak ketinggalan, namun mereka masih boleh berjaya jika disokong dengan cara yang betul. Ini menimbulkan persepsi, pelajar lelaki memang mempunyai tahap kepandaian rendah berbanding pelajar perempuan hingga menjadikan mereka ‘populasi’ yang semakin mengecil dalam pencapaian akademik. Pensyarah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Profesor Dr Othman Lebar berkata, memang ada perbezaan tahap perkembangan di antara pelajar lelaki dan wanita Beliau berkata, biarpun dominasi pencapaian akademik lebih terarah kepada perempuan, akan tiba masanya lonjakan pencapaian pelajar lelaki mengatasi pelajar perempuan. “Perkara ini tidak mustahil kerana proses pengembangan, cara berfikir dan pendedahan berbeza. Pada peringkat awal, kecemerlangan pelajar perempuan agak ketara kerana mereka terdidik dengan sistem pembelajaran berstruktur,” katanya.

Berdasarkan kajian beliau pada 2008, pelajar perempuan secara biologikal memang mempunyai potensi menyerlahkan kematangan pada usia tertentu biarpun di sekolah rendah. Kematangan pelajar perempuan, katanya, boleh dilihat apabila mereka sangat teliti sewaktu membuat kerja sekolah, sering membawa buku dan khusyuk di dalam kelas. “Sebaliknya pelajar lelaki lebih banyak bermain, bergurau senda dengan mengusik kawan dan hanya mampu memberi perhatian pada pelajaran pada 15 minit pertama. Perbezaan biologikal ini memang fitrah kerana secara normalnya, perempuan memang cepat matang. Tapi kematangan lelaki dalam berfikir boleh menjadi sangat pantas apabila berada pada tahap tertentu. Pada waktu itu, lelaki berfikir menggunakan akal tapi perempuan menggunakan emosi,” katanya.

Katanya, ibu bapa tidak perlu risau jika melihat anak lelaki mereka leka bermain serta liat membaca buku. “Kemampuan mereka menyerap maklumat, memahami proses pembelajaran dan mengulang kaji tidak sama dengan pelajar perempuan. Tapi mereka tetap boleh fokus,” katanya. Melalui hasil kajian itu, beliau mendapati masalah ketidakseimbangan pencapaian akademik antara dua gender itu sudah berlaku sejak 1960-an termasuk di negara maju. “Ini berkait rapat dengan nilai etika dan budaya. Lelaki sering ditafsirkan sebagai golongan yang banyak memikul tanggungjawab dan melihat proses pembelajaran itu lebih bersifat fizikal. “Perempuan pula melihat proses pembelajaran itu seperti satu seni dan perlu dilakukan atas dasar tanggungjawab. Kontra itu menjadikan pelajar lelaki menganggap belajar skopnya sangat meluas bukan sekadar akademik semata-mata sedangkan pelajar perempuan sebaliknya,” katanya.

Di negara maju, katanya mereka turut berdepan dilema ini. Pelajar lelaki banyak yang tercicir dalam akademik tapi akhirnya menjadi insan berjaya. “Nama-nama seperti Bill Gates tidak cemerlang dalam akademik tapi menggunakan kepandaian lain untuk berjaya. Ini juga panduan yang baik supaya ibu bapa tidak terlalu gusar dan tertekan jika anak tidak terarah kepada akademik, sebaliknya subjek berbentuk teknikal,” katanya. Beliau menyarankan agar ibu bapa memberi sokongan kepada anak lelaki jika mereka menunjukkan kecenderungan dalam subjek tertentu. “Ada kalanya, ibu bapa mempunyai persepsi buruk jika melihat anak lelaki lebih teruja kepada Internet, sukan, Discovery Channel berbanding membaca buku. Biarkan kerana pada masa itu mereka sedang menggunakan kreativiti serta keterujaan untuk memperoleh sumber maklumat yang boleh membantu dalam proses pembelajaran. Jangan sekat atau membebel kerana ia akan membantutkan kegigihan mereka untuk belajar. Perlu diingat cara belajar pelajar lelaki dan perempuan berbeza,” katanya.

Malah, kajian itu membuktikan pelajar lelaki lebih berminat kepada aspek teknikal, sains dan matematik tetapi bermasalah dalam subjek Bahasa Melayu dan Inggeris. Kecenderungan itu, katanya, boleh membawa kepada peningkatan pencapaian tahap berikutnya dan jika diberi dorongan berterusan, mereka boleh berjaya. “Tapi kecemerlangan itu tidak hanya diukur melalui tahap pencapaian akademik semata-mata. Mungkin pencapaian akademiknya sederhana tapi kerana ada pengetahuan teknikal, itu satu kelebihan. Dan selalunya pelajar lelaki ini, sekali diberi peluang menunjukkan kemahiran atau minat, mereka boleh terus memacu kecemerlangan sama di sekolah atau institusi pengajian tinggi,” katanya.

Ditanya adakah ini menunjukkan pencapaian pelajar wanita hanya pada tahap tertentu, beliau menafikan, sebaliknya menegaskan mereka mampu meneruskan kecemerlangan. “Buktinya institusi pengajian tinggi negara banyak didominasi pelajar perempuan. Cuma persoalannya, apakah bidang diikuti itu mampu memberi pulangan setimpal sebaik tamat pengajian? Tolak tepi penguasaan dalam bidang kritikal seperti perubatan tapi melihat senario pekerjaan hari ini, dominasi tenaga kerja berprestij atau berkemahiran banyak didominasi pelajar lelaki. Ini membuktikan sampai tahap tertentu, pelajar lelaki mampu membina kecemerlangan sendiri yang menyamai atau melebihi pelajar wanita. Justeru, usah gusar jika pelajar lelaki sering ketinggalan. Percayalah bahawa kebolehan setiap pelajar berbeza dan mereka ada keistimewaan masing-masing,” katanya.

Sumber : Metro Online
Tarikh : 7 Januari 2013
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails