JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



06 April 2023

KETIKA MARAH PELAJAR ELAKKAN DIRI DARIPADA MENYEBUT PERKATAAN YANG KURANG ELOK

 


Hubungan guru dan pelajar ini ada pasang dan surutnya. Saya tidak ada pengalaman mengajar di sekolah rendah tetapi kalau kita mengajar di sekolah menengah, pelajar yang sudah menginjak usia remaja, perangai mereka memang memeningkan kepala. Perangai pelajar inilah yang selalu membuatkan cikgu marah apabila sabar semakin menipis dari hari ke hari. Ketika marah, ada ketikanya guru gagal mengawal diri hingga mengujarkan kata-kata yang boleh menyinggung hati pelajar atau kata-kata yang diucapkan itu langsung tidak ada kaitan atau tiada makna untuk menginsafkan pelajar.

1.      Awak tak nak belajar, saya tak rugi, gaji saya masuk setiap bulan

"Awak nak belajar ke, awak tak nak belajar ke, gaji saya tetap masuk juga setiap bulan, awak semua ini masa depan belum tahu lagi. Saya mengajar awak bercakap. Ibu bapa awak tidak ajar awak cara hormat orang ke?

Ramai guru selalu mengucapkan kata-kata ini di dalam kelas apabila pelajar tidak memberikan tumpuan. Pada pendapat saya, dua frasa yang cuba dielakkan daripada disebut ialah frasa "gaji saya tetap masuk juga setiap bulan" dan frasa "ibu bapa awak tidak ajar awak cara hormat orang ke?". Walau bagaimanapun, dalam masyarakat kita ungkapan "ibu  bapa awak tak ajar ke?" sudah menjadi kebiasaan. Frasa ini tidak elok disebut sebenarnya. Saya tahu semua ibu bapa memang mendidik anak tentang adab dan budi bahasa dengan orang lain lebih-lebih lagi guru tetapi kenakalan anak ada kalanya di luar kawalan terutama apabila berjauhan dengan ibu bapa.

2.    Kata-kata yang merujuk kepada bangsa, agama, keturunan, dan darjat

Yang ini saya hanya nyatakan sahaja, iaitu kata-kata yang berkaitan dengan bangsa, keturunan, agama, taraf hidup dan wilayah (tempat tinggal). Apabila marah kita jangan sesekali mengaitkan kenakalan atau kebiadapan pelajar dengan asal usul mereka. Mereka akan ingat kata-kata kita sampai bila-bila. Zaman kini zaman media sosial, silap-silap mereka akan siarkan reaksi mereka di media sosial dan kita akan menjadi sasaran natizen hingga menjatuhkan martabat bidang perguruan. Kalau boleh apabila terlalu geram dan sakit hati, tarik nafas dan lepaskan perlahan-lahan, jangan terus marah pada masa itu. Walau bagaimanapun, saya faham guru juga manusia, ada kalanya pelajar yang belum matang ini sengaja menyebut kata-kata yang berbentuk penghinaan kerana mereka dengar dan belajar daripada masyarakat melalui pergaulan seharian.

3.    Bodoh, bebal, bengap

Bodoh, bebal, bengap, dan seumpamanya tidak seharusnya diucapkan tetapi kalau terucap jangan ego untuk memohon maaf dan mengakui kesalahan diri. Kata-kata sebegini boleh meninggalkan kesan yang mendalam dalam jiwa pelajar terutama jika ditujukan kepada individu. Kita harus tahu pelajar datang ke sekolah untuk belajar kerana mereka asalnya tidak tahu membaca, menulis, mengira, memahami, dan tidak mengenali lagi potensi dan bakat diri. Memang tugas guru untuk menjadikan mereka tahu. Namun begitu, tahap pelajar ini berbeza-beza. Yang bijak memang mudah diajar tetapi yang lemah kita ajar sampai sebulan pun dia belum menguasai. Dia tidak minta supaya dirinya lemah tetapi kejadian dirinya memang begitu. Jika cikgu berjaya mendidik pelajar begini hingga cerdik dan pintar, percayalah cikgu akan berasa puas dia pasti amat menghargai.

Guru yang ikhlas mendidik dengan sabar, tabah, dedikasi, dan amanah pasti akan jumpa jalan keluar apabila berhadapan dengan semua masalah bersama pelajar. Allah Yang Maha Esa pasti akan membalas segala kebaikan dan pengorbanan guru baik dalam bentuk tersurat mahupun tersirat. Nikmat hidup yang Allah bagi kepada cikgu mungkin dalam bentuk anak-anak cikgu yang cemerlang, kesihatan cikgu yang berkekalan, rumah tangga yang bahagia, kemajuan dalam kerjaya dan rezeki yang tidak putus-putus. Penghujung perjalanan hidup cikgu Allah sudah janjikan syurga. Insya-Allah. Saya akui semakin lama tugas mendidik ini semakin mencabar kerana nilai hormat ibu bapa dan pelajar terhadap guru sudah menipis tetapi yang seperti ini tidak ramai, jumlahnya mungkin 5 daripada 50 orang ibu bapa. Ramai lagi ibu bapa yang masih hormat dan mendoakan guru.

Tiada ulasan: