JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



26 Mei 2012

ISU KENEGARAAN : RAKYAT, NEGARA, DAN KELANGSUNGANNYA


Rencana ini ditulis oleh :
DATUK RUHANIE AHMAD
Mantan Ahli Parlimen Parit Sulong


Menurut kajian keselamatan, rakyat, tanah air dan pemerintah adalah jasad fizikal negara. Tanpa rakyat, wilayah dan pemerintah, sebuah negara hanya wujud sebagai satu gagasan. Ambil contoh Iraq sebelum ditakluki Amerika Syarikat (AS) atas alasan menghapuskan Saddam Hussein dan senjata pemusnahnya. Berdasarkan konsep gagasan negara, Iraq sebelum perang dengan Iraq sesudah ditakluki AS tetap bernama Iraq. Namun kerana rakyat, wilayah dan pemerintahnya adalah jasad lahiriah kepada Iraq, ini bermakna yang ditakluki AS secara fizikal adalah bumi Iraq, yang dibinasakan adalah pemerintah Iraq, yang dibunuh adalah rakyat Iraq. Hari ini, AS sudah belanja ribuan juta dolar, setiap padang bola sudah digali, setiap masjid sudah diselongkar, namun senjata pemusnah tidak ditemui, Saddam Hussein dibunuh di tali gantung.

Apa terjadi di Iraq adalah angkara tali barut asing di negara tersebut yang memperjudikan keselamatan negaranya untuk lakukan regime change (guling kerajaan). Akhirnya, Iraq dilanda perang saudara sejak Mac 2003 hingga sekarang. Demikian kaitan keselamatan nasional dengan negara. Dalam konteks Malaysia, rakyat Malaysia, muka bumi Malaysia dan pemerintah Malaysia adalah jasad fizikal Malaysia. Apa jua keganasan, kehuru-haraan dan kebinasaan yang terjadi, Malaysia tetap Malaysia. Jasad lahiriah negara yang rosak binasa adalah pemerintah, rakyat dan bumi Malaysia. Ketiga-tiganya adalah elemen yang menzahirkan negara bernama Malaysia. Elemen batiniah Malaysia yang jadi mangsa adalah nilai-nilai terasnya, iaitu ketenteraman, keamanan, kesejahteraan, keharmonian, kemakmuran, perpaduan dan ketahanan yang dilandasi Perlembagaan Persekutuan, Rukun Negara, Wawasan 2020 dan Konsep 1Malaysia.

Ini sebabnya bila pakatan pembangkang mengaktifkan pertukaran kerajaan atau regime change, kerana orang besarnya gairah merampas takhta di Putrajaya, perbuatan ini ditujukan kepada rakyat, muka bumi, pemerintah serta nilai-nilai teras Malaysia. Namun kerana regime change ini dilandasi budaya ganas, lazimnya didalangi anasir luaran, keganasan ini juga disasarkan kepada rakyat, muka bumi, pemerintah serta nilai-nilai teras Malaysia. Kelompok tali barut ini disyaki menerima dana asing melalui organisasi topeng, khususnya pengangkara Bersih. Niatnya bukan perjuangkan demokrasi. Tujuan tersiratnya mahu cetuskan anarki. Topeng-topeng ini menyasarkan matlamatnya kepada rakyat, muka bumi dan pemerintah Malaysia supaya boleh dipajakkan secara politik kepada pihak pemberi dana.

Topeng-topeng ini jahil tentang keselamatan nasional. Jika tanpa hujung pangkal yang sah, nyata dan demokratik, rakyat diadu-dombakan, wilayah dihuru-harakan dan pemerintah dikucar-kacirkan, perbuatan ini adalah tindakan menggugat negara. Bila rakyat pecah-belah, muka bumi huru-hara dan pemerintah kucar-kacir, inilah saatnya kuasa asing, khususnya negara besar yang mahu kuasai geostrategik Malaysia, campur tangan dalam urusan negara kita. Ini sebabnya Al-Mashat (1985), Azar & Moon (1988), McLaurin (1988), Buzan (1988), Ayoob (1995), Sity Daud & Zarina Othman (2005), dan Kamarulnizam Abdullah (2010) merumuskan, negara majmuk dan negara membangun, termasuk Malaysia, perlu titik beratkan kesejahteraan rakyat, kemakmuran ekonomi, kedaulatan dan survivalnya.

Menurut Al-Mashat, kesejahteraan wujud bila rakyat berjaya menangkis kebinasaan sosio-ekonomi. Menurut Buzan, negara membangun dan majmuk mesti titikberatkan pemerintah yang kukuh supaya berupaya menangkis dominasi asing. McLaurin berkata, keruntuhan ekonomi boleh cetuskan keganasan rakyat dan kehuru-haraan negara. Azar & Moon menegaskan, huru-hara di negara majmuk mendorong gerakan pemisah dan mungkin wilayah baru seperti Yugoslavia yang terbelah kepada Bosnia, Serbia dan Croatia di awal tahun 1990-an. Dalam konteks ini, jangan kita lupa, Malaysia menyingkirkan Singapura pada tahun 1965 sebab ketika itu ada pihak berusaha mencetuskan konflik dan anarki. Rujuk Ghazali (1990), Lau (2001) dan Keith (2005).

Ayoob menghuraikan, selamat atau tidaknya sesebuah negara bergantung pada tahap keterdedahan rakyatnya kepada ancaman dalaman dan luaran yang membinasa dan meruntuhkan seluruhnya. Sity & Zarina (2005) merumuskan, pengukuhan ekonomi dan memperbaiki keadaan sosial menjadi mekanisme keselamatan. Kepincangannya jadi punca ketidakamanan dan mengancam keselamatan negara. Kamarulnizam (2010) pula menyimpulkan, keselamatan nasional Malaysia menitikberatkan faktor struktural dan sosial untuk memelihara survival rakyat majmuk dan kedaulatan negara yang mempunyai kekuatan geostrategik di Asia Tenggara.

Iktibarnya, setiap perilaku melibatkan keselamatan. Umat Islam beratkan keselamatan dunia akhirat. Bukan Islam dan golongan susah, pilih keselamatan ekonomi. Rakyat majmuk utamakan keselamatan identiti. Pemerintah perlukan keselamatan nasional. Seluruh corak keselamatan ini saling berkait. Rosak satu, binasa semua. Jangan perjudikan dan kompromi keselamatan negara. Memelihara keselamatan bukan hanya tugas pemerintah, polis dan tentera. Ia tanggungjawab semua, termasuk pemimpin dan ahli pembangkang serta organisasi topengnya. Kesimpulannya, orang besar pembangkang dan topeng-topengnya, jangan perjudikan keselamatan Malaysia, kedaulatan dan kelangsungannya. Akhir sekali, usah diamalkan budaya politik asing dan ganas di Malaysia. Sebaik-baik siasah adalah yang serasi dengan lasnskap budaya Malaysia, demi rakyat, demi tanah air tercinta!

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Utusan Malaysia
26 Mei 2012