16 November 2012

ISU UMUM : RAKYAT PERLU INSAFI BEBAN PERDANA MENTERI


Rencana ini ditulis oleh :
DZULKARNAIN TAIB
Presiden Kelab Wartawan Muda Malaysia dan
bekas Ketua Pengarang Suara Keadilan.


Kerusi Perdana Menteri merupakan jawatan tertinggi dalam strata pentadbiran negara. Jawatan Perdana Menteri dalam konteks Malaysia adalah sangat unik kerana jawatan tersebut menuntut pertanggungjawaban dari seluruh pihak yang berbeza latar belakang agama, bangsa, budaya, sejarah, bahasa dan orientasi yang bersifat dinamik dan berubah-ubah. Jawatan yang penuh cabaran dan bebanan ini memerlukan seorang yang benar-benar mempunyai kemampuan dan kebijaksanaan untuk memenuhi tuntutan pelbagai pihak yang berbeza kepentingan dan keperluan mereka. Tidak sedikit negara yang meramalkan negara bangsa yang ditubuhkan pada 31 Ogos 1957 ini yang mempunyai struktur masyarakat yang begitu berkecamuk dan carca marba boleh bertahan.

Sebilangan sarjana seperti Profesor Emeritus Clive Kessler, seorang Profesor Kajian Sosiologi dan Antropologi dari Universiti New South Wales, Australia menyebut Malaysia adalah umpama sebutir bom jangka yang menunggu masa untuk meledak. Ini merujuk kepada konteks masyarakat majmuk pelbagai kaum, agama, bahasa, tradisi, budaya, sejarah serta ideologi dan hala tuju. Justeru jawatan Perdana Menteri di Malaysia tidak hanya perlu dilihat dari sudut politik demokrasi sepenuhnya dalam erti kata negara bangsa di Barat. Ini juga menggambarkan watak Bendahara - ingat watak Tun Perak dan seumpama - yang disayangi rakyat dan pada masa yang sama melindungi kepentingan tradisi kenegaraan. Selain memikul tanggungjawab legasi lampau yang diperturunkan oleh Perdana Menteri sebelumnya, Perdana Menteri sekarang juga terpaksa berhadapan dengan persekitaran sosio-politik dunia baru yang amat berbeza dan penuh hambatan.

Inilah senario yang dihadapi oleh Perdana Menteri sekarang, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak. Dengan mengambil kira semua faktor ini kita boleh merumuskan dengan mudah, bukan calang-galang orang yang mampu memikulnya. Dalam keadaan diasak oleh tanggungjawab semasa yang begitu rencam dan getir serta dihimpit dengan peranan lalu yang wajib juga diteruskan, Perdana Menteri sekarang masih menunjukkan watak yang tenang, mesra dan waras dalam persekitaran sosiopolitik yang membuak-buak. Apakah pemegang jawatan ini harus dibiarkan untuk terus dihambat, dihimpit dan diasak tanpa henti? Serangan dan desakan bertalu-talu yang dilakukan tanpa henti dan silih berganti oleh pihak-pihak berkepentingan di dalam dan di luar kerajaan khususnya kelompok pembangkang tanpa sebarang rasa simpati dan peduli, seharusnya dikendurkan.

Sehubungan itu, penulis berpandangan amanah dan ujian yang dihadapi oleh perdana menteri sekarang tidak terbayangkan duri dan ranjaunya. Adalah diharapkan semua pihak menginsafi suasana yang dihadapi oleh Perdana Menteri dan memberikan beliau, atas prinsip keadilan, kemanusiaan dan keagamaan sedikit masa dan ruang untuk bertafakur dan beristirehat daripada segala kerenah yang menghujaninya. Maka itu kumpulan-kumpulan yang berkepentingan seperti Hindraf, Suaram, Bersih, SIS (Sisters In Islam), PUM, kumpulan anti dan pro-Lynas serta kumpulan anti dan pro-AES perlu bermuhasabah diri dan tidak memilih tindakan kebudak-budakan yang hanya tahu merengek, menjerit, merampus, menunjuk laku dan saling mendesak. Ini juga termasuk pihak-pihak dan individu-individu yang melemparkan idea kontroversi yang mencetuskan ketegangan seperti Melayu boleh tukar agama, kebebasan individu lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT), dan simpati melulu terhadap fahaman pluralisme agama.

Pandangan pelampau yang menuntut hak royalti minyak yang keterlaluan serta kumpulan minoriti yang mendahulukan kepentingan satu pihak, juga perlu melihat kepentingan kolektif dan nasional di atas segala-galanya. Mereka sebaliknya harus menjadi lebih dewasa dan matang untuk mengusulkan apakah bentuk pendekatan yang boleh dikongsi bersama bagi mencari jalan penyelesaian yang sebaik mungkin. Seandainya semua pihak ingin mendapatkan hak mereka masing-masing dengan mengabaikan keutamaan yang merentasi kepentingan semua pihak, nescaya apa yang kita nikmati sekarang akan berkecai. Sebagai Perdana Menteri, tanpa menafikan perlu dan sahnya segala tuntutan satu pihak tadi, beliau tentunya lebih memikirkan dan menumpukan kepada tanggungjawab kolektif yang jauh lebih besar demi mempertahankan dan melindungi kepentingan bersama yang menjadi asbabul wujud (sebab-sebab keberadaan) negara Malaysia.

Oleh itu adalah menjadi harapan besar agar semua pihak membina jiwa dan pemikiran yang lebih besar untuk meletakkan keutamaan permuafakatan bersama di atas segala-galanya dan mendokong Perdana Menteri dalam melaksanakan tanggungjawab ini.

Sumber
Utusan Malaysia
16 November 2012

ISU GURU : NILAI PENGHARGAAN DALAM PENDIDIKAN


Rencana ini ditulis oleh :
DR. JESSICA ONG HAI LIAW
Timbalan Pengarah Bahagian Kepimpinan, Korporat dan Perhubungan Antarabangsa dan Pensyarah Kanan di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.


Keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) akan diumumkan pada Isnin depan. Peperiksaan yang diperkenalkan pada 1987 menggantikan peperiksaan Penilaian Darjah Lima itu merupakan program pengujian untuk menilai pencapaian kognitif pelajar di akhir sekolah rendah di negara ini dan diambil oleh pelajar-pelajar di akhir Tahun Enam pendidikan rendah. Kepada ibu bapa merekalah yang lebih risau menunggu keputusan UPSR berbanding anak-anaknya. Bukan kerana risau lulus atau gagal sangat tetapi lebih kepada berapa A yang dicapai. Adakah berapa A itu sangat penting dalam membentuk jatidiri anak-anak kita pada hari ini untuk menentukan keperibadiannya yang akan berjaya di sekolah menengah nanti? Walau apapun keputusannya, anak-anak kita perlu diberi peluang untuk terus dihargai kerana banyak lagi pengukur kejayaan mereka kelak. Mungkin di sekolah menengah atau di universiti nanti mereka akan lebih berjaya.

Saya sering diasak dengan soalan, kenapa mereka yang cemerlang di sekolah tetapi di tempat kerja tidak secemerlang manapun? Di mana silapnya? Nilai sebuah penghargaan amat besar dan ucapan terima kasih sudah cukup yang menjadi inspirasi kita semua kerana nilai penghargaan memberikan seseorang itu nilai yang menyentuh jiwanya dan memberikan semangat untuk terus berusaha. Menghargai atau dihargai tidak kira usia atau di mana sahaja memberi seribu pengertian. Bidang pendidikan paling sesuai untuk diberi penghargaan kerana ilmu sukar dinilai dengan wang ringgit. Penghargaan sering dikatakan sama dengan ganjaran di mana adanya ganjaran ekstrinsik atau instrinsik dan yang mana lebih penting dalam kehidupan kini di hati anak-anak kita. Ganjaran ekstrinsik meliputi ganjaran kewangan atau ganjaran yang memberi kesan berbentuk material penting untuk memotivasikan anak-anak kita jika berjaya dalam setiap peperiksaan. Sementara itu, ganjaran instrinsik sebagai satu bentuk ganjaran yang tidak boleh dilihat intangible reward atau sebagai ganjaran psikologi.

Kalau hendak mengulas tentang ganjaran memang sukar dinilai dari aspek wang ringgit kerana apa yang diberi bukan kita menunggu untuk menerima sahaja tanpa berusaha. Zaman sekarang, semua melihat kepada ganjaran ekstrinsik meliputi ganjaran kewangan atau ganjaran yang memberi kesan sebagai penting untuk memotivasikan anak-anak kita jika berjaya dalam setiap peperiksaan. Percaturan sebegini dikatakan dapat memberikan semangat kepada mereka sebab nampak dari segi material dan berjaya menaikkan semangat mereka mengejar kebendaan dalam kehidupan. Segelintir ibu bapa berkata kalau mampu apa salahnya. Berilah kepada anak-anak apa yang mereka mahukan asalkan cemerlang. Contohnya, jika anak yang mendapat 1 A mendapat RM100 atau lebih dan jika dapat 5A akan diberikan sebuah iPad, iPhone5 atau apa-apa sahaja yang mereka inginkan asalkan sapu bersih 5A di Sekolah Kebangsaan atau 7A di Sekolah Jenis Kebangsaan. Nilai ganjaran sebegini adakah praktikal diterapkan di jiwa anak-anak kita?

Pada 2 November lepas, saya sempat menghadiri Majlis Konvokesyen sebuah Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan di Puchong, di mana Persatuan Ibu bapa Guru (PIBG) dan pihak sekolah sepakat menganjurkan Majlis Penghargaan dengan meriah sekali walaupun keputusan UPSR belum diumumkan. Perarakan guru-guru masuk ke dewan amat dirasakan sangat apabila diberikan tepukan gemuruh oleh ibu bapa yang hadir dan pelajar-pelajar sekolah sebagai tanda mengucapkan terima kasih kepada guru-guru. Selepas majlis, saya sempat mengintai suasana di sebuah kelas yang penuh emosi apabila ucapan seorang guru meluahkan perasaannya kepada pelajar-pelajarnya dengan meminta maaf kepada pelajar-pelajarnya kerana bersikap terlalu mendesak dan tidak pernah cuba memahami perasaan pelajar-pelajarnya kerana ingin melihat mereka berjaya dalam UPSR. Air mata guru itu diiringi tangisan dan beliau turut meminta maaf kepada ibu bapa kerana sering menelefon mereka dan menegur kerana tidak menyemak kerja sekolah anak-anak mereka.

Terfikir sejenak, seorang guru yang garang menangis meminta maaf menunjukkan keikhlasan yang diluahkan oleh guru tersebut membuatkan saya memahami nilai pengorbanan beliau yang menggunakan cara ganjaran yang negatif seperti mendenda dan memarahi untuk mendesak pelajar-pelajarnya berusaha ke paras maksimum. Semua pelajar yang memeluk beliau seorang demi seorang sebagai tanda penghargaan membuatkan suasana sangat mengharukan. Seorang pelajar yang berbisik kepada rakannya, dia tersalah menilai guru yang paling garang, tegas dan dibencinya selama setahun adalah guru yang terbaik sebenarnya. Jasa guru-guru memang tiada nilainya kerana gelaran cikgu akan dibawa hingga ke akhir hayat. Sebab itu kerajaan sangat prihatin dengan profesion perguruan.

Baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran menyatakan guru besar dan pentadbir cemerlang yang memperoleh ijazah sama ada secara separuh masa atau di bawah program Pengajian Jarak Jauh akan dilantik terus ke Gred DG41 tanpa perlu hadir temu duga boleh memohon terus kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) untuk dikecualikan daripada proses temu duga. Begitu juga dengan graduan yang berprestasi cemerlang pada tahap akademik dan ikhtisas selepas menamatkan pengajian, akan dilantik terus tanpa proses temu duga sebagai guru pelatih mulai tahun depan. Berita ini amat dihargai dengan memotivasikan guru-guru sanggup berkorban wang ringgit untuk belajar ke peringkat tertinggi. Satu penghargaan yang tiada nilainya. Salam Deepavali, Salam Awal Muharam dan Salam 1Hati.

Sumber
Utusan Malaysia
14 November 2012

ISU UMUM : 1MOCC, CABARAN KEPADA SEKTOR AWAM PADAM PERSEPSI LEMAU


Rencana ini ditulis oleh :
Fauziah Arof


Sewajarnya, Pusat Panggilan 1Malaysia (1MOCC) yang dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin yang bertujuan memberi kemudahan kepada orang ramai diambil sebagai satu lagi cabaran oleh warga kerja sektor perkhidmatan awam yang terlibat untuk membuktikan kemampuan mereka. Langkah kerajaan mewujudkan satu talian rujukan tunggal yang beroperasi selama 24 jam sehari, tujuh hari seminggu dan 365 hari setahun ini termasuklah pada hari cuti umum untuk orang ramai mengemukakan pertanyaan, aduan atau cadangan sememangnya amat baik sekali. Sebagai permulaan, fasa perintis 1MOCC melibatkan 21 agensi kerajaan yang merangkumi Jabatan Perdana Menteri dan agensi di bawahnya, Jabatan Imigresen, Jabatan Pengangkutan Jalan dan Jabatan Pendaftaran Negara.

Justeru, orang ramai sebagai pengguna kemudahan ini sudah pasti meletakkan harapan yang sangat tinggi terhadap keberkesanannya dan mahu ia berfungsi seperti yang diinginkan dan dikatakan oleh Perdana Menteri. Sektor perkhidmatan awam perlu sedar bahawa apa jua kemudahan yang diwujudkan oleh kerajaan kepada orang ramai, tentunya tidak akan memberi sebarang makna atau hanya menjadi satu pembaziran sekiranya penggerak-penggeraknya tidak bersungguh-sungguh, tidak ada semangat atau menjalankan amanah yang diberikan secara sambil lewa. Sektor ini perlu membuktikan kepada orang ramai bahawa mereka bukan golongan yang ‘lemau’ untuk menjalankan tugas dalam memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat. Walaupun mutu perkhidmatan sektor awam di negara ini menunjukkan peningkatan, namun masih banyak ruang yang perlu diperbaiki dan pelbagai persepsi buruk orang ramai terhadap mutu perkhidmatan awam sebelum ini perlu dipadamkan.

Jangan kerana sikap beberapa pekerja yang tiada ‘jiwa’ untuk bekerja dan berdepan dengan orang ramai ini merosakkan imej semua sektor awam. Dan sudah sewajarnyalah sektor perkhidmatan awam yang menjadi tulang belakang kerajaan dipandang tinggi dan dihormati rakyat melalui mutu kerja yang ditunjukkan. Maka pihak yang terlibat perlu memastikan, talian hotline, faks, e-mel, laman web, facebook dan twitter yang disediakan untuk menghubungi 1MOCC berfungsi dengan sebaiknya. Berfungsi di sini bermaksud ada maklum balas yang diterima dan tindakan yang diambil terhadap aduan, pertanyaan dan cadangan yang diberikan agar perkhidmatan ini benar-benar memberi manfaat kepada orang ramai dan juga kerajaan dalam melakukan penambahbaikan terhadap mana-mana bidang perkhidmatan awam.

Tentunya orang ramai tidak mahu talian 03-80008000 yang disediakan 24 jam itu, sama seperti talian-talian khidmat pelanggan lain yang disediakan sebelum ini - tidak berjawab atau menunggu begitu lama untuk dijawab dan paling membuat orang ramai panas hati apabila disambungkan ke sana ke mari dan akhirnya dimatikan sambungannya begitu sahaja. Melalui pengalaman-pengalaman sebegini sebelum ini membuatkan orang ramai marah dan yang akan terpalit dengan kemarahan ini, sudah tentulah kerajaan. Kerajaan juga yang sudahnya dikatakan lembap dan dipersalahkan. Dan orang ramai juga mahukan pengendali talian ini terdiri daripada pihak atau pegawai yang benar-benar boleh membantu dan tahu bidang kerja mereka. Berkhidmat di kaunter-kaunter atau bertindak sebagai penjawab talian hotline memerlukan orang yang berkemahiran dan berpengetahuan, bukan sekadar menjawab perkara-perkara asas dan menyambungnya kepada pihak lain atau meminta memanggil semula kemudian kerana pegawai yang ditugaskan keluar entah ke mana.

Begitu juga kita tidak mahu laman-laman web, facebook dan twitter yang disediakan, sunyi tanpa pengendali dan yang ‘membuat bising’ ialah orang ramai yang menjadikan laman sosial itu sebagai medan untuk mengutuk atau meluahkan rasa tidak puas hati terhadap mana-mana agensi perkhidmatan awam atau diambil kesempatan oleh ‘kaki-kaki yang gila berpolitik’ untuk menabur fitnah dan berpolitik di situ. Saya pasti semua mengharapkan perkhidmatan 1MOCC yang dijangka diperluaskan di semua kementerian pada Januari tahun depan ini dapat memberi lonjakan dan dimensi baru dalam sektor perkhidmatan awam di negara ini. Seperti yang dikatakan oleh Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr. Ali Hamsa, jatuh bangun, maju mundur dan hina mulia sektor perkhidmatan awam terletak di bahu setiap penjawat awam di semua peringkat. Dan sebagai sektor awam yang amat berkaitan rapat dengan imej kerajaan manakala kebajikannya sentiasa diberi perhatian oleh kerajaan dengan pelbagai imbuhan dan keistimewaan berbanding sektor swasta, mereka seharusnya lebih bersemangat, kehadapan dan cekap dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.

Sumber
Utusan Malaysia
14 November 2012

11 November 2012

ISU SOSIAL : KERANA DRAMA KOREA, SUAMI KESEPIAN


Rencana ini ditulis oleh :
Kucing Jantan - Bro Tompok


Drama Korea yang ketika ini cukup menjadi kegilaan terutamanya dalam kalangan kaum wanita. Macam-macam cerita lelaki yang bernama suami berhubung gelagat isteri masing-masing yang dah terkena penangan drama Korea ini. Sebenarnya, inilah 'penyakit' yang ada kepada kaum perempuan, mereka mudah sangat lentuk dengan drama-drama Korea yang sebahagian besarnya tidak memberi apa-apa pun faedah dalam kehidupan kita terutama bagi yang sudah bergelar isteri. Kita tidak kisah jika ada isteri yang meluangkan masa untuk merehatkan minda selepas bekerja untuk menonton drama berkenaan. Malahan kita hormat kepada perempuan yang menjadikan drama tersebut sekadar hiburan semata-mata.  Akan tetapi yang pertikaikan ialah ada antara perempuan-perempuan ni sudah terlalu taksub dengan drama Korea sampai tanggungjawab melayan suami diabaikan.

Ini belum lagi mengambil kira bagaimana perempuan bertaraf 'nenek' habis masa berjam-jam tonton cakera padat video (VCD) drama Korea, sampai cucu pun tak minat nak pergi rumah dia. Mungkin ada kaum perempuan yang menempik dengan menganggap semua ni tuduhan palsu tetapi ini realiti. Masa kualiti bersama suami banyak dihabiskan dengan menonton drama yang tidak berfaedah itu. Malahan ada sesetengah perempuan sanggup membiarkan suami terkebil-kebil seorang diri di atas katil kerana hendak menonton dulu drama Korea yang ditayangkan di kaca televisyen. Bagi perempuan macam ini, seolah-olah terlepas satu episod ibarat satu kerugian terbesar dalam hidup, sedangkan drama tu boleh ditonton semula di internet, bukan macam zaman dulu tak ada internet.

Sepatutnya, apabila berada di samping suami tumpu perhatian kepada suami, lelaki ni perlukan belaian apatah lagi ketika keletihan selepas seharian bekerja. Tetapi masalah perempuan ni, mereka buat-buat tak faham, ikut kepala mereka sahaja, bagi mereka drama Korea itu lebih penting daripada bergurau senda atau berbual-bual dengan suami. Apa yang paling malang ada sesetengah perempuan terikut-ikut dengan perangai dan taktik yang digunakan oleh watak-watak dalam drama yang mereka tonton. Bercakap dengan suami pun dah kasar, melayan suami pun macam hendak tak nak sahaja, lepas tu dah pandai bercakap soal hak kaum perempuan. Kita bukannya anti drama Korea, sekali kala kita pun tonton juga tetapi bukannya cerita fasal perempuan kena aniaya dek suami atau perempuan yang dikecewakan oleh lelaki.

Semua itu buang masa sahaja, kita hanya tonton drama yang boleh bagi kita berfikir macam drama berjudul 'Ghost' - tapi kita yakin ramai perempuan tak tonton drama ni sebab perempuan malas nak fikir, mereka nak tengok drama yang boleh mengalirkan air mata sahaja, cerita-cerita kononnya perempuan dianiaya mereka sukalah. Tetapi dalam realiti sebenarnya, tidak semua lelaki mengecewakan perempuan, banyak juga perempuan yang mengecewakan lelaki, namun drama macam ni tak begitu diminati oleh perempuan sebab tidak menyebelahi mereka. Apa pun kita nak pesan, kita tak kisah banyak manapun drama yang hendak ditonton oleh perempuan tapi pandai-pandailah membahagikan masa dan menunaikan tanggungjawab kepada suami. Kita ada ramai kawan perempuan yang minat cerita Korea ini, ada antaranya sanggup menghabiskan masa berjam-jam tonton drama itu melalui internet, kita tak kisah sebab kita  tahu mereka tidak mengabaikan tanggungjawab kepada suami.

Apa yang kita nak nasihatkan ialah kepada perempuan yang mengabaikan tanggungjawab memenuhi masa berkualiti bersama suami dan terlalu taksub dengan drama Korea sehingga terbawa-bawa dalam kehidupan sebenar. Cukup-cukuplah fikiran kita dah berserabut dengan banyak drama Melayu yang memberi contoh tidak baik kepada kehidupan manusia, tak usahlah drama Korea pula nak menambahkan lagi kerosakan berkenaan. Kalau dah taksub sangat kepada drama Korea itu pandai-pandailah bahagi masa antara melayan suami dengan menonton drama berkenaan. Kita percaya ramai suami tidak kisah, kalau isteri mereka menonton drama Korea asalkan layanan terhadap mereka tidak diabaikan dan tidak mencontohi budaya buruk dalam drama itu. Satu lagi kita nak pesan kepada kaum perempuan, ubahlah sikit sikap suka sangat drama-drama yang mengalirkan mata ini. Baru-baru ini heboh fasal satu drama Melayu yang dianggap oleh kaum perempuan kalau tak tengok rugi seumur hidup.

Bila kita tinjau-tinjau rupanya kisah fasal sepasang suami isteri yang sampai ke tanah suci Mekah dan Madinah pun bertengkar, macam ni ke kita nak buat contoh dalam kehidupan rumah tangga. Sepatutnya, sudah ada kematangan dalam kalangan kaum perempuan untuk menolak drama-drama yang tidak memberi contoh baik kepada masyarakat termasuklah drama Korea. Tetapi biasalah perempuan, kononnya hati mereka lembut dan mudah tersentuh, sedangkan drama tetap drama ia bukan sebuah realiti dalam kehidupan di alam fana ini. Sebab itulah ramai pelakon pandai berlakon termasuklah dalam kehidupan sebenar mereka dan itu bukanlah sesuatu yang menghairakan kerana dalam kalangan perempuan bergelar isteri yang bukan artis atau pelakon pun, ramai yang pandai berlakon.

Sumber
Mingguan Malaysia
11 November 2012

ISU UMUM : PESONA IKLAN MINYAK PENGASIH


Rencana ini ditulis oleh :
Wartawan Kosmo


Iklan-iklan yang menjual minyak pengasih iaitu sejenis sihir yang digunakan untuk memikat hati lelaki atau wanita yang diingini, semakin mudah ditemui di laman-laman web dan beberapa akhbar tempatan sekarang. ‘Minyak Pengasih Seru Angin Malam: Ilmu pengasih yang sangat mujarab untuk mengirim getaran asmara kepada seseorang yang dituju’ atau ‘Minyak Puteri Bunian: Setiap yang terkena minyak ini pasti jatuh cinta dengan anda’ adalah antara kata-kata yang digunakan dalam iklan berkenaan. Sememangnya sesuatu yang mengejutkan apabila iklan sebegini mudah diakses oleh orang ramai dan promosinya berleluasa tanpa sebarang sekatan sedangkan kaedah rawatan itu terang-terangan menyimpang daripada ajaran Islam.

Pengamal perubatan tradisional terbabit turut menyenaraikan harga minyak pengasih dan minyak cenuai berkenaan iaitu antara serendah RM200 hingga mencecah RM1,000 sebotol kecil. Harganya berbeza kerana ia dibahagikan mengikut gred minyak. Contohnya, minyak pengasih yang diperoleh daripada dagu mayat wanita yang mati ketika mengandung adalah minyak yang mempunyai gred yang paling tinggi. Ini diikuti dengan minyak dagu orang yang mati dibunuh secara kejam, minyak abu mayat yang diperoleh daripada tujuh jenis tanah perkuburan dan minyak kongkang (sejenis monyet). Minyak daripada bangkai anjing hitam pula adalah gred yang paling rendah. Jika seseorang itu berhajat untuk membuatkan orang yang disukainya tergila-gilakan dirinya, dia hanya perlu mencalit minyak pengasih itu ke badan individu tersebut. Hasilnya, dia akan berjaya mendapatkan hanya jasad orang yang disukainya, tetapi tidak jiwanya.

Tahyul

Situasi sebegini bukanlah sesuatu yang mustahil berlaku pada zaman moden ini. Iklan-iklan menjual minyak pengasih ini menjadi bukti masyarakat masih percaya kepada perkara tahyul. Justeru itu, bagi mendapatkan gambaran mengenai cara mendapatkan minyak pengasih, penulis telah menemui seorang pengamal perubatan yang mengiklankan ubat guna-guna berkenaan dalam laman webnya. Dengan berselindung di sebalik pusat rawatan Islam, yang beroperasi di Subang Jaya, Selangor, menawarkan khidmat menjual minyak pengasih dan minyak cenuai. Dari luar, suasana suram dan gelap menyelubungi ruang pejabat yang terletak di tingkat tiga itu. Setelah membuat panggilan berdasarkan nombor telefon yang diiklankan, bomoh yang menggelarkan dirinya sebagai ‘ustaz’ itu meminta kami menunggunya di premis tersebut kerana dia sememangnya sedang dalam perjalanan ke situ.

Setelah hampir setengah jam menunggu, ustaz yang berumur dalam lingkungan 50-an itu pun tiba lalu mengajak kami masuk ke dalam pejabatnya untuk sesi berubat. Daripada pemerhatian penulis, wajah lelaki itu kelihatan bengis dan agak menakutkan. Matanya yang kemerah-merahan sentiasa merenung tajam ketika bercakap. Setelah memperkenalkan diri dan memberitahu kononnya penulis mahu memiliki seorang lelaki yang disukainya, ustaz itu memulakan sesi ‘kaunseling’ bagi mendapatkan perhatian penulis. “Jika awak inginkan lelaki itu, datang semula ke sini dengan membawa gambar dan barang miliknya sama ada baju, pen, buku atau apa sahaja. Kemudian, saya akan buatkan dia tergila-gilakan awak, tidak kisahlah hatinya cintakan awak atau tidak kerana yang penting dia akan menjadi milik awak,” ujarnya kepada penulis. Namun, ada syarat yang perlu awak patuhi kalau tidak mahu ia memakan diri,” tambahnya yang membuatkan penulis berasa gementar. Awak dilarang sama sekali melakukan hubungan seks dengan lelaki itu meskipun setelah berkahwin nanti,” jelasnya.

Setelah mengangguk tanda faham, rakan penulis cuba untuk ‘memancing’ bomoh tersebut dengan meminta kebenaran untuk membeli minyak pengasih seperti yang diiklankan dalam laman webnya. Namun, bomoh itu enggan menjualnya kerana menurutnya dia tidak menjual minyak itu kepada sembarangan orang dan menjual kepada orang yang telah berumur sahaja. “Kamu berdua masih muda, belum tiba masanya untuk kamu memiliki minyak itu. Saya takut ia akan memakan diri kamu nanti,” katanya. Menurutnya, pelanggan yang datang menemuinya pula bukan sahaja terdiri daripada golongan muda, isteri, suami orang, janda dan duda, malahan juga golongan artis serta orang ternama negara ini yang mempunyai agenda tersendiri. “Jika awak memiliki minyak ini, awak tidak akan menjadi diri sendiri lagi kerana semua orang yang awak suka akan dengan rela hati datang menyerah diri kepada awak sehingga awak tidak dapat tidur dengan lena,” katanya pada akhir pertemuan.

Sumber
Kosmo Ahad
11 November 2012

10 November 2012

ISU IPT : GRADUAN PERLU BUKA MINDA


Rencana ini ditulis oleh :
Ruhaiza Rusmin


Jika dulu graduan dengan keputusan cemerlang sering menjadi pilihan majikan, senario alaf baru menyaksikan graduan bertahap sederhana pula laku seperti goreng pisang panas. Meskipun dengan keputusan cemerlang, bukan semua bernasib baik malah ada juga terpaksa berhempas pulas bersaing dengan ribuan graduan lain mencari pekerjaan. Sebaliknya, mereka hanya memiliki sijil kemahiran serta kelayakan lebih rendah mudah pula memancing hati majikan hingga menimbulkan pertanyaan, apakah kecemerlangan graduan ini tidak bermakna. Adakah senario ini isyarat bahawa keputusan cemerlang bukan lagi jaminan graduan itu tidak akan bergelar ‘penganggur terhormat’? Atau adakah dunia pendidikan dan kerjaya hari ini sebulat suara tidak mementingkan lagi keputusan cemerlang sebagai syarat utama menawarkan pekerjaan sebaliknya perlu diseimbangkan dengan kehendak semasa?

Ketua Program Komunikasi dan Pengarah Kewartawanan Universiti Sains Islam Malaysia (Usim), Siti Suriani Othman, berkata trend majikan kini lebih mengkhusus kepada mereka yang berkemahiran serta memiliki personaliti positif menjadikan graduan biarpun mempunyai keputusan cemerlang sebagai pilihan kedua. Beliau berkata, keputusan atau ijazah bukan lagi jaminan mereka mudah diterima bekerja andai kata tidak memiliki kriteria dikehendaki seperti pandai berkomunikasi, berani dan penuh idea.  “Jika memiliki ijazah dengan keputusan cemerlang, ia masih belum mencukupi untuk menambat hati majikan yang hari ini begitu selektif memilih pekerja. Dulu, golongan ini memang menjadi pilihan dan larisnya seperti goreng pisang panas. Kini, keadaan berbeza kerana dunia pekerjaan juga sudah semakin mencabar dan kompetitif. Majikan bukan lagi mencari seorang pekerja yang hanya tahu menurut perintah semata-mata namun lebih kepada mereka yang mempunyai jiwa perjuangan supaya sama-sama boleh memajukan syarikat,” katanya.

Justeru, tidak usah hairan jika graduan yang memiliki keputusan cemerlang sukar bersaing mendapatkan pekerjaan berbanding mereka yang hanya mempunyai kelayakan sederhana seperti sijil atau diploma. “Sekeping ijazah dan keputusan cemerlang bukan lagi penanda aras graduan itu berkebolehan melaksanakan tugasan sebaliknya majikan mencari sesuatu yang ‘istimewa’. Contohnya, personaliti calon pekerja yang sentiasa optimis, pandai berkomunikasi dengan baik serta peka cabaran sekeliling. Dengan kata lain, bukan seperti robot yang diprogramkan. Diakui, bukan semua graduan cemerlang seperti itu tapi kebanyakan memang begitu kerana dunia mereka dihabiskan untuk pencapaian akademik tanpa mengimbangi dengan keperluan sosial dan kemahiran,” katanya.

Katanya, hari ini kita jarang mendengar kesukaran graduan diploma atau sijil memperoleh pekerjaan sedangkan lambakan graduan berijazah sentiasa berlaku. “Hakikatnya, kita perlu melihat senario ini sebagai satu isyarat tegas dari dunia pekerjaan bahawa ada kriteria lain ditetapkan sebelum seseorang itu ditawarkan kerja. Dan, syarat itu perlu diikuti tanpa kompromi. Justeru, graduan perlu membuka minda supaya tidak lagi menganggap akademik sebagai nyawa kejayaan sebaliknya kemahiran lain juga asas pemilihan,” katanya. Biarpun bukan semua graduan cemerlang berdepan risiko itu terutama dari bidang kritikal, peningkatan jumlah graduan berijazah saban tahun dikhuatiri mampu menimbulkan masalah berpanjangan. Berbanding graduan sijil atau diploma atau mereka yang berkelayakan sederhana namun aktif, peluang untuk meneroka pasaran kerjaya lebih luas hasil daripada kemahiran dimiliki.

Kemahiran itu, katanya, banyak membantu mereka merencanakan masa depan dengan baik dan menjadi bonus menampilkan keyakinan diri sekali gus menjadi aset menarik mata majikan. “Sebab itu, di institusi sangat ditekankan pelbagai aktiviti yang lari dari konsep akademik dan peperiksaan seperti khidmat komuniti dan kelab. Penubuhannya bukan sekadar suka-suka sebaliknya membantu mahasiswa meneroka potensi diri juga sebagai persediaan sebelum menempuh alam pekerjaan. Malangnya, bukan semua mahasiswa tahu kepentingan kemudahan itu sebaliknya menganggap buku dan peperiksaan lebih penting manakala kemahiran jatuh nombor dua,” katanya. Bukan kata tidak penting tapi perlu diselarikan dengan kemahiran sebab sekarang majikan memang mencari calon berkemahiran demi memenuhi tuntutan kerjaya globalisasi. Kemahiran adalah aset paling mahal bagi majikan hari ini dan sudah tentu mereka mengkehendaki dan akan menjaganya dengan baik,” katanya.

Ditanya mengapa tiada masalah bagi graduan sijil dan diploma, katanya, golongan terbabit memang sudah disediakan bagi tujuan pasaran pekerjaan. “Sebab itu, permintaan keduanya lebih laris. Tapi tidak bermakna mereka juga tidak berdepan cabaran mencari pekerjaan tapi jarang mendengar mereka menganggur. Ubahlah stigma bahawa dengan sekeping ijazah dan keputusan cemerlang, anda akan menjadi pilihan. Kini semuanya mempunyai peluang sama rata. Yang penting, bagaimana kita menampilkan diri untuk memikat hati majikan dengan kemahiran sedia ada. Justeru, masih belum terlewat mengubah stigma sedia ada,” katanya.

Sumber
Harian Metro
5 November 2012

ISU IPT : USAH MENGHUKUM TAPI BERI SOKONGAN


Rencana ini ditulis oleh :
Oleh Ruhaiza Rusmin


Imej mahasiswa yang terjejas dengan pelbagai isu, kini dipersoalkan lagi dengan kehadiran ragam mahasiswa berperwatakan lembut yang dilihat semakin ketara sejak akhir-akhir ini. Biarpun bukan ancaman, kehadiran mereka ada kalanya kurang disenangi mahasiswa lain hingga wujud 'pergeseran' dalam diam. Ditambah lagi dengan sikap mahasiswa berkenaan yang dikatakan boleh berlagak 'selamba', bermulut laser dan tidak kisah dengan pandangan serong orang sekeliling, ia dikhuatiri boleh menimbulkan konflik berpanjangan. Namun, benarkah golongan mahasiswa itu mengganggu pandangan serta mengusik perasaan mahasiswa lain? Atau, adakah ada penyebab lain mengapa mereka tidak selesa dengan kehadiran golongan berkenaan?

Pengarah Pusat Inovasi Keusahawanan dan Pembangunan Pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Dr Mohammad Shatar Sabran berkata, kehadiran golongan itu tidak wajar dijadikan isu kerana mereka juga berhak memperoleh pendidikan. Beliau berkata, penampilan individu menjadi hak eksklusif diri sendiri yang tidak boleh dipersoalkan dan masing-masing mempunyai cara tersendiri untuk menampilkan diri. "Walaupun kehadiran mahasiswa begini kurang disenangi pihak tertentu, mereka masih mempunyai hak memperoleh pendidikan atau apa saja kebebasan selagi masih menuruti undang-undang. Jadi, jangan anggap kehadiran mereka sebagai gangguan biarpun ada yang tidak suka. Kita tidak berhak memberi label atau penarafan berpandukan fizikal semata-mata. Malah institusi pengajian tinggi juga bersikap terbuka dan menganggap mereka sama seperti mahasiswa lain. Asalkan masih mengikut peraturan, tiada diskriminasi untuk menuntut ilmu, " katanya.

Senario mahasiswa berperwatakan lembut yang kian membanjiri pelbagai institusi pengajian tinggi hari ini bukan janggal malah sudah lama wujud. Namun, sikap kurang terbuka masyarakat untuk menerima kehadiran mereka menjadi antara punca golongan terbabit seolah-olah dipinggirkan. Lebih menyedihkan apabila wujud suara sumbang mengatakan mereka antara punca terjadinya gejala sosial di kalangan generasi muda. Beliau yang menjalankan kajian mengenai permasalahan berkenaan pada 2008, bagaimanapun menafikan mahasiswa lembut adalah golongan bermasalah. "Memang tidak dinafikan, secara luaran, kehidupan mereka nampak 'bermasalah' kerana meniru perwatakan gender berlawanan namun keseluruhannya bukan begitu. Hanya segelintir terbabit dan mereka terdorong melakukannya kerana beberapa faktor tertentu seperti pengaruh rakan, didikan keluarga juga persekitaran. Boleh disimpulkan mereka sama seperti mahasiswa normal lain yang menjalani kehidupan biasa biarpun secara fizikal, masyarakat melihatnya sebagai sesuatu yang kurang wajar," katanya.

Beliau turut tidak menafikan kehidupan mahasiswa itu cukup mencabar dalam mengharungi dunia kehidupan di kampus. "Ini kerana mereka berdepan dengan diskriminasi atau penolakan hanya kerana penampilan digayakan. Tanpa memberi ruang golongan terbabit menunjukkan kebolehan diri, mereka ditafsirkan memang bermasalah. Sebenarnya, mahasiswa ini sangat memerlukan sokongan bagi memperbetulkan keadaan.  Malangnya, masyarakat menolak mereka menjadikan mahasiswa berperwatakan lembut ini tiada pilihan selain mendapat sokongan kumpulan senasib," katanya. Bagaimanapun, sesuatu yang istimewa ialah biarpun berdepan penolakan itu, jiwa mereka kental dan kebanyakan mereka tergolong dalam kategori pelajar cemerlang. "Hanya kerana penampilan fizikal yang sedikit berbeza, masyarakat terus memberi penilaian serta menjadikannya sebagai sasaran pengecualian interaksi sosial. Golongan ini seolah-olah tidak mendapat keadilan kerana hanya dinilai secara luaran sedangkan mungkin mereka ada niat berubah tapi tidak mendapat kekuatan sokongan orang lain. Sikap masyarakat yang suka menghukum tanpa memberi peluang atau menunjukkan jalan yang betul juga adalah antara penyebab mereka tidak mahu berubah malah boleh berpaling pada jalan salah," katanya.

Ditanya mengenai pendirian institusi, katanya institusi berperanan menjalankan tanggungjawab utama iaitu memberi pendidikan sama rata kepada mereka yang memenuhi syarat tanpa prejudis. Menurutnya, tiada diskriminasi dalam memberi ilmu kepada sesiapa yang ingin belajar dan institusi tidak pernah memberi syarat atau melabel mahasiswa tertentu. "Yang penting setiap mahasiswa tertakluk pada peraturan. Sesiapa saja jika melakukan kesalahan akan dihukum dan dikenakan tindakan selaras peraturan sedia ada. Bagaimanapun, adalah sesuatu yang sangat baik jika mereka mahu mengubah penampilan. Ini juga satu proses pembelajaran berterusan untuk membina masa depan. Apapun, ini hak setiap individu dan institusi tidak boleh campur tangan sewenangnya. Walaupun mungkin salah pada pandangan kita, namun mungkin tidak pada orang lain," katanya.

Sumber
Harian Metro
5 November 2012

08 November 2012

ISU BAHASA : WARGA SETIA KUASAI BAHASA KEBANGSAAN


Rencana ini ditulis oleh :
Rejal Arbee
Felo Kanan di UKM


Menghairankan kerana selepas merdeka selama lebih 55 tahun dengan persetujuan menjadikan bahasa Melayu bahasa kebangsaan, penggunaannya masih menjadi persoalan. Terbaru ialah usaha untuk meningkatkan penguasaan dan penggunaan bahasa Inggeris dalam negara.  Diakui bahasa Inggeris sudah pun menjadi bahasa antarabangsa yang sepatutnya boleh dikuasai rakyat. Usaha juga perlu dilaksanakan supaya semua lepasan sekolah dan universiti kita dapat menguasai bahasa Inggeris dengan baik.

Tetapi apakah penguasaannya hanya boleh dilakukan dengan mengabai atau memperlekehkan bahasa Melayu hingga ada pula beberapa kerat rakyat yang mahu sekolah Inggeris, iaitu sekolah dengan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, dikembalikan? Apakah ini saja jalannya untuk memastikan seseorang pelajar fasih bertutur dan menulis dalam bahasa Inggeris? Mestikah penguasaan baik bahasa Inggeris hanya boleh dicapai dengan mengabaikan bahasa Malaysia?

Tak serius guna bahasa Malaysia

Sehingga sekarang masih terdapat sebilangan rakyat negara ini yang berterusan tidak serius berhubung penggunaan bahasa Malaysia hingga ada lepasan sekolah, khususnya dari sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) yang tidak boleh bertutur atau memahami bahasa Melayu dengan baik. Persoalan mengenai penggunaan bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar di sekolah tidak seharusnya timbul lagi, begitu juga pandangan bahawa hanya dengan wujudnya sekolah bahasa Inggeris barulah rakyat negara ini boleh menguasai bahasa itu. Dalam keghairahan mahu rakyat menguasai bahasa Inggeris dengan baik, janganlah kita meminggirkan bahasa Malaysia. Ia sudah pun diterima sebagai bahasa kebangsaan.

Semua yang mengakui warga negara ini seharusnya bersedia mendukung dan mencintai bahasa Malaysia, iaitu bukan sekadar memahami tetapi juga boleh bertutur dengan baik. Bahasa Malaysia sebenarnya adalah tonggak kenegaraan dan kedudukannya juga mengatasi bahasa lain termasuk bahasa sukuan. Hakikat ini perlu difahami oleh semua rakyat negara ini tanpa berdolak dalih lagi. Justeru, semua individu yang mengakui cintakan negara ini tidak harus terikut dengan kemahuan pendukung sekolah Cina yang tidak serius mahukan lepasan sekolah itu dapat menguasai bahasa Malaysia dengan baik. Pembelajaran Bahasa Melayu di SJKC pada masa ini hanyalah seperti melepaskan batuk di tangga, iaitu untuk pelajar mereka lulus dalam mata pelajaran itu dan memperoleh sijil persekolahan.

Sudut perkauman sempit

Itulah juga kenapa hingga sekarang persatuan seperti Dong Zong tetap tidak berganjak daripada syarat bahawa semua guru yang mengajar Bahasa Melayu mesti boleh bertutur bahasa Mandarin. Apa kena mengena pembelajaran Bahasa Melayu dengan penguasaan bahasa Mandarin? Malah jika guru yang mengajar Bahasa Melayu tidak tahu bahasa Mandarin, keadaan ini akan memaksa muridnya berusaha mempelajarinya untuk berinteraksi dengan guru.  Kesimpulan yang boleh kita andaikan ialah puak Dong Zong dan sekutunya tidak mahu menerima bahasa Melayu sebagai tonggak negara. Mereka tidak mahu menerima usaha memperkukuhkan penggunaan bahasa Melayu di SJKC kerana kononnya masyarakat Cina membantah. Mereka ini jugalah yang berterusan melihat semuanya dari sudut perkauman sempit.

Selagi mereka tidak bersedia berperasaan terbuka, selagi itulah syak wasangka terhadap puak begini tidak dapat diketepikan. Justeru, orang Melayu tidak harus terpesong dengan kehendak melampau begini yang tidak mahu menunjukkan mereka benar-benar adalah warga negara yang mencintai negara sendiri dan sanggup mendukung tonggak kenegaraan dengan menghormati bahasa kebangsaan. Puak ini jugalah apabila dipersoalkan kesetiaan mereka terhadap negara ini akan melenting kononnya mereka juga adalah rakyat yang setia dan cintakan negara. Kesetiaan apa kalau bahasa negara sendiri pun diabaikan dan seolah-olah tidak mahu mengiktirafnya?

Kini pihak berkuasa perlu pula mengadakan lagi kempen Bulan Bahasa Kebangsaan yang dilancarkan semula pada 2010 untuk mempromosikan kedudukan bahawa kita adalah “satu bahasa, satu bangsa dan satu negara”. Puak yang tidak mengendahkan penggunaan bahasa Melayu sepatutnya berasa malu dengan ratusan ribu rakyat asing yang selepas berada di sini beberapa bulan saja sudah boleh bertutur bahasa Melayu dengan baik. Sepatutnya selepas begitu lama mencapai kemerdekaan, soal terhadap tahap penguasaan bahasa Melayu oleh sesetengah rakyat tidak harus wujud lagi. Mereka yang mengakui diri sebagai warga setia yang cintakan negara tidak akan sesekali mengabaikan bahasa kebangsaan.

Sumber
Berita Harian
8 November 2012

ISU GURU : CIKGU DG29 YANG MEMILIKI IJAZAH SARJANA MUDA BOLEH DILANTIK KE DG41 TANPA TEMUDUGA



Guru, guru besar dan pentadbir cemerlang yang memiliki ijazah sarjana muda akan dilantik terus ke gred DG41 tanpa temuduga mulai tahun depan. Kumpulan itu yang memperoleh ijazah melalui pengajian separuh masa atau pengajian jarak jauh (PJJ) boleh memohon terus kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran SPP untuk dikecualikan daripada ditemuduga.  Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata keputusan SPP itu bertujuan menyokong usaha Kementerian Pelajaran meningkatkan latihan dalam perkhidmatan kumpulan pendidik di negara ini.

Cepat proses kenaikan pangkat

“Langkah ini dibuat bagi mempercepatkan proses kenaikan gred kerana mereka terbukti cemerlang,” katanya ketika mengumumkan perkara itu dalam ucapan perasmiannya pada Persidangan Perkhidmatan Pendidikan pada 7 November 2012. Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, SPP turut mengecualikan temu duga bagi pelantikan guru baru yang cemerlang dalam akademik dan ikhtisas dari Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan institusi pengajian tinggi (IPT). Katanya, SPP mula mengenal pasti calon terbabit ketika pemilihan awal bakal guru. Sehubungan itu, katanya semakan semula sistem pelajaran dan organisasi IPGM dan IPT perlu dibuat bagi melahirkan warga pendidik berkualiti dan cemerlang.

2,960 orang kelompok pertama

Dalam perkembangan berkaitan, Muhyiddin berkata, kajian Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi (AKPT) mendapati hanya 50 peratus pengajian disampaikan dengan berkesan atau memuaskan. Bulan lalu, beliau mengumumkan calon guru yang bakal dipilih ialah 30 peratus di kalangan mereka dengan keputusan 9A dan berminat dalam bidang perguruan.  Beliau berkata, seramai 2,960 orang kelompok pertama graduan IPGM dan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dalam bidang pendidikan sebelum 1 Julai, ditempatkan sementara oleh Kementerian Pelajaran mulai 16 Oktober. Katanya, calon berijazah selepas Jun seramai 7,755, perlu mengemukakan permohonan kepada SPP mulai 1 November secara online, melalui portal SPP (untuk calon IPGM) atau JobsMalaysia (calon IPTA).

Sumber
Berita Harian
8 November 2012

05 November 2012

BAHAGIAN B : PEMIKIRAN KRITIS DAN ANALITIS


SOALAN 1

Soalan yang biasanya ditanya berkaitan dengan maksud kata atau frasa. Calon digalakkan memberikan maksud frasa dan kata tersebut berdasarkan konteks bukan berdasarkan kamus atau dengan mencari perkataan yang sama erti sepatah demi sepatah perkataan tersebut. Maksud berdasarkan konteks bermakna maksud yang diberikan berdasarkan persepsi calon mengenai petikan tersebut. Dalam hal ini, kematangan dan pemahaman yang mendalam mengenai frasa atau kata yang terdapat dalam petikan amatlah penting.

Contoh :

Apakah maksud frasa “… membawa dimensi baharu kepada sektor pertanian di negara ini” dalam teks di atas?

Jawapan yang dicadangkan

Frasa “… membawa dimensi baharu kepada sektor pertanian di negara ini” bermaksud membawa perubahan atau pembaharuan yang lebih baik kepada sektor pertanian di negara kita.

Soalan 2

Soalan 2 biasanya difokuskan kepada mesej, pandangan, pendapat dan sebagainya yang berkaitan dengan petikan. Biasanya, soalan 2  memerlukan calon mendapatkan jawapan dengan membaca petikan tersebut dengan teliti.

Contoh :

Menurut penulis, bagaimanakah interaksi antara kaum dapat dipertingkatkan?

Berdasarkan petikan, apakah mesej yang ingin disampaikan oleh penulis?

Apakah fokus utama perbincangan petikan ini?

Jawapan yang dicadangkan

Calon perlu memberikan jawapan dengan merujuk kepada petikan. Berikan jawapan dalam lingkungan 3 hingga 4 isi bergantung kepada jumlah markah yang diberikan.


Soalan 3

Calon perlu menjawab soalan 3 atau soalan terakhir (Jika soalan melebihi daripada 3 soalan) dengan kepanjangan jawapan tidak melebihi 150 patah perkataan. Jika calon menulis jawapan melebihi 150 patah perkataan, bahagian yang selebihnya tidak akan disemak.

Perkara penting

1. Markah untuk soalan ini ialah 20 markah
2. Markah isi ialah 15 markah
3. Markah bahasa ialah 5 markah
4. Calon perlu memberikan 3 isi sahaja
5. 1 isi diperuntukan 5 markah.
6. Isi 2 markah + huraian 3 markah = 5 markah
7. Markah bahasa bergantung kepada kesalahan sintaksis

Cara menjawab

1. Tulis jawapan dalam tiga perenggan
2. Satu isi satu perenggan
3. Pendahuluan dan penutup tidak diperlukan
4. Satu isi perlu ada sekurang-kurangnya 3 huraian
5. Satu perenggan hendaklah dalam lingkungan 50 patah perkataan

Contoh Jawapan

Soalan

Bahasa penting dalam kehidupan manusia, masyarakat, dan negara.

Berikan huraian anda tentang penyataan di atas. Jawapan anda hendaklah tidak lebih daripada 150 patah perkataan.

        Pada pendapat saya, bahasa penting kepada manusia kerana manusia menggunakan bahasa untuk berkomunikasi. Umum mengetahui bahawa dengan adanya bahasa, urusan manusia akan menjadi lebih lancar dan mudah. Hal ini demikian kerana manusia menggunakan bahasa untuk apa-apa jua urusan termasuk hubungan dengan Tuhan. Jika tiada bahasa, urusan komunikasi seseorang akan menjadi sukar.

             Seterusnya, bahasa berperanan penting kepada masyarakat demi melahirkan masyarakat yang bersatu padu. Perpaduan merupakan asas kesejahteraan sesebuah negara. Negara yang dihuni oleh masyarakat pelbagai kaum seperti Malaysia memerlukan satu bahasa yang difahami oleh semua kaum. Dengan ini, secara tidak langsung perpaduan dalam kalangan rakyat dapat dipertingkatkan.

              Di samping itu, sebuah negara yang berdaulat dan merdeka haruslah mempunyai bahasa kebangsaan yang merupakan jati diri mereka. Oleh sebab itu, setiap negara mempunyai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaannya sendiri sebagai lambang jati diri yang unggul. Rakyat Malaysia harus faham bahawa bahasa Melayu merupakan lambang jati diri yang perlu dipertahankan.

[ 147 patah perkataan]

04 November 2012

PESANAN CIKGU ZUL


Assalamualaikum dan salam 1Malaysia,


Debaran calon-calon yang akan menduduki Peperiksaan STPM Modular buat kali pertama bagi Semester 1 Tahun 2012 akan bermula esok dengan kertas Pengajian Am. Saya percaya debaran ini bukan sahaja dirasai oleh pelajar-pelajar Tingkatan Enam Bawah malahan guru-guru yang mengajar mereka sepanjang 5 bulan yang lalu. Sudah menjadi lumrah, sesuatu yang baharu memang menimbulkan pelbagai persoalan dan teka-teki yang tidak terjawab. Walau bagaimanapun, suka atau pun tidak kita harus menerima hakikat perubahan kurikulum Tingkatan Enam yang bermula pada tahun 2012 harus diteruskan dan diterima baik oleh semua pihak.

BAHASA MELAYU 910/1

Bagi calon-calon yang akan menduduki Bahasa Melayu 910/1, perkara utama yang menjadi perdebatan sekarang ialah kekangan masa. Guru-guru yang prihatin selalu menyuarakan bahawa pelajar tidak cukup masa untuk menjawab kerana masa yang diberikan hanyalah 2 jam sahaja. Berdasarkan laporan, rata-rata pelajar gagal menyiapkan salah satu bahagian terutamanya Bahagian C iaitu Penulisan Esei Tidak Berformat. Saya percaya, setiap komen dan keluhan para guru dan pelajar-pelajar sekalian sudah sampai kepada pihak yang bertanggungjawab. Walau bagaimanapun, ketetapan masa 2 jam itu tidak boleh diubah dan kita kena akur. Yang penting, perancangan masa harus betul. Itulah maknanya peperiksaan!

Walau bagaimanapun, setelah berbincang dengan beberapa guru pakar, pembahagian masa menjawab amatlah penting. Pelajar harus bersedia dari segi mental dan fizikal sepanjang masa peperiksaan berlangsung. Masalah peribadi dan masalah kesihatan yang datang tanpa diduga boleh menjejaskan prestasi dan pencapaian. Oleh sebab itu, cubalah bertenang dalam tempoh masa ini. Jangan bebankan minda muda anda dengan pelbagai permasalahan yang boleh menghancurleburkan masa depan. Perjalanan meniti tangga kejayaan bukannya semudah memasang angan dan melayan mimpi di malam hari, tanpa usaha dan pengorbanan daripada diri sendiri, adalah sukar untuk mara kerana banyak liku-liku dan cabaran yang perlu dilalui.

Bahasa Melayu 910/1 terbahagi kepada 3 bahagian iaitu :

BAHAGIAN A 
Soalan objektif
Markah : 20 %
Cadangan Masa : 20 minit sahaja

BAHAGIAN B 
Soalan struktur
Pemikiran Kritis dan Analitis
Markah : 30 %
Cadangan Masa : 30 minit sahaja

BAHAGIAN C
Penulisan Esei Tidak Berformat
Markah : 50%
Cadangan Masa : 1 jam 10 minit

Secara peribadi, saya mencadangkan pelajar-pelajar sekalian menjawab ketiga-tiga bahagian tersebut mengikut keutamaan markah iaitu Bahagian C, B, dan akhir sekali barulah menjawab bahagian A.  Walau bagaimanapun, sukacita saya mengingatkan bahawa anda haruslah menjawab kesemua soalan kerana semua bahagian adalah penting. Hal ini demikian kerana jika calon tidak menjawab salah satu bahagian, maka mereka akan kehilangan markah untuk bahagian tersebut. Sebagai contohnya, jika seseorang calon tidak menjawab bahagian B, maka calon tersebut akan kehilangan 30 markah.

Apabila kita menduduki peperiksaan tujuan utama kita adalah untuk mendapat markah yang tinggi dalam subjek tersebut. Oleh sebab itu, calon harus menjawab kesemua soalan seperti yang diarahkan. Jangan berputus asa. Selagi masih ada masa, teruskan berfikir dan menulis jawapan. Jangan sesekali berhenti sebelum tiba masanya. Jika masa yang diberikan selama 2 jam maka gunakanlah masa itu dengan sebaik-baiknya. Jangan sesekali membazir masa dengan duduk termanggu-manggu tanpa melakukan apa-apa. Sebagai pelajar Tingkatan Enam, saya percaya anda tidak mahu kegagalan kerana semua mempunyai keinginan untuk menjejakkan kaki ke menara gading. Jadi, amalkanlah prinsip, “genggam bara api, biar sampai jadi arang”. Anda boleh jika yakin pada diri sendiri.

Anda semua sudah mencatat sejarah kerana andalah calon pertama yang memulakan sistem modular di Tingkatan Enam. Oleh itu, berazamlah untuk mencatat sejarah peribadi dengan keputusan yang cemerlang. Percayalah, anda mampu melakukannya. William J. siegal pernah mengatakan “Manusia tidak merancang untuk gagal, mereka gagal untuk merancang”. Ingatlah, kejayaan itu hak milik setiap insan yang gigih berusaha. Jika anda sayangkan diri anda maka berusahalah untuk mencapai kejayaan. 

SELAMAT MENJAWAB

Daripada :
Cikgu Zulkarnain Farihin
SMK Sacred Heart, Sibu

ISU SOSIAL : MANSUH HUKUMAN MATI


Rencana ini ditulis oleh
Muhammad Shafee Abdullah
PENULIS ialah peguam kanan di Kuala Lumpur serta bekas Pesuruhjaya Suhakam dan kini dilantik sebagai Suruhanjaya Antara Kerajaan ASEAN Mengenai Hak Asasi Manusia (AICHR). Penulisan ini adalah pandangan peribadi beliau.


Hukuman mati ditetapkan untuk beberapa kesalahan, iaitu bunuh dan melancarkan perang terhadap Raja (kesalahan di bawah Kanun Keseksaan), culik untuk mendapat wang tebusan (Akta Culik 1960 berbanding dengan culik di bawah Kanun Keseksaan), mengedar dadah (kesalahan di bawah Akta Dadah Berbahaya 1952 dan undang-undang statut lain berkaitan), kesalahan lain berkaitan pemilikan senjata api dan peluru atau bahan letupan di bawah Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 serta Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 yang telah dimansuhkan baru-baru ini.

Kebanyakan hukuman mati adalah mandatori selepas dibuktikan bersalah tanpa sebarang keraguan munasabah. Ini bermakna hakim yang terlibat dalam perbicaraan tidak boleh menggunakan budi bicara ketika menimbangkan hukuman yang ada selain hukuman mati seperti penjara seumur hidup atau menetapkan tempoh tertentu sehingga semaksimum yang boleh, setimpal dengan hukuman mati, yang lebih layak dijatuhkan ke atas pesalah selepas mengambil kira bermacam-macam keadaan yang membawa kaitan dengan kesalahan dan/atau pesalah.

Badan perundangan Malaysia pernah mengamanahkan hakim-hakim dengan fungsi budi bicara yang penting ini. Contohnya, hakim di mahkamah tinggi pernah diberikan kuasa menggunakan kebijaksanaan dan budi bicara dalam mengadili kes-kes pengedaran dadah. Bagaimanapun Peguam Negara sebelum ini kecewa dengan hakikat yang hakim-hakim memilih untuk mengenakan hukuman penjara seumur hidup ke atas pengedar dadah berbanding menjatuhkan hukuman mati. Hakim-hakim berkenaan mempunyai alasan yang baik dalam kebanyakan kes untuk tidak memilih hukuman mati. Dalam apa jua kes, jika hakim terkhilaf akan sentiasa ada proses rayuan yang boleh dilakukan oleh pihak pendakwa untuk menyemak semula keputusan tersebut supaya dijatuhkan hukuman mati. Tetapi pertimbangan tidak matang dan tidak berpandangan jauh nampaknya mengatasi yang lain pada masa itu. Kita telah terperangkap dengan budaya ‘knee-jerk’ iaitu pantang tersentak yang menjadi amalan badan perundangan kita, yang tidak mendapat nasihat sepenuhnya daripada pihak yang mendraf rang undang-undang dan pihak berkuasa berkaitan. Akibatnya, pindaan yang dibuat itu tidak komprehensif dan kurang keselarasan dengan skim sistem undang-undang umum yang sedia ada.

Sekitar 2008, Ketua Setiausaha Kementerian Luar, dalam ucapan penting pada sidang Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata bahawa Kerajaan Malaysia sedang mempertimbangkan langkah-langkah untuk memansuhkan hukuman mati. Ia akan dilakukan secara beransur-ansur. Saya ingatkan langkah pertama adalah dengan mengembalikan semula bidang kuasa budi-bicara kepada hakim-hakim ke atas hukuman semua kesalahan, terutamanya kes-kes pengedaran dadah. Singapura baharu saja meminda undang-undangnya untuk membolehkan ia digunakan bagi kes-kes pengedaran dadah dan kategori bunuh semata-mata dan mereka nampaknya terang-terang mahu mengwujudkan koordinasi dengan Malaysia dalam melaksanakan perubahan yang penting itu. Seperti biasa, kita membiarkan Singapura mendahului kita apabila tidak melakukan apa-apa untuk melaksanakan idea perubahan itu sungguhpun Pejabat Peguam Negara mendakwa sudah menimbangkan idea dan penyelidikan mengenainya sejak setahun lalu. Singapura kini ternampak lebih sedikit liberal dan adil dari segi hukuman melibatkan kes-kes pengedaran dadah berbanding kita! Sungguh ironik! Rakan saya, peguam kanan Roger Tan sudah pun memperkatakan tentang ini di dalam artikel terbarunya.

Malaysia patut memikirkan semula tentang keseluruhan debat mengenai pemansuhan hukuman mati secara menyeluruh dan praktikal, bukan hanya tentang memansuhkan hukuman mati mandatori sebaliknya memimpin serta menjadi penyokong utama untuk melaksanakannya secara aktif dalam kalangan negara ASEAN. Sebagai wakil Malaysia dalam Suruhanjaya Antara Kerajaan ASEAN Mengenai Hak Asasi Manusia (AICHR), saya telah membangkitkan idea ini beberapa kali dalam kalangan anggota suruhanjaya agar dipertimbangkan oleh 10 negara ASEAN.

Tidak berapa lama dulu, Menteri Undang-undang berkata, bahawa Malaysia mungkin belum bersedia untuk memansuhkan hukuman mati. Nampaknya, menurut beliau, majoriti rakyat Malaysia menentang idea pemansuhan itu. Sejak kebelakangan ini, menteri mencadangkan pemansuhan hukuman mati mandatori dalam kes-kes pengedaran dadah. Ia serupa dengan undang-undang di Singapura sekarang. Sayangnya di negara ini, kita mengambil masa yang panjang untuk menimbangkannya sedangkan kita sepatutnya sudah boleh mendahului.

Debat

Tan Sri Lee Lam Thye baru-baru ini memberi pandangan yang bertentangan berhubung cadangan pemansuhan hukuman mati. Saya mempunyai beberapa hujah untuk menjawab pandangannya itu.

Pertamanya, saya berpendapat beliau mungkin tersalah faham akan kenyataan menteri. Menteri tersebut tidak berkata yang semua hukuman mati akan dimansuhkan. Beliau hanya merujuk kepada hukuman mati mandatori yang terhad kepada kesalahan berkaitan dadah sahaja. Sementara saya menyokong hukuman mati mandatori dalam kes-kes berkaitan dadah dihapuskan serta-merta, saya mencadangkan agar penghakiman dikurangkan secara beransur-ansur sehingga pemansuhan hukuman mati secara total. Saya cadangkan agar beberapa langkah berikut diberi pertimbangan:

Sebagai permulaan, moratorium serta-merta patut diisytiharkan iaitu penangguhan hukuman ke atas semua kes berkaitan sehingga satu keputusan dicapai oleh pihak berkuasa terlibat.

1) Kemudiannya sebagai langkah pertama, keluarkan (remove) hukuman mati mandatori daripada semua kes pengedaran dadah;

2) Keduanya, dalam tempoh setahun, keluarkan hukuman mati mandatori daripada semua kes jenayah tanpa pengecualian;

3) Ketiga, dalam tempoh tiga tahun daripada langkah pertama, mansuhkan semua hukuman mati dalam semua kes kecuali melancarkan perang terhadap Raja dan penculikan bagi mendapatkan wang tebusan.

4) Keempat, pada masa yang sesuai selepas tiga tahun daripada langkah pertama (tetapi tidak melebihi lima tahun) hukuman mati perlu dikeluarkan biarpun dalam dua kesalahan itu iaitu melancarkan perang terhadap Raja dan penculikan bagi mendapatkan wang tebusan.

Dalam kata lain, pada akhir tahun ketiga dari langkah pertama, hanya dua jenis kes tersebut masih memakai hukuman mati tetapi bukan secara mandatori sehingga pelaksanaan sepenuhnya seperti dicadangkan di atas. Bagi saya, dua kategori kes itu adalah serius semata-mata kerana ia sepenuhnya menjurus kepada kemarahan masyarakat dan penghinaan kepada polisi umum di mana kesalahan ini adalah yang paling jelik sifatnya dan sentiasa terdapat elemen kejam yang ekstrem bagi kedua-dua kesalahan tersebut.

Kedua-dua jenayah ini biasanya paling kejam, diperhitungkan dan dirancang selain dikaitkan dengan keganasan. Hampir semuanya dilakukan oleh geng dan sindiket yang ada kaitan dengan elemen subversif dan jenayah terancang. Jenayah yang berkaitan dengan pengedaran dadah bermula daripada organisasi bersindiket sehinggalah kepada individu yang menjadi pembawa atau keldai dadah, semuanya didorong untuk meraih keuntungan. Kelemahan dalam membezakan di antara dadah konvensional dan rekreasi selain pengedar sebenar dan individu yang diperalatkan sebagai keldai dadah dalam undang-undang Malaysia, telah menambahkan komplikasi dalam hukuman.

Sebab-sebab pemansuhan hukuman mati.

Antara alasan yang biasa dikemukakan adalah:

a) hukuman ini zalim dan tidak berperikemanusiaan;

b) ia tidak boleh ditarik balik jika berlaku kesilapan sabitan;

c) ia bertentangan dengan piawaian hak asasi manusia dunia;

d) teori pembalasan ‘hutang darah dibayar darah’ (an eye for an eye) tidak lagi diterima dalam prinsip-prinsip hukuman;

e) hukuman mati tidak mengurangkan jenayah spesifik seperti kesalahan dadah dan bunuh.

Semua alasan di atas adalah munasabah.

Menteri yang menjaga hal ehwal undang-undang bagaimanapun telah mengutarakan alasan bijak untuk memansuhkan hukuman mati mandatori. Beliau berkata, agak sukar untuk Malaysia meminta bantuan daripada negara asing agar menjatuhkan hukuman ringan ke atas pesalah dadah rakyat tempatan jika kita terus menguatkuasakan hukuman mati. Namun tentu lebih menarik jika menteri menyarankan pemansuhan penuh hukuman mati daripada hanya memansuhkan hukuman mati mandatori. Apa agaknya yang akan dilakukan oleh menteri jika mahkamah Malaysia menjatuhkan hukuman mati ke atas warga asing dalam kes berkaitan dadah yang tidak memperuntukkan hukuman mati mandatori?

Kita tidak boleh menggunakan Lembaga Pengampunan semata-mata untuk menyenangkan hati kerajaan asing kerana langkah itu tidak selaras dengan konsep kesamarataan yang diperuntukkan di bawah Perlembagaan, jika pesalah rakyat Malaysia mendapat hukuman lebih keras daripada warga asing. Sehubungan itu, adalah lebih baik menggunakan hujah menteri untuk menjustifikasi pemansuhan secara total hukuman mati dalam kes-kes pengedaran dadah. Namun pertimbangkan secara serius alasan-alasan bukan tradisional berikutnya yang menyokong cadangan memansuhkan hukuman mati:-

Pertama, dalam hal ekstradisi (di bawah Akta Ekstradisi 1992) dan/atau bantuan bersama di bawah Akta Bantuan Bersama Dalam Perkara Jenayah 2002 (MACMA), jika Kerajaan Malaysia membuat tuntutan sama ada mengekstradisi seseorang atau bukti, negara yang diminta bantuan dalam banyak keadaan akan meminta Malaysia memberikan jaminan yang undang-undang kita tidak melaksanakan sama ada hukuman mati atau fizikal (corporal punishment) seperti merotan, jika tidak negara berkenaan tidak akan melayan permintaan kita. Ini adalah tekanan antarabangsa yang dikenakan oleh kebanyakan negara (terutama Eropah) ke atas negara yang mengamalkan sistem hukuman mati dan fizikal.

Kedua dan mungkin paling mustahak, setiap negara yang mengamalkan hukuman mati pasti akan berhadapan dengan masalah ‘double jeopardy’ iaitu perdapatan salah dan keseksaan dua kali atas satu kesalahan sama, secara tidak adil dan mendatangkan kesan buruk kepada banduan terbabit. Mengikut Sistem Undang-undang Jenayah negara, sesuatu perbicaraan dengan mengambil kira sekurang-kurangnya dua peringkat rayuan akan memakan masa paling minimum enam tahun. Ini ditambah pula dengan kelewatan sistem badan pengampunan. Adalah menjadi kebiasaan, walaupun segalanya berjalan lancar, ia tetap akan mengambil masa di antara tujuh ke lapan tahun juga. Biasanya kira-kira sembilan tahun atau lebih. Jika dikira semua tempoh masa dari tarikh reman sehingga pelaksanaan hukuman mati, pesalah terbabit sudah pun meringkuk di dalam penjara selama 13 tahun setengah (mengambil kira pengurangan sepertiga hukuman penjara secara automatik). Maknanya pesalah hanya ke tali gantung setelah menjalani hukuman penjara selama sekurang-kurangnya 13 tahun setengah. Inilah yang saya maksudkan dengan ‘double jeopardy’, menderita dua hukuman untuk satu kesalahan jenayah.

Tetapi itu adalah keadaan yang paling baik menjadi kebiasaan, juga , banduan bilik akhir sudah mengalami hukuman penjara selama 16 tahun sebelum hukuman mati dijalankan. Ada juga yang menunggu selama 20 tahun, 25 tahun malah 38 tahun! Fikirkanlah! Ini bukan lagi ‘double jeopardy’. Ia adalah ‘triple jeopardy’ apabila kita mengambil kira yang hukuman penjara seumur hidup hanya 20 tahun (dan banduan hanya dipenjarakan selama 14 tahun selepas mengambil kira pengurangan hukuman secara automatik).

Adakah kita benar-benar serius mahu mempertahankan ketidakadilan yang nyata ini, yang kurang asas hak asasi manusia dan menjatuhkan darjat pesalah? Apa jenis masyarakat yang kita hidup sekarang ini? Ramai pemimpin politik (baik kerajaan atau pembangkang) tidak mahu mengambil inisiatif memimpin perubahan kerana takut menjadi tidak popular dan kerap kali menyalahkan masyarakat umum yang mahu mengekalkan sistem hukuman yang tidak adil ini. Saya ingin tegaskan bahawa dalam perkara-perkara yang menyaksikan sistem keadilan jenayah itu sendiri dibicarakan, pemimpin masyarakat perlu berada di hadapan dan bukannya menjadi pengikut. Masyarakat perlu dididik tentang perkara-perkara yang dibincangkan di sini supaya mereka dapat menghargai ketidakadilan yang sekian lama berlaku dalam sistem perundangan dan penghakiman. Proses pengadilan jenayah tidak boleh dibuat terburu-buru dan dibenamkan. Ini bukan desakan untuk badan kehakiman mempercepatkan kes-kes jenayah ke tahap yang tidak realistik hanya kerana mengejar KPI (Petunjuk Utama Prestasi).

Sekarang ini pun wujud kebimbangan terhadap ‘tahap kelajuan’ badan kehakiman menyelesaikan kes-kes sivil. Rakyat Malaysia cukup terkenal dengan sikap melebih-lebih dalam semua perkara. Apabila jiran kita menetapkan jangkamasa perbicaraan sesuatu kes perlu selesai dalam tempoh dua tahun dari tarikh difailkan, kita mahu lebih baik dengan mengehadkan hanya enam bulan hingga sembilan bulan sahaja! Rakyat Malaysia memang suka sesuatu yang ekstrem. Baru-baru ini, Sultan Johor meringankan hukuman mati beberapa banduan di negeri itu dan ramai yang dibebaskan pada hari sama; mereka telahpun menderita double dan triple jeopardy. Dengan keputusan itu, baginda secara tidak langsung telah mengajar semua pihak tentang hak-hak asasi manusia, keadilan, belas kasihan dan ihsan. Kita semua patut merasa malu kerana melakukan dan bertoleransi dengan sistem yang tidak adil, tidak berperikemanusiaan dan kejam ini. Cukup mengejutkan, ia masih berterusan!

Ketiganya, saya sering menyuarakan dan memerhatikan bahawa hukuman ekstrem seperti mati ini menyebabkan peningkatan rasuah dalam sistem penguatkuasaan. Seorang lelaki yang ditangkap mengedar sejumlah dadah sanggup menawarkan seberapa banyak wang pun sebagai rasuah untuk menyelamatkan tengkuknya. Dalam kalangan pengamal undang-undang jenayah, kami biasa mendengar kisah-kisah menakutkan daripada pelanggan dan saksi. Malangnya, walaupun dinasihatkan supaya membuat aduan, rata-rata mereka terlalu takut untuk membangkitkan perkara ini, mungkin kerana mereka juga terlibat memberi rasuah.

Pegawai tinggi polis khususnya Pengarah Narkotik, Datuk Noor Rashid mencuba sehabis baik untuk memupuk sikap jujur, dedikasi dan profesionalisme dalam kalangan anggota penguat kuasa. Sementara langkah ini perlu dipuji, hakikat bahawa ‘nyawa’ masih menjadi taruhan membuka peluang dan menarik pengedar dadah yang sedang terdesak untuk memberi rasuah bagi mengelak hukuman mati. Menjadi harapan kita dengan menarik keluar hukuman mati daripada kes-kes berkaitan dadah akan mengurangkan kecenderungan untuk memberi rasuah.

Tidak salah rasanya untuk saya mencadangkan kepada pihak berkuasa untuk menimbang melihat semula hukuman penjara sepanjang hayat kerana adalah cukup kejam untuk mengurung seseorang di dalam penjara sehingga dia mati. Ia menguburkan semua harapan untuk banduan itu berubah. Tambahan pula, banduan tersebut pada hujung usia akan menimbulkan masalah pengurusan yang serius kepada pihak berkuasa penjara. Dalam keadaan ini, seolah-olah pihak berkuasa penjara pula yang menerima hukuman.

Sumber
Utusan Malaysia
4 November 2012
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails