JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



06 Julai 2011

ISU SOSIAL : PERANAN PEMIMPIN ATAU RAKYAT?

PROFESOR MADYA DR. SIVAMURUGAN PANDIAN 
Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia


Pemimpin lahir daripada rakyat. Tanpa rakyat, siapalah pemimpin dalam konteks pemerintahan negara ini. Rakyat adalah 'raja' yang menentukan kedudukan seseorang pemimpin dalam konteks politik arus perdana hari ini. Semua pemimpin dalam stratifikasi masyarakat baik dengan apa jawatan sekalipun sama ada di peringkat bawahan mahupun atasan, lahir daripada rakyat. Namakan mereka apa sahaja, pemimpin tetap wajar memiliki penjenamaan rakyat dalam diri mereka. Barulah, kepemimpinan daripada rakyat dan merakyatkan kepimpinan dilihat saling perlu memerlukan. Hari ini nilai hubungan pemimpin dan rakyat sudah jauh berubah. Dalam mempertahankan nilai konvensional dan tradisional, kepimpinan hari ini hakikatnya berpusat kepada karakter atau keperibadiannya beserta gagasan atau agenda pentadbiran walaupun kuasa dan kedudukan meletakkan seseorang pemimpin pada taraf tertentu dalam masyarakat. Kewujudan pemimpin dalam apa jua gelarannya barangkali mempunyai pelbagai kuasa dan kedudukan malahan tanpa kedudukan sekalipun masih berpengaruh untuk memainkan peranan dan fungsi pengukuhan seseorang pemimpin.

Legitimasi politik atau keabsahan pemimpin adalah bagaimana beliau diiktiraf tanpa perlu dipaksa memberi sokongan tetapi dengan sukarela mendapatnya kerana memiliki ciri kepimpinan yang berwibawa. Pemimpin berjiwa rakyat adalah harapan umum, yang jujur dan memenuhi tanggungjawab ke atas rakyat dengan etika dan integriti yang dipersetujui tanpa melahirkan keraguan ke atas hak mereka sebagai warga. Pemimpin juga seperti pengarah syarikat dan rakyat adalah pemegang sahamnya. Sebagaimana keluarga dan syarikat penting bagi empunyanya, begitu juga beban tanggungjawab pemimpin ke atas rakyatnya. Pemegang saham boleh memberontak jika lembaga pengarah syarikat memegang jawatan untuk memperkukuhkan diri sendiri. Bertopengkan jawatan sehingga membelakangkan integriti boleh menyebabkan rakyat marah dan kecewa. Rakyat adalah penentu dan penyuntik hayat seorang pemimpin dalam konteks hari ini yang dipenuhi dengan permainan manipulasi fakta dan sejarah.

Moral menjadi penanda aras martabat seorang pemimpin. Sumbangan pembangunan harus diimbangi dengan keikhlasan pemimpin dalam memanifestasi perjuangannya untuk rakyat. Pemimpin mesti cekal dan tidak mudah terpedaya; tidak gentar pada suruhan nafsu ataupun pujukan rasuah, bergelut nyawa daripada menggadai maruah, serta tidak akan berkompromi untuk mengalah kepada desakan dusta dan nista. Keteguhan pemimpin adalah pada secara konsisten mendahulukan rakyat daripada dirinya. 'Rakyat Dahulu, Saya Kemudian' boleh dirujuk sebagai pemimpin rakyat. Pengorbanan dan kompromi dilakukan untuk rakyat; rakyat menjadi benteng kekuatan dirinya. Jika ada kelemahan, pemimpin mesti berani mengakuinya dan bersifat rendah diri untuk kepentingan rakyat. Pemimpin juga seharusnya dapat memastikan tingkah laku rakyat tidak bertentangan dengan Perlembagaan dan undang-undang agar rakyat akan sentiasa merasa selamat dari angkara pihak yang mempunyai kepentingan fahaman politik mereka atau terlalu taksub dengan individu sehingga akan menggunakan apa sahaja cara untuk melenyapkan yang terbina melalui amalan demokrasi berperlembagaan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pernah menasihatkan pemimpin katanya; "Seseorang yang bergelar pemimpin bukan bermakna berada pada kedudukan tertinggi atau memiliki keistimewaan, tetapi ia satu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan dengan sebaik-baiknya. Pemimpin perlu memiliki sifat rendah diri dan tawaduk dalam menjalankan tanggungjawab serta sanggup merasai kesusahan yang dialami rakyat.'' Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah juga pernah bertitah bahawa ''adab adalah penentu kepada jatuh bangun seseorang pemimpin, bangsa dan sesebuah negara kerana ia memperingati bahawa taraf kemuliaan seseorang itu bukan ditentukan oleh faktor kuasa, kekayaan mahupun keturunan, tetapi oleh pengetahuan, kecerdasan otak dan sifat murni.'' Wadat Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba dalam teks Sejarah Melayu atas konsep derhaka-setia perlu dihalusi semula kerana politik baru memerlukan pemimpin rakyat yang berfikiran inklusif bersedia melakukan apa sahaja demi kepentingan rakyat dan bukan kepentingan diri kerana pemimpin adalah penyatu masyarakat.

Pemimpin dan pengikut perlu berubah kerana yang mencorakkan matlamat dan perjuangan adalah pemimpin yang beralaskan tulang belakang yang ampuh iaitu rakyat. Keangkuhan, bongkak dan sombong bukan nilai tambah politik baru tetapi di sebaliknya. Model politik baru merungkai tanggungjawab dalam kalangan pemimpin dan ia akan berjaya jika masing-masing memahami peranan dan fungsi mereka dalam kerangka untuk mentransformasi negara dan rakyat. Rakyat memerlukan pemimpin dan pemimpin juga memerlukan rakyat. Kebangkitan rakyat dan pemimpin beralaskan kepada keunikan demografi dan geografi negara ini akan membolehkan kestabilan, kesejahteraan dan kehidupan berukun terus diperkasakan dan martabat negara bangsa dipertahankan demi generasi akan datang. Dilemanya, adakah keseluruhan masyarakat berfikiran sedemikian rupa apabila landskap politik berubah sejak Mac 2008.

Rakyat menentukan kepimpinan politik melalui amalan yang sudah wujud sekian lamanya; sehingga Terengganu jatuh kepada pembangkang pada 1959 dan 1999; Kelantan di bawah parti pembangkang untuk sekian lamanya; Sabah pada 1990; beberapa negeri juga dimenangi dalam pilihan raya 1969 dan 2008; Wilayah Persekutuan turut dikuasai oleh pemimpin pembangkang; yang terkini lapan dari 16 Pilihan Raya Kecil turut melihat kekalahan parti pemerintah. Apakah politik perlu dijaja dalam apa sahaja acuan seolah-olah mahu mengesahkan bahawa 'politik adalah kotor' dengan membawa mesej bersih secara tersurat. Sedangkan pemimpin jika benar-benar jujur dengan tanggungjawabnya ada saluran untuk menyerah memorandum kepada Institusi Raja negeri yang ditadbir urus mereka sebelum dibawa kepada perhatian Yang di-Pertuan Agong? Apakah undang-undang hanya akan dihormati jika ia memberikan keselesaan kepada tuntutan sesetengah pihak dan ditolak habis-habisan jika boleh membawa kemudaratan kepada mereka?

Barangkali sentimen populis adalah ayunan akhir untuk mempertahankan pemimpin yang memerhati dan membuat congakan untuk menguasai kepimpinan negara apabila barisan pembesar bukan kerajaan menyedari ada pemimpin yang akan menjadi liabiliti kepada mereka dan boleh kehilangan sokongan yang tidak bersifat tetap daripada pilihan raya lalu. Rakyat yang menentukan kedudukan pemimpin dan sudah tiba masanya menilai apakah benar 'rakyat sudah matang' dalam konteks politik perkauman dan sejauh manakah pemimpin yang akan lahir adalah bukan dari yang tidak matang? Apakah yang kita lihat mutakhir ini dan yang akan datang adalah akibat dari desus-desus pilihan raya akan diadakan tidak berapa lama lagi? Barangkali, tarikh pilihan raya umum perlu diperpanjangkan tempoh masa sehingga mencapai tempoh masa matang agar 'pemimpin dan rakyat' memain peranan memulihkan ekonomi negara, menjana kestabilan dan keadaan yang lebih menentu sebagaimana yang dilakukan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 1999?

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
6 JULAI 2011

ISU SOSIAL : MEREKA WAJAR DILINDUNGI

Oleh Fauziah Arof


Kira-kira pukul 10.30 malam di depan sebuah kedai serbaneka di Shah Alam, seorang budak lelaki berkopiah, datang kepada saya meminta sumbangan wang untuk didermakan kepada rumah anak- anak yatim. Di tangannya, ada beberapa gelung kalendar dan beberapa kotak buah kismis. Wajah kanak-kanak yang belajar dalam Tahun 5 itu, nampak keletihan, entah dari pukul berapa dia terpaksa berbuat begitu. Memang sebak, melihat kanak-kanak sebaya anak saya itu, berada di jalanan pada waktu begini. Kanak-kanak yang kononnya hendak diajar ‘cara berniaga’ dan berdikari oleh rumah anak-anak yatim itu riak wajahnya ‘takut-takut’ dan sedih, mungkin pernah diherdik orang ramai, atau mungkin juga bimbang belum mendapatkan sebarang kutipan sekali gus menghampakan ‘guru-gurunya’. Lantas saya menghulurkan wang bukan untuk rumah anak yatim itu, tetapi untuk dia sendiri dan memberikannya coklat yang dipesan oleh anak saya dari kedai serbaneka itu.

Tiadakah cara lain yang lebih baik untuk rumah anak-anak yatim ini, pusat tahfiz atau madrasah mengutip dana menggerakkan operasi mereka? Apakah cara ini ‘direstui’ oleh pihak berkuasa? Apakah mereka memerlukan permit untuk mengutip derma ini dan pihak mana yang memberikan kelulusan? Malah dalam Seksyen 32, Akta Kanak-Kanak 2001 dan Akta Pungutan Rumah ke Rumah dan Di Jalan 1947 jelas melarang sebarang bentuk mengerah tenaga kanak-kanak, sama ada untuk mengutip derma atau berniaga secara terus. Sedangkan, anak-anak yatim ini wajib dilindungi, bukannya dianiaya dengan menyuruh mereka berpanas terik atau berembun, mengutip derma sebegitu. Itu belum lagi disentuh mengenai soal keselamatan. Kita pun risau kes culik, rogol dan bunuh di kalangan kanak-kanak yang semakin meningkat. Ketika anak-anak lain tidur atau berehat di rumah, anak-anak yatim ini pula dikerah mendapatkan hasil sumbangan.

Bila pula masanya mereka belajar, berehat? Bila mahu menghafal al-Quran? Jika sumber kewangan terhad, apa kata jika ustaz-ustaz di pusat tahfiz atau madrasah itu pula yang mengutip derma? Rasakan sendiri kepayahan anak-anak yatim ini. Sememangnya, pemandangan seperti ini sudah biasa dilihat di stesen- stesen minyak dan kedai makan. Sudah tiba masanya, kegiatan yang menyiksa dan menganiaya anak-anak yatim ini dihentikan. Carilah pendekatan yang lebih berperikemanusiaan. Saya percaya pihak swasta akan membantu sekiranya bantuan diminta dengan saluran yang betul. Dan pihak swasta pula, janganlah hanya memberi tumpuan kepada golongan ini pada bulan Ramadan dan Hari Raya Puasa. Bantulah mereka tanpa mengikut musim. Marilah kita berdoa agar perjalanan hidup anak-anak yatim ini dipermudahkan dan kudrat mereka yang tidak seberapa itu tidak disalah guna oleh pihak-pihak tertentu.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
6 JULAI 2011

ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : MASA DEPAN CERAH BIOTEKNOLOGI NEGARA

Oleh WAHID HASHIM
(Di Konvensyen Biologi Antarabangsa 2011 di Washington)


Malaysia  meninggalkan tiga faktor yang penting di Washington baru-baru ini, iaitu nama, reputasi dan janji - sesuai sebagai pemain baru dalam industri bioteknologi di rantau Asia dan lingkaran Pasifik . Sebut apa sahaja - tayar, sarung tangan, pakaian. ubat-ubatan, baja, aksesori, makan dan minum, genetik manusia, pokok, haiwan - semuanya adalah berkaitan bioteknologi. Sebagai rakyat Malaysia, ia memberi harapan kepada satu punca kekayaan baru, atau menambah apa yang sedia ada. Di Washington, buat pertama kali dalam sejarah monopoli Barat dalam industri bioteknologi, muncul Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai warga luar Eropah dan Amerika Syarikat pertama yang merasmikan Konvensyen Biologi Antarabangsa. Timbalan Perdana Menteri Malaysia itu, diiringi Gabenor Maryland, Martin O'Malley serta Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif BIO, James Greenwood memotong reben merah dan melawat tapak pameran. Bunyi paluan gong sebanyak tiga kali bergema di dalam Pusat Konvensyen Walter E. Washington, apabila Muhyiddin tiba di gerai pameran Bio- XCell Malaysia.

Bukan Singapura, tapi Malaysia yang lebih menyerlah - walau pun Singapura, seperti mana biasa, cuba melancarkan perang dingin menggantung sepanduk besar 'Biopolis Singapore' di pintu masuk Pusat Konvensyen Walter E. Washington, yang dihadiri 15,000 pemain industri bioteknologi daripada 60 negara. Ketua Pegawai Eksekutif BiotechCorp Malaysia, Datuk Iskandar Mizal Mahmood menyusul apabila menjadi salah seorang panel 'Scientific American Super Session': Perspektif Gobal Biotechnologi, dengan perantara oleh Hos CNN dan ketua Pengarang Kumpulan Time, Fareed Zakaria. Fareed penulis beberapa buku terlaris New York Times, cuba memprovokasi Iskandar, dan sudah tentu mahu mempromosikan Singapura, mula mengemukakan soalan yang dangkal dan lebih bersifat sosio-politik, seperti kekangan dan cabaran bangsa China, India dan Islam di Malaysia, pada satu majlis bioteknologi! Reputasi Malaysia tampak menyerlah, apabila pelbagai industri dalam bidang bioteknologi mengikat perjanjian mahu melabur di Malaysia, atau sekurang-kurangnya mahu mengintai peluang dan ruang melalui sesi pertemuan dua mata.

Sebanyak 40 buah industri bioteknologi telah membuat komitmen awal, empat lagi bertukar dokumen pada BioWashington 2011. Empat syarikat yang bertukar-tukar dokumen ialah antara Bio-XCell dengan Agila Specialties Sdn. Bhd., Bio-XCell dengan MoX- Linde Gases Sdn. Bhd., Lestari Pacific dengan Arter Biofuel Products Ltd dan Pristine Oil dengan Bio Protein. Malaysia yang tersenarai dalam 10 pempamer emas kerana komitmennya kali ini, terus berjanji akan melaksanakan janji pemberian insentif, dan berpegang kepada janji itu, Malaysia sekali lagi menjadi negara rantau Asia pertama menganjurkan Persidangan Lingkaran Pasifik mengenai Industri Bioteknologi dan Bio-Tenaga pada November ini, bersempena dengan BioMalaysia 2011. Persidangan elitis itu sebelum ini tidak pernah keluar dari Amerika Syarikat. Pengumuman bersama berhubung perkara itu dibuat sendiri oleh Muhyiddin dan James Greenwood, pada sidang akhbar di Washington. Daripada pengamatan sepanjang BioWashington 2011 pada 27 hingga 30 Julai lalu, ternyata industri bioteknologi telah membuka pintu kepada pelaburan asing memasuki Malaysia dengan nilainya ratusan juta ringgit.

Pengurusan sumber biomas dan sumber manusia yang cekap dan efektif akan menjadikan kekayaan itu dapat dinikmati oleh negara. Dasar bioteknologi yang ada sejak 2005 perlu dikemaskinikan supaya industri itu, serta asas-asas yang mendukungnya seperti sumber, pasaran, perlindungan, hak milik intelektual, pajakan, sewaan, serta insentif dapat dijadikan dokumen atau manual prosedur operasi standard. Kepentingan industri huluan dan hiliran juga perlu dijaga dan dikembangkan melalui satu infrastruktur yang memastikan kemapanan bekalan modal sumber asas. Penubuhan Bio-XCell, BioNexus sebagai penggiat industri bioteknologi perlu beroperasi secara cukup bijak kerana pengisian insentif di Nusajaya, Johor telah disambut oleh pelbagai latar belakang syarikat konglomerat antarabangsa yang telah begitu lama berkecimpung dalam industri itu, dengan Malaysia masih terlalu muda dan banyak hendak dipelajari. Sepak terajang dalam bidang bioteknologi itu tidak boleh hanya digembar-gemburkan dengan kejayaan bersifat kekuatan sedia ada, seperti biodiversiti kita, sumber asli yang banyak, sumber modal insan, dan sebagainya, yang masih di peringkat kulit.

Penawaran serta insentif yang boleh menjerat diri sendiri, seperti pelepasan cukai yang keterlaluan sehingga 10 tahun kepada syarikat asing, penggunaan bahan mentah sehingga menyedut habis sumber tempatan serta pulangan yang terlalu lama perlu juga dikaji di bawah mikroskop.Kalau dilihat kepada bentuk pelaburan yang akan dibawa ke Malaysia, kebanyakan mereka terlalu maju berbanding syarikat tempatan di bawah Bionexus tempatan yang berkisar kepada produk tradisional. Sebahagian daripada pelabur ini mempunyai niche sendiri, sehingga sebahagiannya mempunyai demand tersendiri. Industri bioteknologi memang baru dan kita perlu mengetahui secara lebih mendalam tentangnya. Kita belum ada dasar bioteknologi yang jelas, kecuali sembilan inisiatif - ketika pelabur asing bercakap tentang teknologi mereka yang cukup tinggi.Adakah kita sudah bersedia dengan menyediakan segala keperluan bahan mentah dan modal insan berkemahiran kepada semua pelabur berkenaan? Kita sudah cukup gas Nitrogen? Kita sudah cukup sumber asas menghasilkan isoprene? Kita sudah bersedia membangunkan reaktor bioteknologi berkapasiti puluhan ribu liter? - dan banyak lagi.

Kebanyakan produk, teknologi, infrastruktur serta proses telah dipatentkan oleh industri berkenaan. Malaysia menawarkan diri sebagai penyedia infrastruktur perlu patuh kepada apa yang telah disediakan di bawah hak milik intelektual berkenaan. Hal ini perlu kita perhalusi kerana salah satu pelabur secara terus terang berkata, pihaknya memindahkan operasi ke Malaysia kerana apa yang pernah ditawarkan oleh India dahulu tidak dapat dipenuhi sekarang. Apa sahaja janji-janji manis seperti insentif tenaga kerja yang murah dan infrastruktur yang memadai sudah tidak dapat dipenuhi oleh India. Malaysia boleh menggantikan India kerana Bio-Xcell tahu bagaimanakah caranya dan menjanjikan pelbagai insentif. Selain itu, terdapat dua isu yang perlu diberi perhatian iaitu pengurusan sumber dan harga komoditi. Harga komoditi bahan mentah sangat penting, bermula daripada konsep biomas sehingga kepada asas bahan api, rawatan, pengawet, pemangkin dan sebagainya. Satu dasar bioteknologi kebangsaan untuk mengurus bahan biomas sangat penting bagi mengurus kemapanan bahan, keseimbangan ekologi, dan proses keseluruhan. Sesungguhnya bioteknologi mempunyai masa depan yang cerah jika kita tahu bagaimana menguruskannya.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
6 JULAI 2011

ISU PENDIDIKAN : GURU BAHASA INGGERIS "BERGERAK"


Guru Bahasa Inggeris (BI) berkelayakan yang mampu mengajar dengan baik mungkin diserap dalam kumpulan khas 'guru bergerak' yang akan dihantar ke sekolah tertentu yang memerlukan khidmat mereka, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, kementeriannya mengkaji untuk mewujudkan kumpulan ‘guru BI dan guru mentor bergerak’ untuk memperkasakan dasar Memartabat Bahasa Melayu dan Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI). Kementerian Pelajaran ketika ini dalam proses melaksanakan penempatan semula guru bagi menampung kekurangan guru BI di sekolah berhampiran yang memerlukan khidmat mereka.  MBMMBI diperkenalkan bagi menggantikan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik (PPSMI) yang akan dimansuhkan tahun depan selepas didapati gagal mencapai matlamat meningkatkan penguasaan BI di kalangan pelajar, sebaliknya menjejaskan pencapaian pelajar luar bandar dalam subjek itu.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata, pada tahun ini juga, penempatan guru BI yang baru akan dilakukan dengan peraturan lebih ketat mengikut tahap keperluan di sekolah seluruh negara.  Bagi memastikan kejayaan dasar MBMMBI, beliau berkata, kementerian juga menawarkan kontrak tiga tahun kepada 600 bekas guru BI bersara dengan 168 daripada mereka sudah mula mengajar.  Katanya, kementerian juga akan membina makmal BI di 700 sekolah selepas melihat keberkesanan projek perintis di 20 sekolah tahun lalu.  Sehingga kini 12,000 guru BI tidak terlatih mengikuti program latihan semula untuk meningkatkan kemahiran, manakala 10,000 guru lagi dijangka mengikuti program itu tahun ini.  Kementeriannya sedang mengkaji kaedah jangka panjang untuk mengatasi masalah kekurangan guru menggantikan guru bersalin di banyak sekolah di seluruh negara.  Ini bukan masalah kecil, kita memandang serius perkara ini dan mahu satu kaedah berkesan untuk mengatasinya supaya proses pembelajaran tidak terjejas.  Antara masalah utama dikenal pasti adalah kekurangan peruntukan menempatkan guru ganti dan kita sedang berusaha memohon Kementerian Kewangan menambah peruntukan berkenaan.

SUMBER
BERITA HARIAN
6 JULAI 2011

ISU SOSIAL : PROGRAM PR1MA MENAMBAH BAIK KUALITI HIDUP RAKYAT


Pelaksanaan Program Perumahan 1Malaysia (PR1MA) ialah satu lagi usaha kerajaan untuk meringankan beban rakyat memiliki rumah berikutan harga yang semakin melambung terutama di kawasan bandar besar di negara ini. Program itu mensasarkan golongan berpendapatan sederhana, terutama di bandar dan pinggir bandar, membabitkan isi rumah berpendapatan antara RM2,500 hingga RM5,000 sebulan. Sehingga kini, sebanyak 20 tapak strategik di Lembah Klang, Selangor dan Negeri Sembilan dikenal pasti bagi pelaksanaan projek PR1MA itu, termasuk lapan yang dijangka bermula tahun ini dan tahun depan, membabitkan 42,000 unit rumah strata dan kediaman bertanah. Rumah atau tempat perlindungan adalah salah satu keperluan asas kehidupan selain makanan. Justeru, keprihatinan kerajaan dalam usaha berkenaan tentunya menepati matlamat gagasan 1Malaysia – Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan – untuk menyediakan kemudahan kepada semua golongan rakyat tanpa mengira kaum dan agama.

Skim perumahan berkenaan dibuka kepada semua lapisan masyarakat di negara ini, sama ada yang bekerja dengan kerajaan, swasta atau bekerja sendiri, asalkan mereka berada dalam lingkungan isi rumah yang berpendapatan tidak melebihi RM6,000 sebulan. Harga seunit rumah ditetapkan antara RM150,000 hingga RM300,000 mengikut lokasi tetapi untuk projek fasa pertama di Precint 11, Putrajaya, harganya bermula daripada RM120,000. Apa yang menarik projek rumah mampu milik bagi golongan berpendapatan sederhana ini ialah tawaran pinjaman sehingga 105 peratus oleh institusi kewangan terpilih dan tempoh bayaran balik sehingga 30 tahun selain pengecualian bayaran duti setem sebagai langkah mengurangkan bebanan pemohon. Selain itu pembeli juga boleh mengeluarkan simpanan akaun dua dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi menampung sebahagian daripada bayaran balik pinjaman. Kita yakin ramai rakyat Malaysia yang berada dalam lingkungan kriteria yang layak membeli akan mengemukakan permohonan mereka bagi merebut peluang daripada skim terbaru kerajaan itu.

Pada masa ini terdapat jurang besar dalam pembinaan rumah kos sederhana di Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Johor Bahru memandangkan pemaju lebih suka membina projek kos sederhana-tinggi dan tinggi bagi meraih keuntungan besar. Keadaan itu menyebabkan golongan berpendapatan sederhana berada dalam keadaan tersepit - tatkala mereka tidak mampu membeli rumah berharga mahal, mereka juga tidak layak membeli rumah kos rendah. Namun menerusi pelaksanaan PR1MA ini, semua golongan akan mendapat peluang memiliki rumah, yang melengkapkan lagi agenda kerajaan untuk menambah baik kualiti hidup rakyat Malaysia secara lebih menyeluruh. Kerajaan dijangka membentangkan satu akta di Parlimen Oktober depan untuk menubuhkan Perbadanan Program PR1MA bagi merancang dan menyelaras pembinaan projek itu di seluruh negara. Langkah itu juga akan menentukan pengagihan rumah kepada pemohon yang layak. Kita harap dengan adanya akta itu, pemilihan pembeli dibuat dengan sistematik, adil dan telus berdasarkan kriteria ditetapkan tanpa wujud campur tangan mana-mana pihak berkepentingan, selaras dengan pencapaian matlamat 1Malaysia.

SUMBER
BERITA HARIAN
6 JULAI 2011