JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



12 Disember 2011

ISU UMUM : KELANGSUNGAN KEDAULATAN NEGARA

DATUK SERI DR. RAIS YATIM
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.


Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin menerima cenderahati daripada pihak kerajaan yang disampaikan oleh Najib Tun Razak di Istana Negara, Jalan Duta, Sabtu lalu. Turut kelihatan Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah.

Menjelang detik-detik tengah hari 12 Disember 2011 (hari ini) akan berakhirlah tempoh perkhidmatan dan pemerintahan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Ke-13, Al-Watiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah. Pada tanggal itu tamatlah tempoh pemerintahan baginda selaku Raja Berperlembagaan yang dilunaskan melalui kuatkuasa Perlembagaan Persekutuan. Perkara 32(3) Perlembagaan Persekutuan menetapkan "Yang di-Pertuan Agong hendaklah dipilih oleh Majlis Raja-Raja selama tempoh jawatan lima (5) tahun…" kecuali baginda meletakkan jawatan pada bila-bila masa dalam tempoh tersebut. Baginda dan Seri Paduka Baginda Permaisuri Agong akan bersama dalam suatu majlis perpisahan khas jam 8.30 pagi 12 Disember yang penuh adat-istiadat di pekarangan Parlimen dengan Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri-Menteri Kabinet, para pegawai tinggi dan pembesar-pembesar tempatan dan wakil-wakil luar negara sebelum berlepas ke Kompleks Bunga Raya KLIA untuk bersama-sama melibatkan diri di majlis akhiran yang diberi nama Lambaian Kasih.

Majlis di KLIA ini adalah seperti yang pernah dianjurkan oleh Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Warisan (KEKKWA) lima tahun lalu. Acara kali ini, seperti yang dahulu, disulami acara-acara padat dengan intisari budaya dan ciri-ciri kebesaran Diraja Melayu lama. Sepanjang dua bulan lalu pelbagai kegiatan dan acara diadakan bagi menandakan tamat tempoh perkhidmatan dan pemerintahan Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Utama Bagi Persekutuan. Lawatan-lawatan rasmi, acara-acara kebajikan, konsert Diraja, Jamuan Negara dan lain-lain program Diraja mendahului acara-acara akhiran 12 Disember 2011. Sebelum jam 12 tengah hari 12 Disember, Yang di-Pertuan Agong Ke-13 dengan diiringi pelbagai kumpulan termasuk seorang Menteri Kabinet dan seorang pegawai tinggi perkhidmatan awam akan menaiki pesawat khas mengiringi rombongan pulang Tuanku Mizan dan Tuanku Nur Zahirah menuju ke Kuala Terengganu. Keesokannya, tanggal 13 Disember 2011 dari Alor Setar pesawat penerbangan khas akan membawa Yang di-Pertuan Agong Ke-14 Al-Sultan Al-Mu'tasimu Billah Muhibuddin Tuanku Al-Haj Abdul Halim Mu'azam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah (Sultan Kedah) ke kompleks Bunga Raya, KLIA dan seterusnya akan menyempurnakan acara istiadat angkat sumpah jawatan sebagai Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong Ke-14 di Istana Negara yang baru di Jalan Duta.

Bagi Tuanku Abdul Halim, ini adalah kali kedua baginda naik takhta bersemayam sebagai Yang di-Pertuan Agong bagi Persekutuan Malaysia. Kali pertama baginda bersemayam sebagai Yang di-Pertuan Agong Ke-5 ialah bagi tempoh 21 September 1970 hingga 20 September 1975. Mungkin ramai yang masih ingat, Perdana Menteri Malaysia Pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj meletakkan jawatan pada 21 September 1970, iaitu pada tarikh yang sama Tuanku Abdul Halim naik takhta selaku Yang di-Pertuan Agong Ke-5. Ramai pihak yang mengakui bahawa persamaan tarikh sedemikian adalah atas permintaan Tunku sendiri, lebih-lebih lagi mengambil kira sentimen beliau mendapati anak buahnya sendiri dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong selain perkembangan politik dan isu-isu kenegaraan pada masa itu susulan peristiwa-peristiwa selepas 13 Mei 1969. Bak kata pepatah, sekali air bah sekali pantai berubah. Cuma dalam konteks kenegaraan, perubahan itu hanya pada "pasir di pantai", bukan pada pantai itu sendiri. Berlakunya perubahan hanyalah pada individu Diraja yang bersemayam sebagai Yang di-Pertuan Agong Ke-14.

Semua kuasa eksekutif, legislatif dan kehakiman yang ada pada Yang di-Pertuan Agong itu adalah berlandaskan Perlembagaan Persekutuan yang berkuat kuasa semenjak 1957, yakni semenjak Merdeka lagi. Pada 1963, manakala Malaysia tertubuh kuasa-kuasa Yang di-Pertuan Agong itu tetap berterusan dengan beberapa ubah suai yang dipadankan dengan perkembangan semasa, termasuk peristiwa-peristiwa pra-1993 apabila beberapa artikel Perlembagaan Persekutuan dipinda. Salah satu daripada pindaan utama yang dikuatkuasakan 1993-1994 ialah seseorang Yang di-Pertuan Agong boleh disabitkan di muka pengadilan Mahkamah Khas [Per. 181(2)] jika melakukan sesuatu kesalahan jenayah atau sivil dengan syarat Peguam Negara membenarkannya. Yang di-Pertuan Agong sebagai Raja Berperlembagaan memikul tanggungjawab yang berat dan luas serta mempunyai implikasi mendalam sama ada terhadap rakyat atau kerajaan yang ditadbir atas nama Seri Paduka Baginda selaku Ketua Utama Negara yang menduduki tangga teratas dalam hierarki pemerintahan negara. Per. 32(2) memperuntukkan bahawa isteri Yang di-Pertuan Agong, Seri Paduka Raja Permaisuri Agong menduduki tempat kedua selepas Yang di-Pertuan Agong. Baginda Raja Permaisuri Agong dan mana-mana Sultan yang bersemayam juga menerima beberapa lindungan kekebalan perundangan walaupun tidak seperti dahulunya.

Harus diimbasi, pra-1993 pihak-pihak Diraja beroleh perlindungan kekebalan undang-undang daripada mana-mana pendakwaan atau tuntutan sivil. Timbalan Yang di-Pertuan Agong yang dilantik oleh Majlis Raja-Raja mengikut kehendak Per. 33 bolehlah menjalankan tugas-tugas Yang di-Pertuan Agong pada mana-mana tempoh yang diperlukan mengikut kehendak peruntukan tersebut dengan syarat apa-apa tugas wakilan Yang di-Pertuan Agong, seperti sakit, tidak upaya, tidak ada dalam Persekutuan yang tidak kurang daripada 15 hari atau lantaran apa-apa sebab lain. Yang di-Pertuan Agong yang menjalankan tugas rasminya melalui fungsi dan kuasa eksekutif, legislatif dan kehakiman hendaklah menjalankannya melalui nasihat yang diberikan Kabinet atau Jemaah Menteri yang Baginda lantik termasuk lantikan Perdana Menteri di bawah Per 43. Walaupun baginda hendaklah mentadbir mengikut nasihat seperti yang disyaratkan Per. 40, baginda adalah berkuasa penuh di bawah Per 40(2) dalam memperkenankan atau sebaliknya berkaitan membubarkan Parlimen untuk tujuan Pilihan Raya Umum. Baginda adalah Ketua Tertinggi Angkatan Tentera Persekutuan (Per. 41) sementara berkuasa (melalui nasihat Kabinet) bertindak sesuatu untuk Perkhidmatan Awam (Per. 132(2).

Kuasa mengampunkan sesuatu kesalahan jenayah atau melegakan hukuman bagi kesalahan-kesalahan yang berlaku di Wilayah Persekutuan juga adalah kuasa tersedia pada Yang di-Pertuan Agong. Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa perundangan atau kuasa legislatif Persekutuan. Parlimen Malaysia, misalnya, adalah atas nama Yang di-Pertuan Agong, Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Tanpa Yang di-Pertuan Agong Dewan-Dewan Perundangan tersebut tidak cukup syarat fungsi dan kuasanya. Semua Akta yang diluluskan Parlimen hendaklah mendapatkan tandatangan kelulusan baginda walaupun di bawah Per 66 ada beberapa syarat tempoh yang harus dipatuhi baginda sekiranya tidak bersetuju dengan sesuatu Rang Undang-Undang itu dijadikan undang-undang penuh. Sementara anggota Dewan Rakyat dipilih terus oleh rakyat, baginda (atas nasihat) boleh melantik 40 anggota Dewan Negara (Per. 45). Di bawah Per. 55 Yang di-Pertuan Agong tidak boleh membenarkan Parlimen tidak bersidang bagi tempoh enam bulan dari tarikh persidangan terakhir. Jika dalam tempoh itu Parlimen gagal bersidang, baginda boleh membubarkan Parlimen dan mengarahkan pilihan raya umum diadakan.

Di bawah artikel yang sama, kuasa mutlakbaginda sebagai ketua agama Islam juga tersedia. Per. 60 membenarkan Yang di-Pertuan Agong bertitah kepada majlis Parlimen atas apa-apa perkara kenegaraan yang wajar. Dari segi Kehakiman atau Judisiari pula, Yang di-Pertuan Agong adalah kuasa lantikan hakim-hakim mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan menurut aturan yang berkuat kuasa dan dikemas kini. Seperti mana dimaklum, para Hakim Negara adalah dilantik oleh baginda setelah mendapatkan nasihat Perdana Menteri dan berunding dengan Majlis Raja-Raja. Kuasa-kuasa Yang di-Pertuan Agong di bawah pelbagai undang-undang lain juga merupakan sebahagian daripada urusan rasmi baginda sekalipun pada masa ini banyak aspek dan tugasan eksekutif itu telah diseragamkan dengan kuasa-kuasa eksekutif, legislatif dan kehakiman yang lain. Jarang diketahui, kuasa Yang di-Pertuan Agong di bawah Per. 153 dalam menjaga dan memelihara keistimewaan orang Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak, terdapat jaminan bahawa baginda tidak boleh mengetepikan hak-hak komuniti lain seperti terkandung di dalam ayat "dan kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain".

Ayat ini sering ditinggalkan dalam hujah dan ucapan mengenai kuasa kerajaan dan Diraja dalam menjaga dan memelihara hak-hak rakyatnya. Aspek ini wajar diserlahkan supaya kritikan melulu tidak berterusan seolah-olah kerajaan 'tak ambil pusing' tentang kepentingan kaum-kaum di tanah air kita. Memang diakui, institusi Yang di-Pertuan Agong dan sebahagian besar tugas dan fungsi ini adalah sekitar 54 tahun, yakni seusia negara kita yang merdeka. Namun di sebalik usia yang boleh dianggap 'muda' itu terkandung kelangsungan satu institusi Diraja yang amat lama. Sejak zaman Demang Lebar Daun dalam Sejarah Melayu hinggalah ke tamadun kesultanan negeri-negeri Melayu dan Melaka seterusnya dari sana sampailah ke hari ini - Raja dalam sejarah dan tamadun orang Melayu sudah sedarah sedaging lalu menjadi integral dan sebati. Faksi masyarakat yang memandang sepi terhadap institusi Raja, walaupun kecil, harus menerima hakikat bahawa institusi itu jika baik fungsi dan perimbangannya akan membentuk tamadun yang positif. Masyarakat Cina dan India serta lain-lain mungkin telah meninggalkan tamadun beraja mereka masing-masing atas cetusan sejarah dan mobilisasi kemanusiaan mereka.

Namun di Malaysia institusi Raja Berperlembagaan ini seperti mana halnya dengan orang Inggeris, Jepun, Sweden dan Denmark dengan institusi Raja mereka, sudah menjadi kekal dan diterima rakyat. Sistem Raja Berperlembagaan mungkin ada pengkritiknya masing-masing. Tetapi bagi kita di Malaysia, walaupun dikenal sebagai negara yang paling ramai mempunyai Raja sebagai pucuk kenegaraan, telah membuktikan bahawa sistem demokrasi Malaysia telah menghasilkan suatu cara hidup kepelbagaian yang munasabah dan saling berimbangan. Yang di-Pertuan Agong adalah simbol kedaulatan negara dan rakyat Malaysia. Baginda adalah unsur atau elemen perimbangan kenegaraan dan pentadbiran yang telah menghasilkan Malaysia tercinta. Mengadap Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan: Menjunjung Kasih Tuanku kerana berjaya menjadi Payung Negara berjasa yang akan meneruskan persemayaman di Terengganu. Mengadap Almu'tasimu Billahi Muhibuddin Sultan Abdul Halim Dirgahayu Tuanku, Rakyat menyambut dengan penuh gembira pelantikan Tuanku Kali ke-2 sebagai Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang ke-14. Hidup 1Malaysia !

Rotan saga banyak di hulu
Diikat raga di bawah persada
Walau apa pun akan berlaku
Rakyat dan Raja berpisah tiada


SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
12 DISEMBER 2011

ISU UMUM : OMBAK RINDU, HAK CIPTA DAN MEMBELA KEPENTINGAN PENGKARYA

Oleh ZULKIFLI JALIL


Kontroversi yang dicetuskan oleh penulis novel Fauziah Ashari mengenai terma perjanjian penerbitan novelnya berikutan penangan 'boom' filem Ombak Rindu, maka judul novelnya seharusnya 'membuka mata' artis mengenai pentingnya Akta Hak Cipta ditelek dan difahami sebaik-baiknya. Bukannya perkara itu baru tetapi sudah terpampang di depan mata. Fauziah dikatakan menyalahkan pihak penerbit, Alaf 21, kerana berpendapat perjanjian atau kontrak yang ditandatangani 'memakan diri' penulis atau berat sebelah. Tetapi di pihak Alaf 21, mereka ada jawapannya yang mengikut saluran undang-undang, sebagai penerbit, mereka memiliki hak untuk menguruskan naskhah novel sekiranya ia mahu diadaptasi ke pementasan teater, filem dan sebagainya. Realitinya pindaan Akta Hak Cipta 1987 yang dibentangkan di Parlimen baru-baru ini dan bakal dikuatkuasakan sebelum Jun tahun depan bagi membela nasib penggiat seni tanah air mempunyai pelbagai manfaat dan larangan boleh atau tidak boleh yang perlu dipatuhi.

Pindaan akta ini adalah satu penyelesaian dalam menangani isu dan masalah pembuktian yang sering dihadapi oleh pemilik karya hak cipta. Sijil pendaftaran hak cipta yang dikeluarkan oleh Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) boleh dijadikan bukti pemilikan 'prima facie' seseorang pemilik karya hak cipta dan boleh dikemukakan di mahkamah. Bagaimanapun, sekiranya dicabar di atas isu pemilikan dan keaslian, pihak yang terkhilaf boleh mencabar kesahihan tersebut mengikut proses perundangan. Pewujudan sistem pendaftaran hak cipta ini juga mewujudkan satu pangkalan data karya-karya hak cipta yang telah didaftarkan di negara ini. Lebih menarik lagi, pindaan akta baru ini bukan hanya melibatkan penyanyi sahaja. Ia termasuk mereka yang terlibat dalam industri kreatif seperti pelakon, pelukis, penulis novel dan tidak kira kartun atau pencanting batik. Terdapat lima fokus utama dan yang pertama adalah berkaitan pembayaran royalti. Ia berkaitan undang-undang yang akan membenarkan pengutip royalti atau badan-badan perlesenan mengutip royalti dengan berlesen.

Sebelum ini tidak ada peraturan tentang perkara ini dan para pengutip ini tidak perlu berdaftar. Sesiapa sahaja boleh menubuhkan sebuah syarikat dan mengutip royalti. Dan kini melalui undang-undang baru ini, mereka perlu berdaftar dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan ia akan mengeluarkan lesen untuk mereka. Namun, jika mereka tidak berbuat demikian maka hukumannya maksimum denda RM500,000. Sebelum ini mereka ini boleh mengutip royalti tetapi pihak artis sendiri tidak tahu apa-apa kerana tidak ada pelantikan secara sah antara artis dan pihak pengutip. Ini membolehkan kedua-dua pihak terikat dengan terma dan syarat tertentu. Memang sebelum ini pihak kerajaan tidak boleh mencampuri isu-isu pertelingkahan berkaitan pembayaran royalti. Rintihan dan rungutan pihak karyawan tidak boleh diselesaikan secara statutori dan usaha kerajaan untuk membantu pihak karyawan hanya lebih kepada bentuk perundingan. Artis tidak tahu berapa banyak yang mereka perlu dapat, berapa banyak jumlah kutipan yang telah dibuat serta berapa jumlah yang patut diterima sama ada lima peratus, dua peratus dan sebagainya.

Mereka hanya menerima jumlah tunai mengikut berapa banyak yang diberi oleh pihak pengutip. Dengan pelaksanaan undang-undang ini akan mewujudkan satu jumlah atau harga tetap yang perlu diterima oleh artis. Menerusi pindaan akta ini juga, kementerian akan mengaktifkan semula Tribunal Hak Cipta. Memang ketika ini sudah ada tribunal tetapi agak susah untuk dibicarakan. Masalahnya, artis tidak tahu berapa jumlah sepatutnya yang perlu dibayar. Tribunal ini sudah wujud sejak 2003 tapi tidak ada kes yang dibicarakan seolah-olah ia tidak berfungsi. Kini ia akan diaktifkan semula dan akan berlaku lantikan baru ahli panel supaya semua isu yang berkaitan artis akan dibicarakan terus di tribunal. Pindaan baru turut dibuat untuk memperluaskan bidangkuasa Tribunal Hak Cipta termasuk menerima permohonan aduan dari pelaku. Dengan filem Ombak Rindu dikatakan boleh mencecah sehingga kutipan RM14 juta, maka tidak hairanlah sesiapa yang ada kaitan dengan penghasilannya bisa 'mendengus'. Namun, 'dengusan' tidak akan bermakna apa-apa tanpa memahami prosedur hak cipta.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
12 DISEMBER 2011