JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



10 September 2011

ISU EKONOMI : SYARIKAT TELEKOMUNIKASI TIADA SEBAB KENAKAN CUKAI PERKHIDMATAN PRABAYAR


Pada 9 September 2011 pengguna telefon bimbit prabayar dikejutkan dengan pengumuman bersama syarikat telekomunikasi bahawa mereka akan mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus bagi pembelian pek atau kad SIM prabayar, berkuat kuasa 15 September ini. Banyak pihak, termasuk persatuan pengguna membantah langkah ini dan menyifatkannya sebagai tidak masuk akal, terutama ketika syarikat terbabit turut mengumumkan keuntungan berlipat ganda bagi tempoh enam bulan berakhir 30 Jun lalu. Pendapatan sebuah syarikat telekomunikasi itu juga meningkat 1.5 peratus dalam tempoh berkenaan dengan mencatatkan 3.2 juta pelanggan pascabayar dan 9.5 juta prabayar. Selain itu syarikat berkenaan terus mencatat pertumbuhan kukuh bagi segmen bukan suara dengan mencatat pertumbuhan 20 peratus didorong perkhidmatan internet dan data. Prestasi syarikat telekomunikasi terbabit adalah bukti bahawa ia tidak mempunyai sebarang alasan atau sebab munasabah untuk mengenakan cukai perkhidmatan, sekali gus membebankan pengguna yang memberi sokongan kepada kemajuan syarikat. Kesan caj tambahan itu sudah tentunya lebih membebankan jika dalam satu keluarga ada tiga hingga lima orang menggunakan perkhidmatan prabayar.

Sepatutnya keuntungan yang diperoleh hasil penggunaan telefon mudah alih oleh 15 juta rakyat tempatan dan empat juta rakyat asing itu dikembalikan kepada pengguna dalam bentuk pemotongan caj panggilan, khidmat pesanan ringkas (SMS) percuma, data internet dan sebagainya. Dalam keadaan mana pengguna terpaksa menanggung pelbagai kenaikan kos, termasuk barangan keperluan harian, adalah tidak adil sekiranya mereka turut dibebankan pula dengan caj perkhidmatan bagi setiap pek atau kad SIM prabayar. Justeru, syarikat terbabit tidak harus mengambil kesempatan daripada peningkatan jumlah pengguna telefon semata-mata untuk mengaut keuntungan berlebihan. Sebaliknya dengan keuntungan berlipat ganda dan jumlah pelanggan yang semakin meningkat, kos panggilan prabayar mahupun talian tetap hendaklah dikongsi secara bersama dengan pelanggan, agar perkhidmatan mereka menjadi lebih kompetitif berbanding saingan mereka. Menyedari betapa pentingnya alat telekomunikasi pada zaman ini, adalah diharapkan kerajaan akan melakukan sesuatu agar rakyat tidak sentiasa terpaksa menanggung kos kehidupan tinggi, akibat kenaikan harga sesuatu perkhidmatan atau barangan.

SUMBER
BERITA HARIAN
10 SEPTEMBER 2011

ISU ANTARABANGSA : MASYARAKAT DUNIA TOLAK KEGANASAN

Oleh Barack Obama
Penulis ialah Presiden Amerika Syarikat


Pada Ulang Tahun Ke-10 serangan pengganas 11 September 2001, kita memperingati 11 September (9/11) bukan saja sebagai satu serangan ke atas Amerika Syarikat tetapi juga ke atas dunia dan kemanusiaan serta harapan yang kita kongsi bersama. Kita memperingati hampir 3,000 orang tidak bersalah yang kehilangan nyawa pada hari itu di kalangan ratusan rakyat daripada lebih 90 negara lelaki dan wanita, tua dan muda daripada pelbagai kaum dan agama. Pada ulang tahun hiba ini, kami bersama-sama dengan keluarga dan negara mereka memberi penghormatan memperingati mereka. Kita memperingati dengan penuh penghargaan bagaimana 10 tahun yang lalu dunia bergabung sebagai satu. Bagaimana bandar di seluruh dunia berhenti seketika untuk bertafakur, orang ramai berdoa di gereja, masjid, saumaah dan tempat ibadat lain. Kami di Amerika Syarikat tidak akan lupa bagaimana setiap orang di seluruh dunia berdiri bersama kami dan bersatu memegang lilin yang menyala dan memberikan kalungan bunga yang diletakkan di kedutaan kami. Kami memperingati pada minggu-minggu selepas 9/11, kita bertindak sebagai satu masyarakat antarabangsa.

Sebagai sebahagian daripada gabungan meluas negara, kita mengusir keluar al-Qaeda daripada kem latihan di Afghanistan, menggulingkan Taliban dan memberikan rakyat Afghanistan peluang untuk hidup bebas daripada keganasan. Bagaimanapun, tahun yang berikutnya adalah sukar dan semangat perkongsian global yang kita rasakan selepas 9/11 berada dalam keadaan rapuh. Sebagai Presiden, saya sudah berusaha untuk memperbaharui kerjasama global yang kita perlu untuk menangani pelbagai cabaran yang kita hadapi. Melalui era pembabitan baru, kita sudah menjalin kerjasama dengan negara dan rakyat berdasarkan kepentingan bersama dan sikap saling hormat menghormati. Sebagai masyarakat antarabangsa, kita sudah menunjukkan bahawa pengganas tidak dapat melawan kekuatan dan daya tahan rakyat kita. Saya sudah menjelaskan bahawa Amerika Syarikat bukan dan tidak akan berperang dengan Islam, sebaliknya, dengan sekutu dan rakan-rakan kita bersatu menentang al-Qaeda, yang telah menyerang berpuluh-puluh negara dan membunuh berpuluh-puluh ribu orang yang tidak berdosa, wanita dan kanak-kanak yang majoriti mereka ialah orang Islam. Minggu ini, kita memperingati semua mangsa al-Qaeda dan keberanian dan daya tahan yang ditunjukkan oleh keluarga mereka dan orang ramai dari Asia Barat hingga Eropah, dari Afrika hingga Asia.

Dengan bekerja bersama-sama, kita telah mengekang komplot al-Qaeda, menghapuskan Osama bin Laden dan kepemimpinannya dan menunjukkan jalan kekalahan untuk al-Qaeda. Sementara itu, rakyat di seluruh Asia Barat dan Afrika Utara menunjukkan bahawa jalan ke arah keadilan dan maruah adalah kuasa moral tanpa keganasan, bukannya kekejaman dan terorisme yang tidak berperikemanusiaan. Adalah jelas bahawa pelampau keganasan tidak diendahkan dan masa depan adalah milik orang yang mahu membina dan bukan memusnahkan. Bagi negara dan rakyat yang mencari masa depan yang aman dan makmur, anda mempunyai rakan kongsi di Amerika Syarikat. Walaupun kami menghadapi cabaran ekonomi di negara kami, Amerika Syarikat akan terus memainkan peranan kepemimpinan yang unik di dunia. Dalam pada kami mengundurkan tentera kami dari Iraq dan memindahkan tanggungjawab kami di Afghanistan, kami akan menyokong Iraq dan Afghanistan dalam usaha mereka untuk menjadikan negara mereka selamat dan memberikan peluang kepada rakyat mereka. Di dunia Arab dan rantau lain, kami akan berjuang untuk maruah dan hak sejagat untuk semua manusia.

Di seluruh dunia, kami akan terus bekerja keras untuk keamanan, menggalakkan pembangunan yang membantu manusia keluar daripada kemiskinan dan memajukan bidang keselamatan makanan, kesihatan dan tadbir urus yang baik yang berpotensi memberi manfaat kepada rakyat dan masyarakat.  Pada masa sama, kami menekankan komitmen untuk hidup dalam nilai yang ada di negara kami. Sebagai sebuah negara pendatang, Amerika Syarikat mengalu-alukan orang dari setiap negara dan budaya. Rakyat Amerika yang baru ini seperti semua mangsa tidak berdosa yang pergi meninggalkan kita sepuluh tahun yang lalu mengingatkan kita bahawa walaupun ada perbezaan kaum atau etnik, latar belakang atau kepercayaan, kita semua disatukan dengan harapan yang sama bahawa kita boleh menjadikan dunia ini tempat yang lebih baik untuk generasi sekarang dan akan datang. Ia mesti menjadi warisan untuk mereka yang telah meninggalkan kita. Mereka yang menyerang kami pada 11 September ingin melaga-lagakan Amerika Syarikat dengan dunia. Mereka gagal. Pada ulang tahun ke-10 ini, kami bersatu dengan rakan-rakan dan teman-teman kami dalam mengingati semua orang yang kita telah hilang dalam perjuangan ini. Dalam memperingati mereka, kita mengukuhkan lagi semangat perkongsian dan hormat menghormati yang kita perlu untuk merealisasikan sebuah dunia di mana semua orang hidup dalam maruah, kebebasan dan keamanan.

SUMBER
BERITA HARIAN
10 SEPTEMBER 2011


ISU ANTARABANGSA : SEDEKAD DASAR AS SELEPAS TRAGEDI 11 SEPTEMBER

DR. SHAKILA YACOB
Fakulti Sains Sosial dan Sastera
Universiti Malaya


Tragedi 11 September 2001 (911) sedekad yang lalu mendorong kita untuk meninjau implikasi tragedi tersebut ke atas perjalanan politik dan ekonomi negara kuasa besar Amerika Syarikat (AS) dan yang paling penting impaknya ke atas dunia. Implikasi utama 911 adalah tindakan polisi pentadbiran George W. Bush (Januari 2001 - Januari 2009). Sepanjang dua penggal pentadbiran Bush, kita lihat tindak balas pentadbiran tersebut terhadap tragedi itu amat merugikan rakyat dan negara AS serta dunia amnya. Perang anti-keganasan terhadap Afghanistan yang dilancarkan pada Oktober 2001 dan diikuti dengan perang ke atas Iraq pada Mac 2003 telah meninggalkan kesan hebat ke atas kedudukan kewangan AS dan juga reputasi negara tersebut. Kesan buruk ini adalah hasil dasar Bush dan bukannya akibat tragedi 911. Seandainya Al-Gore berjaya dalam pilihan raya presiden AS tahun 2000, sudah tentu perjalanan politik AS akan jauh berbeza dan besar kemungkinan Iraq tidak akan diserang. Hampir sejuta nyawa manusia hilang dalam perang anti-keganasan global yang dilancarkan oleh negara kuasa tunggal ini selepas berlaku tragedi 11 September.

Mengikut jurnal perubatan The Lancet, di Iraq sahaja 655,000 orang awam terkorban. Lebih 6,200 askar AS maut sepanjang dekad lalu. Sepanjang dua penggal pentadbiran Bush perbelanjaan pertahanan mencapai rekod paling tinggi di mana kerajaan persekutuan AS dipercayai membelanjakan jumlah wang yang besar melalui pelbagai polisi yang dilaksanakan demi memastikan AS bebas daripada serangan keganasan. Sememangnya pasca-911, tiada sebarang insiden serangan berlaku ke atas AS. Tetapi ketaksuban AS dalam perang terhadap keganasan dan obsesinya dengan Al-Qaeda menyebabkan hutang negara tersebut meningkat berlipat kali ganda. Penubuhan Department of Homeland Security dan perbelanjaan keselamatan sepanjang dekad lalu telah mencapai AS$360 bilion. Ditambah dengan perang di Iraq yang juga dikenali sebagai The Three Trillion Dollar War maka kos menentang keganasan ini telah mencapai hampir AS$4 trilion mengikut sumber yang dipercayai. Ini termasuk perbelanjaan di Pentagon, kos faedah hutang peperangan, kos kesihatan untuk veteran perang dan sebagainya. Di samping itu, salah urus ekonomi telah memberi kesan buruk kepada kehidupan rakyat AS.

Keadaan diburukkan lagi dengan pengurangan kadar faedah oleh Rizab Persekutuan sehingga mewujudkan gelembung hartanah yang sehingga kini tidak dapat ditangani. Kesan kewangan ini terus menghantui penggal kedua pentadbiran Bush dan penggantinya Barack Obama. Pentadbiran Obama terus terbelenggu dalam krisis ekonomi yang tiada penghujung. Kadar pengganguran yang enggan berganjak dari 9.1 peratus (%), kadar inflasi yang terus melonjak naik pada 3.65%, kejatuhan harga rumah kesemuanya menghimpit rakyat AS. Kegagalan pentadbiran Obama memperbaiki ekonomi AS memburukkan lagi keadaan. Pakej rangsangan ekonomi Obama jelas gagal mempertingkatkan ekonomi AS mahupun peluang pekerjaan. Pelan penjagaan kesihatan yang melibatkan perbelanjaan persekutuan yang begitu besar terus menekan ekonomi AS. Krisis had hutang AS dan perbezaan pendapat antara pihak Demokrat dan Republikan di Kongres menyebabkan pasaran saham dunia jatuh merudum. Ini ditambah lagi dengan agensi penarafan yang menurunkan peringkat kredit negara itu. Kedua-dua peristiwa ini meninggalkan kesan besar ke atas pasaran kewangan global.

Jelas AS dan sekutunya telah melakukan kesilapan besar apabila menyerang Afghanistan dan Iraq. Sehingga kini keadaan di Iraq masih porak peranda dengan pelbagai masalah. Senario yang sama bakal menanti di Afghanistan apabila tentera AS dan Nato dijangka berundur sepenuhnya pada tahun 2014. Sebagaimana di Iraq keganasan puak-puak akan berterusan di Afghanistan. Jelas polisi luar AS terhadap kedua-dua negara itu gagal mencapai matlamat pendemokrasian tetapi mewujudkan keadaan yang semakin meruncing yang telah membuka ruang kepada aktiviti keganasan di negara Asia Barat dan juga Pakistan contohnya. Maka apabila kita berbicara mengenai satu dekad selepas 911 kita harus menilai tindak balas polisi pentadbiran Bush dan Obama. Oleh sebab permasalahan ekonomi yang gagal diatasi, justeru rakyat AS mula menukar haluan dan menyokong pihak konservatif atau sayap kanan yang ekstrem. Ini jelas terbukti apabila pilihan raya Kongres 2010 memperlihatkan kejayaan wakil Republikan memenangi kerusi majoriti di Dewan Perwakilan sehingga menyukarkan Obama untuk memperkenalkan sebarang polisi kerana harus berhadapan dengan tentangan pihak Republikan.

Pelampau politik dan agama ini pasti akan terus mendapat sokongan sesetengah rakyat AS yang tidak mampu berfikir dengan rasional akibat tekanan ekonomi. Tambahan lagi, penerimaan terhadap golongan kanan yang ekstrem dan juga golongan fundamentalis Kristian ini begitu jelas di Eropah dan di negara sekutu AS seperti Perancis dan Britain. Maka trend ini akan berterusan dan menjadi semakin ketara di AS. Semangat Islamofobia di Eropah jelas bersemarak di AS juga. Dari segi politik, strategi mendampingi dunia Islam yang juga merupakan sebahagian daripada diplomasi 'lembut' Obama gagal merentasi batasan Timur-Barat yang wujud selama ini. Dalam hal ini apa yang nyata adalah Islamofobia atau Arabfobia yang semakin menyemarak kesan daripada tragedi 911 telah menyukarkan kehidupan masyarakat muslim di AS khususnya dan dunia amnya. Bagaimanapun dalam senario politik antarabangsa yang lebih luas, 911 bukanlah suatu peristiwa yang besar sepanjang dekad yang telah berlalu ini. Apa yang telah mentransformasi dunia adalah pertumbuhan pesat yang dialami oleh negara China, India dan Brazil terutamanya. Pertumbuhan pesat negara-negara inilah yang telah mengubah senario politik dunia.

Dengan terhakisnya kuasa hegemoni AS dan perselisihan antara pihak Barat dengan sesetengah negara Islam hanyalah side show dalam senario politik yang lebih besar ini. Negara maju dan kaya di Barat dan dunia Islam terutamanya akan menghadapi risiko peminggiran politik dan ekonomi yang serius dalam orde baru dunia ini. Dalam order baru dunia ini, Israel juga akan bangkit sebagai satu kuasa unggul di rantau Asia Barat yang dilanda pergolakan politik. Bermula dari sini kuasa Israel akan mengukuhkan kedudukannya di dunia sebagaimana kita lihat sebelum ini Israel telah pun secara senyap membina kekuatan militernya. Keunggulan Israel menjadi semakin ketara apabila AS dan kuasa-kuasa Eropah seperti Sepanyol, Portugal dan Itali mula goyah kedudukan ekonominya akibat krisis kewangan. Dalam konteks orde baru dunia ini, amat penting bagi Malaysia untuk mempelbagaikan hubungan luarnya dalam usaha mengelak kebergantungan kepada sesuatu negara. Malaysia harus terus mengambil kesempatan daripada hubungan bersejarahnya dengan mengukuhkan hubungan dengan negara China serta juga negara India dibawah pergerakan negara-negara berkecuali (NAM) dan Komanwel. Pada masa yang sama terus mengekalkan hubungan baik dengan AS sebagaimana wujud dalam pentadbiran Najib-Obama setakat ini bagi mengimbangi kuasa China di Asia Tenggara. Kepimpinan Malaysia masa kini telah melaksanakan strategi yang tepat dengan mempelbagaikan hubungan luarnya di samping meneruskan kerjasama selatan-selatan lanjutan dari inisiatif yang dimulakan oleh pentadbiran Tun Dr. Mahathir Mohamad.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
10 SEPTEMBER 2011

ISU ANTARABANGSA : MENILAI TRAGEDI 9/11 SELEPAS SATU DEKAD

Oleh NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my


Selepas 10 tahun kejadian serangan pengganas ke atas Amerika Syarikat (AS) yang menyaksikan sebahagian daripada bangunan Pentagon di Virginia dan kedua-dua menara berkembar Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York tumbang, masih banyak persoalan tidak dijawab. Media AS yang dikawal orang Yahudi dilihat berterusan menanam Islamofobia dan menghasut rakyatnya menyimpan prasangka terhadap masyarakat Islam selepas kejadian 11 September 2001 (9/11) itu. Bagi penduduk Islam pula, masih ramai tidak mempercayai ada pengganas Islam yang mampu melancarkan serangan sedemikian mahupun begitu bodoh membuka pintu untuk Barat menyerang negara-negara Islam. Keraguan itu ditambah dengan pelbagai persoalan yang menyelubungi serangan itu di samping teori konspirasi melibatkan pasukan risikan AS dan Israel, jumlah kematian terlalu kecil untuk serangan begitu besar serta dakwaan Osama bin Laden, cuma satu watak rekaan semata-mata. Teori konspirasi Osama sebagai boneka juga semakin menular sejak laporan kematiannya pada 2 Mei lalu berikutan tindakan tentera AS yang tergesa-gesa melupuskan mayatnya di satu kedudukan rahsia di tengah-tengah laut sebelum dihebahkan kepada dunia lima hari kemudian.

Simpati masyarakat Islam terhadap tragedi yang mengorbankan sekitar 3,000 orang itu juga semakin luntur berikutan tindakan berterusan Barat terutamanya AS menjarah bumi Arab dan campur tangan dalam negara-negara Islam lain. Selepas satu dekad berlalu, hakikatnya tentera AS dan Barat telah membunuh berkali ganda lebih ramai masyarakat Islam di seluruh dunia daripada mangsa tragedi 9/11. Mengimbau kembali fakta mengenai individu yang bertanggungjawab merancang dan melaksanakan serangan itu, beberapa individu telah dikaitkan dan hanya seorang telah didakwa di mahkamah AS atas penglibatan mereka. Osama, 54, selaku ketua pergerakan militan Al-Qaeda mula dikaitkan dengan kejadian serangan 9/11 sejak dari awal kejadian tetapi tidak pernah mengakuinya. Beliau akhirnya dilaporkan media Barat sebagai mengakui penglibatannya melalui satu rakaman video pada 2004, tidak lama sebelum Pilihan Paya Presiden AS. Selepas AS menjajah Afghanistan dan Iraq, Osama memulakan perang gerila di Afghanistan, Pakistan dan beberapa negara lain dengan mensasarkan kepentingan tentera dan ekonomi AS. Siasatan awal risikan AS selepas serangan 9/11 dengan pantas mengaitkan 19 perampas pesawat dengan Al-Qaeda, Osama dan beberapa individu lain.

Ini seterusnya membuka pintu kepada AS menyerang Afghanistan yang melindungi Osama dan Al-Qaeda, seterusnya dijadikan alasan untuk mereka menyerang Iraq dan campur tangan di beberapa negara lain. Walaupun Osama gagal ditangkap di Afghanistan, beberapa individu lain yang dikait merancang serangan 9/11 ditahan di seluruh dunia dan ditahan tanpa perbicaraan di Teluk Guantanamo, Cuba. Antaranya ialah Khalid Sheikh Mohammed, pemimpin nombor tiga Al-Qaeda yang ditangkap pada 2003 di Pakistan. Selain itu, Ramzi bin al-Shibh, Tafiq bin Attash dan Mustafa Ahmed al-Hawsawi yang dikait selaku perancang bersama kini ditahan di Teluk Guantanamo bersama beberapa suspek lain. Seorang ketua tentera Al-Qaeda, Mohammed Atef yang turut dikait merancang serangan 9/11 dilaporkan terbunuh dalam satu serangan udara tentera AS di Kabul, Afghanistan pada November 2001. Zacarias Moussaoui, seorang warga Perancis keturunan Morocco pula merupakan satu-satunya individu yang didakwa di mahkamah di negara Uncle Sam itu atas penglibatan merancang serangan 9/11 dan dijatuhi hukuman penjara seumur hidup walaupun ketika kejadian itu, dia berada di sebuah penjara di Minnesota. Cubaannya membuat rayuan pada 2006 atas alasan pengakuan bersalah yang dibuat sebelum itu adalah kerana tidak yakin akan menerima perbicaraan yang adil ditolak atas alasan teknikal.

Pada 20 November 2007, Leonie Brinkema yang menjadi hakim perbicaraan Zacarias menyatakan beliau tidak boleh lagi mempercayai agensi risikan atau agensi kerajaan AS yang lain berikutan cubaan menyorok beberapa bukti rakaman video dan audio berkaitan kes tersebut terbongkar beberapa hari sebelum itu. Individu lain yang didakwa terlibat dalam merancang serangan 9/11 ialah ketua perampas penerbangan 11 American Airlines, Mohamed Atta yang dikatakan memilih tarikh serangan tersebut sebelum merampas dan menghempas pesawat itu ke menara pertama WTC. Marwan al-Shehhi pula merupakan perancang bersama yang merampas dan memandu penerbangan 175 United Airlines merempuh menara kedua WTC. Ziad Samir Jarrah dikenal pasti sebagai suspek perancang terakhir yang merampas penerbangan 93 United Airlines tetapi gagal merempuh sebarang sasaran penting dan akhirnya pesawat itu terhempas di Shankville, pedalaman Pennsylvania. Walaupun sasaran utama dikatakan terhadap Presiden George W. Bush, ketua tentera dan anggota Senat AS, namun serangan empat pesawat itu dilihat hanya berjaya membunuh rakyat biasa dan kakitangan rendah di Pentagon kerana dilakukan pada awal pagi. Serangan itu juga nyata sekali tidak membawa sebarang makna dan keuntungan kepada ‘pengganas Islam’ yang didakwa merancangnya sebaliknya digunakan Barat untuk menjajah kembali beberapa negara serta digunakan pihak tertentu untuk mempromosikan Islamofobia di seluruh dunia.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
10 SEPTEMBER 2011