JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



17 September 2011

ISU POLITIK : KEPUTUSAN KERAJAAN MEMANSUHKAN AKTA KESELAMATAN DALAM NEGERI (ISA) ADALAH UNTUK KEBAIKAN RAKYAT

Oleh Fauziah Arof


Dalam  suasana menghirup udara 48 tahun usia Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin mengumumkan beberapa perkara penting iaitu dua pemansuhan akta - Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Akta Buang Negeri 1959 yang akan digantikan dengan dua undang-undang baru yang lebih sesuai dan mengikut peredaran masa. Sementara, tiga lagi akta akan dibuat kajian semula secara komprehensif yang membabitkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, Akta Kediaman Terhad 1933 dan Seksyen 27 dalam Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan. Pengumuman di luar jangkaan ini membangkitkan pelbagai reaksi daripada banyak pihak yang menganggap angin pembaharuan yang ingin dilaksanakan ini sebagai drastik, berani dan tidak kurang juga menyifatkan ia sebagai radikal. Apa pun reaksi yang diberikan pelbagai pihak, sudah tentu Perdana Menteri telah membuat kajian mengenai perkara ini sedalam-dalamnya dengan memberi keutamaan terhadap kepentingan, kehendak dan keselesaan rakyat selain mengambil kira relevannya undang-undang tersebut pada masa kini.

Semasa dalam ucapannya sulungnya ketika mula-mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri, beliau berjanji akan mengkaji akta ISA secara komprehensif dan jelas sudah, beliau telah menunaikan janji tersebut Najib juga sebelum ini pernah berkata, bahawa kerajaan tidak boleh lagi mengambil pendekatan ‘tahu segala-galanya’. Justeru, kerajaan memerlukan pandangan rakyat dalam membuat sesuatu keputusan. Dalam ISA, misalnya kajian terperinci mengenai pemansuhannya telah dilakukan selama dua tahun dengan mengkaji semua aspek, ia bukanlah satu keputusan yang dibuat secara drastik atau tergesa-gesa dan tidak juga tunduk kepada tuntutan pembangkang. Jadi tidak perlulah pembangkang mendabik dada dengan pemansuhan ini, dengan menyifatkannya sebagai satu kejayaan besar kepada mereka sehingga akhirnya kerajaan Barisan Nasional (BN) terpaksa akur dengan desakan mereka dan mendakwa itulah dia hasil daripada protes di jalanan. Perlu ditegaskan, kerajaan hanya melakukannya untuk rakyat. Apa yang dirasakan baik dan betul untuk rakyat dan negara, maka perkara baik dan betul itulah yang akan dilaksanakannya. Maka pemansuhan ISA ini perlu dilihat sebagai kejayaan rakyat keseluruhannya.

Bukan kejayaan pembangkang, yang tetap menganggap apa sahaja yang datang daripada kerajaan itu salah dan tidak betul, walaupun mereka dan keluarganya turut menikmati faedahnya. Dan kepada rakyat atau mana-mana pihak yang gusar dengan langkah ini, tidak perlu panik dengan pemansuhan ISA dan Akta Buang Negeri ini. Pemansuhan ini bukan bermakna kerajaan telah meletakkan aspek ketenteraman awam dan keselamatan negara di tahap yang paling rendah. Ini kerana dua undang-undang baru yang lebih sesuai dan berkesan akan digubal untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi memelihara ketenteraman dan keselamatan awam di bawah Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan. Kita belum tahu dan melihat, apa yang terkandung dalam undang-undang baru ini. Jadi tidak perlulah kita membuat spekulasi-spekulasi yang bukan-bukan mengenai kelonggaran kerajaan dalam aspek keselamatan negara ini. Sudah tentu penambahbaikan akan dibuat supaya undang-undang mengenainya menjadi lebih baik, tegas dan berkesan daripada ISA dan pada masa sama mengambil kira dan memelihara hak asasi manusia.

Dan bagi pihak pembangkang, buatlah apa sahaja pun, semuanya pasti tidak betul. Jadi tidak hairanlah nanti, setelah kedua-dua undang-undang ini digubal, pembangkang akan tetap membuat bising dan tidak mustahil memuja pula ISA yang telah dimansuhkan. Selain itu, bukti kerajaan tidak berkompromi dalam aspek keselamatan juga jelas dilihat apabila Perdana Menteri mengumumkan kerajaan akan mengkaji semula Seksyen 27 Akta Polis 1967 mengenai kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan. Kebenaran berhimpun akan diberikan selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan tetapi pada masa sama mengambil kira norma-norma antarabangsa. Kita berharap dalam perkara ini, kerajaan bertindak lebih tegas terhadap penganjur dan peserta demonstrasi jalanan. Pihak yang mencetuskan kekacauan dan menganggu urusan harian orang ramai ini, harus diberi pengajaran melalui peruntukan undang-undang yang lebih tegas, bukan dilepaskan begitu sahaja. Kesimpulannya, dalam menyambut Hari Malaysia, kerajaan telah melaksanakan beberapa inisiatif awal dalam transformasi politik. Diharap inisiatif yang berpandangan jauh ini akan memberi manfaat kepada rakyat dalam jangka masa yang lama juga.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
17 SEPTEMPER 2011



ISU KENEGARAAN : EMPAT ELEMEN JADIKAN PENGGABUNGAN SEMANJUNG MALAYSIA, SABAH, DAN SARAWAK BEGITU UNIK



Penggabungan Tanah Melayu dengan Sabah dan Sarawak di bawah nama Malaysia bukan sekadar memberi impak dalam pembentukan sebuah negara baru, tetapi sebenarnya memberi lebih banyak faedah kepada rakyat yang kini mampu hidup dalam kepelbagaian budaya dan masyarakat penuh keunikan. Pengarah Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Datuk Dr Shamsul Amri, berkata ada empat elemen utama yang dilihat menjadikan pembentukan Malaysia begitu istimewa iaitu berlakunya pinjam-meminjam budaya yang membolehkan masyarakat berkongsi keunikan budaya daripada pelbagai etnik lain. “Paling unik dalam penggabungan ini ialah kemampuan masyarakat di negara ini menerima budaya dan cara hidup kumpulan etnik lain yang sekali gus membolehkan sebarang kemelut dan masalah sesama kaum mampu diselesaikan dalam rundingan. Uniknya Malaysia, rakyat boleh bersantai di kedai mamak luahkan rasa tidak puas hati terhadap pemimpin dan sebagainya, kemudian balik begitu saja. Tidak pula sampai berlaku sesuatu yang lebih buruk. Rakyat kita juga sudah mula bijak dan pandai membuat pilihan. - Profesor Datuk Dr Shamsul Amri, Pengarah Institut Kajian Etnik, UKM “Paling tidak pun, sekadar bertikam lidah, menggunakan media untuk meluahkan rasa tidak puas hati, tetapi tidak sampai berparang dan berperang.

“Konsep penerimaan ini bukan senang diperoleh semua negara, apatah lagi dalam Malaysia yang mempunyai puluhan etnik berbeza agama dan bahasa. Lebih unik lagi ialah berlakunya asimilasi yang jelas dapat dilihat di Sabah dan Sarawak.  “Di sana, tidak ada masalah dalam satu keluarga ada orang Islam dan Kristian. Mereka boleh hidup sebumbung dan bebas mengamalkan kepercayaan beragama masing-masing. “Keunikan itu mustahil dapat kita lihat jika bukan kerana pembentukan Malaysia”.  Keempat ialah berlakunya percantuman etnik. Kahwin campur sesama etnik lain mewujudkan pelbagai keturunan yang lebih unik menjadikan negara ini begitu istimewa.  Hubungan sosial yang amat kuat ini berlaku sejak Malaysia ditubuhkan dan inilah tiang seri yang merungkaikan keutuhan negara ini. “Di Sabah dan Sarawak banyak berlaku asimilasi, manakala di Semenanjung pula berlaku banyak penerimaan.  “Orang Melayu, menerima cara hidup orang India dan Cina, begitu jugalah sebaliknya. Kepelbagaian masyarakat ini sebenarnya sudah ada sebelum merdeka, tetapi dengan pembentukan Malaysia, ia lebih dipelbagaikan,” katanya. Beliau juga mengajak masyarakat menyorot kebanyakan peristiwa bersejarah seperti kemerdekaan dan pembentukan Malaysia yang semuanya berlaku secara aman menerusi perbincangan.

Cara penggabungan atas dasar perundingan menjadi dasar perbezaan dan kepelbagaian dalam negara ditangani secara aman. Kepelbagaian sosial dalam negara ini yang berlaku secara aman membolehkan apa saja pertentangan dan perbalahan diselesaikan di meja rundingan.  Bagi Shamsul, suara yang lantang mempertikaikan itu ini perlu diteruskan kerana itulah kekuatan Malaysia, tidak menyimpan dalam hati yang mungkin boleh buruk akibatnya jika meletus satu hari nanti. “Bertikam lidah adalah perkara biasa. Yang penting tidak berlaku keganasan. Melepaskan perasaan dan menyuarakan pendapat mewakili etnik masing-masing juga adalah perkara biasa yang menunjukkan sebenarnya rakyat kita cukup matang, tidak mahukan keganasan apatah lagi kita pernah berdepan dengan peristiwa 13 Mei 1969. “Uniknya Malaysia, rakyat boleh bersantai di kedai mamak luahkan rasa tidak puas hati terhadap pemimpin dan sebagainya, kemudian balik begitu saja. “Tidak pula sampai berlaku sesuatu yang lebih buruk. Rakyat kita juga sudah mula bijak dan pandai membuat pilihan,” katanya.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
17 OGOS 2011