12 November 2011

ISU PENDIDIKAN : GURU KERJA 9 JAM MULAI TAHUN 2012?

Oleh JAMLIAH ABDULLAH


Kira-kira 5,000 guru dari hampir 104 buah sekolah di seluruh negara akan menjadi perintis kepada sistem waktu bekerja sembilan jam mulai Januari tahun 2012, kata Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP). Presidennya, Hashim Adnan berkata, pihaknya difahamkan sistem waktu bekerja baharu itu akan dilaksanakan di empat buah negeri iaitu Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak dengan tempoh percubaan selama enam bulan sebelum diperhalusi oleh Kementerian Pelajaran. Katanya, pihak NUTP bagaimanapun berpendapat waktu bekerja tersebut tidak sesuai diamalkan di sekolah. Jelas beliau, pihaknya menerima maklum balas daripada guru terlibat yang bimbang dan tertekan ekoran perubahan waktu kerja baharu itu. NUTP berpendapat sistem bekerja sembilan jam seperti penjawat awam lain di pejabat tidak boleh diguna pakai dalam pendidikan sekolah.

Selain bertugas sebagai pendidik, guru juga dibebani dengan tugas perkeranian termasuk mengisi data dan sebagainya. Malah, ada masanya guru terpaksa bertugas Sabtu dan Ahad untuk aktiviti badan beruniform, sukan dan kelas tambahan. Menjelaskan lebih lanjut, kata Hashim, tempoh percubaan waktu berkerja sembilan jam sehari di sekolah terpilih itu akan dilaksanakan dua sesi iaitu 7.30 pagi hingga 4.30 petang dan 1.30 petang hingga 6.30 petang selama enam bulan. Kesatuan dimaklumkan bahawa para guru di sekolah terlibat sudah diberikan taklimat berhubung perkara ini. Walaupun ia tempoh percubaan sebelum diperhalusi pelaksanaannya oleh Kementerian Pelajaran, ramai guru sudah merasa tertekan dan kita bimbang perkara ini akan menganggu tugas mereka di sekolah. Sehubungan itu, kata Hashim, NUTP menggesa kerajaan supaya mengkaji semula perkara tersebut.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
12 NOVEMBER 2011

PANDANGAN PERIBADI CIKGU ZUL

Hanya guru yang memahami susah payah dan suka duka kehidupan seorang guru. Walau bagaimanapun, pihak yang mencadangkan usul ini harus memahami persekitaran kerja golongan guru berbanding dengan mereka yang berada dalam bidang bukan guru. Sekolah memanglah tempat yang indah yang dibina untuk menjana modal  insan yang bakal menjadi peneraju negara pada masa hadapan. Jika rakan-rakan di jabatan lain, enak bekerja dalam pejabat yang berhawa dingin, guru pula terpaksa berpeluh-peluh mengajar di dalam kelas yang panas dan merimaskan. Bayangkanlah, suasana dalam kelas sewaktu pukul 1.00 hingga pukul 3.00 petang. Dalam pada itu, guru pula terpaksa turun pada hari Sabtu dan Ahad untuk melakukan kerja-kerja lain yang diarahkan di sekolah dan pelbagai aktiviti kokurikulum. Sebenarnya, pada masa sekarang pun guru terpaksa menyiapkan pelbagai jenis tugas selepas waktu persekolahan. Selepas habis waktu mengajar pada pukul 1.00 petang, guru pula terpaksa mengajar kelas tambahan sehingga pukul 4.30 petang atas arahan pihak sekolah. Pada sebelah malam pula, hampir 90% guru menghabiskan masa untuk menyemak kerja-kerja pelajar sehingga anak dan isteri mengeluh kerana ayah tersayang asyik sibuk dengan kerja sendiri.

Orang yang tidak pernah menjadi guru dan bukan guru sentiasa menafikan fakta bahawa guru merupakan insan yang paling sibuk. Tugas membentuk insan hingga menjadi intelektual, berakal, dan berkeperibadian mulia bukannya semudah yang dipandang dan sesenang yang dilihat. Benarlah kata pepatah, kacang begitu mudah lupakan kulit kerana golongan cerdik pandai yang dilahirkan, ditempa, dan dibentuk oleh gurulah yang meyelar gurunya sendiri lantaran sikap iri hati dan dengki yang tiada penghujung. Mereka terlupa sewaktu mereka bersekolah guru mengajar kelas tambahan siang dan malam, bersengkang mata menyemak dan menanda kertas peperiksaan, mengutip yuran, menanda buku kedatangan, memeriksa dan menjaga sewaktu mereka makan dan perhimpunan, mengajar mereka berkawat kaki pada hari Sabtu, dan beribu-ribu lagi tugas yang terpaksa dilakukan demi memastikan mereka menjadi juara dan berjaya. Apabila melihat perhatian kerajaan lebih tertumpu kepada golongan guru, mereka mulalah bersuara, mengungkit dan membangkit serta mempersoalkan cara guru bekerja tanpa terlebih dahulu menganalisis dan menyelidik. Jika ingin tahu resam hidup seorang guru, jadilah guru atau bertemu jodoh dengan guru. Jangan hanya menuduh melulu bahawa tugas guru ini terlalu senang.

ISU EKONOMI : MENERUSKAN MOMENTUM ETP

Oleh NURUL ANUAR KARI


PULAU KOH LARN, PATTAYA, THAILAND

Pengumuman sembilan projek baru di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) bernilai RM2.5 bilion termasuk 12,027 peluang pekerjaan baru di pelbagai sektor oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin membuktikan inisiatif transformasi itu semakin berjaya. Ditambah dengan empat projek yang diumumkan sebelum ini, 13 projek tersebut berjaya membawa masuk pelaburan bernilai RM5.85 bilion ke Malaysia. Dengan perangkaan akan menjana RM8.68 bilion pendapatan negara kasar (GNI), perkembangan terbaru ETP itu juga bakal mewujudkan 16,092 peluang pekerjaan baru menjelang 2020. Perdana Menteri juga mengumumkan tiga syarikat baru turut serta dalam pelaburan ETP negara iaitu IBM Corp., Toshiba dan Akamai Technologies. IBM akan melabur sebanyak RM1 bilion bagi membangunkan pusat penyampaian global yang baru di Cyberjaya, Toshiba melabur RM268 juta bagi ibu pejabat operasi serantau dan Akamai Technologies akan bekerjasama dengan Telekom Malaysia bagi projek Netstorage bernilai RM390,000.

Projek-projek baru itu juga akan melibatkan sektor penjagaan kesihatan, perindustrian kimia-oleo, kandungan dan infrastruktur komunikasi, pertanian serta pembangunan teknologi sementara empat projek yang diumumkan sebelum ini melibatkan sektor minyak dan gas, kelapa sawit serta aero angkasa telah memasuki peringkat pelaksanaan. Najib menjelaskan, sesetengah projek permulaan (EPP) mempunyai lebih daripada satu projek dengan keseluruhan 97 projek sedang dalam pelbagai peringkat pelaksanaan di bawah ETP. Pengumuman inisiatif terbaru di bawah ETP itu juga telah beberapa kali dibuat dengan setiap satu membawa perkembangan positif pelaburan, sumbangan GNI dan peluang pekerjaan baharu yang semakin meningkat sejak program transformasi tersebut mula diumumkan. Sejak mula diperkenalkan pada Oktober 2010, ETP merekodkan sejumlah RM177.1 bilion nilai pelaburan dengan unjuran RM237.23 bilion pulangan GNI serta 389,263 peluang pekerjaan baru seterusnya menyangkal pendapat golongan tertentu bahawa inisiatif kerajaan itu tidak realistik dan mustahil untuk dicapai.

Semua ini merupakan perkembangan positif bagi mencapai sasaran mengubah Malaysia menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 dengan 97 projek dalam fasa pelaksanaan melibatkan pelaburan bernilai RM10 bilion telah dilaksanakan setakat ini. Jumlah pelaburan itu merangkumi 64 peratus daripada sasaran pelaburan berjumlah RM15 bilion untuk tahun ini. Perdana Menteri juga gembira dengan perkembangan positif selepas hanya 12 bulan pelancaran ETP di samping peningkatan keyakinan sektor swasta terhadap ekonomi negara yang semakin meningkat hasil tumpuan kerajaan kepada 12 bidang pertumbuhan utama. Pelaburan sektor swasta pada separuh pertama 2011 dilaporkan meningkat sebanyak 23.4 peratus kepada RM51.2 bilion dan mengatasi pelaburan awam bagi tempoh yang sama. Bagi pemerhati veteran hal ehwal ekonomi negara, Profesor Dr. Amir Baharuddin, inisiatif kerajaan melalui ETP sewajarnya disokong kerana nyata sekali semuanya demi kebaikan rakyat dan negara.

Walaupun kerajaan telah berjaya membawa masuk pelaburan besar dan peluang pekerjaan yang banyak, beliau menegaskan aspek persediaan menghadapi pelbagai kemungkinan tidak boleh diabaikan terutamanya jika boleh menjejaskan hasil dan pelaksanaan ETP. "Lihat sahaja banjir di Thailand dan tsunami di Jepun. Kesannya telah 'melimpah' ke dalam ekonomi Malaysia. "Kini harga emas terus naik serta masalah dihadapi matawang Euro dan Dollar Amerika juga mungkin memberi kesan negatif kepada perancangan ekonomi kita," ujarnya. Beliau juga mengingatkan pihak yang terlibat dalam menasihatkan Perdana Menteri menyampaikan maklumat sebenar tanpa sebarang agenda agar keputusan kerajaan adalah yang terbaik untuk rakyat dan negara. "Ekonomi kita terbuka kepada perubahan luar, lebih daripada ekonomi Jepun dan kerana itu kerajaan perlu bersedia dengan sebarang kemungkinan. "Gunakan pengalaman untuk menyesuaikan perancangan dan tindakan dengan keadaan semasa dan sudah pasti objektif ETP mampu dicapai dengan jayanya kelak," katanya. Oleh itu, Amir menyarankan beberapa siri perancangan jangka pendek disediakan bagi menghadapi kebarangkalian perubahan peringkat global yang kini dilihat tidak stabil dan boleh memberi kesan negatif kepada ETP.

"Adakah kita sudah bersedia untuk menghadapi pelbagai kebarangkalian yang berlaku di seluruh dunia? "Pelaksanaan perancangan perlu disesuaikan dengan keadaan semasa dunia dan dalam perancangan jangka panjang sebegini kita perlu sentiasa bersedia," tegasnya. Beliau juga berharap semua pihak mengambil kira apa yang difikirkan rakyat di peringkat akar umbi dan persoalan yang timbul di minda mereka. "Siapa yang mendapat habuannya? Macam mana orang kecil mendapat manfaatnya? Bagaimana kesannya ke atas hutang negara? "Apa jaminan perancangan tersebut tidak merosakkan ekonomi negara? Ini antara apa yang rakyat fikirkan bila menyebut tentang ekonomi negara, ekonomi rakyat jelata," katanya. Sesungguhnya kerajaan terbukti mampu mencapai sasaran membawa masuk pelaburan dari dalam dan luar negara demi mengejar ekonomi negara maju menjelang 2020. Namun, usaha untuk menjaga pelaburan dan peluang pekerjaan yang berjaya diperolehi kerajaan itu adalah lebih sukar terutama sekali jika berlaku perubahan mendadak di peringkat global. Justeru, momentum dalam pelaksanaan ETP perlu dijaga rapi bukan sahaja dari sudut perolehan malahan dari sudut persediaan negara menghadapi sebarang kemungkinan dan pelaksanaan mengikut kesesuaian keadaan semasa.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
12 NOVEMBER 2011


ISU EKONOMI : APABILA HANYA BERSANDARKAN PADA MAKLUMAT BASI ...

Oleh Saranan Salleh


PANTAI SANTUBONG, SARAWAK

Hari ini Bank Dunia menerbitkan Laporan Pantauan Ekonomi untuk November 2011 yang menyentuh tentang kunci kepada kejayaan ekonomi Malaysia adalah keterangkuman (inclusiveness). Tidak ada perkara-perkara baru yang dibentangkan dalam laporan itu. Misalnya untuk memperbaiki kemiskinan dan ketidaksamaan, kita kena mengamalkan dasar-dasar yang memperbaiki modal insan. Ini termasuklah memberi peluang dengan menggalakkan penghijrahan pekerja ke tempat-tempat yang wujudnya peluang pekerjaan dan memberikan kelonggaran perkara berkaitan buruh, menggalakkan pendidikan di kawasan-kawasan yang kurang diberikan perhatian dan memperbaiki sistem latihan vokasional dan memperkukuhkan pembangunan kemahiran yang dipandukan oleh industri dan majikan. Langkah seterusnya disebut adalah memperkukuhkan program keselamatan sosial supaya sampai kepada yang memerlukan. Tidak ada apa yang baru hendak diketengahkan dan di kalangan perkara yang telah dibangkitkan, langkah-langkah sedang diambil untuk melaksanakannya. Bukan boleh dipetik untuk jadi begitu sahaja.

Memang tidak hairan kalau badan-badan seperti Bank Dunia ini gemar menerbitkan laporan-laporan yang sedikit sebanyak menanam bibit-bibit keraguan atas apa jua usaha yang ingin kita lakukan. Laporan mereka selalunya disokong dengan butir-butir yang seolah-olah meneropong setiap helai dan lapisan dalam fabrik ekonomi kita. Di sinilah pihak penggubal dan pelaksana dasar-dasar kita tidak wajar tergugat dengan usaha mereka yang mungkin mempersoalkan satu persatu daripada usaha-usaha yang ingin kita lakukan. Kita semua tahu tentang pelbagai program transformasi kerajaan yang sedang dirancang dan dilaksanakan serta kejayaan yang telah tercapai dan apa yang baik kita lakukan. Badan-badan dunia memang cepat mencari kelemahan-kelemahan untuk dihebahkan. Mereka yang kurang memberikan perhatian teliti tentang apa yang berlaku boleh menghindarkan diri daripada melabur di negara kita ini malahan sektor swasta kita sendiri kalau bergantung kepada laporan-laporan yang melemahkan juga akan terpengaruh.

Kita wajar mempunyai suatu jabatan perhubungan awam (public relation) yang mampu menangkis laporan-laporan yang hanya untuk menimbulkan keraguan, misalnya walaupun kita mencapai 7.4 peratus (%) tetapi itu bersandarkan kepada asas yang lebih rendah dan sebagainya. Jabatan ini wajar bersifat antarabangsa supaya mengumpul maklumat tentang negara kita dan bertindak menangkis perkara yang negatif secepat mungkin. Kita juga wajar memantau ahli politik kita yang gemar menabur fitnah tentang negara kita supaya dapat menangkis fitnah mereka secepat mungkin. Kita mesti sedar tujuan pembangkang adalah menimbulkan keraguan atas setiap usaha yang dilakukan oleh kerajaan, semuanya tak ada yang baik kerana moto mereka pecah dan perintah dan segala institusi yang boleh ditimbulkan keraguan wajar diberikan tentangan. Lihat saja apa yang berlaku sekarang. Justeru jabatan atau badan ini wajar bertindak seperti satu badan perisik supaya pihak tertentu tidak menggunakan maklumat yang sudah basi.

DATO’ SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia).

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
12 NOVEMBER 2011



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails