JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



28 Januari 2011

ISU ALAM SEKITAR : SEDIAKAN DASAR PROAKTIF TANGANI BENCANA AKIBAT KETIDAKTENTUAN CUACA


Cabaran utama pengurusan alam sekitar untuk 2011 – pada hemat saya ialah mempersiapkan strategi dan pelan tindakan supaya bersifat lebih proaktif dan tidak terlalu bersifat penyelesaian masalah. Selama ini dasar pengurusan alam sekitar di Malaysia memang menyeluruh dan relevan. Memang banyak pencapaian dan pembaharuan dalam pelbagai aspek. Justeru, pelbagai agensi ditubuhkan untuk memastikan pelestarian alam sekitar semakin mantap. Namun, kita perlu berfikiran terbuka dan mengakui bahawa masih banyak yang perlu dipertingkatkan.

Pembaharuan paling ketara ialah pengurusan alam sekitar dan risiko bencana secara lebih efektif serta kecekapan menghadapi ketidaktentuan cuaca kesan pemanasan bumi yang antara lain menyebabkan pelbagai risiko menerusi perubahan corak taburan hujan, aliran arah angin, gelora ombak laut, kemarau panjang dan banjir besar.
Dalam hal ini, sekurang-kurangnya tiga hakikat perlu difahami, khususnya di kalangan pembuat dasar, berkaitan iklim dan cuaca.


Pertama, Malaysia berkemungkinan menghadapi musim tengkujuh lebih daripada sekali dalam setahun pada masa akan datang. Kawasan berisiko banjir juga telah berubah, tidak hanya di pantai timur. Hal ini berlaku pada 2010. Sementara itu, musim kemarau juga dijangka akan tidak menentu, mungkin lebih panjang seandainya berlaku sehingga boleh menjejaskan bekalan air.

Kedua, keluasan Malaysia semakin mengecil setiap tahun jika usaha strategi tidak dilakukan. Laporan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) menunjukkan bahawa di 33 lokasi, sehingga 40 meter pantai terhakis setahun sejak kebelakangan ini seperti laporan New Straits Times pada 25 September 2006. Laporan itu juga menunjukkan sepanjang 1,414 km di 223 lokasi mengalami hakisan pantai. Sebagai perbandingan pada 1986 hanya 74 lokasi dikategorikan kritikal, tetapi setelah 20 tahun jumlah itu meningkat kepada 93.

Ketiga, tumpuan dasar pengurusan alam sekitar perlu dikembangkan dalam konteks pelestarian dan pembaikpulihan ekosistem, dan tidak terlalu terikat kepada penyelesaian masalah atau pencemaran semata-mata.


Cabaran kita untuk memastikan kesan pemanasan suhu bumi dan perubahan iklim dapat ditangani dengan sistematik, terancang, pengurangan risiko sekali gus tidak menjejaskan pembangunan negara. Kita juga perlu lebih proaktif dalam konteks serantau dan global mengurangkan kesan pemanasan bumi. Pada hemat saya, cabaran itu boleh dikelaskan kepada lima dimensi dan skop kerja.

Pertama, menyediakan kemudahan awam dan infrastruktur fizikal dengan mengambil kira aspek perubahan iklim, misalnya mempersiapkan kemudahan penebatan banjir termasuklah di negeri dan kawasan yang selama ini dianggap kurang berisiko. Selain itu, pesisiran pantai di seluruh negara perlu dipantau secara berterusan untuk mengesan tanda hakisan pantai. Tindakan susulan perlu disegerakan, termasuklah pembinaan pemecah ombak dan penanaman hutan bakau.

Kedua, menyediakan garis panduan, prosedur standard operasi (SOP) dan latihan untuk menghadapi pelbagai kemungkinan, termasuklah gempa bumi, banjir besar, tsunami dan kemarau panjang. SOP itu perlu membabitkan pelbagai agensi dan badan sukarela yang bukan terhad kepada pengurusan mangsa bencana, bahkan mesti turut membabitkan pengurusan alam sekitar dan kesihatan awam. Garis panduan reka bentuk kawasan perumahan juga perlu dikaji semula dengan mengambil kira faktor banjir, musim kemarau panjang dan ribut kencang.


Ketiga, menyediakan direktori dan mengumpul seluruh kepakaran tempatan sama ada agensi awam, swasta atau institusi pengajian tinggi untuk sama-sama berganding bahu mencari alternatif dan strategi yang boleh mengurangkan kesan ketidaktentuan cuaca dari segi keselamatan dan kesihatan awam, kerosakan harta benda dan risiko lain.

Keempat, menyediakan biaya khas yang mencukupi untuk menangani bencana akibat ketidaktentuan cuaca. Biaya khas ini diperlukan kerana sering berlaku usaha pengawalan dan penebatan tidak dapat disegerakan sehingga memburukkan lagi keadaan apabila tanda bencana mula dikesan.

Kelima, menjalankan kajian strategik secara lebih terperinci terhadap fenomena perubahan cuaca yang membabitkan aspek seperti bekalan air, kesihatan awam, risiko alam sekitar, penebatan banjir dan hakisan pantai dalam konteks dalam negeri dan serantau. Usaha juga perlu dipergiatkan untuk memajukan teknologi dan inovasi tempatan dari segi pengurangan risiko dan pelepasan gas-gas karbon dalam pelbagai sektor khususnya pengangkutan, pertanian dan pembuatan.


Perlu kita akui bahawa pelbagai ketidaktentuan bencana alam sejak kebelakangan ini – terutama banjir di sesuatu kawasan dan kemarau di kawasan lain – menunjukkan banyak inisiatif perlu diberi penyesuaian mengambil kira faktor ketidaktentuan cuaca. Justeru, kita perlu merangka ‘dasar ketidaktentuan’ untuk menghadapi ketidaktentuan cuaca sebagai asas penggubalan dasar perbandaran, perindustrian, pelancongan, pertanian dan pengangkutan.

Oleh Dr Zaini Ujang
Naib Canselor
Universiti Teknologi Malaysia
Pengerusi Majlis Kualiti Alam Sekitar Malaysia.

BERITA HARIAN
28 JANUARI 2011

ISU SOSIAL : USAHA KURANGKAN KORBAN NAHAS TUNTUT TINDAKAN AGRESIF SEMUA PIHAK


Pelbagai langkah sudah diambil untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di negara ini, terutama sepanjang musim perayaan utama. Ops Sikap sudah masuk kali ke-23 dan pelbagai pendekatan sudah dicuba untuk mengurangkan kes kemalangan seperti itu, namun ia kurang berkesan. Tahun lalu saja, 6,872 kematian membabitkan 6,260 kes kemalangan maut dicatatkan, sekali gus mencatat rekod tertinggi dalam sejarah negara. Pendekatan kreatif polis melalui Ops Ke-23 selama 15 hari bermula Tahun Baru Cina, minggu depan sewajarnya dilaksanakan. Ini termasuk mengaktifkan semua 19 menara peninjau di lebuh raya dan laluan Persekutuan, menempatkan lebih ramai anggota dan menambahkan operasi rondaan serta sekatan jalan raya. Pemandu akan memperlahankan kenderaan sebaik memasuki kawasan yang dikenal pasti ada polis, termasuk di lokasi tetap menara peninjau. Di kawasan ini, biasanya tidak ada kemalangan berlaku kerana masing-masing berwaspada.


Antara faktor lain yang perlu diberi perhatian ialah melebarkan jalan, kualiti permukaan jalan, atau meningkatkan keupayaan jalan raya yang sedia ada untuk menampung bilangan kenderaan yang terlalu banyak pada satu-satu masa. Faktor ini ketika ini kurang diberikan perhatian oleh pihak yang mengendalikan sesuatu laluan atau lebuh raya. Sudah sampai masanya kerajaan mengkaji atau meneliti ciri keselamatan jalan raya di seluruh negara, sama ada jalan bandaran, jalan Persekutuan atau lebuh raya. Tidak dinafikan ada kes kemalangan maut yang membabitkan bas ekspres disebabkan kecuaian pemandu, namun ada kes kemalangan maut yang membabitkan jumlah yang ramai turut disumbangkan oleh keadaan jalan yang tidak rata, jalan dalam pembinaan atau menuruni puncak bukit yang tinggi. Iklim negara ini yang panas dan kerap hujan mempercepatkan jalan rosak, kegelinciran tanah, selain permukaan jalan licin. Sewajarnya faktor bukan manusia ini turut diberikan perhatian dalam mencari penyelesaian berhubung peningkatan kes kemalangan jalan raya di Malaysia. Kita akui kecuaian dan sikap pemandu menjadi punca utama kemalangan di jalan raya. Oleh itu Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) perlu mengambil peranan mendidik mereka supaya berhemah ketika memandu.


Sememangnya pendekatan sebegini sudah dilaksanakan MKJR, tetapi kita juga harus mengakui bahawa usaha untuk mengubah sikap manusia bukannya mudah dan tidak mungkin dapat dilakukan dalam tempoh singkat. Ia perlu dilakukan secara berterusan sepanjang tahun agar timbul kesedaran dalam kalangan pemandu kenderaan untuk berubah sikap dan mematuhi peraturan jalan raya. Jika sekatan jalan raya yang dibuat tidak memberikan kesan sepatutnya, sebaliknya hanya menambah kesesakan lalu lintas, pihak polis atau penguat kuasa boleh mengubah pendekatan seperti menempatkan anggota trafik di setiap plaza tol bagi mengingatkan pemandu mengenai soal keselamatan diri dan keluarga mereka ketika memandu pada musim perayaan. Kita memahami bahawa tindakan pihak berkuasa saja tidak mungkin dapat membendung kejadian tidak diingini di jalan raya tanpa kerjasama semua pihak.

RUANGAN MINDA PENGARANG
BERITA HARIAN
28 JANUARI 2011

ISU SOSIAL : PENDUDUK ISLAM DIJANGKA BERTAMBAH LEBIH CEPAT


Penduduk Islam di dunia akan bertambah sekali ganda lebih cepat berbanding penduduk bukan Islam dalam tempoh 20 tahun akan datang. Satu kajian terbaru oleh Pew Forum on Religion and Public Life juga meramalkan, umat Islam dalam masa satu generasi akan menyamai lebih 25 peratus daripada penduduk dunia. Penyelidik Pew Forum yang menggunakan kadar kesuburan, kematian dan penghijrahan menjangkakan kadar pertumbuhan penduduk Islam di dunia pada paras 1.5 peratus setahun dalam tempoh dua dekad akan datang, manakala bagi penduduk bukan Islam, kadar pertumbuhan hanya 0.7 peratus setahun.


Kajian berjudul The Future of the Global Muslim Population itu mengunjurkan pada 2030 umat Islam akan menyamai 26.4 peratus daripada penduduk dunia yang dijangka berjumlah kira-kira 8.3 bilion orang pada waktu itu. Peratusan itu menandakan kenaikan tiga peratus berbanding 23.4 peratus yang merupakan penduduk Islam daripada kira-kira 6.9 bilion penduduk dunia pada masa kini. Lebih daripada enam dalam setiap 10 penduduk Islam akan mendiami rantau Asia Pasifik pada 2030 dan Pakistan akan mengatasi Indonesia sebagai negara yang mempunyai penduduk Islam paling ramai. Di Afrika, penduduk Islam di Nigeria dijangka lebih ramai daripada penduduk Islam di Mesir dalam tempoh 20 tahun, menurut kajian itu. Di Eropah, Pew Forum meramalkan penduduk Islam akan bertambah hampir 33 peratus dalam tempoh 20 tahun, daripada 44.1 juta orang atau enam peratus daripada penduduk Eropah pada 2010, kepada 58.2 juta atau lapan peratus daripada keseluruhan penduduk pada 2030.


Sementara itu, Amerika Syarikat (AS) dijangka mempunyai penduduk Islam yang lebih ramai berbanding mana-mana negara Eropah kecuali Rusia dan Perancis pada 2030. Peratusan penduduk Islam daripada keseluruhan penduduk AS diramalkan meningkat daripada kurang daripada satu peratus pada masa sekarang kepada 1.7 peratus pada 2030, menjadikan bilangan umat Islam seramai penganut Yahudi atau Kristian di AS, menurut kajian itu.
Penduduk Islam di AS dijangka bertambah daripada 2.6 juta pada 2010 kepada 6.2 juta pada 2030. 

ISU SOSIAL : KERJASAMA DALAM MENANGANI MASALAH SOSIAL


Agama memainkan peranan yang penting dalam masyarakat dan tidak boleh diabaikan khususnya dalam konteks Malaysia kerana masyarakatnya sudah terbentuk berdasarkan penerapan Islam sebagai asas sejak dulu lagi. Agama mempunyai dua dimensi utama iaitu keimanan yang mengatur hubungan kita dengan Tuhan dan dimensi sosial yang mengkehendaki kita mengaplikasikan ajaran agama dalam kehidupan agar dapat hidup harmoni dalam masyarakat. Masalah sosial seperti perjudian, pembuangan bayi, pelacuran, ketagihan dadah, arak dan perzinaan yang banyak berlaku hari ini adalah disebabkan kelekaan mengamalkan ajaran-ajaran atau nilai-nilai murni yang dituntut oleh agama. Dalam konteks negara kita, hidup beragama begitu sinonim dengan hidup bermasyarakat. Setiap dasar kerajaan berkaitan kehidupan setiap lapisan masyarakat mengambil kira sensitiviti penganut agama. Namun tidak semuanya sempurna. Dalam usaha kerajaan menjaga sensitiviti dan kemahuan semua penganut agama, tercetus juga insiden melibatkan isu-isu kontroversi yang menggugat sensitiviti agama dan penganut Islam. Bagi orang-orang yang beriman dan berpengetahuan tinggi, isu-isu sensitif dan kontroversi dapat ditangani melalui dialog dan perbincangan untuk mencari jalan penyelesaian terbaik. Isu-isu kontroversi hanya tercetus apabila 'orang-orang yang kurang ilmu dan imannya' mentafsir sesuatu perkara itu tanpa landasan ilmu yang betul serta ikut emosi sehingga sesuatu perkara yang begitu remeh menjadi kontroversi dan menyebabkan ketegangan. Isu kontroversi yang tercetus bukanlah disebabkan agama itu tetapi penganut agama tersebut yang jahil.

Di sinilah letaknya tanggungjawab orang berilmu dalam kalangan pemimpin ataupun ketua agama untuk ke hadapan mendampingi 'golongan yang jahil' ini agar memahami ajaran sebenar agama yang menyuruh kita mengelakkan prasangka, pergaduhan dan pembunuhan. Allah SWT melarang umatnya berprasangka buruk, sering mencari kesalahan orang lain, mengaibkan orang, mencaci, mencerca dan mengumpat seperti mana dijelaskan dalam Surah Al-Hujurat ayat 12. Ayat ini juga menggambarkan betapa perlakuan jijik menyamai dengan memakan daging saudara mara kita yang telah mati. Dalam segala hal untuk mencari penyelesaian kepada sesuatu masalah, jalan terbaik adalah merujuk ia kepada agama. Ini kerana hanya Allah SWT Yang Maha Mengetahui baik buruk untuk kita. Oleh itu, hanya berpegang kepada ajaran agama, jalan terbaik untuk menyelesaikan sesuatu masalah dapat dicapai. Agama adalah jalan penyelesaian kepada semua permasalahan. Umat Islam dituntut bekerjasama menangani gejala sosial. Dalam konteks ini, Allah SWT menyeru umatnya bekerjasama dalam melakukan perkara-perkara yang membawa kepada kebaikan, kebajikan dan ketakwaan. Pada masa yang sama, melarang umatnya bekerjasama ke arah melakukan perkara-perkara yang berkaitan dosa, kerosakan dan pergaduhan.

Kerjasama menangani masalah sosial juga boleh berlaku dalam kalangan penganut agama lain dengan mengambil kira nilai-nilai sejagat sebagai asasnya. Kerjasama antara penganut agama menangani masalah sosial adalah landasan kerjasama yang amat baik bagi menyatukan kita dalam banyak hal, sekali gus mengukuhkan hubungan silaturahim di antara pelbagai latar belakang agama. Sebagai orang yang beriman dan berilmu, kita sepatutnya lebih cenderung melaksanakan tanggungjawab yang telah diwajibkan oleh agama kita lebih daripada soal-soal tuntutan 'hak'. Menunaikan 'tanggungjawab' yang dituntut agama kita adalah lebih afdal, kerana masyarakat kita pada hari ini sangat memerlukan 'pertanggungjawaban' ini lebih daripada tuntutan-tuntutan hak. Kita harus lebih fokus kepada tanggungjawab agama yang perlu dilaksanakan bagi membendung gejala sosial. Ini lebih penting kerana kesannya kepada masyarakat adalah lebih besar berbanding dengan tuntutan-tuntutan yang tiada kesudahannya. Agama Islam melarang umatnya melakukan kerosakan dan kejahatan. Dalam al-Quran diperjelaskan larangan-larangan yang ditegah sekeras-kerasnya dan apabila dilakukan, ia membawa kepada hukuman Hadd dan Qisas. Contohnya, umat Islam dilarang mencuri, merompak, berzina, memfitnah, meminum arak, murtad dan membunuh.

Dalam konteks kepelbagaian agama di negara ini, umumnya semua agama melarang penganutnya melakukan jenayah dan terlibat dalam gejala sosial. Hakikat ini dinyatakan sendiri oleh setiap wakil agama dari agama Islam, Buddha, Kristian, Sikh dan Hindu yang telah mengutarakan pandangan mereka dalam seminar 'Peranan Agama dalam Menangani Masalah Sosial' anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) baru-baru ini. Seminar ini berjaya mengumpul beberapa saranan penting yang diberikan oleh para pemimpin agama untuk menangani masalah sosial di negara ini. Antara saranan-saranan penting yang wajar diambil tindakan adalah seperti berikut: Mendesak kerajaan tidak menyokong industri-industri yang membuka ruang kepada berlakunya masalah sosial seperti mengharamkan pengeluaran lesen perjudian dan penjualan arak serta pusat-pusat kemaksiatan, mendesak kerajaan mengharamkan pengiklanan arak dan perjudian di dalam akhbar-akhbar tempatan. Mencadangkan kepada kerajaan agar mengkaji semula dan menggubal undang-undang yang lebih mesra agama. Contohnya, apabila penangkapan dibuat terhadap peminum arak ataupun penzina, hukuman juga harus dikenakan kepada yang bukan beragama Islam. Seminar ini telah memperlihatkan dekatnya peranan agama dalam masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa dan agama. Hakikatnya, peranan agama dalam masyarakat tidak dapat dinafikan sekiranya kita semua inginkan sebuah negara yang aman damai dan makmur. Oleh itu, kita mempunyai tanggungjawab untuk dilaksanakan bagi memastikan negara ini aman dan mendapat restu Ilahi.

BERITA HARIAN
28 JANUARI 2011