JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



05 April 2023

PENCALAMAN MENGAJAR TINGKATAN 1A8 KELAS PELAJAR PINTAR DARI SJKC

 


Saya dapat merasai pegalaman semua guru tetapi semua guru mungkin tidak dapat menikmati pengalaman seperti saya. Sepanjang tempoh 26 tahun berkhidmat saya pernah mengajar tingkatan peralihan hingga tingkatan enam. Hari ini saya mahu berkongsi pengalaman mengajar Tingkatan 1A8 di sekolah pertama tempat saya mengajar Kelas 1A8 ini kelas  khas untuk pelajar elit dari SJKC yang masuk ke Tingkatan 1 (Tahun 2000 - 2005). Saiz kelas ini biasanya besar, iaitu melebihi 35 orang. Saya bukan bangga diri tetapi guru yang terpilih mengajar kelas ini mesti dalam kalangan guru yang komited dan mampu mengendalikan pengajaran dan pembelajaran dengan cemerlang.  Hal ini dikatakan demikian kerana pelajar kelas ini bukan calang-calang pelajar, mereka cemerlang dari segi akademik dan sahsiah.

Saya pula ditugaskan mengajar dua subjek di kelas ini iaitu Bahasa Melayu dan Sejarah. Semasa saya mengajar saya keadaan kelas sungguh sunyi ibarat sebatang pen jatuh ke lantai pun boleh dengar. Pelajar semua menumpukan perhatian dan mencatat nota sendiri. Cabaran pertama ialah saya perlu belajar perkara yang hendak diajar untuk menunjukkan bahawa saya lebih tahu daripada pelajar. Setiap malam saya akan belajar dahulu topik-topik yang hendak diajar dan mencari maklumat tambahan tentang topik itu. Sebilangan pelajar kelas ini sudah membaca terlebih dahulu atau sudah diajar oleh guru tuisyen di luar tentang perkara yang hendak saya ajar. Jika penyampaian saya salah, pelajar akan menegur. Saya paling takut kalau ditegur oleh pelajar sendiri. Jadi, saya sentiasa bersedia.

Majoriti pelajar yang berada dalam kelas ini bukan sahaja cemerlang dalam akademik tetapi mereka juga anak orang berada. Walau bagaimanapun, sahsiah mereka amatlah baik. Ya Allah, jika hendak memadamkan papan hitam pun mereka tunduk minta kebenaran. Jika berjumpa di jalan, semasa sedang makan mereka akan sembunyikan makanan ke belakang dan tunduk hormat serta ucapkan salam. Saya masih ingat ada seorang pelajar yang menjadi ketua kelas itu, sekarang dia jurutera di Petronas (Pelajar Tajaan Petronas) begitu komited dan berdedikasi walaupun masih di Tingkatan 1. Walaupun dia dari SJKC, cara dia bercakap dalam bahasa Melayu amat mengagumkan. Seorang lagi pelajar yang saya tidak akan lupa, kalau disuruh membaca, cara bacaannya seperti pembaca berita sebenar! Dia kini menjadi pensyarah di salah sebuah universiti.

Saya melihat anak orang kaya yang benar-benar kaya ini tidak menunjuk-nunjuk. Mereka hidup macam pelajar biasa. Sopan santun mengalahkan anak-anak orang biasa-biasa. Saya dulu disukai oleh seorang pelajar yang merupakan anak tunggal kepada seorang ahli perniagaan. Pelajar itu selalu ajak saya menonton wayang sebab emak dia hanya benarkan kalau dia keluar dengan guru. Dia membonceng motosikal saya pergi ke mana-mana pada hujung minggu. Selepas Tingkatan 2 dia dan keluarganya telah berhijrah ke New Zealand. Kami masih berhubung sehingga tahun 2010, mungkin kini dia telah berkahwin dan bekerjaya.

Saya banyak belajar tentang kehidupan daripada pelajar-pelajar saya sendiri. Saya asalnya anak pedalaman yang miskin dan tiada apa-apa sedangkan pelajar-pelajar saya sudah menjelajah seluruh dunia dalam usia belasan tahun. Saya baru mengenali jenama John Master pada usia mencecah 25 tahun manakala pelajar-pelajar saya sudah memakai kasut Micheal Jordan pada usia 13 tahun. Pengalaman mengajar kelas 1A8 menjadikan saya lebih matang dan lebih berpengalaman untuk meningkatkan kualiti diri sebagai guru. Saya tidak pernah menganggap diri saya guru yang serba tahu justeru saya sentiasa berhati-hati dalam mendidik kerana saya tahu kesilapan yang dilihat boleh mencacatkan kepercayaan mereka. Majoriti pelajar kelas ini melanjutkan pelajaran ke luar negara dan bekerja di sana selepas menamatkan alam persekolahan di Tingkatan 5. Mereka lebih berjaya daripada saya.

PENEMU CIKGU ZUL (BAHASA IBAN) : KIRUH-KIRUH NGELABUH KA ORANG UJUNG-UJUNG NUAN EMPU KA PELIK-PELIK MATA

 


Aku bisi maca siti artikel senentang penemu tok. KFC enggau McDobald's sama-sama bedagang bejual ka manuk goreng, burger, enggau kentang goreng. Kitai enda kala ninga KFC bejai manuk goreng tik dijual McDonald's. McDonald's pun begitu, nadai kala didinga bejai pemakai ka dijual aba KFC. Taja pia, dua syarikat bejual pemakai tok majak maju lalu mayuh cawangan aba serata dunya. Orang sanggup baris berjam-jam laban ka meli manuk goreng aba dua iti kedai nya. Enti aba airport kitai selalu meda dua iti kedai tok enda jauh endur tang nadai kala kitai meda sida belaya berebut ka pelanggan. Ari utai tok kitai tau berajar ka siti penemu, kitai enda ibuh bejai orang bukai enti kitai deka mansang tauka niki lebih agi ari orang bukai dalam semua pengawa.

Ukai semina dalam pengawa dagang aja tang dalam pengidup kitai besari-sari, kitai anang sekali-sekali kiruh bejai orang dikena ngemadas ka diri empu. Kitai anang gagit betusi ka penyalah tauka penyilap orang ngagai orang bukai ngambil ka ia bulih pemalu tauka labuh datai ka enda ulih mansang ke mua agi. Kitai idup didunya tok semua udah bisi ungkup diberi Tuhan. Enti kitai manah ati bebasa ka orang  bukai, nyukung serta mantu sida ka beguna ka bantu kitai, pemujur dalam pengidup kitai deka jauh agi lebih manah. Kebuah pia laban Tuhan enda tinduk, ulah lalu pengawa kitai ka manah deka ditambah ka Tuhan belama baik ka kitai nemu tauka enda.

Ingat meh utai ka selalu nyadi dalam pengidup orang ka udu jai ati enggau orang bukai. Sida sigi ulih niki tang semua nyak enda lama laban sida deka labuh nadai disadang. Penyenang tik diulih kitai ketegal nelih ka ati orang bukai enda tan lama. Penatai pemisi ka diulih kitai ketegal kitai nutup periuk asi orang bukai tauka ngambi peluang sida enggau cara tik salah tusah ka betambah. Jalai pengidup kitai bepanggai aba kitai empu. Pilih meh jalai ka mai penguntung enggau pengelantang. Ati tik lurus enggau pengawa ka badas deka mai pemujur enggau penyenang dalam pengidup datai ka belama-lama ia.

CATATAN DALAM BAHASA IBAN : PENEMU CIKGU ZULKARNAIN : MIMPI KELALU TINGGI TANG NGELUSU NGIGA PEMANDAI

 


Kitai selalu temagah ati maya bercerita ka orang bisi pemandai. Kitai bejako ka pemintar enggau pemendar ia ngiga pemandai datai ka bulih pemujur dalam pengidup. Pemandai tok sigi mula ari penemu tik diulih kitai maya sekula. Ari nyak apai indai kitai bekeradai nyekol ka kitai ngambi ka kitai bulih pemandai. Sida enggau naka ulih nyukung kitai buji tudah udah nadai peluang laban ka udah jauh tinggal di belakang dalam pengawa begiga ka pemandai ketegal ka idup aba menua ulu. Aku selalu sinu enti ngingat ka niang apai enggau niang indai ka selalu miring ka jari, sandau ari lalu begawai ka aku maya nurun sekula munya. Nyak meh tanda apai indai kitai besai amat pengarap nganjung kitai ka sekula.

Aku nemu semua anakbiak nemu nama tuju sida ke sekula. Sida nemu nama penguntung orang ka bisi pemandai. Sida pan bisi juluk ati tik tinggi deka nyadi orang tik landik, bisi penemu, ngemuan pemintar lalu bulih pemandai. Tang meh, aku selalu meda bala anakbiak selalu alah enggau penguji maya besekula. Penguji tik balat ngasuh sida rarat datai ka nyau tebasau jam ngiga penemu ia nyak pengawa gila bepangan. Agi biak (umur 13 -17 taun) udah kiruh begiga ka sulu datai ka nyau belaki bebini maya agi biak. Pengawa ka kelalu berumban belaki bebini sebedau tulih ka pengidup tik menyana tok balat amat masau anak bansa kitai berebut ngulih ka nalan tauka peluang berajal ngagai tikas tinggi enggau bansa bukai tik udah jauh maju. Enti sida likun napi pengidup enggau penguji berumahtangga nyak manah tang ke mayuh agi udah 2 tauka 3 taun jadi udah bisi rita sarak maya udah bisi anak. Tok meh utai ka balat ngacau anak bansa kitai ngiga pemandai.

Pengidup tik kelalu rindu deka bemain enggau muai masa ngaga pengawa tik enda menuku pan siti ari penanggur kitai ngiga pemandai. Enti kitai meda, anak bansa kitai agi mit udah nemu enggau orang ngirup ai bisa, nginsap tauka bejudi. Maya bisi pengerami, hal ka baka tok nadai bisi orang ngerara tang dipuji bala mayuh enti sida ulih ngabis ka sebotol tauka semangkuk ai bisa (One go langgak) ko sida rumah panjai. Pengawa ka baka tok tau ngerusak untak anakbiak lalu ngujung ka sida nyau semun pengingin ati deka ngiga pemandai. Tang enti bisi orang ngerara tauka deka ngemetul la utai tok, mayuh gak bala apai indai ensiban ati. Sida enggai ninga penemu tik badas dikena ngemutar ka ulah anak sida. Penyiru ati ka anak tau ngasuh sida ngelaya orang ka badas ati deka nulung ngajar anak sida.

Anak ka udu ditanah ka nuan maya ngaga penyalah ketegal nuan nangi ka diri malu nyak meh ngenusah nuan dudi ari ila. Anak tik kelalu dikesayau ka nuan datai ka beambis duit enggau beambis ati bebeli ka mayuh macam utai berega nyak meh ka ngemai nuan umang dudi ari ila enti salah chara nuan ngajar ia. Jauh ka ngemai nuan senang, suah di peda ia nipu nuan lalu ngemula ka nuan datai ka nuan nyau nadai daya agi ngubah ulah enggau perangai ia. Tok meh utai ka tau sama-sama kitai peda enggau silik enggau lansik maya ka ngiga jalai tik lurus ngulih ka pemandai. Salah mimit chara kitai tau ngasuh jalai pengidup bala anak rusak datai ka belama ia. Jako tok ukai reti aku nemu-nemu ngemansut ka  penemu, tang sama-sama meh kitai berunding ngambi ka kitai ulih mansang ke mua nitih ka bansa bukai. Anang orang mansang kitai majak nyurut ka diri laban ka alah bulu ari orang ka jauh bisi pemandai ari kitai.

Ngiga pemandai enda tusah tang kitai mesti berani ngubah pengidup ka diato. Siti ari pengawa ka cukup badas dikemuan tik amat deka ngiga pemandai ia nyak pengawa rindu maca bup. Enti ari mit kitai mai bala anak likun maca dalam kandang sejam tauka dua jam sehari, lama-lama pengawa ka baka tok nyadi batang pengawa ka dikerindu maya lepa. Kelimpah ari nyak sukung ngagai anak tik besekula mesti cukup. Anak kitai nyak meh reta tik pemadu manah diberi Tuhan ngagai kitai. Ibun meh anak enggau manah. Maya ia ngaga ulah tik enda manah nuan ngajar ia enggau ulah tik betul ngambi ia nemu reti adat enggau basa. Anak tik cukup intu apai indai sigi senang ngiga pemandai.

CERITA PENGALAMAN MENGAJAR KELAS ISTIMEWA

 


Saya selalu diberikan tanggungjawab mengajar kelas depan oleh pihak pentadbir. Guru yang mengajar kelas depan ini cabarannya bukan disiplin pelajar tetapi kerajinan pelajar yang melampau. Saya saban tahun berhadapan dengan pelajar yang menghantar karangan extra untuk disemak. Saya hanya bagi satu tajuk karangan untuk disiapkan tetapi pelajar hantar 5 karangan seorang. Bayangkan masa yang perlu saya gunakan untuk memeriksa dan menanda kesalahan. Pelajar pandai ini sangat sensitif dengan penandaan dan guru dia pula bukan saya seorang. Sebilangan mereka mempunyai seorang atau lebih lagi guru mengajar Bahasa Melayu di luar waktu persekolahan. Inilah beban yang selalu saya hadapi. Jumlah pelajar kelas depan ini kalau di sekolah saya dahulu lebih kurang 35 hingga 40 orang.

Tahun 2012 (kalau saya tidak lupa), saya diberikan tanggungjawab mengajar kelas belakang (Kelas Istimewa) Tingkatan 5. Jumlah pelajar kelas ini cuma 9 orang sahaja. Akan tetapi, perangai mereka hanya Tuhan sahaja yang tahu. Saiz badan mereka pun lebih besar daripada saya. Mereka hormat saya tetapi mulut mereka tidak henti-henti bercakap semasa saya bercakap. Saya tegur, mereka berhenti sekejap tetapi kemudian sambung lagi. Kalau tidak bercakap, mereka tidur atau ada masalah dengan rakan di sebelah, bergaduh dan sebagainya. Tanggungjawab saya pula ialah saya mesti meluluskan mereka dalam subjek Bahasa Melayu SPM. Beban saya bukan menyemak tetapi otak saya selalu letih berfikir bagaimanakah caranya untuk saya menarik minat mereka belajar?

Pada awalnya saya banyak membaca tentang teknik mengajar yang sesuai untuk pelajar seperti ini. Saya tidak pernah mengalah dan saya pun tidak pernah marah. Mereka hendak keluar ke tandas saya bagi kebenaran tetapi dengan syarat kerja mesti siap. Kerja yang saya bagi pula cuma satu atau dua soalan. Jawapan pun saya bagi, mereka cuma menulis sahaja. Kalau saya mengajar karangan, saya bukan sahaja mengajar tetapi saya menulis juga karangan sepatah demi sepatah bersama mereka hingga habis. Kami bercerita sambil menulis. Saya terpaksa melayan mereka agar mereka menyiapkan kerja. Cerita kami bukannya ada kaitan dengan pelajaran. Mereka suka bercerita tentang perempuan cantik, seksi dan menarik.

Lama-kelamaan, sehingga bulan Ogos mereka mula menunjukkan minat belajar. Walaupun saya tidak ada duit, sekali sebulan saya akan belanja mereka makan mee di kedai seberang jalan. Kami mulai berkawan, baiknya mereka ini tetap hormat saya sebagai guru walaupun perangai nakal lain macam. Mereka mula berminat datang ke sekolah. Apabila saya bagi ujian topikal mereka pun menulis jawapan dan cuba menjawab walaupun salah. Saya pula tetap puji dan bagi markah walaupun jawapan mereka salah. Kadang-kadang mereka tanya, cikgu tak pernah bagi markah 0, saya jawab dengan jujur, jawapan itu salah tetapi markah tetap ada, lalu saya bagi jawapan yang betul.

Jaga mereka ini tidaklah susah, saya sebagai guru kena masuk ke dunia mereka. Salah seorang pelajar kelas ini agak bengis, tangan dia sentiasa ditampal dengan plaster di mana-mana. Pada mulanya saya takut dekat dengan dia tetapi perlahan-lahan saya bantu dia lama kelamaan dia mula menunjukkan minat dan dalam SPM dia dapat Gred C bagi subjek Bahasa Melayu. Tangan dia bertampal itu bukannya apa, dia mungkin selalu dipukul oleh orang tuanya. Kadang-kadang dia datang ke sekolah, masuk kelas terus tidur, matanya merah seolah-olah baru lepas menangis. Itulah kisahnya. Semua pelajar saya anggap insan yang perlu dimanusiakan biar tidak berjaya dalam akademik tetapi hati nurani mereka baik kerana itulah asas kesejahteraan dan keharmonian hidup selepas mereka keluar dari alam persekolahan.

ALHAMDULILLAH, ALLAH JADIKAN SAYA SEORANG PENDIDIK

 


Tahun 2023 ini genaplah 26 tahun saya menjadi pendidik. Permulaan kerjaya saya amat unik, saya menjalani latihan mengajar untuk menjadi guru di sekolah rendah tetapi penempatan pertama saya di sekolah menengah. Sekolah menengah tempat saya mengajar pula bukan calang-calang sekolah, sekolah lelaki pula tu, salah sebuah sekolah primer yang bukan sahaja terkenal di Sibu malah di Sarawak dan Malaysia. Saya mengajar di sekolah itu hanyalah 19 tahun 5 bulan, tidak lengkap 20 tahun sebelum saya berpindah kerana dilantik menjadi Penolong Kanan Kokurikulum di salah sebuah sekolah yang ramai murid di daerah Sibu juga.

Selama 19 tahun mengajar pelajar lelaki di sekolah satu jantina saya mempunyai pengalaman yang amat banyak untuk dikenang. Pelajar lelaki yang saya ajar terbahagi kepada dua iaitu pelajar lelaki yang datang dari aliran SJKC dan pelajar lelaki yang datang dari sekolah kebangsaan. Pelajar lelaki yang datang dari sekolah kebangsaan inilah kelas yang saya selalu ajar, malahan saya juga menjadi guru kelas mereka. Tahap kenakalan mereka ini memang luar biasa, suka melawak dan mengajuk semasa saya mengajar. Saya masih teringat seorang pelajar saya yang kini bakal menjadi guru besar. Aduhai, dia ini kalau ketawa tak boleh berhenti. Saya rotan pun dia masih ketawa sampai keluar air mata. Pelajar ini jenis tidak makan saman, semua guru yang mengajar kelas itu akan bercerita tentang dia dengan perangainya yang suka ketawa.

Ragam pelajar kelas 1A2 ini saya terpaksa hadapi setiap tahun. Pelajar Cina yang berasa di kelas ini memang fasih bahasa Melayu malah boleh bercakap bahasa Melayu Sarawak. Pelajar kelas ini tiada masalah dalam bidang akademik tetapi cukup aktif. Seorang lagi pelajar yang masih saya ingat, dia suka memuji dirinya handsome. Dia ketua kelas. Duduk pun betul-betul depan meja guru. Kalau dia ada mod pada hari itu, mulut dia macam bertih jagung. Pernah suatu hati saya geram hingga tidak sengaja terpukul mulut dia dengan pembaris. Saya ingat dia marah tetapi sebaliknya tidak. Dia kata tak sakit. Dia ni kalau datang sekolah kemas bukan main. Baju memang bersegi. Emak dia memang jaga betul-betul. Sekarang dia jadi Medical Assistant (MA). Dia selalu mesej saya sampai sekarang.

Seorang lagi pelajar yang saya masih ingat ialah pelajar Cina yang memang cemerlang dalam akademik. Pelajar ini sentiasa bawa bekal ke sekolah. Dalam kelas dia sentiasa menumpukan perhatian semasa guru mengajar. Markah dia dalam semua subjek memang melebihi 90%. Dia sentiasa bawa Kamus Dewan datang ke sekolah pada setiap hari. Habis SPM dia dapat tajaan JPA belajar ke Korea (kalau saya tidak lupa). Perangai pelajar ini baiknya tak tahu saya hendak gambarkan. Kalau ada soalan dia akan tanya dengan sopan. Mengikut ayahnya dia kini menjadi Jurutera di Kuala Lumpur. Saya teringin hendak jumpa pelajar ini tetapi belum ada rezeki. Suatu hari saya pasti akan jumpa dia. Dia ini juga pelajar kelas tuisyen saya.

Saya rasa bertuah kerana semua pelajar saya kini ramai yang berjaya dalam hidup. Saya selalu memohon kemaafan jika sepanjang mendidik mereka saya terkasar bahasa atau terlanjur kata. Saya hanyalah guru biasa yang tidak terlepas daripada melakukan salah dan silap. Walau bagaimanapun, jalinan silaturrahim antara saya dan pelajar-pelajar saya sentiasa saya jaga dan doa-doa saya sentiasa mengiringi mereka. Saya sebagai guru tidak meminta lebih melainkan kebahagiaan apabila melihat anak-anak didik saya berjaya. Sesayup mata memandang mereka dari kejauhan saya panjatkan kesyukuran pada-Mu Tuhan, biarlah mereka lupa pada wajah dan jasa saya tetapi jangan sesekali lenyapkan ingatkan saya terhadap semua anak-anak didik saya.

SESAYUP MATA MEMANDANG HATI TERINGAT MASA LALU


Sesekali dalam kesibukanku aku selalu menoleh masa lalu yang selalu dirindu. Perjalanan kerjaya diri ini amat berwarna warni, Tuhan pertemukan aku dengan mereka tatkala aku masih belajar untuk menjadi hamba-Nya yang solehah. Alhamdulillah, hubungan kami terjalin indah dan manis hinggalah aku terpaksa melangkah dek kerana haluan berbeza. Namun begitu aku masih dibalut kenangan dan dihantui kemesraan dan kemanisan hubungan yang terjalin. Aku tidak mudah untuk melupakan mereka tetapi aku nekad untuk menimbulkan kebencian dihati mereka agar aku tidak lagi bermain dengan kenangan yang tercipta sejak sekian lama.

Alhamdulillah, tahun lalu doaku termakbul berjumpa dengan sebahagian daripada mereka. Walaupun pedih aku terpaksa melakonkan watak antagonis supaya terlihat angkuh dan tidak manis seperti sewaktu dahulu ramahnya pada mereka tidak terbilang dan tak terkata kerana bagiku merekalah keluarga, sahabat dan teman setia. Sepanjang pertemuan itu, aku senyapkan dan mengasingkan diri. Ya, aku tahu mereka pun sudah tidak menganggap aku saudara cuma aku yang sentiasa ingat pada mereka. Ramuan aku berjaya, sekembalinya ke Sibu aku tulis sesuatu di ruangan ini. Sesungguhnya, dengan izin-Nya aku bukanlah seperti itu tetapi untuk menghilangkan sakitnya rindu, aku harus menghapuskan semuanya.

Ya, segalanya terhapus dengan mudah. Akan tetapi, sesekali teringat juga namun tidaklah seperti dahulu. Mereka semua ilmuan yang dipertemukan dengan aku yang kurang ilmu dan kurang pengalaman. Segala ilmu yang ku catat dalam semua perbincangan selalu aku jadikan rujukan hingga kini. Kini, aku tidak pernah alpa mendoakan mereka agar terus sukses berkelana memberi khidmat dan bakti di medan yang tidak sedenai dengan aku. Ya, Allah, berikanlah aku keampunan andai silap buat ku telah menjadikan kami berpatah arang berkerat rotan. Aku hanya insan biasa yang tidak sempurna laku dan minda. Aku ikhlas menerima andai mereka tidak lagi ramah seperti dahulu. Aku buka hati seluas samudera andai mereka tidak lagi mengenali diriku kerana itulah yang menyeksa jiwaku selalu.

Aku akan selalu ingat waktu kami bersekang mata, bertelagah idea hingga heboh bilik persidangan. Aku akan selalu ingat hotel itu rumahku dan rumahku hotel. Petang jumaat aku terbang ke Kuala Lumpur dan balik pada petang Ahad ke Sibu dan malam sampai di rumah. Esok paginya aku ke sekolah. Oleh sebab selalu naik kapal terbanglah doktor sahkan aku sakit gegendang telinga hingga kini. Akan tetapi, aku tidak pernah kesal kerana aku pergi bukan bermain tetapi untuk diskusi ilmu. Ketika itu, aku tidak pernah kongsikan keletihan, kepayahan dan kesakitan. Aku selalu bersyukur dan menghargai setiap waktu bersama. Kami semua bagaikan keluarga hinggakan ahli keluarga sesetengah daripada mereka pun sering bercerita dan menyapa setiap kali kami bertemu.

Pada-Mu aku mohon, berikan mereka kesihatan dan rezeki yang tidak pernah putus. Limpahi mereka dengan kebahagiaan  sepanjang hayat agar hidup mereka sentiasa mewangi dan mengharum. Doaku juga, agar mereka terus cekal dan tabah berbakti di medan yang orang tidak fahami kerana pengorbanan mereka hanya Engkau sahaja yang melihat dan memberikan ganjaran pahala. Andai kami bersua dalam dunia yang sempit ini, berilah peluang untukku memandang andai mereka sudah tidak mengenali, dan berikan aku waktu untuk menyapa walau hanya di dalam hati.