Penulis Rencana
Siti Aminah Mohd Yusof - Mei 9, 2023 @ 10:54am
Sikap tidak suka membaca memberi
cabaran kepada subjek Kesusasteraan Melayu sehinggakan banyak sekolah tidak
lagi menawarkan mata pelajaran itu. Hal ini diburukkan lagi dengan kekurangan
guru opsyen malah selepas subjek itu dijenamakan semula sebagai Kesusasteraan
Melayu Komunikatif (KMK), ia dilihat masih kurang mampu menarik perhatian
murid. Apatah lagi KMK adalah subjek elektif. Hal ini tentu berbeza dengan subjek
Sejarah yang meskipun turut menuntut murid banyak membaca tetapi ia disebabkan
mata pelajaran wajib, pelajar tiada pilihan.
Presiden Persatuan Penulisan
Budiman Malaysia (BUDIMAN), Prof Dr Abdul Halim Ali, berkata fenomena penutupan
kelas KMK adalah 'tidak sihat'. Katanya, beliau maklum banyak kelas KMK di
sekolah-sekolah sekitar Melaka, Perak, Selangor dan Johor selain Kedah, Perlis, Terengganu, Negeri Sembilan
serta Kuala Lumpur semakin berkurangan ketika ini. Bagaimanapun di negeri
seperti Kelantan, Sabah, Sarawak masih banyak menawarkan mata pelajaran itu
pada peringkat menengah dan prauniversiti. Beliau yang juga Pensyarah di
Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Fakulti Bahasa dan Komunikasi
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), berkata antara faktor yang biasa
disebut oleh pihak sekolah yang tidak menawarkan subjek KMK termasuklah murid
kurang minat membaca dan tiada guru opsyen.
"Apa yang berlaku, kurang
kefahaman dan maklumat mengenai kepentingan KMK dalam kalangan pentadbir dan
murid-murid di sekolah. Selain itu wujud persepsi salah terhadap KMK sebagai
mata pelajaran tidak bernilai komersial turut menyebabkan perkara ini berlaku. Ia
juga turut berpunca daripada pilihan mata pelajaran elektif yang banyak,
komposisi kelompok mata pelajaran elektif dihadkan atau ditutup," katanya.
Abdul Halim berkata subjek KMK di sekolah tidak seharusnya dilihat semata-mata
sebagai satu pelajaran elektif sebaliknya ia perlu dilihat sebagai wadah
pembinaan dan pengukuhan jati diri bangsa. Kesusasteraan Melayu katanya adalah
satu daripada juzuk khazanah peradaban bangsa Melayu. Ia adalah identiti bangsa
pemiliknya sekali gus menjadi sumber yang memperkenalkan adab dan kesantunan
serta kekayaan akal budi bangsa.
"Bagaimana bangsa Malaysia
pada masa hadapan dapat diterapkan nilai-nilai murni budi pekerti yang kaya
dalam sastera Melayu jika sekiranya mata pelajaran ini tidak ditawarkan kepada
murid-murid? Mengajar subjek ini juga bererti kita menyambung mata rangkai
warisan bangsa yang akan disambung generasi baharu kemudiannya," ujarnya. Katanya,
kurang minat membaca boleh ditangani dengan memperbanyakkan usaha itu oleh
sekolah dan ibu bapa. Katanya ia boleh bermula di tapak perhimpunan dengan
aktiviti NILAM, sesi pengajaran dan pembelajaran, sisipan jadual waktu untuk
murid membuat aktiviti bacaan di pusat sumber selain aktiviti kokurikulum dan
aktiviti lanjutan pada masa senggang dan cuti sekolah.
Tambah beliau lagi "Jika
Dasar 1 Murid 1 Sukan boleh dilaksanakan, apa susahnya melaksanakan aktiviti 1
murid 1 buku 1 hari 1 cerita ? "Guru adalah manusia kreatif dan inovatif.
Mereka tahu untuk merancang dan melaksanakan pelbagai aktiviti sesuai dengan
tahap murid dan kemudahan yang ada. Persoalannya, sejauh manakah sesuatu dasar
atau aktiviti itu dapat dilaksanakan secara konsisten dan berimpak. Pandangan
yang menyebut KMK kurang nilai ekonomi adalah salah dan tidak benar. Malah, ia
adalah pandangan yang semborono, tidak disokong dengan data yang boleh
dipertanggungjawabkan. Tambahnya, murid-murid di sekolah adalah kelompok
generasi akan datang yang bakal mengisi keperluan modal insan. Justeru, mereka
bukan sekadar perlu bijak menguasai teknologi maklumat tetapi juga mesti
bijaksana membuat pertimbangan moral, kemahiran sosial dan kemanusiaan yang
tinggi.
Sementara itu, Kementerian
Pendidikan (KPM) menerusi Unit Komunikasi Korporatnya ketika dihubungi
mengesahkan antara punca penutupan kelas KMK di sekolah disebabkan kurang
permintaan terhadap mata pelajaran itu dengan bilangan murid sedikit yang tidak
memenuhi syarat pembukaan kelas. "Selain itu, murid turut dilihat
cenderung kurang berminat mengambil mata pelajaran yang memerlukan banyak
pembacaan. "Berdasarkan statistik seramai 13,044 calon berdaftar bagi
peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada 2022, berbanding 14,045 pada
2021, 14,972 (2020), 15,857 (2019) dan 16,394 (2018). "Sebagai rekod
terdapat seramai 29,544 murid membabitkan 1,132 buah kelas yang mengambil mata
pelajaran Kesusasteraan Bahasa Melayu di seluruh negara," katanya.
Menurut KPM, Kesusasteraan Melayu
(KM) adalah subjek elektif bagi Tingkatan Empat dan Lima dalam kurikulum
Kebangsaan turut dilaksanakan dalam Kurikulum Baharu Sekolah Menengah (KBSM)
sehingga 2019. Bagaimanapun mulai tahun 2020 bermula pelaksanaan Kurikulum
Standard Sekolah Menengah (KSSM) bagi murid Tingkatan Empat dan Lima, KM
dijenamakan semula dengan KMK bagi memugar kembali KM dengan beberapa
penambaikan yang mengikut situasi semasa. Walaupun terdapat penjenamaan semula
KM kepada KMK namun 'roh' KM masih kekal malah karya yang digunakan sewaktu KM
masih diguna pakai sehingga hari ini. Sesuai perkembangan semasa dan keperluan
RI 4.0, elemen baharu dalam pembelajaran Kesusasteraan Melayu perlu diterapkan.
Untuk itu mata pelajaran KM yang dijenamakan semula sebagai KMK menerapkan
elemen multimedia sastera dalam KMK bagi membantu usaha KPM melaksanakan
pendigitalan pendidikan.
Melalui elemen baharu ini, aspek
didik hibur juga diterapkan dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) KMK dengan
KPM akan terus mempergiat usaha dalam menjelaskan kepentingan mata pelajaran
KMK dalam kalangan murid sekolah dan dalam masyarakat. Subjek itu akan
diteruskan dan tiada cadangan untuk memansuhkannya. Bagaimanapun ia bergantung
kepada tawaran mata pelajaran elektif peringkat sekolah masing-masing.