JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



19 November 2011

ISU PENDIDIKAN : PUNCA PELAJAR UPSR TIDAK PEROLEH GRED A PATUT DISELIDIKI



Keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang diumumkan kelmarin disifatkan oleh Kementerian Pelajaran sebagai yang terbaik sejak 2008, berdasarkan Gred Purata Nasional (GPN). Kejayaan itu tentunya suatu pencapaian yang boleh dibanggakan semua. Penghargaan bukan saja patut diberikan kepada pelajar, malah komitmen guru dan ibu bapa juga tidak harus dilupakan. Keputusan yang terus meningkat dari setahun ke setahun juga membuktikan sistem pendidikan kebangsaan kita berkesan melahirkan pelajar cemerlang, bukan saja dari segi akademik malah bukan akademik. Seperti diumumkan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abdul Ghafar Mahmud kelmarin secara keseluruhan jumlah calon memperoleh pencapaian terbaik iaitu Gred A, B dan C tahun ini meningkat 55.45 peratus iaitu 269,021 calon berbanding 262,278 tahun lalu.

Bagaimanapun, calon yang mendapat keputusan cemerlang semua A tahun ini menurun sedikit, 46,012 pelajar berbanding 48,327 pelajar tahun lalu. Apa yang lebih membanggakan, keputusan UPSR tahun ini juga menunjukkan jurang pencapaian calon bandar dan luar bandar bukan saja berjaya dipertahankan daripada terus menjarak, malah ia dapat dikurangkan 0.01 peratus berbanding tahun lalu. Dengan kejayaan itu, kita mengucapkan tahniah kepada semua pelajar yang lulus cemerlang tetapi mereka mesti ingat bahawa kejayaan itu baru permulaan sebuah perjuangan yang masih panjang kerana UPSR ialah ujian pertama bagi menilai prestasi akademik mereka sebelum berdepan alam persekolahan lebih mencabar. Namun, itu bukan bermakna UPSR tidak penting kerana ia bakal mencorakkan hala tuju pendidikan mereka pada masa depan.

Analisis keputusan mendapati peratusan calon mendapat keputusan A bagi mata pelajaran Matematik dan Sains mengalami penurunan berbanding 2010. Sementara bagi subjek Bahasa Melayu Pemahaman pula meningkat, tetapi menurun bagi Bahasa Melayu Penulisan, walaupun prestasi keseluruhan A, B dan C meningkat. Prestasi dan gred purata Bahasa Inggeris juga stabil sama seperti tahun lalu, walaupun ada sedikit pengurangan murid yang mendapat Gred A. Bagaimanapun kita tidak sepatutnya berpuas hati dengan hanya melihat bilangan pelajar lulus cemerlang memperoleh Gred A, tetapi perlu mengkaji punca kenapa kualiti calon lain tidak menyerlah. Keputusan tahun ini menunjukkan hampir separuh daripada kira-kira 500,000 calon UPSR gagal mencapai sekurang-kurangnya Gred C. Jumlah ini masih tinggi dan boleh disifatkan sebagai kegagalan yang tidak boleh dipandang ringan, sebaliknya perlu diberikan perhatian serius agar pencapaian mereka dapat diperbaiki.

SUMBER
RUANGAN MINDA PENGARANG
BERITA HARIAN
19 NOVEMBER 2011


ISU UMUM : ASEAN DI AMBANG PERALIHAN KUASA GLOBAL


Berikut ialah rencana yang ditulis PERDANA MENTERI, DATUK SERI NAJIB RAZAK yang disiarkan dalam akhbar Jakarta Post, Indonesia, kelmarin, sempena Sidang Kemuncak ASEAN Ke-19 yang berlangsung di Bali


Ketika ketua negara Asia Tenggara dan rantau lain menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN Ke-19 di Bali, krisis ekonomi yang melanda zon Eropah tidak terlepas daripada pengamatan mereka. Ketika setiap hari kita dihidangkan dengan berita kurang enak – usaha menyelamat, jatuhnya sebuah pemerintahan – pemimpin dan ahli ekonomi di seluruh Eropah serta seluruh dunia, melihatnya dengan penuh kebimbangan dan berharap dapat mengelakkan nasib yang serupa. Memang mudah untuk melihat masalah yang berlaku di Eropah dan mengambil iktibar serta berusaha mengatasinya supaya dapat keluar daripada kemelut itu. Bagaimanapun, dasar pengasingan bukanlah satu langkah ke depan.  Ekonomi global bermaksud menyeluruh. Ia milik seluruh dunia. Perdagangan dan industri saling berkaitan dan saling bergantungan dalam apa jua keadaan dan menafikan hakikat itu bukanlah satu pilihan. Jadi, kita perlu menerima realiti ini – cara terbaik bagi anggota ASEAN untuk menghadapi krisis itu ialah dengan meletakkan diri kita dalam kedudukan yang paling kukuh untuk tahun-tahun akan datang.

Kita tidak boleh berpecah, sebaliknya perlu bekerjasama lebih erat. Hampir setengah abad, perang dingin mengunci dunia di dalam dua kumpulan, sama ada anda bersama Amerika Syarikat atau Soviet. Kini, dalam abad ke-21, ekonomi kita saling bergantung antara satu sama lain dan proses pengeluaran tersebar merentasi sempadan dan lautan, manakala kepentingan ekonomi sesebuah negara menjadi lebih bertumpu kepada kepentingan bersama. Itulah sebabnya di Malaysia, kita menolak idea ketinggalan zaman, iaitu menyebelahi mana-mana pihak, sebaliknya memilih konsep menjalinkan hubungan pelbagai hala yang akan memberi manfaat kepada Malaysia dan rakan kongsi luar negara. Sepanjang 50 tahun lalu, Malaysia dianggap sebuah negara kecil di pentas antarabangsa, tetapi hari ini kami menjadi hab – kami berhubung dengan AS, kami juga berhubung dengan China, Eropah, Asia Barat dan Afrika. Penganalisis hubungan luar, Parag Khann memanggilnya kepelbagaian penjajaran – menjalin pelbagai rangkaian kerjasama merentas sempadan yang mencerminkan realiti geopolitik yang kita hadapi hari ini.

Di tengah-tengah jaringan ini ialah ASEAN. Malaysia seperti Indonesia, sudah menjadi ahli kesatuan ini sejak ditubuhkan hampir setengah abad lalu dan beberapa tahun kebelakangan ini, saya dapat melihat dengan penuh kepuasan kerana kami sudah berkembang daripada ikatan longgar lima negara menjadi satu kesatuan kuat dianggotai 10 negara berdaulat. Sekarang pada akhir 2011, kita semakin menghampiri tahap yang begitu penting, terutama dalam hubungan serantau – Komuniti ASEAN. Ia bukan satu langkah mencontohi apa yang dilakukan Kesatuan Eropah (EU). Kami tidak memikirkan mengenai kewujudan sistem mata wang yang tunggal atau sempadan terbuka atau bank pusat. Malah, kami membentuk ASEAN yang lebih bersatu, sebuah kesatuan lebih kukuh berdasarkan tiga tonggak – keselamatan bersama, ekonomi yang bersepadu dan hubungan sosiobudaya. Mengapa ia begitu penting? Minggu lalu, Hillary Clinton berkata, masa depan yang mendatang akan menjadi ‘Abad Pasifik’ bagi AS yang mana AS memandang ke arah Asia dan bukannya kepada pakatan Atlantik seperti sebelum ini.

Saya mahu menjelaskan dengan lebih lanjut mengenai perkara ini. Jika abad ke-19 menjadi milik empayar British dan abad ke-20 milik Amerika Syarikat, abad ke-21 bakal menjadi milik Asia. Jika trend semasa berterusan, China akan menjadi kuasa ekonomi terbesar dunia tidak lama lagi. Bersama-sama dengan kekukuhan Jepun dan peningkatan pesat India, negara berkenaan akan menjadikan Asia sebagai satu kuasa baru disegani, sekali gus akan mewujudkan keseimbangan kuasa di antara benua utara dan barat. Sebagai negara yang berasingan, dunia mungkin melihat Asia Tenggara sekadar koleksi pulau yang berbeza dan satu semenanjung yang menghubungkan antara China dan Australia: Satu tempat menarik untuk bercuti, bukan tempat penting di pentas global. Apabila kita bersatu, mereka tidak boleh melakukan kesilapan. ASEAN adalah negara kepada lebih 600 juta penduduk – dua kali ganda lebih ramai daripada penduduk AS dan 100 juta lebih ramai daripada EU. Kedudukan geografi kita mempunyai kepentingan yang besar dari sudut strategik, politik dan ketenteraan.

Jumlah Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kita hampir AS$2 trilion dan ekonomi kita terus berkembang walaupun Eropah masih berkira-kira sama ada mampu menyediakan satu lagi usaha menyelamatkan ekonomi dan ahli politik Amerika Syarikat saling berdebat mengenai kedudukan hutang mereka yang terus meningkat. Sebagai blok 10 negara, kami membawa lebih ke meja perundingan antarabangsa, membenarkan kami mendapatkan syarat yang sebaik mungkin bagi triti dan perjanjian perdagangan. Tetapi, jangan salah sangka atau berfikir bahawa Komuniti ASEAN hanya akan melakukan perkara yang mudah bagi kerajaan dan perniagaan besar. Membina satu komuniti yang rukun dari pelbagai negara juga memberi kesan langsung kepada kehidupan setiap rakyat biasa di seluruh rantau ini. Hubungan erat akan membawa kepada lebih banyak perdagangan, dan perdagangan yang banyak bermakna lebih banyak peluang pekerjaan dan harga yang lebih rendah dan lebih banyak peluang pekerjaan ditambah pula dengan harga yang lebih rendah, sekali gus meningkatkan taraf hidup.

Dalam tempoh beberapa hari lagi, saya tidak sabar-sabar untuk bekerjasama dengan pengerusi dan tuan rumah kita, Presiden Susilo Bambang Yudhoyono, yang pandangan dan pengetahuannya akan membantu memastikan Sidang Kemuncak ASEAN menjadi satu forum berkesan yang mana pemimpin boleh membentuk masa depan lebih kukuh bukan hanya untuk Malaysia dan Indonesia, tetapi untuk semua negara. Manfaat yang diraih menerusi hubungan lebih erat dan bahayanya peningkatan pengasingan, yang mana kedua-duanya sangat penting dalam usaha mengatasi ketegangan dan perpecahan antara kita. Kita perlu menjadi satu komuniti jika mahu maju, bukan sekadar selamat – dan sekarang inilah masanya untuk bekerja bersama-sama bagi menjadikan Komuniti ASEAN satu kenyataan.

SUMBER
BERITA HARIAN
19 NOVEMBER 2011



ISU PENDIDIKAN : PERBETUL KESILAPAN DASAR PPSMI ELAK PELAJAR TERUS JADI MANGSA


Oleh Imlan Adabi
imlanadabi@bharian.com.my


GUNUNG FIJI DI JEPUN

Ketika calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bertungkus lumus mentelaah pelajaran, masih ada yang berdegil mempertahankan pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Terbaru mereka berkumpul di Melaka pada 12 November lalu dengan alasan ‘mempertahan kepentingan dan masa depan pelajar berbahasa Inggeris’.  Perhimpunan yang bermula pada jam 8 pagi itu diadakan di pekarangan Stadium Tun Fatimah di Bukit Serindit, Melaka, diketuai oleh Mak Chee Kin. “Kita berterima kasih kepada pihak kerajaan, terutama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana menangguhkan pelaksanaan (pengajaran Sains dan Matematik) dalam Bahasa Malaysia untuk beberapa tahun lagi,” tuturnya sambil berharap kerajaan menarik balik keputusan yang dibuat sebelum ini. Hampir 1,000 orang menghadiri perhimpunan secara aman itu. Ada yang kononnya bersimpati kepada masa depan kanak-kanak jika tidak mempelajari subjek Sains dan Matematik dalam bahasa penjajah.

Ada juga yang dengan lantang mengugut kerajaan jika tidak meneruskan PPSMI.  Semuanya membuktikan kesilapan mereka menanggapi keperluan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang wujud ribuan tahun di wilayah nusantara ini.  Beberapa pertubuhan lain pula mula mengadakan kempen secara terbuka mempertahankan PPSMI. Ada yang mengirim memorandum kepada pembesar negara tanpa melihat masalah sebenar yang dihadapi di sekolah.  Seorang pendidik mengadu banyak masalah ketika pelaksanaan PPSMI. Kekurangan tenaga mahir mengajar dua subjek penting dalam bahasa Inggeris begitu ketara. “Masalah murid dari latar belakang berbeza juga menjadi penghalang.  Sepatutnya pengajaran subjek bahasa Inggeris dipertingkatkan, bukan mencabul Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris,” tegasnya.  Kajian pula menunjukkan PPSMI memberi kesan buruk kepada pelajar di luar bandar sejak 2003.

Laporan Trends in Mathematics and Science Study 2007 menyatakan kedudukan pelajar Malaysia dalam subjek Sains merosot ke tangga 21 daripada tangga ke-20 pada 2003, sementara mata pelajaran Matematik pula, kedudukan murid merosot daripada tangga ke-10 pada 2003 ke tangga ke-20 pada 2007.  Kajian sebuah universiti tempatan pula menyatakan murid senang mempelajari sesuatu subjek dalam bahasa yang mudah difahami, iaitu bahasa Melayu di sekolah kebangsaan dan bahasa ibunda di SJK Cina dan SJK Tamil.  Peratusan murid yang mendapat gred A, B dan C bagi mata pelajaran Sains dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada 2008 merosot daripada 85.1 peratus kepada 82.5 peratus bagi sekolah bandar dan daripada 83.2 peratus kepada 79.7 peratus bagi sekolah luar bandar. Bagi subjek Matematik, pencapaian murid bandar merosot daripada 84.8 peratus kepada 80.9 peratus, manakala pencapaian murid luar bandar merosot daripada 80.9 peratus kepada 77 peratus.

Kajian Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (Pembina) pada Februari 2009 terhadap 553 guru dan 15,089 pelajar dari kawasan bandar dan luar bandar, termasuk Sekolah Kebangsaan Orang Asli, banyak mendedahkan sesuatu yang terselindung sebelum ini. Ramai guru belum layak mengajar subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, apabila 39.3 peratus guru (74) sekolah rendah dan 25.3 peratus guru (93) sekolah menengah gagal dalam Penilaian Tahap Kelancaran Bahasa Inggeris. Apakah guru yang tidak mahir berbahasa Inggeris mampu menggunakan bahasa itu ketika mengajar dua subjek penting?  Bayangkan betapa silapnya dasar yang diperkenalkan sebelum ini!  Jika masalah dan halangan sudah begitu ketara, amat nyata PPSMI tidak perlu wujud dan wajar dijadikan sejarah hitam sistem pendidikan negara. Malangnya ada kalangan Melayu sendiri yang masih jahil mempertahankan dasar memudaratkan generasi muda kita.  Sepatutnya isu pendidikan dibincang dan dikaji menerusi saluran akademik, sarjana bahasa dan ilmuwan.

PPSMI sudah menjadi titik hitam dalam sejarah pendidikan negara. Kesilapan yang dilakukan oleh pembuat dasar negara sebelum ini sewajarnya diperbetulkan, bukan meneruskan kesilapan dengan kesilapan yang lain. Jika negara maju seperti China, Jepun, Korea dan Russia boleh berbangga dengan pencapaian subjek Sains dan Matematik menerusi bahasa mereka sendiri, kita perlu mencontohi mereka dan bukannya dengan sinis menyatakan bahasa Inggeris diperlukan untuk sebuah dunia tanpa sempadan. Sebagai bangsa yang sudah setengah abad merdeka, kita sepatutnya mempunyai kemerdekaan untuk berfikir dan bertindak supaya memberi kesan positif kepada generasi masa depan. Meminggirkan bahasa Melayu bukan saja kesannya dari segi pendidikan, malahan sejarah kewujudan bangsa Melayu di rantau ini. Mahukah kita seperti Red Indian yang bahasa ibundanya diperlekehkan oleh bangsa sendiri?

SUMBER
BERITA HARIAN
19 NOVEMBER 2011



KARANGAN STPM : GEJALA BULI DI SEKOLAH


FOKUS UTAMA : Kesan-kesan dan langkah-langkah mengatasi masalah buli.


Gejala buli semakin di sekolah semakin membimbangkan masyarakat terutamanya ibu bapa. Pada asasnya, gejala buli ini boleh dibahagikan kepada dua iaitu buli mental dan buli fizikal. Buli mental ialah aktiviti buli yang melibatkan kutuk-mengutuk, ejek-mengejak, dan menyindir seseorang. Buli fizikal pula melibatkan pukul-memukul dan sepak terajang hingga menyebabkan kecederaan kepada mangsa buli. Memang tidak dapat dinafikan, gejala buli mendatangkan pelbagai kesan buruk terutamanya kepada pelajar sekolah. Oleh itu, langkah-langkah yang sesuai perlu dilakukan untuk mengatasi masalah buli di sekolah.

Pada pendapat saya, kesan utama gejala buli di sekolah ialah pelajar-pelajar yang dibuli akan berasa takut datang ke sekolah. Kita sedia maklum bahawa kebanyakan mangsa buli biasanya bersaiz lebih kecil dari segi fizikal jika dibandingkan dengan pembuli. Oleh sebab itu, mereka tidak mampu melawan kerana takut dengan pembuli.  Pembuli biasanya akan menyuruh mereka melakukan sesuatu untuk kepentingan pembuli sendiri. Jika mereka membantah, mereka akan dipukul dan didera. Terdapat sesetengah pembuli yang membawa kawan-kawannya untuk membelasah pelajar yang dibuli. Bagi pelajar-pelajar perempuan pula, mereka suka menyindir dan mengutuk sesama sendiri. Perbuatan ini boleh menyebabkan mangsa tertekan dan ketakutan. Ini menyebabkan pelajar yang dibuli akan berasa takut dan tidak berani datang ke sekolah lagi. Jelaslah bahawa kadar ponteng sekolah dalam kalangan pelajar yang dibuli akan meningkat disebabkan mereka takut datang ke sekolah.

Selain itu, kesan lain yang tidak boleh dikesampingkan ialah mangsa buli tidak dapat memberikan tumpuan sepenuhnya terhadap pelajaran. Kejadian kes buli secara tidak langsung telah menyukarkan mangsa untuk melibatkan diri dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Hal ini demikian kerana  mereka sentiasa memikirkan tentang hal tersebut. Mereka juga sering ketakutan dan sentiasa memikirkan perkara yang dilakukan oleh pembuli ke atas diri mereka. Mereka akan menjadi pasif dan tidak ceria. Mereka tidak berani berkomunikasi dengan rakan-rakan dan guru-guru mereka. Mereka lebih suka menyendiri sambil memikirkan nasib mereka yang malang. Hal ini demikian kerana mereka telah diugut supaya tidak melaporkan kejadian mereka dibuli kepada ibu bapa dan guru. Jika mereka melaporkan pembuli mengancam akan melakukan sesuatu yang lebih buruk ke atas diri mereka. Akibatnya, mereka selalu ponteng sekolah untuk mengelakkan diri daripada dibuli.  Ini menyebabkan prestasi akademik mereka merosot dan akhirnya mereka gagal dalam peperiksaan.

Selanjutnya, gejala buli yang keterlaluan boleh menyebabkan mangsa buli bertindak untuk membunuh diri bagi menamatkan penderitaan yang mereka tanggung. Sudah terang lagi bersuluh, mangsa buli biasanya akan mengalami trauma dan ketakutan sepanjang masa. Berdasarkan kajian dan bukti yang diperoleh, terdapat kes-kes yang tragik di mana mangsa buli telah membuat keputusan bahawa satu-satunya cara untuk menghentikan kesengsaraan mereka adalah dengan membunuh diri sendiri. Sebagai contohnya, Vijah Singh yang berumur 13 tahun telah membunuh diri di dalam rumahnya di Manchester, England. Di dalam diarinya dia telah mendedahkan kesengsaraannya akibat dibuli. Diari tersebut mencatatkan bahawa wangnya dirampas pada hari Isnin, hari Selasa dia dipersendakan, hari Rabu pula baju uniform dikoyakkan, hari Khamis badannya disimbah dengan darah, dan, hari Jumaat semuanya telah berakhir. Hari Sabtu dia telah mendapat kebebasan. Perkara ini menggambarkan bahawa kes buli yang keterlaluan boleh menyebabkan mangsa buli hilang pertimbangan dan kewarasan sehingga tergamak untuk menamatkan nyawa mereka sendiri.

Gejala buli tidak boleh dibiarkan berleluasa. Sebelum nasi menjadi bubur, beberapa langkah yang pragmatik dan sistematik untuk mengatasi masalah ini hendaklah dilakukan. Antara langkah yang boleh digunakan untuk mengatasi gejala buli di sekolah adalah dengan memperkukuh peranan ibu bapa. Ibu bapa hendaklah menerapkan ajaran agama, moral dan nilai murni kepada anak-anak sejak kecil lagi. Ibu bapa harus mendidik anak-anak mereka mengamalkan sikap saling menghormati dan bertolenransi pada setiap masa. Kasih sayang dan perhatian yang secukupnya akan membantu anak-anak mereka membesar dengan sempurna. Anak yang berkeperibadian terpuji merupakan anak-anak yang membesar dalam sebuah keluarga yang bahagia. Mereka tidak akan tergamak untuk menyakiti dan membuli orang lain kerana ibu bapa telah menyemai ajaran-ajaran yang baik dan berguna di jiwa mereka sejak kecil, bak kata pepatah “melentur buluh biarlah dari rebungnya”.

Seterusnya, peranan guru bimbingan dan kaunseling di sekolah hendaklah diperhebat. Hal ini demikian kerana di sesetengah sekolah, guru kaunseling sibuk membuat kerja lain daripada berjumpa dengan pelajar bermasalah untuk menyelesaikan masalah mereka. Pelajar pula tidak mahu berjumpa dengan guru kaunseling kerana mereka tidak yakin dengan kemampuan dan kebolehan guru tersebut. Oleh itu, guru bimbingan dan kaunseling harus memainkan peranan lebih aktif. Mereka hendaklah mengesan dan memberikan kaunseling motivasi kepada pelajar yang selalu dibuli. Biasanya, mangsa buli tidak mahu berkongsi masalah mereka dengan orang lain kerana takut. Dengan ini, guru bimbingan dan kaunseling dapat memulihkan semangat mangsa buli. Mereka juga akan lebih yakin untuk melaporkan kes yang hadapi. Akhirnya, pihak sekolah dapat mengambil tindakan yang tegas kepada pelajar-pelajar yang terlibat.

Selanjutnya, tindakan disiplin dan undang-undang ke atas pembuli hendaklah dikaji dan dimurnikan semula. Hal ini demikian kerana tindakan yang dikenakan ke atas mereka pada masa sekarang tidak menakutkan mereka untuk meneruskan perlakuan buli. Pihak Kementerian Pelajaran Malaysia mungkin boleh bekerjasama dengan pihak polis untuk menangani masalah ini. Pembuli yang ditangkap mungkin boleh dipenjarakan atau disuruh melakukan kerja-kerja kemasyarakatan selama beberapa tempoh tertentu. Tujuannya adalah untuk menakutkan pembuli yang lain. Setiap pembuli sewajarnya dikenakan hukuman yang setimpal seperti hantar pembuli ke pusat pemulihan akhlak  atau digantung persekolahan untuk memberikan kesedaran dan pengajaran kepada pelaku dan orang ramai. Hal ini demikian kerana terdapat kes buli yang berakhir dengan kematian. Ini menggambarkan betapa kes buli amat serius jika dibiarkan tanpa tindakan yang sewajarnya. Si pembuli akan terus bermaharajalela mencari mangsanya. Tindakan mengampunkan pembuli dengan alasan mereka masih muda dan tidak sesuai dikenakan hukuman penjara haruslah dikaji semula bagi kes-kes buli yang ekstrem kerana zaman berubah dan musim berbunga.

Kesimpulannya, masalah ini perlu ditangani dengan segera kerana jika gejala ini menjadi semakin serius, mangsa buli akan berdepan dengan pelbagai risiko termasuk kehilangan nyawa. Lebih-lebih lagi, kebanyakan kes buli berlaku di kawasan sekolah yang merupakan institusi formal untuk kita menjana modal insan yang bakal memimpin negara pada masa hadapan. Kita tidak mahu melahirkan generasi muda yang kejam, dan suka menindas orang lain untuk kepentingan dirinya sendiri. Dengan ini diharapkan, semua pihak seperti ibu bapa, guru sekolah, masyarakat, dan pihak berkuasa perlu bekerjasama dalam menangani masalah ini.


KARANGAN SPM : KEPENTINGAN AKTIVITI KOKURIKULUM


FOKUS UTAMA : kepentingan menyertai kokurikulum dan strategi-strategi untuk menarik minat pelajar untuk menyertai kegiatan kokurikulum.


Era pascaperindustrian dan pascaglobalisasi yang serba mencabar akal dan minda kita sering kali memaparkan pelbagai isi yang berlingkar dalam kalangan masyarakat sewarjagat. Antara isu yang semakin popular dalam kalangan masyarakat kita ialah isu kepentingan kegiatan kokurikulum. Secara konseptualnya, kokurikulum diinterprestasikan sebagai pelbagai aktiviti yang dijalankan di luar bilik darjah yang terbahagi kepada tiga jenis iaitu unit beruniform, kelab dan persatuan, dan sukan dan permainan. Selaras dengan hasrat negara untuk mencapai taraf negara maju, kegiatan kokurikulum di sekolah haruslah dipergiatkan. Oleh itu, pelbagai kepentingan kegiatan kokurikulum dan strategi yang sesuai untuk menarik minat pelajar menyertainya akan dibincangkan.

Pada pendapat saya, kepentingan utama aktiviti kokurikulum yang perlu dibincangkan ialah dapat membentuk kecergasan mental dan fizikal para pelajar. Umum mengetahui bahawa para pelajar diwajibkan menyertai sekurang-kurangnya dua aktiviti kokurikulum. Hal ini demikian kerana kerajaan mahu pelajar sentiasa aktif dan cergas sepanjang masa. Dalam hal ini, para pelajar seharusnya tahu bahawa tindakan mereka bergiat aktif dalam bidang kokurikulum akan menjadikan meraka seorang pelajar yang cergas dan cerdas. Biar kita ambil contoh, aktiviti sukan seperti olah raga memerlukan seseorang pelajar berlatih pada setiap hari untuk menjadi seorang atlit yang baik dan merangkul banyak anugerah. Kesemua ini membuktikan bahawa aktiviti kokurikulum dapat melahirkan pelajar yang sihat mental dan fizikal.

Sudah terang lagi bersuluh, kepentingan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum yang boleh dihuraikan ialah kita dapat membenteras gejala keruntuhan akhlak dalam kalangan pelajar. Sesungguhnya, masalah ini berpunca daripada para pelajar yang tidak tahu mengisi masa lapang mereka dengan aktiviti berfaedah. Fenomena ini berlaku lantaran mereka mudah terpengaruh dengan pujukan rakan sebaya. Oleh sebab itu, para pelajar perlu menyertai kegiatan kokurikulum kerana banyak aktiviti yang berfaedah dan menyeronokkan telah disediakan oleh guru penasihat untuk mereka. Mari kita mengambil contoh, dalam kegiatan pengakap pelajar akan melakukan aktiviti masakan rimba, kawat kaki, merentas hutan, unggun api dan sebagainya. Jelaslah terbukti bahawa aktiviti kokurikulum dapat membenteras masalah sosial dalam kalangan pelajar.

Sudah jelas lagi nyata, kepentingan aktiviti kokurikulum yang perlu diteliti ialah kita dapat memupuk perpaduan kaum dalam kalangan pelajar. Kita sedia maklum bahawa pelajar yang terlibat dengan aktiviti kokurikulum terdiri daripada pelbagai bangsa, agama, dan kepercayaan. Sebab itulah jika dilihat pelajar-pelajar yang menyertai kegiatan kokurikulum dapat menjalinkan muhibah dan perasaan kekitaan sesama mereka. Menyedari perkara ini, para guru penasihat biasanya menerapkan budaya bekerjasama, bertolenransi dan tolong-menolong dalam semua aktiviti kokurikulum yang diadakan di sekolah. Sebagai contohnya, elemen kebudayaan, kesenian, dan keagamaan setiap suku kaum sentiasa dipersembahkan semasa pelajar-pelajar berkumpul menjalankan aktiviti kokurikulum. Memang tidak dapat dipertikaikan bahawa aktiviti kokurikulum mampu melahirkan generasi 1Malaysia yang bersatu padu.

Hakikatnya, terdapat beberapa strategi untuk menarik minat pelajar menyertai aktiviti kokurikulum. Memang tidak dapat dinafikan, strategi yang perlu diberikan perhatian ialah kita harus memperkasakan lagi peranan sekolah. Kita sedia maklum bahawa sekolah merupakan institusi formal yang membentuk pelajar menjadi generasi yang berguna. Hal ini demikian kerana sekolah diamanahkan untuk mendidik, mengasuh, melatih dan memperkembang bakat pelajar dalam semua aspek. Keadaan ini sekali gus memerlukan pihak sekolah sentiasa proaktif dalam membangkitkan minat pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Biar kita lihat, sekolah perlu mengadakan karnival badan beruniform, karnival sukan dan permainan, minggu bahasa, minggu sains dan matematik, minggu kemanusiaan dan sebagainya supaya pelajar terlibat dengan aktif. Jelaslah kepada kita bahawa peranan sekolah amatlah penting dalam menggalakkan pelajar menyertai kokurikulum.

Di samping itu, strategi yang tidak boleh dikesampingkan ialah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) perlu menerapkan elemen kerjaya dalam aktiviti kokurikulum yang dirancang di sekolah. Umum mengetahui bahawa ibu bapa mengharapkan kegiatan kokurikulum mampu mendatangkan manfaat kepada masa depan anak-anak mereka. Hal ini demikian kerana persaingan untuk mendapatkan pekerjaan semakin sengit. Oleh sebab itu, para pelajar hendaklah menyertai kegiatan kokurikulum yang membantu mereka untuk mendapatkan pekerjaan yang baik pada masa depan mereka kelak. Biar kita ambil contoh,  pelajar yang aktif dalam Kadet Polis boleh memohon menjadi polis selepas menamatkan alam persekolahan. Jelaslah bahawa penerapan elemen kerjaya dalam setiap kegiatan kokurikulum merupakan strategi yang berkesan dalam usaha ini.    
                                                                            
Berdasarkan huraian yang telah diberikan di atas, dapatlah disimpulkan bahawa kegiatan kokurikulum amatlah penting kepada para pelajar. Dengan ini masyarakat harus mempunyai kesedaran untuk menggalakkan anak-anak mereka terlibat secara aktif dalam kegiatan kokurikulum di sekolah. Dalam hal ini, pihak Kementerian Pelajaran Malaysia haruslah menyediakan ruang dan peluang yang cukup luas kepada pelajar-pelajar yang cemerlang dalam kurikulum dan kokurikulum selepas mereka menamatkan alam persekolahan. Dengan ini kita berharap para pelajar tidak memandang remeh usaha pihak sekolah mengadakan pelbagai kegiatan kokurikulum di sekolah. Mudah-mudahan, hasrat kita untuk melahirkan pelajar yang cemerlang, gemilang, dan terbilang akan menjadi kenyataan.