JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



01 November 2011

ISU UMUM : HARGA SEBUAH PEMERINTAHAN - CARA ORANG ARAB MEMBAYAR JASA PEMIMPIN

Oleh Mustafa Kamal Basri


PANTAI BATU BURUK, TERENGGANU

Hari  ini genap 12 hari bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi mati ditembak oleh rakyatnya yang menawannya di Sirte, bandar kelahirannya selepas berlaku satu pertempuran pada awal subuh 20 Oktober lalu. Dalam pertempuran itu, anaknya Mutassim dan bekas Menteri Pertahanan Libya, Abu Bakr Younis turut terbunuh selepas konvoi mereka diserang tentera udara Pertubuhan Pakatan Atlantik Utara (NATO). Gaddafi merupakan pemimpin Arab kedua, selepas Presiden Iraq, Saddam Hussein, mati secara tragis dan penuh kontroversi di alaf baru ini demi mempertahankan pemerintahannya. Namun, antara Saddam dan Gaddafi, kedua-dua pemimpin Arab itu mempunyai banyak persamaan, Saddam memerintah Iraq begitu lama iaitu selama 24 tahun, Gaddafi pula memerintah Libya selama 42 tahun. Mungkin ramai yang tidak menyedari Saddam digantung pada 30 Disember 2006, yang jatuh pada hari Aidil Adha ketika umat Islam sedang meraikan sambutan korban. Begitulah cara bangsa Arab melayan pemimpin mereka.

Segala budi dan jasa Saddam tidak dihargai oleh rakyatnya dan begitu juga jasa Gaddafi memerintah Libya selama 42 tahun langsung tidak dikenang, jauh sekali untuk dihargai, sebaliknya jenazahnya diaibkan. Jika bekas Presiden Iraq itu mati di tali gantung setelah rakyatnya sendiri menghukumnya setelah didapati bersalah melakukan jenayah kemanusiaan, begitu juga dengan Gaddafi, mati ditangan rakyatnya sendiri. Bezanya, Saddam tidak dibunuh oleh tentera Amerika Syarikat (AS) yang menahannya ketika dia ditemui bersembunyi di dalam bilik bawah tanah di ad-Dawr dekat Tikrit, bandar kelahiran Saddam dan pemimpin Iraq itu diberi peluang untuk membela diri dalam satu proses perbicaraan di mahkamah. Sedangkan Gaddafi tidak diberi peluang langsung untuk membela diri dan dibicarakan, sebaliknya mati dibunuh oleh rakyatnya sendiri yang bangkit memberontak. Jika bekas pemimpin Iraq itu digambarkan sebagai seorang yang berani ketika menghadapi saat kematiannya di tali gantung, Gaddafi pula melalui detik yang sebaliknya apabila dia dilaporkan merayu kepada tentera pemberontak yang menawannya supaya dia tidak dibunuh.

Mereka ini dilaporkan adalah anak-anak muda yang lahir ketika zaman pemerintahannya dan baru kenal dunia. Sekurang-kurangnya, Saddam lebih bernasib baik apabila jenazahnya dikebumikan dekat kubur kaum keluarganya di tempat kelahirannya di Al-Awja, dekat Tikrit, walaupun mayatnya tidak pernah ditunjukkan selepas menjalani hukuman gantung berbanding Gaddafi, apabila jenazahnya dihina dan diaibkan oleh rakyatnya dengan jenazahnya dipamerkan kepada orang ramai di sebuah pasar raya di bandar Misrata. Jika Saddam dimalukan apabila video yang merakamkan saat-saat dia digantung yang diambil menggunakan telefon bimbit oleh orang yang menghadiri hukuman gantung itu dan disebarkan di Internet, begitu juga dengan Gaddafi, video dia dikasari selepas ditawan dan video merakamkan mayatnya diaibkan yang diambil menggunakan telefon bimbit turut tersebar di Internet.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
1 NOVEMBER 2011


ISU BAHASA : MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU DI IPT

PROF. DATUK DR. SIDEK BABA
Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.


TAMAN MADU LEBAH @ HONEY BEE FARM
CAMERON HIGHLAND

Pengumuman yang dibuat oleh Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi untuk memperkukuhkan lagi Bahasa Melayu baru-baru ini dalam konteks pembelajaran, pengajaran, penyelidikan dan penerbitan adalah suatu langkah bijaksana dan berpandangan jauh. Di samping itu fokus kepada penerbitan karya, dan memperkukuhkan lagi jurnal tempatan berbahasa Melayu berkualiti sehingga diindekskan dalam Scopus dan ISI dan meningkatkan pengiktirafan akademia Bahasa Melayu dalam pelbagai disiplin ilmu dan meningkatkan pengantarabangsaan Bahasa Melayu adalah suatu strategi yang wajar. Strategi ini lebih menarik lagi apabila sasaran 30 peratus pengajaran dan pembelajaran dalam Bahasa Melayu adalah bagi gugusan sains dan 70 peratus bagi gugusan sains sosial dan kemanusiaan. Strategi memartabat dan memperkasa Bahasa Melayu memang sekian lama dinantikan oleh pencinta Bahasa Melayu di Malaysia.

Pengumuman itu membayangkan suatu tekad politik yang tinggi untuk memperbetulkan keadaan yang semakin tidak seimbang hingga menyebabkan berlakunya hilang fokus walaupun maksud Akta Pendidikan 1996 menegaskan kepentingan memartabat Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, bahasa pengajian, pembelajaran dan bahasa penyelidikan, nyata dan jelas diperuntukkan. Penegasan tentang memperkukuh aplikasi Bahasa Melayu seharusnya disambut oleh kepimpinan Institut Pengajian Tinggi (IPT) dengan dada lapang bahawa harus ada tekad yang tinggi dan terancang untuk mengembalikan kedudukan bahasa Melayu sebagai media pengajaran dan pembelajaran sebagai alat bahasa ilmu dan pengantarabangsaan. Telah sekian lama IPT utama di Malaysia menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam semua disiplin ilmu. Ternyata kualiti graduannya tidak kurang daya saingnya dengan pihak lain. Dan dalam masa sama, memperkasa Bahasa Inggeris perlu dijadikan suatu perancangan lebih rapi dan bersungguh-sungguh supaya penguasaan bahasa itu di tahap pengajian tinggi akan lebih terserlah.

Strategi Menteri Pengajian Tinggi ini adalah seiring dengan usaha Kementerian Pelajaran Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkasa Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang dijadikan dasar baru menggantikan PPSMI yang ternyata jangka panjangnya merugikan aplikasi Bahasa Melayu dalam sistem pendidikan di Malaysia. Dengan adanya strategi baru ini proses kesinambungan memartabat bahasa Melayu menjadi lebih natural dan harmoni, bermula di peringkat rendah, menengah hingga ke tahap pengajian tinggi. Ia menjadi dasar berbahasa di IPT lebih fokus dan jelas. Pelaksanaan dasar Bahasa Melayu dalam sistem pendidikan di Malaysia adalah selari dengan Artikel 152 dan pancaran dari Akta Pendidikan 1996. Ia bukan tidak mempunyai wibawa undang-undang dan dasar. Telah sekian lama ia berjalan dan strategi memartabat dan memperkasa sejak dari sekolah rendah hingga ke IPT adalah sesuatu yang sah dan tidak menyimpang. Bagi rakyat Malaysia keyakinan terhadap kemampuan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa pengantar dalam sistem pentadbiran dan pendidikan tidak harus menjadi keraguan.

Negara-negara maju seperti Jepun dan Korea dan negara yang sedang maju seperti China menggunakan bahasa negara masing-masing dalam sistem pendidikan mereka. Selain ia suatu penegasan terhadap jatidiri sesuatu bangsa, bahasa menjadi alat perpaduan dan pengembangan ilmu kerana realiti masyarakat majmuk memerlukan suatu bahasa yang berdaya maju dan terbina dengan etosnya sendiri supaya kemerdekaan yang ada memberi makna yang cukup tersendiri. Memberi fokus kepada pemerkasaan Bahasa Inggeris di segenap peringkat sistem pendidikan dan mula berjinak dengan penguasaan Bahasa Cina, Jepun, Korea dan Arab adalah sesuatu yang wajar supaya kebangkitan umat Timur dan Arab pada masa depan dapat dimanfaatkan secara bijaksana. Kekuatan sesuatu bahasa bergantung kepada kekuatan ilmu yang mampu diolah dan dicetuskan hasil daripada kajian dan penyelidikan yang berterusan. Semakin banyak karya dan kajian original dihasilkan semakin banyak bahan rujukan yang bersifat tempatan dan mampu diangkat ke tahap antarabangsa. Usaha penterjemahan yang serius dan terancang pula memberi ruang ilmuwan Malaysia memanfaatkan kajian berbanding dari budaya dan tamadun lain.

Ia memperkayakan lagi khazanah ilmu dari sumber orang lain dan menyumbang terhadap kemajuan manusia. Tidak timbul mitos mengatakan menggunakan Bahasa Melayu di IPT boleh menyebabkan berlaku kemunduran dalam cara berfikir dan menguasai ilmu-ilmu terkini. Lulusan IPT tempatan yang cemerlang tidak menghadapi masalah yang serius untuk belajar di Amerika Syarikat, Jerman, Jepun malah China pada masa akan datang kerana kecekapan berbahasa di kalangan ilmuwan yang berbakat boleh diatasi dengan tekad belajar yang tinggi. Malah menjadi suatu pandangan yang meleset sekiranya ada orang berpendapat bahawa kemampuan bahasa Melayu menjadi bahasa ilmu masih ditahap yang tidak tinggi. Tinggi atau rendahnya status bahasa dan kaitan dengan ilmu bergantung kepada tekad berbahasa dan mengaplikasikan bahasa yang tinggi supaya kebakuan bahasa Melayu tidak saja pada sebutan, peristilahan makna tetapi terkandung maksud ilmu dan falsafah yang tinggi dan mampu mencetuskan kebijaksanaan. Bangsa yang berjiwa merdeka adalah bangsa yang memandang tinggi faktor jatidiri bangsanya. Bahasa yang diucap dan diungkapkan berkait rapat dengan faktor sejarah, budaya dan nilai bangsa itu sendiri yang membolehkan jatidiri terbina.

Jatidiri ini harus dinamik dalam perspektif pentingnya manfaat berbanding dari tamadun dan silang-budaya pihak lain yang berdayamaju. Oleh itu, membangunkan Bahasa Melayu sebagai bahasa bermaruah memerlukan kreativiti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan menggunakan kurikulum atau susunan ilmu yang integratif supaya ilmu yang dikembangkan bertatahkan etika dan nilai. Ia menuntut landasan falsafah dikembangkan bagi setiap disiplin ilmu yang diajarkan di IPT supaya akhirnya tidak saja sumber ilmu mampu dijana dengan baik tetapi ilmu itu memberi makna kepada diri dan kehidupan. Amat baik sekali Bahasa Melayu dijadikan salah satu bahasa antarabangsa yang dihormati. Telah sekian lama Bahasa Melayu menjadi bahasa lingua-franca dan diucapkan oleh penduduk yang berbagai kaum di Malaysia. Kini ribuan pelajar antarabangsa yang sedang belajar di IPTA dan adalah sesuatu yang wajar Bahasa Melayu Komunikatif diajar kepada mereka. Akan ada di kalangan mereka yang ingin mendalami aplikasi Bahasa Melayu dan kelompok ini apabila kembali ke negara masing-masing boleh memperkenalkan bahasa Melayu ke negara masing-masing kerana sebahagian dari mereka adalah pengawai pendidikan, ahli akademik yang boleh menjadikan bahasa Melayu berstatus antarabangsa.

Lebih-lebih lagi sekiranya penggunaan bahasa Melayu dalam sistem pendidikan di Malaysia berkait rapat dengan kemajuan dan kemodenan yang berlaku. Sekiranya status bahasa Melayu terangkat sebagai bahasa ilmu, bahasa sains dan teknologi juga bahasa penyelidikan dengan sendirinya fokus untuk menguasai Bahasa Melayu akan menjadi lebih tinggi kerana menguasai Bahasa Melayu adalah menguasai ilmu-ilmu. Cabaran ini hanya akan dapat dileraikan sekiranya ada suasana kondusif di IPT menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengajaran dan pembelajaran, bahasa pengkaryaan, penterjemahan dan penyelidikan dan adanya pengiktirafan terhadap ilmuwan dan karyawan yang memberi rangsangan supaya tradisi intelektual berkembang dan tamadun baru bakal lahir. Malaysia menyasarkan 2020 sebagai sebuah negara maju sepenuhnya tetapi dalam acuan kita sendiri. Pengukuhan Bahasa Melayu dalam sistem pendidikan kita adalah pendekatan mengukuhkan acuan kita sendiri. Acuan ini bakal mengangkat martabat ilmu dari susuk budaya dan etos tempatan dan dalam masa sama meraikan faedah berbanding daripada tamadun orang lain.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
1 NOVEMBER 2011


ISU UMUM : PLURALISME HARUS DIBATASI DALAM PERSPEKTIF FAKTA SEJARAH

Oleh Mohd Feroz Abu Bakar
feroz@bharian.com.my


PORING HOT SPRING, SABAH

Malaysia sebagai negara yang mempunyai penduduk pelbagai etnik atau keturunan dan agama menjadi contoh sebagai negara yang berjaya mewujudkan keamanan. Walaupun pernah berlaku beberapa pergeseran kaum hingga membawa kepada pertumpahan darah, tragedi itu sangat jarang berlaku dan disifatkan sebagai ‘tersedu’ (hiccups). Jika tiada keamanan untuk tempoh yang panjang di negara ini, tidak mungkin pakar dalam bidang sains sosial dari negara lain memilih Malaysia sebagai contoh negara pelbagai bangsa yang boleh menerima kehadiran keturunan lain dalam kejiranan mereka. Keamanan yang tercapai itu bukannya berlaku secara semula jadi tetapi hasil daripada formula luar biasa perkongsian kuasa, iaitu perundingan parti politik mewakili kaum.  Kematangan pemimpin sebelum kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu menubuhkan Perikatan yang menggabungkan UMNO, MCA dan MIC membuka jalan kepada kewujudan negara baru yang unik.  Perikatan kemudian diperbesarkan sebagai Barisan Nasional (BN) pada 1974 bagi merangkumkan parti politik Sabah dan Sarawak selepas penubuhan Malaysia pada 1963.

Profesor Ulung, Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin, berkata idea dan konsep asal ‘perikatan’ dianjurkan oleh Jawatankuasa Hubungan Masyarakat atau Communities Liasion Committee (CLC) yang ditubuhkan pada 1949, selepas Perjanjian Persekutuan 1948 dimeterai. Shamsul yang juga Pengarah Pengasas, Institut Kajian Etnik (KITA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), menyatakan bahawa negara baru itu mengandungi etnik Cina dan India yang majoritinya diimport sebagai pekerja untuk sektor swasta yang dikuasai oleh pemodal asing. Beliau berkata, penduduk etnik Cina dan India serta buruh kontrak dari Indonesia kemudian diterima oleh orang Melayu dan Raja-Raja Melayu sebagai sebahagian daripada penduduk yang mempunyai hak kerakyatan yang sama seperti penduduk asal.  “Memang sentiasa berlaku pergeseran pendapat antara kaum berasaskan kepentingan kaum masing-masing membabitkan aspek bahasa, pendidikan dan sebagainya. Jika dulu orang bercakap di kedai kopi tetapi sekarang media online menjadi tempat mereka meluahkan rasa tidak puas hati.

Tetapi perselisihan pendapat, polemik dan perdebatan ini tidak berlarutan hingga kepada pertumpahan darah kerana semua etnik faham pentingnya keamanan negara,” katanya pada Syarahan Kepemimpinan Profesor Ulung bertajuk ‘Kesepaduan dalam Kepelbagaian’ di ibu negara, baru-baru ini.  Shamsul Amri yang juga Felo Utama Institut Kajian Oksidental UKM, berkata masih ada slogan seperti ‘Satu Bahasa, Satu Bangsa, Satu Negara’ yang mengandaikan Malaysia mempunyai satu negara bangsa pada masa depan (seperti Indonesia).  Namun, katanya, semua pihak perlu sedar bahawa negara ini mempunyai pelbagai bangsa yang bertutur pelbagai bahasa tetapi mereka boleh hidup bersama secara aman dan harmoni.  “Di Malaysia kita berbeza. Formula perkongsian kuasa yang tidak boleh ditiru oleh negara lain. Di tempat lain mereka berperang kerana merebut kuasa. Di Malaysia memang susah untuk berkongsi kuasa tetapi kita menjadi matang dan terus bergerak ke depan. Kita ada pengalaman yang unik,” katanya.  Walaupun diakui fakta kepelbagaian dalam negara Malaysia, anggota masyarakat mesti memahami bahawa sejarah negara ini berasaskan kedudukan kerajaan etnik Melayu dan kedaulatan Islam sebagai cara hidup yang terunggul di Tanah Melayu sebelum kedatangan kolonialisme Barat dan realiti sejarah ini sudah dimuktamadkan sebelum kemerdekaan.

Jika semua pihak mengakui negara ini mempunyai kepelbagaian agama, ras dan etnik, pada masa yang sama mesti ada kesedaran dalam kalangan semua kaum bahawa negara Malaysia mesti disatukan atas beberapa persetujuan pokok.  Antara persefahaman asas itu ialah bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, Islam sebagai agama Persekutuan, kedudukan dan kuasa Raja-Raja Melayu serta keistimewaan kaum Melayu dan Bumiputera. Dalam reaksinya kepada syarahan Shamsul, Profesor Ulung Tan Sri Dr Kamal Hassan, berkata kedudukan agama Islam dengan ciri-cirinya, status Raja-Raja Melayu dan hak istimewa Bumiputera mestilah dipertahan semua penduduk negara ini, bukan digugat secara terus-menerus. Katanya, semua prinsip itu janganlah dipertikai lagi atas alasan yang diimport dari dunia sekularisme, liberalisme, pluralisme, post-moderniti atau fundamentalisme agama. Beliau berkata, kumpulan tertentu yang berpegang kepada faham pluralisme perlu sedar batasan yang sudah wujud agar perkara yang sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan seperti bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan Islam sebagai agama rasmi tidak terus disalah-tafsir.

Mohd Kamal yang juga Profesor Ulung di Institut Pemikiran dan Tamadun Islam (ISTAC), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), berkata kepelbagaian dan pluralisme di Malaysia harus dibatasi dan difahami dalam perspektif fakta sejarah, keutamaan dalam membangun kesatuan negara dan kemantapan struktur sosiobudaya. Ini disebabkan, ketika dilahirkan pada 1963, Malaysia negara baru itu berlandaskan struktur sosiobudaya dan identiti Persekutuan Tanah Melayu. “Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa ilmu pasti terjejas jika dibiarkan bahasa etnik berkembang subur dengan autonomi hingga menjadi bahasa yang bersaing dengan bahasa kebangsaan dalam realiti seharian. “Lama kelamaan, perkembangan ini akan menggugat ketunggalan bahasa kebangsaan. Kita tidak mahu akhirnya bahasa etnik atau bahasa Inggeris mengecilkan kepentingan dan kedudukan bahasa kebangsaan sebagai alat pemersatuan dan satu daripada bahasa ilmu di Asia,” katanya.  Beliau memberi contoh Indonesia yang juga mempunyai pelbagai etnik atau ras, agama dan bahasa tetapi berjaya menjadikan bahasa Indonesia pengikat semua kumpulan etnik.

SUMBER
BERITA HARIAN
31 OKTOBER 2011