Platform Roblox telah menjadi satu fenomena besar dalam kalangan kanak-kanak dan remaja — namun seperti mana manapun teknologi yang kelihatan menyeronokkan, ia juga membawa beberapa risiko yang tidak boleh diabaikan. Artikel ini akan membincangkan secara terperinci pelbagai
kesan negatif yang boleh berlaku apabila
permainan dalam talian seperti Roblox dimainkan secara berlebihan atau tanpa pengawasan yang mencukupi, dengan contoh semasa yang relevan.
1. Ketagihan skrin dan kesan terhadap pembelajaran dan tidur
Salah satu kesan negatif utama ialah
ketagihan skrin — apabila pemain menghabiskan masa yang terlalu lama dalam Roblox, ia boleh menjejaskan aspek lain dalam kehidupan mereka seperti pembelajaran, aktiviti fizikal, dan tidur. Kajian mendapati bahawa permainan yang berlebihan boleh menyebabkan kelewatan waktu tidur dan kualiti tidur yang rendah.
virtual-addiction.com+2Parents+2Contoh semasa: Seorang pelajar yang sangat gemar bermain Roblox mungkin terus bermain selepas waktu sekolah, kemudian mengalami kesukaran untuk bangun pagi keesokan harinya atau tidak cukup tidur untuk memberi tumpuan dalam kelas. Akibatnya, prestasinya dalam sekolah menurun kerana kurang fokus, kerja rumah terganggu, atau ketinggalan pelajaran.
Ketagihan ini bukan sahaja tentang “main banyak” tetapi juga tentang kurangnya kawalan masa skrin: apabila anak tidak tahu bila harus berhenti, ia boleh menjejaskan rutin harian seperti belajar, bersenam, tidur dan berkawan secara fizikal.
2. Gangguan sosial dan interaksi dunia nyata
Penggunaan Roblox yang berlebihan boleh menyebabkan pengurangan masa untuk interaksi sosial secara langsung (face-to-face) dan aktiviti luar rumah — dua aspek penting dalam perkembangan sosial dan emosi anak. Menurut satu laman panduan untuk ibu bapa, apabila keinginan bermain Roblox menjadi suatu “fikiran tetap” yang mengganggu fungsi harian seperti kejayaan sekolah, tidur dan persahabatan dunia nyata – maka itu adalah petanda masalah.
ParentsContoh: Seorang remaja mungkin memilih untuk terus bermain Roblox pada hujung minggu, berbanding keluar berkongsi aktiviti bersama keluarga atau rakan-sekolah. Lama-kelamaan, mereka mungkin merasa kurang “cekap” dalam sosial dunia sebenar — kurang keberanian untuk berbual secara langsung dengan rakan, atau memilih “bermain dalam talian” sebagai jalan mudah untuk berhubung.
3. Kesan fizikal kepada kesihatan
Walaupun bermain permainan dalam talian secara sederhana boleh memberi hiburan, penggunaan yang berpanjangan tanpa rehat boleh membawa kepada masalah fizikal seperti ketegangan mata, sakit belakang, leher atau postur yang buruk. Laman Virtual-Addiction menyenaraikan “
Computer Vision Syndrome”, keletihan mata, kurang aktiviti fizikal dan kebersihan diri yang terabai sebagai sebahagian daripada kesan negatif.
virtual-addiction.comContoh semasa: Kanak-kanak yang bermain Roblox selama berjam-jam dari petang hingga malam mungkin tidak sempat melakukan senaman, hanya duduk dalam kerusi dalam bilik, kurang keluar ke udara segar, jadi boleh mengalami postur yang lemah atau kehilangan peluang untuk kesihatan fizikal yang baik.
4. Pendedahan kepada kandungan yang tidak sesuai dan keselamatan dalam talian
Salah satu aspek paling serius ialah pendedahan anak kepada kandungan yang tidak sesuai atau pengaruh luar talian yang membahayakan — seperti penggodam, pemangsa, komunikasi dengan orang dewasa yang tidak dikenali, dan bentuk
cyberbullying. Sebagai contoh, satu investigasi mendapati bahawa melalui akaun ujian untuk kanak-kanak, mereka mudah menemui bahan dengan unsur seksual, serta boleh dihubungi oleh orang dewasa tidak dikenali.
The GuardianLaman lain menyebut bahawa platform seperti Roblox mempunyai laporan tentang pemangsa, penipuan dan keselamatan yang lemah.
Security.org+1Contoh semasa: Ibu bapa melaporkan bahawa anak mereka bermain Roblox dan satu pengguna dewasa asing menghantar mesej di dalam permainan, meminta maklumat peribadi atau menggoda untuk menarik mereka ke luar platform permainan. Dalam rumah tangga, ini menimbulkan stres, kebimbangan keselamatan dan trauma kepada anak serta keluarga.
5. Risiko kewangan dan “micro-transaction” yang mengeksploitasi
Walaupun Roblox secara asas adalah platform percuma untuk dimainkan, ia mempunyai banyak elemen pembelian dalam aplikasi (in-game purchases / microtransactions) yang boleh menyebabkan pembelanjaan tanpa kawalan. Satu kajian dari Universiti Sydney mendapati bahawa kanak-kanak mengalami masalah dengan sistem pembayaran dalam permainan, terdedah kepada mekanik seperti “loot boxes” (kotak ganjaran rawak) yang boleh diibaratkan sebagai perjudian kecil-kecilan.
The University of SydneyContoh: Seorang pemain muda mungkin tertarik hendak membeli “
Robux” atau aksesori virtual dengan wang sebenar tanpa memahami sepenuhnya, dan akhirnya membelanjakan wang ibu bapa secara tidak sedar — kemudian timbul konflik dalam keluarga atau tekanan kewangan kecil-kecilan.
6. Cyberbullying, tekanan kelompok dan kandungan berbahaya
Dalam permainan dalam talian, termasuk Roblox, pemain boleh terdedah kepada
cyberbullying, ejekan dalam talian, atau paksaan sosial untuk melakukan sesuatu. Laman panduan untuk ibu bapa menyebut bahawa permainan seperti Roblox mempunyai risiko apabila emosi pemain menjadi tegang dan komen hurtful, serta ketika pemain berbual dalam talian boleh terlibat dalam aspek negatif.
RobloxContoh semasa: Seorang pelajar yang kalah dalam permainan Roblox mungkin dicerca oleh rakan dalam talian — “kau bodoh”, “kenapa kalah” — dan ini menjejaskan keyakinan dirinya. Jika berulang kali berlaku, ia boleh menyebabkan tekanan emosi, enggan bermain atau malah pengasingan sosial.
7. Mesej nilai negatif dan pembelajaran tingkah laku yang tidak sesuai
Permainan dalam talian, terutama yang dibentuk oleh pengguna (user-generated content) seperti Roblox, boleh memuatkan kandungan yang kurang dikawal atau mempunyai nilai moral yang dipertikaikan. Satu kajian menyebut bagaimana pencipta permainan di Roblox boleh mengimbangi had polisi dengan menghasilkan idea permainan yang mempunyai unsur berisiko.
Pure Penn StateContoh semasa: Anak bermain satu “experience” di Roblox yang mempromosikan tingkah laku ganas atau “role-play” yang merendahkan manusia lain, lalu anak mungkin mulai meniru atau menganggap perkara itu normal. Dalam jangka panjang, ini boleh memberi impak terhadap pembentukan nilai moral, sikap terhadap orang lain dan tingkah laku sebenar.
8. Kesan terhadap pembelajaran formal dan persiapan masa depan
Jika seorang pelajar menghabiskan sebahagian besar waktunya untuk bermain Roblox tanpa imbangan, maka aspek persediaan akademik dan kemahiran lain mungkin terabai. Untuk seseorang pelajar yang sedang berada dalam usia perkembangan penting — seperti anda sebagai guru mungkin menyedari — waktu yang sepatutnya diperuntukkan untuk membaca, menyelesaikan kerja rumah, atau membangunkan minat lain terpaksa bersaing dengan waktu permainan.
Contoh: Pelajar yang sepatutnya membuat ulang kaji
SPM atau latihan tambahan memilih untuk bermain Roblox sebaik habis sekolah, lalu nilai prestasi mulai menurun, ibu bapa dan sekolah risau tentang potensi masa depan anak jika tabiat ini berterusan.
Kesimpulan dan saranan untuk ibu bapa dan pendidik
Walaupun Roblox boleh menawarkan aspek sosial dan kreatif — seperti anak mencipta permainan sendiri atau berinteraksi dengan rakan — risiko-risiko negatif yang dibincangkan di atas memerlukan perhatian khusus daripada ibu bapa, pendidik dan sekolah. Berikut adalah beberapa saran ringkas:
-
Tetapkan had masa permainan: misalnya hanya 1-2 jam sehari dan elakkan bermain lewat malam supaya waktu rehat dan tidur tidak terganggu.
-
Pantau aktiviti dalam talian anak: bincang tentang permainan yang mereka main, siapa rakan dalam talian mereka, dan ajar aspek keselamatan seperti tidak berkongsi maklumat peribadi atau bertemu orang asing.
-
Gunakan kawalan ibu bapa pada peranti atau akaun permainan: banyak platform termasuk Roblox mempunyai ciri keselamatan, tetapan had umur, kawalan perbelanjaan.
-
Galakkan aktiviti alternatif: aktiviti fizikal, hobi kreatif, atau kerja sekolah yang memberi keseimbangan pada masa.
-
Bina komunikasi terbuka: anak harus tahu bahawa mereka boleh bercakap jika sesuatu dalam permainan buat mereka tak selesa atau jika ada seseorang dalam permainan meminta perkara pelik.
-
Jadikan pendidikan digital sebagai sebahagian daripada bimbingan sekolah dan di rumah — sebagai guru anda boleh membantu pelajar memahami “bahaya dan manfaat” media digital dan permainan.
Dengan penglibatan proaktif dari ibu bapa dan guru, kesan negatif Roblox (atau permainan dalam talian yang lain) boleh dikurangkan — membolehkan anak anak kita menikmati hiburan secara selamat dan seimbang sambil memastikan perkembangan akademik, sosial dan kesihatan mereka tidak terjejas.