JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



31 Mac 2011

ISU GLOBAL : NEGARA ISLAM BERDEPAN DENGAN TEORI DOMINO

Oleh DR. HASHIM FAUZY YAACOB
Jabatan Pembangunan Sumber Manusia, Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, Universiti Teknologi Malaysia.


Serangan Tentera Bersekutu yang diketuai Amerika Syarikat (AS), Britain dan Perancis ke atas Libya merupakan satu lagi tamparan ke atas negara-negara Islam keseluruhannya, yang bakal menimbulkan satu lagi tekanan perasaan ke atas umat Islam meskipun pemimpin yang memerintah Libya dianggap patut melepaskan kuasanya. Keadaan yang sama pernah dihadapi oleh kebanyakan negara Islam dan umat Islam apabila AS menyerang Iraq dan Afghanistan. Serangan dan fenomena ini mengingatkan kita kepada satu teori yang dipegang oleh kerajaan AS pada tahun 1950-an hingga 1980-an dikenali sebagai Teori Domino. Teori ini bukan hasil kajian ilmiah dalam mana-mana disiplin ilmu yang berkembang di universiti khususnya bidang hubungan antarabangsa, sebaliknya satu doktrin oleh pihak kerajaan. Andaian asas Teori Domino ialah, jika sebuah negara jatuh ke tangan komunis, satu persatu negara dalam rantau berkenaan akan turut jatuh ke tangan komunis seperti jatuhnya buah domino.

Doktrin ini dikemukaan oleh Presdien Amerika Dwight Eisehower pada tahun 1954, dan diambil kira sebagai asas penglibatan Amerika dalam Perang di Vietnam pada tahun 1960-an. Apabila kerajaan AS mengetengahkan Teori Domino kerana kebimbangan kejatuhan negara-negara Asia khususnya Asia Tenggara dan Australia ke tangan komunis, pelbagai strategi telah dilakukan untuk tujuan campur tangan. Teori ini yang dipegang dalam era perang dingin seolah-olah memberi mandat kepada negara tersebut untuk melakukan sebarang tindakan di mana-mana negara yang mempunyai pengaruh komunis. Penglibatan Amerika Syarikat dalam perang di Indochina dan Semenanjung Korea merupakan manifestasi daripada kepercayaan terhadap Teori Domino. Kemusnahan pengaruh komunis selepas era Perang Dingin iaitu pada tahun 1990-an, dianggap satu kemenangan kepada Amerika dan sekutu Baratnya.

Teori domino turut tenggelam, sama seperti kurangnya populariti teori ini dalam bidang ilmu hubungan antarabangsa. Namun begitu teori ini mungkin dapat dijadikan satu landasan untuk memahami apa yang menimpa negara Islam masakini yang boleh dijadikan peramal pada masa akan datang. Ada kemungkinan Teori Domino kini boleh dikaitkan dengan negara Islam berasaskan kejatuhan beberapa negara Islam satu demi satu. Bezanya anutan AS dan negara Barat pada masa lalu ialah kebimbangan komunis akan menjatuhkan satu persatu negara di Asia tetapi, sebaliknya dalam konteks negara Islam, negara Islam seolah-olah perlu dijatuhkan satu persatu selagi tidak tunduk kepada kehendak-kehendak mereka lantaran negara Islam tidak mempunyai keupayaan berbanding Soviet Union atau China. Masalah dalaman negara Islam dengan mudah boleh dimanipulasi dan dijadikan alasan untuk campur tangan.

Banyak alasan digunakan untuk tujuan campur tangan di dunia Islam. Antaranya sesetengah negara Islam dikaitkan dengan terorisme. Sehingga kini satu persatu negara Islam menjadi mangsa campurtangan sama ada Amerika atau kuasa-kuasa Barat seperti penglibatan tentera NATO dan Amerika di Afganistan, tentera Amerika dan Britain di Iraq dan kini tentera Britain dan Perancis di Libya. Penulis Amerika seperti Samuel P. Huntington dalam The Clash of Civilizations and the remaking of world order dan Nicholas Guyatt dalam Another American Century: United States and the world since 9/11 mula meletakkan Islam sebagi suatu kuasa yang lain selepas komunis yang boleh menjejaskan Barat. Jika pandangan-pandangan oleh dua pengarang ini diambil kira sebagai sandaran, maka jelaslah, setelah kejatuhan komunis, Islam dianggap ancaman kepada kuasa demokrasi Barat. Akibatnya, Afghanistan menjadi domino mereka yang pertama, diikuti Iraq dan kini Libya.

Oleh itu sebenarnya tidak wujud alasan yang kukuh kepada dua negara berkenaan untuk campur tangan dalam soal dalaman sebuah negara lain yang tidak akan mengancam keselamatan mereka. Kerana kedudukan Gadaffi selepas tahun 1990-an bukanlah ancaman kepada mana-mana kuasa termasuk negara-negara Afrika dan Arab yang lain setelah negara itu dikenakan sekatan sekian lama berikutan isu pengeboman kapal terbang Pan Am di Lockerbie. Setelah membisu sekian lama nama beliau popular semula dan menjadi liputan media hanya kerana penentangan rakyat terhadapnya. Jadi apakah alasannya Britain dan Perancis campur tangan dengan menyerang Libya sehingga menjadikan Libya sebagai buah domino? Ada beberapa jawapan yang boleh diketengahkan iaitu; pertama, Gadaffi pernah memusuhi Amerika dan Barat, kedua, Libya seperti Iran dan Syria masih disenarai sebagai negara pengganas menurut pegangan diplomatik Amerika dan Barat.

Ketiga, kesempatan yang boleh diambil oleh kuasa Barat kesan pergolakan yang berlaku kerana tindakan seperti ini mungkin tidak dilakukan terhadap negara lain yang berupa sekutu Barat, keempat, menguji sikap negara-negara Asia Barat sama ada yang bersekutu dengan Barat atau yang menentang tindak tanduk Barat. Kelima sebagai satu provokasi ke atas umat Islam dan keenam, agenda melumpuhkan pengaruh negara Islam supaya tidak berlaku seperti yang dialami dengan komunis dalam era perang dingin. Lantaran itu juga, dengan pergolakan yang berlaku kesempatan diambil sejak dari awal dengan meningkatkan kegelisahan dalam kalangan masyarakat di Libya. Ini terbukti media Barat seperti Radio BBC setiap hari menyiarkan berita tentang Libya antaranya mengetengahkan peranan muzik seperti muzik rap Barat yang dinyanyikan oleh penentang di negara Arab khususnya di Mesir dan Libya, dengan komentar bahawa penentangan ini bukan mazahir atau manifestasi daripada penentangan terhadap kediktatoran sahaja tetapi pemberontakan terhadap kongkongan yang boleh menghalang kebebasan budaya.

Unsur seperti ini telah sekian lama membarah dalam pemikiran sebahagian besar orang Barat kerana memandang Islam sebagai amalan yang tidak mahu menerima unsur-unsur pembaratan. Meskipun terdapat perasaan tidak setuju kepada mana-mana pemerintah sama ada bersifat diktator atau tidak, umat Islam biasanya akan melakukan penentangan terhadap campur tangan-campur tangan ini melalui protes seperti demonstrasi dan sebagainya. Keadaan yang sama dijangka akan berlaku ekoran tindakan Britain dan Perancis di Libya. Namun, kemarahan umat Islam termasuk di Malaysia selepas ini tidak akan menjadi kudis kepada kuasa-kuasa tersebut, kerana mereka menjangkakan sebarang protes akan memberi implikasi secara serta-merta kepada umat Islam di negara itu sendiri seperti kehilangan nyawa dan kerosakan harta benda. Apa yang penting bagi kuasa-kuasa Barat seperti Britain dan Perancis ialah mereka kini boleh menjatuhkan satu lagi buah domino.

Negara yang pernah menjadi buah domino yang dijatuhkan biasanya akan menghadapi kesukaran untuk memulihkan keadaan mereka meskipun telah ditinggalkan oleh kuasa penceroboh. Keadaan ini sekarang dialami oleh Afgahnistan dan Iraq yang terpaksa berhempas pulas menyelesaikan banyak pertikaian dalaman. Dalam keadaan semasa dominasi AS dan kuasa Barat dan sekutunya akan berterusan yang memerlukan masyarakat dunia hari ini menuntut keadilan tanpa didiskriminasi oleh negara-negara berkenaan. Oleh itu para pakar strategi seluruh negara Islam harus berbuat sesuatu untuk mencari jalan bagi menghadapi ketidakadilan yang berlaku dengan melupakan sebentar pegangan tentang falsafah hubungan antarabangsa kerana kadang kala jiran serantau juga harus disepakati untuk menghadapi pakatan yang boleh memusnahkan negara jiran yang akan turut mengancam keselamatan negara sendiri. Negara Islam tidak boleh membiarkan mereka menjadi buah domino yang pernah wujud dalam doktrin pemerintahan AS dan kini mungkin wujud secara tersembunyi dalam kalangan negara Barat tetapi dalam bentuk yang lain iaitu "negara-negara Islam harus dilemahkan satu persatu" dan bukannya seperti dalam doktrin Teori Domino yang asal.

UTUSAN MALAYSIA
31 MAC 2011

ISU PENGANGKUTAN : MEMULIH PENGANGKUTAN AWAM

Oleh NURUL ANUAR KARI


Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) pengangkutan awam di kawasan bandar di bawah Kementerian Pengangkutan dilihat amat penting dalam menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas dan penurunan mendadak pengguna pengangkutan awam. Jumlah penumpang mencatatkan penurunan dari 37 peratus pada 1985 kepada 20 peratus pada 1997 dan akhirnya menjunam sekitar 10 peratus pada 2008. Walaupun peningkatan jumlah penduduk menambah kesesakan lalu lintas, pengguna dilihat kurang gemar menggunakan pengangkutan awam kerana terpaksa berasak-asak di waktu puncak di samping berdepan perkhidmatan kurang cekap seperti pembatalan, kerap lewat dan kesukaran mendapatkan pengangkutan awam. Situasi ini paling jelas untuk transit aliran ringan (LRT) Kelana Jaya yang beroperasi pada kadar 180 peratus kemampuannya serta Komuter KTM pada kadar 140 peratus kemampuannya.

Perdana Menteri sendiri dilaporkan telah meletakkan keutamaan untuk peningkatan 25 peratus penumpang pengangkutan awam di Lembah Klang menjelang 2012 terutamanya di waktu puncak antara 7 dan 9 pagi. Untuk 2010, NKRA ini menetapkan sasaran peningkatan 15 peratus jumlah pengguna pengangkutan awam untuk 2010 iaitu peningkatan 251,184 orang penumpang berbanding 226,184 orang pada 2009. Untuk itu, 200 bas baru akan ditambah bersama 26 set rel empat gerabak untuk laluan Kelana Jaya, tambahan 4,000 petak meletak kenderaan di stesen rel dan menaik taraf 800 hentian bas. Selain pembinaan terminal pengangkutan bersepadu (ITT) Bandar Tasik Selatan, langkah sokongan lain termasuklah mendorong pengendali pengangkutan menggunakan sistem tanpa tunai, sekatan untuk kenderaan berat di kawasan pusat perniagaan di waktu puncak serta menolak pembaharuan cukai jalan bagi pemandu dengan saman tertunggak.

Antara kejayaan utama 2010 adalah peningkatan jumlah penumpang LRT kepada 2.43 juta orang sementara jumlah pengguna pengangkutan awam melangkaui sasaran awal kepada 17 peratus. Ini disumbang penggunaan 22 set rel empat gerabak di laluan Kelana Jaya sementara baki empat set rel akan dihantar secara berperingkat bersama tambahan sembilan set sebelum pertengahan 2011. Selain itu, kesesakan lalu lintas dikurangkan selepas lebih 500 bas ekspres berjaya dilencongkan setiap hari dari pusat bandar Kuala Lumpur ke ITT lain seperti di Bandar Tasik Selatan. Sebanyak 634 hentian bas di Lembah Klang berjaya dinaik taraf dengan baki 166 hentian bas akan dinaik taraf bersama 440 lagi hentian sepanjang tahun ini. Menjelang 2012, NKRA ini juga diharap dapat meningkatkan kemampuan komuter KTM dan LRT sebanyak dua kali ganda dengan jangkaan satu komuter KTM setiap 7.5 minit berbanding satu setiap 15 minit sekarang.

Sasaran ini akan disokong dengan permulaan operasi empat set tren elektrik pelbagai guna (EMU) enam gerabak menjelang Disember ini sementara 34 set lagi akan dihantar secara berperingkat sebelum pertengahan 2012. Perkhidmatan bas pula akan disokong tiga ITT iaitu di Bandar Tasik Selatan yang mula beroperasi pada 1 Januari lalu serta ITT Gombak dan ITT Sungai Buloh yang dijangka siap pada 2012. Keutamaan untuk laluan bas di 12 koridor utama sekitar Lembah Klang juga akan diperkenalkan secara berperingkat dan dijangka mampu melancarkan pergerakan enam hingga sembilan peratus (35,000 hingga 55,000 orang) penumpang di waktu puncak sebelah pagi. Rapid KL juga bakal menggandakan angkatannya apabila menerima tambahan 850 bas baru di samping menambah bas feeder ke stesen LRT serta perkhidmatan baru ke 53 laluan bas kurang tumpuan.

Namun, Laporan Tahunan Program Transformasi Kerajaan (GTP) 2010 mencatatkan teguran di dalam maklum balas Jawatankuasa Antarabangsa Penilaian Prestasi (IPR) berikutan perancangan NKRA ini tidak melibatkan agenda untuk secara langsung mendorong orang ramai tidak menggunakan kenderaan peribadi. Maklum balas itu turut mencadangkan pemansuhan subsidi petroleum sebagai langkah yang akan 'mendorong' orang ramai menggunakan perkhidmatan awam. Selain itu, ahli jawatankuasa yang juga Wakil Tetap IMF di Singapura, Ravi Balakrishnan mencadangkan Malaysia melihat model Delhi Metro di India sebagai contoh sistem transit aliran massa kawasan bandar yang berjaya. Ahli jawatankuasa tersebut serta pengasas Transparency International, Michael Hershman pula berpendapat penglibatan sektor swasta akan memberi nilai tambah dalam mencapai hasil yang lebih pantas dan berkesan.

"Kerjasama merupakan satu titik penting demi menjamin pencapaian terbaik, melalui kaedah paling berkesan dan dalam tempoh paling singkat," katanya. Pakar Pengangkutan Awam dan Ketua Program Pengurusan Persekitaran, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Dr. Abd. Rahim Md. Nor bagimanapun mengingatkan pihak berwajib supaya tidak mengabaikan aspek penyelenggaraan. "Dalam meningkatkan dan menambahbaik sistem pengangkutan awam, jangan pula kita lupakan penyelenggaraan bas dan kereta api sedia ada kerana sebahagian daripadanya kini kelihatan amat daif. "Sementara diganti unit-unit baru, pengangkutan awam sedia ada perlu dijaga untuk keselesaan dan kemudahan umum," tegasnya. Beliau turut mencadangkan pembinaan pangkalan data dan unit khas yang dapat memantau dan mengawal piawaian perkhidmatan pengendali pengangkutan seterusnya memudahkan perancangan pembangunan masa depan.

Seperti yang dinyatakan pihak penilai, tumpuan bukan sahaja perlu kepada peningkatan infrastruktur malahan usaha secara langsung 'memujuk dan menarik minat' orang ramai menggunakan apa yang telah disediakan. Bas dan rel sedia ada yang kelihatan uzur, sering rosak dan gagal menepati piawaian perkhidmatan juga perlu diberi perhatian kerana jika dibiar begitu sahaja, bukan sahaja NKRA ini akan gagal mencapai sasaran 25 peratus malahan mungkin akan kehilangan 17 peratus yang sedia ada.

UTUSAN MALAYSIA
31 MAC 2011

ISU EKONOMI : KURANGKANLAH CUKAI PENDAPATAN

Oleh Azman Anuar


Hari ini kalau suri rumah pergi ke kedai runcit atau pasar, RM20 habis untuk belanja barang basah. Ayam atau ikan serta sayur cukup-cukup untuk hidangan makan tengah hari dan malam untuk perut lima orang satu keluarga. Cuba bertanya kepada kaum wanita yang sering ke pasar atau kedai runcit. Jarang-jarang yang tidak merungut mengenai harga barangan sekarang. Kalau ada kedai yang boleh jual barangan barang basah pada ‘harga runtuh’ setiap hari, mereka akan serbu. Untung orang yang tinggal berdekatan pasar borong sebab hari-hari dapat harga murah. Tapi yang berjauhan, ‘hari-hari marah.’ Belanja dapur sahaja sudah melambung berkali-kali ganda. Apalah nasib golongan pertengahan, belanjawan harian meningkat. Tinggal sebulan lagi, golongan ini juga perlu mengisi borang cukai pendapatan. Banyak dapat, banyaklah kena cukai. Ada yang mengeluh. Kalau boleh kita mahu rakyat Malaysia dapat menikmati kembali barangan keperluan harian pada harga murah.

Tiga atau empat tahun lalu, harga seikat pucuk ubi baru 50 sen, sekarang RM1. Dahulu ayam daging baru RM3.80 sekilogram, sekarang melambung lebih RM7 sekilogram. Cukuplah dua contoh yang menjadi makanan kegemaran orang Melayu. Nampaknya tak ada usaha mana-mana pihak untuk memperlahankan kenaikan harga barang. Tak ada pihak peniaga yang hendak mengurangkan harga jualan mereka. Kalau boleh mereka mahu menaikkan harga jualan lagi. Ini baru bab soal makan. Kalau masuk bab harga rumah, lagi menakutkan. Dengan pergerakan dan kenaikan gaji bagi golongan pertengahan tidak naik mendadak seperti harga rumah dan barang keperluan, mereka kena pandai-pandai berjimat. Wang gaji bulanan kadang kala tak cukup. Ansuran rumah sewa atau pinjaman rumah dan kereta sudah menelan tiga suku gaji bulanan. Tinggal suku lagi untuk belanja lain-lain.

Mengharapkan simpati peniaga turunkan harga barangan mungkin sukar, sebab mereka ada banyak alasan. Kerajaan pun sudah penat merayu. Tinggal pada siapa lagi tempat mengadu! Memandangkan setiap tahun Lembaga Hasil Dalam Negeri mengumumkan kejayaan mengutip berbilion cukai pendapatan, mungkin dalam pembentangan Belanjawan 2012 kerajaan boleh beri sedikit harapan baru. Bagaimana kalau kerajaan menurunkan 50 peratus kadar cukai pendapatan individu. Cukai pendapatan individu walaupun banyak dipotong tapi tidak sampai menjejaskan pendapatan negara. Nampaknya cara ini dapat membantu golongan rakyat yang kena bayar cukai pendapatan. Kalau dicongak-congak hampir satu bulan gaji dipotong untuk cukai pendapatan sahaja. Jika cadangan ini dilaksanakan bermakna separuh sahaja dikenakan. Mana-mana ruang jika boleh dikurangkan, lakukanlah. Kerajaan tidak akan rugi, malah ‘beruntung’. Orang berbudi, ada balasannya. Percayalah...

UTUSAN MALAYSIA
31 MAC 2011