Oleh Ruhaiza Rusmin
Di sebalik kemegahan masyarakat global mengiktiraf kebanyakan universiti ternama dunia, ada segelintir pihak kurang bersetuju dengan alasan wujudnya diskriminasi selain ketidakadilan dalam membuat penilaian. Antara alasan paling kukuh ialah pengiktirafan itu hanya memberi fokus pada segelintir universiti dan bukan secara keseluruhan terutama membabitkan institusi kurang terkenal, tetapi mempunyai reputasi baik. Ketidakadilan itu juga sekali gus menimbulkan rasa kurang senang di kalangan ahli akademik kerana bakal mewujudkan situasi kurang sihat yang memungkinkan usaha memartabatkan dunia pendidikan terganggu. Profesor pendidikan tinggi Boston College, Amerika Syarikat, Philip Altbach berkata, membuat perbandingan ibarat mempertikaikan kewibawaan institusi lain yang tidak tersenarai meskipun turut mempu-nyai pencapaian baik setanding universiti ternama. Menurutnya, dunia pendidikan perlu bersikap adil dengan memberi taraf peng-iktirafan sama berdasarkan fungsi bidang itu sendiri yang seharusnya mendokong cita-cita untuk melahirkan generasi berilmu dan berjasa.“Biarpun tidak salah memberi pengiktirafan, pandangan ahli akademik yang menganggapnya sebagai satu diskrimi-nasi tersembunyi wajar diambil kira kerana mereka juga terbabit dalam bidang sama.
Mungkin sebilangan menganggapnya sebagai satu kebanggaan. Bagaimana pula dengan institusi tidak tersenarai, padahal ia turut menyumbang sesuatu terhadap pembangunan dan kebaikan dunia pendidikan. Bukankah tidak adil kerana pengiktirafan itu dibuat berdasarkan kriteria yang ditentukan manusia sendiri? Dunia pendidikan bukan hanya bersandarkan pengiktirafan semata-mata malah matlamat utama yang perlu dicapai adalah melahirkan manusia berguna. Penyenaraian itu ibarat budaya baru dunia pendidikan masa kini apabila universiti seluruh dunia semakin berlumba-lumba meletakkan diri pada kedudukan terbaik dengan harapan bukan saja mampu mencapai standard antarabangsa malah mendapat perhatian pelabur. Biarpun dilihat ada kepentingan dan kewajarannya namun pihak lain turut berpendapat ia mampu ‘mematahkan’ sema-ngat penyebaran ilmu di kala-ngan masyarakat kerana boleh mempersoalkan kemampuan universiti tidak tersenarai. Lebih memburukkan keadaan, kepercayaan terhadap kredibiliti dan kemampuan mereka mudah dipertikaikan. Antara pengiktirafan antarabangsa paling sinonim dan berprestij ialah The Times Higher Education Supplement (THES) yang menjadi rebutan universiti dunia sebagai penyenaraian paling diiktiraf global.
Sebagai sebuah universiti, katanya, mereka tidak boleh prejudis atau bermegah-megah kerana ia boleh mencalarkan nilai intelektual yang harus didukung dan diperjuangkan dengan penuh karisma. Ini bukan soal cemburu atau sebagainya, namun pengiktirafan itu secara tidak langsung bakal menghakis nilai kemanusiaan dan ilmu yang diperjuangkan. Salahkah jika tidak meletakkan senarai universiti? Cara itu juga seolah-olah memberitahu dunia inilah universiti terbaik. Adakah jika tidak tersenarai, maksudnya tidak bagus dan gagal melahirkan graduan bertaraf elit? Ini bukan saja menjatuhkan maruah, malah melahirkan pandangan skeptikal terhadap kemampuan intelektual yang menjadi nadi sesebuah institusi. Walaupun berhujah, penilaian itu dilakukan atas dasar profesional, adakah masyarakat tahu bagaimana ia dikendalikan?” katanya yang turut bersetuju dengan keluhan ahli akademik usaha untuk memperoleh pengiktirafan itu memberi tekanan berganda. Beliau berkata semua tahu bagi memperoleh tempat dalam penyenaraian, kriterianya sangat ketat. Ini pasti menambahkan lagi tekanan dalam memastikan misi institusi terpilih dalam kedudukan tercapai. Mereka ahli akademik, me-ngapa perlu dibebankan dengan pelbagai tanggungjawab lain hanya untuk memastikan universiti mendapat nama?
Ini tidak profesional
Meskipun pengiktirafan itu mampu membuka mata dunia, namun belum tentu hasilnya setanding. Mungkin hanya beberapa institusi yang benar-benar sudah kukuh mampu melakukannya. Beliau juga menyelar tindakan itu hanya memuaskan hati segelintir pihak yang membuat pelaburan. Mereka yang membayar terutama dalam penyelidikan sudah tentu mahukan pula-ngan. Penyenaraian itu bukan saja memberi kredit kepada universiti malah juga pelabur,” katanya. Persoalannya, bolehkah anda memberi penilaian terhadap sistem akademik kebangsaan atau institusi pendidikan seluruh dunia dengan hanya bersandarkan pada aspek tertentu yang dihantar melalui komputer? Hakikatnya, pendidikan sangat subjektif, kejayaan tidak boleh diberi penilaian dengan mudah hanya jika sudah memenuhi kriteria tertentu ditetapkan. Tiada siapa dapat mentafsir erti kejayaan sebenar. Bagaimanapun, kaunselor pendidikan University of Victoria, Kanada, Janet Sheppard, menyelar tindakan itu yang dianggap menjadi penyekat terhadap budaya persaingan sihat dan pembentukan budaya ilmuwan seperti yang dikehendaki masyarakat global.
Sangat menyedihkan apabila usaha memartabatkan kedudukan universiti menjadi yang terbaik diperlekehkan dengan tanggapan singkat dan prejudis, hanya kerana tidak terpilih dalam senarai. “Persepsi itu bukan saja boleh membunuh masa depan institusi malah menyekat budaya pembentukan ilmu di kalangan masyarakat. Pada masa kini, pendidikan bukan lagi sekadar keperluan malah kepentingan jangka panjang yang menentukan jatuh bangun sesebuah negara. “Adalah sangat menyedihkan kerana masih ada lagi pihak yang berpandangan jumud dan tertutup. Tiada salahnya memberi pengiktirafan itu kerana sekurang-kurangnya mereka bersaing secara sihat. “Itu lebih baik daripada berterusan berada di takuk lama. Pendidikan perlu berkembang selaras perubahan zaman yang semakin kompetitif dan komprehensif, usah bersusah payah mempertikaikannya,” katanya. Pada masa sama, beliau mencadangkan supaya universiti yang dirasakan masih tidak setanding atau tidak disenaraikan supaya terus berusaha kerana masyarakat mempu-nyai kuasa untuk membuat penilaian. “Merungut dan tidak berpuas hati bukan penyelesaian masalah. Bergelar ahli akademik tidak semestinya bijak dalam semua aspek, jadikan peluang ini sebagai motivasi untuk mendapat pengiktirafan sama,” katanya.
SUMBER
HARIAN METRO