29 Januari 2011

BERITA DAN PERISTIWA : MURID DIROTAN HINGGA TERKENCING

TARIKH : 26 JANUARI 2011
HARI : RABU
TEMPAT : KUALA BESUT, TERENGGANU


Seorang murid tahun empat trauma untuk pergi ke sekolah selepas mendakwa dia dirotan oleh seorang guru selepas menghantar kertas ujian di sebuah sekolah di Kuala Besut di sini pada Rabu lalu. Semasa kejadian, Wan Mohd. Faris Wan Zukri, 10, mendakwa dia baru menghantar kertas ujian kertas pendidikan Islam sebelum dikejutkan dengan tindakan guru lelaki itu yang tanpa sebab telah merotan badannya secara tiba-tiba.

Tindakan guru itu menyebabkan dia terkencing di dalam kelas kerana menahan kesakitan. Waktu kejadian, cikgu itu sedang mengedarkan kertas ujian dan selepas pelajar tersebut menghantar kertas ujian yang telah dijawabnya  kepada cikgunya itu, dia menjenguk kawannya untuk melihat perkara yang dia buat. Tiba-tiba cikgu tersebut datang dan terus merotan belakang badannya. Selepas itu cikgu itu bertanya sakit atau tidak. Belum sempat pelajar itu menjawab, dia telah dirotan sekali lagi oleh guru tersebut.

SUMBER : HARIAN KOSMO
29 JANUARI 2011

KOMEN CIKGU ZUL

Saban tahun kita acapkali dihidangkan dengan pelbagai kes berkaitan dengan isu guru merotan pelajar pada tempat yang tidak sepatutnya. Secara umumnya, garis panduan merotan memang telah dimaklumkan kepada para guru, namun ada segelintir guru menjadikan rotan sebagai salah satu cara untuk menghukum pelajar akibat terlalu geram. Kadang-kala, bukan mudah untuk para guru berhadapan dengan pelajar-pelajar di dalam kelas kerana setiap pelajar mempunyai perangai yang berbeza-beza. Oleh sebab itu, kematangan dan kerasionalan guru amatlah dituntut agar setiap tindakan yang diambil tidak memudaratkan mana-mana pihak.

Dengan menggunakan rotan sebagai alat untuk menakutkan dan menghentikan kenakalan dalam kalangan pelajar, guru boleh terdedah kepada pelbagai risiko yang dijangka dan tidak dijangka. Jadi, jangan sesekali menjadikan rotan sebagai pilihan pertama untuk menghukum. Hakikatnya, pelajar sekarang tidak seperti pelajar dahulu, lasaknya tidak selasak kita, tahannya tidak setahan kita. Jika anak kita sendiri pun dirotan oleh guru yang lain, sedikit sebanyak terbit juga rasa marah dihati kita kepada guru itu walaupun kita sendiri juga ialah guru. 

Berhati-hatilah!

BERITA DAN PERISTIWA : BAPA TAMPAR GURU

TARIKH : 24 JANUARI
HARI : ISNIN
TEMPAT KES BERLAKU : DUNGUN, TERENGGANU

Seorang guru lelaki tidak menyangka tindakannya menerima pelawaan bapa muridnya ke rumah membawa padah apabila ditumbuk dua kali di muka selain disepak. Guru berusia 43 tahun itu juga diacukan pisau berikutan bapa terbabit naik angin apabila mengetahui mangsa menampar anaknya. Dalam kejadian Isnin lalu, guru sekolah rendah di bandar ini ditahan bapa murid tahun dua itu ketika dia dan dua anaknya dalam perjalanan pulang sebaik selesai mengajar. Mangsa yang enggan dikenali berkata, dia ditahan kira-kira jam 2 petang tidak jauh dari sekolah sebelum diajak ke rumah konon mahu berbincang masalah anaknya.

Katanya, di rumah itu, dia dijemput masuk dan tidak mengesyaki apa-apa sebelum lelaki berkenaan bertanya apa yang dilakukan terhadap anaknya. “Belum sempat menjawab, saya ditumbuk di muka sebelum dia mengeluarkan pisau menyebabkan saya takut,” katanya kepada Harian Metro, kelmarin. Katanya, isteri lelaki itu menghalang perbuatan suaminya dan memintanya bersabar serta berbincang. “Tiba-tiba, bapa saudara murid itu datang dan tanpa saya sedari, lelaki itu turut melepaskan satu tumbukan ke muka saya,” katanya.

Katanya, tumbukan itu menyebabkan mata kanan dan dahinya lebam selain bengkak tangan kanan akibat disepak bapa murid terbabit. Mengulas punca kejadian, mangsa berkata, dia membawa sekumpulan murid tahun enam memasuki makmal sekolah kira-kira jam 12.30 tengah hari, Ahad lalu. Ketika itu, sekumpulan murid tahun dua termasuk anak lelaki terbabit keluar dari makmal sebelum kanak-kanak itu menunjukkan isyarat lucah kepada seorang murid tahun enam.

“Saya memanggilnya dan bertanya kenapa dia menunjukkan isyarat lucah dan saya ada memulas telinga dan menampar pipinya, tetapi dia tidak langsung menangis. Jika tamparan itu kuat, tentu sudah menangis,” katanya. Sementara itu, Ketua Polis daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor, ketika dihubungi semalam mengesahkan menerima laporan kejadian berkenaan dan siasatan lanjut masih dijalankan.

KOMEN CIKGU ZUL

Suatu lagi kejadian yang menggambarkan sikap segelintir ibu bapa yang terlalu memanjakan anak dan bersikap angkuh sehingga sanggup memperlakukan guru yang mendidik dan mengasuh anak mereka sebegitu. Seharusnya, setiap tindakan hendaklah didahului dengan siasatan melalui perbincangan dan musyakarah antara kedua-dua belah pihak. Jangan sesekali mengambil tindakan sendiri kerana negara kita mempunyai peraturan dan undang-undang.

Hakikatnya, masyarakat kita pada hari ini begitu mudah marah dan bertindak melulu. Mereka hanya tahu menyalahkan orang lain dan tidak ingin melihat dan memperbetul kesilapan diri sendiri. Ibu bapa harus tahu, kadang-kadang cara didikan mereka di rumah boleh mempengaruhi anak mereka. Harus diingat, guru juga manusia yang punya perasaan dan rasa sakit di hati dan di jiwa. Kadang-kadang kesabaran dan ketabahan boleh terhakis apabila diasak dan diamuk oleh bermacam-macam kenakalan dan kedegilan para pelajar. 

Jika semua yang guru lakukan tidak dapat diterima oleh ibu bapa, proses pembentukan sahsiah dan keperibadian mulia dalam kalangan anak-anak mereka pasti akan terencat. Bagi para guru pula, kita harus tahu batasan apabila menghukum para pelajar. Memang tidak dapat dinafikan, jiwa kita amat sakit dan pedih untuk menerima setiap kejadian yang berlaku, namun atas nama pekerjaan yang dipilih oleh diri kita sendiri, belajarlah untuk bersabar pada setiap masa.

ISU PENDIDIKAN : PERANAN BESAR AHLI AKADEMIK


Ada satu ciri yang menyebabkan seseorang itu dihormati dan mempunyai pengaruhnya tersendiri. Ciri tersebut adalah berilmu. Semakin tinggi, ilmu seseorang itu, semakin tinggilah pengaruhnya dan semakin ramai orang ingin mendekatinya. Orang yang berilmu ada di mana-mana. Namun, paling sinonim untuk mudah dicari ialah di menara gading. Di universiti-universitilah ramai golongan cerdik pandai dan berilmu. Gelaran paling tersohor bagi golongan berilmu di universiti ialah profesor. Profesor mencapai tahap kualiti keilmuan yang amat istimewa mutunya. Namun, apakah peranan mereka sebenarnya? Adakah sekadar untuk mengeluarkan graduan-graduan bagi memenuhi pasaran kerja? Itu hanya sekadar peranan asas yang diketahui umum. Tetapi ada lagi peranan ahli akademik yang lebih besar dan bermakna untuk membentuk masyarakat agar lebih maju ke hadapan.

Saban hari, ahli-ahli akademik akan mengenal pasti permasalahan masyarakat dan membuat kajian bagi mencari satu penyelesaian. Ahli akademik bekerja 24 jam. Ilmu yang ada diterjemahkan melalui kajian-kajian mereka. Ahli-ahli akademik memegang satu prinsip iaitu menyatakan kebenaran meskipun pahit. Kajian-kajian yang diperoleh akan dinyatakan secara telus dan jujur serta tidak memihak kepada sesiapa. Mengkritik apa yang tidak betul berdasarkan ruang lingkup ilmu mereka. Menyokong jika ia memberi kebaikan kepada masyarakat secara keseluruhannya. Itulah pegangan ahli akademik. Tidak kira sama ada ia tidak dipersetujui oleh mana-mana pihak, yang benar tetap benar, yang batil tetap batil. Ahli akademik tidak mengikut telunjuk mana-mana pihak. Malahan, ahli-ahli akademik juga menjalankan perundingan bagi membantu sektor korporat dan masyarakat.

Tidak kurang juga yang memberi khidmat kepada masyarakat secara percuma seperti memberi ceramah dan sesi kaunseling. Itulah peranan ahli akademik yang cukup besar untuk membentuk satu budaya masyarakat yang mapan dan maju ke hadapan. Di negara-negara lain, ramai ahli akademik dilantik dengan pelbagai jawatan tertinggi kerajaan. Umpamanya, Ben Bernanke yang sebelum ini merupakan profesor di Universiti Princeton, kini mengetuai Rezab Persekutuan Amerika Syarikat. Ramai juga ahli akademik yang memenangi Hadiah Nobel. Antaranya ialah Profesor William Sharpe, Profesor Paul Krugman, Profesor Peter Diamond, Profesor Dale Mortensen dan Profesor Christopher Pissarides. Di Malaysia, ahli akademik juga diiktiraf. Mereka dilantik untuk pelbagai jawatan dan gelaran seperti Profesor Diraja, Profesor Emeritus dan ahli Suruhanjaya-Suruhanjaya Diraja. Terbaru, gelaran Profesor Ulung diberikan kepada tiga ahli akademik. Pengiktirafan tertinggi mengatasi naib canselor.

Justeru, apabila ahli akademik digelar pelbagai perkataan yang kurang baik seperti profesor kangkung, ada sesuatu yang tidak kena dalam masyarakat kita. Adakah ini bermakna, golongan ilmuwan pun sudah tidak dihormati dan disanjungi? Sedangkan gelaran profesor diberi oleh orang lain dan dinilai oleh panel yang terdiri daripada profesor-profesor yang terkemuka. Malangnya, masih ada lagi yang menyebut gelaran sebegini. Gelaran seperti ini tidak membantu memupuk satu budaya yang baik dalam masyarakat. Setahu penulis, tidak pernah kedengaran gelaran-gelaran ini diberikan kepada profesor-profesor di luar negara. Dunia barat amat menyanjungi ahli akademik. Alangkah moleknya jika kita meniru sikap mereka yang baik ini. Satu perkara yang cukup pelik apabila ahli akademik diberi gelaran yang bukan-bukan, walhal masyarakat kita dikenali sebagai masyarakat yang bersopan santun dan sentiasa menjaga tutur kata.

Adakah ini bermakna, budaya bersopan santun dan hormat menghormati semakin pudar dalam kalangan masyarakat kita meskipun kepada golongan berilmu?

Oleh ROHAMI SHAFIE

UTUSAN MALAYSIA
29 JANUARI 2011

ISU KENEGARAAN : PENGAJARAN DARIPADA KEJATUHAN KERAJAAN TUNISIA


Revolusi rakyat mula melonjak di dunia Arab. Ia bermula di Tunisia dan kini menjalar di beberapa negara Arab. Revolusi massa itu menonjolkan kebangkitan rakyat, terutamanya generasi muda yang bangkit memprotes dan menentang pemerintahan negara masing-masing yang dilihat bermasalah. Senario kebangkitan revolusi massa ini turut berlaku di Mesir, Jordan dan Yaman. Di Tunisia, ia bermula dengan tindakan seorang sarjana yang bernama Bouazizi membakar diri sebagai lambang protes terhadap kerajaan yang gagal menyediakan peluang pekerjaan serta membaiki ekonomi Tunisia telah menjatuhkan kerajaan.

Selain itu, isu rasuah, penyelewengan dan nepotisme yang meluas di bawah pemerintahan Zine al- Abidine Ben Ali juga menjadi faktor kebangkitan revolusi massa di negara itu. Dalam jangka masa beberapa hari sahaja, kerajaan Tunisia pimpinan Zine al-Abidine Ben Ali telah dapat digulingkan pada 14 Januari lalu. Kejatuhannya dalam masa yang singkat dan mudah ini melambangkan adanya kesedaran dan kekuatan yang padu di kalangan rakyatnya. Setelah Zine al- Abidine Ben Ali dan isterinya lari ke luar negara, Perdana Menteri, Mohamed Ghannouchi berusaha untuk menyegerakan susunan Kabinet baru.


Beliau sendiri berharap momentum gerakan massa akan terus bertahan bagi mengurangkan kekuatan dan tekanan pihak yang setia terhadap presiden yang digulingkan itu. Lanjutan daripada apa yang berlaku di Tunisia, kini kebangkitan rakyat yang serius dan bersungguh-sungguh merebak di Mesir, Yaman dan Jordan. Yang nyata, krisis politik di Tunisia wajar dijadikan pengajaran buat mana-mana kerajaan yang tidak menghiraukan kepentingan dan kebajikan rakyat.

Selain itu, apa yang berlaku di Tunisia juga melambangkan betapa kebangkitan generasi muda mempunyai tenaga yang cukup kuat dalam menjatuhkan sesebuah kerajaan itu. Ini juga pernah berlaku di Indonesia dalam kes kejatuhan Suharto. Roh demokrasi yang terlalu disekat juga membuatkan penduduk di Tunisia merasa kecewa sehingga membenihkan keinginan untuk melakukan reformasi.

Justeru, pergolakan yang sedang berlaku di Tunisia dan beberapa negara Arab itu harus dijadikan iktibar, peringatan dan pengajaran kepada negara-negara lain, khususnya di negara-negara membangun di mana kerajaan yang memerintah sering dipersoalkan kewibawaannya sama ada dalam mengurus ekonomi, melaksanakan demokrasi dan juga persoalan mengenai integriti.

OLEH : MOHD. AYOP ABD. RAZID 

BERITA HARIAN
29 JANUARI 2011

ISU SOSIAL : MEMAHAMI EKOLOGI PERUMAHAN DI MALAYSIA


Sejak kebelakangan ini, isu-isu ketidaklestarian yang menyangkut tentang rumah dan perumahan kembali menghiasi laporan akhbar-akhbar utama di negara ini. Isu yang dilaporkan berkait dengan peningkatan harga rumah yang melampau, kualiti rumah yang begitu rendah, sampah-sarap terbiar serta rumah terbengkalai yang menjadi tempat pembiakan dan sarang nyamuk Aedes yang menyebabkan demam denggi, sehinggalah membawa kepada isu-isu keselamatan warga yang tinggal di kawasan perumahan terutamanya kanak-kanak, wanita dan warga emas di bandar-bandar utama negara ini.

Itu tidak termasuk lagi isu tanah runtuh, banjir kilat dan pencemaran bau busuk yang melanda kawasan perumahan. Kesemuanya menuntut satu penyelesaian konkrit, menyeluruh dan bersepadu. Isu kenaikan harga rumah yang melambung sering kali mendapat perhatian terutamanya kepada bakal pembeli rumah golongan muda yang baru menceburi dunia pekerjaan. Beralaskan jumlah pendapatan yang tidak seberapa, kemungkinan untuk memiliki sebuah rumah bagi golongan ini adalah agak sukar. Walaupun kini kerajaan menyatakan bahawa deposit 10 peratus daripada harga rumah yang ingin dibeli tidak lagi perlu dibayar kepada pemaju perumahan, namun, harga rumah yang rata-ratanya tinggi jika dibandingkan dengan jumlah pendapatan penduduk dan diiringi pula dengan kenaikan harga barangan keperluan akan membantutkan usaha golongan muda untuk mendapatkan sebuah rumah.

Rumah mewah yang berharga satu juta dan ke atas ditentukan harga pasaran oleh sebilangan individu yang mempunyai modal yang besar dan membuka pasaran kepada orang asing atau luar negara. Oleh kerana kadar tukaran mata wang negara tertakluk kepada kadar tukaran antarabangsa, ini menyebabkan harga rumah mewah yang ditawarkan itu seolah-olah seperti harga sebuah rumah kos sederhana bagi sesetengah pelabur dan pemodal luar. Justeru, bukanlah menjadi masalah besar bagi warga asing dari negara jiran, malahan terdapat pemilik rumah dari India yang bekerja di Amerika Syarikat membeli rumah di negara ini. Kecanggihan sistem pengangkutan udara dan darat yang terhampar indah merupakan antara faktor utama mereka untuk memiliki rumah di Malaysia.

Namun begitu, spekulasi harga rumah yang berlaku menyebabkan penduduk tempatan terpaksa bersaing dengan warga asing untuk mendapatkan rumah yang diimpikan. Sementara warganegara yang berpendapatan sederhana dan rendah hanya akan termangu dan terpaksa bergelut dengan pasaran terbuka ini semata-mata untuk mendapatkan sebuah rumah yang selesa. Setelah rumah tersebut diperoleh pula, pelbagai lagi senarai tanggungjawab yang belum selesai terpaksa ditempuh sehinggalah bayaran hutang rumah dilunaskan, malahan mungkin membawa kepada generasi seterusnya dalam kitaran keluarga tersebut. Isu-isu ketidakpuasan hati yang dibangkitkan oleh penduduk ini telah dan sedang mendapat perhatian daripada pihak yang bertanggungjawab dalam mengendalikan isu-isu berkaitan. Walau bagaimanapun, seringkali pula isu yang dibangkitkan itu tidak mendapat penyelesaian yang tuntas kerana pendekatan yang diambil dalam menyelesaikan isu-isu tersebut dibuat secara terpisah kerana bidang kuasa dan tanggungjawab yang berbeza di antara jabatan yang bertindak.

Kesemua isu-isu ketidaklestarian yang dibangkitkan itu saling berkait antara satu dengan lain yang boleh dirangkaikan dan dilihat dari perspektif dan pemikiran ekologi perumahan bandar. Kedua-dua perumahan di kawasan bandar dan desa pastinya berbeza isu yang dibangkitkan dan cara bertindak yang perlu dilakukan. Isu perumahan yang ditimbulkan di bandar adalah lebih kompleks, melibatkan banyak pihak berkepentingan, dinamik dan lebih pelbagai sekali gus menuntut satu perspektif yang lebih berkesan untuk merungkai permasalahan yang berlaku. Pemahaman ekologi perumahan ini adalah penting untuk semua pihak yang terlibat tidak berasa terpinggir dan terasing dalam membantu menyelesaikan masalah yang timbul, selain tidak menimbulkan kegusaran yang berpanjangan di kalangan penduduk kawasan perumahan ini.

Peningkatan isu-isu yang bersifat kompleks ini menuntut pemahaman yang lebih tuntas tentang proses yang berlangsung walau di peringkat mana sekalipun isu tersebut berlaku. Isu yang saling berkait di antara satu sama lain ini perlu diteliti, difahami dan dirungkai menurut pelbagai teras disiplin ilmu (multi-disiplin, inter-disiplin dan trans-disiplin) untuk mendapatkan penyelesaian masalah sebenar yang dihadapi penduduk. Lantaran, untuk memperoleh sebuah kawasan perumahan yang berdayahuni (livable housing), pendekatan kompleksiti iaitu pendekatan yang menyediakan ruang pemikiran untuk memahami perkara yang sebenar-benarnya berlaku berlandaskan skala kawasan perumahan wajar difikir, dilaksana dan diperluaskan.

Isu yang timbul tidak wajar dilihat dari jauh semata-mata tetapi perlu memahami sedalam-dalamnya isu yang diluahkan oleh penduduk tersebut, diletak dan disesuaikan di dalam konteks ekologi perumahan tadi agar penyelesaian yang diambil tidak lagi bersifat ad hoc dan seolah-olah sambil lewa sahaja. Jika tidak, senarai isu yang sama akan kembali kedengaran dan didendangkan setiap kali kawasan perumahan siap dihuni dan perkara ini akan berterusan tanpa penyelesaian yang benar-benar konkrit dalam jangka masa panjang. Maka setiap kali itu jugalah, pihak pentadbir bandar akan bersuara dan cuba membuat pelbagai perkara untuk menyelesaikan masalah warga di taman perumahan itu. Namun hakikat sebenarnya, penyelesaian yang diharapkan tidak pernah kunjung tiba.

Governans kompleksiti perumahan (complexity governance) perlu difikirkan dengan lebih mendalam agar isu ketidaklestarian perumahan yang berangkaian pula dengan isu-isu sosial lainnya tidak semakin parah natijahnya pada masa mendatang.

Shaharudin Idrus 
Institut Alam Sekitar dan Pembangunan, 
Universiti Kebangsaan Malaysia

UTUSAN MALAYSIA
29 JANUARI 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...