JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



03 Februari 2013

ISU UMUM : ASIA TENGGARA BUKAN LAGI LUBUK PENGGANAS


Begitu menarik sekali apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan ancaman militan Islam di rantau Asia Tenggara telah banyak berkurangan hasil daripada kerjasama dan persefahaman antara negara yang terkena tempias sama ada secara langsung atau tidak.

Mengambil contoh kerjasama antara Malaysia, Filipina dan Indonesia, kejayaan mengurangkan pengaruh kumpulan militan yang bersimpati dengan perjuangan Al-Qaeda tidak dapat dinafikan telah membawa kesan positif yang begitu ketara.

Beliau membuat hujah tersebut pada sesi bertajuk An Insight, An Idea with Najib Tun Abdul Razak yang disiarkan oleh penyiar antarabangsa CNN sempena Forum Ekonomi Dunia (WEF) di Davos, Switzerland, beberapa hari lepas.

Hujah tersebut disokong oleh kejayaan Kuala Lumpur sebagai perantara rundingan antara Manila dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) sehingga berjaya merungkai kemelut yang telah berlarutan lebih empat dekad yang mengorbankan lebih 120,000 nyawa.

Tiada pihak yang boleh menafikan bahawa keamanan dan kestabilan di selatan Filipina adalah satu suasana yang tidak akan memberi peluang kepada kumpulan radikal dan militan Islam untuk berkembang dan mempengaruhi pihak yang bersimpati dengan ideologi mereka.

"Itu merupakan sumbangan besar ke arah keamanan dan pewujudan Islam lebih sederhana di Asia Tenggara," tegas Najib. Malah tidak keterlaluan juga jika diandaikan Asia Tenggara bukan lagi boleh dilabelkan sebagai pusat pengganas militan Islam. Asia Tenggara kini boleh dijadikan model bagaimana untuk menangani masalah tersebut.

Negara yang dikatakan mempunyai masalah dengan kumpulan radikal atau militan Islam perlu mengambil iktibar dengan pendekatan sederhana yang diamalkan oleh beberapa negara Asia Tenggara. Amerika Syarikat, Britain, Perancis dan Jerman umpamanya sering berhadapan dengan isu ini tetapi kurang berjaya menangani atau mengurangkan ancaman yang dihadapi setiap hari.

Jika beberapa tahun lepas negara maju ini sering membuat tuduhan bahawa ancaman keganasan global sering didalangi oleh anasir dari Dunia Ketiga seperti Afrika, Arab dan juga Asia, tetapi hari ini sebaliknya pula yang berlaku iaitu pengganas kebanyakannya berasal dari negara maju.

Perancis umpamanya yang mempunyai penduduk seramai 65 juta orang dan menampung kumpulan penduduk Yahudi dan Islam terbesar di Eropah dalam keadaan yang sentiasa genting kerana komposisi penduduk yang bertentangan. Peristiwa keganasan yang mengorbankan tujuh nyawa di Toulouse pada tahun lepas adalah manifestasi ancaman yang dihadapi Perancis saban hari. Keganasan tersebut didalangi oleh Mohamed Merah seorang rakyat Perancis yang berasal dari Algeria.

Kini Kanada pula menghadapi ancaman keganasan yang didalangi oleh rakyat mereka sendiri. Kejadian rampasan di Kompleks Pengeluaran Gas dan Minyak (OGPC) In Amenas, Algeria yang dikatakan diketuai oleh pengganas rakyat Kanada adalah satu perkembangan yang agak mengejutkan.

Walaupun belum mendapat pengesahan muktamad, Perdana Menteri Algeria, Abdelmalek Sellal telah menamakan Shadad Muhammed Amin dan juga Abdallah sebagai rakyat Kanada yang mendalangi serangan yang mengorbankan 37 tebusan termasuk dua rakyat Malaysia.

Kanada sebenarnya tidak pernah sunyi dengan ancaman keganasan yang didalangi oleh rakyat mereka sendiri. Mengikut kenyataan agensi risikan Kanada CSIS, pada ketika ini seramai 250 rakyat mereka sedang diawasi kerana disyaki terlibat dengan aktiviti keganasan. CSIS juga mengesyaki seramai 60 rakyat Kanada telah menyertai kumpulan radikal lain di Afghanistan, Yemen, Pakistan dan Somalia.

Masalah yang dihadapi oleh Kanada yang mempunyai penduduk imigran yang pelbagai, aktiviti keganasan tidak hanya tertumpu kepada satu kumpulan etnik sahaja. Rakyat mereka yang telah didakwa berasal dari berbagai negara dan keturunan seperti Afrika Utara (termasuk Algeria), Parsi, Arab dan Asia Selatan.

Perdana Menteri Kanada Stephen Harper telah melabelkan kegiatan militan Islam sebagai ancaman keselamatan paling meruncing yang dihadapi oleh negaranya dan sebagai salah satu usaha kekangan beliau telah melancarkan Projek Kanishka pada tahun 2011. Projek yang mengambil masa lima tahun ini memberi tumpuan khas kepada kaedah menangani ancaman militan Islam rakyat Kanada.

Sudah tiba masanya masyarakat antarabangsa menilai kembali strategi menangani keganasan kerana senario telah banyak berubah. Masalah yang dihadapi oleh Kanada bukan satu kes yang terpencil kerana ia juga sedang dihadapi oleh negara maju yang lain.

Rakyat Kanada yang terlibat dengan keganasan adalah daripada kumpulan imigran generasi kedua dan ketiga yang begitu sebati dengan cara hidup majoriti penduduk Amerika Utara.

Jika selama ini AS, Britain, Perancis dan juga Jerman sering membuat tuduhan penduduk imigran yang terlibat dengan keganasan adalah dari kumpulan yang tidak mahu menerima cara hidup negara yang didiami, tetapi hari ini dalil tersebut tidak lagi boleh digunakan.

Menarik dalam hal ini dikaitkan sekali lagi saranan Najib untuk menangani keganasan yang diutarakan dalam wawancara khas CNN. "Pada masa lalu terdapat tindakan bersifat militan yang 'tidak dapat dielakkan', tugas pada masa kini ialah mengadakan perbincangan dengan golongan fundamentalis Islam dan memujuk mereka untuk mengamalkan pendekatan Islam sederhana," tegas beliau.

Jika diterjemahkan saranan tersebut, pendekatan sederhana bukan sahaja perlu dipraktiskan oleh masyarakat beragama Islam, tetapi juga oleh masyarakat antarabangsa apabila berhadapan dengan isu militan Islam.

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 31 Januari 2013

ISU GLOBAL : PERANAN ANTARABANGSA MALAYSIA KIAN MENCABAR


Oleh MUHAMMAD AFIFI ABDUL RAZAK
afifi@uum.edu.my / afifirazak@gmail.com
Pensyarah sains politik, Pusat Pengajian Antarabangsa,
Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa,
Universiti Utara Malaysia.

Kejayaan peranan antarabangsa Malaysia pada hari ini ialah usahanya dalam konteks penyelesaian konflik serantau dan antarabangsa semasa. Sebagai sebuah negara yang cintakan keamanan dan keselamatan sejagat, Malaysia sangat perihatin terhadap pelbagai isu dan konflik yang boleh menjejaskan keamanan negara, serantau dan antarabangsa. Malaysia telah berjaya membuktikan kepada dunia bahawa strategi pengurusan konflik secara aman telah berjaya membantunya menghapuskan ancaman komunis dalam negara.

Di peringkat serantau, Malaysia telah bekerjasama dengan negara-negara yang berjiran dengannya serta menggunakan platform ASEAN bagi menguruskan pelbagai konflik yang berlaku di sekitar sempadannya. Selepas beberapa tahun, usaha diplomasi Malaysia ini telah terbukti berjaya.

Sebagai contoh, peranan Malaysia dalam mengurus dan menyelesaikan konflik di Pulau Mindanao, selatan Filipina telah mendapat pujian daripada banyak pihak, pemerhati antarabangsa serta PBB. Misi diplomasi Malaysia di Pulau Mindanao berakhir dengan termeterainya proses damai antara Bangsamoro dengan kerajaan Filipina.

Berikutan dengan kejayaan ini, Malaysia sedang cuba 'menjual' peranan diplomasiya kepada beberapa buah negara lain yang sedang menghadapi masalah yang sedemikian rupa seperti Myanmar (isu Rohinya) dan Thailand (isu selatan Thai). Yang terkini, Malaysia sedang berusaha sedaya upaya untuk menjadi 'perunding damai' di antara Hamas dan Fatah di Palestin.

Tahniah kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, atas usaha dan keberanian beliau untuk berusaha menjejakkan kaki ke bumi Palestin yang sedang hebat bergolak. Sesungguhnya, kehadiran Najib pasti menjadi pembakar semangat kepada seluruh rakyat Malaysia dan umat Islam sejagat untuk terus berjuang bagi membantu rakyat Palestin yang ditindas oleh rejim Zionis Israel.

Pun begitu, apa yang telah dicapai oleh Malaysia sekarang sebenarnya hanya satu permulaan kepada satu episod baru dalam kancah dunia politik antarabangsa era globalisasi. Apatah lagi, bagi sebuah negara kecil seperti Malaysia yang ingin mencapai status sebagai sebuah 'negara kuasa pertengahan' (middle power state), cabaran yang bakal dihadapinya mulai daripada sekarang dan akan datang adalah semakin mencabar dan berliku.

'Negara kuasa pertengahan' ialah satu konsep yang merujuk kepada status sesebuah negara yang bukan 'besar' dan bukan 'kecil' tetapi boleh berdikari serta mampu memberikan impak penting dalam konteks politik antarabangsa. Malaysia, pada ketika ini sedang mempersiapkan dirinya menjadi sebuah 'negara kuasa pertengahan'.

Sememangnya, usaha dan peranan antarabangsa Malaysia khasnya dalam menyokong idea PBB bagi memastikan keamanan dan keselamatan dunia sejagat menerusi pendekatan penyelesaian konflik secara aman dan tindakan multilateralisme yang dijana menerusi platform PBB telah memperlihatkan tindakan dasar luar Malaysia sebagai bakal sebuah 'negara kuasa pertengahan'.

Dan sekiranya status ini berjaya dicapai oleh Malaysia, ia bakal meletakkan negara ini sebaris dengan 'negara-negara kuasa pertengahan' yang tersohor pada ketika ini seperti Kanada, Brazil, India, Korea Selatan, dan Jepun.

Pendekatan Wasatiyyah yang dianjurkan oleh Malaysia dalam konteks penyelesaian konflik antarabangsa sememangnya merupakan satu pendekatan yang baik dan bijaksana. Banyak negara dunia telah menyambut baik pendekatan ini kerana ia bersifat sangat universal. Jikalau melihat kepada logik akal, tiada siapa pun mahu melihat kemusnahan dan kematian.

Ramai yang pasti bersetuju sekiranya semua konflik dan krisis antarabangsa dapat di selesaikan secara aman tanpa melibatkan kemusnahan dan pertumpahan darah. Tetapi persoalannya, apakah semua pihak yang sedang berkonflik termasuk pihak-pihak tertentu yang berkepentingan serta negara-negara kuasa besar dunia benar-benar bersetuju dengan pendekatan ini?

Dalam hal yang sebegini, bersikap positif dan berbaik sangka adalah sesuatu yang sangat dialu-alukan. Tetapi kalau disingkap sejarah silam politik antarabangsa, kita akan dapati keadaan sebaliknya sedang berlaku dan ia sangat mengecewakan.

Realitinya, dalam konteks pengurusan dan penyelesaian konflik antarabangsa, negara-negara kuasa besar dunia pada hari ini lebih menyukai pendekatan secara kekerasan daripada pendekatan secara aman. Mereka lebih cenderung kepada peperangan yang sudah pasti membawa kepada kemusnahan dunia dan kematian manusia yang tidak berdosa.

Andaian ini boleh disokong dengan beberapa fakta yang sangat menarik untuk difikirkan bersama, sebagai contoh:

(i) Perubahan peranan misi pengaman antarabangsa daripada hanya misi pengaman kepada 'misi campur tangan ketenteraan' (military intervention).

(ii) Peningkatan krisis dan konflik antarabangsa di negara-negara yang menolak demokrasi.

(iii) Peningkatan jumlah misi pengaman antarabangsa sama ada di bawah seliaan PBB dan agensi bukan PBB (seperti NATO, EU dan pertubuhan-pertubuhan serantau).

(iv) Peningkatan jumlah pengeluaran dan penjualan senjata oleh negara-negara kuasa besar dunia.

(v) Peningkatan jumlah pembelian senjata oleh negara-negara membangun dan miskin seperti di Afrika, Asia dan Amerika Selatan.

(vi) Sokongan kuat sama ada oleh PBB dan negara-negara kuasa besar dunia terhadap usaha campur tangan asing dalam konflik di negara-negara membangun (seperti di Iraq, Afghanistan, Syria dan yang terkini di Mali).

PBB, sebagai badan antarabangsa yang bertanggungjawab dalam hal berkaitan dengan tadbir-urus dunia sejagat (global governance) pula semakin hari semakin hilang 'taring'nya. Hari ini, banyak usaha misi pengaman antarabangsa yang sebelum ini diterajui oleh PBB telah 'diswastakan' kepada agensi bukan PBB yang jelas sekali mempunyai pelbagai kepentingan yang terselindung.

Misi pengaman antarabangsa pada hari ini telah hilang sifat collective security dan 'multilateralismenya'. Ia tidak ubah seperti misi untuk mempertahankan kepentingan nasional negara-negara tertentu dan berkepentingan di PBB.

Lihatlah apa yang telah berlaku kepada misi-misi pengaman antarabangsa di beberapa buah negara seperti Bosnia, Somalia dan Rwanda. Ia adalah antara contoh misi-misi pengaman yang gagal sementara krisis di beberapa buah negara lain seperti di Palestin dibiarkan berlarutan.

Banyak yang telah ditulis oleh sarjana-sarjana Barat mengenai sikap negara-negara kuasa besar dunia ini. Sebagai contoh, Michael Pugh dalam artikelnya 'Peacekeeping and Critical Theory' (2004) terbitan Jurnal International Peacekeeping menulis mengenai bagaimana peranan 'New York Orthodoxy' di PBB mencatur perkembangan politik antarabangsa.

Robert Cox dalam artikelnya yang bertajuk 'Critical Political Economy' (1995) menulis mengenai bagaimana institusi kewangan antarabangsa mengatur dan memanipulasi sistem ekonomi antarabangsa supaya lebih menguntungkan negara-negara kuasa besar dunia dan menjadikan negara-negara lain yang bukan Barat untuk kekal menanggung hutang yang tinggi.

Mark Duffield pula dalam bukunya yang bertajuk 'Global Governance and the New Wars: The Merging of Development and Security' (2001) mengatakan bahawa sebenarnya isu global pada hari ini bukanlah sangat mengenai isu terrorisme tetapi sebalik isu bagaimana negara-negara kuasa besar dunia dapat menyuntik fahaman liberalisme dan demokrasi serta membentuk jaringan konflik yang tidak liberal ke seluruh pelosok dunia khasnya di negara-negara yang bukan Barat.

Demikianlah sikap 'talam dua muka' (double-standard) negara-negara kuasa besar dunia terhadap negara-negara lain dalam konteks politik antarabangsa semasa. Ini sebenarnya menjadi satu cabaran besar bagi sebuah negara kecil seperti Malaysia untuk menempatkan dirinya sebagai bakal 'negara kuasa pertengahan' berbekalkan prinsip Wasatiyyah.

Semoga Malaysia berjaya menjadi sebuah negara contoh yang gigih berusaha dengan segala kemampuan yang ada demi memastikan keamanan dan keselamatan dunia sejagat terpelihara daripada 'ancaman' negara atau pihak yang berkepentingan ini.

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 30 Januari 2013

ISU SOSIAL : IKHTIBAR INSIDEN KEHILANGAN KANAK-KANAK


DR. JESSICA ONG HAI LIAW
Timbalan Pengarah Pusat Penerbitan dan Pensyarah Kanan, 
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.

Trauma dengan pelbagai berita dalam beberapa minggu ini melibatkan kehilangan kanak-kanak yang ditinggalkan dalam kereta untuk seketika menjadi satu fenomena yang dapat dirasai oleh semua rakyat Malaysia. Beberapa insiden yang berlaku pada hari ini sudah jadi fobia dan macam berangkai pula kanak-kanak hilang dan yang nyaris hilang. Situasi ini memberi amaran kepada kita bahawa komuniti di Malaysia sekarang dalam zon kurang selamat kerana masyarakat kurang peka dan mula alpa. Di mana sahaja kita berada kini, kita perlu berwaspada dan berhati-hati sepanjang masa kerana sebenarnya ada banyak ekor mata yang mengekori pergerakan dan sentiasa memerhatikan kita. Golongan ini hanya tunggu masa untuk bertindak. Bertindak bukan sahaja melarikan kanak-kanak malah merompak, meragut merangkumi segala jenayah yang kita tidak pernah terfikir mereka tergamak melakukan tanpa memikirkan soal kemanusiaan. Di mana hati nurani manusia dan di mana silapnya?

Pada pandangan saya, sebagai rakyat Malaysia, kita perlu tegur-menegur jika kita ternampak insiden yang tidak kena seperti kanak-kanak yang ditinggalkan dalam keadaan yang bahaya kepada ibu bapanya. Namun, dalam situasi ini, ibu bapa juga harus sedia menerima teguran. Jangan pula yang salah faham dan kecil hati bila ditegur dan dikatakan menyibuk dan jaga tepi kain orang. Itulah keluhan yang saya sering dengar dan akhirnya mereka yang berniat baik ini menjawab biarlah memang itu bukan urusan kita. Jika semua memberikan jawapan yang sama nanti, bagaimana kita dapat mencari penyelesaiannya. Kita memahami perasaan ibu bapa yang kehilangan anak mereka walaupun beberapa minit, kita sudah tidak keruan dan jadi tidak tentu hala, apatah lagi kehilangan dah masuk berminggu-minggu.

Sebagai ibu bapa kadang-kadang kita tidak terkecuali daripada melakukan kesilapan dan alpa seketika kerana memikirkan hanya sekejap sahaja ditinggalkan tidak akan berlaku apa-apa, akhirnya kerana beberapa minit itu kita menjadi sengsara. Jika boleh diputar waktunya, semestinya semua kejadian ini kita tidak mahu berlaku seperti kes yang pernah berlaku kepada Sharlinie dan Nurin Jazmin. Kealpaan kita dikejutkan kembali dengan beberapa insiden tahun ini yang mula memberi amaran kepada kita dan tidak perlulah pada waktu begini kita salah menyalahi lagi di atas kecuaian ibu bapa kerana mereka sudah cukup derita menanggung segala cubaan ini. Apa yang penting ialah kita perlu ingat-mengingati antara satu sama lain supaya jangan tinggalkan anak-anak walaupun seketika.

Kehilangan anak dalam sekelip mata menyentuh jiwa setiap ibu bapa tanpa mengira kaum, bangsa dan agama. Kesepakatan kita bersama turun padang membantu dan mencari seorang kanak-kanak yang hilang iaitu WilliamYau Zhen Zhong berusia 6 tahun dan akhirnya segalanya terjawab dengan penemuan mayat William di Jeti Sungai Sireh di Pelabuhan Klang. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul dan hati saya terdetik dan sayu apabila mendapat berita kematian William sedangkan pada waktu itu saya sedang menaip dalam ruangan ini supaya menyeru semua pihak turun padang mencari William. Saya terbayang wajah William setelah melihat ramai kanak-kanak berbangsa Cina di kompleks beli-belah begitu sibuk bergembira menanti perayaan Tahun Baharu Cina yang akan tiba tidak lama lagi. Bagaimana dengan perasaan ibu bapa William yang sepanjang masa menunggu panggilan telefon yang mengharap khabar gembira dengan penemuan William yang dapat menyambut Tahun Baharu Cina bersama-sama keluarga akhirnya punah.

Kes Tin Song Sheng yang berlaku 17 tahun lalu juga berlaku sebelum Tahun Baharu Cina juga dan belum Song Seng ditemui hingga kini. Penantian itu sememangnya satu penyiksaan yang menyakitkan, apatah lagi jika yang disampaikan berita buruk? Namun ada pihak yang tidak bertanggungjawab menjadikan kes William sebagai main-main. Pengerusi Wanita MCA Selangor, Chew Lee Giok berharap pihak berkuasa memberi peluang dan tidak mencaci ibu bapa William yang menyesal dan menyedari kecuaian mereka. Semua pihak yang telah berganding bahu membantu mencari William tanpa mengira bangsa dan agama mencerminkan negara Malaysia sememangnya mempunyai semangat 1Malaysia.

Kita dikejutkan lagi dengan insiden di Kemaman kerana sangkaan kita pada waktu malam sahaja yang berbahaya namun di waktu pagi dalam pukul 10:30 pagi, sepasang suami isteri yang berhenti di stesen minyak kerana anaknya yang masih tidur di dalam kereta untuk ke tandas dilarikan oleh suspek. Nasib baik ada insan bernama Saufi Sukardi yang mengejar suspek. Sikap Saufi perlu dipuji. Itulah peranan sebagai rakyat yang sama-sama membantu memerangi jenayah. Insiden sebegini kita jadikan iktibar bersama dengan dijadikan garis panduan supaya kita lebih berhati-hati. Beberapa minggu ini, kita berkesempatan bercuti dengan beberapa perayaan penting terutama bersama-sama anak-anak kita. Tidak kira ke mana sahaja, kita perlu berwaspada dan jangan biarkan kanak-kanak keseorangan walaupun hanya sesaat. Ayuh! selagi kita mampu, kita luangkan sedikit masa untuk sama-sama memikirkan cara-cara menangani masalah jenayah yang semakin menjadi-jadi. Kita sentiasa beringat "Pelanduk selalu melupakan jerat tetapi jerat tidak pernah melupakan pelanduk".

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 29 Januari 2013

ISU UMUM : CABARAN TANGANI TEBUSAN


Oleh NURUL ANUAR KARI

Peristiwa keganasan yang melibatkan penculikan dan penahanan tebusan semakin kerap kedengaran dalam dunia 'tanpa sempadan' kini. Rakyat Malaysia juga tidak terkecuali sama ada menjadi tebusan di dalam atau luar negara, mahupun diculik di dalam negara sebelum dilarikan ke tempat lain bagi menuntut wang tebusan.

Walaupun kejadian melibatkan warganegara Malaysia tidak banyak dan terhad, catatan kes terus meningkat berikutan suasana semasa memudahkan rakyat tempatan tinggal, belajar atau bekerja di luar negara.

Ini mendedahkan mereka kepada bermacam kebarangkalian yang sama dihadapi penduduk setempat di tempat tersebut termasuk bencana alam, ancaman pengganas, masalah perundangan, pergeseran sosial, jenayah dan bermacam lagi.

Jika situasi tebusan berlaku di dalam negara, maka semuanya bergantung kepada kerajaan dan pihak berkuasa tempatan untuk menguruskannya mengikut cara tersendiri.

Namun, jika berlaku di luar negara ataupun jika rakyat Malaysia diculik dan dibawa keluar, semuanya bergantung kepada pihak berkuasa negara terlibat memandangkan ia melibatkan batasan bidang kuasa dan hubungan diplomatik antara kerajaan kedua-dua negara.

Rekod pengurusan situasi tebusan menunjukkan pihak berkuasa Malaysia lebih gemar memilih cara lembut melalui rundingan bagi mengurangkan risiko kepada tebusan daripada serbuan bersenjata yang diamalkan pihak berkuasa di beberapa negara lain.

Bagaimanapun, sebarang tindakan perlu disesuaikan mengikut keadaan dengan keutamaan paling tinggi adalah untuk mendapatkan kembali rakyat Malaysia dalam keadaan selamat ke pangkuan keluarga mereka.

Ada kalanya tindakan yang diambil gagal menyelamatkan kesemua mangsa tebusan, ada ketika kejayaan besar yang boleh dibanggakan dan ada juga masanya kerajaan dan pihak berkuasa hanya menjadi pemerhati, mengharapkan pihak berwajib di negara terbabit dapat melakukan yang terbaik untuk semua.

Di penghujung hari, susah atau senang sedih mahupun gembira tetap dikongsi bersama setiap rakyat negara ini yang mengakui dirinya warganegara Malaysia tanpa mengira perbezaan kaum, agama, pangkat dan harta.

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 3 Februari 2013