25 November 2025

MENGUKIR JASA DI SEKOLAH PEDALAMAN


Dewasa ini, tidak ramai guru baharu yang sanggup menerima cabaran penempatan jauh dari bandar. Namun kisah seorang guru bernama Farihin membuktikan bahawa kekuatan seorang pendidik tidak terletak pada tempat dia bermula, tetapi pada bagaimana dia mengubah persekitarannya. Kisah ini bukan sekadar tentang pendidikan, tetapi tentang pengorbanan, cinta seorang anak, dan semangat perjuangan yang tidak mudah menyerah.

Sejak sedekad yang lalu, Farihin menerima surat penempatan pertamanya ke Sekolah Kebangsaan Zulkarnain, sebuah sekolah kecil terletak jauh di pedalaman. Perjalanan ke sekolah itu memakan masa hampir 10 jam menaiki bot dan pacuan empat roda, merentasi jalan berlumpur dan sungai yang dalam. Pada mulanya, ramai rakan seangkatannya menasihatkan dia menolak penempatan tersebut.

Namun Farihin hanya tersenyum dan berkata,
“Saya menjadi guru bukan hanya untuk mengajar di tempat yang mudah, tetapi untuk berbakti di tempat yang memerlukan.”


Permulaan yang Menguji Jiwa

Pada awal tiba di sekolah, keadaannya sangat mencabar. Blok kelas retak, makmal tiada, elektrik tidak stabil, dan capaian internet hampir mustahil. Murid-murid datang dengan pakaian sederhana, sebahagian tanpa kasut. Ada yang berjalan hampir dua jam setiap hari untuk hadir ke sekolah.

Namun semangat mereka menyentuh hati Farihin. Dia melihat sinar mata murid yang mahu belajar, meskipun kekurangan. Ada murid yang hanya membawa sebatang pensel pendek, tetapi tetap duduk di depan kelas agar mudah memahami apa yang diajar.

Bertitik tolak daripada hal ini, Farihin berazam ingin menjadikan SK Zulkarnain sebuah sekolah pedalaman yang mampu berdiri sebaris dengan sekolah bandar.


Menjadi Guru, Pembina Harapan

Farihin mula mengajar tanpa banyak sumber. Dia menghasilkan bahan bantu mengajar menggunakan kayu hutan dan kotak terpakai, melukis peta dunia di dinding kayu menggunakan kapur lama, dan membuka kelas malam menggunakan lampu pelita apabila elektrik terputus.

Pada masa yang sama, dia turun padang membantu ibu bapa murid membersihkan kawasan sekolah setiap hujung minggu. Kepada masyarakat kampung, beliau bukan hanya “Cikgu Farihin”, tetapi menjadi anak angkat kampung itu.

“Jika kita mahu murid berubah, guru perlu berubah dulu,” katanya dalam satu mesyuarat sekolah.


Perubahan Mula Terlihat

Selepas tiga tahun berkhidmat, SK Zulkarnain mula menunjukkan peningkatan:

  • Keputusan UPSR meningkat secara konsisten

  • Murid mula memenangi pertandingan bercerita peringkat daerah

  • Sekolah menerima sumbangan daripada agensi luar selepas Farihin menghantar proposal

Tambahan pula, beliau memperkenalkan Program Tunas Harapan, membimbing murid pedalaman mencapai impian mereka. Farihin sendiri membiayai sebahagian perbelanjaan murid ke pertandingan.

Pada tahun keenam, sekolah yang dahulu sunyi kini dikenali sebagai “SK kecil yang memiliki semangat besar”. Farihin dijemput memberi ceramah di beberapa daerah tentang pendidikan jiwa dan hati. Dia sering berkata,

“Guru yang hebat bukan yang mengajar di sekolah terbaik, tetapi yang menjadikan sekolah biasa luar biasa.”


Ujian Terbesar Selepas Kejayaan

Walaupun sekolah makin dikenali, pada tahun kesepuluh, Farihin menerima berita yang meruntun hati. Ibunya di negeri kelahirannya, Negeri Terbang Helang, disahkan lumpuh selepas diserang angin ahmar.

Suatu malam, selepas selesai kelas tambahan, dia duduk sendirian di beranda rumah guru yang sederhana. Hatinya berkocak. Di depan matanya terbayang wajah murid-murid yang perlukan bimbingan, tetapi dalam fikirannya bergema suara ibu memanggilnya pulang.

Dia memandang langit gelap sambil berbisik,
“Selama ini aku berjuang untuk anak orang lain, kini tiba masanya berjuang untuk insan yang melahirkan aku.”


Perpisahan yang Menggores Jiwa

Dalam majlis perpisahannya, seluruh warga sekolah dan kampung hadir. Ada ibu bapa yang menangis, ada murid yang memegang erat tangannya.

Seorang murid bernama Adi berkata dengan sebak,
“Cikgu selalu ajar kami jangan menyerah. Tapi sekarang cikgu tinggalkan kami…”

Farihin tersenyum dan menunduk sebelum menjawab,
“Saya tidak tinggalkan kamu, saya titipkan semangat untuk kamu teruskan perjuangan. Ingat pesan saya, walau di mana kamu berada, bawa ilmu, pulang dengan kejayaan.”

Majlis itu dipenuhi air mata. Banner tertulis “Terima kasih Cikgu Farihin – 10 Tahun Menyemai Harapan”. Ketika melangkah ke kenderaan untuk pulang, seluruh murid berdiri sambil melaungkan,
“Kami janji akan berjaya, cikgu!”


Perjuangan Masih Hidup

Kini Farihin kembali ke tanah asal. Dia menjaga ibunya sepenuh masa sambil terus berkongsi ilmu secara dalam talian dengan guru pedalaman. SK Zulkarnain masih berdiri megah, dan semangatnya masih hidup.

Setiap kali menerima keputusan cemerlang UPSR, sekolah akan menghantar mesej ringkas kepadanya:

“Cikgu, perjuangan cikgu masih bernafas di sini.”



Kisah Farihin membuktikan bahawa guru mampu mengubah hidup orang lain meskipun yang dimilikinya hanya semangat dan keikhlasan. Perjalanannya adalah bukti bahawa pengorbanan guru tidak dihitung pada jarak penempatan, tetapi pada sejauh mana ia meresap ke dalam jiwa murid.

“Guru sejati tidak hanya membina manusia semasa mengajar, tetapi terus hidup dalam ingatan manusia selepas pergi.”

Semoga kisah ini menjadi inspirasi kepada semua guru baharu. Jika anda ditempatkan di pedalaman, ingatlah:

Datang dengan azam, berjuang dengan sabar, pulang dengan sejarah.



GURU BAHARU : INSAN TERPILIH YANG DITEMPATKAN DI SEKOLAH PEDALAMAN


Dewasa ini, isu penempatan guru baharu di kawasan pedalaman sering menjadi perbincangan dalam kalangan warga pendidikan. Dalam meniti kehidupan pada marcapada, ada yang menerima surat penempatan dengan hati terbuka, namun tidak kurang juga yang bergelut dengan perasaan bimbang dan gusar. Sehubungan dengan itu, izinkan saya berkongsi titipan hati daripada pengalaman hidup seorang anak pedalaman yang pernah berada di tempat yang sama seperti anda.

Umum mengetahui bahawa apabila kita memohon menjadi guru, kita harus sedar penempatan pertama bukan pilihan kita. Semasa di temuduga pun, salah satu soalan yang ditanya, "Sanggupkah anda ditempatkan di sekolah pedalaman yang serba kekurangan?" Ramai yang menjawab sanggup kerana memohon sebab minat. Setelah ditempatkan, seseorang itu harus bersedia dan tahu cara  membawa diri di sekolah tempat kita ditempatkan. Ingatlah, menurut tokoh pendidikan terkenal, Tan Sri Dr Abdul Shukor Abdullah, “Guru cemerlang bukan dilahirkan di sekolah yang lengkap kemudahan, tetapi di sekolah yang menuntut kesungguhan.” Oleh sebab itu, jika anda ditakdirkan berbakti di kawasan pedalaman, yakinlah bahawa anda merupakan insan terpilih.

Untung menjadi pendidik di sekolah pedalaman kerana anak anak pedalaman sangat menghormati guru. Di samping itu, ibu bapa mereka juga amat menghargai kehadiran pendidik kerana mereka dahagakan ilmu dan percaya bahawa pendidikan mampu membina kehidupan yang lebih baik. Persis kata peribahasa Melayu, ilmu pelita hidup cahaya sepanjang zaman. Apabila dimarah mereka tidak melawan, apabila ditegur mereka patuh peraturan. Hati mudah tersentuh apabila melihat mereka berpakaian lusuh, namun semangat datang ke sekolah untuk belajar tidak pernah rapuh. Perasaan empati ini hanya lahir dalam kalangan guru yang benar-benar berjiwa pendidik. 

Empat puluh tahun dahulu, saya sendiri bersekolah di kawasan pedalaman di Ulu Katibas Song. Asrama tiada, ibu bapa kami bina pondok di kawasan sekolah secara bergotong royong tempat kami tinggal. Keadaan ini berlaku beberapa tahun sekitar 1980-an. Seingat saya, majoriti guru yang mengajar kami ialah guru sandaran tidak terlatih kerana Sarawak kekurangan guru ketika itu. Walaupun mereka tidak memiliki kelulusan profesional, kesungguhan dan keikhlasan mereka bagaikan cahaya dalam kegelapan. Kami berkembang dengan amat baik hasil didikan dan asuhan mereka, daripada tidak tahu membaca, kami tahu membaca, menulis, dan mengira. 

Apabila saya dan rakan-rakan memasuki alam sekolah menengah, majoriti guru kami terdiri daripada guru dari Semenanjung, terutamanya dari Kelantan dan Terengganu. Pada masa itu, tiada jalan darat ke Kapit. Sebaliknya, guru-guru tersebut  menaiki bot ekspres merentasi sungai deras semata-mata untuk menabur bakti. Menurut Albert Einstein, “It is the supreme art of the teacher to awaken joy in creative expression and knowledge.” Guru guru ini bukan sahaja mengajar kami dengan tekun, malah menyalakan semangat untuk berjaya. Mereka berkhidmat dengan penuh dedikasi hingga melahirkan ramai anak-anak pedalaman seperti kami berjaya dalam pelajaran dan kehidupan. 

Lebih lebih lagi, ramai daripada kami memperoleh keputusan 5A dalam STPM dan akhirnya berjaya ke universiti. Sebagai contoh, semasa cuti sekolah, ramai antara kami tidak dapat pulang ke kampung kerana jarak yang jauh dan kos yang tinggi. Pada masa yang sama, guru guru inilah yang menjaga kami, malah membawa kami pulang ke rumah mereka dan menyediakan makanan yang dimasak sendiri. Tindakan itu tidak pernah kami lupakan. Seperkara lagi, yuran peperiksaan SRP, SPM dan STPM dahulu tidak percuma. Saya sendiri pernah dibantu oleh seorang guru yang membayar yuran peperiksaan saya. Saya berasa amat bersyukur, tanpa bantuan beliau, mungkin saya telah berhenti sekolah. 

Lanjutan daripada itu, sehingga kini kami masih berhubung dengan guru-guru tersebut. Walaupun kebanyakannya telah kembali ke kampung halaman dan ada yang bersara, jasa mereka tetap hidup dalam doa kami. Pada setiap sujud, saya masih menyebut nama mereka. Tanpa mereka, saya tidak berada di sini sebagai seorang pendidik.

Secara tuntas, kepada guru baharu yang ditempatkan di kawasan pedalaman, terimalah amanah ini dengan hati yang lapang. Selagi mana anda memiliki roh guru, setiap cabaran akan menjadi kekuatan. Menurut Hellen Keller, “The only thing worse than being blind is having sight but no vision.” Maka datanglah dengan visi, berkhidmatlah dengan hati. Akhir kata, nikmat menjadi guru di pedalaman tidak dapat digambarkan dengan kata kata. Jika berada di bandar memberi keselesaan, mengajar di pedalaman memberi makna kehidupan. Sebagai penghias bicara, yakinlah bahawa anda tidak dihantar kerana tiada tempat lain, tetapi anda diutus kerana ada jiwa yang menanti sentuhan ilmu anda.

“Guru sejati tidak hanya mengajar di mana dia ditempatkan, tetapi menghidupkan jiwa tempat dia berada.”

GURU BAHARU: KETIKA PENEMPATAN MENJADI UJIAN, ROH PENDIDIK MENJADI KEKUATAN

 


Saya masih ingat saat seorang guru muda datang menemui saya dengan wajah resah. Di tangannya, surat penempatan yang sepatutnya membawa kegembiraan, tetapi sebaliknya menghadirkan kegusaran. “Tuan pengetua,” katanya perlahan, “saya mahu jadi guru… tetapi sekolah itu terlalu jauh, tiada kemudahan asas, rumah guru pun usang. Saya tidak pernah hidup dalam keadaan begitu.”

Saya tidak menyalahkannya. Realitinya, ramai guru baharu datang daripada latar belakang yang selesa. Tidak pernah merasa hidup tanpa kemudahan, tidak biasa berhadapan kesusahan. Apabila dimaklumkan penempatan di kawasan pedalaman,  jalan berlumpur, tiada liputan internet stabil, bekalan elektrik dan air tidak menentu, tempat tinggal guru yang tidak diselenggara bertahun-tahun, perasaan takut mula timbul. Ada yang menolak penempatan bukan kerana tidak mahu menjadi guru, tetapi kerana belum bersedia menghadapi realiti hidup sebagai pendidik di kawasan yang serba kekurangan.

Walau bagaimanapun, suka saya mengingatkan anak-anak guru baharu sekalian,  di sinilah titik mula seseorang benar-benar menjadi guru. Menjadi guru bukan sekadar menerima amanah mengajar mata pelajaran. Ia adalah keputusan untuk hadir membawa sinar kepada anak-anak yang mungkin tidak pernah berpeluang melihat dunia luar. Tugas guru bukan hanya di papan putih, tetapi pada hati dan jiwa murid. Kadang kala, murid yang paling memerlukan guru bukan berada di sekolah yang serba lengkap  tetapi di sekolah yang terpinggir dan dilupakan.

Kerjaya guru adalah kerjaya luar biasa. Kita membentuk insan, melentur akhlak, dan membina masa depan. Guru tidak sekadar menyampaikan ilmu, tetapi menanam harapan. Pendidikan bukan hanya tentang peperiksaan, tetapi tentang kehidupan. Anak-anak pedalaman yang kita risaukan itu, sebenarnya setiap hari mengharungi lebih banyak cabaran daripada kita. Mereka datang ke sekolah bukan kerana keselesaan, tetapi kerana percaya pada pendidikan. Mereka menunggu kehadiran seorang guru yang mampu mengubah takdir mereka.

Hakikatnya, tugas guru tidak mudah. Beban kerja, tuntutan kurikulum, tanggungjawab sosial, semuanya datang beriringan. Akan tetapi tugas ini juga tidak susah jika kita benar-benar memiliki roh seorang pendidik. Roh guru ialah kesabaran ketika tiada yang memahami, keikhlasan ketika tiada yang melihat, dan ketabahan ketika tiada yang memuji. Guru yang memiliki roh pendidik tidak bertanya “Mengapa aku ditempatkan di sini?”, sebaliknya berkata, “Apa yang boleh aku lakukan untuk tempat ini?”

Saya pernah melihat guru yang pada mulanya mahu menolak penempatan, tetapi apabila memilih untuk menerima dengan hati yang lapang, akhirnya menjadi inspirasi. Mereka bukan sahaja meningkatkan pencapaian akademik sekolah, malah berjaya mengubah landskap pendidikan setempat. Dari kekurangan lahirlah kreativiti, dari kesempitan timbulnya kebijaksanaan, dan daripada cabaran lahirnya kekuatan.

Jika hari ini anda sedang memegang surat penempatan dengan hati yang berat, lihatlah ia bukan sebagai beban, tetapi sebagai peluang. Mungkin sekolah itu jauh, kemudahannya terhad, dan kedudukannya terpencil. Tetapi di sanalah ada anak-anak yang setiap hari berdoa agar hadir seorang guru yang mampu menyentuh masa depan mereka. Mungkin kerana kehadiran anda, seorang anak kampung akan menjadi doktor. Mungkin kerana ajaran anda, seorang murid akan menjadi pemimpin. Dan mungkin kerana keikhlasan anda, lahirnya seorang pendidik hebat suatu hari nanti – diri anda sendiri.

Jangan takut menghadapi kesusahan kerana kesusahan mendidik hati menjadi cekal. Jangan gentar melalui cabaran kerana cabaran membentuk jiwa menjadi kuat. Terimalah penempatan itu bukan kerana terpaksa, tetapi kerana percaya bahawa Allah mengatur perjalanan seorang guru dengan penuh hikmah.

Dan suatu hari nanti, apabila anda menoleh ke belakang, melihat sekolah yang dahulu usang kini berubah, melihat murid yang dahulu pemalu kini berjaya – anda akan tersenyum dan berkata dalam hati:

“Inilah saat aku tidak hanya bergelar guru… tetapi menjadi guru dengan jiwa.”