JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



11 Disember 2011

ISU UMUM : LIMA PEMANGKIN PERTAHANAN NEGARA

Oleh Azmi hassan


Bukan  menjadi rahsia lagi Singapura memperuntukkan perbelanjaan perolehan aset pertahanan yang amat besar walaupun berada dalam rantau yang agak stabil dan jarang melalui konflik ketenteraan yang ekstrem. Pulau tersebut yang hanya sebesar Perlis dan mempunyai penduduk seramai 5.2 juta dijangka akan membelanjakan hampir RM71.3 bilion untuk membeli pesawat peronda, helikopter dan peralatan tentera lain menjelang 2015. Begitu juga dengan bajet pertahanan tahunan Singapura jauh di hadapan dengan menyediakan peruntukan lebih dari RM30 bilion setiap tahun berbanding dengan Malaysia hanya RM2 bilion, satu perbezaan yang begitu ketara. Peruntukan tahunan pertahanan Singapura yang berada dalam lingkungan 5 hingga 6 peratus Keluaran Dalam Kasar Negara (KDNK) adalah antara yang sepuluh tertinggi di dunia. Tetapi jika dikaitkan dengan per kapita pula, maka peruntukan tersebut adalah kedua tertinggi di dunia iaitu hanya di belakang Israel. Begitu juga jika dikaitkan dengan jumlah jet pejuang F-15 dengan nisbah keluasan negara, Singapura dalam kes ini berada jauh di hadapan di ikuti oleh Israel dan negara-negara lain yang mempunyai F-15.

Hakikatnya adalah segala apa jua yang berkaitan dengan pertahanan Singapura, statistik dan fakta menggambarkan sesuatu yang ekstrem. Tetapi anehnya rakyat mereka menerima hakikat tersebut sebagai keperluan untuk melangsungkan kemajuan negara mereka. Tetapi begitu ironis sekali kerana sebilangan rakyat Malaysia tidak mempunyai persepsi pertahanan yang selari seperti mana yang dimiliki oleh rakyat Singapura. Sesetengah pihak di Malaysia begitu gemar mencampur-adukan isu pertahanan dengan politik sehinggakan mengaburi fakta semata-mata kepentingan agenda politik masing-masing. Pihak pembangkang terutama sekali DAP sering mempertikaikan keupayaan aset pertahanan terbaru kapal selam negara iaitu KD Tun Razak dan KD Tunku Abdul Rahman. Begitu juga dengan Pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa (LIMA) yang dilangsungkan setiap dua tahun di Pulau Langkawi bagaikan dijadikan kambing hitam dan sumber untuk mengkritik kerajaan sebagai satu usaha yang membazir dan tidak memberi faedah kepada negara dan rakyat. Secara tersuratnya sememangnya LIMA boleh ditafsirkan sebagai pertunjukan aset pertahanan terkini dan termaju kerana itu adalah sebahagian dari objektif yang telah ditentukan. Tetapi apa yang lebih penting adalah habuan tersirat yang disumbangkan oleh LIMA tetapi sering diketepikan oleh pihak yang mengkritik.

DIUNGKITKAN

Menarik jika diungkitkan titah Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail ketika baginda melakukan lawatan kerja ke LIMA beberapa hari lepas. Baginda bertitah supaya industri pertahanan negara perlu lebih peka kepada perubahan landskap keselamatan supaya ia sentiasa ke hadapan dan kekal bersaing dalam dunia yang semakin mencabar. "Sebagai tambahan terhadap aspek keselamatan, ia mempengaruhi permintaan sistem pertahanan dan kelengkapan lebih canggih dan berteknologi tinggi," tambah baginda. Pandangan Raja Muda Perlis adalah selari dengan pengasas LIMA iaitu bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad yang menegaskan sejak pameran tersebut mula dianjurkan pada tahun 1991, ia telah berjaya mengembangkan sektor industri pertahanan tempatan khususnya yang berkaitan dengan aeroangkasa. Industri aeroangkasa negara bagaikan tidak wujud terutama sekali pada tahun 1970 dan 1980-an dan tidak begitu banyak menyumbang kepada KDNK. Bukan itu sahaja, LIMA telah dipergunakan sebaik-baiknya oleh industri aeroangkasa tempatan untuk melangsungkan kerjasama pintar dengan syarikat aeroangkasa yang lebih maju.

Industri aeroangkasa negara telah menyumbang RM12.7 bilion atau 3.6 peratus KDNK pada tahun 2002 dan dijangkakan meningkat sehingga 8 peratus menjelang tahun 2015. Malaysia sudah tentu tidak mahu ketinggalan dalam industri aeroangkasa walaupun penuh dengan cabaran tetapi memberikan pulangan yang lumayan sekali. Tetapi apa yang penting ialah industri ini dilihat bukan sahaja sebagai pemacu ekonomi sesebuah negara tetapi juga dianggap sebagai faktor penting penentuan sistem pertahanan dan kedaulatan sesebuah negara. Pada ketika ini industri aeroangkasa negara diwakili oleh hampir 200 syarikat yang dianggap sebagai bilangan yang besar bagi sebuah negara yang kecil. Antara pemain utama industri aeroangkasa negara ialah Composite Technology Research Malaysia (CTRM), Airod Sdn. Bhd, Astronautic Technology Sdn. Bhd. (ATSB) dan Zetro Aerospace yang masing-masing mempunyai kekuatan dalam bidang tertentu. Singapura sebaliknya tidak mempunyai industri aeroangkasa yang kuat seperti Malaysia tetapi kelemahan tersebut ditimbal balas dengan bajet pertahanan yang lumayan.

Umpamanya sistem pertahanan peluru berpandu Iron Dome yang dibangunkan oleh Rafael Advanced Defense System Israel adalah dipercayai dibiayai sebahagiannya oleh Singapura. Israel menghebohkan bahawa Iron Dome dibentuk untuk mempertahankan dari serangan roket Qassam and Katyusha yang berpunca dari Genting Gaza. Tetapi jika benar Singapura telah membiayai Iron Dome maka spesifikasi peluru berpandu tersebut sudah pasti mengikut kehendak republik tersebut. Sebaliknya Malaysia tidak boleh mengharapkan pengamalan strategi seperti Singapura untuk membangunkan sistem pertahanan kerana tidak mempunyai peruntukan pertahanan yang lumayan. Tidak ada cara lain selain dari mengharapkan industri pertahanan tempatan yang berkait rapat dengan bidang aeroangkasa untuk memastikan kedaulatan negara tidak diceroboh. Satu perkara yang menarik ialah Singapura telah meletakkan asas kemakmuran industri pertahanan mereka sebagai salah satu faktor utama doktrin pertahanan yang mementingkan konsep cegah rintang sebagai asas kekuatan mereka. Malah tidak keterlaluan jika diandaikan kemakmuran industri pertahanan adalah lebih penting berbanding strategi diplomasi sebagai penentu kedaulatan Singapura.

LIMA sepatutnya digunakan sebaik-baik sebagai landasan untuk melonjakkan industri pertahanan negara kerana keunikannya yang merangkumi sistem pertahanan laut, udara dan juga darat yang mampu menarik perhatian dunia. Mahu tidak mahu rakyat Malaysia perlu menerima hakikat bahawa kedaulatan negara berkait rapat dengan sistem pertahanan negara. Pilihan Malaysia agak terhad kerana tidak mampu membuat perolehan aset pertahanan mengikut kemahuan. Negara perlu bergantung kepada kekuatan industri pertahanan tempatan terutama sekali bidang aeroangkasa. Landasan LIMA adalah pemangkin terbaik dan paling optimum untuk merealisasikan hasrat tersebut. Sudah tiba masanya rakyat membuat anjakan dan perubahan daripada sikap pasif dan negatif kepada sikap lebih prihatin terhadap hal ehwal yang berkait rapat dengan isu pertahanan negara. Tidak salah untuk mempersoalkan strategi dan jumlah peruntukan pertahanan negara tetapi jangan sampai ke tahap memperlekehkan atau mempersenda apa yang dimiliki.

SUMBER
MINGGUAN MALAYSIA
11 DISEMBER 2011



ISU UMUM : KEMALANGAN TERMAHAL DI DUNIA

Oleh Hafizahril Hamid


Pada Ahad lepas berlaku satu kemalangan yang dikhabarkan sebagai kemalangan termahal di dunia. Ini kerana ia melibatkan 14 buah kenderaan dan lapan darinya adalah terdiri daripada kereta Ferrari, sebuah Lamborghini, dua buah Mercedes keluaran terbaru, sebuah kereta Nissan GTR dan Toyota Prius hibrid. Kejadian berlaku di wilayah Shimonoseki, di tenggara Jepun. Berdasarkan harga semua kenderaan mewah yang terlibat dianggarkan ia berjumlah 300 juta Yen (RM12.07 juta). Menurut pihak berkuasa, kenderaan mewah yang terlibat sedang dipandu laju melebihi 160 kilometer sejam, dua kali ganda had laju yang dibenarkan di lebuh raya Chugoku. “Keadaan ketika itu yang dilaporkan hujan gerimis telah mengakibatkan permukaan jalan agak licin tetapi kenderaan mewah tersebut yang sedang berkonvoi tidak mengendahkan keadaan tersebut dan saling memecut antara satu sama lain,” kata seorang saksi yang berjaya mengelak daripada terlibat dalam kemalangan itu. Akibatnya seorang pemandu Ferrari telah hilang kawalan dan memasuki lorong sebelah sebelum berpusing-pusing dan merempuh pembahagi jalan.


Kesemua pemandu ini merupakan ahli sebuah kelab pengumpul kenderaan mewah tetapi malangnya pemilik kereta Honda Prius Hibrid itu berada di tempat yang salah pada waktu tidak sesuai. Sepuluh orang lelaki dan seorang perempuan telah dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan namun tiada di antara mereka yang cedera serius. Kesemua ahli kelab ini dalam perjalanan dari bandar Kyushu ke Hiroshima sambil memandu laju dan akhirnya terlibat dalam kemalangan yang dilaporkan polis sebagai ‘satu perkumpulan anggota yang huru-hara’. Bagaimana empat anggota kelab kereta mewah itu berjaya mengelak dari kemalangan ini. Mereka dapat mengelak rempuhan serta merempuh kereta yang terlibat walaupun ketika itu sedang memandu laju. Bagaimanapun pemandu kereta yang hilang kawalan dan menjadi punca kemalangan dikenalpasti sebagai seorang ahli perniagaan dari Fukuoka berusia 60 tahun. Lelaki ini jika didapati bersalah mungkin dipenjarakan selama tiga bulan dan denda. Berikut dinyatakan antara kemalangan melibatkan kereta paling mahal yang pernah berlaku sebelum ini.

SUMBER
MINGGUAN MALAYSIA
11 DISEMBER 2011