JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



16 Januari 2012

ISU IPT : DEMONSTRASI MAHASISWA, USAH BERTINDAK DI LUAR BATASAN

Oleh Ruhaiza Rusmin


Usia masih mentah dan tiada pengalaman hidup, namun segelintir mahasiswa sanggup menggadai masa depan dan pengajian belum tamat semata-mata terlalu taksub mengikut kata hati. Mengetepikan akal waras dan matang untuk membuat pertimbangan, mereka lantang bersuara menyatakan hasrat melakukan perubahan biarpun hakikatnya ia tidak semudah memetik jari.  Lebih berani, mereka cuba bermain api dengan membuat tuntutan tidak masuk akal sehingga memberi persepsi negatif, apakah golongan itu mudah diperguna atau dipengaruhi orang lain? Apakah perjuangan dan perubahan dikehendaki itu lebih penting daripada melunaskan tanggungjawab mereka sebagai seorang pelajar? Apakah selama ini institusi terlalu tegas dan langsung tidak berkompromi hingga golongan terbabit perlu melanggar undang-undang? Atau adakah mereka hanya mengikut membuta tuli dan sanggup bertindak agresif kerana berasakan diri cukup hebat bergelar mahasiswa?

Presiden Kolej Poly-tech Mara, Datuk Yusoff Harun, berkata mahasiswa perlu menjadi golongan yang boleh dibanggakan dengan kecemerlangan dan kematangannya bukan yang mudah diperkotak-katik sesuka hati pihak yang mempunyai agenda tersendiri. Menurutnya, amat malang dan memalukan apabila mereka bertindak melampau dan di luar batasan kerana bukan saja boleh digambarkan sebagai golongan cetek akal malah senang dimanipulasi. Mahasiswa adalah golongan terpilih dan perlu mempunyai prinsip yang tidak boleh digugat orang lain hanya dengan isu remeh. Mereka ada karisma tersendiri dan masyarakat juga memberi sanjungan dan pengiktirafan. Malangnya, itu tidak berlaku pada segelintir mahasiswa yang berasakan diri hebat dan tidak boleh dicabar. Hakikatnya, mereka masih teraba-raba mencari masa depan. Atas maksud tertentu, mereka berjuang dengan alasan mahu membuat perubahan sedangkan perjuangan perlu berpaksikan pada tujuan asal dan jangan dicampur-aduk dengan perkara lain.

Akhir-akhir ini negara terkejut dengan aksi demokrasi liar segelintir mahasiswa yang ‘memberontak’ inginkan hak kebebasan biarpun permintaan itu tidak munasabah. Mereka mengandaikan diri tertindas dan menjadi mangsa birokrasi selain mengutarakan kemahuan diberi lebih kebebasan akademik. Persoalannya, kebebasan akademik bagaimanakah yang diingini hingga sanggup berdemonstrasi, mengganggu ketenteraman awam dan mencemarkan nama golongan intelektual. Sekali gus memberi persepsi tidak baik dengan tanggapan mereka golongan ekstremis yang mahu menggugat keamanan negara selain begitu mudah melatah biarpun hanya dijolok dengan isu remeh. Mengulas tindakan itu, beliau menggambarkannya sebagai satu ‘drama’ yang harus ditamatkan segera kerana bakal merugikan masa depan mahasiswa. Sejak dulu, mahasiswa memegang gelaran ‘mereka yang dihormati’, mengapa mesti mencalarkan identiti itu dengan perjuangan belum pasti? Buka minda dan berfikir dengan matang setiap masalah ada penyelesaiannya. Setiap perbuatan perlu selari dengan taraf pendidikan, daya intelektual, penerimaan masyarakat dan sebagainya. Tindakan melulu bukan saja merugikan malah menyebabkan masalah baru timbul hingga membabitkan isu lain.

Janganlah kerana terlalu mengikut kata hati, segalanya tergadai dan menjadi sia-sia. Perjuangan menuntut ilmu itu lebih penting dengan imej mahasiswa berbanding tindakan radikal,” katanya mengakui antara punca golongan itu bertindak agresif kerana kurang mendapat fakta jelas mengenai sesuatu perkara atau diprovokasi pihak lain. Secara amnya, mahasiswa biasa dan tiada kepentingan tidak akan bertindak sedemikian. Mungkin mereka yang mudah ‘melatah’ ini ada faktor di sebaliknya hingga berani melanggar undang-undang. Pihak pengurusan institusi perlu memberi penjelasan jelas, mudah dan telus kepada mereka supaya dapat gambaran jelas. Dalam usia muda, mereka gemar bertindak mengikut emosi berbanding rasional akal. Agresif mahasiswa, akuinya juga adalah sifat semula jadi terutama jika permintaan mereka ditolak atau diperlekehkan namun bukan semua mahu menggadaikan masa depan hanya kerana mengikut emosi.  Hanya segelintir saja yang beremosi dan mahu menunjukkan diri mereka hebat sedangkan sebahagian besarnya masih berfikir waras. Bayangkan, jika mempunyai senarai ‘rekod’ yang tidak elok, apakah masyarakat, industri atau majikan mahu menerima mereka?

Justeru sebelum bertindak, berfikir panjang, jangan mudah terpengaruh atau mengikut darah muda kerana belum tentu perjuangan itu berhasil. Ditanya adakah kebangkitan itu juga disebabkan peristiwa yang melanda beberapa negara di dunia, beliau berkata, mahasiswa di negara ini tidak boleh disamakan dengan negara luar. Perjuangan di sana lebih tertumpu pada kehendak perubahan drastik atas faktor tertentu namun di negara ini keadaannya berbeza. Jika berpandangan jauh, mereka akan mengelak diri terbabit aktiviti ini kerana ia merugikan. Paling penting, selesaikan pengajian dulu sebelum membabitkan diri dalam aktiviti bersifat peribadi.  Keseronokan atau kehebatan sementara tidak boleh menjamin kesenangan pada masa depan. Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya, Mohd Syahid Mohd Zaini berkata, mereka hanya berdiri atas identiti mahasiswa dan tidak diperalatkan seperti didakwa. Kami berjuang untuk membela nasib mahasiswa dan mengubah kesukaran yang sering dihadapi akibat birokrasi, bukan alat parti yang berdiri atas kapasiti diri sendiri. Adakah salah jika kami ingin menyuarakan pendapat dan memperjuangkan nasib rakan lain yang tertindas?

Tindakan seperti itu terpaksa diambil kerana kami sudah muak dengan apa yang dijanjikan namun tidak dilaksanakan dengan telus,” katanya. Mengenai pandangan masyarakat mengatakan mereka mudah diperalat, beliau menafikannya kerana mahasiswa mempunyai privasi sendiri untuk membuat pilihan. “Mereka mengiktiraf kami sebagai golongan terpelajar, jadi mengapa mesti mempertikaikan tindakan itu? “Mengapa dipandang serong hanya kerana mahu memberi teguran dan memperbetulkan keadaan salah?,” katanya Katanya, sebagai mahasiswa, mereka tahu tanggungjawab utama ialah belajar tapi pada masa sama menjadi pengimbang tara kepada semua pihak selain ejen perubahan kepada masyarakat. “Kami tidak kesal memperjuangkan tuntutan ini kerana idealisme kami hanyalah untuk membantu mahasiswa bukan menjadi tunggangan orang lain seperti tanggapan masyarakat. Betulkan persepsi salah itu,” katanya.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
HARIAN METRO
16 Januari 2012

ISU SOSIAL : TAHAP PEMBACAAN RAKYAT KITA MUNDUR

Oleh Imlan Adabi


Mungkin kita berbangga pencapaian fizikal dengan deretan bangunan pencakar langit, profesional dalam pelbagai bidang dan graf ekonomi seiring pencapaian siasah memberangsangkan. Kita mungkin juga boleh mendabik dada kerana melahirkan angkasawan negara, memiliki dua syarikat kereta nasional dan industri berat membabitkan kepakaran anak tempatan. Bagaimanapun mungkinkah kita berpuas hati dengan pengisian minda rakyat Malaysia? Sejauh manakah budaya membaca menjadi cara hidup kita? Apakah industri buku setanding dengan 28 juta jumlah penduduk? Buku tahap mana dibaca anak Malaysia? Karya popular dan picisan atau ilmiah dan informatif? Kita harus terima hakikat negara maju ekonomi seiring kemajuan ilmu dan intelektual. Buku pelengkap kemajuan. Lazimnya sebahagian kita menghias rumah tamu dengan perabot mewah – sofa dari Itali atau kerusi kayu jati dari Indonesia, sistem teater rumah dan High-definition television (TV HD) berjenama. Buku tiada di rumah tamu, atau barangkali tersorok di bilik tidur sekian lama.  Budaya membaca belum lagi menjadi rutin di kalangan kita. Kajian membuktikan ramai yang membaca untuk dapatkan sijil dan ijazah, meninggalkan bahan bacaan apabila sudah berkerjaya.

Cara hidup kita berbeza dengan masyarakat negara maju walaupun kita sering klise dengan Wawasan 2020.  Kita ada pesta buku setiap tahun, namun budaya membaca masih rendah. Berbeza pesta tahunan di Edinburgh, London dan Frankfurt yang diadakan pada Mac dan Oktober yang bukan saja membabitkan jualan buku terlaris, juga mengekalkan suasana pembacaan. Mereka juga mesra buku terpakai, karya terbuang yang dibaik pulih.  Pesta Buku Edinburgh tidak pernah sunyi dengan maklumat ‘Bookstart’ iaitu kempen pembacaan untuk kanak-kanak. ‘Bookstart’ kempen diiktiraf organisasi perbukuan seperti International Board on Books for Young People (IBBY). Ia diguna pakai dipelbagai negara untuk melatih dan menggalakkan ibu bapa mendidik anak membaca sejak bayi. Kita kurang usaha sedemikian.  Mereka juga mempunyai Oxfam – peruncit buku lama yang terbesar di Eropah dengan jualannya lebih 11 juta buku setiap tahun. Ada 750 kedai Oxfam di seluruh United Kingdom menjual buku dan lebih 100 daripadanya kedai buku atau kombinasi kedai buku dan muzik. Buku dijual hasil derma orang ramai. Petugasnya pula tenaga sukarela.  Di Jepun pula budaya membaca sehangat sukan judo dan bola sepak di kalangan rakyatnya. Di mana-mana saja buku menjadi teman sejati termasuk dalam tren selaju 250 kilometer sejam.

Budaya membaca diamalkan seawal kanak-kanak di ‘Hoiku-en’ atau ‘Yochi-en’ (tadika). Mereka disogok dengan buku cerita dilengkapi halaman khas (lazimnya di kulit belakang) dipenuhi gambar berulang sebagai info ulangkaji kanak-kanak awal persekolahan. Setiap kali selesai membaca, kanak-kanak diarah mewarna gambar sebagai latihan minda.  Bagaimanapun rakyat Malaysia masih dikategorikan masyarakat kurang membaca. Mengikut kajian Perpustakaan Negara Malaysia (PNM), kita secara purata membaca dua buku setahun.  Berdasarkan statistik dikeluarkan PNM, 16,044 buku diterbitkan pada 2008 berbanding 10,310 judul pada 2005.  Kajian Profil Membaca Rakyat Malaysia 2005 pula menunjukkan secara purata, rakyat membaca dua buku setahun. Kajian pada 2009 menunjukkan purata rakyat berumur 10 tahun ke atas membaca sembilan hingga 12 buku setahun. Sebanyak 56,676 mendaftar sebagai ahli perpustakaan tempatan di seluruh negara pada 2010 dengan 776,347 buku dipinjam di PNM pada tempoh sama. Bagaimanapun angka itu masih rendah kerana lapan tahun terakhir menjelang 2020, kita masih merangkak dan segan ilmu berbanding bangsa lain di Asia Timur. Di manakah silap kita?

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
BERITA HARIAN
16 Januari 2012

ISU PENDIDIKAN : HABIS BELAJAR PUN MASIH TAK TAHU MEMBACA DAN MENULIS


PUNCA PELAJAR SEKOLAH MENENGAH GAGAL MEMBACA DAN MENULIS
  
Saya ingin merujuk kepada tulisan Hassan Salleh bertajuk 'Di Manakah Silap Guru' di ruangan ini yang menyentuh soal wujudnya pelatih-pelatih PLKN lepasan sekolah menengah yang masih tidak boleh membaca dan menulis. Jawapan saya sebagai seorang guru yang telah lima tahun mengajar di sekolah menengah ialah: Di maktab perguruan, kami diajar bahawa murid yang tidak mengikut peraturan perlu dihukum. Tapi hakikatnya di sekolah, semua jenis hukuman ditangguhkan. Hukuman terbesar seperti buang sekolah pun boleh dibangkang oleh murid kerana kita ada dasar pendidikan wajib 11 tahun. Jadi semua murid boleh melanggar semua peraturan sekolah, seperti ponteng kelas dan tidak perlu menyiapkan kerja sekolah kerana tidak ada satu peraturan yang boleh menyentuh mereka. Murid boleh berjalan keluar dari kelas ketika guru sedang mengajar dan tidak ada siapa boleh menghalang mereka.

Di maktab perguruan, kami diajar supaya mendahulukan kepentingan murid berbanding sekolah. Tapi hakikatnya di sekolah, guru disuruh bertungkus-lumus membuat kerja perkeranian sehingga tidak ada masa untuk mengajar. Terbaru di negeri Johor, pertandingan dibuat di antara sekolah-sekolah untuk mencari siapakah guru yang paling cekap membuat kerja perkeranian dan mengurus fail. Tentunya guru yang menang itu akan diberi anugerah dan dapat mengharumkan nama pengetua. Tapi kebanyakan guru yang menang itu tidak pernah memenangkan murid dalam apa-apa pertandingan pun. Di maktab perguruan, kami diajar supaya memikirkan cara bagaimana hendak mempelbagaikan kaedah pengajaran supaya murid yang pelbagai kerenah boleh dibantu. Tapi hakikatnya di sekolah, yang dipelbagaikan ialah jenis jawatankuasa, borang dan fail, bukan teknik pengajaran. Akhirnya setiap guru akan memegang 10 hingga 15 jawatan dalam pelbagai jawatankuasa, dan murid kadang-kadang satu buku pun tidak ada.

Di maktab perguruan, kami diajar supaya 'buat apa yang betul untuk murid'. Tapi hakikatnya di sekolah, pengetua hanya mahu mencari nama dan hendak cepat naik pangkat dan naik gaji. Oleh itu semua guru mesti berhempas pulas mengurus hal-ehwal sekolah. Kadang-kadang guru terpaksa meninggalkan kelas untuk hadir mesyuarat kerana pengetua mahu semua fail lengkap dan terkini. Di maktab perguruan, kami diajar supaya mengajar mengikut tahap murid. Untuk itu, murid diasingkan mengikut kelas. Murid yang pandai dan cekap akan diletak di kelas pandai, supaya guru boleh mengajar dengan pantas. Jika kurang cekap dan lemah, akan diletak di kelas kurang pandai supaya guru boleh mengajar perlahan-lahan dan murid boleh dibantu. Tapi hakikatnya, ibu bapa menuduh guru menganggap anaknya bodoh jika diletak di kelas hujung, jadi ibu bapa akan bawa wartawan, bawa ahli politik dan bawa ketua kampung untuk serang guru di sekolah. 

Oleh kerana sekolah tidak suka orang politik mencari populariti dalam sekolah, sekolah pun beralah dan murid kurang pandai ini pun diletakkanlah di kelas pandai. Ibu bapa pun baliklah dengan bangga dan berceritalah kepada jiran-jiran, kononnya anaknya di kelas pandai. Tapi akhirnya anaknya ketinggalan kerana tak mampu mengejar murid pandai yang lain dan guru akan diserang lagi kerana tak paDi maktab perguruan, kami diajar supaya mendahulukan kepentingan klien. Tapi pihak Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) dan Jabatan Pelajaran tidak pernah anggap guru sebagai klien mereka. Guru sekolah hanya 'kuli' pihak PPD dan jabatan semata-mata. Jika PPD dan jabatan minta data, guru mesti sediakan secepat mungkin. Kalau boleh dua saat selepas diminta, data mesti sudah sampai ke pejabat. Dua hari selepas data dihantar, PPD dan jabatan akan telefon sekolah untuk memarahi pengetua kerana guru tidak hantar data. Pengetua pun marahlah kepada guru dan guru pun terpaksalah meninggalkan kelas untuk menghantar lagi data buat kesekian kalinya kerana PPD dan jabatan memang tidak pernah simpan apa-apa data pun. Setiap kali mahu apa-apa mereka akan minta dari sekolah, sehingga data yang sama boleh dihantar hampir sepuluh kali ke pejabat. Tanyalah kepada Guru Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid, berapa kali agaknya data enrolmen murid dihantar ke pejabat dalam setahun. Saya fikir kesilapan pihak guru ialah, lain yang diajar di maktab, lain yang perlu dbuat. Pengetua, PPD, jabatan dan ibu bapa, semua membuli guru sekolah. Kalau maktab perguruan mahu membantu hapuskan buta huruf, ajarlah guru pelatih bagaimana hendak 'mengajar' orang atasan.

Akhmal Fairuz
Lembah Pantai, Kuala Lumpur

DI MANAKAH SILAP GURU?

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menyatakan lapan peratus daripada 6,667 pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) didapati tidak boleh membaca dan menulis. Ini menyedarkan kita bahawa masalah kegagalan pelajar sekolah menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi masih lagi menghantui dunia pendidikan negara. Pelbagai kaedah dan program khas telah dilaksanakan untuk mengatasi masalah ini. Dulu dikenali sebagai KIA 2M (Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis) dan terbaru ialah LINUS (program Saringan Literasi dan Numerasi) yang dilancarkan pada tahun 2010, tetapi masalah ini masih terus berlaku. Dari aspek psikologi perkembangan, manusia normal, berkeupayaan menguasai kemahiran asas membaca menulis dan mengira ini di peringkat kanak-kanak lagi, iaitu seawal usia 6 tahun.

Setelah menamatkan pengajian di peringkat pra sekolah, semua pelajar sepatutnya boleh membaca dan menulis perkataan-perkataan dan membuat ayat-ayat mudah dengan baik. Adalah terlalu malang buat pelajar setelah menamatkan pelajaran di tingkatan lima dan berumur 17 tahun tapi masih belum boleh membaca dan menulis dengan baik. Isu ini perlu mendapat perhatian serius kepada guru-guru di sekolah. Guru-guru yang telah mendapat latihan secukupnya dalam bidang psikologi pendidikan, pedagogi dan profesionalisme keguruan (Diploma 3 tahun dan Ijazah 5 setengah tahun - merujuk kepada jangkamasa latihan perguruan di Institut Pendidikan Guru Malaysia) apakah tidak mampu menyelesaikan isu ini?

Adalah sangat memalukan, dengan ijazah/kepakaran dalam bidang psikologi, pedagogi dan profesionalisme yang dimiliki, dengan skim perkhidmatan yang menarik, umur yang masih muda, masalah buta huruf tidak menguasai kemahiran asas 3M (membaca, menulis dan mengira) masih lagi berlaku di kalangan pelajar sekolah menengah di negara ini. Pertengahan bulan Januari ini, generasi kedua guru-guru lulusan IPGM (Institut Pendidikan Guru Malaysia) akan ditempatkan di sekolah-sekolah seluruh Malaysia. Syabas kepada semua guru ini kerana telah berjaya menjadi seorang guru. Di samping kegembiraan kerana menamatkan pengajian dan latihan dengan jayanya dan telah ditempatkan di sekolah-sekolah untuk bertugas, sehinggalah kepada pengumuman skim perkhidmatan yang sentiasa ditambah baik oleh kerajaan, anda pada hakikatnya telah diberi satu tanggungjawab besar.

Tanggungjawab itu ialah memastikan semua pelajar sekurang-kurangnya dapat menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi sebelum mereka meninggalkan sekolah rendah. Tiada apa-apa alasan lagi di pihak guru untuk gagal melaksanakan tanggungjawab ini. Anggaplah dengan penempatan anda di sekolah sebagai guru permulaan, merupakan langkah permulaan memikul tanggungjawab besar ini. Justeru para guru perlu mengambil serius terhadap fenomena ini dan berusaha mengatasinya sehingga berjaya supaya profesyen perguruan akan dihormati disanjung sebagai arkitek pembangunan akal budi manusia dan pencorak kemajuan rakyat dalam sesebuah negara.

HASSAN SALLEH
Kuala Terengganu

CETUSAN IDEA PERIBADI CIKGU ZUL

Semakin awal pendidikan bermula, semakin banyak pelajar tidak tahu membaca. Bermula dengan taska, diikuti tadika, seterusnya memasuki alam sekolah rendah dan menengah, tetapi anak tersayang masih juga buta huruf. Siapakah yang bersalah? Mungkin ibu bapa dengan mudah menyalahkan guru. Guru pula menyalahkan ibu bapa. Pada persepsi saya, kita harus melihat waktu pendidikan tersebut harus bermula. Sebaik sahaja si ibu didapati mengandung, maka bermulalah pendidikan bagi anak yang dikandungkan. Si ibu hendaklah meluangkan masa mengajar anak dalam kandungan membaca, mengira dan menulis. Jika amalan ini diteruskan selama sembilan bulan bayi dalam kandungan, insyallah, mudahlah dia menerima ajaran dan ilmu pengetahuan kelak. Dengan kata lain, saya tetap menganggap ibu bapa merupakan pendidik utama bagi anak-anak. Budaya membaca hendaklah disemai dan dipupuk di rumah. Apabila dihantar ke sekolah, mudahlah bagi guru memantapkan budaya tersebut melalui pelbagai program formal yang sejajar dengan matlamat pendidikan kebangsaan.

Ibu bapa tidak boleh menyalahkan guru jika anak tidak tahu membaca kerana guru bukanlah pendidik yang boleh memandaikan semua orang. Jika si anak malas dan tidak mahu berusaha, guru mengajar sampai sakit hingga terlantar di hospital pun tidak akan berjaya, andai sikap malas itu memang diwarisi dan ditumbuhkan di rumah oleh ibu bapa. Ibu bapa tidak boleh bertoleransi dengan hal-hal pendidikan anak-anak. Jika tersilap langkah, pasti akan mengundang padah. Ibu bapa haruslah meluangkan masa mengajar anak-anak membaca pada setiap hari sewaktu mereka masih kecil kerana pada usia itu anak-anak mudah menerima pendidikan dan mengingat segala perkara yang diajar.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

ISU UMUM : KEBEBASAN TIDAK DIHARGAI

Oleh Mohamad Abdullah
Timbalan Pendaftar, Pejabat Naib Canselor,
Universiti Sains Malaysia.


Laporan sebuah portal berita yang mendakwa kononnya rakyat negara ini tidak membaca akhbar disebabkan oleh Sistem Pendidikan Malaysia yang buruk dan berita yang dibuat oleh para pemberita yang malas, kurang membuat analisis sehingga mendorong rakyat negara ini berhenti membaca akhbar. Benarkah akhbar tidak lagi mendapat tempat dalam masyarakat. Jika benar kenapa pula kita bimbang, wujudkan sahaja bahan alternatif sesuai dengan keperluan yang ada. Daripada laporan tentang jualan akhbar, nampaknya ini juga berlaku. "Rakyat tidak lagi percaya apa yang mereka baca kerana antaranya sesuatu berita itu begitu menyokong sesuatu rejim…" kata seorang ahli akademik. Malah seorang lagi ahli akademik mendakwa bahawa rakyat negara ini kurang memiliki literasi media, kurang berfikir dan menerima apa yang disogokkan yang semua ini berpunca daripada sistem pendidikan yang dikatakan merosakkan corak pemikiran masyarakat sehingga sentiasa bersetuju dengan apa yang disogokkan. Ironisnya, jika rakyat tidak percaya, maka ia bukan lagi satu isu kerana akan memberi kelebihan kepada mereka yang mempunyai pandangan sebaliknya. Soalnya adakah akhbar sahaja yang hilang pembaca? Agaknya laporan yang mengatakan purata rakyat negara ini tidak membaca, dan hanya membaca 1 muka surat setahun beberapa tahun dahulu yang kemudiannya dikatakan bertambah tidak hanya merujuk kepada akhbar. Ini perlu dicari jalan penyelesaian.

Pengalaman lebih 20 tahun dalam perhubungan awam dan berpeluang bersahabat dan bekerja secara profesional dengan ramai rakan media, dakwaan yang mengatakan pemberita di negara ini malas dan tidak bijak membuat analisis sehingga menjadi punca akhbar hilang pembaca tentunya perlu disokong oleh data yang jelas dan fakta yang benar. Mereka melapor, bertanya dan melihat sesuatu daripada kaca mata orang biasa yang memerlukan maklumat jelas. Ada ketikanya jika mereka melakukan analisis tertentu apatah lagi mengulas, bukan hanya dalam kalangan berita politik tetapi hal-hal lain pun akan mendedahkan mereka dengan kritikan, kemarahan dan sebagainya yang mendakwa pula tidak dilapor dengan betul dan tepat. Harus juga difahami yang media arus perdana mahu pun media lainnya diikuti dan dibaca oleh semua lapisan orang dengan latar belakang yang pelbagai termasuk pendidikannya yang memerlukan laporan dibuat dalam bahasa yang mudah difahami berbeza dengan penulisan untuk jurnal akademik dan penerbitan yang dibaca oleh kumpulan yang khusus sebagai rujukan. Jarang kita membuat analisis tentang corak sebenar pembaca media yang ada. Membuat tuduhan pembaca kita tidak cerdik dan menerima bulat-bulat apa yang disampaikan juga perlukan sokongan data dan fakta yang jelas. Ramai yang membaca dan seronok bercerita, tetapi bukan pula bermakna menerima bulat-bulat apa yang dikata.

Lihat sahaja kemenangan pilihan raya sebelum ini. Jika berita yang disiarkan diakhbar arus perdana diterima bulat-bulat tentunya semua kerusi pilihan raya akan dimenangi satu pihak sahaja. Begitu juga dengan banyak kes lain termasuk gejala sosial yang membimbangkan yang terus berlaku biar pun akhbar dan media umumnya mengutuk keras pelbagai perkara yang menjelekkan yang berlaku secara berterusan. Oleh itu, analisis yang adil harus dibuat menggunakan fakta yang jelas dan melihat dari kepercayaan sendiri terhadap makna kebebasan dan pihak yang diyakini yang tentunya sentiasa menyokong apa yang dirasakan betul dalam perspektif sedemikian. Dalam mana-mana profesion pun terdapat mereka yang malas dan tidak menunaikan amanahnya. Tetapi membuat kenyataan umum yang rata-rata pemberita di negara kita adalah malas tentunya amat tidak wajar. Pengalaman mengendalikan sidang media tentang penemuan penyelidikan yang dihadiri oleh pemberita dari sebuah akhbar politik sedikit masa dahulu dan melihatnya meninggalkan pita rakaman lalu menghilangkan diri dan datang semula sejam kemudian sebenarnya antara segelintir kecil peristiwa yang menunjukkan betapa ia lebih bersifat peribadi daripada memberikan satu kesimpulan umum dalam kalangan rakan media bukan arus perdana.

Di mana sebenarnya terdapat media dan akhbar yang benar-benar bebas? Akhbar-akhbar di negara yang mencanangkan kebebasan sekali pun corak pemberitaannya tetap terikat dengan nilai dan pegangan yang mereka percaya. Umat Islam, negara Islam dan apa sahaja yang berkait dengan Islam amat jarang dilaporkan dengan adil, malah semua orang tahu yang ia dilabelkan dengan segala macam daripada kemiskinan hinggalah kepada keganasan, seolah-olah tidak ada satu pun yang baik tentang Islam. Portal berita, blog peribadi malah media yang dikuasai dengan jelas oleh sesebuah parti politik di negara ini hampir keseluruhannya melaporkan dan memberikan ruang terhadap idealismenya, mempertahankan apa yang dilaporkannya sebagai betul dan tepat dan tidak juga memberikan ruang kepada pihak dianggapnya sentiasa tidak "benar" untuk memberikan pandangan. Hakikatnya, tidak ada kebebasan media yang hakiki dalam erti kata sebenarnya. Media arus perdana negara malah sering memberikan ruang untuk para akademia bercakap dan memberikan pandangan. Manakala media-media termasuk yang dimiliki oleh parti politik juga mendapat peluang dan kebebasan yang sama kerana mereka mempunyai idealisme yang sama.

Namun apabila kita berada dalam sesuatu organisasi amat wajar menghormati nilai organisasi dan institusi yang mana kita berbeza dan dapat membezakan diri antara pandangan peribadi dengan pandangan institusi. Dalam keluarga sendiri pun, kita tidak bebas untuk memburukkan ahli keluarga apatah lagi ibu bapa. Jika itu berlaku, ia dianggap sangat tidak beradab. Semua ini saling berkait. Jika kita seorang bijaksana, gunakanlah kreativiti yang ada untuk menyatakan pandangan dan kebijaksanaan jugalah untuk melakukan perubahan. Tentunya kebebasan harus datang bersekali dengan akauntibiliti dan tanggungjawab. Juga harus bersama-sama adab dan akal budi yang tinggi. Mengambil satu dua kes terpencil sebagai asas untuk memberikan kenyataan umum, tentunya bukan kaedah yang betul dalam mengkritik. Hakikatnya, kita tidak pernah bebas secara mutlak dalam apa jua pun. Kita ada agama, adat, adab dan segala nilai bersama yang harus digunakan sebagai asas untuk mengekalkan keharmonian dan kesejahteraan.

Hakikatnya juga terdapat ramai yang begitu taksub terhadap seseorang pemimpin, kepercayaan peribadi dan pegangan politik atau pun keyakinan terhadap sesuatu yang dipercayainya dalam memberikan penilaian hingga buta terhadap apa yang di depan mata lalu melihat orang lain dengan segala kekurangan dan kelemahannya. Sedangkan kita juga diajar tentang pentingnya untuk menghormati keperbagaian dan menerimanya sebagai asas dalam pembangunan nilai hidup untuk kesejahteraan masyarakat dan dunia seluruhnya. Malah, jika kita anggap sistem pendidikan lemah, maka kita juga adalah sebahagian daripada sistem itu dan harus bersama-sama membaikinya. Perbaikilah dari dalam dan lakukan perubahan yang diinginkan. Secara bijaksana berusahalah untuk memujuk, membentuk dan mempengaruhi mereka yang berkaitan termasuk siswa-siswi di universiti untuk melakukan perubahan dan memastikan mereka nantinya juga mampu melakukan perubahan tanpa mengetepikan nilai utama masyarakatnya dalam bidang yang mereka ceburi. Jika ingin melakukan perubahan terhadap apa yang kita percayai dan yakini lakukanlah dengan penuh kebijaksaan melalui ilmu yang ada. Bangunkan kepercayaan dan keyakinan untuk menjadi contoh yang boleh diikuti dan nantinya menghasilkan generasi baru yang berupaya meningkatkan kehebatan profesion yang mereka ceburi.

Pada Disember 2002, Persidangan Agong Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu yang menerima pakai Resolusi 57/254 untuk melaksanakan UN Decade of Sustainable Development (DESD) 2005 - 2014 menegaskan tentang nilai utama dalam menjaga kesejahteraan sejagat iaitu menghormati orang lain dan menghormati planet yang telah menyediakan kita segala sumber kehidupan, flora dan fauna yang mencabar kita untuk menerima tingkah laku dan amalan baru untuk kelangsungan dan kelestarian masa hadapan (Tomorrow Today, UNESCO 2010). Amalan baru itu tentunya menuntut kita untuk menghormati orang lain seperti mana kita menuntut orang lain menghormati dan bertindak mengikut apa yang kita fikirkan betul. Seperti mana kita mengharapkan satu kebebasan dalam konteks dan kerangka yang kita percaya, orang lain juga menuntut perkara yang sama dan ini juga perlu dihormati. Kebijaksaan dan cara kita menanganinyalah yang akan menentukan apa yang kita percayai dapat diterima dan dihormati pihak yang bertentangan. Kita juga diajar untuk menghormati dan menghargai kepelbagaian di mana sahaja sebagai kunci keamanan yang kita nikmati selama ini. Yang paling penting, hormati juga kebebasan yang sedia ada, walau pun tidak sepenuhnya demi faedah kelangsungan masyarakat dan negara kerana jika kebebasan yang ada pun hilang, maka nikmat kesejahteraan yang ada ini pun tidak akan bermakna lagi.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
16 Januari 2012