JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



17 Ogos 2011

ISU PENDIDIKAN : RAMAI PELAJAR GAGAL BAHASA MELAYU

ISU YANG KURANG 
DIBINCANGKAN BERBANDING 
BAHASA INGGERIS

Oleh Teo Kok Seong
teokok@ukm.my


Persoalan kegagalan penguasaan bahasa Inggeris yang baik oleh kebanyakan pelajar Malaysia selepas 13 tahun mempelajarinya, ikut mencetuskan pelbagai soalan, selain mengundang banyak komen. Ada yang menyoal keberkesanan kurikulum bahasa Inggeris sedia ada, kesesuaian dasar baru untuk memartabatkan bahasa Melayu, memperkukuh bahasa Inggeris dan kebijaksanaan pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) pada awal tahun ini. Ada juga yang mencadangkan pengembalian sekolah aliran Inggeris, menyalahkan guru yang dikatakan tidak cekap, mengaitkan sikap negatif pelajar dengan pen-capaian yang lemah dan menuduh Kementerian Pelajaran enggan mewajibkan kelulusan mata pelajaran bahasa Inggeris dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Kita boleh terus menyoal dan mengulas persoalan ini, lebih-lebih lagi untuk mempromosikan bahasa Inggeris. Sebetulnya pada masa sama, kebanyakan pelajar kita termasuk Melayu sendiri, apatah lagi yang bukan Melayu juga tidak menguasai bahasa Melayu iaitu bahasa negara ini dengan baik. Namun, hal ini tidak banyak diperkata dan kalau cuba diperkata, ia tidak mendapat sambutan serta tempat untuk dibincangkan dengan rinci.

Ikut bersikap begini ialah pihak media, antaranya akhbar bukan bahasa Melayu yang kurang bersedia untuk memberi liputan adil mengenai bahasa ini. Bahasa Melayu yang menjadi bahasa leluhur, etnik dan ibunda orang Melayu, dianggap sebagai kualiti bangsa Melayu. Justeru, ia adalah tanggungjawab dan kewajipan bangsa Melayu saja.  Dalam kes bahasa Melayu di Malaysia, ideologi begini adalah salah. Bahasa Melayu diangkat menjadi bahasa negara, yakni sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi. Sehubungan ini, martabatnya hendaklah dipertahan setiap masa oleh semua warga negara. Sebenarnya, persoalan ketiadaan kecekapan berbahasa Inggeris, pengetahuan dan penguasaan rendah terhadap bahasa Melayu, termasuk kegagalan memahami sejarah tanah air oleh kebanyakan pelajar antara tanda dan gejala kemerosotan sistem pendidikan kita. Hal ini dapat dilihat pada bahkan pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang. Kebanyakan mereka tidak mampu menulis dengan baik dalam bahasa Inggeris, tidak cekap berbahasa Melayu persuratan ketika bercakap dalam situasi formal, dan tidak memahami hubung kait peristiwa lampau negara yang penting dengan masa kini baik dalam konteks tempatan mahupun sejagat.

Kelemahan sistem pendidikan kita disedari kerajaan dan sedang dikaji semula untuk diperbaiki.  Dalam konteks kecekapan berbahasa Inggeris, kita perlu berpijak di bumi nyata bahawa kecekapan yang bakal generasi muda kita peroleh, mungkin tidak dapat menandingi tahap yang diperlihatkan golongan lama. Ini antaranya adalah pada masa dulu, bahasa Inggeris adalah bahasa pengantar, manakala kini ia hanya satu mata pelajaran. Walaupun begitu, dengan penekanan serius kerajaan melalui pelbagai usaha pendidikan untuk memastikan generasi muda cekap berbahasa antarabangsa yang paling penting ini, golongan ini dengan sikap belajar yang betul serta bimbingan dedikasi guru, pasti memperlihat kecekapan yang jauh lebih baik daripada yang ada sekarang.  Dalam pada kita berikhtiar untuk menguasai bahasa Inggeris pada tahap baik, kita tidak boleh sekali-kali mengetepikan bahasa Melayu yang menjadi bahasa kebangsaan. Pengetahuan dan penguasaan bahasa Melayu yang baik oleh rakyat Malaysia bukan saja penting, tetapi wajib.  Bahasa Melayu adalah maruah dan citra, selain jati diri bangsa dan negara.

Maruah bahasa Melayu terletak pada martabatnya. Oleh itu, ia perlu diperlakukan dengan penuh tertib, sesuai dengan syiarnya sebagai bahasa utama di negara ini. Dengan ini, bahasa Melayu hendaklah selalu diutamakan dan tidak boleh diketepikan dalam sebarang ranah penggunaan yang sememangnya menjadi hak dan kuasanya. Perilaku kita semua terhadap bahasa Melayu, khususnya yang bertentangan dengan syiarnya, sudah pasti akan menimbulkan pelbagai tanggapan. Oleh itu, tindakan yang boleh merendahkan citra bahasa Melayu hendaklah dihindari kerana ia boleh ikut merendahkan citra kita semua sebagai bangsa berharga diri dan negara berdaulat. Sesungguhnya dalam bahasa Melayu tersimpan nilai, salasilah serta akar kita sebagai bangsa Malaysia. Dengan ini, hanya bahasa Melayu mampu memberi capaian langsung kepada warisan budaya serta pandangan dunia kita sebagai bangsa Malaysia, untuk melengkapi dan juga menolak perspektif yang disaji oleh tamadun lain.  Bahasa Melayu juga satu-satunya warisan budaya yang dengan penuh keyakinan dan pengertian, boleh bukan saja mempertahan tetapi menjamin kemuliaan kita sebagai satu bangsa bermaruah dan negara yang berdaulat di dunia ini.

SUMBER
BERITA HARIAN
17 OGOS 2011

ISU SOSIAL : MANFAAT STRATEGIK PROGRAM 6P

Oleh KHAIRUDDIN MOHD. ZAIN

PENULIS ialah pemerhati sosio-politik


Terlampau banyak yang diperkatakan mengenai Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja dan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) atau dikenali sebagai Program 6P yang sedang dilaksanakan di seluruh negara. Ada laporan yang positif. Namun, ada juga cerita dan perspektif negatif yang diberikan kepada program pendaftaran pekerja asing dan tanpa izin yang amat besar dan rumit ini. Program 6P bukanlah satu program yang boleh dilihat dalam konteks 'untung dan rugi' kepada kerajaan. Ia lebih besar dan komprehensif daripada banyak perspektif negatif yang cuba dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu. Pujian mestilah diberikan kepada kakitangan Jabatan Imigresen Malaysia yang bekerja keras hampir beberapa minggu kebelakangan ini bagi melaksanakan program yang sedemikian besar dan menyeluruh. Setakat ini, hampir 2 juta pendatang asing tanpa izin (PATI) sudah pun didaftarkan. Apakah pernah kita bayangkan bahawa seramai 2 juta pendatang tanpa izin yang ada di halaman negara kita; tanpa sebarang pengenalan diri? Sejauh mana kita pasti bahawa tidak ada waima seorang pun daripada mereka ini mempunyai niat yang serong dan mampu menganggu gugat keamanan, kestabilan dan kesejahteraan negara?

Semua ini menimbulkan soal 'keselamatan' yang amat serius. Justeru, sememangnya amat tepat bahawa 'rasional keselamatan' menjadi faktor teras kepada pelaksanaan program 6P. Kita tidak boleh terus-terusan membiarkan sempadan negara menjadi terlalu poros dengan kehadiran pendatang tanpa izin. Benar, kita bukanlah terlalu kejam sehingga mahu meletakkan tembok kebal kepada mereka daripada mencari rezeki di negara ini. Namun kita juga tidak rela soal keselamatan negara menjadi taruhan dan permainan mana-mana pihak sekalipun. Jangan kita ambil mudah, saat ada kumpulan tertentu yang kemaruk kuasa, kelemahan-kelemahan ini boleh mendatangkan masalah jangka panjang. Oleh yang demikian, 'rasional keselamatan' yang diungkapkan dalam niat pelaksanaan Program 6P ini adalah sangat strategik dan wajar. Kita sememangnya memerlukan suatu platform pengurusan data warga asing yang lebih mampu mengawal selia kehadiran mereka di negara ini. Soal ini tidak boleh diambil mudah. 


Kita tidak perlu menjadi terlalu defensif dan takut untuk menegakkan kebenaran dan sesuatu yang menjadi keperluan negara. Cerita-cerita sensasi seperti isu 'Mismah' akhirnya gugur dengan sendirinya apabila cerita sebenar didedahkan kepada media. Ini sekali gus membawa makna, sememangnya wujud niat media tertentu untuk merosakkan imej Program 6P dengan mempakejkannya dengan isu-isu lain. 6P, biometrik, Mismah, pendaftaran warga asing, pendaftaran pemilih - dipakejkan sebagai satu 'cerita konspirasi' yang berniat meruntuh imej institusi kerajaan. Tidak sukar untuk kita mengesan 'keuntungan politik' yang boleh diperoleh sekiranya 'pakej dan agenda merosakkan imej' ini dapat dicerna oleh minda rakyat. Soal integriti sempadan, soal keselamatan, soal 'jenayah rentas sempadan' tidak menjadi penting kepada kelompok ini. Rakus kuasa lebih menarik selera. Mereka yang cuba meletakkan apa sahaja keraguan kepada pelaksanaan Program 6P adalah mereka yang tidak melihat gambaran lebih besar kepada suasana sebenar yang berlaku. 


Sampai bila kita mahu terus berteka-teki dengan jumlah sebenar pendatang tanpa izin; sekiranya sebuah program seperti 6P tidak dilaksanakan sebaiknya? Apakah kita boleh memperjudikan isu keselamatan dan menganggap semuanya akan berada di bawah kawalan anggota keselamatan? Untuk itu, Program 6P ini bukan sahaja soal majikan dan pekerja. Program 6P bukan juga soal statistik dan mengisi keperluan industri semata-mata. Masanya sudah tiba untuk kita melihat Program 6P sebagai suatu tindakan proaktif dalam memastikan integriti sempadan kita tidak diambil mudah oleh mana-mana pihak sekalipun. Inilah matlamat yang lebih perlu menjadi prioriti. Pengenalan sistem biometrik adalah sesuatu yang sesuai dengan masa dan zaman. Ya, kalaupun memang wujud kelemahan tertentu yang melambatkan sedikit pendaftaran; ia tidak boleh menjadi alasan untuk kita meruntuhkan segala-galanya. Apa yang menjadi ironi, kumpulan sama adalah mereka yang selalu menjerit-jerit dan mempertikai kononnya kerajaan tidak mengurus warga asing dengan tuntas dan baik. 


Hari ini, kumpulan sama yang membuat dan menjual pelbagai tohmahan kepada program yang mempunyai niat yang sangat murni. Dengan data yang lebih komprehensif, mantap dan kebal daripada pembohongan dan penipuan, kita dapat memastikan sempadan negara tidak dibolosi oleh kumpulan-kumpulan ekstrem dan cuba untuk mengganggu gugat keamanan. Jangan kita ambil mudah perkara yang asas dan penting ini. Kita perlu faham bahawa penjenayah antarabangsa tidak lagi bergerak dalam model lama. Mereka sendiri juga melakukan 'kerjasama strategik' dalam memastikan risiko ditangkap oleh pihak berkuasa berada di tahap yang paling minimum. Kita bukan sahaja berbicara tentang pemerdagangan orang; malahan ia boleh menerjah kepada jenayah-jenayah yang lebih dahsyat, termasuk pengedaran dadah dan kegiatan militan! Biometrik ini bukanlah satu program yang istimewa buat Malaysia sahaja. Ia sudah menjadi teknologi dunia dalam memastikan mobiliti manusia dapat dikawal dengan lebih baik dan tersusun. Masing-masing kerajaan punya niat dan rasional tersendiri dalam melaksanakan pendaftaran identiti biometrik. 


Di India, projek yang dinamakan sebagai Unique Identification Authority of India (UIDAI) sedang dilaksanakan dengan belanja hampir AS$500 juta dolar. Hampir 500 juta rakyat India akan didaftarkan di bawah projek UIDAI - berbanding jumlah keseluruhan rakyat India yang dikatakan hampir 1.2 bilion! UIDAI mempunyai rasional yang bersifat domestik. UIDAI diharap dapat menyelesaikan isu ketirisan bantuan sosial - agar dapat terus disalurkan kepada mereka yang memerlukan. UIDAI juga mahu dijadikan platform bagi menyelesaikan banyak isu yang melibatkan penipuan perbankan di India. Malahan, UIDAI dikatakan lebih canggih kerana turut melibatkan imbasan iris mata kepada semua rakyat! Amerika Syarikat (AS) turut melaksanakan program pendaftaran biometrik di bawah projek khas United States Visitor and Immigrant Status Indicator Technology (US-VISIT). Pendaftaran ini dilakukan bagi memastikan sempadan AS tidak sewenang-wenangnya dicerobohi oleh mana-mana pihak. Fobia AS terhadap keganasan militan masih lagi terasa.  Oleh yang demikian, US-VISIT jarang sekali berhadapan dengan serangan 'politik'! 


Rasanya, ahli-ahli politik di Amerika faham bahawa soal integriti sempadan ini bukanlah satu isu yang boleh 'dipolitikkan' dengan sesuka hati. US-VISIT adalah pangkalan data komprehensif yang akhirnya boleh diakses melalui apa yang dipanggil sebagai Interagency Border Inspection System yang dijadikan rujukan kepada usaha mengenal pasti pelawat ke AS. Dengan pangkalan data yang sedemikian lengkap, risiko untuk Amerika berdepan dengan cabaran keselamatan akan berada di tahap yang minimum. Tidak kiralah atas nama apa sekalipun, UIDAI, US-VISIT ataupun Program 6P; semua ini dilakukan di atas niat mahu menjaga keselamatan negara dalam erti kata yang sebenar. Sikap ambil mudah, mempolitikkan semua perkara, sebenarnya akan meletakkan negara dalam tekanan keselamatan jangka panjang. Risiko ini tidak boleh diambil enteng; kecuali mereka yang gemar dan mahu sempadan negara yang poros demi kepentingan politik jangka panjang. Siapa tahu, jika sentimen 'anti-kerajaan' boleh disemai benihkan kepada kumpulan yang tidak mempunyai ikatan kenegaraan - sekali gus meletakkan negara di dalam risiko yang tinggi. Sekurang-kurangnya, 6P lebih fokus dan menjurus kepada golongan sasar yang tepat. 


Kita perlukan pangkalan data pekerja asing yang lengkap dan berintegriti. Tidak ada jalan lain untuk ini, kecuali menggunakan teknologi yang terkini. Program 6P tidak boleh terus diserang dan diburukkan dengan niat 'politik'. Kita perlu melihat kepentingan strategik Program 6P dalam konteks keselamatan negara dan bukannya soal akhiran 'untung rugi' yang sangat kecil berbanding tujuannya yang sebenar. Inilah masanya majikan tampil ke hadapan dan menyelesaikan masalah mereka; yang akhirnya nanti boleh menjadi masalah negara. Jabatan Imigresen mesti diberikan sokongan dalam mengisi matlamat 6P yang menjaga kepentingan negara dalam jangka masa panjang. Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Jabatan Imigresen tidak perlu tertekan dengan apa sahaja laporan negatif yang diberikan kepada 6P. Keputusan telah diambil oleh kerajaan dan majoriti rakyat merasakan ia tindakan yang tepat dan berpandangan jauh. Pelaksanaan 6P wajar diteruskan tanpa perlu tunduk kepada tekanan mana-mana pihak.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
17 OGOS 2011

ISU SOSIAL : FITNAH DAN KHABAR ANGIN PENULIS BLOG PERLU DIHENTIKAN

Oleh 
DATUK ABDUL GHANI ABDULLAH


Seolah-olah sesetengah penulis blog tidak pernah belajar sedangkan mengetahui bahawa apa yang mereka terbitkan adalah tidak benar, sebaliknya mereka mengambil pendirian yakin untuk menerbitkannya. Apakah mereka tidak boleh mengambil contoh kes baru-baru ini apabila seorang penulis blog terpaksa membayar ganti rugi RM300,000 dan kos mahkamah sebanyak RM100,000 kerana menerbitkan sesuatu yang tidak benar. Sesungguhnya penulis blog bertanggungjawab untuk mengesahkan fakta-fakta mereka. Anda tidak boleh memfitnah orang. Sesungguhnya juga penulis blog tidak mempunyai jumlah wang sebegitu banyak untuk membayar satu-satu saman, apatah lagi bayaran-bayaran yang termasuk kos. Adakah mereka mahu diisytihar muflis seperti yang berlaku di negara jiran? Apakah seseorang ahli politik atau sesebuah pertubuhan yang diwakili oleh penulis blog yang berani memalukan seseorang yang ternama (VIP), mampu membayar semua kos ganti rugi kelak? Saya tidak pasti apakah penulis blog yang menyatakan pembelian sebentuk cincin oleh seorang ternama sebanyak RM24 juta itu mempunyai fakta-fakta yang kukuh.

Jika ya, sila nyatakan kerana penulis blog ini telah menerbitkan kepada pihak awam. Sudah tentu orang ternama tersebut menafikan perkara itu dan anggap ia sebagai fitnah dan berniat jahat. Sebagai rakyat Malaysia, adakah kita harus berdiam diri dan membenarkan ini berlaku berulang kali? Apakah motif penulis blog tersebut? Adakah penulis ini ada sesuatu niat atau sengaja berniat untuk melontar keraguan atau kekeliruan dalam sudut fikiran orang awam? Kerap kali kita mendengar teriakan dari pihak-pihak tertentu atau Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), mengapa tiada tindakan undang-undang diambil terhadap portal berita dan penulis blog yang tulisan mereka menyusahkan dan berbentuk fitnah. Berdasarkan kenyataan menteri berkenaan, telah banyak kes dirujuk kepada Peguam Negara untuk pendakwaan, tetapi seolah-olah tindak balas dari Pejabat Peguam Negara ialah "Tiada Tindakan Lanjut" (No Further Action - NFA). Dalam hal ini beberapa andaian boleh dibuat berkaitan dengan NFA, ia mungkin badan pengawal seliaan yang berkenaan telah gagal untuk menjalankan siasatan secara rapi, gagal untuk mengeluarkan bukti yang ketara lagi kukuh yang boleh berdiri di mahkamah, atau undang-undang yang berkaitan tidak lengkap atau tidak jelas atau tidak mencukupi untuk membawa kes ke pendakwaan.

Saya tidak faham mengapa kita memberi muka kepada penulis-penulis blog yang mendakwa bahawa mereka adalah sebagai juara media alternatif. Tiba-tiba saja media alternatif telah memberi mereka peluang untuk berbohong, memfitnah, mencemuh, membuat tuduhan, memalukan orang semata-mata untuk menunjukkan mereka juga berkuasa dan boleh mempengaruhi pendapat umum. Kerajaan hari ini tidak perlu berdiam diri dan menganggap pembohongan dalam internet sebagai "perniagaan seperti biasa" atau menganggap "ia adalah perkara biasa". Sektor awam, kerajaan perlu bertindak sekarang jika mahu memelihara kedaulatan "tanpa penapisan". Maka kerajaan perlu mewujudkan sebuah jabatan khusus yang dianggotai oleh penjawat yang berkelayakan dalam bidang Teknologi Maklumat (IT) dan mahir dalam semua aktiviti yang berkaitan dengan IT. Jabatan ini hendaklah dilengkapkan dengan kuasa undang-undang untuk memasuki premis, menahan dan mengambil komputer untuk tujuan siasatan dan menemu ramah orang yang difitnah. Sudah tentu sesetengah orang akan menuduh kerajaan bertindak secara autoritarian, tetapi mesejnya perlulah jelas bahawa kita tidak mahu orang yang berdusta dan menipu.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
17 OGOS 2011

ISU PENGGUNA : TRIBUNAL PENGGUNA MALAYSIA DIKAGUMI DUNIA

Oleh ZULKIFLI JALIL


Mana ada negara di dunia yang dengan hanya 1 pound sterling atau RM5, seorang rakyatnya yang teraniaya boleh mengadu apa sahaja kepada sebuah tribunal pengguna. Dan seterusnya dia menikmati pula ganjaran daripada ketidakadilan yang diterimanya. Bukan itu sahaja. Aduan yang diterima oleh tribunal berkenaan, diambil tindakan sepantas kilat. Dalam hanya 40 hari dari tarikh pemfailan kes, keputusan pun dibuat setelah melalui perbicaraan bagi jumlah amaun yang dituntut tidak melebihi RM25,000. Itulah pujian negara-negara dunia yang diterima Kuala Lumpur daripada komitmen dan prestasi yang ditunjukkan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) setakat ini. Pengerusi TTPM sejak Julai 2010 sehinggalah beliau meninggalkan kerusi itu kerana bersara wajib berkuatkuasa 3 Julai lalu, Pretam Singh Darshan Singh tidak melupakan bagaimana negara dihamburkan pujian dan penghormatan kerana pergerakan tribunal tuntutan penggunanya. Jun lalu beliau membentangkan satu kertas kerja pada satu forum kepenggunaan di Universiti Brunell, Britain dan memaklumkan perkembangan TTPM.

"Rata-rata profesor di universiti itu dan yang datang dari seluruh dunia takjub dengan kewujudan, kebolehan dan kewibawaan TTPM kita. "Hasilnya, kita menerima permintaan daripada beberapa negara antaranya Fiji dan Indonesia yang meminta kita membantu untuk membangunkan tribunal tuntutan pengguna di negara mereka," kata beliau pada pertemuan dengan Utusan Malaysia di pejabat akhbar ini di Presint 15 (Diplomatik), Putrajaya, kelmarin. TTPM yang ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Akta Perlindungan Pengguna 1999 berkuat kuasa 15 November 1999. Ia merupakan sebuah badan bebas untuk mendengar dan mengadili tuntutan-tuntutan pengguna yang dibuat di bawah Akta dan tertakluk kepada peruntukan Akta Pelindungan Pengguna 1999. Sebelum penubuhan Tribunal itu, segala tuntutan ganti rugi oleh seorang pengguna terhadap seorang pembekal atau pengilang terpaksa dibawa ke Mahkamah Sivil di mana ia melibatkan prosedur yang rumit, kos yang tinggi dan mengambil masa yang panjang untuk diselesaikan. Di bawah Pretam Singh, 58, banyak peningkatan dan kemajuan dicapai oleh TTPM meskipun hanya setahun beliau menjadi terajunya.

Dalam tempoh 10 tahun usia tribunal, kesedaran orang-ramai terhadap kes-kes kepenggunaan semakin hari semakin berkurang. Ia secara purata menurun 1,000 kes yang diadukan atau dituntut setiap tahun. Pada 2007, terdapat 8,000 kes dan kemudian menyusut kepada 5,000 kes pada 2010. Justeru sesuatu perlu dibuat kerana kalau tidak dalam tempoh empat tahun akan datang ini, TTPM pasti akan 'tutup' kedai. Dalam tempoh empat bulan sahaja mengetuainya, Pretam Singh di atas kepercayaan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berjaya menggerakkan strategi dengan menyuntik kesedaran dan memberi sokongan moral kepada TTPM. Impaknya, sehingga bulan lalu, kes yang diterima mencecah 6,003 dan dijangka mencecah 10,000 kes pada hujung tahun ini. Banyak kemajuan yang terlihat pada TTPM ketika ini. Antaranya, menerusi memorandum persefahaman (MoU), yang ditandatangani antara TTPM dengan Majlis Peguam dan pertubuhan peguam di Sabah dan Sarawak, pengguna yang telah memenangi ganjaran di TTPM boleh melawan balik peniaga atau pihak penentang yang ada haknya pula untuk membuat semakan kehakiman di mahkamah.

"Peniaga ada banyak wang dan boleh memperoleh peguam terbaik, justeru dengan adanya peguam-peguam daripada Majlis Peguam dan Sabah serta Sarawak ini, pengguna tidak perlu membayar wang guaman sebaliknya berkaitan pembiayaan guaman akan diuruskan oleh Bank Rakyat," kata beliau sambil memberitahu setakat ini sejumlah tiga kes berada dalam kategori semakan kehakiman. Pretam Singh menarik perhatian mengenai sikap ambil berat mengenai hak-hak kepenggunaan yang perlu ada pada diri individu. Antaranya, meskipun wujud perjanjian antara peniaga dan pengguna dalam aspek barang yang dibeli tidak boleh dipulangkan dalam bentuk wang ringgit, kandungan perjanjian itu masih boleh dicabar meskipun ia ditandatangani secara sukarela. Ini kerana Akta Pelindungan Pengguna 1999 iaitu menerusi Seksyen 6, mencakupi pelindungan pengguna ke atas perjanjian yang dikategorikan sebagai tidak adil. Meskipun sudah lebih seminggu Pretam Singh meninggalkan kerusinya di TTPM, beliau mengakui ada kalanya rasa rindu yang teramat ingin mengepalai lagi tugas itu yang dianggapnya belum selesai. "Saya suka memperjuangkan hak-hak pengguna, ditambah pula saya mendapat sokongan penuh daripada menteri dan para pegawai kementerian," kata beliau yang kehidupan berwarna-warninya bermula sebagai seorang pengawal di Chartered Bank, Petaling Jaya pada 1970-an, penguat kuasa kastam dan kemudian sebagai majistret di Rawang.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
17 OGOS 2011