JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



06 April 2023

GURU MERAJUK PELAJAR BUAT KERJA LAIN SEMASA DIA SEDANG MENGAJAR

 


Drama kerja rumah ini masih berlaku hingga kini walaupun zaman telah berubah dan musim pun sudah berbunga. Saya akui semasa sekolah dahulu saya rajin buat kerja rumah, rakan-rakan saya yang tersayang pula rajin-rajin sekali meniru. Semasa Tingkatan Empat, kami kantou dengan Guru Bahasa Inggeris, enam orang kami diminta berdiri kerana jawapan sama, masing-masing tidak mengaku siapa tiru siapa. Saya sanggup kunci mulut demi kawan. Kami dirotan oleh guru itu seorang demi seorang, saya ambil giliran paling akhir, sampai giliran saya dirotan guru itu berhenti, dia suruh saya balik ke tempat duduk. Dia kata muka saya bukan muka yang meniru. Leganya saya bukan kepalang.

Masa dulu kalau dipukul dengan rotan sakitnya bukan kepalang, kena pula kalau guru itu sedang panas, saya lihat lima orang rakan saya menitis air mata. Seorang yang paling nakal antara kami yang kena rotan tu pula apabila sesi kelas bermula bukunya hilang. Dia tarik kerusi duduk dengan saya, guru BI yang garang itu datang dan rotan dia lagi, tapi tak pula halau dia duduk tempat sendiri. Kawan saya ini masa belajar tangan dia bukannya diam, ada-ada sahaja hal dia buat, buku dia ada pun dia kata tinggal, duduk dengan saya sepanjang masa. Kami masih berkawan hingga ke hari ini. Anak-anak dia semua pintar belajar. Hingga kini pun dia masih minta pendapat saya dalam urusan belajar anak-anak dia.

Setelah saya menjadi guru, saya pula berhadapan dengan situasi pelajar tidak siap kerja rumah ini. Saya mengajar di sekolah lelaki, daripada 30 orang yang buat kerja rumah hanya 10 orang. Yang 20 orang lagi ragamnya bukan main. Semasa saya semak dari meja ke meja pun dia sempat meniru kerja kawan. Tulisan tunggang terbalik tidak mengapa janji siap. Sekolah tempat saya mengajar selama 19 tahun itu pula masih guna rotan mendisiplinkan pelajar. Akan tetapi, saya bukan jenis guru yang merotan betul-betul, saya rotan meja sekuat-kuatnya kalau marah! Itulah saya. Kalau kena dengan pelajar yang berbadan kerdil, kita hendak marah atau hendak rotan pun tidak sampai hati tetapi dia itulah yang selalu tidak siap kerja rumah, mulut becok macam murai dan kaki meniru kerja orang lain di dalam kelas.

Kalau guru macam saya yang jenis marah tak sampai hati bagi kerja rumah pelajar memang tidak ambil pusing. Mereka akan buat kerja rumah yang cikgu garang bagi dan subjek yang mereka suka. Pelajar sekolah saya paling suka subjek Matematik. Saya pula guru Bahasa Melayu. Nanti saya kongsi cerita pelajar buat Matematik semasa saya megajar Bahasa Melayu. Saya kagum dengan pelajar pintar, kita bagi kerja rumah tulis sebuah karangan, dia hantar 5 karangan. Saya masih ingat ada seorang pelajar suka buat begini setiap minggu. Sekarang dia berkerja sebagai Doktor Bedah. Tahap kerajinan dia memang luar biasa sampai buku teks Sejarah pun dia hafal.

Lama kelamaan saya memahami situasi ini. Saya tukar strategi, saya bagi tugasan di dalam kelas dan bagi masa untuk pelajar siapkan, akhir waktu saya kutip buku dan semak di bilik guru. Dengan cara ini semua pelajar siap kerja, saya pun tidak memberikan kerja rumah. Jika saya bagi pun, saya berikan tugasan yang berbentuk bacaan. Saya faham, kalau ada 10 subjek, semua guru bagi kerja rumah hampir setiap hari, kasihan juga pelajar yang terpaksa menyiapkannya.

Tiada ulasan: