JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



24 Julai 2022

CATATAN CIKGU ZUL : KAKI BODEK, CEPAT MENGAPAI HAJAT, HEBAT MERIMBUN DOSA


Dunia pekerjaaan di mana-mana selalu dicemari oleh perilaku insan-insan yang suka membodek sehingga yang baik diketepikan dan yang pintar membodek disanjung dan diangkat martabatnya melangit. Kaki bodek ini ada dua golongan. Golongan kaki bodek yang pertama, dia tidak ganggu hak dan kehidupan orang kerana dia tiada sasaran. Sasarannya hanya orang yang mampu memberikan impiannya menjadi realiti. Golongan kaki bodek yang kedua ialah golongan yang sanggup melakukan apa-apa sahaja demi merealisasikan impiannya untuk berada di tahap yang dia inginkan. Apakah makna bodek? Takrifan yang mudah untuk bodek ialah perbuatan mengampu seseorang untuk tujuan tertentu demi kepentingan si pembodek. Perbuatan membodek ini tidak elok tetapi orang akan melakukannya disebabkan sikap tamak dan ingin berjaya dengan cara yang lebih mudah. 

Golongan pembodek yang pertama, iaitu orang yang melakukan sesuatu tanpa menganggu hak orang lain pada pandangan zahir. Akan tetapi, perlakuan dan tindakannya menyakitkan mata yang memandang. Pembodek jenis ini berkerja secara menunjuk-nunjuk, apabila ada ketua jabatan maka dia akan bertukar watak menjadi rajin serta merta. Apabila ketua jabatan tiada dia automatik menjadi malas, semalas-malas manusia yang pernah wujud di muka bumi. Semua kerjanya akan diceritakan kepada ketua jabatan. Dia kerap menghantar mesej kepada ketua jabatan untuk memberikan cadangan dan sebagainya. Jika terkena pula dengan ketua jabatan yang mudah tertipu dek pandangan mata, pembodek jenis ini selalu dipuji dan dipuja maka akan semakin bermaharajalelalah perangai suka membodek dia dari semasa ke semasa. Pembodek jenis ini rajinnya luar biasa walaupun hanya sekadar lakonan tetapi hasilnya ghaib tak nampak. Kenapa? Entahlah! Tepuk dada tanya selera.

Golongan pembodek yang kedua saya kategorikan "Pembodek Mak Bawang Merah". Pembodek jenis ini akan menggunakan senjata bodek yang maha dahsyat untuk mengapai aspirasi di hati. Dia akan memfitnah dan memburuk-burukkan orang lain untuk sehingga orang percaya akan kata-katanya. Pembodek jenis ini tergamak hati menabur pasir di periuk nasi orang lain yang tidak berdosa demi mencapai matlamat jahatnya. Dia melakukan kerja membodek ini adalah kerana dia tidak mahu orang lain lebih berjaya daripadanya. Oleh itu, dengan perancangan yang buruk dia akan mempengaruhi ketua jabatan supaya orang itu disingkirkan dan hidup tertekan. Jika ketua jabatan percaya maka tercapailah hajat dan hasratnya. Si Pembodek menang bergaya di dunia. 

Golongan yang suka membodek ini tidak akan lenyap di muka bumi kerana syaitan suka berkawan dengan manusia jenis ini. Syaitan suntik sedikit jarum cemburu dan iri hati maka gagahlah dia bekerja untuk memusnahkan mangsa. Hal ini dikatakan demikian kerana rasa perikemanusiaan dan persahabatan sudah lama hancur di hati orang seperti ini. Yang lebat dan rimbun di taman jiwanya hanyalah kebencian terhadap orang lain. Dia sentiasa memikirkan cara untuk mempengaruhi Boss untuk menjatuhkan orang yang dia perlu singkirkan. Ya, majoriti mereka akan berjaya sebab sesetengah Boss pun tidak bijaksana kerana salasilah mereka pun daripada rumpun dan keluarga yang sama. Cuma, sebagai manusia kita doakan mereka-mereka ini kembali ke pangkal jalan. Usahlah berlumba-lumba melakukan dosa kerana kita ini bukanlah manusia yang sempurna. Hiduplah seadanya. Insya-Allah, tanpa membodek pun kita bisa hidup senang dan bahagia. Yang paling penting, kita ditempatkan di syurga di dunia kekal kelak. Itu janji-Nya, Yang Maha Terpuji dan Yang Maha Mulia.

CATATAN CIKGU ZUL : PELAJAR CEMERLANG TIDAK BOLEH BERKOMUNIKASI SECARA LISAN DENGAN MATANG


Baru-baru ini, Tengku Mahkota Johor Duli Yang Amat Mulia Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim mengulas cara Kapten Pasukan Malaysia dan Kapten Pasukan Singapura setelah habis perlawanan persahabatan bola sepak antara kedua-dua buah negara. Kapten pasukan Singapura berupaya menjawab soalan yang ditanya dengan matang tetapi apabila kapten negara kita memberikan ulasan atau pandangan agak keterbelakang. Saya sebagai seorang guru selalu berhadapan dengan situasi ini di sekolah. Pelajar kita lemah dalam berkomunikasi walaupun cemerlang dalam peperiksaan bertulis. Mereka gagal berkomunikasi secara lisan dengan berhujah atau mengemukakan pendapat yang menyakinkan. Mereka sangat takut dan rasa rendah diri apabila bercakap secara lisan di hadapan umum. Mereka bercakap menggunakan bahasa rojak atau bahasa tidak format yang tidak sesuai dengan situasi.

Kelemahan ini amat ketara semasa pelajar diminta untuk berkomunikasi spontan semasa temuduga ataupun memberikan pendapat tentang sesuatu isu yang berfokus kepada satu tajuk. Pelajar tidak dapat memberikan isi yang tepat dan membincangkan sesuatu isi dengan menghuraikan isi itu berserta bukti dan contoh yang meyakinkan. Mereka kelihatan sangat tidak yakin dan mengelabah atau berhenti bercakap dalam tempoh yang lama untuk memikirkan idea yang seterusnya. Apabila kita meminta mereka menjawab soalan, jawapan yang diberikan dalam ayat yang tergantung dan tidak jelas. Cuba perhatikan jawapan lima orang pelajar ini apabila saya meminta pendapat mereka tentang persoalan, "Mengapakah mereka perlu belajar bersungguh-sungguh?"

Nawi: Supaya kita pandai cikgu! (Nada menjerit)

Ramlah: Saya mahu masuk universiti, dapat kerja, beli rumah, beli kereta, melancong ke banyak tempat.

Wahida: Masa depan yang cerah. Saya nak jadi kaya. Ada pendapatan tetap, gaji tinggi, rumah besar, kereta besar.

Eryanie: Saya perlu belajar bersungguh-sungguh kerana saya mahu mencapai cita-cita untuk menjadi seorang doktor. Saya merupakan anak sulung dalam keluarga. Saya tidak mahu menghampakan ibu bapa saya yang telah bersusah payah membiayai persekolahan saya. Saya mahu membahagiakan mereka hingga ke akhir hayat. Oleh itu, dalam peperiksaan SPM saya membuat sasaran 10A+ supaya mereka berasa gembira dan bangga mempunyai anak seperti saya. Dengan keputusan yang cemerlang itu, saya akan memohon tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam. Doakan saya berjaya Cikgu.

Pelajar yang menjawab seperti Nawi, Ramlah, dan Wahida amat banyak bilangannya. Pelajar yang menjawab seperti Eryanie tidak banyak dan mungkin tiada langsung. Mengapakah keadaan ini terjadi? Puncanya ialah pelajar kita tidak dilatih untuk berkomunikasi secara spontan. Mereka boleh menjawab dengan baik dalam peperiksaan bertulis hingga memperoleh A+ tetapi gagal berkomunikasi dengan matang, lancar dan meyakinkan. Budaya ibu bapa yang tidak suka berkomunikasi dengan anak di rumah adalah punca. Situasi ini akan diburukkan lagi dengan pengajaran dan pembelajaran di sekolah yang masih ditakuk lama, iaitu pelajar mendengar guru bercakap. Guru tidak pernah memberikan peluang kepada pelajar melakukan pidato spontan tentang apa-apa tajuk kerana sibuk mengejar masa untuk menghabiskan sukatan pelajaran. Pihak pentadbir sekolah pula menekan guru untuk fokus kepada peperiksaan hingga perancangan guru yang betul terpaksa diubah suai. Pihak KPM, JPN dan PPD pula masih mengukur kejayaan sekolah dan pelajar berdasarkan Gred Purata Sekolah (GPS) telah membarahkan lagi keadaan ini.

Natijahnya, sejak sekolah rendah hingga tingkatan enam pelajar dididik menjawab soalan peperiksaan. Aspek komunikasi dipinggirkan. Oleh sebab itu, apabila kita melihat persidangan Parlimen, kita rasa kecewa dengan wakil-wakil yang kita pilih. Mereka hanya tahu mencaci saksama sendiri dan saling membidas dengan hujah yang menyentuh sensitiviti diri dan agama. Kita pun tiada kurangnya. Kita selalu menyaksikan pergaduhan di kaunter jabatan kerajaan atau tempat bayaran di kompleks beli-belah dan restoran makanan segera. Faktornya ialah kegagalan kita mengajar kemahiran berkomunikasi secara spontan. Saya mudah tersentuh hati apabila mendengar orang berbahasa dengan cara yang salah dan biadap tetapi kerana hormat saya berdoa untuk sejukkan hati dan berharap suatu hari akan hadir orang yang akan memberikan ilmu kepada mereka. Alangkah ruginya, belajar tinggi-tinggi, pangkat teratas sekali, nama jadi sebutan di sana sini, tetapi apabila tiba masa berkomunikasi hancur. Sibuk memuji diri atau bercerita tentang buruk orang lain! Itulah kita sekarang ini! Saya selalu makan hati berulam jantung apabila mendengar orang bercakap sekerat belut sekerat ular.

" You know pelajaran ini important untuk your masa depan"

Cikgu bercakap dengan pelajar! Apakah maknanya ini? Apakah impaknya kepada generasi pada masa akan datang? Tepuk dada tanyalah selera!

PENGABAIAN KECERDASAN EMOSI TELAH MENJEJASKAN PENCAPAIAN AKADEMIK MURID LELAKI


PENULIS: Dr Noradilah Md Nordin, Pengarah, Pusat Sejahtera, Universiti Malaysia Pahang

TARIKH DIKELUARKAN : 29 Mac 2022

SUMBER: BERITA HARIAN ONLINE

Secara umum masyarakat selalu berpandangan murid perempuan lebih bijak berbanding lelaki. Hal ini disimpulkan berdasarkan kepada laporan kemasukan ke institut pengajian tinggi yang mana pelajar perempuan lebih ramai. Sebagai contoh, enrolmen atau jumlah kemasukan pelajar perempuan ke universiti awam adalah lebih tinggi berbanding lelaki bagi tiga tahun berturut-turut iaitu pada tahun 2015, 2016 dan 2017. Ini ditambah pula dengan peratusan kelulusan pelajar perempuan dalam peperiksaan awam misalnya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Misalnya jika kita lihat keputusan SPM 2017, murid perempuan menunjukkan prestasi akademik yang lebih baik berbanding murid lelaki. Malah, kecemerlangan mereka tidak hanya terhenti di bangku sekolah tetapi juga diteruskan sehingga ke peringkat pengajian tinggi.

Keadaan ini membuatkan kita yakin, murid perempuan lebih bijak berbanding lelaki. Namun begitu, pandangan ini kurang tepat kerana ia hanyalah gambaran awal sahaja. Ia juga sebenarnya memberitahu kita mengenai dominasi dan ketidakseimbangan pencapaian antara murid perempuan dan lelaki. Sebenarnya, keadaan ini perlu difahami seiring dengan aspek perkembangan psikologi murid. Dari sudut perkembangan psikologi, situasi ketidakseimbangan jantina dalam pencapaian akademik sangat berkait rapat dengan faktor kecerdasan emosi.

Murid lelaki lambat matang

Kematangan kecerdasan emosi antara murid lelaki dan perempuan adalah berbeza. Pelajar perempuan dilihat lebih cepat matang berbanding lelaki. Oleh kerana tahap kecerdasan emosi yang tinggi, murid perempuan lebih cepat pandai dalam mengurus diri sendiri terutamanya membabitkan proses berfikir, berkongsi pendapat, mengawal perasaan dan bertindak mengikut kesesuaian masa dan keadaan. Contohnya, ketika sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP) dijalankan murid perempuan lebih mudah untuk berkongsi sesuatu perkara dengan rakan dan guru mengenai apa yang mereka fikirkan dan rasai. Mereka juga lebih mudah bertanya sekiranya tidak memahami isi kandungan mata pelajaran atau arahan yang diberikan oleh guru. Situasi ini seterusnya akan meningkatkan lagi motivasi murid untuk hadir ke sekolah, berdisiplin serta konsisten dalam menyiapkan sesuatu tugasan yang diberi oleh guru mereka. Oleh itu, murid perempuan lebih cepat menyesuaikan diri dengan permasalahan yang sedang dialami, membantu meningkatkan kemahiran menyelesaikannya dan dapat memperbaiki tahap perkembangan kognitif mereka.

Murid lelaki mengabaikan emosi

Murid lelaki kerap mengabaikan emosi mereka sendiri seperti mengabaikan kegelisahan atau kerisauan sekiranya tidak memahami sesuatu topik ketika sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Mereka sukar berkomunikasi dengan guru dan rakan-rakan mengenai permasalahan yang dialami. Sekiranya keadaan itu berterusan, murid akan cepat berasa bosan dan sesi PdP dalam kalangan murid lelaki akan menjadi pasif seperti mereka tidak mahu terbabit dalam aktiviti pembelajaran, enggan menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh guru dan lain-lain lagi. Permasalahan ini sekiranya tidak dikawal pada peringkat awal, murid lelaki akan lebih terdedah dengan masalah disiplin seperti ponteng sekolah atau kelas, melawan guru, merokok, bergaduh sesama rakan dan lain-lain lagi. Semua ini akhirnya akan meningkatkan lagi keterbatasan untuk perkembangan intelek mereka. Oleh sebab itu, tidak hairanlah mengapa murid lelaki kurang cemerlang dalam pembelajaran berbanding perempuan disebabkan lemahnya kecerdasan emosi. Jadi, selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam memperkembangkan potensi murid secara menyeluruh, elemen intelek perlu juga seiring dengan kecerdasan emosi. Dalam hal ini, peranan guru-guru amatlah besar bagi memastikan murid lelaki tidak ketinggalan dalam proses pembelajaran. Kemahiran guru mempelbagaikan pendekatan dan aktiviti pembelajaran yang bersesuaian perlu ditingkatkan kerana kadar kematangan kecerdasan emosi murid lelaki dan perempuan adalah berbeza.

1. Sediakan aktiviti pembelajaran

Secara umum, guru perlu meningkatkan minat murid dengan memastikan sesi pengajaran dan pembelajaran tidak pasif. Murid lelaki cepat berasa bosan sekiranya guru hanya menyampaikan isi pelajaran tanpa diselangi dengan aktiviti yang bersesuaian dengan sifat dan personaliti mereka yang sukakan cabaran, menunjukkan kebolehan dan kemahiran. Sebagai contoh, guru boleh menyediakan aktiviti pembelajaran berbentuk pertandingan secara berkumpulan bagi menggalakkan murid bertanya. Hal ini juga meningkatkan proses komunikasi antara murid dan guru. Menerusi kaedah itu, murid lelaki akan lebih tertarik dan mengambil bahagian dalam sebarang aktiviti semasa sesi PdP dijalankan.

2. Sokongan ibu bapa

Ibu bapa juga perlu berperanan meningkatkan potensi murid dalam pembelajaran. Sebagai contoh, ibu bapa boleh memberi sokongan motivasi dengan sentiasa memberi galakan kepada anak-anak terutamanya murid lelaki untuk membuat ulang kaji di rumah dan menyiapkan tugasan yang diberi oleh guru.

3. Berkomunikasilah dengan anak

Selain itu, ibu bapa perlu meluangkan masa untuk berkomunikasi dengan anak-anak berkenaan permasalahan yang dihadapi dalam pembelajaran mereka. Ini adalah kerana, murid lelaki akan lebih rasa dihargai apabila ibu bapa mengambil berat akan kesukaran yang dialami dan seterusnya akan meningkatkan motivasi mereka untuk terus berusaha dengan lebih baik dan berjaya. Konklusinya,  guru dan ibu bapa sama-sama perlu memainkan peranan penting dalam meningkatkan kecerdasan emosi murid. Dengan ini diharapkan kita akan membantu merapatkan jurang perbezaan kecemerlangan pembelajaran antara murid lelaki dan perempuan.