25 Oktober 2011

ISU UMUM : AKAN SELAMATKAH MALAYSIA?

TAN SRI ZAINUDDIN MAIDIN
Karyawan Tamu Institut Pemikiran Tun Dr. Mahathir,
Universiti Utara Malaysia


JUADAH DEEPAVALI

Apakah kuasa asing tidak akan campur tangan memberikan bantuan menerusi soft power atau ketenteraan sekiranya berlaku kebangkitan dari dalam Malaysia yang dapat membantu pendemokrasian yang secucuk dengan kehendak dan kepentingan globalisasi ke arah “Satu Dunia Satu Amerika”? Apakah apa yang berlaku terhadap Tunisia, Mesir dan Yemen tidak akan berlaku ke atas Malaysia sebuah negara Islam yang sering diprojekkan kepada Barat sebagai tidak memberikan keistimewaan kepada orang Islam, tidak memberikan persamaan hak kepada rakyat dan tidak memberikan kebebasan mutlak kepada rakyat. Pemerintahan beraja di Syria juga sedang diganggu gugat dan menunggu masa keruntuhannya dan tindakan ke atas Iran yang menjadi matlamat utama kuasa Barat dalam map road globalisasi di Asia Barat masih ditangguhkan kerana penyusupan anasir-anasirnya ke negara itu dan juga sokongan dari dalam belum cukup mantap. Pada peringkat ini, media Barat dengan soft powernya – televisyen, internet , akhbar dan sebagainya sedang menyebarkan satu demi satu maklumat ke seluruh dunia yang menunjukan penindasan tehadap rakyat Iran.

Ini adalah strategi yang dilakukan terhadap semua negara yang tidak disenangi oleh mereka. Terkini, seorang pelakon wanita Iran Marzeih Vafamehr dihukum penjara setahun dan sebatan 90 kali kerana lakonan dalam sebuah filem yang mengisahkan pembatasan yang dikenakan terhadap artis di negara itu. Media Malaysia juga turut menyiarkan besar-besaran cerita ini dari hanya suatu sumber tanpa penjelasan dari pihak yang dicemarkan seolah-olah setiap berita yang datang daripada agensi berita Barat benar belaka. Kesedaran menjadi alat atau diperalatkan sudah tidak wujud lagi. Ketika era Perdana Menteri Dr. Mahathir Mohamad, Malaysia juga menjadi bahan laporan negatif media Barat mengenai kekangannya terhadap kebebasan media, penyalahgunaan kuasa, rasuah, projek kereta nasional, pembangunan Putrajaya dan sebagainya. Walaupun Mahathir tidak memusuhi Barat tetapi dianggap bukan sahabat baik “Kuasa Besar” kerana beliau sering berterus terang terhadap ketidakadilan dan sikap talam dua muka mereka dalam dasar ekonomi, sosial dan politik dan kerana beliau juga mengkritik sikap berat sebelah dan pembohongan media Barat.

Pemimpin Afrika Selatan yang tersohor Nelson Mendela walaupun mendapat sanjungan tinggi media Barat kerana kemanusiaannya tidak membalas dendam kekejaman orang kulit putih di negaranya dan terhadap dirinya tetapi telah digambarkan sebagai orang tua nyanyuk bila sahaja beliau membantah ketidakadilan dasar ekonomi Barat terhadap sebuah negara Afrika. Presiden Suharto yang merupakan sahabat baik Amerika Syarikat dalam menumpaskan Parti Komunis Indonesia (PKI) sebuah parti komunis terbesar di Asia di luar China dan memberikan harapan baru kepada rakyat Indonesia juga akhirnya mati dalam penghinaan media Barat dan tekanan hasutan luar ke atas rakyatnya. Penggulingan secara kejam pemimpin-pemimpin negara Asia Barat satu demi satu, tidak boleh dinafikan kewajarannya kerana di antara mereka telah menjadi raja yang zalim setelah menjatuhkan pemerintahan beraja. Cuma kerajaan mereka berselindung di sebalik panggilan atau nama “Presiden” yang memberikan konotasi pemimpin rakyat. Memang ada sebab untuk mereka digulingkan oleh rakyat tetapi kewajaran untuk kuasa-kuasa asing menceroboh dan menjatuhkan pemimpin yang diketahui sebagai musuh mereka boleh dipersoalkan.

Dalam usaha membunuh pemimpin Libya Kol. Muammar Gaddafi, negara-negara Perancis, Britain dan Amerika Syarikat dengan bangga mengakui penglibatan mereka. Soalnya apakah campur tangan asing membantu mereka yang menentang kerajaan boleh berlaku atau tidak ke atas Malaysia? Apakah kita akan selamat kerana dari sejak sebelum merdeka dan selepas merdeka, kita adalah sahabat rapat Barat? Apakah kita akan dibiarkan mempunyai kebebasaan sendiri? Tidak dapat dinafikan pemimpin-pemimpin awal kemerdekaan negara yang mendapat pendidikan Barat telah menjadi alat Barat. Mereka tidak sealiran dengan pemimpin-pemimpin Asia lainnya seperti Indonesia, India dan negara-negara Indochina. Allahyarham Dato’ Onn Jaafar sendiri adalah alat kepada Barat dan diikuti Tunku Abdul Rahman dan rakan rakannya. Tetapi ini bukanlah suatu kesilapan tetapi suatu kebijaksanaan kepimpinan Tunku Abdul Rahman yang berpandangan jauh dan mahu menyelamatkan orang Melayu dan juga tidak mahu dijajah oleh komunis China atau kuasa besar yang tidak demokratik.

Malaysia menjadi negara yang tidak popular dan tidak diyakini di kalangan negara Afro Asia, tetapi dengan sokongan Barat yang melihat potensi pemimpin-pemimpin Malaysia dan Singapura untuk sejalan dengan mereka maka kedua-dua negara muncul sebagai negara yang kemajuan dan kestabilan ekonominya mendahului negara Asia lainnya. China, Indonesia, India dan Indochina mengikuti jalan ini setelah keruntuhan komunisme. Sikap Perdana Menteri Malaysia yang pertama dan dasar luarnya amat menyenangkan Barat kecuali selepas Tun Abdul Razak Hussein mengambil alih dan memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru berikutan dengan peristiwa 13 Mei 1969 dan menghulurkan tangan persabahatan dengan Komunis China. Maka sejak itu Malaysia telah menjadi bahan kecaman media Barat yang berpengaruh di Asia seperti Far Estern Economic Review, Wall Streert Journal, Times dan Newsweek dan sesekali oleh akhbar-akhbar British. Apabila Singapura disingkirkan dari Malaysia maka kepimpinan republik itu yang diketuai oleh Lee Kuan Yew mendapat sokongan dari media Barat dalam menggambarkan kerajaan Malaysia sebagai kerajaan Melayu yang tidak adil kepada semua kaum dan menjalankan pemerintahan beraja dengan keistimewaan kepada orang Melayu.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
25 OKTOBER 2011


ISU BAHASA : HORMATI KETETAPAN, HENTIKAN POLEMIK PPSMI

Oleh DR. SHAMSUL BAHAR ABDUL KADIR
Presiden Persatuan Alumni Pendidikan Tinggi Indonesia (PAPTI)


SELAMAT MENYAMBUT 
HARI DEEPAVALI KEPADA SEMUA MASYARAKAT INDIA DI MALAYSIA 
DAN DI SELURUH DUNIA

Isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sewajarnya tidak perlu dijadikan polemik oleh semua pihak kerana kami percaya keputusan menghentikan pelaksanaan PPSMI dibuat berlandaskan kajian yang mendalam oleh pihak kerajaan. Kami percaya keputusan yang dibuat Kementerian Pelajaran itu selepas mengambil kira suara ibu bapa di semua peringkat dan kawasan, pandangan guru-guru di sekolah-sekolah bandar serta luar bandar di samping para cendekiawan, akademik dan orang perseorangan yang arif dalam bidang tersebut. Maka adalah tidak wajar jika ada pihak-pihak tertentu yang mendesak PPSMI dilaksanakan semula dengan mengambil pandangan sebelah pihak sahaja. Sebagai pertubuhan yang menghimpun rakyat Malaysia yang pernah melanjutkan pelajaran di institusi-institusi pengajian tinggi (IPT) di Indonesia sejak tahun 1950-an hingga kini, Persatuan Alumni Pendidikan Tinggi Indonesia (PAPTI) amat menyokong langkah kerajaan menggantikan PPSMI dengan dasar Memartabat Bahasa Melayu dan Memperkasa Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang selari dengan Dasar Pendidikan Negara.

Kami percaya walaupun mempelajari Matematik dan Sains atau lain-lain mata pelajaran dalam bahasa Malaysia sekalipun, kita masih berupaya untuk melahirkan anak-anak dan barisan generasi muda yang cemerlang dalam pelbagai bidang ilmu. Sebagai contoh, sebahagian besar ahli-ahli persatuan kami yang mendapat pendidikan awal di peringkat sekolah rendah dan menengah mengunakan bahasa pengantar bahasa Malaysia termasuk mata pelajaran Sains dan Matematik. Kami seterusnya berjaya melanjutkan pelajaran kami dalam pelbagai bidang termasuk sains dan teknologi, kejuruteraan atau perubatan di IPT-IPT di Indonesia yang bahasa pengantarnya adalah bahasa Indonesia sepenuhnya. Mereka yang telah lulus dan kembali ke tanah air berjaya membuktikan bahawa bahasa bukan penghalang untuk mencipta kecemerlangan dalam kerjaya masing-masing. Malahan ramai di kalangan kami yang berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi dalam bidang sains dan teknologi di universiti-universiti terkemuka di negara Barat seterusnya mendapat kelulusan cemerlang dalam bidang masing-masing.

Mereka yang berkelulusan dalam bidang kejuruteraan dan perubatan pula berjaya meningkatkan pencapaian mereka dengan memperoleh kelayakan profesional dan menjadi doktor pakar yang di peringkat antarabangsa. Ada yang sudah menjadi naib canselor di IPTA-IPTA terkemuka, ada yang menjadi pakar-pakar dalam pelbagai bidang perubatan, pegawai-pegawai tertinggi dalam syarikat korporat di samping ahli-ahli politik yang berjaya. Sebut sahaja nama-nama besar seperti Tan Sri Dr. Salleh Mohd. Yassin, Datuk Dr. Abu Bakar Hamid, Prof. Datuk Dr. Mohd Noh Dalimin (akademik), Allahyarham Tan Sri Mohamed Rahmat, Tan Sri Aishah Ghani, Datuk Dr. Abdul Latiff Awang, Datuk Seri Dr. Suleiman Mohamed (politik) atau nama-nama seperti Datuk Abdul Rahman Daud (korporat), Datuk Dr. Asmah Omar, dan Dr. Siti Zainon Ismail (sosiobudaya). Mereka ini telah membuktikan bahawa mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa Malaysia di peringkat sekolah dan bahasa Indonesia di peringkat universiti bukan penghalang untuk mencapai prestasi cemerlang dalam bidang masing-masing.

Jika berlandaskan sejarah pula, bahasa Malaysia sudah ditetapkan sebagai bahasa perpaduan rakyat negara ini yang berbilang kaum. Selepas kejadian berdarah 13 Mei 1969, kajian yang dilakukan oleh pakar-pakar menyatakan satu bahasa perpaduan perlu ditetapkan dan sejak itu kerajaan tekun melaksanakan perubahan di mana sekolah-sekolah berbahasa pengantar Inggeris ditukar ke bahasa Malaysia secara berperingkat-peringkat. Perlu diambil perhatian bahawa gambaran yang dikemukakan kepada umum bahawa PPSMI hanya melibatkan dua mata pelajaran sahaja sehingga tidak menukarkan dasar bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar adalah tidak tepat. Ini kerana apabila dua mata pelajaran tersebut diajarkan dalam bahasa Inggeris di peringkat sekolah menengah, ia akan meningkat kepada lebih 80 peratus apabila memasuki tingkatan empat. Apalagi apabila sampai ke peringkat universiti di mana hampir semua IPT di negara ini menggunakan bahasa Inggeris khususnya untuk bidang-bidang profesional. Apabila ini berlaku maka hasrat memperkasa bahasa Malaysia sebagai bahasa ilmu tinggal impian belaka.

Istilah baharu dalam bidang sains, teknologi, perubatan, pergigian, kejuruteraan dan lain-lain tidak perlu lagi dicipta manakala istilah yang sedia tercipta tidak lagi digunakan. Buku juga tidak akan ditulis dan diterbitkan. Perbincangan awam pun dalam bidang-bidang alam sekitar, kesihatan, pembangunan manusia, ekonomi, kewangan dan lain-lain tidak akan dapat dijalankan dalam bahasa Malaysia kerana istilah baharu tidak dicipta dan penggunanya pula tidak lagi fasih menggunakan bahasa Malaysia. Ahli-ahli Parlimen juga akan mendapati sukar membincangkan isu-isu semasa dalam bahasa Malaysia ketika sidang Parlimen. Oleh kerana terlalu sering memohon "dengan izin" apabila mahu menggunakan istilah Inggeris, tidak mustahil akhirnya nanti mereka dibenarkan menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya. Selanjutnya para wartawan pun akan mendapati sukar untuk membuat liputan persidangan Parlimen dan lain-lain persidangan dalam bahasa Malaysia. Akibatnya akhbar berbahasa Malaysia tidak lagi akan berdaya maju sebagai badan perniagaan. Edarannya tidak cukup besar untuk menampung kos penerbitannya. Apakah bayangan masa depan kedudukan bahasa Malaysia ini khayalan belaka?

Jika sejarah tulisan jawi di Malaysia boleh kita jadikan iktibar, maka kesimpulan ini suatu kemungkinan yang munasabah dan amat menakutkan. Kami percaya, masalah kelemahan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar dan mahasiswa IPT adalah suatu perkara yang serius dan satu penyelesaian munasabah perlu dicari untuk mengatasinya. Mengajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris bukan kaedah yang telah teruji di mana-mana pun untuk menyelesaikan masalah ini sebaliknya kaedah mengajar bahasa - apa sahaja bahasa sekalipun termasuk bahasa Inggeris - perlu dikaji semula. Banyak hal yang perlu dilihat untuk memantapkan penguasaan bahasa Inggeris di peringkat sekolah antaranya tahap kemahiran para guru, korikulum yang sedia ada, alat bantu mengajar yang mencukupi, suasana pembelajaran dan lain-lain. Kaedah yang telah teruji meningkatkan kemahiran bahasa ialah melalui pembacaan. Justeru, penekanan terhadap pembacaan bahan-bahan kesusasteraan atau karya besar dalam bahasa Inggeris akan jauh lebih berkesan daripada mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa tersebut. Kami mengharapkan agar kerajaan tidak lagi berganjak daripada keputusan menghapuskan PPSMI, seterusnya melaksanakan MBMMBI dengan bersungguh-sungguh serta tidak tunduk terhadap mana-mana pihak yang berusaha untuk menghidupkan PPSMI atau mahupun melahirkan semula sekolah kebangsaan berbahasa pengantar Inggeris.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
25 OKTOBER 2011


ISU SOSIAL : BUDAYAKAN MEMBACA DEMI GENERASI MUDA

Oleh NURUL ANUAR KARI


TASIK PULAU DAYANG BUNTING LANGKAWI, KEDAH

Pada zaman serba canggih kini, jurang antara generasi kian ketara melihatkan perbezaan aktiviti membaca golongan dewasa dan kegilaan generasi muda bermain alat elektronik. Namun, perbezaan antara medium cetak atau elektronik tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak meneruskan budaya membaca di kalangan generasi muda kerana ilmu hasil bahan bacaan itulah yang akan membentuk sahsiah diri dan pemikiran mereka kelak. Untuk itu, buat julung-julung kalinya Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), Kementerian Pelajaran Malaysia akan menganjurkan Festival Buku Kanak-Kanak 2011 (FBK2011) bermula 27 Oktober ini hingga 2 November 2011. Festival yang dianjurkan dengan kerjasama Majlis Buku Kanan-Kanak dan Remaja Malaysia (MBBY), Perbadanan Kota Buku serta Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) itu akan berlangsung selama satu minggu di Perpustakaan Kuala Lumpur. Beberapa penaja swasta dan agensi kerajaan juga dijangka akan turut serta dalam menjayakan FBK2011 demi menggalakkan budaya membaca di kalangan rakyat pelbagai peringkat terutamanya generasi muda.

Selain itu, Kumpulan Utusan juga akan bekerjasama dengan penganjur dalam mengenengahkan hasil karya penulis dan pelukis ilustrasi tempatan kepada para hadirin dan pembaca akhbar dan majalah Kumpulan Utusan. Penolong Pengarah MBKM, Ahmad Fadli Abd. Aziz (gambar) menjelaskan, FKB2011 dianjurkan lebih kepada generasi muda memandangkan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur sudah sedia ada untuk semua. "Konsep FBK2011 adalah untuk mengikut jejak pesta buku kanak-kanak terbesar dunia yang diadakan di Itali sebelum ini. "Kita juga mahu mempromosikan bahan-bahan penerbitan baru serta pameran ilustrasi dari Kementerian Pelajaran sendiri, hasil bengkel ilustrasi di kalangan para guru," katanya. Menurut beliau, program itu juga diharap dapat memajukan industri penerbitan buku kanak-kanak tempatan dan menggalakkan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan bidang penerbitan seperti penulisan, penyuntingan, ilustrasi, penterjemahan, dan pemasaran buku di negara ini. "Kita juga bukan hanya mempromosikan bahan bercetak malahan penerbitan melalui medium elektronik dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dari dalam dan luar negara.

"Langkah ini akan memupuk kesedaran tentang kepentingan buku kepada kanak-kanak, sama ada yang dicetak atau secara elektronik sebagai gedung ilmu dan pengayaan minda untuk pembinaan modal insan mereka kelak," tegasnya. Ahmad Fadli menekankan, FBK2011 dipercayai mampu menggalakkan budaya membaca di kalangan rakyat semua peringkat, khususnya kanak-kanak dan institusi keluarga seterusnya menjadikan Kuala Lumpur sebagai hab penerbitan dan pemasaran buku kanak-kanak. Tambahnya, pelbagai aktiviti untuk pelajar, guru dan orang ramai sepanjang tujuh hari penganjuran pesta buku itu juga diharap dapat mengembangkan budaya membaca di kalangan generasi muda. Beliau menjelaskan, sesetengah program telah ditetapkan untuk kumpulan pelajar dan guru dalam jumlah tertentu sementara program lain terbuka kepada orang ramai. "Antara aktiviti yang akan dianjurkan adalah demonstrasi teknik bercerita untuk sekitar 100 orang guru dan orang ramai pada 27 dan 28 Oktober. "Selain itu, sesi bercerita dan pameran bersama warga Group Art Genting akan berlangsung dari 27 Oktober hingga 2 November 2011 bersama warga Sekolah Kebangsaan (SK) Putrajaya P18, SK putrajaya P8 dan juga orang ramai," ujarnya.

Menurut beliau, guru sekolah juga boleh menyertai sesi perbincangan sastera sementara sesi bercerita Group Kopi-Kopi pula untuk para pelajar. Selain itu katanya, demontrasi origami sambil bercerita serta sesi bercerita bersama artis terkenal, Wardina Safiyyah untuk cerita bahasa Melayu dan Sarimah Ibrahim, untuk cerita bahasa Inggeris pada 30 Oktober adalah terbuka kepada semua pengunjung. "Secara umumnya, FBK2011 akan mempunyai seminar buku kanak-kanak, bengkel penulisan dan ilustrasi buku kanak-kanak serta pameran hasil ilustrasi daripada bengkel-bengkel tersebut. "Selain itu, pameran dan promosi buku kanak-kanak serta buku untuk orang kelainan upaya (OKU) untuk guru pendidikan khas juga akan dianjurkan," jelasnya. Ahmad Fadli memaklumkan, koleksi buku untuk OKU dan kanak-kanak berkeperluan khas dari seluruh dunia diharap dapat memberi pendedahan kepada orang ramai dan penerbit tempatan tentang cabaran dan situasi hidup golongan tersebut. Sesi tersebut terbuka kepada umum, guru pendidikan khas, ahli Persatuan Orang Buta, ahli Persatuan Dyslexia, warga Jabatan Kebajikan Masyarakat dan murid pendidikan khas.

Antara kemuncak utama FBK2011 untuk golongan pelajar adalah Seminar Sehari Kesusasteraan Kanak-kanak dan Remaja 2011 dengan tema 'Hala Tuju Pembangunan Sastera Kanak-kanak dan Remaja: Realiti dan Harapan' pada 1 November 2011. Menurut Ahmad Fadli, program yang terbuka kepada umum dan para pelajar itu akan membicarakan secara kritis tentang ciri dan sifat yang perlu ada dan dipertahankan dalam karya sastera kanak-kanak dan remaja masa kini. "Melalui seminar ini, kita mahu merangsang pertumbuhan pengarang baharu untuk menghasilkan karya sastera kanak-kanak dan remaja, di samping menampung ketekalan pengarang mapan yang sedia ada. "Ini juga dapat meningkatkan kesedaran terhadap pentingnya kesusasteraan kanak-kanak dan remaja dalam perkembangan sosial semasa negara," katanya. Langkah itu jelasnya, mampu merangsang kelahiran karya sastera remaja yang hebat dari segi persoalan, mutu bahasa, mutu seninya, nilai agama dan berdaya saing di peringkat kebangsaan mahupun antarabangsa. 


"Seminar itu bukan sekadar mahu menggalakkan penerbitan karya kesusasteraan kanak-kanak dan remaja yang berkualiti dalam bahasa Melayu. "Kemuncaknya, kita mahu membina khalayak sastera remaja yang jitu agar mereka seterusnya dapat menjadi khalayak karya sastera yang lebih serius pada masa hadapan," tegasnya. Oleh itu, orang ramai dijemput menyertai pelbagai aktiviti anjuran FBK2011 di Perpustakaan Kuala Lumpur bersama ahli keluarga bermula 27 Oktober ini hingga 2 November 2011 demi mengembangkan budaya membaca di kalangan anak-anak dan generasi muda. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web Festival Buku Kanak-Kanak 2011 di Facebook, e-mel mbkm@moe.gov.my atau hubungi talian 03-83217011.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
25 OKTOBER 2011



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails