09 Oktober 2012

ISU UMUM : TUGAS CEGAH PENYELUDUPAN KIAN MENCABAR


Rencana ini ditulis oleh :
ANGELINA SINYANG
pengarang@utusan.com.my


Di Malaysia, rakyat amat beruntung kerana kerajaan mengamalkan langkah pemberian subsidi kepada barangan keperluan seperti gula, minyak masak, petrol dan diesel. Sesungguhnya, subsidi jika dilihat dalam konteks ini jelas menunjukkan bahawa kerajaan tidak pernah gagal dalam melaksanakan tanggungjawab sosialnya. Namun, apa yang mengecewakan adalah apabila ada individu tamak dan tidak bertanggungjawab bertindak menyeludup barang-barang yang disubsidikan itu ke negara jiran menyebabkan rakyat tempatan yang sepatutnya menikmati pemberian tersebut dinafikan hak mereka. Penyeludupan barangan dari luar negara seperti senjata api, mercun, kosmetik dan makanan mengandungi kimia merbahaya pula mengancam keselamatan rakyat negara ini.

Memang sukar sekali untuk membendung aktiviti penyeludupan yang sudah berakar umbi dalam kehidupan masyarakat terutama mereka yang tinggal di kawasan sempadan Malaysia-Thailand. Antara laluan penyeludup yang popular adalah Padang Besar di Perlis; Bukit Kayu Hitam di Kedah, Pengkalan Hulu di Perak serta Rantau Panjang, Pasir Mas dan Pengkalan Kubor di Kelantan. Dalam masa sama, kawasan bersempadan dengan Indonesia, Filipina dan Brunei tidak terlepas menghadapi masalah tersebut. Aktiviti haram itu memang sukar dibendung apatah lagi apabila berlaku perkembangan teknologi semasa yang memudahkan penyeludup berkomunikasi dan menggunakan kaedah canggih untuk mengaburi kegiatan mereka.

Bagi Unit Pencegah Penyeludupan (UPP), kegiatan haram itu perlu disekat kerana sedar isu penyeludupan yang berlaku di sempadan jika tidak ditangani ia bukan sahaja boleh memberi kesan terhadap ekonomi dan sosial tetapi turut mengancam keselamatan negara. Sehubungan itu, UPP merancang untuk membina stesen pemeriksaan di seluruh negara memandangkan ketika ini hanya menempatkan anggotanya menjaga pintu sempadan di Kedah, Perlis, Kelantan dan Perak. Ketua Pengarah UPP, Datuk Ab. Rahim Ismail berkata, cadangan menempatkan anggota di semua pintu sempadan adalah satu usaha bagi membanteras aktiviti penyeludupan dengan lebih menyeluruh dan berkesan memandangkan trend jenayah penyeludupan pada hari ini sudah berubah berbanding dulu dan menjadi semakin kompleks.

Beliau yang juga Setiausaha Bahagian Kepolisan dan Keselamatan Sempadan berkata, aktiviti penyeludupan dulu lebih kepada menyeludup barang keperluan asas seperti beras, minyak masak serta dadah jenis heroin dan ganja. Bagaimanapun ketika ini, katanya, trend penyeludupan sudah berbeza apabila penyeludup beralih kepada kegiatan membawa masuk dadah sintetik, barangan subsidi seperti petrol dan diesel, jenayah terancang seperti pemerdagangan manusia, pengubahan wang haram dan penyeludupan senjata api. Tambahnya, aktiviti penyeludupan juga tidak tertumpu lagi di kawasan sempadan Malaysia-Thailand, malah turut berlaku secara berleluasa di sempadan negara ASEAN lain yang berjiran dengan negara ini seperti Filipina, Indonesia dan Brunei. Jadi adalah wajar jika kita memperluaskan penugasan di kawasan sempadan lain di Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

Di Sabah dan Sarawak misalnya penugasan menjadi lebih mencabar kerana sempadan yang lebih panjang, manakala aktiviti penyeludupan berlaku dalam kapasiti yang lebih besar," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di pejabatnya di Kompleks D Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Putrajaya baru-baru ini. Ab. Rahim berkata, sejak UPP ditubuhkan pada 1976, pelbagai usaha dibuat oleh agensi penguat kuasa itu bagi membanteras aktiviti penyeludupan di sempadan seperti mengadakan sekatan jalan raya, rondaan, risikan, pemeriksaan mengejut dan operasi khas. Beliau berkata, pihaknya juga sentiasa bekerjasama dengan agensi penguat kuasa lain melalui operasi secara bersepadu dan perkongsian maklumat.

Menurutnya, anggota UPP menghadapi pelbagai cabaran dan masalah semasa menjalankan tugas penguatkuasaan di sempadan seperti menangani persepsi masyarakat terhadap pasukan keselamatan itu. Adakalanya, anggota UPP kurang mendapat kerjasama daripada masyarakat setempat semasa melaksanakan tugas penguatkuasaan di pintu masuk terutama pemeriksaan jalan raya. Ada juga anggota yang dimaki hamun dan dihambur dengan kata-kata kesat semasa pemeriksaan dan sesetengah pihak beranggapan UPP tidak menjalankan tugas dengan baik berikutan masalah penyeludupan yang berlaku di sempadan walaupun sebenarnya tugas itu dijalankan dari semasa ke semasa," ujarnya. Ab. Rahim memberitahu, kebanyakan penyeludup semakin licik dengan pelbagai taktik dan modus operandi mereka pula sentiasa berubah kerana sudah biasa dengan bentuk pemeriksaan agensi penguatkuasa di sempadan.

Beliau berkata, pergerakan penyeludup juga tidak mengira waktu dan dibantu oleh kemudahan teknologi komunikasi yang semakin canggih bagi memudahkan urusan mereka dalam merancang aktiviti penyeludupan. Katanya, keadaan ini menyukarkan UPP mengesan penyeludup kerana agensi itu hanya bergantung kepada risikan dan kerjasama orang ramai untuk mendapatkan maklumat. Kita juga menghadapi masalah logistik bagi menjalankan operasi. Contohnya, pemeriksaan ke atas lori-lori kontena dan kenderaan yang membawa muatan dalam kuantiti yang besar memerlukan peralatan yang sesuai dan mencukupi bagi memudahkan proses pemunggahan, manakala kenderaan penunda diperlukan bagi membawa kenderaan yang dirampas atau ditinggalkan penyeludup," jelasnya. Menurut Ab. Rahim, sejak Januari hingga Jun lalu, UPP melaksanakan sebanyak 8,109 operasi dan berjaya memperoleh 626 kes membabitkan nilai rampasan berjumlah RM12.77 juta serta memberkas 276 pendatang asing tanpa izin (Pati).

Beliau berkata, nilai rampasan barang seludup tinggi dicatatkan oleh kenderaan iaitu RM6,950,040 diikuti kayu (RM3,622,950), diesel dan petrol (RM504,497.60) manakala minuman keras dan rokok (RM416,980.49). Turut dirampas adalah haiwan bernilai RM348,775, dadah (RM185,190), mata wang (RM166,450), lain-lain kes seperti kosmetik (RM119,837), mercun dan bunga api (RM115,473.13), barangan pengguna (RM114,843.70), beras (RM100,231), perikanan (RM64,200), pertanian (RM32,600), pakaian (RM11,331.50), penerbitan dan filem (RM20,500) serta baja dan racun rumpai (RM1,500).

Sumber
Utusan Malaysia
9 Oktober 2012

ISU PENDIDIKAN : PERLU SANGATKAH MURID BAWA TELEFON BIMBIT?


Rencana ini ditulis oleh :
Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom
Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad.


Nampaknya isu sama ada murid boleh atau tidak membawa telefon bimbit ke sekolah timbul semula. 
Kali ini persoalan itu dibangkitkan di Dewan Parlimen pada 3 Oktober lalu. Ahli Parlimen Simpang Renggam, Liang Teck Meng ingin tahu sama ada Kementerian Pelajaran membenarkan murid membawa 
telefon bimbit ke sekolah serta kesan sampingan sekiranya dasar itu dilaksanakan.

Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menyatakan satu sesi perbincangan meja bulat telah diadakan pada 25 Ogos lalu melibatkan pihak berkepentingan antaranya pengetua, guru dan ibu bapa membincangkan keperluan serta cadangan berkaitan penggunaan peralatan komunikasi itu oleh murid. Kementerian Pelajaran sedang meneliti secara menyeluruh pendapat serta pandangan masyarakat termasuk tokoh akademik, pemimpin badan bukan kerajaan (NGO), guru, ibu bapa dan murid sebelum satu keputusan muktamad diumumkan,’ demikian dijelaskan beliau yang juga Timbalan Perdana Menteri dalam jawapan bertulis kepada soalan Teck Meng itu.

Soalan itu mungkin ada kaitan dengan usul yang dikemukakan oleh pihak kementerian pada Julai lepas membenarkan murid membawa peralatan komunikasi seperti telefon bimbit dan iPad ke sekolah bermula pada tahun depan. Bagaimanapun cadangan itu mendapat bantahan terutama daripada Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan guru yang rata-rata berpandangan langkah tersebut akan mengundang lebih banyak masalah selain menjejaskan pembelajaran murid. Sesungguhnya isu telefon bimbit ini dinyatakan dengan jelas melalui Surat Pekeliling Iktisas Bil. 11/2005 Garis Panduan Penggunaan Telefon Bimbit Oleh Murid Sekolah dan Surat Pekeliling Iktisas Bil. 2/2009 Penguatkuasaan Larangan Membawa Dan Mengguna Telefon Bimbit Oleh Murid Di Sekolah.

Kedua-dua Pekeliling ini tidak membenarkan telefon bimbit dibawa ke sekolah bertujuan mendidik murid menggunakan alat tersebut dengan cara yang betul dan larangan ini hanya berkuatkuasa dalam kawasan sekolah. Penggunaan alat itu tanpa kawalan boleh mengganggu kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran. Selain itu boleh mendatangkan pelbagai masalah disiplin seperti kecurian, pergaduhan serta penyebaran bahan maklumat yang boleh mempengaruhi perlakuan negatif dalam kalangan murid. Membawa dan menggunakan telefon bimbit adalah melanggar peraturan dan boleh diambil tindakan disiplin dengan hukuman amaran bertulis dan dilarang menggunakan kemudahan sekolah atau mengambil bahagian dalam program atau aktiviti sekolah untuk satu tempoh tertentu.

Terdapat dua pandangan berhubung isu telefon bimbit ini. Pihak yang menyokong akan menggunakan premis era perkembangan dunia teknologi dan peredaran zaman moden. Bagi mereka penggunaan alat elektronik ini adalah suatu keperluan dan elok dilihat secara positif serta menekankan aspek kebaikan yang boleh didapati melaluinya. Dalam zaman IT ini kecanggihan alat telekomunikasi memang banyak keperluannya, bergantung kepada kebijaksanaan dan bagaimana alat itu digunakan dalam usaha meningkatkan kebolehan dan keupayaan murid. Telefon bimbit masa kini begitu canggih di mana penggunaannya boleh berfungsi sebagai sebuah komputer. Mempunyai kemudahan Internet dan boleh menyimpan beribu-ribu maklumat yang boleh digunakan pada bila-bila masa. Oleh itu sekiranya digunakan dengan cara yang betul, dapat membantu murid mendapatkan maklumat yang diperlukan dengan cepat dan berkesan. Dalam hal ini kerjasama dan bimbingan guru sangat diperlukan supaya penggunaan alat tersebut dapat dimanfaatkan sepenuhnya.

Telefon bimbit juga boleh digunakan sebagai alat penghubung yang mudah dan cepat. Murid dapat menghubungi ibu bapa apabila diperlukan seperti memaklumkan perubahan waktu balik sekolah atau makluman perubahan oleh ibu bapa sendiri. Ia juga boleh digunakan semasa kecemasan. Misalnya, boleh menghubungi segera guru atau ibu bapa jika berlaku perkara yang tidak diingini seperti kejadian buli, peras ugut atau culik. Namun demikian di pihak satu lagi adalah pandangan sebaliknya. Menurut mereka jika dibenarkan akan menimbulkan jurang perbezaan antara murid yang berada dengan yang tidak mampu. Sudah tentu murid yang datang dari keluarga yang berpendapatan tinggi dan menengah atas tiada masalah menyediakan alat itu untuk anak mereka. Tetapi murid daripada keluarga berpendapatan rendah telefon bimbit adalah suatu peralatan mewah.

Suasana ini boleh melebarkan jurang dan rasa 
rendah diri bagi mereka yang tidak mampu. Matlamat sekolah sebagai tempat untuk mendidik dan membangunkan diri murid yang datang dari pelbagai latar belakang akan terjejas.

Membawa telefon bimbit ke sekolah boleh menimbulkan masalah lain seperti kecurian dan pergaduhan. Bagi murid yang tidak memiliki alat itu mungkin akan mengambil kesempatan untuk mencuri telefon bimbit rakan mereka. Kejadian ini akan membawa kepada suasana tegang apabila timbul rasa syak wasangka dan tuduh menuduh akhirnya boleh mengakibatkan pergaduhan. Proses pengajaran dan pembelajaran boleh terganggu apabila murid sibuk menggunakan telefon bimbit mereka. Tumpuan murid akan terjejas dan tidak dapat mengikuti pengajaran guru sepenuhnya. Lebih malang murid lain yang tidak memiliki telefon akan turut terganggu. Ada kalanya alat ini boleh digunakan sebagai kamera video yang dapat merakam termasuk sesuatu yang lucah atau berbentuk negatif. Dikhuatiri juga akan menimbulkan perbuatan meniru dalam ujian dan peperiksaan kerana sesuatu cacatan dan maklumat boleh disimpan dan dilihat pada bila-bila masa.

Jika dibenarkan murid membawa alat itu ke sekolah maka tugas guru akan bertambah. Sudah tentu guru akan ditugaskan mengawal dan memantau penggunaannya agar tidak disalahguna. Cuba bayangkan jika terdapat seribu orang murid di sekolah itu dan semuanya membawa telefon bimbit sudah tentu sedikit sebanyak akan mengganggu ketenangan dan ketenteraman sekolah. Keputusan muktamad Kementerian Pelajaran sentiasa dinantikan sama ada kekal mematuhi arahan Surat Pekeliling sedia ada atau membuat perubahan sebaliknya. Atau opsyen ketiga dengan membenarkannya secara terhad maksudnya hanya kepada murid yang lebih senior. Sama-sama kita tunggu.

Sumber
Utusan Malaysia
9 Oktober 2012
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...