01 Februari 2011

ISU KENEGARAAN : RAKYAT MESIR CETUS SATU LAGI REVOLUSI


Rusuhan di Mesir berlanjutan lebih seminggu. Kita berasa bimbang keselamatan warga Malaysia di sana kerana banyak kemusnahan harta benda dan kehilangan nyawa dilaporkan. Sehingga kini tunjuk perasaan bukan saja berlaku di Mesir tetapi menular ke Kedutaan Mesir di London dan Amerika Syarikat. Rakyat yang merusuh tidak mengendahkan tindakan Presiden Hosni Mubarak (yang memerintah 30 tahun) membuat sedikit perubahan dalam pemerintahan dengan melantik Naib Presiden dan Perdana Menteri baru. Ini kerana rakyat sudah tidak mahukan itu. 

Apa yang rakyat mahukan ialah perubahan yang lebih besar. Rakyat Mesir menuntut perubahan pimpinan atau pertukaran regim pemerintah. Apa yang berlaku ini khususnya, adalah natijah daripada rasa tidak puas hati rakyat negara berkenaan terhadap pemimpinnya. Mungkin tidak silap untuk saya gambarkan keadaan di Mesir ini sebagai satu ‘revolusi’ walaupun ada yang menganggap ia hanyalah rusuhan yang membabitkan kehilangan nyawa.  Saya katakan keadaan ini sebagai revolusi kerana sifatnya yang menggunakan tekanan dan mahukan perubahan besar. Ia mungkin berbeza dengan apa yang dinamakan evolusi, yang lebih bersifat beransur-ansur dan mengikut peringkat yang dirancang secara lebih bersistematik.  Secara umum, perkara seperti ini bukan perkara baru di serata dunia.

Terdahulu, kita sering merujuk kepada revolusi seperti revolusi Perancis, Nazi dan komunis. Tujuan revolusi ialah menuntut perubahan di dalam sistem pentadbiran kerana tumpuan kuasa kepada pemerintah yang tidak bertanggungjawab. Revolusi ini berlaku dengan satu persamaan, iaitu perasaan tidak puas hati rakyat kepada pemerintah, sama ada dalam aspek ideologi, agama, politik, sosial atau ekonomi. Jika dilihat kepada sejarah, Mesir sudah mengalami dua revolusi penting dalam dua episod berbeza – masing-masing pada 1919 dan 1952. Kedua-duanya memaparkan kisah yang lebih kurang serupa, iaitu menentang pemerintahan dan seterusnya membina pemerintahan yang baru. Revolusi 1919 memberikan kemerdekaan kepada Mesir daripada British. 

Revolusi kedua, yang bermula pada 1952, menjadikan Mesir sebuah negara republik dengan menghapuskan sistem beraja. Selepas penghapusan sistem beraja dalam revolusi kedua, Mesir mengamalkan sistem republik. Setelah sistem republik ini diamalkan, rakyat masih juga belum berpuas hati kerana pemimpin dikatakan gagal memenuhi kehendak rakyat. Ini dapat di lihat di dalam senario kehidupan rakyat Mesir yang terpaksa menelan ketidakdilan sosial di bawah pimpinan Presiden Hosni Mubarak. Penghapusan kuasa raja tetap gagal membebaskan Mesir daripada ketidakadilan sosial. Pemerintahan sistem republik umpama di Mesir ini saya anggap sebagai satu kegagalan. Ini kerana ‘demokrasi’ yang sebegini masih membuka ruang kepada penumpuan kuasa kepada pemerintah.

Satu perkara lain yang menjadi perhatian banyak pihak di dalam perkembangan mutakhir di Mesir ialah penggunaan media baru. Rakyat berhubung melalui internet seperti laman web sosial, terutama Twitter atau Facebook untuk mengumpul pendapat dan menyusun strategi. Tindakan kerajaan Mesir menyekat akses internet dan laman web sosial ini seolah-olah masih belum mampu membendung rakyat daripada terus membuat rusuhan dengan menjadikan laman sosial ini sebagai penghubung. Semua kita menyedari akan hakikat pengaruh besar laman sosial ini dalam rusuhan di Mesir. Mungkin saya bukan orang terbaik untuk mengulas apa yang telah, sedang atau yang akan berlaku di Mesir akibat daripada penghapusan kuasa raja, sistem republik yang memberi penumpuan kuasa presiden dan juga penggunaan internet.  

Namun begitu, apa yang menjadikan saya berminat untuk sentiasa menatap perkembangan terkini di persada dunia (bukan saja di Mesir) ialah untuk menjadikan ia teladan, ataupun sempadan kepada kita di Malaysia. Semoga perkembangan di negara lain memberi pengajaran kepada kita yang menetap di negara yang aman, makmur dan sejahtera ini. Ia boleh mengajar kita supaya lebih berhati-hati menjalankan hak, kuasa dan amanah. Ia juga dapat memberikan kita panduan agar peristiwa berdarah seperti ini tidak berlaku di negara kita. Ia semestinya dapat memberikan kita peringatan supaya sentiasa menjaga kemakmuran dan kestabilan negara.  Antara pengajaran yang dapat kita lihat di sini ialah, semua pihak, sama ada pemimpin atau rakyat, mempunyai tanggungjawab masing-masing. Segala tanggungjawab yang terletak di atas bahu setiap kita bukanlah sesuatu yang mudah. 

Ia adalah amanah dan tidak boleh dikendalikan secara sambil lewa. Ia perlu dilaksana dengan adil dan saksama. Penumpuan kuasa kepada sesiapa saja amat jelas akan mendatangkan keburukan.  Sementara itu perubahan di dalam sistem pentadbiran (perubahan daripada sistem beraja kepada sistem republik) tidak semestinya mendatangkan kebaikan – bahkan ia mungkin lebih mendatangkan keburukan. Ini kerana, apa yang telah dilihat sebagai elok dan baik di luar negara tidak semestinya elok dan baik untuk negara kita. Selain itu, penggunaan komunikasi moden perlulah dikendali sebaik mungkin. Mekanisme komunikasi ini perlu digunakan dengan penuh tanggungjawab supaya ia tidak menjadi pendorong kepada pertumpahan darah dan kemusnahan.  Semoga kita kekal dalam sistem yang telah membawa kecemerlangan kepada negara dan kekal mengecapi nikmat kemerdekaan dan kemodenan.

OLEH :
Shamrahayu A Aziz
Penolong Profesor 
Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim UIAM

BERITA HARIAN
01 FEBRUARI 2011

ISU SOSIAL : ISU KEBERSIHAN, KEMUDAHAN ASAS FOKUS UTAMA KUALA LUMPUR


Hari ini Bandar Raya Kuala Lumpur berusia 37 tahun. Banyak program pembangunan dirancang dan dilaksanakan bagi meningkatkan taraf kehidupan di ibu kota. Sebagai bandar raya bertaraf dunia, Kuala Lumpur harus memastikan infrastruktur, persekitaran, pengurusan bandar dan kemudahan masyarakat memenuhi harapan tinggi penduduk, pekerja, pelawat dan pelabur. Namun, apa yang dihasratkan itu tidak dicapai sepenuhnya walaupun pada mata kasar kita tidak nampak kepincangannya. Pelancong yang menginap di hotel lima bintang mungkin boleh membuat andaian bahawa bandar raya ini memang bersih dan tahap pemikiran penduduknya tinggi. Malah, Menteri Pelancongan, Datuk Seri Ng Yen Yen, baru-baru ini dilaporkan berkata majoriti pelancong asing mengakui Malaysia negara cantik, namun mempunyai masalah kebersihan. 

Antara aspek kebersihan yang sering dibangkitkan pelawat membabitkan gerai makan, longkang dan tandas. Rata-rata gerai makan di kota ini kotor, begitu juga kebanyakan restoran, terutama di luar kawasan pusat bandar. Kata orang, kalau hendak makan di gerai atau restoran, jangan ke tandas atau dapurnya, nanti hilang selera. Benarkah? Menurut cerita seorang rakan yang membawa keluarganya makan di sebuah medan selera berdekatan Kuala Lumpur baru-baru ini, ketika makan, lipas berkeliaran di kakinya, menandakan gerai itu memang kotor sehingga lipas pun berani keluar dari bawah meja makan. Mereka terus berhenti makan dan beredar selepas membayar harga yang tidak setimpal dengan makanan dan tahap kebersihannya.  Tahap kebersihan di kawasan perumahan juga seperti tidak ada penguatkuasaan. Di kebanyakan kawasan, tiada tong sampah disediakan, dan kalau adapun tidak dijaga dengan betul oleh pengguna dan pihak berkuasa.

Yen Yen menarik perhatian bahawa aspek kebersihan itu akan kekal menjadi masalah jika rakyat di negara ini tidak menjadikannya amalan kehidupan. Dalam satu lagi insiden, Menteri Pelancongan juga terkejut apabila Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah menghantar sistem pesanan ringkas (SMS), menyatakan pelancong dari London merungut mengenai tahap kebersihan di negara ini.  Susulan laporan akhbar itu, Ketua Pengarah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Salleh Yusof, berkata pihaknya melakukan usaha berterusan memantau serta mempertingkatkan tahap kebersihan di sekitar ibu kota bagi mengelak berlaku pencemaran dan sampah sarap. Kenyataan retoriknya bagaimanapun tidak meyakinkan banyak pihak.  Salleh sepatutnya mengajak menteri dan Datuk Bandar meninjau kawasan di Gombak, Sentul, Cheras dan lain-lain bagi melihat sendiri keadaan di sana. Mereka perlu masuk ke Kampung Padang Balang dan melihat sendiri sampah bertaburan seolah-olah ia bukan kawasan DBKL.

Bagi melihat sendiri keadaan di bawah, adalah wajar Menteri Wilayah Persekutuan dan Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Raja Nong Cik Raja Zainal Abidin, mengamalkan konsep turun padang dan tidak hanya menunggu laporan pegawai di pejabat. Kadangkala laporan yang diterima dalam mesyuarat tidak mencerminkan keadaan sebenar di kawasan yang ditadbir.  Cuba bayangkan Kuala Lumpur sebagai sebuah kawasan penduduk yang cantik, bersih, nyaman dan segar. Pembahagi jalan dan tepi jalan dihias dengan landskap dan pokok bunga indah. Lampu jalannya berfungsi dengan elok bagi menerangi kegelapan malam. Bandar raya ini juga sering menghadapi masalah jalan raya berlubang sehingga menyebabkan pemandu terpaksa mengelaknya ketika memandu. Sering juga penunggang motosikal menjadi mangsa kerana keadaan jalan tidak rata, kata Timbalan Pengerusi Komuniti Bestari Jelatek, Jabar Sarpin.

Kita berharap Kuala Lumpur menjadi bandar raya selamat, bebas daripada kejadian ragut dan jenayah lain, serta tidak terus mengalami kesesakan jalan raya, seperti di bandar raya lain. Begitulah impian dan harapan warga kota yang sudah berusia 37 tahun ini. Rasanya tidak perlu bagi kita menunggu sehingga 2020 untuk menikmati segala kemudahan itu.  Selain itu Jabar berharap masalah meletak kenderaan diatasi bukan saja dalam bandar bahkan di kawasan seperti rumah pangsa. Pihak berkuasa, katanya, tidak harus menyaman pemilik kenderaan kerana meletakkan kereta atau motosikal di tempat lain kerana kawasan meletak kenderaan amat terhad. Masalah lain meliputi jalan keluar masuk ke taman perumahan yang tidak teratur. Malah ada kawasan yang mempunyai beberapa taman dengan jumlah penduduk ramai, tetapi hanya satu jalan keluar masuk, seperti yang dihadapi penduduk di Taman Melewar, Taman Changkat Desa dan Taman Koperasi Polis Fasa Satu.

Selain itu, kita berharap Kuala Lumpur menjadi bandar raya selamat dan bebas daripada kejadian ragut dan jenayah lain, serta tidak terus menerus mengalami kesesakan jalan raya, seperti di bandar raya lain. Begitulah impian dan harapan warga kota yang sudah berusia 37 tahun ini. Rasanya tidak perlu bagi kita menunggu sehingga 2020 untuk menikmati segala kemudahan itu.

OLEH :
Oleh Razak Rashid Ghows
BERITA HARIAN
01 FEBRUARI 2011

ISU SOSIAL : MEMBENTUK JATI DIRI MENGHARUNGI GLOBALISASI, KRISIS IDENTITI


Jati diri akan membentuk ketahanan diri bagi membolehkan seseorang berhadapan hidup yang semakin mencabar dan membentuk ketrampilan diri yang memberi gambaran mengenai sesuatu bangsa atau negara asal mereka. Malangnya, jati diri terutama generasi muda kini semakin terpinggir menyebabkan mereka dilihat tidak memiliki keyakinan diri hingga ada sesetengahnya terjebak dalam krisis identiti. Ketua Dua Gabungan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA), Prof Datuk Dr Abdul Latiff Abu Bakar, berkata globalisasi yang bercanggah dengan jati diri menggugat usaha membina negara bangsa hingga berlaku kecelaruan dalam menetapkan identiti sesuatu bangsa.

Justeru, kefahaman mengenai maksud jati diri perlu supaya perkataan besar yang membawa maksud pelbagai itu dapat difahami seterusnya diterjemahkan dalam setiap aspek kehidupan rakyat pelbagai bangsa di negara ini untuk membina negara bangsa Malaysia.  “Banyak tafsiran jati diri kerana ada kata jati diri ialah identiti seperti kad pengenalan. Jati diri sebenarnya untuk menjadi insan berdisiplin dan memiliki daya ketrampilan,” katanya pada Forum Jati Diri yang membincangkan tajuk ‘Jati Diri Pelajar Dalam Konteks Gagasan 1Malaysia’.  Oleh itu, katanya, gagasan 1Malaysia bukan mainan politik, sebaliknya usaha membina kekuatan jati diri melalui semangat patriotisme, kasih sayang dan mentaati undang-undang negara seperti termaktub dalam Perlembagaan serta Rukun Negara.  Forum Jati Diri anjuran bersama Jabatan Penerangan Malaysia (JPN), Berita Harian, GAPENA, Persatuan Sarjana Komunikasi Malaysia (PERSKOM) dengan kerjasama Universiti Malaysia Perlis (UniMAP).

Ahli panel yang turut menjayakan forum kali ini ialah Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) Universiti Utara Malaysia (UUM), Datuk Dr Ahmad Faiz Abdul Hamid. Sesi forum dipengerusikan Ketua Pengarah JPN, Datuk Abdullah Morad.  Abdul Latif berkata, jati diri boleh dibahagikan kepada perwatakan yang nampak seperti pakaian dan perwatakan tidak nampak membabitkan emosi atau karakter seseorang hasil dan terbentuk daripada latar belakang keluarga serta persekitaran.  Katanya, perwatakan nampak dan tidak nampak itu menentukan ketrampilan individu yang mewakili bangsa, budaya, etnik seterusnya diperkenalkan sebagai jati diri Malaysia.  “Contohnya, baju kebangsaan tidak dikaitkan dengan emosi dan perwatakan kerana semua rakyat negara ini tidak kira bangsa memakai baju kebangsaan. Ini menunjukkan hidup yang sopan santun melalui pakaian saja,” katanya.

Katanya, mahasiswa perlu menguatkan jati diri dengan mengamalkan cara hidup bangsa Malaysia antaranya bertutur secara halus dan bersopan terutama ketika berinteraksi dengan pensyarah dan sesama rakan mahasiswa.  Beliau berkata, jika di kampung pelajar boleh mengamalkan gaya hidup bersopan santun, perlakuan itu sepatutnya terus kekal ketika berada di universiti, bukan mengubah gaya hidup yang bercanggah dengan jati diri sebagai pelajar.  Justeru beliau menyarankan mahasiswa menganjurkan aktiviti untuk memastikan jati diri dan semangat patriotisme terus tumbuh segar dalam diri setiap individu seperti mengadakan program memakai baju kebangsaan di institusi pengajian tinggi (IPT).  “Kita jangan jadi orang putih yang menunjukkan kasih sayang dengan cara menendang atau bantai kepala. Ini bukan jati diri kita. Kerajaan ingin kita bersatu padu dengan membentuk satu jati diri rakyat Malaysia berlandaskan kepada Perlembagaan.

“Ini termasuk menghormati pucuk pimpinan, terutama institusi Raja Melayu kerana Raja bukan untuk orang Melayu semata-mata, tetapi Raja kepada rakyat. Sekarang ada segelintir rakyat tidak menghormati Raja dan ini bercanggah dengan jati diri kita,” katanya.  Katanya, dalam konteks 1Malaysia ada nilai aspirasi patut dimiliki mahasiswa seperti komitmen untuk meningkatkan prestasi tinggi yang relevan dengan keperluan mahasiswa semasa.  Ahmad Faiz berkata, mahasiswa perlu mempunyai komitmen tinggi terhadap pengajian kerana kebanyakan universiti di negara ini masih belum mampu melahirkan pelajar berprestasi tinggi dalam skala besar, walaupun mempunyai jumlah besar pelajar yang cemerlang.  “Apabila bercakap mengenai jati diri 1Malaysia, kita mesti memastikan kita adalah yang terbaik kerana mengamalkan budaya kecemerlangan. Jangan hanya ada budaya lebih kurang, jangan hanya hendak masuk universiti atau hendak dapat ijazah saja.

“Sudah tiba masanya, mahasiswa mempunyai budaya berprestasi tinggi untuk memastikan kelangsungan di universiti,” katanya yang tidak menolak berdasarkan kajian, pelajar Melayu gagal mempertahankan kedudukan teratas dalam bidang akademik.  Selain itu, beliau menekankan budaya ketepatan masa dalam kehidupan seharian mahasiswa, terutama kalangan mahasiswa Melayu yang masih gagal menguasai kemahiran pengurusan masa.  “Oleh itu, kita perlu kembali kepada jati diri kerana pepatah Melayu ada mengatakan masa itu emas. Nenek moyang kita yang dulu tidak mempunyai jam pun tahu menghargai masa. Janganlah mahasiswa membuang masa,” katanya. Katanya, mahasiswa juga perlu menguasai setiap ilmu yang mereka pelajari demi memastikan ilmu itu bukan sekadar dipelajari untuk lulus peperiksaan sebaliknya dimanfaatkan demi membangun diri, bangsa dan negara.

Ahmad Faiz berkata, semangat patriotisme perlu diterapkan dalam jiwa setiap mahasiswa untuk memupuk sifat sayangkan negara kerana seseorang individu yang patriotik menjadi ikon kepada bangsanya sendiri.  Sementara itu, pengerusi forum, ketika merumuskan perbincangan forum itu mengakui banyak lagi nilai yang perlu diterapkan kepada mahasiswa untuk membina jati diri bangsa Malaysia yang berketrampilan.  Abdullah berkata, selain tumpuan kepada jurusan bidang pengajian, mahasiswa juga bertanggungjawab pastikan keperibadian mencerminkan semangat serta jiwa bangsa negara ini diperlihatkan dalam kehidupan seharian mereka. Katanya, semangat perpaduan yang menjadi antara nilai terkandung dalam gagasan 1Malaysia yang sudah tertanam dalam hubungan antara mahasiswa berbilang bangsa yang menjadi warga IPT perlu dibaja supaya terus semarak.

“Memahami konsep jati diri bangsa Malaysia bukan boleh dicapai dalam tempoh singkat. Banyak yang perlu dipelajari dan semua pihak perlu mengambil inisiatif supaya jati diri bangsa Malaysia menjadi amalan yang diterjemahkan dalam semua aspek kehidupan rakyat negara ini,” katanya.

OLEH :
Oleh Hasliza Hassan dan Ratinawati Rasidi
BERITA HARIAN
01 FEBRUARI 2011

ISU ICT : TAKRIF BEBAS ANTARA MEDIA BARU DAN MEDIA TRADISIONAL


Komunikasi sering menjadi alat yang menakjubkan. Ia boleh menghubungkan sesama manusia selain mendekatkan yang jauh, atau merenggangkan yang dekat. Ia menjadi sebahagian daripada strategi kehidupan. Akhbar, majalah, radio dan televisyen sejak 1800 sudah menjadi wahana sejagat yang amat ghairah.  Manusia mendekatinya kerana komunikasi sebahagian daripada pencetus tamadun baru dunia. Hari ini internet, laman web, facebook dan twitter memberi tafsiran berbeza terhadap erti kebebasan media itu sendiri. Sebelum tentera Jepun menyerbu Pearl Harbor, radio menjadi alat sebaran am terpenting. Perisik Negara Matahari Terbit menyerbu wilayah timur Amerika Syarikat (AS) di pesisir Lautan Pasifik ketika pertukaran jam kerja ketenteraan.

Mereka menafsir arah angin dan bentuk gelombang di lautan. Mereka merisik kegiatan tentera AS dan mendapatkan maklumat sebelum menyerbu pantai dan ruang udara. Alat komunikasi mempunyai natijah tersendiri ketika perancangan peperangan.  Di Tanah Melayu dan Indonesia, ramai penduduk tempatan ditahan dan diseksa tentera Jepun semata-mata kerana memiliki radio. Memiliki alat sebaran am dianggap mencelikkan minda dan boleh mengubah strategi penjajahan. Komunikasi juga boleh menghasut rakyat menentang penguasa atau mendedahkan sikap diktator seseorang tokoh kepada massa.

Menjelang kemerdekaan negara, pejuang kebangsaan sebahagian besar menggunakan media untuk menggerakkan rakyat menentang penjajah. Pak Sako, A Samad Ismail, Said Zahari, Usman Awang dan Keris Mas adalah pewaris perjuangan Rahim Kajai, Ibrahim Yaakob dan tokoh media lain menggerakkan pemikiran massa. Mereka menggunakan media untuk membangkitkan kecintaan terhadap makna kebebasan itu sendiri. Mereka melaporkan dan ada masanya, menggunakan genre puisi dan cerpen untuk menyedarkan makna kebebasan.  Presiden Sukarno pula menggunakan medium ‘surat layang’ ketika menggerakkan usaha mengganyang Malaysia pada era konfrontasi pada 1960-an. Pelbagai propaganda Indonesia Raya dan kesatuan bangsa serumpun dipergunakan semata-mata mahu menghalang penubuhan Malaysia yang lebih berdaulat.


Ketika era Perang Dingin yang membabitkan persaingan Pakatan Atlantik Utara (Nato) yang didokong AS dan Pakatan Warsaw (blok komunis Eropah Timur) yang diketuai Soviet Union, alat komunikasi menjadi senjata penting untuk mencuri maklumat pihak musuh.  Negara komunis yang diasuh oleh KGB (Komitet Gosudarstvennoy Bezopasnosti) tidak kalah bersaing dengan Agensi Perisik Pusat (CIA) AS dari segi penguasaan maklumat dan mempengaruhi massa. Menguasai sebaran am dianggap kemenangan mutlak dalam persaingan Nato dan Pakatan Warsaw.  Ketika runtuh Tembok Berlin dan hancurnya Soviet Union, media massa terus berperanan menghebahkan kegagalan sistem sosialis dan kejayaan golongan kapitalis naungan AS dan Britain.

Rumah Putih dan penghuninya dianggap manusia paling berpengaruh di dunia. Media massa mengangkat dan mengiktiraf kehebatan demokrasi dan kapitalis Barat. Golongan sekular dianggap terbaik dan institusi agama dituduh fanatik, pengganas, jumud dan pengikut Taliban!  Kerajaan China pula memperkenalkan ‘Green Dam’ ketika kebangkitan prodemokrasi di Beijing. Negara komunis itu tidak mahu penyaluran maklumat yang bebas bakal meruntuhkan Revolusi Kebudayaan yang digerakkan Mao Tse Tung empat dekad sebelumnya. Membenarkan kebebasan media seperti mengundang kehancuran sesebuah sistem yang dianuti sebelumnya.

Di Malaysia, peranan internet dan media baru menjadi pencabar utama sebaran am tradisional. Menjelang akhir 1998, media baru mencetuskan budaya tersendiri di negara ini. Ada masanya, pertuduhan dan pendakwaan memadai melalui internet saja.  Media baru sudah menggerakkan pemikiran generasi muda dengan ritma tersendiri. Seseorang boleh didapati ‘bersalah’ dan ulangi bersalah menerusi laman blog dan portal berita. Tiada siapa yang bebas untuk menyelamatkan diri kerana media baru sudah mendapat reputasi hebat untuk merayakan kebebasan media.

Ketika bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memperkenalkan Koridor Raya Multimedia, kerajaan menyediakan Bill of Guarantees, yang memberikan jaminan kebebasan internet dan bermaklumat seperti dimiliki negara maju lain.  Bagaimanapun takrif kebebasan itu sendiri mencetuskan polemik kerana sering tersasar daripada matlamat. Jika kebebasan ditakrifkan bebas untuk menuduh seseorang tanpa bukti dan menyalahi hak peribadinya, apakah ia perlu dibenarkan?  Pada sisi lain pula, pindaan Akta Penerbitan dan Pencetakan 1984 (PPPA) boleh merisaukan banyak pihak. Mungkinkah media baru turut terpalit dengan peraturan dan larangan pemberitaan jika ia mempunyai asas untuk disiarkan kepada umum? Apakah media baru akan setaraf media tradisional?


Polemik ini bakal mencetuskan perdebatan tidak berkesudahan. Ketika ada pihak berasakan media baru perlu diberi kuasa lebih meluas untuk menyalurkan pendapat dan menyebar maklumat, pihak sama juga perlu menyedari kesan maklumat yang tidak benar dan dakwaan melulu.  Kawalan melulu terhadap media bakal mencetuskan penentangan berterusan. Ia boleh diterjemahkan menerusi peti undi kerana media menjadi kuasa ketiga di sesebuah negara, selain institusi pemerintahan dan perundangan.  Larangan penyiaran terhadap sesuatu isu boleh mengundang tohmahan tidak berkesudahan. Kerajaan boleh menggunakan Akta Hasutan dan Akta Rahsia Rasmi jika sesuatu laporan itu boleh menjejaskan keselamatan awam.

Tentunya media baru menjadi perayaan sejagat jika alat komuniksi dipergunakan untuk penyebaran maklumat, bukan tohmahan melulu. Tentunya kebebasan itu sendiri memberi kesan besar kepada pemikiran sejagat kerana menjadi naluri manusia untuk bebas daripada penguasaan pemikiran orang lain.  Persaingan media baru dan media tradisional tentunya terus tidak berkesudahan. Yang beruntung adalah proses komunikasi itu sendiri kerana ia memberi pilihan kepada pecintanya!

OLEH : IMLAN ADABI
BERITA HARIAN
01 FEBRUARI 2011

PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU : BUKTI MELALUI BATU BERSURAT

ZAMAN BAHASA MELAYU KUNO

01.     Batu Bersurat Kedukan Bukit Palembang (683 masihi)
02.     Batu Bersurat Talang Tuwo, Palembang (684 masihi)
03.     Batu Bersurat Kota Kapur, Pulau Bangka (686 masihi)
04.     Batu Bersurat Karang Brahi, Meringin Jambi (686 masihi)
05.     Batu Bersurat Gandasuli, Jawa Tengah (832 masihi)
06.     Batu Bersurat Bengkulu (1000 masihi)
07.     Patung Gangsa, Padang Lawas, Tapanuli (1029 masihi)
08.     Patung Gangsa, Padang Roco, Batanghari (1286 masihi)

ZAMAN BAHASA MELAYU KLASIK

09.     Batu Bersurat Pagar Ruyung, Minangkabau (1356 masihi)
10.     Batu Nisan di Minye Tujuh, Acheh (1380 masihi)
11.     Batu Bersurat Terengganu, Kuala Berang (1303 – 1387 masihi)


Sumber
Tatabahasa Dewan Edisi Baharu
Cetakan 2004

MORFOLOGI : EJAAN KATA PINJAMAN DARI ASPEK PENGIMBUHAN

KATA PINJAMAN YANG MENGEKALKAN 
BENTUK ASAL SELEPAS MENERIMA IMBUHAN

01.     mem + proses = memproses
02.     men + transkripsi = mentranskripsi
03.     meng + klasifikasi = mengklasifikasi
04.     meng + katalog = mengkatalog

KATA PINJAMAN YANG SUDAH TERSERAP 
KE DALAM BAHASA MELAYU DAN MEMATUHI 
SISTEM PENGIMBUHAN BAHASA MELAYU

01.     me + faham = memahami
02.     me + fikir = memikir
03.     me + telefon = menelefon
04.     me + setem = menyetem
05.     me + kelas = mengelaskan
06.     me + sebab = menyebabkan
07.     me + sifat = menyifatkan

Sumber :
Tatabahasa dewan Edisi Baharu, 2004

SINTAKSIS : PERBEZAAN ISTILAH

01. JENIS AYAT


Ciri-Ciri
a. Ditentukan oleh tujuan
b. Ditentukan oleh cara penyusunan unsurnya


Contoh
a. Ayat penyata
b. Ayat tanya
c. Ayat seruan
d. Ayat perintah


02. RAGAM AYAT


Ciri-Ciri
a. Ditentukan oleh komponen yang dijudulkan untuk tujuan tekanan


Contoh
a. Ayat aktif
b. Ayat pasif


03. BINAAN AYAT


Ciri-Ciri
a. Ditentukan oleh cara dan  unsur dan konstituen yang dibentuk


Contoh
a. Ayat dasar
b. Ayat tunggal
c. Ayat majmuk pancangan
d. Ayat majmuk gabungan
e. Ayat majmuk campuran

ISU ALAM SEKITAR : MALAYSIA PERLU SISTEM AMARAN AWAL HADAPI BENCANA BANJIR


Teknologi sekarang membolehkan bencana alam seperti letusan gunung berapi, gempa bumi dan tsunami dapat dikesan lebih awal, sekali gus mampu menyelamatkan lebih banyak nyawa manusia, harta benda dan haiwan ternakan. Misalnya, sistem amaran awal gempa bumi di Jepun telah terbukti mampu memberi masa yang cukup kepada penduduk untuk bersedia menyelamatkan diri. Peralatan yang digunakan membolehkan amaran awal dikeluarkan empat saat sejurus gegaran pertama dikesan yang kemudiannya disebarkan kepada penduduk melalui stesen televisyen dan radio tempatan. Gempa bumi tidak berlaku di negara kita, tetapi kita sentiasa terdedah dengan bencana banjir.

Justeru, sudah tiba masanya kita mempunyai teknologi untuk mengesan lebih awal limpahan air dari tebing-tebing sungai ke kawasan berpenduduk. Setakat ini, negara hanya mempunyai sistem amaran tsunami. Itupun ia diperkenalkan selepas 66 nyawa penduduk melayang di Kedah dan Pulau Pinang dalam kejadian tsunami 2004. Kita tidak mahu hanya apabila begitu banyak nyawa penduduk melayang, barulah satu sistem diperkenalkan untuk memberi amaran awal kepada penduduk tentang bahaya yang menanti. Setakat semalam, sebanyak dua nyawa melayang di Johor iaitu Rohani Ismail, 51, ditemui mati di Chaah selepas keretanya dihanyutkan arus deras. Manakala satu lagi tragedi berlaku di Kulaijaya apabila Aw Yoke Lin, 53, ditemui lemas selepas keretanya terhumban ke dalam sebuah sungai di Kampung Rahmat.

Memanglah ajal dan maut di tangan Tuhan, tetapi sekurang-kurangnya ada usaha dilakukan untuk mengelakkan kecelakaan. Untuk itu, sistem amaran awal banjir perlu ditempatkan di beberapa lokasi bagi mengelakkan tragedi berulang. Lihat saja banjir yang melanda Labis, Segamat, Kluang, Ledang dan beberapa daerah lain di Johor sejak tiga hari lalu. Kesannya begitu buruk sehingga menjejaskan keinginan rakyat untuk keluar membuang undi dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang pada Ahad lalu. Malah, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama isteri turut terperangkap ketika meninjau beberapa pusat pembuangan undi dan terpaksa menaiki trak tentera untuk keluar dari kawasan banjir.

Kita mempunyai banyak pakar dan ahli sains yang belajar tinggi sehingga ke luar negara dan tentulah ada di antara mereka mampu mencipta peralatan yang boleh digunakan untuk mengesan bilakah tebing sungai mulai dilimpahi air dan selama mana masa diperlukan untuk limpahan air itu sampai ke kawasan penduduk. Para penyelidik di institusi pengajian tinggi awam atau swasta serta institusi penyelidikan boleh bekerjasama dengan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) serta Jabatan Meteorologi Malaysia bagi mencari kaedah yang sesuai. Peralatan yang boleh diberi apa nama sekalipun itu juga mampu digunakan untuk memberitahu penduduk tentang jalan raya-jalan raya yang tidak selamat untuk ditempuhi serta kawasan-kawasan yang tidak boleh dilalui kenderaan.

Justeru, saranan Muhyiddin agar agensi-agensi kerajaan berbincang bagi mencari kaedah memperkenalkan sistem amaran awal banjir yang lebih berkesan perlu dilaksanakan segera. Janganlah sudah terhantuk baru tengadah. Selaku Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negara, Muhyiddin tentu lebih faham keperluan mendesak rakyat dalam menghadapi bencana banjir. Sistem amaran awal banjir itu bukan saja dapat menyelamatkan lebih banyak nyawa penduduk, malah harta benda termasuk haiwan ternakan juga dapat segera diselamatkan dengan lebih berkesan dengan bantuan pasukan penyelamat.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
01 FEBRUARI 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails