Oleh SUFFIAN ABU BAKAR
Pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 yang diumumkan Perdana Menteri sehari sebelum kita menyambut Hari Malaysia Ke-48 baru-baru ini boleh dikatakan akan menjadi sejarah dan pasti diingat oleh seluruh rakyat di negara ini. Tujuan kerajaan mengambil keputusan sedemikian bukannya setelah didesak mana-mana pihak sebaliknya ia untuk meneruskan kesinambungan memelihara keamanan dan kesejahteraan hidup rakyat. Menariknya, selain memansuhkan ISA, Datuk Seri Najib Tun Razak turut mengumumkan pemansuhan Akta Buang Negeri 1959 dan berjanji akan mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa. Antara yang akan dilihat semula termasuk mengkaji semula Seksyen 27 Akta Polis 1967. Mungkin sebagai rakyat biasa, ramai tidak faham apa yang terkandung di dalam seksyen itu. Penjelasan ringkas di sini adalah kajian yang akan dibuat kelak akan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan, Seksyen 27 Akta Polis 1967 secara jelas memperuntukkan empat perkara iaitu pertama: Mana-mana pihak yang hendak mengadakan perhimpunan atau ceramah umum hendaklah mempunyai kelulusan daripada pegawai polis daerah berkenaan.
Kedua, sebelum mengadakan perhimpunan sama ada di dalam premis atau di luar premis, kebenaran polis hendaklah diperoleh demi kepentingan ketenteraman awam dan keselamatan rakyat.Ketiga, ketua polis daerah boleh menimbang sesuatu permohonan (permit perhimpunan dan ceramah umum) itu tetapi ini bukan bermakna kumpulan atau mana-mana pihak boleh dengan sendiri mengadakan ceramah umum dan yang keempat, kelulusan permohonan permit juga tertakluk kepada budibicara polis dan perhimpunan biasa di dalam bangunan kebiasaannya dibenarkan. Inilah yang akan dikaji oleh kerajaan dan keputusan ini turut disambut baik oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar. Bagi Ismail, akta baru yang akan diperkenalkan kelak, tetap akan menjamin keselamatan masyarakat dan pada masa sama, polis dapat melaksanakan tanggungjawabnya demi memastikan keamanan dapat diwujudkan. Kita semua belum tahu lagi bagaimana bentuk undang-undang baru yang akan menggantikan Seksyen 27 tersebut. Justeru, satu forum akan diadakan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) bersama Jabatan Peguam Negara dalam tempoh terdekat untuk membincangkan segala bentuk tindakan dan perubahan yang bakal dilaksanakan kelak.
Kesediaan Perdana Menteri untuk melakukan kajian semula terhadap undang-undang dan akta ini bukanlah janji politik, sebaliknya ia pernah disuarakan oleh beliau sebelum ini. Sebagai rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai latar belakang kaum, kita sepatutnya berterima kasih dengan perubahan yang dilakukan kerajaan ini kerana segala apa yang diumumkan ini sebenarnya adalah transformasi politik negara yang sudah mengecap kemerdekaan selama 54 tahun. Dalam tempoh yang panjang itu, pastinya ada sebahagian kecil undang-undang atau akta sejak berpuluh-puluh tahun lalu yang tidak lagi relevan dan perlu dikaji semula keberkesanannya. Akta baru itu juga perlu disesuaikan dengan kewujudan masyarakat Malaysia yang semakin meningkat bilangannya, selain 'cabaran' yang diwujudkan oleh mereka. Dan kita juga mengharapkan, perubahan Seksyen 27, Akta Polis itu nanti tidak membebankan kedua-dua pihak iaitu orang ramai dan kerajaan. Masyarakat perlu diberi keadilan dan hak mereka tetapi keadilan yang diberikan itu janganlah disalahgunakan untuk tujuan tidak baik dan boleh mengancam keselamatan negara. Dan diharapkan pindaan itu nanti akan memudahkan PDRM untuk melaksanakan tugas mereka mengawal keamanan di negara ini.
Polis harus diberi kuasa (mengikut Perlembagaan 10) untuk mengawal ketenteraman awam negara. Biarlah apa-apa sekatan boleh dikenakan kepada hak untuk mewujudkan perkumpulan atau hak bersuara sekiranya ia penting daripada segi ketenteraman dan keselamatan dalam negeri. Akta Polis tergolong kepada kebenaran yang diberi di bawah perlembagaan itu dan adalah tidak wajar atau tidak tepat dikatakan ini menghalang hak asasi manusia. Pun begitu, dalam apa jua perubahan dan situasinya, sudah pasti masih ada pihak yang akan menangguk di air keruh berhubung isu kajian semula seksyen ini. Dengan kata lain, dipinda pun salah, apatah lagi apabila ia tidak dipinda. Justeru, apa yang perlu dilakukan oleh kerajaan adalah memastikan kedua-dua pihak, baik masyarakat mahupun kerajaan tidak terbeban dengan pindaan ini. Dan pada masa sama, pihak pembangkang tidak dapat mencari kelemahan kepada pindaan tersebut. Walau apa pun, apa yang dilakukan Perdana Menteri ini sebenarnya memberi nafas baru kepada istilah demokrasi untuk terus subur di negara ini, bukannya berasaskan agenda politik dan masyarakat seharusnya pembaharuan yang akan dilaksanakan ini. Bagi PDRM pula, kita yakin mereka akan terus melaksanakan tugas menjaga ketenteraman awam walau apa jua bentuk cabaran dihadapi. Diharapkan pindaan undang-undang ini memberi mereka semangat baru untuk terus berbakti kepada negara.
SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
26 SEPTEMBER 2011