28 September 2011

ISU BAHASA : BAHASA MELAYU ASAS KEMERDEKAAN KITA

Oleh Teo Kok Seong
Timbalan Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)


Antara  asas penting kemerdekaan sesebuah negara ialah bahasa negaranya, yang sama ada wujud dalam bentuk bahasa kebangsaan atau bahasa rasmi dan lebih baik lagi sekiranya dalam bentuk kedua-duanya. Melalui bahasa negara sendiri inilah, negara yang merdeka itu tidak perlu lagi mengikut telunjuk penjajah yang memaksa semua pihak menggunakan bahasanya untuk pelbagai tujuan.  Sesungguhnya paksaan ini adalah sejenis perhambaan. Ini dapat dilihat ketika kita dijajah oleh British yang mengenakan bahasa Inggeris ke atas semua pihak, sebagai bahasa rasmi. Penggunaan bahasa Melayu jika dibenarkan, perlu terlebih dulu diungkapkan gagasannya dalam bahasa Inggeris sebelum diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu, walaupun untuk pemahaman sesama orang Melayu. Ini bukan saja tidak masuk akal, malah menghina sekali. Namun itulah hakikatnya apabila dijajah. Ketika penjajahan British, kekayaan ekonomi kita diambil dan kuasa politik kita dilesapkan. Khazanah budaya kita pula dibawa keluar. Yang paling malang lagi ialah destini bangsa dan negara kita ikut berada di tangan mereka. Ketika penjajahan, kita bukan saja dikehendaki menggunakan bahasa Inggeris, tetapi perlu mengamalkan budaya Inggeris yang tersemat di dalam bahasa itu.

Selepas sendawa misalnya, kita perlu memohon maaf kerana perbuatan tabii yang tidak disengajakan itu dianggap jijik dalam budaya Inggeris. Ini berlainan sekali dengan budaya Melayu yang berteraskan ajaran Islam. Perbuatan luar kawalan yang membabitkan angin dikeluarkan dari perut melalui mulut dengan bunyi ini perlu disyukuri. Ia tanda nikmat daripada Yang Maha Esa. Sehubungan ini, bahasa Inggeris bukan sekadar sistem komunikasi, ia adalah juga cara hidup. Dalam hal ini, kita mungkin pernah didenda oleh guru bahasa Inggeris apabila tidak segera memohon maaf selepas sendawa dan bersin, dan oleh guru besar kerana menggunakan bahasa Melayu dan bukannya bahasa Inggeris dalam kawasan sekolah. Perbincangan sebegini bukan bermaksud untuk menimbulkan perasaan seteru terhadap bahasa Inggeris. Ia sebenarnya ingin menjurus kepada persoalan jati diri, lebih-lebih lagi jati diri budaya. Dalam hal ini, bahasa adalah lambang paling dekat, selain yang sejagat sifatnya kepada jati diri. Sehubungan ini, menjadi sifat alamiah bagi sesebuah kelompok itu untuk bukan saja menggunakan bahasanya sendiri. Tetapi yang lebih penting lagi ialah untuk melihat bahasanya itu terus berkembang maju membina tamadun untuk bangsanya.

Dalam hal ini, sudah tentu kelompok berkenaan tidak mahu menerima bahasa pihak lain yang dipaksakan penggunaannya ke atas mereka, walaupun ketika dijajah, apatah lagi selepas merdeka. Sehubungan ini, pada kelazimannya, dalam zaman selepas penjajahan ada penentangan kuat daripada penduduk pribumi untuk tidak meneruskan penggunaan bahasa penjajah. Sebaliknya wujud sokongan teguh untuk menggunakan bahasa sendiri. Berbeza dengan kebanyakan bekas tanah jajahan Empayar British, yang rata-rata terus menggunakan bahasa bekas penjajah itu, kita memilih untuk menggantikannya dengan bahasa Melayu. Ini dilakukan untuk melindungi jati diri budaya bangsa Melayu sebagai kelompok asal bumi ini. Ia juga mengambil kira bahasa Melayu sebelum zaman penjajahan, adalah sebuah bahasa besar di sebelah dunia di sini.  Pemilihan bahasa Melayu adalah langkah yang dapat mengembalikan maruah bangsa Melayu selepas dihina dan ditindas ketika penjajahan. Sesungguhnya penjajahan oleh British itu sudah membantut perkembangan bahasa Melayu. Pada masa itu, bahasa Melayu menjadi hanya bahasa pertuturan di rumah dan bahasa pendidikan di beberapa buah sekolah rendah saja.  Penggantian bahasa Inggeris oleh bahasa Melayu dalam sistem pendidikan kebangsaan selepas merdeka, tidak dapat dinafikan adalah antara cara utama untuk mengupayakan bangsa Melayu yang menjadi lemah ketika penjajahan.

Sehubungan ini, bahasa Melayu digunakan sepenuhnya sebagai bahasa ilmu utama dalam sistem pendidikan kebangsaan pada 1983. Dua peperiksaan besar yang sebelum ini ditawarkan dalam bahasa Inggeris juga ditukarkan kepada yang dikendalikan sepenuhnya dalam bahasa Melayu, iaitu Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM). Sehubungan ini, nilai bahasa Melayu yang paling penting ialah pelajar perlu memperoleh gred kepujian untuk dianugerahkan sijil SPM. Bahasa Melayu juga dijadikan prasyarat untuk kemasukan ke institusi pengajian tinggi, dipertimbang untuk bekerja dalam sektor awam dan segala macam peluang yang lain.  Sesungguhnya kemerdekaan pada 1957 itu menyelamatkan bangsa Melayu dan budaya mereka daripada terus ranap di bawah penjajahan British. Daripada sebuah bangsa yang memiliki sejarah gemilang, bebas dan gagah, oleh sebab penjajahan, orang Melayu berubah menjadi bangsa yang lemah.  Kini selepas merdeka, orang Melayu tidak boleh sekali-kali menggadaikan jati diri budaya mereka dalam apa-apa bentuk jua, dengan misalnya menggunakan bahasa pihak lain, yakni bahasa Inggeris, untuk mengendalikan kegiatan budaya tinggi mereka. Antara yang terpenting ialah pendidikan, walaupun untuk mengajar sesetengah mata pelajaran, apatah lagi yang penting seperti sains dan matematik.  Mereka perlu terus menggunakan bahasa Melayu bukan saja untuk memperkaya warisan budaya sendiri, tetapi lebih penting lagi untuk membina peradaban negara ini.

SUMBER
BERITA HARIAN
28 SEPTEMBER 2011


ISU SOSIAL : SERAMPANG BANYAK MATA

Oleh ZULKIFLI JALIL



Sibuk sungguh Kementerian Dalam Negeri (KDN) saat ini. Selepas fasa pertama proses pendaftaran pekerja asing dan pendatang asing tanpa izin (PATI) untuk Program 6P menerusi sistem biometrik berakhir 31 Ogos lalu, kini ia akan memasuki proses pemutihan. Difahamkan, menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein tidak menang tangan. Setiap fail diterima daripada divisyen para pegawainya hari ini, beliau akan pastikan semua minitnya diperoleh esok. Itu adalah komitmen beliau untuk memastikan keberkesanan sistem penyampaian. Tarikh bermulanya proses pemutihan, komponen kedua dalam Program 6P akan bergantung kepada keputusan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan PATI yang akan dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 3 Oktober depan. Dipercayai penentuan tarikh proses pemutihan yang bakal diumumkan kelak akan mengambil kira keadaan persekitaran dan keselamatan negara. Kejayaan awal Program 6P terserlah menerusi proses pendaftaran yang merupakan komponen pertamanya. Ia menunjukkan hasil positif apabila lebih 2.3 juta pendatang asing tanpa izin (PATI) mendaftar secara sukarela.

Daripada jumlah itu, seramai 1.3 juta adalah PATI manakala selebihnya pendatang yang sah. Persepsi masyarakat ramai tidak tepat bila menganggap Program 6P ini adalah fasa pemutihan semata-mata. Sebaliknya ia menjurus kepada pelaksanaan program penyelesaian menyeluruh terhadap pekerja asing dan PATI serta termasuklah pelajar," ujar Setiausaha KDN, Tan Sri Mahmood Adam kepada Utusan Malaysia. Impak kejayaan awal Program 6P tercerna menerusi pelaksanaan biometriknya. Sistem ini melibatkan pendaftaran kesemua 10 cap jari bagi mengelakkan pemalsuan identiti dan dokumen. Data tersimpan akan digunakan untuk tindakan penguatkuasaan selepas proses pemutihan berakhir. Sistem ini adalah untuk keselamatan negara dan merupakan salah satu elemen dalam soal penjagaan keselamatan Malaysia. Dan ini sekali gus mendorong ke arah pencapaian agenda besar menangani jenayah rentas sempadan. Selain pendaftaran dan pemutihan, empat lagi komponen 6P ialah Pengampunan, Pemantauan, Penguatkuasaan dan Pengusiran. Di bawah sistem biometrik contohnya apabila cap jari direkodkan, ia secara automatik mempunyai kod bar.

Ia boleh diceraikan dengan sebahagian diletakkan di pasport manakala sebahagian lagi diletakkan dalam dompet. Katakan jika individu terbabit yang telah direkodkan biometriknya ditahan oleh pihak berkuasa atas sesuatu jenayah, maka pihak berkuasa (polis) boleh melakukan imbasan yang pantas dengan menggunakan peranti yang dibawa. Daripada sejumlah 2,320,034 orang pekerja asing dan PATI yang mendaftar untuk Program 6P, seramai 1,016,908 adalah pekerja asing sah dan 1,303,126 PATI. Jumlah itu tidak termasuk yang enggan mendaftarkan diri, tidak termasuk pembantu rumah serta tidak meliputi pelarian dan di Sabah dan Sarawak. Justeru, kalau tidak diambil tindakan dengan tidak melalui proses 6P, masalah ini akan menjadi bertambah serius pada masa akan datang. Daripada proses pendaftaran itu jugalah, rakyat daripada beberapa negara didapati lebih ramai menjadi PATI berbanding pekerja yang sah. Ini terutamanya warga Indonesia iaitu jumlah PATInya adalah seramai 640,609 berbanding pekerja sah seramai 405,312, diikuti Bangladesh 267,803 PATI dan hanya 132,897 pekerja sah. Bagaimanapun jumlah pekerja sah dari Nepal lebih tinggi iaitu sebanyak 221,617 berbanding seramai 33,437 PATI.

Dan daripada 1.3 juta PATI yang telah melalui proses pendaftaran inilah yang meliputi 22 peratus tidak tergolong dalam mana-mana sektor pekerjaan. Inilah elemen penting fasa pemutihan yang akan dibincangkan 3 Oktober tersebut. "Jawatankuasa Kabinet itu nanti akan memberi panduan sama ada hendak diserapkan atau tidak 1.3 juta orang ini ke dalam sektor tertentu. Contohnya, bekerja di bengkel kereta yang setakat ini PATI tidak dibenarkan tetapi keperluannya memang ada. Cuma, bagaimana keperluan atau isu ini hendak diselesaikan, ini akan dibincangkan pada 3 Oktober itu," kata sumber kepada akhbar ini. Ketika ini, sektor yang direkodkan untuk penyerapan pekerja asing dan PATI adalah Perkhidmatan (tertinggi), Perkilangan (kedua tertinggi), Pembinaan, Perladangan, Pertanian dan tidak tergolong dalam mana-mana sektor sekitar 22 peratus. Pada masa sama, program pemutihan ini juga berkait rapat dengan usaha kerajaan untuk mengekang pemerdagangan manusia. Ini termasuk apabila melibatkan penghantaran pekerja asing atau PATI ke Malaysia contohnya warga Bangladesh, yang memerlukan mereka membayar kepada ejen tertentu.

Apabila ini berlaku, bukan sahaja PATI terbabit bebas keluar dan masuk ke negara ini malah kebarangkalian untuk mereka diperdagangkan sebagai hamba abdi adalah tinggi. Dalam aspek ini, Hishammuddin sendiri memberi penekanan kepada jenayah pemerdagangan manusia yang menjadikan negara ini sebagai negara transit. Dalam soal ini jugalah, beliau berbincang dengan rakan sejawatnya di Beijing, China meliputi kemasukan pelancong, perkongsian maklumat dan risikan mengenai sindiket pemerdagangan manusia antarabangsa serta perjalanan barang-barang buatan dalam konteks perdagangan yang boleh ditafsirkan sebagai bahan-bahan ancaman nuklear. Dan difahamkan satu memorandum perjanjian persefahaman akan ditandatangani di Beijing berhubung perkara ini dalam tempoh terdekat. Pemerdagangan manusia adalah jenayah serius. Dikatakan puluhan ribu orang boleh menerobos dari sempadan Thailand ke negara ini jika tidak dikekang ke akar umbi. Kuasa mutlak untuk bertindak membanteras kegiatan ini barangkali bukan kepada tentera. Tetapi yang lebih fokus ialah kepada Jabatan Imigresen yang mempunyai tanggungjawab untuk memastikan pelaksanaan proses undang-undang itu tercapai. Reputasi Imigresen yang diketuai Ketua Pengarahnya, Datuk Alias Ahmad perlu ditingkatkan. Atas sebab itulah Hishammuddin kini mengambil inisiatif mengadakan mesyuarat rutin dengan Ketua-Ketua Pengarah Imigresen negeri. Ironisnya, misi Program 6P berserampang banyak mata.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
28 SEPTEMBER 2011


ISU ALAM SEKITAR : "PERANG" PENGGUNAAN BEG PLASTIK


Bertembung dengan jiran tetangga yang pulang dari kerja di dalam lif dengan pakaian kemas - berkot dan bertali leher bagi lelaki atau bertumit tinggi dengan fesyen mengikut perkembangan semasa bagi wanita merupakan hal yang biasa bagi saya. Setiap kali bersua, mereka tidak pernah berat mulut menyapa; “Ni hao!" sambil saya turut menjawab “Ni hao!' juga. Bagi masyarakat di China, sapaan “Ni hao!" itu adalah interaksi sosial yang baik untuk menyuburkan hubungan sesama manusia tanpa mengira warna kulit dan asal usul. Sejak menetap di Beijing, saya semakin biasa menggunakan “Ni hao!" sebagai interaksi atau untuk memulakan hubungan manusia yang sihat ke arah integrasi. Pun begitu, yang agak ‘luar biasa’ bagi saya ialah ketika pertama kali melihat jiran lelaki sebelah rumah yang berpakaian kemas mengepit seikat sayur daun bawang di celah ketiak sambil tangan kanan erat menggenggam dua biji keledek. Selang beberapa hari kemudian, saya terserempak dengan seorang lagi tetangga lelaki dalam keadaan yang sama - mengepit seikat sayur sawi di celah ketiak sambil tangan penuh menggenggam beberapa biji bawang besar.

Awalnya, saya menyangkakan mungkin ada saudara-mara atau kenalan mereka yang memberikan sayur-sayuran itu dan kebetulan mereka dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat kerja. Tetapi selepas beberapa minggu, barulah saya menyedari bukan setakat jiran lelaki tetapi jiran wanita yang berpakaian cantik, remaja dan budak sekolah turut melakukan ‘ritual’ yang serupa - mengepit sayur kubis sambil menggenggam halia, mengepit botol kicap sambil tangan penuh dengan buah tomato atau mengepit kotak tisu, ‘‘Saya terlupa membawa beg hijau (Green Bag) ke pasar raya sewaktu pulang dari kerja tadi,” jelas Xiao Bai, salah seorang jiran ketika ditanya kenapa barang itu tidak disumbat ke dalam beg plastik sahaja. Dalam erti kata lain, sebahagian besar masyarakat China ini sudah semakin peka terhadap keadaan alam sekeliling yang semakin merosot dan bagi mereka perlu ada satu pendekatan serius - tidak menggunakan beg plastik. ‘‘Penggunaan beg plastik bukan masalah utama pencemaran tetapi kaedah pelupusannya memberi impak besar kepada alam sekitar,” akuinya ketika kami berbual. Xiao Bai menjelaskan, kesedaran rakyat China mengenai bahan plastik memerlukan 100 hingga 500 tahun untuk lupus jika ditanam dan jika dibakar memberikan impak lebih besar kepada alam sekitar termasuk manusia semakin menebal.

Kerajaan China melancarkan tindakan ‘keras’ mengharamkan pengeluaran beg plastik ultra nipis dan melarang pasar raya serta kedai memberi beg plastik secara percuma kepada pelanggan sejak 1 Jun 2008. Portal web rasmi Kerajaan Pusat China melaporkan, China menggunakan terlalu banyak beg plastik sebelum ini dan gagal melupuskan bahan itu dengan betul. Fenomena itu menyebabkan pencemaran serius ekoran penggunaan berlebihan dan proses kitar semula yang tidak mencukupi. Dianggarkan, China menggunakan sehingga 3 bilion beg plastik sehari dan sejumlah 5 juta metrik tan minyak mentah diperlukan setiap tahun untuk menghasilkan beg plastik sebanyak itu. Justeru, kerajaan China sedar ia suatu pembaziran kepada tenaga serta sumber dan larangan yang mula dikuatkuasakan sejak lebih tiga tahun itu sebagai usaha berkesan China untuk mengurangkan pembaziran. Langkah ini jelas membawa China selaras dengan trend antarabangsa untuk mengurangkan penggunaan beg plastik seperti Ireland misalnya, yang mula mengenakan cukai ke atas beg plastik pada 2002 dan kini sudah berjaya mengurangkan 90% penggunaan beg plastik di negara mereka.

Ini jugalah sebenarnya yang dihasratkan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang giat melaksanakan Kempen Kurangkan Penggunaan Beg Plastik di Malaysia sejak 1 Januari 2010. Bezanya, kempen Hari Tanpa Beg Plastik yang dilancarkan di Malaysia hanya seminggu sekali - pada setiap Sabtu pengguna tidak dibekalkan dengan beg plastik secara percuma . Seperti kata Ismail Sabri, kempen Hari Tanpa Beg Plastik itu dijalankan secara berperingkat di mana peringkat pertama ini adalah lebih kepada memberi kesedaran kepada pengguna tentang kesan penggunaan beg plastik kepada alam sekitar sekiranya dibuang merata-rata. Ada pihak yang berpendapat supaya pengguna tidak perlu diberi pilihan untuk menggunakan beg plastik namun Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) cuba menggunakan pendekatan yang tidak terlalu drastik supaya pengguna tidak terkejut dengan perubahan yang dibuat. Sebaliknya kempen yang dibuat oleh KPDNKK itu adalah lebih bersifat kesedaran dan mendidik pengguna. Namun persoalannya berapa lama masa yang perlu diambil untuk ‘menginsafkan’ pengguna?


Tidak seperti di China dengan kepadatan penduduk lebih 1.3 bilion orang, setakat ini, kempen Hari Tanpa Beg Plastik di Malaysia belum disambut ‘sepenuhnya’ oleh rakyat termasuk pihak-pihak lain seperti NGO dan pihak industri. Melihat sikap warga China yang peka tentang hal ini, sudah tiba masanya masyarakat Malaysia berubah kerana untuk mencapai status negara maju menjelang 2020, perubahan ini penting demi kesejahteraan alam sekitar. Meminjam kata-kata Kong Fu Tze, ahli fikir yang juga merupakan ahli falsafah sosial termasyhur di China; ‘‘ Yi Shen Zuo Ze : Teladan yang baik harus bermula dari diri kita sendiri.”

RUHAIDINI ABD KADIR
menulis dari Beijing Language and Culture University.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
28 SEPTEMBER 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails