10 Februari 2011

ISU SOSIAL : PAKAIAN BIARLAH SESUAI DENGAN STATUS PELAJAR


Dahulu, etika berpakaian di institusi pengajian tinggi (IPT) jarang diberi perhatian khusus kerana mahasiswa bergaya mengikut kesesuaian yang boleh diterima norma masyarakat. Mereka meletakkan matlamat menjejakkan kaki di IPT untuk menuntut ilmu dan mengubah nasib keluarga dan tidak terlalu terdedah kepada aliran fesyen masa kini. Pakaian sopan serta mudah disesuaikan dengan semua situasi menjadi pilihan sementara jika berpakaian kurang sesuai dan pelik dipandang serong serta dilabel dengan tanggapan negatif. Bagaimanapun, kini etika berpakaian di kalangan mahasiswa mula menjadi bualan masyarakat dan sering diperkatakan pelbagai pihak kerana dikatakan sudah semakin melampau. Bukan saja tidak mengikut tertib peraturan ditetapkan institusi, malah berani pula berpakaian seksi yang ternyata melanggar batas maruah individu dan menyakitkan mata masyarakat. Tidak kurang pula berpakaian pelik atas nama fesyen.

Ini sekali gus mencalar nama baik institusi, keluarga dan negara selain mengundang persepsi negatif umum tingkah laku mahasiswa di menara gading yang sepatutnya menjadi golongan contoh. Persoalannya, adakah etika berpakaian ditetapkan selama ini sudah tidak bersesuaian dengan jiwa mahasiswa yang kebanyakannya terdiri daripada generasi muda yang moden dan fanatik terhadap fesyen? Adakah kurangnya pemantauan masyarakat dan institusi pengajian menjadikan mereka semakin berani melanggar peraturan, sekali gus menggunakan alasan hak sebagai perisai daripada dikenakan tindakan? Ketua program Jabatan Seni Reka Fesyen, Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka Universiti Teknologi Mara ( UiTM), Anas Musavir berkata, mahasiswa perlu bijak dan akur terhadap peraturan ditetapkan serta jangan menggunakan alasan hak sebagai ‘menghalalkan’ segala perbuatan. Menurutnya, setiap institusi mempunyai peraturan etika berpakaian wajib diikuti bagi membezakan mereka sebagai warga berpendidikan tinggi, selain mencerminkan budaya ilmu.

Institusi tidak pernah menghalang, namun biarlah mengikut garis panduan ditetapkan, apatah lagi etika berpakaian itu mencerminkan kualiti diri dan institusi diwakili. Sebagai pusat pembudayaan ilmu, IPT mengharapkan warganya kelihatan profesional, terpelajar serta diiktiraf masyarakat. Bayangkan kalau mereka berpakaian selekeh, tidak senonoh atau sakit mata memandang, apakah tanggapan orang luar? Etika berpakaian bukan untuk menafikan hak individu tapi lebih kepada mendidik  dan mendisiplinkan juga sebagai proses awal menyiapkan mereka mengikut peraturan selari keperluan industri pekerjaan. IPT bukan tempat untuk bergaya keterlaluan. Setiap mahasiswa IPT tertakluk kepada peraturan berpakaian yang sudah ditetapkan iaitu kemas dan sopan. Bagi lelaki, digalakkan memakai pakaian kasual dengan seluar panjang dan baju kemeja apabila ke kuliah atau berbaju kebangsaan. Perempuan pula lebih manis berbaju kurung, berpakaian longgar dan bersesuaian untuk ke kuliah mahu pun ketika melaksanakan tugasan luar.

Dilarang memakai selipar, berbaju jarang dan ketat, seluar pendek, seluar ketat, jeans lusuh, skirt pendek dan kemeja-T berkolar bulat. Mahasiswa hari ini kian berani berpakaian tidak sepatutnya hingga ‘menyakitkan’ mata disebabkan faktor budaya dan mudahnya memperoleh pelbagai perkembangan terkini dunia fesyen melalui media menjadi penyumbang utama. Budaya masyarakat yang selalu bersikap terbuka dan ‘’tidak kisah’ menyebabkan mereka semakin berani berpakaian sesuka hati. Malah ada juga IPT tidak mengambil tindakan terhadap pelajar yang melanggar peraturan dengan alasan tertentu, sekali gus menjadikan mereka besar kepala. Kesalahan tidak boleh diletakkan pada satu pihak semata - mata, yang cuai perlu ditegur dan diperbetulkan. Masalahnya, bukan semua mahu memikul tanggungjawab itu, justeru yang salah terus melakukan kesalahan. Apatah lagi dengan segala kemudahan mengikuti aliran fesyen terkini menyebabkan fesyen tidak bersesuaian turut dipakai. Ini impak yang kurang baik kerana bukan saja boleh merosakkan perjalanan ilmu, malah mampu memberi pengaruh negatif kepada orang lain.

Meskipun ada yang mengatakan fesyen itu hak individu tapi tidak bermakna boleh melanggar peraturan sesuka hati. Amat menyedihkan apabila mahasiswa yang diiktiraf golongan cerdik pandai menjadi hamba fesyen terutama yang tidak senonoh. Misalnya, ada mahasiswa lelaki kini ‘bertukar’ karakter seperti perempuan dengan memakai gincu atau berskaf, begitu juga sebaliknya. Inikah golongan yang boleh disandarkan harapan? Fenomena ini kian menakutkan. Katanya, berfesyen tidak salah namun, perlu mengikut lunas tertentu supaya tidak mencalar maruah diri serta institusi yang selama ini berusaha memberi imej terbaik kepada masyarakat. Fesyen adalah subjektif dan fleksibel mengikut kehendak masing-masing, namun biarlah ada kesopanan serta tidak menjolok mata selain boleh mendatangkan masalah kemudian hari. 

Andaian peribadi tidak boleh diukur melalui cara berpakaian, namun interpretasi awal dibuat melaluinya.  Dengan kata lain, pakaian melambangkan cermin diri seseorang. Mahasiswa perlu akur, institusi bukan tempat untuk melawa atau lawan bergaya tapi menuntut ilmu. Bagaimanapun, sebahagian besar mahasiswa tahu meletakkan kepentingan dan matlamat utama berada di IPT selain tidak terlalu taksub pada kehendak fesyen semasa. Menggayakan sebarang fesyen sama ada moden atau tradisional tidak salah, namun biarlah mengikut etika ditetapkan. Bukan melakukannya untuk institusi semata-mata, malah lebih penting demi menjaga peribadi dan maruah diri daripada pandangan serong masyarakat. Janganlah mencari glamor dengan berfesyen kerana ditakuti kalau tersilap langkah, buruk padahnya.

Oleh :
Ruhaiza Rusmin

SUMBER
HARIAN METRO
07 FEBRUARI 2011

ISU SOSIAL : KEJAM! KEJAM! KEJAM!!!


Statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan sejumlah 517 bayi dibuang di seluruh negara sejak enam tahun lalu. Kebanyakan kes buang bayi dilakukan individu terutama gadis yang bimbang maksiat terbongkar selain tiada tempat mengadu. Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Mohd Zinin berkata, berdasarkan perangkaan, seramai 203 mangsa dikenal pasti sebagai bayi lelaki manakala 164 bayi perempuan. Bagaimanapun, 150 kes lagi gagal dikenal pasti jantina berikutan keadaan bayi tidak cukup sifat atau hanya penemuan janin. Malah, ada juga mayat bayi sudah reput dan bedah siasat tidak dapat dilakukan. Daripada jumlah itu juga seramai 230 bayi ditemui masih hidup manakala 287 sudah meninggal dunia. Tahun 2008 mencatatkan jumlah pembuangan bayi teramai membabitkan 102 kes. Statistik ini agak menggerunkan apatah lagi gejala buang bayi terus berlaku.

Dalam bulan lalu saja, sebanyak 19 kes bayi dilaporkan dan angka ini dijangka meningkat.  Menurutnya, sepanjang tempoh itu juga seramai 37 suspek ditahan termasuk empat individu sepanjang bulan lalu. Hasil kajian mendapati lokasi yang paling digemari untuk membuang bayi di kawasan perumahan, tempat pembuangan sampah, masjid, surau, jalan, sungai, semak dan tandas. Beliau berkata, gejala pembuangan bayi ini banyak dipengaruhi faktor bimbang rahsia terlanjur melakukan hubungan seks diketahui keluarga dan rakan-rakan selain tidak mempunyai tempat untuk mendapatkan khidmat nasihat, jagaan dan sokongan moral daripada masyarakat sekeliling. Apa yang jelas kebanyakan remaja yang mengandung anak luar nikah itu tetap melakukan perbuatan kejam berkenaan walaupun menyedari perbuatan membuang bayi yang baru dilahirkan menyalahi undang-undang. Mohd Bakri berkata, dalam menangani masalah sosial itu, PDRM mengambil pendekatan serius dengan menggunakan pendekatan pencegahan dan rawatan serentak.


Paling penting peranan ibu bapa dalam mengukuhkan institusi kekeluargaan selain menjadi contoh terbaik kepada anak-anak. Mereka juga perlu mengawal pergaulan anak-anak bagi memastikan anak masing-masing tidak terbabit dengan seks bebas. Selain itu penyebaran filem pornografi turut menjadi punca aktiviti seks bebas ini terus menular di dalam masyarakat,” katanya. Pada masa sama beliau turut memberi penerangan berhubungan sistem amaran awal kehilangan kanak-kanak yang dikenali sebagai NUR Alert (National Urgent Response Alert) yang kini diambil alih sepenuhnya oleh pihak PDRM daripada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Menurutnya, tanggungjawab itu yang mula dijalankan PDRM sejak 27 Januari lalu membolehkan polis melakukan tugas mengesan, menyiasat dan menghebahkan perkara itu kepada media dengan lebih pantas berhubung laporan kes kehilangan kanak-kanak berusia bawah 12 tahun.

SUMBER :
HARIAN METRO
10 FEBRUARI 2011

ISU KENEGARAAN : RAKYAT BENCI PEMIMPIN RASUAH DAN ZALIM


Apabila Presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali tersingkir daripada pemerintahannya kerana kebangkitan rakyat, ramai penganalisis meramalkan ia akan diikuti dengan kejatuhan kerajaan Arab lain terutama yang berasaskan monarki. Apa yang berlaku di Tunisia itu bakal mencetuskan teori domino kepada kebangkitan rakyat di rantau tersebut. Ramalan itu seolah-olah benar apabila kini Mesir juga turut bergolak di samping beberapa negara lain di rantau Arab. Tetapi adakah ini petanda kejatuhan pemerintah yang berasaskan monarki di Arab? Kejatuhan Zine El Abidine dilihat sebagai amaran kepada para pemerintah Arab yang terkenal dengan sifat boros dan rasuah. Amaran bahawa rakyat akan bangkit. Selepas Tunisia, kebangkitan itu mula terasa di Kesultanan Oman, Jordan, Sudan dan yang paling teruk Mesir. Tetapi realitinya masih terlalu awal untuk mengatakan kesan domino itu akan menjatuhkan para pemimpin di rantau Arab.

Walaupun kebanyakan kepimpinan di negara Arab lebih bersifat autoritarian atau monarki, namun latar belakang sosioekonomi turut mempengaruhi kejatuhan sesuatu kerajaan. Rakyat Tunisia bangkit menjatuhkan Zine al-Abidin kerana mereka telah lama menderita dan hidup dalam kesusahan.  Sedangkan Presiden dan isterinya tidak segan silu hidup dengan menunjuk-nunjuk dan menonjolkan kemewahan mereka. Sebab itu tragedi seorang pemuda miskin peniaga buah membakar diri kerana gerainya di rampas oleh pihak berkuasa kerana gagal melunaskan cukai menjadi pencetus kepada kebangkitan rakyat. Begitu juga di Mesir, selama 30 tahun di bawah pemerintahan Presiden Hosni Mubarak mereka dimomokkan dengan propaganda bahawa Mubarak banyak berjasa kepada negara itu. Mubarak telah berjaya membawa pelbagai kemajuan kepada Mesir hingga menjadikannya dihormati dan paksi kepada rantau Arab.

Realitinya, di sebalik segala momokan itu, kemiskinan bukan sahaja menghuni kampung-kampung di Lembangan Nil yang subur, tetapi turut merebak ke lorong-lorong di kota-kota besar. Golongan miskin terpaksa hidup gelandangan. Mengejar bas mini yang langsung tidak ada ciri-ciri keselamatan sebagai pengangkutan harian. Ramai daripada mereka meminta sedekah di pasar, terpaksa beratur panjang untuk mendapatkan roti, mengemis untuk mendapatkan pekerjaan (yang gajinya tidak seberapa).Dalam gelak ketawa rakyat miskin negara itu tersembunyi penderitaan yang menuntut agar sesuatu di lakukan oleh kerajaan. Apabila kerajaan pimpinan Mubarak dikatakan gagal mengatasi penderitaan golongan miskin ia mendorong kepada kebangkitan rakyat untuk menuntut kehidupan yang lebih adil. Lebih 40 peratus penduduk negara itu hidup dengan pendapatan kurang daripada AS$2 sehari. Bagi mereka yang pernah melancong atau menjelajah ke Mesir pasti dapat menyaksikan sendiri erti penderitaan rakyatnya.

Nelayan dengan jaring yang koyak, wanita tinggal atas bumbung kerana tidak mampu menyewa rumah atau bilik, budak lelaki menjual bakul di jalanan dan hanya tidur dalam sampah sarap merupakan pemandangan yang biasa dilihat. Itu belum diambil kira kisah buruh yang kesempitan hidup dan tidak mampu menyara makan keluarga hingga menggantung dirinya. Sama seperti Zine al-Abidin, Mubarak juga terkenal dengan pemerintahannya yang keras. Bagi pemerhati antarabangsa sifat sebenar Mubarak tersembunyi di sebaliknya senyumannya “Kemarahannya tersembunyi di sebalik topeng senyumannya itu,” kata seorang analisis. Sebab itu, apabila rakyat bangun menentang maka ia berakhir dengan pertumpahan darah. Mubarak adalah seorang yang tidak bertolak ansur dengan penentang. Beliau lebih rela memusnahkan mereka daripada berkompromi. Tetapi kemiskinan dan kemarahan telah mendorong rakyat untuk menentang kedua-dua kerajaan itu - Tunisia dan Mesir.

Yang pasti Zine El-Abidin telah tumbang di Tunisia, sementara Mubarak kini semakin tertekan untuk terus mengekalkan kuasa. Adakah apa yang berlaku di kedua-dua negara Arab ini akan mempengaruhi negara Arab lain terutama yang mengamalkan pemerintahan beraja? Bunga-bunga penentangan itu sudah timbul di Jordan apabila pembangkang telah mengadakan perhimpunan antikerajaan bagi mendesak pemulihan ekonomi bagi mengatasi masalah pengangguran dan inflasi. Di Oman minggu lalu, rakyat berarak membantah kenaikan harga barang dan masalah rasuah di negara itu. Bantahan itu dikatakan fenomena yang jarang sekali berlaku di negara Teluk itu. Ada yang mengaitkannya dengan pengaruh Tunisia. Di Sudan, pembangkang mendesak supaya kerajan totalitarian Presiden Omar al-Bashir diganti. Begitu juga di Algeria dan Mauritania apabila beberapa lelaki membakar diri meniru apa yang dilakukan oleh pemuda penjual buah di Tunisia.

Begitu juga di Yemen turut berlaku bantahan ekoran keadaan ekonomi yang semakin menekan rakyat. Ini menunjukkan negara-negara yang berhadapan dengan masalah ekonomi, kemiskinan, pengangguran dan inflasi yang tinggi mempunyai potensi besar untuk menyaksikan kebangkitan rakyat bagi menjatuhkan kerajaan. Kesan domino itu tidak mungkin akan berlaku di negara-negara Arab yang kaya seperti Qatar, Emeriah Arab Bersatu, Bahrain, Kuwait dan Arab Saudi. Di negara-negara ini rakyatnya hidup senang lenang kerana dibiayai hasil minyak yang melimpah ruah. Pendapatan perkapita rakyat mencecah enam angka. Ini berbeza dengan negara-negara seperti Tunisia, Mesir, Yemen, Sudan dan Oman. Yang mana sebahagian besar rakyat hidup miskin dan tertekan. Laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengesahkan ketidakpuasan sosial semakin marak di beberapa negara rantau Arab yang boleh membawa kepada perubahan kerajaan.

Dianggarkan purata kadar pengangguran di rantau Arab adalah 12 peratus antara 2005-2008. Di kalangan belia pula mencecah 30 peratus. Malah laporan PBB menyatakan kebimbangan inflasi yang tinggi dan kenaikan harga makanan akan menjadi titik tolak kepada penentangan rakyat di rantau Arab. Namun, untuk mengatakan apa yang berlaku di Tunisia dan Mesir akan mempengaruhi keseluruhan rantau Arab masih terlalu awal. Penganalisis berpendapat, kesan daripada apa yang berlaku di Tunisia kepada negara lain bergantung kepada bagaimana negara itu berubah. Adakah ia berubah kepada kebaikan atau terus terjerumus ke dalam kancah huru hara? Jika perubahan di Tunisia berjalan dengan elok dan kehidupan rakyat bertambah baik maka kemungkinan ia akan  dicontohi.

SUMBER :
UTUSAN MALAYSIA
08 FEBRUARI 2011

BACA DAN HAYATI LUAHAN HATI GURU INI

SURAT 1
GURU TIDAK TERBEBAN KERJA

SAYA ingin memberi reaksi kepada pandangan saudara Norhisyam Mohamad dari Kuala Kedah di ruangan ini pada 3 Februari 2011 mengenai Jawatankuasa Khas mengkaji beban tugas guru. Masyarakat Malaysia sering kali diperdengarkan dengan keluh-kesah warga guru yang mengatakan mereka banyak kerja, kerja sampai ke rumah, waktu cuti pun dipanggil bekerja dan seribu macam lagi. Namun tidak ada statistik sebenar yang menunjukkan bahawa warga guru ini adalah benar-benar dalam keadaan tertekan. Saya telah berkhidmat sebagai guru mulai Disember 1992 sehingga kini. Saya berasa malu dan bersalah jika mengaku terbeban dengan kerja mendidik.

Rasionalnya:


Hampir setiap guru hanya akan diberikan tanggungjawab mengajar minimum dengan enam waktu seminggu dan maksimum 25 waktu seminggu. Secara purata ramai daripada di kalangan guru hanya diberi waktu mengajar 16 waktu seminggu. Satu waktu bersamaan 30 minit atau paling lama 40 minit. Secara purata kebanyakan sekolah rendah atau pun menengah menggunakan satu waktu bersamaan dengan 30 minit sahaja. Purata waktu mengajar guru ialah 16 waktu X 30 min= 480 minit atau lapan jam seminggu iaitu bersamaan satu hari bekerja penjawat awam yang lain.


Tugas-tugas khas selain daripada kurikulum akan diberikan dengan agihan saksama. Berdasarkan pengalaman saya sebagai pengurusan sekolah, seorang guru akan diberikan satu tugas khas dan satu tugas kokurikulum. Misalnya, jika seorang guru diberikan tanggungjawab guru kelas atau tingkatan, ketua rumah sukan, ketua persatuan atau kelab dan jawatan berupa tanggungjawab ketua, maka guru tersebut tidak akan diberi tanggungjawab lain kecuali sekolah kekurangan guru.


Tugas menanda buku kerja pelajar, menanda kertas ujian atau peperiksaan dan menyediakan kertas soalan adalah tugas hakiki guru.


Guru-guru wajar mengetahui dengan jelas tugas hakiki mereka. Jika tidak mengetahui, sila rujuk kepada SPP [Panduan tugas hakiki Pegawai Perkhidmatan Pendidikan].Tolong rujuk Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Falsafah Pendidikan Guru, Visi, Misi dan Objektif Kementerian Pelajaran. Lihat juga Tonggak 12 dan semua jenis Perintah Am, Pekeliling Perkhidmatan dan panduan-panduan perkhidmatan guru yang lain.

Guru sebenarnya tidak terbeban dengan tugas hakiki yang ada kecuali mereka sendiri yang membebankan diri mereka. Alasan saya:


Ramai guru yang terlibat dengan pelbagai aktiviti ekonomi seperti jualan langsung, insurans, jualan runcit (kain tudung, baju, kain pasang, tuisyen, kedai burger dan seribu macam lagi). Cuba rujuk laman sesawang seperti Facebook, kita akan jumpa kebanyakan penjawat awam termasuk guru menguar-uarkan produk jualan mereka dalam Facebook.


Masa mengajar bukanlah berterusan. Pihak pengurusan sekolah tidak akan berlaku kejam. Setiap guru ada masa senggang. Misalnya, jika guru A telah mengajar tiga waktu sebelah pagi, maka pada waktu empat dan lima, lazimnya beliau akan rehat. Ada juga yang tidak mengajar seharian.


Guru teknik, guru vokasional dan guru Kemahiran Hidup mempunyai masa mengajar yang lebih senggang. Ada di kalangan mereka yang mengajar tiga hari sahaja dan dua hari akan bercuti daripada mengajar. Purata mereka mengajar tidak lebih daripada 14 waktu seminggu kecuali guru yang mengajar Kemahiran Hidup. Ada yang sempat mengambil projek membuat pagar, membaiki kenderaan luar, mengecat kereta luar, membuat pendawaian rumah dan bermacam kerja lagi dalam waktu kerja.


Ustaz-ustaz juga tidak ketinggalan menyampaikan ceramah berbayar di merata tempat tetapi tugas hakiki mendidik pelajar terabai. Kalau tidak masakan ada pelajar yang masih tidak mengenal huruf jawi dan tidak boleh membaca al-Quran.


Guru-guru juga sibuk dengan kejohanan sukan diri sendiri, bukan untuk pelajar. Ada yang terlibat dengan kejohanan sehingga semingu lamanya, sedangkan ia hanya peringkat dalaman sahaja. Jika peringkat kebangsaan hanya setakat itu sahaja kerana tidak ada kejohanan sukan dunia untuk warga pendidik. Masalahnya anak murid yang terabai maka berlakulah guru tidak habis silibus.

Saya meminta mana-mana pihak, terutama golongan guru, agar memberi dan menunjukkan bukti imperikal bahawa mereka (lebih kurang 126,171 guru lelaki dan 279,545 guru perempuan) adalah dalam keadaan tertekan. Tunjukkan juga berapa ramai guru yang dirujuk kepada Lembaga Perubatan kerana masalah mental disebabkan ‘Beban Tugas’. Saya menyeru semua warga pendidik iaitu guru, Pensyarah Guru, Pensyarah IPTA & IPTS agar menilai diri dan memahami fungsi kita sebagai pendidik. Jika kita tidak boleh, maka ada pekeliling yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk kita melepaskan jawatan kita dan carilah kerja yang sesuai dengan kita.

Mokhtar Sabah
Keningau, Sabah.

SURAT 2
GURU TUA SANGGAH MOKHTAR SABAH

SAYA ingin memberi reaksi berdasarkan tulisan Mokhtar Sabah dalam Utusan Malaysia bertarikh 8 Februari 2011. Saya ingin memberi pendapat berdasarkan pengalaman lebih 20 tahun dalam bidang pendidikan. Saya rasa ramai guru yang terkejut dengan tulisannya. Di sini ingin saya menyangkal beberapa pandangannya. Siapa guru yang diberi tanggungjawab mengajar enam waktu seminggu? Hanya Guru Besar yang diwajibkan mengajar enam waktu seminggu kerana beban tanggungjawab yang digalas. Guru mana yang purata mengajar 16 waktu seminggu? Rata-rata guru biasa di sekolah saya mengajar 32 waktu seminggu dengan beban tugas lain. Itu belum ganti guru bersalin yang tiada pengganti.

Contohnya Cikgu A.

·           Masa mengajar 32 waktu x 30 minit seminggu.
·           Guru Kelas
·           Guru Data SDM
·           Guru Disiplin
·            Pengerusi Teknik Zon
·           Guru Bertugas Mingguan
·           Setiausaha Kelab Guru
·           Penolong Ketua Rumah Sukan

(Banyak lagi tugas yang perlu diselesaikan seperti mengisi Data Sistem Maklumat Murid (SMM) yang berubah-ubah setiap tahun, majlis persaraan, Hari Kantin, Hari Sukan dan lain-lain.) Kami tersinggung dengan kenyataan Cikgu Mokhtar yang menyatakan guru mengajar lapan jam seminggu bersamaan dengan satu hari bekerja penjawat awam yang lain. Wahai, Mokhtar Sabah, keluarlah dari bawah tempurung. Tugas guru bukan hanya mengajar di dalam kelas, tetapi mendidik murid dari lepas subuh sampai sebelum maghrib. Malahan ada guru yang ikhlas menabur bakti hingga 10 malam. Di padang waktu petang, kalau bukan guru, siapa agaknya? Mokhtar Sabah menyatakan seorang guru diberi satu tugas khas dan satu tugas kokurikulum. Lihatlah contoh Cikgu A di atas. Hanya guru bermasalah yang memegang jawatan minimum. Kalau cikgu tersebut seorang yang bagus, maka makin banyak beban kerja terletak di bahunya.

Kami tidak pernah mengeluh tentang tugas hakiki menanda buku kerja pelajar, kertas ujian dan menyediakan soalan. Kami tahu tanggungjawab kami. Cuma yang kami bincangkan kerja-kerja lain yang membebankan seperti mengisi data yang sepatutnya bukan kerja kami. Agaknya Mokhtar Sabah tidak pernah bertugas seminggu selepas cuti dan seminggu sebelum naik sekolah semasa cuti sekolah hujung tahun. Cuti kami diambil, tapi kami akur dengan arahan tersebut. Wahai Mokhtar Sabah, kalau murid sekolah cikgu tak ramai, bolehlah cakap besar. Cubalah mengajar di sekolah yang muridnya lebih 2,000 orang. Agaknya Cikgu Mokhtar datang sekolah bila jam berbunyi 7.20 pagi dan balik 12.50 tengah hari. Cikgu Mokhtar tak bertugas untuk mengawal disiplin murid awal pagi, waktu rehat dan waktu balik? Ingat ya, tugas guru bukan mengajar di kelas sahaja! Hanya guru yang memahami masalah yang dihadapi oleh guru. Mokhtar Sabah, marilah datang ke Semenanjung, tukar angin untuk merasai apa yang kami rasa. Jangan dijolok sarang tebuan! Walaupun kami terbeban dengan tugas yang banyak, kami laksanakan dengan jayanya. Kami berjaya mengawal emosi dan tak perlu jumpa doktor sakit jiwa!

GURU TUA
Johor Bahru, Johor

SUMBER : UTUSAN MALAYSIA, 10 FEBRUARI 2011

KOMEN CIKGU ZUL PULA

Mokthar Sabah ini saya anggap sebagai guru yang bukan sepenuhnya berada dalam kerjaya perguruan. Cerita dia hanyalah berkisar dalam dunia perguruan yang diceburi sahaja. Mungkin dia tidak mengajar di sekolah walaupun dia guru ataupun dia hanya menjadi pemerhati dan peneliti yang tidak berlandaskan fakta dan kebenaran. Dunia perguruannya hanyalah sebuah ilusi. Hanya guru yang benar-benar guru sahaja yang tahu susah dan pedihnya kerjaya guru ini apabila dihempap dengan pelbagai beban yang sarat dan padat. Guru biasa macam Cikgu Zul ini sahaja terpaksa melakukan pelbagai perkara seperti menjadi hakim pertandingan, mengajar pelajar kawat kaki, menanda dan menyemak buku, mengutip yuran dan mengumpul maklumat peribadi, menasihati dan mememotivasi pelajar, menyediakan bahan mengajar, menjadi ajk majlis dan pengacara, dan pelbagai lagi tugas sehingga tidak terjangkau dek tangan jika digantungkan dari langit ke bumi.

Jika Mokthar Sabah ini guru, maka sewajarnya dia membiarkan mereka yang berkuasa mengkaji dan menyelidik beban dan tugas guru di sekolah. Biarlah mereka yang membuat keputusan dan penyelesaiannya. Orang macam Mokthar Sabah lebih baik meneruskan tugas mengajar seperti biasa (Jika dia guru sebenar). Jangan sesekali hanya kerana hendak mengejar populariti kita menafikan guru lain yang terbeban dengan pelbagai tugas sehingga tidak terurus diri. Ini kenyataan! Ini bukan lakonan! Tugas dan tanggungjawab guru bukannya seperti skrip yang diedit!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...