JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



06 April 2023

SAYA PERNAH MENGAJAR 16 JAM SETIAP HARI 7 HARI SEMINGGU TANPA HENTI TANPA MENGABAIKAN TUGAS HAKIKI

 


Orang hanya melihat saya pada hari ini tetapi tidak banyak orang tahu sakit yang dirasa ketika baru hendak memulakan hidup. Yang manis dan indah dipandang memerlukan pengorbanan dan tenaga yang bukan sedikit. Ketika kita menangis keletihan di malam yang sepi dan ketika kita merintih kesakitan di pagi yang dingin, hanya Tuhan yang melihat bertapa kuat dan teguhnya hati. Saya tidak mahu bercerita tentang perjuangan diri dalam hidup ini waima dengan keluarga sendiri kerana saya tidak mahu orang memahami dan masuk ke dunia saya. Sewaktu mula bekerja saya mengimpikan untuk memiliki rumah, kereta, dan harta sendiri yang dibeli dengan usaha sendiri. Walau bagaimanapun, impian itu mungkin tidak akan tercapai jika saya hanya menjadi seorang guru. Alhamdulillah saya diberikan jalan mencari pendapatan tambahan dengan menjadi Guru Tuisyen.

Penglibatan saya sebagai guru tuisyen bermula apabila seorang rakan sekerja yang selalu memuji kerajinan saya mengajar. Guru perempuan ini selalu bercerita pelajar-pelajar selalu memuji saya pandai mengajar Bahasa Melayu. Oleh itu, beliau telah kempen dengan rakan-rakan untuk menghantar anak tuisyen di rumah saya di luar waktu persekolahan. Pada mulanya, saiz kelas tuisyen saya kecil iaitu hanya 15 orang pelajar. Akan tetapi, dalam tempoh tidak sampai setahun, nama saya sebagai guru tuisyen mulai dikenali, jumlah pelajar meningkat hingga melebihi 100 orang. Pendapatan bulanan saya bertambah. (Jumlah biarlah saya rahsiakan). Saya mulai menerima tawaran beberapa Pusat Tuisyen yang minta saya mengajar di Pusat Tuisyen mereka. Bayangkan saya mengajar di tiga buah Pusat Tuisyen Centre. Jadual saya penuh.

Selama 7 tahun saya mengabdikan hidup dengan mengajar Tuisyen. Saya tidak balik ke rumah selepas habis waktu persekolahan pada pukul 1:30 petang. Saya terus ke Pusat Tuisyen kerana kelas bermula pada pukul 2:00 petang hingga 5:30 petang. Kelas Tuisyen di rumah saya pula bermula dari pukul 7:00 malam hingga 9:30 malam. Waktu untuk makan dan rehat amat terhad. Ya, pendapatan bulanan saya agak banyak. Wang yang diperoleh saya simpan. Saya tidak ada masa melancong kerana waktu cuti sekolah pun saya mengajar tuisyen. Saya tidak pernah balik ke kampung halaman kerana sibuk bekerja sebagai guru. Walaupun saya sibuk mengajar tuisyen, tugas di sekolah tidak pernah saya abaikan. Saya buat kerja di sekolah dengan cemerlang hingga saya menjadi Guru Cemerlang Bahasa Melayu. (Maaf ya, saya bukan riak) Saya sekadar berkongsi.

Pada suatu hari, pagi Jumaat, saya tidak dapat angkat, pinggang saya amat sakit, seluruh badan saya terasa lemah tidak bermaya. Saya tidak pernah minta cuti. Pagi itu, saya hantar mesej kepada Tuan Pengetua untuk memberitahu bahawa saya sakit. Beliau memberikan kebenaran dan menasihati saya supaya pergi ke hospital. Saya minta pertolongan kawan untuk membawa saya ke hospital. Kebetulan pula, doktor yang merawat saya mengenali saya kerana anak beliau pun tuisyen di rumah saya. Selepas menjalani rawatan, saya dinasihatkan supaya berehat, banyakan tidur. Doktor memberitahu saya mungkin terlalu banyak bekerja dan kurang  berehat. Sejak itu, saya cuba mengurangkan waktu mengajar tuisyen di luar waktu persekolahan. Saya sedar duit tidak mampu membeli kesihatan tetapi untuk merealisasikan beberapa impian saya perlukan duit kerana saya tiada dahan tempat berpaut dan pohon tempat berteduh, saya berasal dari keluarga B50 (lebih daif daripada B40 - diluar carta)

Yang menjadi masalah, ibu bapa yang sudah mengenali saya tetap mencari saya juga. Mereka hendak saya juga yang mengajar anak cucu mereka. Saya pula jenis yang tidak sampai hati menolak kerana kebanyakan mereka belajar Bahasa Melayu dengan saya dari Darjah 1 hingga Tingkatan 5. Tahun 2016, apabila saya dinaikkan pangkat menjadi Penolong Kanan Kokurikulum, saya berpindah jauh dari bandar Sibu. Lokasi rumah saya jauh di Lapangan Terbang Sibu. Rezeki mengajar tuisyen beransur-ansur saya tinggalkan kerana tugas sebagai pentadbir agak berat. Ibu bapa pun faham akan keadaan saya. Saya tidak pernah lupa kepada semua yang memberikan saya rezeki untuk mengubah hidup ini suatu ketika dahulu. Terima kasih Tuhan yang telah membuka jalan. Ya, saya letih tetapi impian yang perlu dicapai amat  banyak hingga saya lupa untuk menjaga diri dan menggunakan waktu bersosial dengan orang lain. Saya hidup dalam dunia saya sendiri bertahun-tahun.

KETIKA MARAH PELAJAR ELAKKAN DIRI DARIPADA MENYEBUT PERKATAAN YANG KURANG ELOK

 


Hubungan guru dan pelajar ini ada pasang dan surutnya. Saya tidak ada pengalaman mengajar di sekolah rendah tetapi kalau kita mengajar di sekolah menengah, pelajar yang sudah menginjak usia remaja, perangai mereka memang memeningkan kepala. Perangai pelajar inilah yang selalu membuatkan cikgu marah apabila sabar semakin menipis dari hari ke hari. Ketika marah, ada ketikanya guru gagal mengawal diri hingga mengujarkan kata-kata yang boleh menyinggung hati pelajar atau kata-kata yang diucapkan itu langsung tidak ada kaitan atau tiada makna untuk menginsafkan pelajar.

1.      Awak tak nak belajar, saya tak rugi, gaji saya masuk setiap bulan

"Awak nak belajar ke, awak tak nak belajar ke, gaji saya tetap masuk juga setiap bulan, awak semua ini masa depan belum tahu lagi. Saya mengajar awak bercakap. Ibu bapa awak tidak ajar awak cara hormat orang ke?

Ramai guru selalu mengucapkan kata-kata ini di dalam kelas apabila pelajar tidak memberikan tumpuan. Pada pendapat saya, dua frasa yang cuba dielakkan daripada disebut ialah frasa "gaji saya tetap masuk juga setiap bulan" dan frasa "ibu bapa awak tidak ajar awak cara hormat orang ke?". Walau bagaimanapun, dalam masyarakat kita ungkapan "ibu  bapa awak tak ajar ke?" sudah menjadi kebiasaan. Frasa ini tidak elok disebut sebenarnya. Saya tahu semua ibu bapa memang mendidik anak tentang adab dan budi bahasa dengan orang lain lebih-lebih lagi guru tetapi kenakalan anak ada kalanya di luar kawalan terutama apabila berjauhan dengan ibu bapa.

2.    Kata-kata yang merujuk kepada bangsa, agama, keturunan, dan darjat

Yang ini saya hanya nyatakan sahaja, iaitu kata-kata yang berkaitan dengan bangsa, keturunan, agama, taraf hidup dan wilayah (tempat tinggal). Apabila marah kita jangan sesekali mengaitkan kenakalan atau kebiadapan pelajar dengan asal usul mereka. Mereka akan ingat kata-kata kita sampai bila-bila. Zaman kini zaman media sosial, silap-silap mereka akan siarkan reaksi mereka di media sosial dan kita akan menjadi sasaran natizen hingga menjatuhkan martabat bidang perguruan. Kalau boleh apabila terlalu geram dan sakit hati, tarik nafas dan lepaskan perlahan-lahan, jangan terus marah pada masa itu. Walau bagaimanapun, saya faham guru juga manusia, ada kalanya pelajar yang belum matang ini sengaja menyebut kata-kata yang berbentuk penghinaan kerana mereka dengar dan belajar daripada masyarakat melalui pergaulan seharian.

3.    Bodoh, bebal, bengap

Bodoh, bebal, bengap, dan seumpamanya tidak seharusnya diucapkan tetapi kalau terucap jangan ego untuk memohon maaf dan mengakui kesalahan diri. Kata-kata sebegini boleh meninggalkan kesan yang mendalam dalam jiwa pelajar terutama jika ditujukan kepada individu. Kita harus tahu pelajar datang ke sekolah untuk belajar kerana mereka asalnya tidak tahu membaca, menulis, mengira, memahami, dan tidak mengenali lagi potensi dan bakat diri. Memang tugas guru untuk menjadikan mereka tahu. Namun begitu, tahap pelajar ini berbeza-beza. Yang bijak memang mudah diajar tetapi yang lemah kita ajar sampai sebulan pun dia belum menguasai. Dia tidak minta supaya dirinya lemah tetapi kejadian dirinya memang begitu. Jika cikgu berjaya mendidik pelajar begini hingga cerdik dan pintar, percayalah cikgu akan berasa puas dia pasti amat menghargai.

Guru yang ikhlas mendidik dengan sabar, tabah, dedikasi, dan amanah pasti akan jumpa jalan keluar apabila berhadapan dengan semua masalah bersama pelajar. Allah Yang Maha Esa pasti akan membalas segala kebaikan dan pengorbanan guru baik dalam bentuk tersurat mahupun tersirat. Nikmat hidup yang Allah bagi kepada cikgu mungkin dalam bentuk anak-anak cikgu yang cemerlang, kesihatan cikgu yang berkekalan, rumah tangga yang bahagia, kemajuan dalam kerjaya dan rezeki yang tidak putus-putus. Penghujung perjalanan hidup cikgu Allah sudah janjikan syurga. Insya-Allah. Saya akui semakin lama tugas mendidik ini semakin mencabar kerana nilai hormat ibu bapa dan pelajar terhadap guru sudah menipis tetapi yang seperti ini tidak ramai, jumlahnya mungkin 5 daripada 50 orang ibu bapa. Ramai lagi ibu bapa yang masih hormat dan mendoakan guru.

PENEMU CIKGU ZUL (BAHASA IBAN) NEMU-NEMU MEH NUAN NYUKAT BAJU BA TUBUH NUAN EMPU

 


Perkara ka selalu nyadi aba pengidup kitai ka maya ari, kitai selalu idup ngelui ari pemisi diri empu. Kebuah pia kitai selalu makit diri enggau orang bukai. Kitai enggai alah lalu enggai ngalah ka diri. Nyema ka banding, enti kitai meda orang ka dipakit kitai nyak ngena meli kereta Honda CRV kitai pan meli kereta ka lebih mar agi ari engo ia. Tang kitai meli nadai tuju-tuju. Kitai meli semina enggai ka diri dipeda alah ari ia. Udah nyak buk nyau abis tusut begiga ka duit dikena bebayar ka utang tiap-tiap bulan. Orang ka dipakit nuan, kada nemu nuan makit ia deh. Penusah pulai ka nuan lalu ia idup meruan baka selama. Mensia ka nadai untung-untung ia nyak mensia ka makit orang ari belakang lalu orang ka dipakit ia enda ngelala ia tauka enda ibuh ka ia. Utai ka baka tok nyadi laban kitai nipis pengarap ka Tuhan datai ka kitai nyau rindu nitih ka runding tik salah, ia nyak runding ka ngenusah diri empu.

Bisi gak sekeda mensia, enda makit orang enggau pengeraja tang meri orang jako jai ketegal orang merinsa tauka beli ba mata ia. Ia ngasai ka diri udah cukup aba semua perkara lalu ia peneka ati nyembur orang enggau leka jako meda orang ka enda ngelaban tauka enda nimbal ia. Mensia ka baka tok suah dipeda bebali pengidup. Ia nemu pengidup tok baka tayar, bisi maya nuan ba atas lalu bisi maya nuan aba baruh tang ketegal kelalu sombong laban ka udah jauh ninggal ka orang, ia nyau enda ingat ka asal penatai diri empu. Semua kaban belayan ka dibaruh ia jai magang dipeda ia laban nyau enda sebanding agi enggau ia. Kaban belayan ka idup menyana ka ia meda tang ia enda nemu orang begulai enggau ia semina ngelakon diri aja. Udah ia labuh baru ia nemu ni langit tok tanah.

Kitai ulih idup enggau lantang enti kitai ngelala sapa diri kitai empu. Anang ngelui ari utai ka ulih kitai empu. Orang enda meda nama jenis kereta dikena nuan tang orang meda baka ni nuan ulih ngatur rumah tangga, bini, enggau anak nuan enggau manah. Semua mensia udah diatur Tuhan enggau manah jalai ngiga pengidup, adu ka diri enggau badas, anang menyati pengidup diri empu. Pengidup tik nyamai ia nyak pengidup tik serekun lalu cukup semua utai. Enti kitai enda ulih meli rumah dua tingkat, kitai meli rumah setingkat. Orang ka begulai enggau kitai ketegal pemanah enggau basa kitai ukai ketegal berapa tingkat rumah dibeli kitai. Enti orang datai ka rumah kitai, orang berati ka pemersi rumah kitai ukai meda berapa rega sofa tauka semua utai ka bisi aba rumah kitai. Enti kitai ulih nadai salah tang anang majak ka diri ulih enti ke bendar nuan enda ulih.

Tok semina penemu aku. Nadai sangkut paut enggau sapa-sapa. Penemu maya ngirup kopi. Enti salah aku minta ampun. Enti betul ambi ka lalau pengidup. Ngajar kitai ngajar aku meda laban kitai mensia sigi enda ulih kelalu manah nguan dunya. Penyilap sigi bisi, ari nyak kitai mesti ninga penemu ari orang bukai ngambi ka kitai ulih  meda penyalah diri empu lalu ngubah utai nyak nyadi betul.

CIKGU ZUL, BOLEH BELANJA KAMI KFC? BOLEH LE CIKGU, KAMI NAK MAKAN KFC

 


"Cikgu belanja"

"Cikgu bagi berapa kalau saya menang"

"Cikgu belanja kami makan KFC sebab dah Juara"

"Cikgu, saya dapat tawaran di UPSI tetapi ibu bapa saya suntuk belanja buat masa ini, ayah saya sakit tidak boleh berjalan. Emak tidak kerja. Saya nak tolak tawaran, sayang cikgu"

Sepanjang tempoh 26 tahun menjadi guru, walaupun saya tidak pernah menghitung tetapi saya juga seperti guru-guru lain yang tidak lokek berkongsi rezeki dengan pelajar. Semasa mengajar di sebuah sekolah dahulu, saya menjadi Ketua Bidang Bahasa. Ketua Bidang Bahasa secara automatik menjadi Ketua Rumah Sukan. Saya menjadi Ketua Rumah Sukan Fridolin. Sepanjang tempoh latihan hingga menjelang hari sukan tahunan sebenar wang habis untuk belanja pelajar memang melebihi RM500.00. Pelajar selalu minta belikan makanan dan air. Yang wakil rumah pula minta ganjaran wang kalau dapat emas. Saya tidak pernah berkira kalau dengan pelajar sejak dahulu. Kalau wakil rumah sukan tidak sempat sarapan, saya guna duit sendiri beli makanan, supaya mereka berjuang habis-habisan. Segelintir pelajar ini bukannya tiada duit tetapi suka minta cikgu belanja sekadar untuk bermanja.

Tahun 2016, apabila saya menjadi Penolong Kanan Kokurikulum lagi banyaklah fulus saya mengalir untuk disumbangkan kepada guru dan pelajar yang mewakili sekolah. Saya tidak sampai hati kalau melihat pelajar bertanding tanpa t'shirt baharu terutama dalam kejohanan olahraga antara sekolah. Saya belikan pelajar dan guru tshirt menggunakan duit sendiri bagi menjimatkan perbelanjaan sekolah yang tidak mencukupi. Sekolah ini pula sekolah ramai murid dan amat aktif dalam kokurikulum. Peruntukan kerajaan ada kalanya tidak mencukupi bagi menampung keperluan. Kalau pelajar memenangi sesuatu pertandingan mereka minta dibelanja makan KFC, sebagai Ketua saya tunaikan kerana saya tahu bukan mudah mereka berjuang menaikkan nama sekolah. Alhamdulillah, semakin banyak saya berkongsi rezeki semakin murah dan mudah pula rezeki masuk. Saya tidak pernah mengungkit duit yang saya bagi dengan guru dan pelajar secara rela. Saya amat menghargai pengorbanan dan jasa mereka membantu saya hingga ke hari ini.

Saya memang mudah tersentuh hati apabila melihat pelajar tidak makan sewaktu pelajar lain sedang enak menikmati makanan. Saya selalu hulurkan duit untuk mereka. Saya rasa amat bahagia apabila mereka mengucapkan terima kasih dan berlari ke kantin untuk membeli makanan. Kalau saya di kantin dan nampak sekumpulan pelajar datang untuk membeli makanan saya selalu bayarkan untuk mereka. Saya bukan kaya tetapi saya bayangkan kesusahan saya pada masa lalu. Saya selalu nampak diri saya di masa lampau pada setiap wajah ceria mereka yang selalu senyum dan memberikan salam. Sekiranya saya jutawan, bukan setakat makanan, pakaian dan alat tulis mereka pun saya akan beri.

Sebilangan pelajar B40 yang mendapat tawaran belajar ke kolej atau universiti selalu menghubungi saya tentang ketidakcukupan wang belanja untuk membeli tiket penerbangan dan membeli alat keperluan belajar. Saya selalu usahakan ikhtiar untuk membantu kerana itulah tugas saya sebagai guru. Saya tidak mahu mereka berhenti belajar. Saya akan rasa amat bersalah kalau mereka berhenti. Saya tidak mahu kemiskinan menghalang niat mereka untuk mencapai cita-cita. Jika begitu, kemiskinan yang merantai keluarga mereka tidak akan putus. Jawatan guru ini amat istimewa walaupun tidak dijanjikan dengan gelaran Datuk apatah lagi Tan Sri tetapi ramai guru berkorban tenaga dan kewangan membantu pelajar sendiri agar mereka berjaya dalam hidup. Saya bangga melihat pelajar-pelajar yang dibantu ini berjaya dalam hidup. Impian saya setelah mereka berjaya mereka akan membantu yang lain pula suatu masa nanti.

AKU SEORANG SAHAJA KE YANG ADA MASALAH SELALU LUPA

 


Semalam saya berbelanja barang di sebuah kompleks beli belah selepas balik dari sekolah. Tabiat saya sambil shopping saya akan tengok jumlah duit yang ada di dompet. Saya raba kocek belakang, duit dompet tiada! Aduh, barang sudah penuh bakul saya ambil. Saya buka telefon, tengok Sarawak Pay sebab saya memang ada letak wang di situ untuk belanja bulanan. Internet pula bermasalah. Saya pun berpatah balik simpan semua barang dalam bakul ke tempat saya ambil. Masalah saya tertinggal beg duit ini kerap kali berlaku. Kadang-kadang saya berlapar di sekolah apabila lupa bawa duit. Duit yang saya simpan dalam kereta untuk kecemasan pula adakalanya sudah habis.

Saya teringat kawan saya pernah bercerita dia lupa bawa isteri dan anak dia ke sebuah gedung beli belah di Kuching. Dia pulang sendiri ke rumah dalam jarak 50 kilometer. Apabila sampai di rumah, baru teringat isteri dan anak tiada. Dia pun menelefon mereka. Dia sambil ketawa sambil bercerita kena bebel dengan isteri dia sebab mereka cari dia di gedung itu hampir dua jam. Masalah lupa kunci lagi haru. Pintu bilik tidur saya sudah lebih 7 kali saya pecahkan kerana kunci hilang. Selepas pecahkan pintu dan beli baharu maka jumlah kunci itu di kocek seluar dan di bawah kerusi kereta. Semasa dicari, tidak pula nampak! Geram betul. Dalam perjalanan ke sekolah pada setiap pagi, saya selalu dihantui oleh masalah lupa tutup suis elektrik dan sterika. Saya sering berpatah balik ke rumah di pertengahan jalan tetapi apabila sampai di rumah sebenarnya suis memang sudah dipadamkan. Alamatnya, terbazirlah masa!

Saya selalu juga terlupa menyiapkan kerja yang disuruh atau perlu dihantar hingga berjaga sampai pagi menyiapkan semua itu. Yang saya tidak akan lupa ialah waktu makan. Saya sentiasa ingat bila waktu makan. Saya juga tidak pernah lupa waktu perlawanan bola sepak bagi pasukan Liverpool. Saya sanggup menghitung waktu menanti waktu siaran bermula. Oleh sebab saya ada dua ekor kucing comel yang bernama Jerico dan Vella Jelita, saya sentiasa ingat makanan dan pasir kucing saya habis. Akan tetapi, saya selalu lupa pada hal berkaitan dengan diri sendiri. Saya paling takut kalau saya lupa janji dengan pelajar, walaupun perkara ini selalu berlaku terutama tertinggal kertas peperiksaan yang sudah disemak di rumah, saya tidak malu mengaku  di hadapan mereka. Saya amat hormati pelajar-pelajar saya kerana saya seorang pendidik.

Setakat ini saya tidak pernah lupa yang saya sudah mempunyai isteri dan anak-anak. Saya yakin saya tidak akan berkahwin lagi, jangan risau isteriku! Saya juga tidak lupa akan asal usul saya yang bertahun-tahun berjuang melepaskan diri daripada kemiskinan sebagai anak pedalaman yang tersisih dari kemajuan dan pembangunan. Saya juga tidak pernah lupa akan mendiang ibu dan ayah saya yang berkorban membesarkan dan membiayai persekolahan saya dan adik-adik saya. Yang pernah menolong dan menyokong serta memberi semangat dan harapan sepanjang perjuangan ini, semuanya sentiasa tersemat indah di tugu kasih hati. Yang terakhir, saya tidak pernah lupa pada Allah Yang Maha Esa selagi masih bernyawa kerana saya sedar tanpa keberkatan daripada-Nya, hidup ini tiada bermakna. Insya-Allah.

CIKGU ZUL PILIH KASIH? ADUHAI, ANAKKU CIKGU SAYANG SEMUA. MAAFKAN CIKGU ANDAI BUATMU RASA TERSISIH

 


Semasa saya menjadi pelajar suatu ketika dahulu, saya bukanlah pelajar kesayangan guru sebab saya tidak pandai sangat bergaul dengan guru. Saya hormat guru tetapi saya tidak berani mendekati guru untuk bercerita. Walau bagaimanapun, saya sentiasa dilantik menjadi Pengawas sekolah, Ketua Tingkatan, dan Pengerusi kelab dan unit beruniform. Namun begitu, saya berurusan dengan guru dalam soal menjalankan tugas sahaja. Saya bukan pelajar kegemaran tetapi saya dikenali kerana saya aktif dalam aktiviti sokongan kurikulum Bahasa Melayu sebagai pemidato, pembahas dan pemantun. Semasa Majlis Penyampaian Hadiah, saya selalu merangkul anugerah pelajar terbaik mata pelajaran sekurang-kurangnya 5 subjek! Itulah sejarah saya sebagai pelajar, semua sijil dan gambar pencapaian saya masih saya simpan hingga kini. Sesekali saya senyum bangga melihat wajah saya dahulu yang kurus kering bak kata orang tak cukup zat makanan.

Setelah menjadi guru, saya pula mempunyai rasa lebih menyukai seorang atau beberapa orang pelajar berbanding yang lain. Saya selalu panggil nama pelajar itu untuk melakukan itu dan ini di dalam kelas. Saya juga selalu puji perangai dan pencapaian dia dalam bidang akademik. Saya tidak sedar perkara itu boleh menimbulkan rasa iri hati dalam kalangan pelajar lain. Lama kelamaan saya mula kurangkan demi menjaga hati dan perasaan pelajar. Kesedaran ini wujud apabila saya mula memasuki dunia mereka untuk membincangkan pencapaian akademik mereka yang merosot. Apabila saya bertanya, mengapakah subjek ini awak lemah, subjek lain awak bagus? Pelajar terus jawab, guru itu pilih kasih. Dia hanya mengajar orang yang dia suka! Saya terpukul dengan jawapan mereka. Saya selalu melakukan refleksi untuk membaiki hubungan diri dengan pelajar kerana mereka rasa apa yag saya tidak rasa.

Ya, memang ada guru yang pilih kasih. Saya pun nampak perlakuan rakan-rakan guru tetapi saya tidaklah menegur. Maklumlah, guru sekarang pun dua kali lima dengan ibu bapa, sensitif hatinya lain macam, takut-takut balik rumah buat "live" di TikTok menyindir saya. Tabiat pilih kasih ini boleh menurunkan motivasi pelajar hingga menyebabkan mereka gagal dalam pelajaran kerana selalu merasakan diri dianaktirikan. Mereka selalu mengasingkan diri kerana menganggap kehadiran mereka ibarat melukut di tepian gantang. Jika ada guru yang melakukan perkara ini secara sedar maka berdosalah kita kerana kita diamanahkan untuk mendidik tanpa mengira latar belakang, bangsa, agama, dan taraf sosial pelajar-pelajar kita.

Kini, saya semakin matang dalam melaksanakan tugas mendidik. Saya tidak terlalu menunjukkan kasih dan tidak terlalu menunjukkan sayang tetapi melayan semua pelajar sama rata. Jika saya sedang makan di kantin, saya selalu belanja mana-mana pelajar yang ada di situ makan. Cuma pelajar berlalu pergi selepas mengucapkan terima kasih dan beri hormat. Pelajar tidak akan duduk bersama saya kerana saya selalu menegur kalau mereka malas belajar dan kelas mereka kotor. Saya amat mementingkan kebersihan kerana saya  percaya kebersihan melambangkan disiplin bagi semua insan yang berjaya. Setelah menjadi Pentadbir sekolah tanggungjawab saya semakin besar dan berubah. Namun begitu, saya bukanlah malaikat yang tidak melakukan kesilapan. Kendatipun begitu, dalam setiap sujud saya selalu memohon maaf dan mendoakan baik pelajar mahupun guru dan semua warga sekolah yang bekerja dengan saya pada setiap hari.

DATANG SEKOLAH SETIAP HARI DENGAN BEG KOSONG BUAT CIKGU GERAM

 


Semua guru pasti pernah berhadapan dengan pelajar yang datang ke sekolah dengan beg kosong. Apabila ditanya dimanakah buku? Dia menjawab dengan rasa tidak bersalah, buku saya tinggal di rumah. Semasa hendak menulis, dia pinjam kertas dan alat tulis daripada pelajar lain. Keadaan ini berlaku pada setiap hari melainkan pada hari itu dia tidak datang ke sekolah. Kita tegur pun dia tetap juga begitu. Sesekali terdetik juga dihati, apakah ibu bapa mereka tidak memastikan anak-anak mereka membawa kelengkapan untuk belajar mengikut jadual waktu pada setiap hari? Persoalan ini tidak akan terjawab sehinggalah mereka menamatkan SPM kerana ibu bapa pelajar-pelajar ini sukar dihubungi. Hari Permuafakatan pun mereka tidak datang ke sekolah.

Sebilangan pelajar ini langsung tidak mahu membeli buku latihan, buku kerja dan buku rujukan. Apabila belajar mereka akan tarik kerusi untuk berkongsi buku dengan pelajar lain. Saya memang terus tegur kalau pelajar asyik meminjam kertas atau alatan daripada kawan semasa belajar. Pelajar yang jadi mangsa selalunya pelajar yang jenis pemurah. Ada kalanya sampai 10 orang meminta kertas kajang daripadanya. Saya menegur kerana saya bayangkan ibu bapa dia belikan dia kelengkapan untuk kegunaan anak sendiri tetapi di sekolah anaknya pula setiap hari membahagi-bahagi kertas atau alat tulis dengan pelajar lain. Ibu bapa mereka tidak nampak hal ini tetapi guru melihat.

Kita selidik juga latar belakang keluarga, yang betul-betul ibu bapanya tidak berkemampuan guru dengan rela hati mengeluarkan wang sendiri membelikan buku untuk mereka. Sekolah pula akan cuba membantu mencari dana untuk pelajar yang memang ibu bapanya tidak mampu. Akan tetapi, ada juga pelajar yang tiada buku dan alat tulis ini, datang ke sekolah dihantar oleh ibu bapanya dengan kereta model Toyota, Nissan, dan Honda. Ibu bapa mereka pula merupakan kakitangan kerajaan atau swasta yang kita kenali. Namun begitu, sayang seribu kali sayang apabila tiba soal persekolahan anak mereka sangat berkira.

Ibu bapa yang berpendidikan ini sanggup datang ke sekolah untuk menanyakan persoalan tentang kutipan yuran buku kerja dan alat tulis wahal bayaran itu untuk kegunaan anak mereka belajar. Segelintir daripada mereka memarahi guru, selepas marah balik ke rumah, buku sekolah anak terus tidak dibeli sampai ke hujung tahun. Kita hantar anak ke sekolah dengan harapan anak kita akan pandai dan berjaya dalam pelajaran. Kepintaran anak kita sudah pasti akan mendatangkan manfaat yang tidak tergambarkan suatu hari nanti jika mereka betul-betul bersinar dengan didikan dan ilmu yang sempurna. Salah satu daripada sokongan kita sebagai ibu bapa terhadap anak yang masih bersekolah ialah kita harus menyediakan kelengkapan persekolahan yang mencukupi.

GURU MERAJUK PELAJAR BUAT KERJA LAIN SEMASA DIA SEDANG MENGAJAR

 


Drama kerja rumah ini masih berlaku hingga kini walaupun zaman telah berubah dan musim pun sudah berbunga. Saya akui semasa sekolah dahulu saya rajin buat kerja rumah, rakan-rakan saya yang tersayang pula rajin-rajin sekali meniru. Semasa Tingkatan Empat, kami kantou dengan Guru Bahasa Inggeris, enam orang kami diminta berdiri kerana jawapan sama, masing-masing tidak mengaku siapa tiru siapa. Saya sanggup kunci mulut demi kawan. Kami dirotan oleh guru itu seorang demi seorang, saya ambil giliran paling akhir, sampai giliran saya dirotan guru itu berhenti, dia suruh saya balik ke tempat duduk. Dia kata muka saya bukan muka yang meniru. Leganya saya bukan kepalang.

Masa dulu kalau dipukul dengan rotan sakitnya bukan kepalang, kena pula kalau guru itu sedang panas, saya lihat lima orang rakan saya menitis air mata. Seorang yang paling nakal antara kami yang kena rotan tu pula apabila sesi kelas bermula bukunya hilang. Dia tarik kerusi duduk dengan saya, guru BI yang garang itu datang dan rotan dia lagi, tapi tak pula halau dia duduk tempat sendiri. Kawan saya ini masa belajar tangan dia bukannya diam, ada-ada sahaja hal dia buat, buku dia ada pun dia kata tinggal, duduk dengan saya sepanjang masa. Kami masih berkawan hingga ke hari ini. Anak-anak dia semua pintar belajar. Hingga kini pun dia masih minta pendapat saya dalam urusan belajar anak-anak dia.

Setelah saya menjadi guru, saya pula berhadapan dengan situasi pelajar tidak siap kerja rumah ini. Saya mengajar di sekolah lelaki, daripada 30 orang yang buat kerja rumah hanya 10 orang. Yang 20 orang lagi ragamnya bukan main. Semasa saya semak dari meja ke meja pun dia sempat meniru kerja kawan. Tulisan tunggang terbalik tidak mengapa janji siap. Sekolah tempat saya mengajar selama 19 tahun itu pula masih guna rotan mendisiplinkan pelajar. Akan tetapi, saya bukan jenis guru yang merotan betul-betul, saya rotan meja sekuat-kuatnya kalau marah! Itulah saya. Kalau kena dengan pelajar yang berbadan kerdil, kita hendak marah atau hendak rotan pun tidak sampai hati tetapi dia itulah yang selalu tidak siap kerja rumah, mulut becok macam murai dan kaki meniru kerja orang lain di dalam kelas.

Kalau guru macam saya yang jenis marah tak sampai hati bagi kerja rumah pelajar memang tidak ambil pusing. Mereka akan buat kerja rumah yang cikgu garang bagi dan subjek yang mereka suka. Pelajar sekolah saya paling suka subjek Matematik. Saya pula guru Bahasa Melayu. Nanti saya kongsi cerita pelajar buat Matematik semasa saya megajar Bahasa Melayu. Saya kagum dengan pelajar pintar, kita bagi kerja rumah tulis sebuah karangan, dia hantar 5 karangan. Saya masih ingat ada seorang pelajar suka buat begini setiap minggu. Sekarang dia berkerja sebagai Doktor Bedah. Tahap kerajinan dia memang luar biasa sampai buku teks Sejarah pun dia hafal.

Lama kelamaan saya memahami situasi ini. Saya tukar strategi, saya bagi tugasan di dalam kelas dan bagi masa untuk pelajar siapkan, akhir waktu saya kutip buku dan semak di bilik guru. Dengan cara ini semua pelajar siap kerja, saya pun tidak memberikan kerja rumah. Jika saya bagi pun, saya berikan tugasan yang berbentuk bacaan. Saya faham, kalau ada 10 subjek, semua guru bagi kerja rumah hampir setiap hari, kasihan juga pelajar yang terpaksa menyiapkannya.

TELENOVELA KERJA RUMAH ANTARA GURU DAN PELAJAR TAK AKAN ADA KESUDAHANNYA

 


Drama kerja rumah ini masih berlaku hingga kini walaupun zaman telah berubah dan musim pun sudah berbunga. Saya akui semasa sekolah dahulu saya rajin buat kerja rumah, rakan-rakan saya yang tersayang pula rajin-rajin sekali meniru. Semasa Tingkatan Empat, kami kantou dengan Guru Bahasa Inggeris, enam orang kami diminta berdiri kerana jawapan sama, masing-masing tidak mengaku siapa tiru siapa. Saya sanggup kunci mulut demi kawan. Kami dirotan oleh guru itu seorang demi seorang, saya ambil giliran paling akhir, sampai giliran saya dirotan guru itu berhenti, dia suruh saya balik ke tempat duduk. Dia kata muka saya bukan muka yang meniru. Leganya saya bukan kepalang.

Masa dulu kalau dipukul dengan rotan sakitnya bukan kepalang, kena pula kalau guru itu sedang panas, saya lihat lima orang rakan saya menitis air mata. Seorang yang paling nakal antara kami yang kena rotan tu pula apabila sesi kelas bermula bukunya hilang. Dia tarik kerusi duduk dengan saya, guru BI yang garang itu datang dan rotan dia lagi, tapi tak pula halau dia duduk tempat sendiri. Kawan saya ini masa belajar tangan dia bukannya diam, ada-ada sahaja hal dia buat, buku dia ada pun dia kata tinggal, duduk dengan saya sepanjang masa. Kami masih berkawan hingga ke hari ini. Anak-anak dia semua pintar belajar. Hingga kini pun dia masih minta pendapat saya dalam urusan belajar anak-anak dia.

Setelah saya menjadi guru, saya pula berhadapan dengan situasi pelajar tidak siap kerja rumah ini. Saya mengajar di sekolah lelaki, daripada 30 orang yang buat kerja rumah hanya 10 orang. Yang 20 orang lagi ragamnya bukan main. Semasa saya semak dari meja ke meja pun dia sempat meniru kerja kawan. Tulisan tunggang terbalik tidak mengapa janji siap. Sekolah tempat saya mengajar selama 19 tahun itu pula masih guna rotan mendisiplinkan pelajar. Akan tetapi, saya bukan jenis guru yang merotan betul-betul, saya rotan meja sekuat-kuatnya kalau marah! Itulah saya. Kalau kena dengan pelajar yang berbadan kerdil, kita hendak marah atau hendak rotan pun tidak sampai hati tetapi dia itulah yang selalu tidak siap kerja rumah, mulut becok macam murai dan kaki meniru kerja orang lain di dalam kelas.

Kalau guru macam saya yang jenis marah tak sampai hati bagi kerja rumah pelajar memang tidak ambil pusing. Mereka akan buat kerja rumah yang cikgu garang bagi dan subjek yang mereka suka. Pelajar sekolah saya paling suka subjek Matematik. Saya pula guru Bahasa Melayu. Nanti saya kongsi cerita pelajar buat Matematik semasa saya megajar Bahasa Melayu. Saya kagum dengan pelajar pintar, kita bagi kerja rumah tulis sebuah karangan, dia hantar 5 karangan. Saya masih ingat ada seorang pelajar suka buat begini setiap minggu. Sekarang dia berkerja sebagai Doktor Bedah. Tahap kerajinan dia memang luar biasa sampai buku teks Sejarah pun dia hafal.

Lama kelamaan saya memahami situasi ini. Saya tukar strategi, saya bagi tugasan di dalam kelas dan bagi masa untuk pelajar siapkan, akhir waktu saya kutip buku dan semak di bilik guru. Dengan cara ini semua pelajar siap kerja, saya pun tidak memberikan kerja rumah. Jika saya bagi pun, saya berikan tugasan yang berbentuk bacaan. Saya faham, kalau ada 10 subjek, semua guru bagi kerja rumah hampir setiap hari, kasihan juga pelajar yang terpaksa menyiapkannya.