10 Oktober 2012

ISU PENDIDIKAN : SEKOLAH SATU SESI DILAKSANA LIMA TAHUN LAGI



Sistem satu sesi persekolahan dijangka dapat dilaksanakan sepenuhnya di seluruh negara dalam tempoh lima hingga 10 tahun, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata buat masa sekarang, kurang 20 peratus daripada keseluruhan sekolah di seluruh negara yang masih mengamalkan sistem persekolahan dua sesi. Katanya sejak sekian lama, kerajaan mahu melaksanakan sistem satu sesi di seluruh negara kerana ia lebih sesuai untuk pembelajaran di negara ini tetapi perlu menambah bilangan bilik darjah dan mengatasi masalah kekurangan guru.

"Bilangan bilik darjah jadi masalah kerana di sesetengah tempat kita tidak meramalkan bilangan pelajar meningkat dengan begitu besar sekali. Jadi, terpaksa diadakan 
dua sesi iaitu pagi dan petang,"

Beliau berkata kepada pemberita selepas membuat tinjauan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) di Sekolah Menengah Kebangsaan Gombak Setia, di sini. Muhyiddin berkata, pelaksanaan sistem persekolahan satu sesi penting kerana tempoh masa boleh dilanjutkan dengan menambah satu atau dua jam untuk mata pelajaran Matematik, Sains atau Bahasa Inggeris. Muhyiddin berkata Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 juga mensasarkan pelaksanaan sistem persekolahan satu sesi sepenuhnya sekiranya mendapat peruntukan yang besar

"Itu mudah dilakukan kerana mereka tidak perlu 
pulang lebih awal seperti yang dilakukan oleh sekolah-sekolah swasta. Aktiviti kokurikulum juga dapat diadakan pada waktu petang sekiranya sistem persekolahan 
satu sistem dilaksanakan,"

Sumber
Utusan Malaysia
10 Oktober 2012

ISU BAHASA : BAHASA "ROJAK" HAKIS KEKUATAN BAHASA KEBANGSAAN



Penggunaan Bahasa Melayu “rojak" yang berleluasa dalam kalangan masyarakat adalah satu kes kehilangan bahasa, yang mana jika tidak dibendung akan beransur-ansur menghakis kekuatan bahasa itu sendiri. Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kehilangan bahasa boleh berlaku pada tahap masyarakat umum, apabila sejumlah besarnya tidak fasih lagi menggunakan bahasa ibunda atau bahasa etnik mereka sepenuhnya, sama ada secara lisan atau tulisan.

"Dengan adanya kecanggihan alat media 
dan komunikasi seperti siaran radio, televisyen, internet, khidmat pesanan ringkas (SMS), laman sosial seperti facebook dan twitter, sering kali ejaan dan sebutan tidak digunakan dengan betul. Penggunaan Bahasa Melayu yang betul dilihat semakin dipinggirkan dalam mengharungi dunia globalisasi. Ini merupakan satu petanda yang amat buruk bahawa bangsa berkenaan sedang mengalami kehilangan bahasa,"

Beliau berkata demikian semasa berucap merasmikan Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan 2012, di Stadium Tertutup Nilai pada 10 Oktober 2012. Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, masyarakat perlu berhenti daripada berasa malu menggunakan bahasa kebangsaan dan menggunakannya dengan rasa bangga dalam kehidupan seharian seperti sewaktu menghadiri persidangan, mesyuarat, menulis laporan atau berbual dengan rakan sekerja. Katanya, setelah negara merdeka sejak 55 tahun lalu, tidak ada alasan untuk masyarakat untuk tidak memahami bahasa kebangsaan, sehinggakan terpaksa menggunakan Bahasa Inggeris terutama dalam majlis-majlis yang dianjurkan.

"Bukanlah bermakna Bahasa Inggeris tidak penting, tetapi jika kita tidak menggunakan bahasa kebangsaan, bermakna kita tidak memartabatkan bahasa kita. Sekiranya kita tidak memartabatkan bahasa kita, masakan orang lain akan melakukannya,"

Sumber
Utusan Malaysia
10 Oktober 2012

ISU EKONOMI : MERAMAIKAN USAHAWAN HEBAT


Rencana ini ditulis oleh :
ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan
Pusat Pengajian Perakaunan (SOA) dan
Felo Penyelidik Institut Keusahawanan dan Koperasi Universiti Utara Malaysia


Pelaburan langsung domestik (DDI) mula mendapat tempat dalam struktur ekonomi Malaysia. Tidak sebagaimana 20 tahun lalu, negara kita terlalu bergantung pada pelaburan langsung asing (FDI) berasaskan kos buruh yang rendah yang akhirnya mengundang ketidakseimbangan ekonomi apabila krisis ekonomi melanda dunia. Sebagai contoh, krisis ekonomi Asia pada 1997/98, krisis subprima Amerika Syarikat (AS) dan krisis hutang zon Eropah menjadikan DDI begitu penting melestarikan ekonomi negara. Negara tidak boleh terlalu bergantung dengan FDI kerana jika krisis ekonomi dunia berlaku, ekonomi negara kita juga akan terjejas teruk. Maka antara strategi terbaik dalam memacu pertumbuhan ekonomi negara pada masa kini dan mendatang adalah meningkatkan keupayaan sektor pelaburan swasta tempatan ke tahap global.

Bajet 2013 banyak menyentuh mengenai perkara ini. Umpamanya, kerajaan menyediakan Dana Strategik Pelaburan Domestik bernilai RM1 bilion bagi memanfaatkan aktiviti penyumberan luar dan pemerolehan teknologi untuk syarikat tempatan. Selain itu, Bajet 2013 memberi tumpuan khusus untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dengan pelancaran Pelan Induk PKS (2012-2020) yang berasaskan inovasi dan produktiviti serta berimpak tinggi. Fokus PKS juga terarah dalam industri halal dengan Dana Industri Halal sebanyak RM200 juta disediakan bagi membiayai modal kerja PKS yang terlibat secara langsung dengan industri halal. Prospek industri halal amat cerah dengan pertambahan permintaan terhadap produk-produk halal di peringkat global. Lebih-lebih lagi negara kita mempunyai kekuatan tersendiri dalam mengeluarkan produk-produk halal berbanding negara-negara lain.

Satu perkara yang amat menarik dalam Bajet 2013 adalah golongan penjaja dan peniaga kecil tidak dipinggirkan. Tidak mustahil mereka ini juga bakal menjadi usahawan hebat suatu hari nanti, maka nasib mereka juga sewajarnya dibela. Skim perlindungan insurans berkelompok yang berjumlah RM16 juta setahun dibiayai oleh kerajaan bertujuan melindungi penjaja dan peniaga kecil jika sekiranya berlaku kemudaratan diri, hilang upaya serta kematian. Skim ini secara tidak langsung boleh merangsang kekuatan kepada para penjaja dan peniaga kecil untuk melipat kali ganda usaha mereka dalam perniagaan. Ada di antara mereka kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, maka, dengan kewujudan skim begini, mengurangkan kerisauan mereka jika sekiranya berlaku malapetaka ke atas mereka.

Di samping itu, bagi membantu mereka dalam selok-belok perniagaan, program Business in Transformation dilancarkan bagi memberi bimbingan mengenai konsep perniagaan baru seperti kedai bergerak, kios dan perniagaan atas talian. Bimbingan seperti ini memberi satu pendedahan baru kepada mereka mengenai kepentingan teknologi maklumat terbaru dan strategi peniagaan moden. Ini kerana kebanyakan penjaja dan peniaga kecil masih mengekalkan perniagaan cara tradisional yang sukar untuk mengaut keuntungan yang lebih lumayan. Umpama mereka mungkin tidak menyedari mengenai pemasaran atas talian yang skop pasaran lebih luas, murah, cepat dan mudah. Dengan cara ini, produk-produk mereka berkemungkinan besar boleh mendapat tempat bukan sahaja dalam pasaran tempatan tetapi juga boleh memasuki pasaran global.

Dari sudut kewangan pula, kerajaan telah menyediakan dana melalui Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) yang boleh dipohon oleh usahawan kecil. Dana ini banyak membantu usahawan kecil memulakan dan memajukan peniagaan mereka. Walaubagaimanapun, satu aspek yang perlu diambil kira oleh mereka adalah kemahiran mengurus kewangan. Ramai di antara usahawan kecil dan sederhana bahkan usahawan besar sekalipun telah gagal mengurus kewangan mereka sebaik mungkin. Sebagai contoh, masih ramai usahawan kecil yang tidak mengetahui cara-cara merekodkan kewangan mereka secara sistematik. Rekod-rekod kewangan perniagaan mereka tidak teratur sehingga memberi implikasi besar terhadap perniagaan seharian mereka. Perkara ini tidak boleh dipandang remeh kerana mengurus kewangan perniagaan tidak sebagaimana mengurus kewangan peribadi dan jika tersilap langkah boleh memudaratkan perniagaan tersebut dalam tempoh jangka masa panjang.

Satu lagi komponen yang begitu penting dalam perniagaan selain pemasaran dan kewangan adalah kualiti produk dan perkhidmatan. Maka, para peniaga kecil dan sederhana yang inginkan kejayaan sebagai usahawan hebat perlu fokus kepada kualiti produk dan perkhidmatan mereka. Sering kali mereka ini tersilap caturan dalam menjaga kualiti produk dan perkhidmatan mereka. Sebagai contoh, kegagalan peniaga makanan untuk mengekalkan kelazatan makanan yang dijual boleh menyebabkan pelanggan tetap mereka tidak lagi mengunjungi gerai mahupun restoren mereka. Begitu juga, sekiranya makanan tersebut gagal disediakan dengan segera boleh menyebabkan pelanggan 'lari' ke gerai mahupun restoran lain. Kegagalan ini berkemungkinan besar meniti dari mulut ke mulut pelanggan lain dan jika tiada tindakan pembetulan dilakukan, lebih ramai lagi pelanggan tidak mengunjungi gerai mahupun restoren tersebut.

Ini baru melibatkan pasaran tempatan belum lagi melibatkan pasaran luar negara yang lebih rumit prosedurnya. Sebab itulah kita lihat banyak produk Malaysia sukar menembusi pasaran global seperti Jepun hanya kerana tidak menepati piawaian dan kualiti yang ditetapkan oleh pihak berkenaan. Oleh itu, bagi meramaikan usahawan tempatan yang hebat, tiga perkara ini iaitu pemasaran, kewangan dan kualiti produk perlu diberi perhatian oleh semua pihak yang terlibat dalam perniagaan.

Sumber
Utusan Malaysia
10 Oktober 2012

ISU SOSIAL : MAJIKAN JANGAN MEMPERLEKEH ISU JAGA ANAK


Rencana ini ditulis oleh :
Fauziah Arof


Bukan satu perkara luar biasa di negara ini apabila wanita berpendidikan tinggi, sudah mendapat pekerjaan yang baik, alih-alih terpaksa berhenti kerja untuk menumpukan perhatian sepenuhnya menjaga anak-anak di rumah. Dan bukan juga satu saranan yang baharu kita dengar apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini, mengharapkan lebih 1,000 syarikat swasta akan mendirikan taska di premis masing-masing dalam masa terdekat bagi menggalakkan golongan wanita yang bergelar ibu menyertai pasaran kerja.

Keciciran kaum wanita berpendidikan tinggi ini daripada pasaran pekerjaan sememangnya amat dirasai. Betapa tidak, kerajaan telah berbelanja besar untuk pendidikan sehingga 68 peratus pelajar di universiti ialah wanita, tapi hanya 48 peratus sahaja wanita dalam pasaran kerja dan ini sudah tentunya memberikan kerugian besar kepada negara. Kajian oleh Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) mendapati masalah penjagaan anak-anak adalah punca utama wanita di negara ini menamatkan kerjaya mereka lebih awal. Ini berlaku terutamanya di kalangan wanita berusia lingkungan 35 hingga 39 tahun iaitu sebanyak 71 peratus yang mana di peringkat umur sebegini adalah kemuncak kerjaya bagi wanita dan pada masa sama anak-anak memerlukan perhatian dan kasih sayang daripada ibu.

Kemudahan taska ini bukan sahaja akan membuka ruang kepada wanita yang berpendidikan tinggi untuk terus berkerjaya, malah wanita yang berpendidikan rendah dan sederhana turut menerima manfaatnya. Dalam mengharungi kos sara hidup yang tinggi terutamanya di bandar-bandar, golongan isteri tidak kira tahap mana pendidikannya turut membantu suami yang berpendapatan rendah atau gaji sekadar cukup makan untuk mencari rezeki dan membina ekonomi keluarga yang lebih kukuh. Jadi, sudah tentunya, soal penjagaan anak merupakan satu isu yang cukup besar, bukan isu remeh-temeh yang sering diperlekehkan oleh majikan apabila pekerjanya memberi alasan datang lewat kerana terpaksa menguruskan hal-hal anak.

Hendak membawa anak ke pejabat ‘pada waktu-waktu genting’ kerana pengasuh ada hal kecemasan, tentunya menimbulkan rasa tidak selesa diri sendiri, anak dan juga pekerja-pekerja sekeliling, yang akan menjeling-jeling sekiranya anak tersebut menangis atau nakal. Untuk mencari pembantu rumah, lebih-lebih lagi dengan macam-macam ragam pembantu rumah asing dan macam-macam hal, demand dan proses yang perlu dilalui untuk mengambil mereka bekerja, akan memberi satu lagi tekanan lain pula. Dalam pada itu, kes penderaan, kecederaan dan kematian bayi dan kanak-kanak di pusat penjagaan dan jiran yang diberikan tanggungjawab untuk menjaga anak-anak turut amat merisaukan ibu bapa untuk melepaskan anak mereka dalam penjagaan orang lain ketika bekerja.

Sehubungan itu, kemudahan taska di tempat kerja terutamanya di sektor-sektor swasta banyak membantu dalam menangani masalah ini. Dengan insentif yang diberikan oleh kerajaan seperti geran RM10,000 dan pelbagai potongan cukai menerusi peruntukan Bajet 2013 yang selari dengan pelan pembangunan awal kanak-kanak jika kemudahan ini diwujudkan di syarikat-syarikat swasta, sepatutnya tiada kekangan yang besar untuk menyediakannya. Jika syarikat-syarikat besar terutamanya boleh dan mampu berbelanja sakan untuk projek tanggungjawab sosial korporatnya (CSR) setiap tahun, membantu masyarakat susah di luar sana, mengapa tidak memperuntukkan kos tertentu untuk membina kemudahan taska untuk kebajikan pekerja-pekerjanya sendiri. Jika boleh membina ruang untuk beriadah untuk pekerja-pekerjanya, ruang kafe yang besar dan ada pula syarikat besar yang boleh meletakkan pusat rawatan kecemasan di premisnya, mengapa tidak boleh membina ruang untuk taska.

Kemudahan ini secara tidak langsung, akan menyebabkan pekerja-pekerja berasa tenang’ untuk bekerja kerana tidak perlu ‘terkejar-kejar’ menghantar dan mengambil anak di pusat penjagaan. Dalam pada itu, mereka boleh meluangkan masa dengan anak-anak yang berada di depan mata pada waktu rehat dan mungkin juga akan mengurangkan masa kepada pekerja-pekerja yang gemar berkunjung ke pusat-pusat beli belah pada waktu makan tengah hari terutamanya pada waktu rehat yang panjang, iaitu hari Jumaat. Jadi masa akan lebih terurus, mereka akan ada masa yang berkualiti untuk anak-anak, dan pada masa yang sama mereka akan lebih fokus pada kerja. Jika majikan bimbang, pejabat akan `beroperasi’ seperti pusat jagaan anak-anak pula, peraturan-peraturan tertentu boleh dibuat bagi memastikan kemudahan itu tidak sama sekali menganggu perjalanan dan urusan kerja.

Pun begitu, dalam menyediakan pusat taska 
di tempat kerja, soal keselamatan, tenaga penjaga, kemahiran, dan kepakaran perlu diberi penekanan, agar tidak diadakan sekadar ‘tangkap muat’. Ini penting, agar taska di pejabat-pejabat ini tidak membawa masalah sama yang sering berlaku di pusat penjagaan kanak-kanak lain atau pengasuh yang beroperasi di 
rumah yang akhirnya memberikan tekanan 
yang serupa kepada ibu yang bekerja.

Sumber
Utusan Malaysia
10 Oktober 2012

ISU SOSIAL : KEKANG BUDAYA HIDUP BERHUTANG


Rencana ini ditulis oleh :
DR ASYRAF WADJI DASUKI


Ahad lalu penulis berada di Doha, Qatar semalaman atas jemputan sebuah universiti di sana yang melantik penulis selaku Penilai Luar Antarabangsa bagi tesis sarjana seorang pelajar berbangsa Jerman yang sudah memeluk Islam. Beliau kini bekerja di sebuah institusi perbankan Islam di Qatar. Tesis beliau adalah berkenaan dengan penstrukturan produk kewangan Islam berpandukan suluhan Maqasid al-Syariah. Penulis tidak berhajat mengulas mengenai tesis beliau. Cuma penulis ingin berkongsi sebahagian daripada perbincangan kami mengenai fenomena berhutang yang kian membarah kalangan masyarakat di negara Barat yang kini merebak ke Timur Tengah. Malah Malaysia juga kini berhadapan dengan budaya berhutang kalangan masyarakat lantaran kecenderungan untuk hidup melebih kemampuan.

Sememangnya budaya berhutang terutamanya dalam penggunaan kad kredit mahupun melalui pembiayaan peribadi tampak menjadi wabak yang kian membiak dan memudaratkan dalam masyarakat ketika ini. Lebih mencemaskan rata-rata yang diisytiharkan muflis kad kredit adalah golongan muda yang menjadi aset penting negara masa depan. Sikap sesetengah institusi perbankan yang cuba mengaut keuntungan jangka pendek dengan menawarkan pelbagai insentif terhadap produk berupa pembiayaan peribadi turut menyumbang kepada gejala gaya hidup berhutang. Sering kali juga fokus pemasaran produk pembiayaan ini tertumpu kepada golongan penjawat awam yang mempunyai gaji tetap. Namun pembiayaan sebegini hanya menjurus kepada budaya berhutang bagi tujuan hidup mewah, melebih apa yang diperlukan.  

Ramai yang mulai menyuarakan kebimbangan terhadap fenomena sebegini hingga mencetuskan pelbagai cadangan termasuklah memperketat pengeluaran kad kredit dan syarat membolehkan individu mendapatkan pembiayaan peribadi daripada bank tempatan. Namun bagi penulis, isu ini perlu ditangani secara bersepadu yang tidak hanya bersifat penguatkuasaan mahupun sekatan. Apa yang juga mustahak ialah mengambil pendekatan mendidik generasi muda dan masyarakat amnya agar lebih berhemah dan bijak dalam menguruskan kewangan dan perbelanjaan hidup berasaskan prinsip dan nilai muamalah Islam yang sejati. Sememangnya aspek perbelanjaan dan pengurusan kewangan adalah antara sifat utama seorang mukmin.

Ini jelas dinukilkan ALLAH sebagaimana firman-Nya: "(Iaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat dan membelanjakan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka." 
(Surah Al-Baqarah : 3)

Setiap rezeki dan harta yang dimiliki adalah kurniaan ALLAH yang wajib dibelanjakan berasaskan prinsip dan nilai mengikut syariat. Prinsip Islam memperuntukkan agar pemilik harta membelanjakan hartanya secara berhemah untuk kepentingan dirinya, keluarganya dan untuk kepentingan perjuangan di jalan ALLAH bebas daripada kebakhilan dan kekikiran. Namun, dalam keadaan yang lain, manhaj Islam yang adil turut mengharamkan sikap membazir dan berlebih-lebihan. Setiap sen daripada harta yang diperoleh mahupun dibelanjakan akan dipertanggungjawabkan oleh ALLAH pada setiap insan : dari mana dia memperolehnya? Dan bagaimana pula dia membelanjakannya? Demikianlah ajaran dan tuntunan Nabi SAW kepada setiap umat manusia.

Begitulah hebatnya Islam berbanding agama lain yang membenarkan penganutnya untuk menikmati kehidupan di dunia. Malah Islam menentang keras gaya hidup seperti rahib atau pendeta dalam amalan agama Kristian, Manuisme, Sufisme, Hinduisme dan lain-lainnya yang membekukan kehidupan dan menghalangi perkembangan peradaban. Firman ALLAH SWT yang bermaksud: "Siapakah yang mengharamkan perhiasan daripada ALLAH yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-Nya dan (siapa pula yang mengharamkan) rezeki yang baik." (Surah Al-A’raf : 32). Firman ALLAH SWT yang bermaksud: "Dan golongan kiri, siapakah golongan kiri itu? Dalam (seksaan) angin yang amat panas dan air panas yang mendidih, dan dalam naungan asap yang hitam, tidak sejuk dan tidak menyenangkan. Sesungguhnya mereka sebelum itu hidup bermewah-mewah. Dan mereka terus-menerus mengerjakan dosa yang besar. (Surah Al-Waqiah: 41-46)

Jika diselidiki secara rasional dan objektif, kita dapati keghairahan untuk memenuhi tuntutan gaya hidup bermewah jugalah yang sering menjerumuskan seseorang untuk berhutang melalui wahana kad kredit mahupun produk pembiayaan peribadi yang lain. Kedangkalan ilmu, kebobrokan nilai dan kegelojohan berbelanja akhirnya mengakibatkan umat terbelenggu dalam malapetaka hutang yang mampu menghakis jati diri, maruah dan menjahanamkan masa depan negara. Justeru pendidikan menguruskan kewangan dan perbelanjaan berhemah adalah keperluan mendesak untuk diperluas dan diperhebat dalam masyarakat ketika ini.

Umat harus dididik agar dalam keghairahan mereka berbelanja jangan sampai terjerat dalam kancah hutang yang membinasakan. Umat harus dipasakkan dalam pemikiran bahawa kad kredit hanya sekadar wahana untuk pembayaran dan bukannya untuk berlagak 
mewah atau berlebih-lebihan.

Sumber
Sinar Harian
10 Oktober 2012

ISU IPT : PENSYARAH LAMA MASIH RELEVAN


Rencana ini ditulis oleh :
Oleh Ruhaiza Rusmin


Ada pihak cuba membandingkan antara pensyarah muda dan lama dengan menganggapnya masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Pensyarah muda dikatakan lebih bersemangat, mudah memahami, mempunyai pandangan dan idea berbeza selain mampu menyelami permasalahan dengan lebih terbuka biarpun kekurangan pengalaman mengajar. Pensyarah lama disifatkan tegas, sukar berkompromi, kurang memahami, ego biarpun penuh pengalaman di dada. Dua pendapat kontra ini ada kalanya menimbulkan konflik, sekali gus mewujudkan jurang ketidakpuasan hati yang boleh menjejaskan misi pembelajaran.

Atau, apakah ia sekadar telahan atau 
isu bersifat peribadi semata-mata?

Pensyarah muda di Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Abdul Hamid Saifuddin berkata, kewibawaan setiap pensyarah tidak boleh dinilai melalui usia, sebaliknya lebih menjurus kepada nilai melaksanakan tanggungjawab. Beliau berkata, tiada isu dalam soal itu kerana pensyarah muda dan lama saling memerlukan bagi menghasilkan keputusan terbaik.

“Masing-masing ada kelebihan dan kelemahan. Pensyarah muda ada caranya, begitu juga 
pensyarah lama. Kedua-duanya ada gaya dan cara tersendiri menyampaikan ilmu serta penampilan personaliti. Bagaimanapun, ia sering disalahertikan segelintir pihak. Hakikatnya, tidak timbul isu ingin menunjukkan ‘kuasa,’ sebaliknya perlu menerima bahawa setiap individu memiliki cara tersendiri 
melaksanakan tugasan dan tanggungjawab,”

Biarpun tidak menafikan ada terdengar rungutan segelintir pensyarah muda mengenai sikap pensyarah lama ingin menunjukkan kuasa veto, beliau berkata, mereka perlu menganggapnya sebagai ‘salah faham’ kecil yang boleh dimaafkan. “Sebagai manusia, masing-masing ada hak menyuarakan pendapat. Hanya cara dan penerimaan berlainan menyebabkan ia sukar diterima. “Keseluruhannya, perhubungan kami harmoni dan profesional. Tegur menegur perlu bagi memperbaiki kelemahan selain menjadi proses belajar bagi memperoleh pengalaman baru.  Justeru, tidak perlu bertelingkah mengenainya kerana ia hanya membuang masa,” katanya.

Walaupun bukan secara terbuka, konflik dua kategori profesional di institusi pengajian berkenaan sukar dielakkan, apatah lagi pensyarah lama dikatakan seperti mahu mempamerkan ‘kekuasaan’ dan memberi tekanan kepada pensyarah muda. Pensyarah muda pula dikatakan cuba menunjuk pandai dan melangkau pengalaman sedia ada yang disifatkan sudah terlalu lama mengaplikasikan cara pembelajaran konservatif selain takut kedudukan tergugat. Menyifatkannya sebagai masalah peribadi, beliau berkata, meskipun ada pensyarah lama masih mempraktikkan cara pembelajaran lama, tidak bermakna mereka gagal memikat perhatian mahasiswa.

“Dalam situasi ini, semuanya menang-menang. Pensyarah lama biarpun dikatakan lebih senang kepada cara konservatif, namun ilmu dan pengalaman mereka banyak. Pensyarah muda biarpun terlalu bertenaga, mereka masih cetek ilmu dan pengalaman. Banyak selok-belok perlu dipelajari dan tunjuk ajar pensyarah lama sangat diperlukan,”

Kepentingan dalam kenaikan pangkat atau apa jua kedudukan adalah bonus. Tapi bukan dengan cara ‘mencantas’ orang lain yang akhirnya akan menjatuhkan kredibiliti sendiri. Tidak benar pensyarah muda mahu menunjuk pandai kerana kami juga mahu belajar serta menganggap setiap persaingan adalah sihat demi kebaikan bersama. Ditanya hubungan dengan mahasiswa yang dikatakan lebih berpihak kepada pensyarah muda, katanya, mereka tetap mengamalkan profesionalisme biarpun pada masa sama berdepan cabaran emosi dan fizikal. Menurutnya, walaupun ada yang mengklasifikasikan pensyarah muda ‘ sekepala’ namun mereka perlu bersikap profesional dan tidak bertindak ‘ berlebihan’. Mereka (pensyarah muda) sedaya upaya memberikan mekanisme terbaik kepada pelajar. Mungkin kerana jarak usia yang tidak jauh menyebabkan hubungan lebih mesra.

Bagaimanapun, sebagai pensyarah masih ada kod etika perlu diikuti. Masih perlu batas dan jurang supaya hubungan itu tidak disalahgunakan.. Bagi pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Datuk Ahmad Mokhtar Selat, isu persaingan antara pensyarah muda dan lama tidak seharusnya wujud kerana boleh menggugat proses pembelajaran. Beliau berkata, sebagai ahli akademik yang menerajui institusi pengajian tinggi, isu remeh temeh perlu diketepikan bagi memastikan setiap proses pendidikan berjalan lancar. Bagi saya ia isu peribadi yang tidak perlu digembar- gemburkan malah memalukan kerana seolah-olah mencabar kredibiliti golongan berpendidikan tinggi. Masih banyak lagi isu lebih penting perlu diselesaikan. Baru atau lama, masing-masing ada kelebihan tersendiri, jadi mengapa perlu gusar?

“Yang perlu menjadi keutamaan ialah melunaskan tanggungjawab memberi ilmu, sekali gus memastikan mahasiswa yang dididik mendapat manfaat,” katanya. Beliau mengakui cara pembelajaran antara dua generasi itu berbeza dan mengikut keselesaan masing-masing. “Ada beranggapan pensyarah lama malas dan tidak mahu seiring perkembangan teknologi pendidikan hingga menjadikan sesi pembelajaran bosan. “Ini subjektif dan boleh dilakukan sesiapa saja. Bukan semua pensyarah lama begitu dan mungkin ia dilemparkan melalui pandangan kasar. “Metodologi dan cara masing-masing berbeza, jangan samakan malah ada juga pensyarah baru gagal menyaingi rentak pensyarah lama hingga menjejaskan sesi pembelajaran,” katanya.

Katanya, cabaran pensyarah lama juga semakin meningkat, apatah lagi mahasiswa zaman alaf baru lebih bersikap proaktif, terbuka dan sukakan cabaran. “Ini satu lagi cabaran besar yang perlu dihadapi menjadikan kami perlu bangkit bersama bagi menyaingi kehendak mahasiswa alaf baru.  “Cara pembelajaran, penggunaan teknologi serta peningkatan pengetahuan perlu dikemas kini supaya setara dengan kehendak semasa. “Jadi, di mana relevannya jika ada pihak mengatakan kami ketinggalan dan tidak setanding pensyarah baru?” katanya.

Sumber
Harian Metro
8 Oktober 2012
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...