TAN SRI RAZALI ISMAIL
Penasihat Gerakan Kesederhanaan Global 2012.
Ekstremisme sering dilihat sebagai ketersasaran politik atau agama yang hanya boleh berpunca daripada golongan terpinggir; atau serpihan. Golongan berhaluan kiri mahupun kanan seringkali dianggap cenderung ke arah ekstremisme berbanding mereka yang berada di pertengahan spektrum ideologi. Ternyata tanggapan itu silap! Seymour Martin Lipset, seorang saintis politik yang mengabdikan hidupnya kepada ilmu demokrasi, mengakui secara tepat bahawa ekstremisme juga boleh lahir daripada "tengah"- tatkala polisi dan keputusan-keputusan dibuat atas kemudaratan ramai. Sewaktu pemerintahan Nazi di Germany, sebagai contoh, banyak tindakan keterlaluan dicetuskan secara langsung daripada dan oleh kerajaan yang berada di tengah. Tidak juga fenomena ini dipunyai oleh Barat. Malahan sebuah tamadun tua seperti China - yang didakwa menjunjung kesederhanaan dan hikmah menderitainya. Kemaraan Raksasa (1959-1961) dan Revolusi Budaya (1966-1976) adalah dua peristiwa yang menjadi isyarat meletakkan China dalam bahaya kacau-bilau dan kemunduran.
Di sebalik pengajaran tersebut, ekstremisme memiliki keupayaan aneh untuk muncul kembali dalam pelbagai rupa. Tidak ada satu sistem politik yang kebal darinya. Di Amerika Syarikat, lantaran keperluan bertindakbalas terhadap serangan pengganas 911, Presiden George Bush telah melancarkan bukan satu, tetapi dua perang, masing-masing di Afghanistan dan Iraq. Dalam kes di Iraq, bukti-bukti palsu diterimapakai untuk menjustifikasi kempen ketenteraan di Iraq. Kiri, kanan, mahupun tengah, ekstremisme bukanlah untuk menjaga segelintir yang gila atau sebaliknya. Ekstremisme, dalam erti kata lain, adalah ketara, dan di mana-mana; malahan dalam sistem politik yang mempunyai "check and balance". Pun begitu, bertentangan dengan amaran "kuasa itu merosakkan, dan kuasa mutlak itu merosakkan secara mutlak", ekstremisme tidak hanya disebabkan secara tunggalnya oleh kuasa yang tidak terhalang. Akan tetapi, seperti semua perkara, ekstremisme berpunca daripada keterujaan melampau mempromosi pandangan seseorang, pendekatan seseorang dan pemikiran seseorang yang menidakkan yang lain.
Lama sebelum ekstremisme boleh menjelma dalam bentuk kumpulan pengganas, negara-negara kasar dan organisasi sosial ultra-ganas, setiap satu badan tersebut telah memiliki satu kepercayaan lapuk yang menghalang apa jua bentuk penentangan intelektual, atau, kebangkitan. Malahan, ekstremisme juga boleh muncul tanpa keganasan - sebagaimana keengganannya berubah mengikut templet dan keperluan semasa. Kita pernah mendengar tentang Luddites, kumpulan yang enggan menerima penggunaan sebarang teknologi dan mesin. Pada akhirnya, masalah utama pada ekstremisme dalam situasi-situasi konflik berlarutan adalah kurang mudarat aktiviti-aktivitinya (walaupun keganasan, trauma, dan peningkatan adalah pertimbangan nyata), sebaliknya lebih kepada ketidakterbukaan, kejumudan, dan sifat tidak toleran ekstremis, dan ketegaran untuk berubah. Pada tahap ekstremisme itu statik, ia meletakkan dirinya langsung berhadapan dengan mereka yang mahu berubah, bagaimanapun. Di sinilah pertembungan boleh berlaku apabila dua atau lebih pihak menekan satu sama lain sama ada untuk berubah, atau, kekal seperti biasa.
Pendekatan sebegitu terhadap hubungan antarabangsa, atau, isu-isu politik dan agama adalah benar-benar merosakkan diri sendiri. Apabila pandangan disampaikan dalam bentuk diametrik, ia membawa kepada perbalahan dua penjuru. Segalanya menjadi "zero-sum" atau, kegagalan dalam mencapai situasi menang-menang. Maka, kunci kepada semuanya adalah mencari titik tengah di mana jarak persamaan yang mirip dapat ditemui, supaya membenarkan semua pihak untuk mencapai penyelesaian yang dipersetujui. Gerakan Kesederhanaan Global (GMM) mewakili percubaan yang penting untuk mencapai median dalam politik, agama, ekonomi, dan hubungan sosial—bukan dengan mencapai pengakhiran, tergesa-gesa untuk menambah. Tetapi, dengan mencari perkara dan solusi yang berupaya, dan sebagai pulangannya, keamanan, dan bersih daripada elemen luar yang negatif yang boleh mencetuskan suasana persekitaran yang menekan. Sesungguhnya, ketidaktaksuban kepada resipi seseorang adalah petanda kesederhanaan. Meskipun kekuatan perniagaan pasaran Amerika, sebagai contoh, keterlampauan kewangan yang disaksikan pada 2007-2008, yang mengakibatkan krisis kewangan global, telah menonjolkan kekurangannya.
Oleh kerana GMM bertentangan dengan segala bentuk perseorangan, tidak juga ia menuntut kepada pluralisme total dari segi bentuk, kepercayaan. Yang kemudian itu adalah keistimewaan dimiliki oleh individu. Tidak ada pergerakan yang harus menuntut pluralisme atas dasar pluralisme semata-mata. GMM memperakukan bahawa penyelesaian yang boleh dilaksanakan harus diukur atas dasar bagaimana ia memperbaiki taraf hidup masyarakat. Pelaksanaan harus dicapai, tanpa melakukan kerosakan serius kepada pembangunan lestari. Dalam konteks ini, GMM selari dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Mengguna pakai amalan terbaik dan prinsip yang digariskan oleh PBB. Indeks Pembangunan Manusia PBB, UN Global Compact, Deklarasi Sejagat Hak Asasi manusia, dan perjanjian-perjanjian yang dicapai dalam memelihara alam sekitar, adalah penting dalam perjuangan GMM. Hingga peringkat ini, GMM tidak menuntut hakmilik eksklusif terhadap idea kesederhanaan; selain daripada penekanan terhadap usahasama. Malaysia tidak harus mendakwa ia adalah perintis; yang lain seperti Turki, China telah menzahirkan idea yang serupa. Kita semua harus bersama bertindak.
Meskipun sekretariat GMM mungkin sementara waktu beroperasi di Malaysia, ia menyasarkan untuk bekerjasama dengan kerajaan-kerajaan dan NGO yang mempunyai aspirasi yang sama untuk mencapai kesederhanaan. Oleh kerana Malaysia dan Indonesia secara umumnya dilihat sebagai negara Muslim yang sederhana, kedua-duanya harus cuba mempromosikan nilai-nilai kesederhanaan di ASEAN. Tetapi ini tidaklah menidakkan kewajaran bekerjasama dengan negara-negara seperti Jepun, Finland, Norway, New Zealand dan Australia yang memilih pendekatan kesederhanaan dalam politik antarabangsa. Bali Concord III baru-baru ini, sebagai contoh, mempunyai petanda kesederhanaan. Konsisten dengan Perjanjian Persahabatan dan kerjasama Asia Tenggara (TAC) untuk tidak memilih jalan ketenteraan untuk menyelesaikan konflik antarabangsa, Bali Concord III menyeru ke arah penyatuan dasar luar negara ahli di institusi antarabangsa seperti UN, G-20 dan lainnya. Usaha ini semua memerlukan politik kesederhanaan. Melihat secara lebih empirikal, kesederhanaan adalah berteraskan pencarian tindakan kolektif, untuk mengelak tragedi lazim. Apabila semua pihak mengejar kepentingan peribadi tanpa mempertimbangkan secara wajar kepentingan dan pandangan yang lain, maka pendekatan tersebut boleh membawa kepada lembah kehinaan. Kesederhanaan mampu dibuktikan sebagai satu keharusan yang strategik. Tiada siapa di dunia ini yang menang secara mutlak.
Sila berikan komen anda. Terima kasih.
SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
9 JANUARI 2012