JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



11 Oktober 2010

MENELAAH ILMU TATABAHASA ASPEK SINTAKSIS


AYAT


1. Ayat boleh terbina dalam susunan biasa.
2. Ayat boleh terbina dalam susunan songsang
3. Ayat mesti mengandungi subjek dan predikat.
4. Ayat mesti mengandungi makna yang lengkap
5. Ayat mesti mempunyai unsur kata, frasa, dan klausa.
6. Ayat merupakan unit pengucapan yang lengkap
7. Ayat mesti diucapkan dengan intonasi yang betul.

KATA YANG BERFUNGSI FRASA NAMA DAN FRASA KERJA DALAM AYAT

1. Bersenam
2. Menari
3. Berehat

AYAT TUNGGAL

1. Ayat yang mengandungi satu subjek dan satu predikat

Contoh :

a. Yang ini tidak boleh digunakan lagi.
b. Perkara itu menarik perhatian orang-orang kampung.
c. Murid ini lebih rajin daripada rakan-rakan sedarjahnya.
d. Kamu mestilah terus belajar dengan bersungguh-sungguh

KONSEP PEMBINAAN AYAT

1. Ayat mesti diucapkan dengan intonasi yang betul.
2. Ayat terbina daripada unsur-unsur klausa, frasa, kata, dan morfem
3. Rentetan kata tertakluk kepada rumus-rumus tatabahasa yang tertentu
4. Ayat boleh dianalisis melalui rumus atau transformasi generatif

AYAT PASIF

1. Ayat yang mengalami pendepanan objek asal.
2. Unsur subjek atau pelaku sudah tidak penting
3. Yang dipentingkan ialah objek

Contoh :

a. Buku itu belum lagi kami ambil.
b. Saya terkenang akan ibu saya di kampung

TANYA GURU DAPAT ILMU

Hari Isnin hari yang indah
Semangat berkobar hendak belajar
Hendak berjaya bukannya mudah
Kena berakal haruslah pintar

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini Cikgu Zul hendak bercakap tentang satu tajuk iaitu "Tanya Guru Dapat Ilmu". Cikgu Zul selalu mendapati kebanyakan pelajar lebih suka memendam perasaan sehingga guru tidak tahu segala masalah yang mencengkam mereka dalam menguasai isi pelajaran yang disampaikan. Mereka hanya mendengar dan berdiam diri sahaja di dalam kelas. Mereka malu atau segan bertanya sesuatu kepada guru-guru mereka. Sebenarnya, inilah masalah yang menghalang seseorang pelajar daripada mencapai kejayaan yang cemerlang.

Kenapa harus malu dan segan kepada guru sendiri? Anggap sahaja guru itu sebagai ibu ayah atau abang kakak anda sendiri. Jadikan guru sebagai teman dan kawan yang boleh membantu anda ketika ditimpa permasalahan. Saya percaya, guru anda akan lebih berbangga mempunyai pelajar seperti anda semua yang suka bertanya. Namun begitu, soalan yang ditanya haruslah berkisar tentang pembelajaran, bukannya soalan yang bukan-bukan. Pelajar yang banyak bertanya akan menjadikan guru lebih bersedia untuk mencari maklumat bagi disampaikan kepada pelajar-pelajar. Kreativiti dan inovasi kedua-dua belah pihak akan terasah untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih cemerlang.

Tanyalah guru jika tidak tahu
Tanyalah guru jika keliru
Tanyalah guru jika minda bercelaru
Tanyalah guru jika hendak maju
Tanyalah guru
Guru pasti bantu.

Sekian, terima kasih.



PERIBAHASA MELAYU YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "KERA"

PERIBAHASA 1
Bagai kera diberi kaca
MAKSUD
Mendapat sesuatu tetapi tidak tahu menggunakannya

PERIBAHASA 2
Kera lotong makan, tupai di julai timpa perasan
MAKSUD
Orang besar-besar bersuka ria, orang kecil-kecil menepi dengan irinya.

PERIBAHASA 3
Kera menegurkan tahinya
MAKSUD
Orang yang melakukan sesuatu kesalahan itulah yang pertama kali memperkatakannya

PERIBAHASA 4
Kera menjadi monyet
MAKSUD
Serupa sahaja (tiada perbezaan)

PERIBAHASA 5
Bagai kera dapat canggung
MAKSUD
Orang yang telah ditolong mendampingkan dirinya kepada orang yang menolongnya.

PERIBAHASA 6
Memberi barang kepada tangan kera
MAKSUD
Mempertanggungjawabkan sesuatu pekerjaan kepada orang yang tidak mengerjakannya.

PERIBAHASA 7
Kera kena belacan
MAKSUD
Sangat gelisah, tidak senang diam

PERIBAHASA 8
Kera sumbang
MAKSUD
Orang yang sombong

ISU PENDIDIKAN : PERUBAHAN PEPERIKSAAN SEJAJAR KEHENDAK PENDIDIKAN MODEN

Sejajar dengan perkembangan dunia pendidikan masa kini yang semakin moden, canggih dan hampir semua maklumat boleh didapati dari hujung jari, maka keputusan kerajaan untuk memansuhkan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) amatlah wajar dan tepat sekali pada waktunya. Ini memandangkan sejak sekian lama, kita telah mendengar pelbagai cadangan daripada pelbagai pihak supaya sistem persekolahan sedia ada yang terlalu menekankan peperiksaan dikaji semula. Justeru, apabila Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberitahu media tempatan di Sydney, Australia semalam bahawa Kementerian Pelajaran memutuskan tidak akan meneruskan peperiksaan PMR dalam format sekarang, ia adalah satu berita yang ditunggu-tunggu selama ini.

Kita percaya langkah tidak meneruskan peperiksaan PMR dan mengekalkan peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) mulai 2016 dengan format baru adalah satu reformasi yang perlu dilakukan dalam memantapkan sistem pendidikan negara ini. Sebelum ini, ramai merungut betapa banyaknya peperiksaan yang terpaksa ditempuhi sebelum dapat menamatkan alam persekolahan. Ramai ibu bapa percaya bahawa pendidikan yang terlalu menekankan peperiksaan tidak akan membantu melahirkan generasi muda yang kreatif dan mampu menahan cabaran kerjaya masa kini. Justeru, ada ibu bapa khususnya di bandar dan berpendapatan tinggi tidak lagi mahu menghantar anak-anak ke sekolah kebangsaan, sebaliknya menyekolahkan anak-anak di sekolah antarabangsa atau mengamalkan sistem pendidikan di rumah dengan mengupah tenaga pengajar profesional atau mereka sendiri mengajar anak-anak di rumah.

Kita percaya, penolakan ibu bapa yang berpelajaran itu ada sebabnya iaitu mereka tidak mahu jiwa anak-anak tertekan dengan peperiksaan demi peperiksaan yang terpaksa dilalui. Itu belum lagi termasuk ujian bulanan dan peperiksaan pertengahan atau akhir tahun bagi menentukan kedudukan di dalam kelas. Kesemua itu memberi tekanan kepada anak-anak sehingga ada anak-anak tidak mahu ke sekolah dan lebih gemar ponteng bagi melarikan diri daripada sistem persekolahan yang membosankan dan tidak menarik bagi mereka. Perubahan dunia dan kehendak kerjaya hari ini memerlukan kita memberi ruang dan peluang kepada anak-anak untuk membuat sesuatu yang disukai tanpa membelakangkan kepentingan ilmu. Ini bermaksud jika seseorang anak itu cenderung meminati muzik, maka biarkanlah dia mendalami bidang muzik yang diminatinya ketika masih di bangku sekolah.

Usah dipaksa anak-anak melakukan sesuatu yang mereka tidak minat. Jika dipaksa juga, maka tidak hairanlah begitu banyak anak-anak yang tercicir dalam pelajaran kerana mereka melakukannya bukan dengan kehendak hati, tetapi kehendak sekolah yang telah menetapkan bahawa setiap pelajar mesti menduduki peperiksaan awam yang dimulai dengan UPSR, selang dua tahun kemudian menghadap PMR dan kurang dua tahun selepas itu, peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pula menyusul. Bagi yang ke tingkatan enam, satu lagi peperiksaan menanti mereka iaitu Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Bayangkan dalam tempoh 11 - 13 tahun, terdapat empat peperiksaan yang wajib diduduki. Hasilnya, semakin ramai generasi muda memilih gaya hidup yang boleh merosakkan akhlak dan jiwa mereka apabila waktu sekolah digunakan untuk melepak dan sebagainya. Justeru, kita amat berharap agar format baru yang bakal dicipta bagi menilai pelajar di sekolah itu kelak dapat membantu melahirkan lebih ramai golongan muda yang bersemangat, kreatif dan mampu membawa negara ke mercu kejayaan.

Sumber
Utusan Malaysia
11.10.2010
 

ISU SOSIAL : BENTERAS PRONO DI LAMAN WEB

Pengaruh pornografi di Internet harus dipandang serius oleh semua pihak di negara ini. Hal ini pernah dibangkitkan oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim di persada antarabangsa baru-baru ini. Sejak perkhidmatan Internet diperkenalkan di negara ini pada 1987 dan peningkatan pengedaran dan penjualan VCD serta DVD lucah yang berleluasa, didapati kes-kes jenayah seksual turut meningkat. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dalam jawapan bertulisnya kepada Dewan Rakyat, berkata, bilangan jenayah seksual termasuk liwat dan sumbang mahram meningkat hampir 50 peratus dalam tempoh lima tahun sejak 2005. Tahun lalu sahaja, terdapat 4,238 kes jenayah seksual berbanding 3,986 kes (2008), 3,689 kes (2007), 2,943 kes (2006) dan 2,427 kes (2005). Daripada perangkaan ini, kes-kes rogol menduduki tempat teratas.

Pada tahun lalu, sejumlah 3,626 kes rogol telah dilaporkan oleh mangsa kepada pihak polis berbanding 3,409 kes (2008), 3,098 kes (2007), 2,431 kes (2006) dan 1,931 kes (2005). Bagi kes-kes sumbang mahram pula, jumlah kes pada tahun lalu meningkat kepada 385 kes daripada 334 kes pada tahun sebelumnya. Pada tahun 2007, kes yang dicatatkan ialah 360 kes, 332 kes (2006) dan 294 kes (2005). Perangkaan-perangkaan ini cukup membimbangkan. Apatah lagi, banyak kes yang tidak dilaporkan. Ini kerana lebih 80 peratus daripada pesalah seksual mempunyai hubungan ataupun mengenali mangsa seperti ahli keluarga, saudara mara dan jiran mereka. Trend sebegini jelas menunjukkan keruntuhan moral semakin gawat di kalangan anggota masyarakat di negara ini.

Bukan itu sahaja, sekiranya gejala negatif ini tidak dikekang segera, maka ia akan menjejaskan matlamat kerajaan untuk mencapai taraf negara maju pada 2020. Ini kerana sesetengah kakitangan pejabat terutamanya di sektor swasta menggunakan masa pejabat untuk melayari laman-laman sesawang pornografi. Mereka bukan sahaja menyalahguna kemudahan pejabat dan meningkatkan kos operasi syarikat tempat mereka bekerja, malah daya produktiviti mereka turut terjejas. Mereka tidak dapat menumpukan perhatian kepada tugas dan pemikiran mereka menjadi celaru kerana imej-imej lucah sentiasa terpampang di dalam minda mereka. Mereka ketagih menonton gambar-gambar lucah. Gejala yang tidak sihat ini juga merupakan antara punca berlakunya gangguan seksual di tempat kerja. Antara negara yang telah melaksanakan dasar menapis dan menyekat bahan-bahan pornografi di Internet ialah China, negara-negara Kesatuan Eropah (yang melakukan penapisan ke atas pornografi kanak-kanak), Arab Saudi, Korea Selatan, Australia, Kanada dan India.

Bagaimanapun, untuk menyekat dan mengekang pornografi siber bukanlah mudah seperti yang difikirkan. Ini disebabkan aktiviti-aktiviti 'penjualan tubuh' merupakan aktiviti-aktiviti komersial utama di Internet dan paling banyak di laman sesawang tertentu. Adalah dianggarkan terdapat lebih daripada 1.5 juta laman sesawang pornografi di Internet dan 74 peratus daripada laman sesawang pornografi itu memaparkan diri sebagai laman selamat serta mudah dilayari. Justeru itu, tindakan Malaysia membangkitkan isu keselamatan Internet termasuk keperluan membendung pornografi kanak-kanak, serta kesan teknologi maklumat dan komunikasi terhadap nilai budaya di persidangan Plenipotensiari Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa (ITU) ke-18 di Guadalajara, Mexico pada 8 Oktober lalu, disambut baik oleh pelbagai pihak terutama pemimpin dan badan telekomunikasi dunia.

Menurut Rais, beliau akan mengusulkannya dengan mengutus surat kepada Setiausaha Agung ITU, Dr. Hamadoun Toure untuk memastikan cadangan yang dikemukakan Malaysia diambil tindakan sewajarnya. Selain itu, disyorkan supaya semua kerajaan di dunia mengkehendaki dan mensyaratkan semua laman sesawang pornografi wajib dibayar. Mereka boleh mengusul dan membahaskan syor ini di Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa Bersatu (UNESCO). Penetapan sebegini dapat mengurangkan dengan banyak jumlah penonton laman itu. Selain itu, ditetapkan juga agar laman-laman sesawang pornografi menggunakan kata tambahan seperti .sex atau .xxx dan bukan .com. Cadangan ini harus dipertimbangkan. Syarat ini akan memudahkan pihak berkuasa untuk menapis bahan-bahan pornografi.

Selain itu, pendidikan seks yang holistik dan dilaksanakan secara berperingkat amat diperlukan di sekolah. Menurut kajian yang dilakukan oleh Durex, hanya 36 peratus masyarakat negara ini menerima pendidikan seks di sekolah. Majoritinya memperoleh pengetahuan seks daripada Internet iaitu sebanyak 75 peratus dan majalah (76 peratus). Justeru, kerajaan tempatan melalui majlis-majlis daerah atau perbandaran harus mengenakan syarat-syarat yang lebih ketat terhadap kedai perkhidmatan Internet dan kafe siber. Antara syaratnya ialah bilik Internet haruslah diterangi dan cermin dinding tidak boleh gelap. Skrin monitor komputer harus dihala ke arah yang dapat dipandang orang. Ini akan menyebabkan pengguna menjadi segan, malu dan takut untuk melayari laman-laman sesawang pornografi.

Pihak berkuasa pula hendaklah selalu melakukan pemeriksaan ke atas premis-premis yang menawarkan perkhidmatan Internet. Masyarakat terutamanya golongan ibu bapa memainkan peranan yang amat penting dalam mengekang dan melindungi anak-anak mereka daripada terdedah kepada laman-laman sesawang pornografi. Oleh kerana kanak-kanak dan remaja memerlukan bimbingan dan kawalan dalam penggunaan perkhidmatan Internet, maka ibu bapa atau penjaga harus lebih prihatin dan mengambil tahu tentang cara penggunaan perkhidmatan Internet oleh anak-anak mereka. Ibu bapa boleh mengawal selia penggunaan perkhidmatan Internet dengan menggunakan perisian penapisan kandungan yang dapat dimuat turun secara percuma dari Internet.

Mereka juga dapat membelinya di kedai-kedai komputer. Antara perisian penapisan Internet yang terdapat di pasaran ialah Net Nanny Parental Controls, Safe Eyes, CYBERsitter, Puree Sight PC, Cyber Patrol, Mc Afee Parental Controls, Filter Park, Im View dan Parental Controls. Selain itu, hubungan keluarga yang baik dan harmoni juga dapat menjauhkan ahli-ahli keluarga daripada melakukan sesuatu yang mengaibkan nama baik keluarga mereka. Begitu juga, pembangunan kerohanian, pegangan agama yang kuat dan takut kepada Tuhan dapat menjauhkan seseorang daripada melakukan sesuatu yang bertentangan dengan kehendak agama mereka. Oleh sebab itu, ibu bapa haruslah menitikberatkan aspek pembangunan kerohanian anak masing-masing. Pengaruh daripada laman-laman sesawang pornografi harus ditangani segera oleh semua pihak. Ia amat perlu dalam usaha kita mewujudkan satu masyarakat terutama generasi muda Malaysia yang mempunyai jati diri dan keperibadian yang baik.


Oleh LEE FOOK ON
Pengkaji dan Penganalisis
Politik, Ekonomi, Sosial dan Budaya Masyarakat.
Utusan Malaysia
11.10.2010