14 Januari 2011

ISU SOSIAL : HARGA PRODUK, PERKHIDMATAN PENGARUHI RAKYAT


Hakikat rakyat berpendapatan tinggi adalah hal yang baik. Semua ingin pendapatan tinggi demi keselesaan hidup.  
Bagaimanapun, mempunyai pendapatan tinggi bukanlah senang dari segi hakikat dan pengumpulannya. Pendapatan tinggi juga harus diukur pada kuasa beli. Jika pendapatan tinggi diatasi oleh kos hidup dalam erti kata rata-rata barang keperluan harian seperti makan minum, pakaian dan tempat berteduh, pengangkutan dan perubatan menjadi mahal, maka kenaikan pendapatan tidak begitu bererti. 
Ini antara keperluan asas dalam kehidupan. Sebaliknya barang mewah, seperti rumah dan kereta mewah, jam tangan dan sebagainya, boleh dielak atau ditangguhkan. 
Tiga negara berpendapatan tinggi menurut perkapita pendapatan kasar domestik atau dalam negara (GDP) ialah Singapura, Norway dan Amerika Syarikat (AS). Perkapita masing-masing AS$40,000 setahun atau RM125,000 setahun.  
Di antara tiga negara itu, Singapura dan AS boleh berpuas hati kerana rata-rata harga produknya tidak meningkat sehingga menggugat peningkatan pendapatan rakyatnya, berbanding apa yang dialami rakyat Norway. Negara Scandinavia ini, terutama ibu kotanya, Oslo, adalah tempat termahal di dunia. 

Rakyatnya hanya menikmati kelebihan pendapatan apabila mengembara di luar negara. Disebabkan dasar cukai pendapatan negara, pada umumnya rakyat hanya menikmati setengah Krone bagi setiap 1 Krone yang didapati ( 1 Krone ialah 60 sen). Setengah Krone lagi untuk cukai pendapatan.  
Keadaan ini berlaku kerana rakyat Norway yang berpendapatan tinggi diharuskan menyumbang kepada tabungan pencen warga tua. Ini bererti pencen dinikmati pesara adalah tinggi, tidak jauh beza dengan gaji diperoleh sebelum mereka bersara.  
Sejak 1970-an, Norway mendapat durian runtuh hasil minyak Laut Utara (North Sea) di utara Lautan Atlantik. Dengan hemah kepemimpinan negara yang prihatin, Kabinet dan Parlimen – dengan restu Rajanya– membuat keputusan tegas mengagihkan kekayaan negara itu secara adil sehingga boleh dikecapi mereka di strata paling rendah. Keputusan itu dijadikan peruntukan Perlembagaan yang ti-dak boleh diganggu-gugat sebarang pertukaran kerajaan.  
Singapura bukanlah kota murah, tetapi pendapatan rakyatnya membawa pulangan nilai kerana kos hidupnya tidak mengatasi peningkatan pendapatan.  
Negara paling bermanafaat ialah AS. Walaupun tidak pada keseluruhan, dalam banyak hal berkaitan makanan, perumahan, kenderaan dan tenaga elektrik, ia lebih murah berbanding Indonesia, Singapura, Thailand, Malaysia dan Filipina.  
Negara kuasa besar itu, walaupun dibenci kerana dasar intervensinya di Iraq, Iran, Venezuela, dan beberapa negara di Afrika, Eropah Timur, Caribbean, Asia dan Arab, dasar dan amalan domestiknya adalah baik secara relatif.  
AS dinyatakan sebagai perbandingan. Satu dolar AS boleh membeli lebih banyak produk daripada seringgit di Malaysia. 

Jika minyak berharga RM10 segelen di Malaysia, di AS segelen kurang 3 dolar.  
Disebabkan rakyatnya berpendapatan tinggi, sedangkan kos rendah secara relatif, maka wang kocek yang berbaki boleh dibelanjakan kepada produk yang lebih luas. Justeru, banjaran perniagaan produk (perkhidmatan juga) lebih luas kerana peniaga terpengaruh dengan permintaan pembeli.  
Lihat saja produk AS di pasar raya dan restoran makanan segera yang bercambah di Malaysia seperti McDonald, KFC dan Starbuck. Semuanya adalah unjuran pasaran domestik di AS sendiri. Jika pasaran domestik di sana tidak mampu menampung produk itu, tidak mungkin ia boleh berkembang ke seluruh dunia.  
Memperkatakan pendapatan tinggi tidak menjadi genap jika tidak diperkatakan nilai mata wang. Sepatutnya pendapatan perkapita Malaysia yang diukur menurut nilai dolar AS adalah lebih tinggi daripada apa yang ditahapkan. Meskipun bunyinya mudah, nilai mata wang dunia yang diukur dengan harga Big Mac dan hamburger McDonald, seperti dipromosikan majalah mingguan Economist terbitan London, adalah sangat relevan.  
Apa yang berlaku sejak 10 tahun dulu, taraan mata wang dunia yang pelbagai nilainya berbanding nilai dolar AS akhirnya bergerak ke arah nilai perbezaan harga burger itu dalam nilai dolar AS. Big Mac di Malaysia berharga RM6.70 sedangkan di AS harganya US$3.75. Harganya di AS itu sama dengan RM12 di Malaysia kini, pada kadar RM3.10 untuk AS$1.  
Berdasarkan harga Big Mac itu, nilai ringgit sepatutnya lebih kurang RM1.08 dan bukan RM3.10 untuk AS$1. Oleh itu jika pendapatan perkapita kita RM40,000.00 setahun, ia bererti AS$22,200.00. Justeru untuk diklasifikasikan sebagai rakyat berpendapatan tinggi dengan perkapita AS$30,000.00 setahun bukanlah jangkauan jauh.  
Yang penting ialah kenaikan pendapatan tidak diatasi kos produk dan perkhidmatan selain dibaham cukai pendapatan, demi menguat permintaan bagi melebarkan perniagaan produk dan perkhidmatan yang terus meluas. 


Oleh Tan Sri Adam Kadir

BERITA HARIAN
14 JANUARI 2011

ISU PENDIDIKAN : UNIVERSITI PENYELIDIKAN (UP), DIMENSI BARU PENDIDIKAN TINGGI NEGARA


Konsep Universiti Penyelidikan (UP) berteraskan keusahawanan inovasi semakin ghairah dibincangkan dalam komuniti akademik kebelakangan ini. Pada asasnya konsep ini berkaitan dengan pembangunan ilmu bersepadu, berpaksi manfaat langsung, lebih dinamik, tidak terlalu bergantung kepadSecara khususnya, konsep ini lanjutan daripada perkembangan universiti moden. Tahap pertama ialah penawaran program diploma dan ijazah sarjana muda, dan ijazah sarjana secara kerja kursus. Tahap kedua ialah penawaran pengajian peringkat pasca siswazah, disusuli tahap ketiga iaitu UP. 
Ketika ini lima universiti tempatan berstatus UP iaitu USM, UKM, UPM, UTM dan UM dengan penumpuan kepada program penyelidikan peringkat tinggi, iaitu PhD dan pasca kedoktoran.  
Tahap keempat adalah aplikasi ilmu secara praktikal menerusi pembabitan dan perkongsian pintar dengan pelbagai pihak di luar komuniti akademik, terutama pembuat dasar dan peneraju industri.  
Kemuncaknya, tahap kelima adalah apa yang saya ungkapkan sebagai ‘UP berteraskan keusahawanan inovasi’ sebagaimana univer-siti ternama MIT, Harvard, Stanford dan Cambridge yang bergerak seiring atau mendahului perkembangan idea, dasar negara, konsep pembangunan, harta intelek, penghasilan graduan berkualiti sehinggalah menjana nilai baru, sama ada idea, kekayaan atau perkhidmatan berkualiti. 


UP berteraskan keusahawanan inovasi perlu difahami daripada segi suasana kerja dan ekosistem intelektual menggalakkan semangat dan minda keusahawanan. Dengan kata lain, minda keusahawanan inovasi perlu difahami dalam konteks berkerja sebagai komuniti akademik untuk berkhidmat secara lebih proaktif, kreatif dan berdaya saing menggunakan seluruh sumber tanpa terlalu bergantung kepada geran atau bantuan luar.  
Ini termasuk penyediaan program akademik yang menggalakkan interaksi langsung dengan persekitaran kerja, mauduk penyelidikan yang menyediakan asas pemikiran dan penyelesaian kepada masalah semasa secara lebih inovatif. 
Dari segi pengurusan universiti pula, minda keusahawanan inovasi membabitkan perkongsian pintar untuk mendapatkan pembiayaan projek pembangunan akademik, biarpun tidak mendapat pembiayaan langsung menerusi dana awam. Keusahawanan inovasi dalam konteks kampus pula membabitkan menyediakan suasana serta kemudahan pembelajaran yang menumpu kepada budaya ilmu yang meriah, ceria dan mesra inovasi.  
Secara amnya, faktor kejayaan kritikal (CSF) untuk UP keusahawanan inovasi ialah ‘akademia baru’ iaitu kerangka baru dalam konteks universiti moden yang tidak terbelenggu dengan ‘disiplin akademik’ terlalu mengkhusus demi mempertahankan ciri ilmiah sehingga menenggelamkan keindahan dan makna ilmu. 

Akademia baru seharusnya membawa dimensi dan penyegaran kepada penghayatan ilmu, tidak menanggapi ilmu sebagai ‘komoditi’ atau ‘kaedah’ mencapai matlamat jangka pendek terutama menerusi proses pensijilan semata-mata. Ilmu seharusnya dilihat sebagai kesepaduan sehingga memungkinkan ahli ilmu mencapai tahap hikmah.  
Konsep kesepaduan ilmu ini selari dengan falsafah pendidikan negara. Itulah juga falsafah ilmu beberapa universiti awam seperti UTM dan UIAM. Kaedah penghayatan ilmu dalam akademia baru banyak kelainan, tidak lagi terikat kepada interaksi satu hala antara mahasiswa dan aktiviti dalam dewan kuliah. Minda keusahawanan inovasi dipupuk dalam semua bidang ilmu, tidak hanya dalam bidang pengajian perniagaan atau ekonomi. 
Hasil akademia baru bukan sekadar segulung sijil akademik dan kepakaran dalam sesuatu bidang. Malah menjangkau aspek aplikasi ilmu. Bagi graduan bidang kejuruteraan dan sains gunaan misalnya, hasil ilmu juga dalam bentuk model perniagaan, modal, jaringan dan budaya kerja. 
Model perniagaan diperoleh ketika menjalankan pelbagai projek ilmiah berbentuk keusahawanan inovasi yang boleh dikembangkan sehingga mampu menjana dana besar untuk dijadikan modal selepas tamat pengajian. Hal ini saya bincangkan dengan panjang lebar dalam buku terbaru berjudul Menjana Minda Kreatif dan Inovatif. 

Persoalannya, apakah komuniti akademik tempatan bersedia melakukan lonjakan minda membina akademia baru? Apakah akademia baru akan sekali lagi mengubah corak pembangunan ilmiah sebagaimana era pasca Perang Dunia Kedua supaya lebih relevan dengan persekitaran global untuk terus menyerlah dalam ekonomi inovasi? 

Oleh : DR Zaini Ujang
Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

Berita Harian
14 JANUARI 2010

ISU SOSIAL : MANGSA DERA BANYAK LIBATKAN AHLI KELUARGA

Peristiwa kanak-kanak didera sampai mati oleh ibu tiri, bapa tiri, kekasih ibu atau disimbah asid oleh bapa sendiri yang berlaku di negara ini semakin bertambah. Sehubungan itu, kerajaan patut memperketatkan perundangan berkaitan dengan hadanah (hak penjagaan anak-anak) demi memelihara keselamatan kanak-kanak dari segi mental dan fizikal. Kejadian menyayat hati ini menunjukkan struktur perkahwinan umat Islam semakin hari semakin goncang ekoran daripada kecuaian tanggungjawab terhadap ahli keluarga dan anak-anak. Ia sekali gus mengundang bertambahnya kes perceraian dalam usia muda. Mereka kurang berkebolehan dalam mengendalikan permasalahan rumah tangga lantaran terlalu memikirkan kehendak naluri dan gagal mengawal emosi apabila berada dalam dilema. Perkahwinan yang hancur juga menyebabkan semakin ramai kanak-kanak menjadi mangsa dera ahli keluarga. Sikap ibu bapa dalam mengendalikan urusan kanak-kanak apabila berlaku perceraian lebih cenderung kepada kepentingan diri daripada anak-anak. Sebagai ibu, sepatutnya mereka sering mengunjungi anak-anak di bawah jagaan bapa dengan tujuan mengetahui keselamatan dan kebahagiaan anak-anak mereka.

Peruntukan ini diberikan oleh Mahkamah Syariah kepada pasangan suami isteri yang bercerai. Begitu juga dengan bapa, mereka mempunyai tanggungjawab penuh memberi nafkah yang secukupnya kepada anak-anak dan memastikan keselamatan mereka terjamin. Ini merupakan salah satu perundangan Islam berhubung kait dengan urusan perceraian. Bapa yang diberi hak memelihara anak-anak yang masih kecil ketika berlaku perceraian sepatutnya memantau tingkah laku isteri barunya supaya sikap kejam ibu tiri tidak dihantui oleh bisikan syaitan dalam mengurus anak-anak tiri. Wanita yang ingin berkahwin dengan duda yang mempunyai anak-anak yang masih kecil pula perlu bermuhasabah diri terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk berkahwin. Jika hati nurani kurang berkemampuan untuk menjadi ibu tiri kepada kanak-kanak yang memerlukan kasih sayang dan belaian, usah mengahwini duda yang mempunyai anak. Sikap begini bukan sahaja menyebabkan beliau merasai kedudukannya tergugat lantaran berkongsi kasih sayang suami dengan anak-anak tiri, malah ia juga boleh menyebabkan dirinya menjadi kejam terhadap anak tiri apabila perasaan cemburu dan kebencian yang tersemat dalam hati sukar dikawal.

Sebagai suami mereka perlu tegas mengendalikan tingkah laku isteri yang kejam terhadap anak-anak mereka kerana suami diberi kuasa untuk menceraikan isteri yang zalim. Kasih sayang yang membuta tuli menyebabkan suami akur kepada tindakan dan tingkah laku isteri yang kejam. Ibu yang diberi hak memelihara anak apabila berlaku perceraian atau kematian suami sepatutnya mengkaji latar belakang bakal suami terlebih dahulu sebelum membuat keputusan berkahwin kerana kuasa suami dalam rumah tangga kadang-kadang boleh menyebabkan isteri terpaksa akur kepada kehendak suami. Peristiwa kanak-kanak didera oleh kekasih ibu atau bapa tiri sepatutnya dijadikan panduan kepada wanita yang bercerai atau kematian suami. Kasih sayang terhadap isteri atau suami jika tidak didasarkan kepada prinsip kehidupan Islam boleh menyebabkan lelaki atau wanita merelai anak-anak didera dan disakiti oleh pasangan masing-masing. Sikap begini wujud dalam diri pasangan tersebut akibat terlalu takut kasih sayang yang dibina atas dasar cinta buta terputus.

Apabila berlaku pelbagai penderaan kepada kanak-kanak, maka kerajaan perlu mengambil tindakan tegas terhadap individu yang melakukan kekejaman tersebut dan juga pasangan mereka. Sikap pasif dan terlalu takut kepada suami atau isteri yang kejam menyebabkan kanak-kanak menderita dan tiada pembelaan. Jika perkara ini berlaku ketika bapa diberi hak untuk menjaga anak-anak, maka lelaki tersebut perlu dibawa ke Mahkamah Syariah dan dikenakan hukuman berkaitan dengan kecuaian dan bersubahat menganiayai anak-anak kerana Islam memberi kuasa dan hak kepada suami untuk menentukan kehidupan dan keselamatan anak-anak terjamin apabila berlaku perceraian. Hati nurani wanita disulami dengan perasaan kasih sayang terhadap kanak-kanak. Jika wanita sanggup mendera kanak-kanak sehingga mati maka wanita tersebut adalah dalam kategori wanita jahat dan perlu dikenakan hukuman setimpal dengan perbuatannya. Begitu juga jika lelaki sanggup menganiayai kanak-kanak maka kedudukan dan statusnya adalah lebih rendah daripada binatang. Oleh itu, kerajaan perlu bertindak tegas supaya umat Islam memahami hukuman merupakan salah satu cara untuk menyedarkan mereka erti kehidupan sebagai manusia yang dianugerahi akal oleh Allah.

Dr. Saodah Abd. Rahman,
Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, 
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

UTUSAN MALAYSIA
14 JANUARI 2010
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...