JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



21 Januari 2011

ISU SOSIAL : TRANSFORMASI PEMBERSIHAN GEJALA KORUPSI SEKTOR AWAM


Proses transformasi dan penambahbaikan dalam sektor awam sentiasa dilakukan dari semasa ke semasa bagi menjamin kestabilan, kesejahteraan dan kelancaran proses pentadbiran negara. Ideologi perjuangan dan sistem tadbir urus dan pembanterasan korupsi merupakan matlamat perjuangan yang dominan dalam kepimpinan politik pada hari ini. Amalan korupsi ini merupakan tarikan utama dalam pentadbiran Tun Hussein Onn bagi memastikan urus tadbir sektor awam berjalan dengan lebih efektif dan berwibawa. Begitu juga dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang memperkenalkan pelbagai dasar dalam kerajaan dengan menyempurnakan dasar-dasar pembangunan yang diketengahkan oleh Perdana Menteri sebelumnya, seperti Dasar Ekonomi Baru. Tun Mahathir tampil memperkenalkan dasar baru seperti Dasar Pembangunan Nasional atau dikenali sebagai Wawasan 2020. Kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak pula menekankan aspek yang sama dalam Pelan Transformasi Kerajaan yang dilancarkan pada awal tahun 2010.

Jika disingkap sedikit sebanyak pentadbiran barisan Perdana Menteri Malaysia yang lepas sangat menitikberatkan 'pembersihan gejala korupsi' dalam sektor awam. Sewaktu Tun Mahathir memulakan tempoh awal pentadbiran, beliau telah melancarkan kempen Kepimpinan Melalui Tauladan pada 19 Mac 1983 yang menggalakkan pekerja sektor awam memotivasikan diri mereka sebagai manusia yang mempunyai keperibadian dan mutu kerja yang sentiasa baik. Manakala pada tahun 1998, Tun Mahathir telah melancarkan Gerakan Pemantapan Keutuhan Dalam Sistem Pengurusan Pentadbiran Kerajaan Malaysia tentang sifat-sifat yang perlu dimiliki oleh setiap individu yang berkhidmat dalam kerajaan. Elemen integriti yang ditekankan oleh beliau sangat berkait rapat dengan etika yang baik. Elemen yang mengukuhkan lagi integriti dalam sektor kerajaan ini adalah sifat amanah dalam pengurusan. Sekiranya pekerja awam tidak memiliki sifat-sifat ini, mereka lebih cenderung terlibat dalam gejala korupsi dan lebih sinonim dengan perbuatan mengambil rasuah. Pembaharuan politik sebagaimana yang ditekankanTun Abdullah Ahmad Badawi dilihat dari sudut keterbukaan politik yang diperkenalkan olehnya menerusi pelbagai transformasi yang dilakukan sama ada terhadap badan kehakiman, pasukan polis, keterbukaan dan pengamalan media serta penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) mengikut corak pendekatan Abdullah yang tersendiri dan sebagainya.

Melalui pendekatan-pendekatan yang digunakan, ia telah merintis ke arah pembaharuan politik yang lebih ideal dan rasional sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia. Dalam menilai keupayaannya memimpin negara, tidak dinafikan bahawa nilai demokrasi yang menjadi praktis dalam sistem politik Malaysia mula menampakkan keberkesanannya. Penubuhan Institut Integriti Malaysia (IIM) bagi mengendalikan pelaksanaan Pelan Integriti Nasional adalah untuk mempertahankan dan memperkukuh sistem politik yang dilihat begitu signifikan bagi kestabilan, keharmonian dan pembangunan rakyat berbilang kaum, budaya dan agama di Malaysia. Bahkan dari satu sudut, Pelan Integriti Nasional yang dilancarkan turut mensasarkan matlamat untuk memperbaiki kelemahan dan kekurangan yang timbul dalam jentera pentadbiran negara. Antara kelemahan dan kekurangan yang dikenal pasti melibatkan unsur politik wang, politik cantas mencantas, politik kronisme, politik nepotisme dan sebagainya (Saifuddin 2007: 172). Secara tidak langsung, pelaksanaan Pelan Integriti Nasional ini dirasakan tepat sebagai wadah bagi menangani sebarang permasalahan yang timbul dengan memupuk pengamalan politik atau aspek-aspek lain dengan lebih berintegriti serta mengembangkan satu budaya politik yang sihat, matang dan beretika mengikut acuan sendiri.

Bahkan, penekanan kepada aspek integriti telah membuka peluang kepada beberapa perkara untuk dilaksanakan dengan lebih telus, demokratik dan terbuka. Antara situasi yang paling ketara adalah langkah pembasmian rasuah besar-besaran sehingga beberapa kes berprofil tinggi telah dibawa ke muka pengadilan, integriti badan kehakiman bagi mengendalikan kes-kes mahkamah tanpa wujudnya kepentingan konflik, integriti Suruhanjaya Pilihan Raya dalam menganjurkan siri pilihan raya dengan nilai etika dan ketelusan yang tinggi, peningkatan mutu perkhidmatan awam bagi mengurangkan kerenah birokrasi, pengamalan media yang bersifat berkecuali serta lebih liberal dan sebagainya. Dengan penubuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), ia sedikit sebanyak menjadi pengimbang dan penyemak kepada pekerja-pekerja awam dan masyarakat Malaysia daripada terjerumus dalam kancah korupsi ini. Perkara yang membimbangkan bukanlah angka atau peratusan rasuah yang dilaporkan kepada pihak SPRM, mahupun pihak polis. Pendekatan yang perlu diambil oleh semua pihak ternyata dapat mempengaruhi indeks persepsi rasuah itu.

Antaranya, kes-kes berprofil tinggi yang melibatkan pemimpin politik dan tokoh korporat dihebahkan secara meluas, dasar-dasar kerajaan yang telus, kesedaran masyarakat tentang rasuah dan peningkatan kes-kes aduan rasuah banyak menyumbang kepada gejala ini daripada menjadi parasit negara. Malah kempen-kempen yang dijalankan oleh SPRM perlu diberi kepujian dalam usaha menyedarkan rakyat tentang dosa terjebak dengan rasuah. Sejajar dengan Pelan Transformasi Negara yang diperkenalkan oleh Najib, ia memfokuskan beberapa program, pelan dan strategi untuk menghapuskan budaya korupsi ini dalam sektor awam dan swasta dengan berorientasikan kepada negara berpendapatan tinggi menjelang 2020. Di samping itu juga, matlamat ini dapat membentuk sebuah masyarakat 1Malaysia yang lebih berhemah tinggi, bermaruah, berilmu dan mengamalkan amalan hidup yang lebih berakhlak dan mulia. Tanpa kerjasama semua pihak, gejala korupsi ini akan menular sehingga menjadi makanan rutin yang menjana kepada ekonomi negara kita. Laporkan kes rasuah di tempat anda demi maruah dan masa depan anak bangsa Malaysia!

DR. NOOR SULASTRY YURNI AHMAD
Pensyarah Kanan 
Jabatan Antropologi dan Sosiologi
Universiti Malaya.

UTUSAN MALAYSIA
21 JANUARI 2011

ISU SOSIAL : JANGAN DIBIAR AYAM DI KEPUK MATI KELAPARAN


Dalam dunia hari ini yang lebih mewah dan kaya raya, kita sedang mengalami berbagai krisis. Baik dari segi ekologi, geopolitik, sosio budaya mahupun ekonomi. Percaturan yang ada menunjukkan anggaran 60 peratus penduduk dunia hidup melarat pada kadar kurang AS$3 dolar sehari. Ia merangkumi kira-kira empat bilion umat manusia di seluruh pelosok dunia. Kebanyakannya sudah tentu berada di dunia membangun dan kurang membangun. Istilah ini dikenakan kepada mereka mengikut perkiraan ekonomi yang meletakkan hampir semua negara Barat sebagai negara maju sekali gus merupakan contoh pembangunan yang 'paling baik' untuk diteladani. Kedudukan tidak seimbang ini disedari sejak beberapa lama dan pada 1992 masyarakat antarabangsa mengambil langkah mengatasinya melalui Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dalam Sidang Kemuncak Bumi (Earth Summit) di Rio de Janeiro. Di bawah tema Pembangunan Lestari dan Alam Sekitar, hampir semua ketua negara bersetuju untuk membuat perubahan.

Namun selepas 10 tahun iaitu pada 2002, pada Persidangan Rio+10 yang diadakan di Johannesburg, ternyata sedikit sekali pembaharuan yang terhasil. Antara lain, hal ini terjadi disebabkan sektor pendidikan tidak diambil kira dengan mendalam dalam perhitungan untuk melaksanakan agenda global tersebut. Maka wujud satu kelompangan yang begitu ketara dari aspek kesedaran untuk berubah, apalagi menjayakannya. Ekoran itu, PBB mengambil keputusan mengumumkan bahawa mulai 2005 sehingga 2014, pertubuhan itu memperkenalkan 'Dekad PBB bagi Pendidikan untuk Pembangunan Lestari'. Ia bertujuan memusatkan usaha ke arah matlamat Rio dalam satu jangka masa yang ditetapkan iaitu pada tahun 2014. Sekali lagi ia dipersetujui oleh ketua-ketua negara seluruh dunia, dan sekali gus mengiktiraf bahawa tanpa pendidikan maka perubahan, apa lagi keseimbangan yang diinginkan tidak akan berlaku. Namun begitu, ia bukan untuk sebarang bentuk pendidikan. Jika tidak menjurus kepada prinsip kelestarian sebagaimana yang dianjurkan oleh PBB, maka ia pasti tidak akan berlaku.

Jelas ini adalah 'pra-syarat' utama yang perlu difikirkan dalam kita mengolah pendidikan yang lebih bermakna untuk masa dan generasi hari muka. Tambahan pula, ciri-ciri Model Baru Ekonomi telah termaktub unsur kelestarian, di samping keterangkuman dan pendapatan tinggi. Malah kelestarian dan terangkuman mempunyai kaitan rapat dalam model tersebut, asalkan pelaksanaannya tepat dan betul. Oleh itu, kedua-dua ini merupakan dimensi penting yang wajar difikirkan dalam pendidikan formal dan tidak formal. Bagi Malaysia, kefahaman ini penting dalam usaha merapatkan jurang antara kumpulan 20 peratus teratas dengan 40 peratus ke bawah (mengikut kadar pendapatan kurang RM1,500), mahupun 40 peratus pertengahan (pendapatan kurang RM3,000). Pendek kata, apabila pendapatan meningkat ke paras yang lebih tinggi, seharusnya bukan hanya satu-satu golongan yang terlibat tanpa merangkumi kesemuanya dalam satu wadah yang lestari. Perkara ini bukannya mudah sekiranya tidak didahului dengan mengubah nilai set minda yang ada dalam usaha mengelakkan apa yang pernah diramalkan Allahyarham Aminuddin Baki iaitu 'Ayam di kepuk mati kelaparan, itik di air mati kehausan'. Jika tidak, keadaannya akan berterusan seperti mana yang ada sekarang ini.

Bak kata pendeta Gandhi, "Bumi ini memadai untuk memenuhi kehendak semua, tetapi bukan untuk yang tamak haloba dalam kalangan mereka"! Kata-kata Gandhi ini tepat menyasari pendidikan hari ini kerana sifatnya semakin mengejar kehidupan yang bergelumang dengan sifat tamak yang tiada berkesudahan. Pendidikan hari ini dipenuhi dengan berbagai tuntutan industri dan pasaran, sehinggakan ada yang telah mula menggadai etos pendidikan itu sendiri dan menjadi pelajar sebagai 'produk' yang boleh ditawar menawar dan pendidikan dijual beli. Bertambah hebat lagi dengan tumbuhnya bagaikan cendawan selepas hujan, institusi pendidikan swasta yang jelas lebih mirip bersifat kilang dan bersandarkan perdagangan. Oleh itu, tidak dapat tidak, pendidikan kini berada di persimpangan dan menuntut satu renungan amat mendalam dari semua peringkat yang prihatin bukan sahaja tentang untung nasib sistem pendidikan itu sendiri, tetapi juga tenggelam timbulnya generasi akan datang dan budaya bangsanya. Ia sekali gus membayangkan kegagalan pendidikan tanpa kelestarian kerana tidak mampu mengamalkan prinsip berkaitan. 

Dengan kata lain, lambat laun ia akan membawa kepada pemudaran, kemelesetan dan pemusnahan yang kini beransur-ansur berlaku di hadapan mata kita. Namun dari kaca mata umum, kita diberi faham bahawa ini adalah harga kepada apa yang dipanggil pembangunan, sedangkan sebenarnya ia berpunca daripada pendidikan yang pincang. Hakikat ini cukup menyerlah dengan keruntuhan ekonomi dunia yang berpunca dari dunia Barat, khasnya Amerika Syarikat. Bahkan ada yang mempersoal di manakah pendidikan kelas dunia yang sering dilaungkan negara tersebut apabila para sarjananya gagal menelah dan mengawal rebahan keruntuhan berkenaan. Apa pun yang penting diingatkan kembali adalah konsep kelestarian ini sebenarnya mempunyai akar umbinya dalam budaya bangsa kebanyakan tradisi sejak lama lagi. Sebab itu, pembangunan dahulu tidak meracun alam sekitar atau kehidupan seperti sekarang. Sebagai sebuah masyarakat pelayar dan petani, kelestarian adalah prinsip asas yang memelihara persekitaran dan nilai kemanusiaan. Ia satu cara pemikiran yang ampuh yang memberi pengertian mendalam tentang manusia dan persekitaran serta kehidupan masa hadapannya.

Prof. Tan Sri Datuk Dzulkifli Abdul Razak
Naib Canselor Universiti Sains Malaysia

UTUSAN MALAYSIA
21 JANUARI 2011