JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



05 Ogos 2013

MIMPI SONGSANG DONG ZONG

Oleh Khairuddin Mohd. Zain


Penulis harus mengakui bahawa ada ciri baik Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) yang wajar dikagumi. Antaranya adalah kesediaan ibu bapa, masyarakat dan pemain ekonomi masyarakat mereka yang sanggup menyumbang wang dan tenaga, dalam jumlah yang besar, demi untuk memastikan tahap pendidikan generasi mereka berada di tahap yang terbaik. Sewaktu penulis menetap di Wangsa Maju, adalah menjadi pemandangan biasa untuk melihat rakan-rakan berbangsa Cina bangun jauh lebih awal daripada kanak-kanak berbangsa Melayu. Mereka sanggup menghantar anak ke sekolah paling jauh, asalkan ia menjanjikan kualiti pendidikan yang baik. Sekolah kebangsaan di hadapan rumah pangsa bukan pilihan utama mereka.

Acara-acara untuk mengumpul dana di sekolah Cina jarang sekali gagal. Malahan, adalah menjadi kebiasaan, ratusan ribu mampu dijana oleh pihak pentadbiran sekolah apabila melaksanakan aktiviti menambah tabungan. Itu belum lagi ambil kira jumlah yuran tinggi yang ditanggung oleh ibu bapa. Mungkin semua ini berlaku kerana ‘deria survival’ mereka berada di tahap yang tinggi. Apa sahaja yang mungkin menyentuh kepentingan ‘survival’ mereka akan disuarakan secara cukup lantang. Namun, dalam pada NGO berteraskan pendidikan bersuara lantang, adakalanya mereka gagal melihat sesuatu melalui perspektif yang lebih besar. Tindakan pertubuhan seperti Dong Zong mengepalai rali menentang Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 boleh disifatkan sebagai contoh di mana ‘mimpi songsang’ pertubuhan tersebut membuat kita mempersoalkan sama ada inikah satu-satunya jalan hadapan kepada sistem pendidikan di Malaysia?

Perlukah kita sentiasa berkonfrontasi? Perlukah ada penentangan terhadap semua perkara - walaupun niatnya baik dan untuk kebaikan semua? Sampai bila kita nak bermain dengan kad perkauman, sedang realiti dan keadaan menuntut kita membawa fikrah kebangsaan? Mimpi songsang Dong Zong sangat mengakar bilamana PPPM disifatkan sebagai agenda kerajaan untuk menutup sekolah jenis kebangsaan? Mimpi dan inspirasi Dong Zong ini terlalu jauh tersasar. Hakikatnya, tidak terdapat dalam satu baris ayat PPPM pun yang membawa niat itu. Tak ada! Sejumlah 248 mukasurat (versi digital) perincian PPPM membicarakan isu pendidikan dalam adunan yang cukup murni dan berpandangan jauh. Ia tidak sempurna, namun sebagai asas masa hadapan, ia bukanlah sesuatu yang layak ditolak secara membuta tuli.

Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), Persekutuan Persatuan-persatuan Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Zong) dan mana-mana pertubuhan lain perlu menilai PPPM secara adil. Tidak perlu membawa mimpi songsang dan teori konspirasi jenis apa sekalipun. Cukup sayang, sekiranya PPPM masih lagi mahu dinilai melalui tingkap pandangan yang berbentuk perkauman. Apakah dengan niat ‘memperkasa sekolah kebangsaan’, maka dengan sendirinya SJKC dan SJKT akan terkubur? Apakah dengan penambahan minit untuk belajar Bahasa Melayu akan mematikan Bahasa Mandarin dan Tamil?

Niat sistem pendidikan sudah tentulah perlu disesuaikan dengan keperluan masa dan keadaan. Sistem nilaian kita mengenai sistem pendidikan juga perlu ditanda araskan dengan negara lain yang lebih hebat. Dong Zong perlu sedar, pendekatan kalah-kalah’ seperti ini tidak akan menguntungkan sesiapa. Menganjurkan rali, hanya di atas landasan ‘mimpi songsang’ seperti yang dinyatakan adalah suatu perkara yang tidak bertanggungjawab. Penulis sebenarnya mengimpikan, suasana di mana guru-guru SJKC, yang mempunyai kemahiran hebat dalam matematik, dapat duduk berkongsi metod dan kaedah pendidikan terbaik mereka dengan pendidik di sekolah kebangsaan. Perlu ada interaksi yang lebih positif antara kita. Malangnya, suasana itu cukup kurang berlaku. Sehinggakan, apa yang dikatakan oleh Dong Zong, pelaksanaan program kebudayaan yang bersifat ‘nasional’ juga adalah suatu usaha menidakkan kepentingan bahasa dan budaya bangsa Cina. Apakah pembinaan ‘identiti nasional’ juga satu ancaman kepada Dong Zong?

Dalam isu bahasa, PPPM membawa niat seperti berikut (mukasurat 38) - '...Oleh itu, dalam jangka masa tertentu, semua murid dari semua kumpulan etnik dan komuniti digalakkan untuk belajar sekurang-kurangnya tiga bahasa (bahasa Malaysia, bahasa Inggeris, bahasa lain seperti bahasa Mandarin, bahasa Tamil, dan bahasa Arab, serta bahasa ibunda lain seperti bahasa Iban dan bahasa Kadazan Dusun)'. Di mana komitmen PPPM untuk mematikan bahasa Mandarin? Malah, jika PPPM dilaksanakan secara bersungguh, ada sekolah di Taman Melawati (Selangor), Gua Musang (Kelantan), Jorak (Johor) dan Bukit Ibam (Pahang) yang menawarkan bahasa Mandarin, bahasa Iban dan bahasa Kadazan Dusun sebagai subjek elektif.

Niat yang sedemikian murni, tidak wajar ditentang dengan rali berasaskan teori konspirasi dan mimpi songsang. Pimpinan pertubuhan seperti Dong Zong, sudah perlu bersedia berfikir dan bertindak dalam jajaran politik baru. Kecualilah, mereka mahu terus-terusan didodoi dengan lagu ‘bangkang dan tentang’ yang digurindam oleh pihak berkepentingan lain. Menyusur niat melaksanakan rali menentang PPPM ini, membuatkan penulis terimbau dengan kenangan ‘Tuntutan Suqiu’ pada tahun 1999. Daripada tuntutan 83 perkara, 14 berkaitan pendidikan. Dong Zong juga adalah pemain utama kepada tuntutan tersebut. Selepas hampir 13 tahun, kita masih lagi bermain dengan permainan sama.

Penulis mengharapkan pimpinan pertubuhan seperti Dong Zong mempunyai sedikit niat dan identiti nasional’ di dalam gerakan mereka. Jangan bersikap haloba dengan tuntutan dan kehendak. Kerana suka tak suka, setiap kita perlu bertolak ansur. Seorang rakan penulis pernah menggunakan pepatah Cina berbunyi ‘De Cun Jin Che’ (dapat seinci, tetapi mahukan sekaki), mengingatkan kita agar tidak berlebihan dalam meminta sesuatu. Satu lagi pepatah Cina yang penulis dapat ingat - lebih kurang berbunyi ‘menyimpang seinci, rugi seribu batu’. PPPM bukan dirangka untuk generasi pemimpin yang ada di dalam Dong Zong, Jiao Zong dan mana-mana NGO sekalipun. PPPM untuk generasi selepas daripada kita. Generasi anak dan cucu kita. Mereka tidak seharusnya membawa ‘beban mimpi songsang’ yang negatif seperti ini.

Mungkin tiba masanya pertubuhan pendidikan Cina mempunyai sikap yang lebih akomodatif kepada cita perubahan dan transformasi. Pilihan raya sudahpun berlalu. Ini tempoh dan ketika bertenang. Jiwa konfrontasi dan niat menentang sedap dikipas oleh mereka yang punya niat politik. Masyarakat menantikan Dong Zong yang mampu bermimpi sesuatu yang lebih positif dan bersangka baik. Bayangkan jika kekuatan Dong Zong dan sekutunya sebanyak 1'100 NGO pendidikan Cina mampu melihat PPPM melalui kerangka minda yang betul - Malaysia pastinya mempunyai suasana pendidikan yang lebih padu.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA

5 OGOS 2013

HUBUNGAN KAUM DI MALAYSIA

Oleh : NG LUM YONG
Presiden Pertubuhan Jaringan Cina Malaysia


Dewasa ini hangat diperkatakan yang kurangnya integrasi antara kaum di Malaysia. Setiap bangsa lebih suka bergaul hanya dengan bangsa sendiri. Melayu dengan orang Melayu, orang Cina sesama mereka dan orang India hanya dalam lingkungan mereka sahaja. Tetapi interaksi antara kaum masih wujud di kampung-kampung ataupun di luar bandar. Masyarakat Cina atau India hidup dengan rukun dengan majoriti masyarakat Melayu di kampung-kampung. Sebagai contoh, mereka boleh duduk bersama di kedai-kedai kopi bersembang pelbagai topik. Masyarakat Cina dan India di Utara malah fasih bertutur dalam loghat Melayu Utara. Begitu juga di Pantai Timur dengan dialek Kelantan dan Terengganunya. Di Johor, ada golongan tua Cina mampu bertutur dalam bahasa Jawa!

Sebaliknya di bandar-bandar utama, interaksi antara kaum sangat kurang. Kesan kurangnya pergaulan antara kaum-kaum berlainan di kota-kota ini, mereka juga malah tidak langsung senang bergaul dengan kaum-kaum lain yang berhijrah dari desa ke kota. Ini kerana gaya hidup di bandar yang kurang mempedulikan orang lain. Di samping itu, komposisi kaum di sesetengah bandar seimbang dan mereka hanya duduk di kepompong sendiri. Kalaupun ada pergaulan rapat antara berlainan kaum di kota-kota, ini mungkin kerana mereka berasal dari kampung atau negeri yang sama.

Antara perkara yang mampu merapatkan hubungan seseorang yang berlainan bangsa adalah minat. Berkongsi minat yang sama mampu menutup jurang perbezaan warna kulit. Apa yang berlaku hari ini adalah kaum- kaum berlainan mempunyai minat yang berlainan. Sebagai contoh, orang Melayu mungkin minat konsert Jom Heboh. Orang Cina tidak minat kerana mereka tidak menonton televisyen rangkaian Melayu. Contoh lain, orang Cina minat memperkatakan makanan Cina. Orang Melayu tidak akan berkongsi minat yang sama kerana makanan orang Cina kebanyakannya tidak halal.

Faktor lain adalah kemampuan berkomunikasi. Misalnya, orang Cina di bandar kurang bergaul dengan orang Melayu kerana tidak mampu bertutur bahasa Melayu dengan baik. Orang Cina yang tinggal di dalam komuniti mereka di bandar hanya bertutur dalam bahasa Mandarin ataupun dialek-dialek mereka. Ada yang bertutur bahasa Inggeris. Orang Cina bandar apabila mahu berinteraksi dengan kaum lain lebih cenderung memilih untuk bertutur dalam bahasa Inggeris. Bagi kebanyakan orang Melayu, bertutur dalam bahasa Malaysia menjadi keutamaan, lebih-lebih lagi dengan rakyat Malaysia sendiri. Bertutur dalam bahasa Inggeris akan memberikan sedikit jurang. Orang Melayu dari kampung-kampung juga kurang fasih berbahasa Inggeris kerana tiada keperluan berbahasa Inggeris di kampung-kampung dan hanya bertutur dalam bahasa Melayu. Bertutur dalam bahasa asing hanya akan merencatkan penyampaian.

Orang India pula bagaimanapun kelihatan lebih mudah bergaul dengan masyarakat Melayu. Mungkin budaya masyarakat India ada persamaan dengan budaya orang Melayu. Adat bersanding adalah tinggalan adat Hindu yang dianuti nenek moyang orang Melayu zaman dahulu yang beragama Hindu/Buddha. Bahasa Malaysia juga banyak menyerap perkataan-perkataan Sanskrit* yang juga dituturkan orang India yang majoritinya bercakap bahasa Tamil. Antaranya bumi, suria dan singa. Makanan orang Melayu juga tidak banyak berbeza dari orang India yang berasaskan rempah. Orang Melayu dahulu juga menganut Islam hasil sebaran pedagang-pedagang India Muslim. Ini mungkin sebabnya Masyarakat Melayu bersembahyang dengan berkain pelikat, sepertimana pakaian orang India, bukan berjubah seperti orang Arab.

Banyak perkara harus dilakukan untuk mengatasi masalah ini. Banyak aktiviti yang melibatkan semua kaum harus dilakukan. Persatuan-persatuan yang mewakili hanya satu kaum bakal melebarkan jurang antara kaum. Setiap kaum tidak harus hidup dengan kepompong sendiri. Satu contoh adalah kewujudan sekolah-sekolah yang berasaskan satu kaum iaitu sekolah jenis kebangsaan yang memisahkan pelajarnya dari arus perdana. Bukannya dicadangkan di sini untuk menutup saja sekolah-sekolah itu, cuma kewujudan istimewa sekolah-sekolah itu di Malaysia harus lebih mampu berinteraksi dengan majoriti masyarakat Malaysia yang lain. Sekolah Wawasan adalah perancangan yang baik cuma tidak kelihatan kesannya.

Banyak juga orang Malaysia yang kakinya berpijak di Malaysia tetapi fikirannya berada di negara-negara asing. Dengan kemajuan teknologi hari ini, apabila dibuka televisyen, banyak sajian rangkaian dari luar disediakan. Ada yang terlepas dengan perkembangan di tanah air. Bersekolah pun di sekolah antarabangsa. Kurikulumnya dari luar dan kurang bersifat tempatan. Apabila ini berlaku, maka golongan ini kurang berinteraksi dengan komuniti tempatan. Paling penting, pemahaman tentang budaya kaum lain. Masyarakat Melayu tidak harus menjauhi masyarakat Cina semata-mata masyarakat Cina membela anjing dan makanan tidak halai . Banyak perkara lain boleh dikongsi bersama. Contohnya meraikan Tahun Baru Cina tidak salah kerana itu adalah perayaan adat, bukannya perayaan agama.

Orang Cina pula jangan mengatakan semua makanan Cina itu adalah haram. Cuma cara penyediaan itu haruslah mengikut hukum syarak. Masakan masakan (baca masa-kan masakan) Cina semuanya haram kerana jumlah penduduk Islam di China bahkan lebih ramai daripada jumlah penganut Islam di Malaysia. Kita juga harus sedar banyak orang India ialah vegetarian. Mereka tidak makan haiwan atas alasan agama. Untuk merapatkan hubungan kaum, rasanya kita perlu berbalik kepada dasar penyatuan bangsa dengan satu bahasa kebangsaan iaitu bahasa Malaysia. Tanpa satu bahasa pengantaraan yang khusus, tidak mungkin bangsa yang berlainan mampu berkomunikasi dengan baik dan seterusnya bergaul dengan rapat. Bertutur dalam bahasa Inggeris antara kaum di Malaysia bukanlah cara terbaik kerana yang memilih bertutur dalam Bahasa Inggeris bukan saja menyusahkan penterjemah Buletin Utama TV3, bahkan tidak ubah seperti pelancong asing!

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA

5 OGOS 2013

TEGAR SEPTIAN, ANAK JALANAN JADI POPULAR

Oleh : Saharudin.musthafa


Tersentuh hati melihat anak-anak kecil mengemis di pinggir-pinggir jalan meminta ihsan dan simpati masyarakat bagi memberi peluang mereka meneruskan hidup. Ibu dan ayah entah ke mana. Bersama-sama rakan sebaya atau mungkin adik-beradik, senario anak-anak kecil mengemis daripada orang ramai di kota Jakarta bukan asing. Itulah yang dapat dilakukan oleh segelintir warga Jakarta dalam meneruskan kehidupan. Lama penulis berfikir dan cuba menelaah, kenapa itu jalan yang menjadi pilihan mereka? Namun, apabila cuba mendasari suara hati mereka, jawapan yang ditemui ialah pilihan apa lagi yang mereka ada.

Menjadi pengemis bukan hal yang manis di mata umum. Ibarat kata pepatah, tangan yang memberi lebih baik daripada yang menerima. Realitinya, tidak semua orang akan bermurah hati pada setiap hari untuk menghulur bantuan. Daripada merungut, mengeluh dan mengungkit dengan bantuan yang dihulurkan sehingga menjadi tidak ikhlas, baik sahaja pejamkan mata, tutup telinga dan buat-buat tidak tahu. Hakikatnya, si pengemis juga ada maruah dan harga diri. Tidak semua yang terlibat dalam pekerjaan meminta-minta itu mahu berbuat demikian. Justeru, ada segelintir pengemis mengakui, mental mereka tidak kuat untuk berhadapan dengan masyarakat.


Kenyataan ini diakui oleh seorang anak kecil yang hidupnya suatu ketika dahulu banyak dihabiskan di jalanan meminta simpati orang ramai. Tegar Septian, si cilik berusia 12 tahun menyedari dia harus bekerja keras untuk membawa keluarga keluar daripada belenggu kemiskinan. Iltizam Tegar disokong oleh tuah badan. Daripada seorang pengemis, dia kini diangkat oleh rakyat Indonesia sebagai seorang penghibur muda yang memiliki masa depan cerah. Kalau dulu di jalanan, barangkali tiada siapa yang peduli dengan Tegar tetapi hari ini dia boleh berbangga kerana popularitinya sebaris dengan artis-artis ternama Indonesia. Itulah penangan Tegar yang lagu nyanyiannya, Aku Yang Dulu kini semakin menjadi siulan para peminat muzik di Indonesia. Pentas Tegar bukan lagi di pinggir-pinggir jalan, di warung-warung terbuka, di dalam bas atau kereta api, tetapi dia sudah boleh berbangga kerana menerima pelbagai undangan untuk membuat persembahan.

Aku Yang Dulu dihasilkan khusus buat Tegar kerana lagu berkenaan menceritakan rentetan perjalanan hidup si kecil itu dan menyebabkan ia sangat mudah memancing perhatian pendengar. Namun, bukan populariti yang menjadi dambaan Tegar, sebaliknya, apa yang paling utama ialah kanak-kanak ini semakin memperlihatkan rasa tanggungjawab untuk mengubah nasib keluarga. Kesibukan menjadi artis membuahkan hasil yang lumayan bagi Tegar. Pendapatan diterima sebagai penyanyi menyebabkan dia sudah mampu memenuhi keperluan buat keluarga. Sebut sahaja apa gajet yang sedang menjadi trend, semuanya sudah mampu dibeli Tegar untuk ahli keluarganya sehinggakan sebuah motosikal dan peralatan elektronik juga disediakan buat keluarga.

"Aku sudah belikan motosikal, Ipad dan telefon bimbit. Tidak lama lagi aku mahu sediakan sebuah rumah buat keluarga di Cikampek (kampung halamannya)," kata Tegar penuh jujur. Berdasarkan hitungan kasar, pendapatan yang diraih oleh Tegar sebagai penyanyi agak lumayan bagi seorang kanak-kanak sepertinya. "Aku enggak (tidak) tahu jumlah bersih tetapi setiap minggu aku akan serahkan antara rupiah 6 juta (RM1,800) hingga Rupiah 7 juta (RM2,180) kepada keluarga bagi membahagiakan mereka," kata Tegar. Sebagai penyanyi baru, tidak banyak yang Tegar ambil tahu mengenai pengurusan kerjaya seninya kerana semua itu diatur oleh pihak pengurusan. Daripada kejayaan dan kekayaan yang diraihnya, Tegar masih merendah diri dan berpendapat, apa yang dilakukannya semata-mata untuk membahagiakan orang-orang terdekatnya.


"Alhamdulillah apa yang saya perolehi dapat membahagiakan ibu, saudara, nenek dan semuanya," katanya lagi. Pada usia 12 tahun, inisiatif Tegar bekerja keras mencari rezeki bagi mengubah nasib keluarga amat disyukuri ibu penyanyi itu, Ratna Dwi Sisi yang begitu terharu dengan pengorbanan anak sulung daripada empat adik-beradik itu. Ratna mengakui, sebelum Tegar terkenal, hidup mereka serba kekurangan sehinggakan untuk menyediakan makanan harian juga dia tidak mampu. Kesedihan dan kemurungan Ratna bertambah apabila di desa yang mereka diami, tiada siapa yang pernah mengambil peduli terhadap kekurangan keluarga itu.

Tambah menyedihkan, pada saat-saat terdesak memohon bantuan untuk mengalas perut anak beranak itu, Ratna dan anak-anaknya terpaksa berlutut. "Kalau minta makan daripada orang lain, kami harus menangis dahulu," cerita Ratna mengenang saat-saat sukar yang pernah dilaluinya suatu ketika dahulu. Kesusahan keluarga Ratna menyebabkan Tegar tercicir daripada persekolahannya dan anak kecil itu terpaksa menjaga tiga adiknya yang masih kecil. Barangkali, tidak sanggup untuk hidup dalam kemiskinan, Tegar membuat keputusan untuk keluar daripada masalah itu dengan membawa diri selama berbulan-bulan.

Tegar dengan berbekalkan keberanian dan kecekalan mula mendekati sekumpulan anak jalanan yang mencari nafkah dengan mengemis. Daripada situ juga, dia mendekati muzik dengan berlatih menyanyi serta mempelajari cara bermain instrumen muzik termasuk piano dan seruling. Akibat tanpa kawalan keluarga, masalah lain dihadapi Tegar, apabila pergaulan tanpa batasan itu menyebabkan dia menjadi liar dengan mula menghisap rokok dan menghidu gam. Namun, sudah ditakdirkan hidup Tegar bukan di situ. Kelebihan dan bakat besar anak kecil itu disedari oleh Alfas Hermansyah yang menawarkan diri untuk membentuk kanak-kanak itu menjadi 'manusia' Alfas bekerja keras mengembangkan bakat seni Tegar sehinggalah dia berada di kedudukan hari ini.

Dia menjadi masyhur dan sibuk memenuhi undangan penyanyi sehingga di luar Jakarta serta tidak menang tangan menerima undangan menjayakan pelbagai program televisyen. Keluarga itu kini tidak lagi tinggal di kampung, sebaliknya, mereka kini menikmati sebuah kehidupan yang mendamaikan di sebuah pangsapuri. Anak kecil bernama Tegar benar-benar melalui gaya hidup seorang penghibur kerana ke mana sahaja dia pergi, kereta mewah akan membawanya serta ditemani pula oleh sejumlah pembantu peribadi. Tegar sangat bersyukur dengan apa yang dinikmatinya. Begitu juga dengan si ibu yang tidak henti-henti memanjatkan kesyukuran. "Sekarang semua orang mengaku kami saudara mereka," kata Ratna sambil tersenyum penuh makna.

Menyelak kembali lembaran sejarah kerjaya seni Tegar, nasib si kecil ini berubah selepas dia bergelar juara di sebuah pertandingan nyanyian di Subang Jawa Barat, Indonesia. Kejayaan di gelanggang nyanyian itu membuka jalan kepada anak kelahiran Pemalang ini untuk meraih populariti. Tegar tidak perlu lagi merayu belas dan ihsan orang ramai demi sesuap nasi. Bahkan, Tegar tidak perlu lagi memetik gitar dan menyanyi kerana hari ini, sudah tersedia muzik latar atau sesekali persembahannya diiringi pemuzik profesional. "Hidup di jalanan menyebabkan mental saya kuat. Saya semakin mengerti apa yang perlu ada pada kanak-kanak seusia saya iaitu pelajaran," katanya. Sekalipun sudah hidup mewah, namun, Tegar tidak akan sama sekali melupakan dari mana asal usulnya sambil berusaha dan berdoa karier seninya hari ini akan bertahan lama bagi membolehkan dia terus membela nasib diri serta keluarganya.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA

4 OGOS 2013