JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



30 Mei 2012

ISU IPT : RUANG REDAKAN TEKANAN BELAJAR


Oleh Ruhaiza Rusmin
ruhaizarusmin@hmetro.com.my
         

Entah mengapa pembabitan mahasiswa dalam aktiviti kemasyarakatan kurang mendapat perhatian berbanding pencapaian akademik, menjadikan aspek itu kurang bernilai di mata masyarakat. Tambahan pula, bukan semua mahasiswa mampu memberi sepenuh komitmen, menjadikan aktiviti itu dianggap tempat ‘bersuka ria’ yang hanya menimbulkan pembaziran masa dan tenaga. Apatah lagi, jangka hayat aktiviti itu singkat menjadikan masyarakat luar mempunyai pelbagai modal untuk mengkritik. Benarkah pandangan masyarakat yang menyatakan aktiviti itu hanya satu pembaziran dalam diam dan gagal mencapai matlamatnya? Atau adakah mahasiswa hanya menjadi mangsa keadaan dan tempat melampiaskan rasa kurang senang masyarakat terhadap golongan itu?

Ketua Pusat Tanggungjawab Sosial Universiti, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Martinelli Hashimberkata, pembabitan mahasiswa dalam aktiviti sosial bukan satu pembaziran, malah sangat bermanfaat. Beliau berkata, istilah pembaziran dan tanggapan aktiviti itu tidak mencapai matlamat adalah dangkal selain mahu menjatuhkan kredibiliti mahasiswa tanpa usul periksa. Menurut beliau,  ramai beranggapan aktiviti seperti ini hanya seperti mahu mengundang keseronokan tanpa mencapai matlamatnya. Malangnya tanggapan itu silap. Membabitkan diri dalam aktiviti sosial anjuran institusi itu banyak kelebihan dan manfaatnya, jadi jangan sewenang-wenangnya memberi persepsi negatif jika tidak tahu hujung pangkal. Sikap masyarakat yang mudah melabelkan sesuatu hanya pada pandangan kasar perlu diubah kerana ia tidak membantu membangunkan minda, sekali gus membantutkan usaha melahirkan mahasiswa cemerlang.

Kesal dengan tanggapan seperti itu, beliau berkata, masyarakat sering kali memberi tanggapan hanya melihat pada aspek luaran semata-mata. Katanya, mereka hanya melihat secara kasar dan sekali imbas tanpa mahu menghargai penat lelah mahasiswa yang bertungkus-lumus menjayakan aktiviti itu. Bercakap memang mudah, namun adakah mereka tahu kepayahan dan kepenatan mahasiswa melaksanakan program terbabit? Ini bukan program main-main kerana ia membabitkan imej institusi. Cuba letakkan diri di tempat mahasiswa itu, adakah anda sanggup bersengkang mata, berpanas berhujan semata-mata menjayakan matlamat sesuatu program? Beliau percaya, mahasiswa juga tidak mahu aktiviti dijalankan itu menjadi buah mulut orang dan dilabelkan gagal. Jadi mereka pasti akan melaksanakannya bersungguh-sungguh. Bukan sesuatu yang menghairankan apabila ada segelintir masyarakat yang celupar melabelkan khidmat sosial berkenaan sebagai satu pembaziran. Alasannya, mahasiswa tidak begitu fokus dalam pelaksanaan selain melakukan aktiviti sama setiap kali penganjuran program.

Menyangkalnya, beliau berkata, bukan semua mahasiswa pergi untuk ‘bersuka ria’, sebaliknya mereka tetap memanfaatkan setiap tanggungjawab itu. Beliau turut mengiyakan kerana mungkin ada yang terpesong matlamatnya, namun bukan semua yang sanggup melepaskan tanggungjawab diberikan sewenang-wenangnya. Malah, perlu diingat, setiap pelaksanaan projek ada struktur perancangannya, jadi mana mungkin mereka melaksanakannya atas dasar ‘suka-suka’. Janganlah kerana seorang dua yang lepas tangan, semua terkena tempiasnya. Ini tidak adil,” katanya menegaskan antara manfaat terbesar diperoleh ialah membina sikap prihatin mahasiswa terhadap permasalahan masyarakat. Ini manfaat paling baik sebab bukan mudah mahu membentuk sikap peduli golongan muda terhadap masyarakat. Program seperti ini mengasuh dan mendidik emosi mereka supaya tidak lepas tangan. Namun, ada kalangan masyarakat menganggap program ini sebagai satu pembaziran. Hakikatnya mereka sendiri tidak mahu ‘membuka mata’ seluas-luasnya melihat apa yang diperoleh mahasiswa menerusi program ini.

Program ini, katanya, perlu dilaksanakan dalam situasi santai kerana menjadi tempat mahasiswa meredakan sebentar tekanan belajar, selain memikat hati golongan sasaran. Beliau berpendapat, jika program dilaksanakan dengan protokol ketat, golongan sasaran mungkin tidak suka kerana program itu akan membosankan. Biarpun pelbagai program diadakan seperti bersama keluarga angkat, matlamat dan pengisian pasti ada perbezaannya. Memberi pendapat bahawa masyarakat mahukan hasil segera, beliau berkata, ia mungkin mustahil kerana pembentukan nilai murni di kalangan mahasiswa memerlukan masa dan banyak pendedahan. Akuinya, mereka masih memerlukan bimbingan, tunjuk ajar serta tatacara betul untuk berada di landasan betul, sekali gus memperbetulkan tindakan andai kata bertentangan dengan matlamat.

Sebagai generasi muda, mereka ada terlalu banyak cabang pilihan seperti melakukan keseronokan, tanggungjawab dan perasaan. Masyarakat lebih dewasa perlu memberi bimbingan bukan kritikan yang boleh melemahkan mereka. Malangnya, itulah sikap sebahagian besar masyarakat hari ini. Daripada memberi bimbingan, mereka gemar mengkritik yang bukan-bukan. Akibatnya, ia melemahkan daya juang mahasiswa, sekali gus memadamkan keinginan mendekati masyarakat. Ini satu kerugian yang perlu dielakkan. Masyarakat juga perlu melihat apa yang cuba dilaksanakan golongan mahasiswa sebagai satu percubaan meneroka alam baru yang lebih mencabar. Mereka ibarat baru bertatih, justeru apa salahnya jika masyarakat memberi sokongan padu sebagai pembakar semangat. Tanggapan bahawa mereka hanya ingin berseronok dan aktiviti ini tidak mampu memberi manfaat adalah keterlaluan. Bukankah ini satu ilmu baru yang mampu menjana pengalaman lebih praktikal? Beliau hairan apabila aktiviti seperti ini digambarkan sebagai tempat mengambil kesempatan. Jangan terlalu sempit menilai atau memberi persepsi salah, nanti merugikan golongan terbabit.

Pada masa sama, beliau mengingatkan mahasiswa menggunakan peluang diberikan bagi menjadikan diri sebagai insan prihatin dan disayangi masyarakat. Menurutnya, dengan pelbagai isu mengaitkan mahasiswa hari ini, ia sedikit sebanyak memburukkan imej golongan terbabit. Walaupun hanya segelintir (berbuat salah), tempiasnya tetap kena pada mahasiswa. Justeru, jangan rosakkan nama baik itu dengan tanggapan salah. Sebaliknya, buktikan mahasiswa memang ikhlas dan ingin mendapat manfaat daripada aktiviti ini. Masyarakat tidak tahu jika tidak melihat hasilnya. Beliau turut mengakui, program itu memberi pendedahan positif terutama pembentukan jati dan kemahiran diri. Jika tiada kepentingannya, tentu program seperti ini tidak ditekankan di institusi pengajian tinggi. Melihat kepada manfaatnya, ia menjadi antara agenda wajib yang perlu dilaksanakan mahasiswa. Kebaikan diperoleh apabila tamat pengajian. Bagi yang aktif terbabit dalam pelbagai program, karisma diri pasti terserlah berbanding melakukannya kerana terpaksa. Justeru, jangan anggap aktiviti ini tidak berfaedah mahupun hanya membazir. Masyarakat sering menyuruh mereka berfikir di luar kotak, jadi sokonglah mereka.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Harian Metro
28 Mei 2012


ISU ALAM SEKITAR : HUJAN DARAH, HUJAN LEMBU


Rencana ini ditulis oleh :
MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM


Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, baik lagi negeri sendiri. Begitu indahnya peribahasa Melayu itu yang bermaksud sesuatu itu sememangnya lebih baik di kampung halaman sendiri. Bagaimanapun, fenomena hujan berwarna merah seakan-akan darah yang melanda Kerala, India selama dua bulan bermula 25 Julai 2001 masih menjadi misteri hingga sekarang. Bukan sahaja lebih 500,000 meter padu air hujan turun pada masa itu malah penduduk mendakwa air hujan itu turut berwarna kuning, hijau dan hitam pada 10 hari pertama. Lebih pelik selepas kejadian itu pakaian yang dijemur di ampaian di luar rumah bertukar merah seperti terkena darah. Pada mulanya kumpulan saintis India berhujah peristiwa itu disebabkan oleh debu pasir dari Gurun Sahara di benua Afrika. Namun, selepas penyelidikan lanjut dilakukan, elemen merah daripada air hujan itu didapati sel hidup yang tidak diketahui daripada mana asalya. Komponennya ialah ialah 50 peratus karbon, 45 peratus oksigen manakala bakinya besi dan sodium.

Pasir gurun

Seorang pakar fizik dari Universiti Mahatma Gandhi, India, Godfrey Louis menolak teori hujan darah itu berpunca daripada debu pasir Gurun Sahara. Menurutnya, partikel air hujan itu jika dilihat menerusi mikroskop bukannya pasir atau debu sebaliknya bakteria yang terhasil akibat letupan komet yang memasuki Bumi. Lagipun tempoh dua bulan fenomena itu terlalu lama untuk dikaitkan dengan pasir gurun itu. Menurut Louis, hasil temu bual dengan beberapa orang saksi mendapati mereka terdengar bunyi letupan yang kuat hingga mengegarkan rumah mereka sejurus sebelum hujan turun.

Hujah itu dipersetujui pakar fizik Milton Wainright daripada Universiti Sheffiled di Britain. Beliau berpendapat, terdapat kemungkinan kumpulan kelawar yang sedang berterbangan di udara mati akibat meteor yang meletup. Malah, ada hubungan yang kuat antara laporan hujan berwarna dengan aktiviti meteor. Bagaimanapun, dakwaan itu disangkal dan dipersenda ramai pihak kerana tiada sayap dan anggota badan kelawar mati yang dijumpai di Kerala. Mungkin pendapat saintis Patrick McCafferty dari Universiti Queen, Ireland lebih munasabah. Beliau mengatakan terdapat 80 kes hujan berwarna di seluruh dunia. Terdapat 20 laporan air hujan bertukar menjadi darah serta 68 contoh fenomena yang sama seperti hujan berwarna hitam dan putih. Baginya, sebahagian kecil daripada sampel berkenaan sahaja mempunyai kaitan dengan komet yang meletup sambil membawa sel hidup dari angkasa lepas. Tuturnya, laporan itu menyebut ada kaitan antara hujan berwarna dengan aktiviti meteor seperti kes di Kerala.

Hujan berwarna merah

Misteri hujan darah di selatan India itu masih belum terungkai. Bagi pakar fizik Fred Hoyle dan Dr. Chandra Wickramasinghe, teori usang yang disebut Panspermia mengatakan bahawa kehidupan di bumi berasal dari angkasa lepas mungkin menjadi jawapannya. Mereka berpendapat terdapat gas yang merupakan antara kandungan bintang dan mengandungi bakteria, turun ke Bumi bersama hujan. Ujarnya,  ketika gas itu membentuk sistem bintang, bakteria yang ada di dalamnya tetap bertahan sebelum memasuki komet. Komet itu kemudian mengenai sinaran matahar. Panas matahari mencairkan permukaan komet sebelum memasuki planet lain termasuk Bumi dan membawa bersama bakteria itu.

Pengkaji makhluk asing tempatan, Ahmad Jamaludin berpendapat, hujan darah itu tidak mempunyai sebarang kaitan dengan objek terbang tidak dikenali (UFO) ataupun entiti asing yang mendiami angkasa lepas. Menurutnya,  Kejadian ini pernah berlaku iaitu hujan lembu di Kentucky, Amerika Syarikat (AS) pada tahun 1876 serta hujan ikan dan katak di Jepun pada Jun 2009. Beliau berpendapat bahawa mungkin entiti hidup sebenarnya berasal dari alam lain yang hidup di bumi tetapi tidak dapat dilihat oleh manusia.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Kosmo Online

ISU UMUM : PELAJAR UNIVERSITI JUAL BENIH



Idea bank sperma pernah menimbulkan polemik di Malaysia pada lebih lima tahun lalu sedangkan bank seperti itu telah lama beroperasi di Amerika Syarikat (AS) dan Eropah. Bank itu popular dalam kalangan wanita bujang atau pasangan yang gagal mendapatkan zuriat sendiri. Mereka boleh membeli sperma seperti membeli baju dengan memilih jenis air mani berasaskan etnik, bentuk fizikal, latar belakang pendidikan dan kesihatan penderma. Hakikatnya isu itu belum ada kesudahannya. Tiada undang-undang yang digubal khusus untuk menangani masalah itu. Bukan setakat menjual sperma, ovum wanita juga popular di seluruh dunia. Ia melibatkan urus niaga yang mencecah berbilion dolar setahun. Baka manusia itu boleh dibeli dengan mudah sehingga mencecah harga RM100,000 sebotol, bergantung pada siapa si pendermanya. Golongan penderma wanita yang menjadi sasaran firma kesuburan pula ialah pelajar universiti khususnya wanita berketurunan Asia.  Puncanya, golongan itu mudah dipujuk atas desakan wang, kos pengajian yang tinggi di samping keinginan untuk hidup mewah.

Seorang wanita yang mengaku menjual ovumnya, Kline, berkata jual beli itu ibarat satu pelaburan yang menguntungkan. Dia yang berketurunan Cina-Vietnam mendakwa telah tiga kali terlibat dalam proses itu dengan memberikan ovumnya kepada sebuah agensi pembekal ovum di California, AS. Kline memperoleh bayaran hampir RM100,000 untuk semua urus niaga itu. Menurutnya banyak keluarga yang sukakan ovum wanita Asia. Natasha, seorang imigran Rusia yang bekerja di sebuah klinik di Cyprus juga terlibat dengan kegiatan menjual ovum. Katanya, dia berhijrah ke Cyprus setelah berkenalan dengan teman lelakinya melalui internet. Malangnya, pengorbanannya itu tidak berbalas. Mereka akhirnya berpisah. Natasha hidup seperti pelarian di Cyprus. Dia tiada visa dan tempat tinggal, malah tiada pekerjaan. Menurutnya, mujurlah dirinya cantik dan sihat menyebabkan ovumnya bernilai.

Carmen Pislaru, seorang wanita dari Romania yang bekerja di Cyprus pula mendakwa kesempitan hidup selepas melahirkan anak keempat sebagai punca dia terjebak. "Doktor bertanya adakah saya ingin menjual ovum. Dia seakan-akan mengetahui saya tertekan gara-gara tidak mampu membayar kos perubatan. Seminggu selepas memikirkannya, saya menerima tawaran itu dengan bayaran RM8,000," ceritanya yang tidak menyesali tindakannya itu. Satu kes unik di Sepanyol pula melibatkan seorang imigran dari Chile, Nicole Rodriguez yang menyambung pengajian di negara itu. "Saya baru memasuki sebuah kolej di Sepanyol. Peraturan di negara itu tidak membenarkan saya bekerja sambilan, jadi menjual ovum ialah cara mudah untuk mendapatkan wang," tutur Rodriguez. Ceritanya, musim sejuk membantunya kerana kulitnya yang berwarna hitam menjadi agak putih. "Selepas menjalani proses yang memenatkan itu, di tepi bantal saya terdapat sampul surat yang agak tebal berisi wang. Saya seperti seorang pelacur yang mendapatkan ganjaran dengan menjual tubuh," katanya. Bayaran RM6,000 itu lebih daripada mencukupi untuk Rodriguez menanggung kos sara hidup selama tiga bulan di Sepanyol.

Derma ovum

Sejak berdekad lamanya permintaan global terhadap ovum manusia berkembang pesat sehingga tidak mampu dikawal lagi dengan lebih 250,000 bayi telah dilahirkan melalui cara itu. Keinginan wanita bujang, wanita tua yang sudah menopaus dan pasangan suami isteri yang tidak mempunyai anak merancakkan lagi perniagaan pelik ini. Wanita dari negara miskin juga akan menjual telur mereka kepada doktor tempatan yang kemudian menjualnya dengan harga yang mahal kepada keluarga kaya di Barat. Cyprus yang merupakan negara Kesatuan Eropah membenarkan aktiviti itu dengan alasan ia lebih berbentuk derma yang akan diberi pampasan berupa wang. Perkara itu dinyatakan sendiri oleh Menteri Kesihatan negara itu, Carolina Stylianou. Kerajaan Cyprus menganggarkan nisbah 1:50 wanita di negara kepulauan itu yang berumur 18 hingga 30 tahun terlibat dengan aktiviti menjual ovum.

Seorang pakar biologi dari Universiti Northwestern, Chicago, AS, Laurie Zoloth berpendapat, fenomena menjual ovum adalah sisi buruk sistem kapitalis yang sanggup memperdagangkan apa sahaja yang bersumber daripada manusia. Seorang peguam, Andrew Vorzimer menyifatkan urus niaga itu menunjukkan 'kejahatan budaya Barat'. "Saya pernah melihat kontrak penderma ovum yang memperoleh bayaran sebanyak RM600,000," katanya. Sebuah firma kesuburan di Britain baru-baru ini mencetuskan kontroversi kerana menawarkan bayaran RM3,000 kepada pelajar Universiti Cambridge yang sanggup menderma ovum mereka. Secara umum, penderma perlu mengambil dadah untuk merangsang pengeluaran telur. Sasaran mereka ialah pelajar berumur 18 hingga 35 tahun selain memiliki sifat baik hati, jujur dan sihat tubuh.

Pengarah Perubatan Klinik Kesuburan Create London, Geeta Nargund, berkata idea itu mengundang risiko yang tinggi. Bagi Josephine Quintavalle daripada kumpulan kempen Comment on Reproductive Ethics, retorik menderma ovum untuk mendapatkan pampasan merupakan helah pihak tertentu bagi menjana keuntungan mudah. "Pelajar universiti sering menjadi sasaran kerana mereka lebih bijak. Malangnya, tiada kajian lanjut dilakukan berkaitan risiko individu yang mengambil dadah untuk proses itu serta kesan terhadap anak yang dilahirkan," ujarnya.

Soal etika

Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman memberitahu, dahulu negara ini pernah dikejutkan dengan polemik pengenalan bank sperma. "Mungkin ada syarikat tertentu dan hospital swasta yang menawarkan perkhidmatan sebegini termasuk menjual ovum wanita dan sperma lelaki. Saya yakin ia berlaku di negara ini walaupun saya tidak pernah menerima sebarang aduan," katanya. Ujarnya, ini mungkin disebabkan tiada pasangan atau individu yang mahu melaporkan perkara itu kerana malu. "Masyarakat negara kita terkenal dengan adat ketimuran. Ia kes terpencil selain mereka mendapatkan rawatan itu di luar negara. Bagi mereka yang beragama Islam, perkara ini dilarang sama sekali dalam agama," katanya.

Menurut bekas Presiden Persatuan Perubatan Islam Malaysia (PPIM), Prof. Dr. Abdul Latiff Mohamed, jualan sperma dan ovum hanya menggalakkan pasangan gay dan lesbian untuk memperoleh anak. "Ini boleh menimbulkan masalah sosial yang serius apabila ramai lelaki dan wanita menganggap institusi perkahwinan tidak lagi penting," ujarnya. Tutur Abdul Latiff, membeli ovum yang dijual tidak menjamin pembelinya mendapat anak yang bijak dan sihat. "Walaupun baka terdiri daripada individu terpelajar, faktor persekitaran dan pembelajaranlah yang akhirnya merangsang perkembangan pemikiran anak. Malah, individu yang menderma juga tidak dikenali. Sekiranya berlaku ketirisan atau kecuaian, anak yang lahir mungkin mengalami penyakit yang serius," katanya.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Kosmo Online