08 Disember 2011

ISU REMAJA : PERKASA REMAJA MAMPU GILAP POTENSI DIRI

Oleh MD. AZRIN ROSLY
pengarang@utusan.com.my


Program Perkasa Remaja yang telah berjalan sejak 2009 sehingga kini telah menunjukkan kesan-kesan positif dalam mengilap potensi diri remaja negara. Pengarah Pusat Pemerkasaan Remaja (Perkasa), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Samsudin A. Rahim berkata, golongan remaja daripada keluarga berpendapatan rendah di bandar mempunyai potensi, cuma tidak berpeluang seperti mereka yang dilahirkan dalam keluarga yang berkemampuan. Perkasa sedang menjalankan dua program iaitu Kem Perkasa berkonsepkan pemulihan dan Komuniti Perkasa pula bersifat pencegahan yang mana membendung golongan remaja daripada melakukan perkara-perkara yang negatif. Buat masa ini, Kem Perkasa berjalan selama dua bulan telah diadakan sebanyak tiga kali dengan kerjasama daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM), Felda dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bagi membangunkan nilai kendiri remaja berkaitan harga diri, tanggungjawab, membuat keputusan dan pendedahan kemahiran.

Perkasa dengan kerjasama Permata Negara, Jabatan Perdana Menteri, berperanan menjalankan penyelidikan dan intervensi untuk pemerkasaan demi membina generasi muda berkeyakinan, bersifat dinamik dan mempunyai jati diri yang mantap. Tambah Samsudin, kem itu bagi mengubah gaya hidup peserta agar mereka dapat memenuhi masa lapang dengan melakukan aktiviti yang lebih positif dan tidak lagi terlibat dengan aktiviti Mat Rempit. Selepas menghadiri kem ini, mereka akan disalurkan kepada program jangka panjang lain. Kem ini diharap dapat menimbulkan kesedaran dan hala tuju yang positif kepada peserta. Komuniti Perkasa pula terdiri daripada remaja berumur 15 hingga 25 tahun di bandar yang mengalami kekurangan dari segi kemudahan dan peluang di tempat tinggal mereka dalam mengisi masa lapang secara positif. Samsudin berkata, pada masa ini terdapat dua pusat iaitu Pusat Komuniti Permata Perkasa Remaja di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sri Pantai dan PPR Pantai Ria, Pantai Dalam, Kuala Lumpur yang dirasmikan oleh Penaung Permata Negara, Datin Seri Rosmah Mansor baru-baru ini.

Pusat ini dibuka setiap hari yang telah bermula pada 29 Januari 2010 dengan kerjasama persatuan penduduk setempat. Pelbagai aktiviti yang dijalankan seperti kelas membuat dan menghias kek, vokal dan muzik, Fun English, Musabaqah Al-Quran dan fotografi yang menempatkan lebih kurang 20 orang setiap kelas. Selain mendapat kemahiran, mereka didik dengan modal sosial yang dapat membantu mencapai cita-cita hidup dan tidak mudah terbabit dalam pelbagai gejala sosial. Komuniti Perkasa menyasarkan untuk meningkatkan 25 modal sosial yang merupakan aset penting di kalangan remaja terlibat. Katanya, remaja itu juga menggunakan pusat ini bagi membuat kerja rumah dengan kehadiran pembimbing daripada UKM untuk membantu. Program ini merupakan projek rintis bagi kami mengkaji dalam dua hingga tiga tahun dan sekiranya hasilnya berjaya, ia akan diperluaskan di tempat-tempat lain. Kita harap pada 2013, dapat bukti dan keyakinan bahawa program ini berjaya membantu mengilap remaja negara dari segi jangka masa pendek dan panjang.

Pusat komuniti ini dapat menghalang mereka daripada melakukan perkara yang tidak berfaedah dan terjebak dalam masalah sosial kerana kebanyakannya mereka adalah dalam kategori at risk youth. Jelasnya, kebanyakan mereka yang terlibat dalam salah laku tidak mempunyai modal sosial yang penting dalam hidup. Dalam kelas-kelas yang disediakan, kami akan memupuk modal sosial mereka dari segi disiplin, kerjasama, tanggungjawab, kepimpinan. Contohnya, dalam kelas membuat kek, mereka perlu datang pada waktu yang ditetapkan untuk belajar dan jika tidak mereka akan ketinggalan. Akhirnya, pusat komuniti ini akan diserahkan kepada masyarakat iaitu persatuan penduduk. Kita sedang membuat kajian dan melihat kesan dan pulangan daripada program ini serta kos efektifnya sama ada mampu diuruskan oleh komuniti atau tidak. Jika ia berhasil, kita akan serah modul ini, bagaimana mahu mengukur tahap kemahiran, modal sosial dan potensi diri remaja kepada kerajaan tempatan seperti DBKL.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
8 DISEMBER 2011



ISU PENDIDIKAN : PEMIKIRAN SAINS BAGI SETIAP SISWAZAH

TAN SRI DR. NORDIN KARDI
Penyandang Kursi Za‘ba
Universiti Pendidikan Sultan Idris.


Pada 1970-an, ramai pelajar di tingkatan enam berasa lega apabila negara membuka Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Sebabnya, bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar di universiti itu. Para pelajar yang memasuki tingkatan satu sekolah menengah kebangsaan tanpa perlu lulus peperiksaan darjah enam pada 1965, dan melalui pula peperiksaan objektif dengan menanda kertas OMR pada 1967, mengakui bahasa Inggeris mereka lemah meskipun semasa tingkatan enam mereka wajib lulus General Paper (Kertas Am) dalam bahasa Inggeris bagi mereka lulus penuh Sijil Tinggi Persekolahan (STP). Dengan kelulusan itu mereka boleh memasuki universiti, sangat gementar memasuki Universiti Malaya yang bahasa pengantarnya bahasa Inggeris. Namun apabila mereka memasuki UKM, mereka dari jurusan Sains Sosial atau Sastera ditakutkan pula oleh mata pelajaran Kenegaraan Malaysia yang terkandung pelajaran Sains dan calon sains pula ditakutkan dengan kandungan sastera dan pengajian Islam dalam mata pelajaran tersebut. Begitulah buah fikiran pengasas-pengasas UKM yang mahukan siswazah yang dikeluarkan mempunyai fikiran liberal.

Menghasilkan siswazah berfikiran liberal menjadi teras utama pengajaran di UKM ketika itu. Mata pelajaran itu pula tidak diajar oleh seorang pensyarah sahaja, sebaliknya oleh beberapa orang pensyarah secara berkongsi. Mereka pula dipilih oleh pengurusan universiti dalam kalangan pensyarah yang paling kanan. Antara pensyarahnya termasuklah Allahyarham Profesor Ghazali Abdul Rahman, Profesor Khoo Kay Kim dan beberapa orang lagi. Hasilnya siswazah UKM pada zaman itu dapat memahami adanya jambatan antara dua dunia ilmu yang dipecahkan oleh pihak berkuasa seawal calon berusia 16 tahun. Pemecahan aliran pemikiran itu diwarisi hingga ke hari ini tetapi model UKM berkenaan dilarutkan oleh arahan dari luar yang saban hari memikirkan cara menyeragamkan universiti untuk memudahkan pemantauan. Model itu nampaknya digantikan dengan buah fikiran baru seperti Kemahiran Insaniah, Pengajian Asia Tenggara, Tamadun Islam dan macam-macam lagi dimasukkan ke dalamnya. Hal ini dikatakan penting demi keboleh pasaran siswazah. Beza aliran pemikiran pengasas-pengasas UKM dengan pemikir kurikulum universiti di Malaysia pada hari ini amat nyata.

Pemikir pengasas UKM lebih menekankan alat asas kerangka pemikiran (sains, sastera dan Islam) supaya apabila mereka menjadi siswazah nanti, mereka amat celik pelbagai disiplin ilmu guna menyelesaikan pelbagai masalah dunia, sedangkan premis pemikir kurikulum semasa nampaknya lebih kepada mengupayakan mereka menarik perhatian golongan penemuduga yang mewakili majikan. Pemikir universiti sekarang seperti mengandaikan penemuduga yang mewakili majikan akan memilih calon berpakaian elok dan tidak menjolok mata, warna pakaian yang secocok antara seluar, baju dan kasut, tali lehernya kemas, bercakap sopan, tidak membantah dan banyak lagi aspek-aspek luaran. Mata pelajaran yang mengandungi semua keperluan itu diajar oleh pensyarah yang tidak perlu kuat disiplin utama ilmu seperti Fizik, Kimia, Sejarah, Matematik, Usuluddin, Syariah atau yang seumpamanya seperti Profesor Ghazali dan Profesor Khoo Kay Kim. Ringkasnya, pemikir pengasas dulu menekankan keupayaan menggunakan disiplin ilmu, sementara pemikir sekarang menekankan tarikan pandang pertama wakil majikan.

Tujuan saya menyentuh hal ini adalah untuk menghibur kerisauan mengenai adanya siswazah yang tidak dapat berfikir menggunakan disiplin ilmu yang kuat. Sudah empat semester saya kembali mengajar untuk empat angkatan kumpulan pelajar sarjana, saya terasa ada sesuatu perlu dibekalkan sebelum mereka diijazahkan. Aplikasi pelbagai ilmu dalam menyelesaikan pelbagai masalah seperti tidak terisi. Para pelajar sarjana itu sendiri mengakui terkejut apabila saya lebih menekankan aplikasi pelbagai disiplin ilmu itu dalam menghadapi sesuatu kes. Seperti terkesan tiadanya kerangka pemikiran sains, walaupun mereka sedang mempelajari metodologi penyelidikan peringkat sarjana. Apabila baru-baru ini saya berbual sambil minum pagi dengan rakan saya Profesor Mustamam Abdul Karim, seorang profesor fizik yang juga bekas Timbalan Naib Canselor Penyelidikan, kepercayaan saya menjadi semakin kuat bahawa setiap mahasiswa mesti dibekalkan dengan alat kerangka pemikiran sains tulen. Mereka mesti diajar beberapa perkara pokok dalam sains, matematik, fizik, astronomi, biologi dan sebagainya.

Amat janggal jika nanti ada seseorang yang mempunyai ijazah Doktor Falsafah dan bertaraf Profesor dalam bidang yang bukan sains di universiti tetapi buta kayu mengenai perkara-perkara asas fizik seperti teori kuantum, relativiti dan chaos, matematik algebra, tidak tahu membezakan antara bintang dengan planet, tidak pernah mendengar tentang milky way, big bang, genetik dan lainnya. Semasa perbualan kami, Mustamam menyentuh isu Lynas di Gebeng, Pahang yang dipolitikkan oleh ustazah politik yang seperti jahil sains tetapi mendapat sambutan daripada golongan yang dijahilkan oleh ketua-ketua yang memimpin mereka. Kejahilan mereka pula tidak boleh diperbetulkan oleh orang yang tahu, kecuali dibetulkan oleh salah seorang daripada mereka. Dalam kes Lynas itu negara bernasib baik kerana ada ahli politik yang waras dan merasa resah jika dia tidak menyatakan kebenaran. Tuduhan bahawa projek Lynas di Pahang itu bakal membawa bencana bahan buangan nuklear diperbetulkan oleh Ahli Parlimen Pas Hulu Langat Dr. Che Rosli, yang berkelulusan sains nuklear.

Ini adalah contoh hidup yang amat nyata akan pentingnya setiap rakyat atau siswazah khususnya mempelajari prinsip sains terus ke pangkal disiplin sains berbanding mencuri-curi disiplin itu yang diubah suai menjadi, misalnya, statistik sains sosial atau kaedah penyelidikan kuantitatif tanpa memahami asal usulnya. Mustamam menerangkan kepada saya hebatnya rare earth yang akan dihasilkan di Lynas yang boleh menjana tenaga untuk kegunaan yang besar dan tempoh panjang bagi Malaysia dan dunia. Pengeluar lain yang ada hanya negara China yang sentiasa mengawal nilai keluaran yang kemudiannya akan memonopoli pasaran. Malaysia akan jadi pengeluar di luar China dan akan dicemburui, tapi ada orang Malaysia tidak melihatnya sebagai rahmat untuk ramai. Apa pun saya dan Mustamam berjanji bertemu lagi dan berbincang sesuatu mengenainya untuk negara. Beliau ahli fizik dan saya psikologi, terasa seperti menyamai perbincangan antara Einstein dan Freud suatu masa dahulu yang diterbitkan menjadi Einstein-Freud Correspondence untuk cuba memahami mengapa manusia suka berperang, memahami instinct and survival dan memperkukuhkan teori psychodynamic yang berasal daripada teori fizik thermodynamic.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
8 DISEMBER 2011



ISU UMUM : SERAMAI 235,905 DIISYTIHARKAN BANKRAP SETAKAT BULAN OKTOBER 2010


Setakat Oktober tahun 2011, seramai 235,908 individu diisytiharkan bankrap di negara ini, kata Ketua Pengarah Insolvensi, Datuk Abdul Karim Abdul Jalil. Beliau berkata, berdasarkan rekod Jabatan Insolvensi Malaysia (JIM), punca utama yang melibatkan kebankrapan ialah pinjaman sewa beli iaitu 26 peratus, diikuti pinjaman peribadi (21 peratus), pinjaman perumahan (14 peratus) dan pinjaman lain termasuk pinjaman perniagaan dan penjamin korporat. Beliau berkata, statistik tersebut meletakkan Malaysia antara negara yang mempunyai jumlah kebankrapan yang tinggi berbanding dengan negara lain iaitu puratanya 41 individu diisytiharkan bankrap setiap hari.

SUMBER
HARIAN KOSMO
7 DISEMBER 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...