JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



14 November 2013

ISU SOSIAL : PENDERAAN KANAK-KANAN DI TAMAN ASUHAN, BELANJA LEBIH JAMINAN SELAMAT?

PENULIS RENCANA
NIZAM YATIM


Pada 1 November lalu, media cetak dan elektronik mendedahkan klip video yang memaparkan sekumpulan kanak-kanak di sebuah taman asuhan kanak-kanak (taska) di Taman Melati, Selangor ditampar dan dipukul oleh pengasuh. Klip video tersebut dirakamkan pada 18 Oktober lalu oleh seorang bapa yang meletakkan kamera tersembunyi di dalam beg sekolah anaknya setelah mengesyaki sesuatu tidak kena apabila kanak-kanak itu enggan dihantar ke taska tersebut. Ekoran kejadian itu, polis menahan dua wanita tempatan berusia 22 dan 31 tahun yang merupakan pekerja taska berkenaan untuk siasatan mengikut Seksyen 31 Akta Kanak-kanak 2001.

Siasatan awal oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mendapati taska itu tidak termasuk dalam senarai 2,910 taska yang berdaftar dengan pihaknya. Apa yang berlaku itu, menghimbau banyak kisah menyedihkan yang berlaku di taska termasuk kes seorang bayi perempuan berusia tiga bulan, Farisha Nur Hazreen Mohd. Fairuz yang meninggal dunia di sebuah taska di Putrajaya pada 2010 akibat tersedak susu yang diberikan pengasuhnya. Sehari sebelum itu seorang bayi perempuan juga berusia tiga bulan, Nur Azwa Safrina Khairul Anuar meninggal dunia ketika tidur dalam buaian di sebuah taska lain di Paroi, Seremban.

Bagi mengelak tragedi berkenaan berulang, para ibu bapa yang memberikan komen dalam media-media sosial telah mencadangkan supaya pelbagai penambahbaikan dibuat termasuk pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di taska dan dipastikan pekerja yang diambil berkemahiran. Bekas Presiden Persatuan Pengasuh Berdaftar Malaysia (PPBM), Shamsinah Che Shariff yang mengulas cadangan berkenaan berkata, para pengusaha taska kini sukar untuk melakukan penambahbaikan kerana kadar yuran yang disyorkan kerajaan dalam lingkungan RM350 seorang kanak-kanak adalah cukup rendah.

"Kadar yang disyorkan ini tidak mampu menampung kos operasi taska yang kini melambung tinggi ekoran pengenalan dasar gaji minimum RM900 yang perlu dibayar kepada pekerja. Ini belum dikira kos caruman Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang perlu dibayar majikan. Bayangkan apa lagi yang tinggal kepada kami bagi digunakan untuk menyediakan peralatan, makan minum kanak-kanak dan mendapat sedikit keuntungan bagi pihak kami," jelasnya. Shamsinah berkata, berdasarkan pengalaman beliau yang telah memasang CCTV di taska miliknya, kos pemasangan adalah antara RM1,500 hingga RM3,000 berdasarkan jumlah CCTV dan kualiti video yang dirakam.

"Ini belum dikira kos elektrik yang digunakan dan juga belanja penyelengaraan CCTV yang perlu dijalankan dari masa ke semasa. Ibu bapa harus sedar caj elektrik di taska dikira mengikut kadar komersial yang lebih tinggi daripada caj kediaman," katanya. Beliau berkata, jika benar-benar ibu bapa mahukan penambahbaikan dilakukan, mereka seharusnya bersedia untuk membayar lebih seperti yang menjadi amalan di luar negara. "Berdasarkan kajian yang telah kita lakukan sebelum ini, kadar yuran munasabah yang perlu dibayar bagi seorang kanak-kanak adalah RM800," ujarnya.

Mengulas isu penderaan dan kes bayi tersedak susu di taska, beliau berkata, faktor utama kejadian itu berlaku kerana ibu bapa menghantar anak mereka ke taska tidak berdaftar dengan JKM dan tidak mempunyai pengasuh terlatih. Katanya, banyak kekurangan yang terdapat di taska tidak berdaftar dengan JKM termasuk jumlah pengasuh yang sedikit sehingga mereka menghadapi masalah bebanan kerja. "Kita mesti tahu, kerja untuk mengasuh bayi dan kanak-kanak adalah sesuatu yang amat berat. Jika ibu bapa hanya bekerja lapan jam di pejabat, terdapat para pengasuh yang terpaksa bekerja antara 10 hingga 12 jam sehari. Sepatut pengasuh diberikan waktu rehat dalam tempoh sehari itu dan jika ini tidak dibuat, terdapat kemungkinan mereka akan menghadapi tekanan dan tidak dapat mengawal emosi," katanya.

Menurut beliau, para pengusaha taska hendaklah mematuhi nisbah yang ditetapkan bagi setiap pengasuh berbanding kanak-kanak di bawah jagaan mereka bagi mengelak tekanan kerja. "Nisbahnya ialah seorang pengasuh bagi tiga bayi yang berusia di bawah setahun (1:3), 1:5 bagi kanak-kanak di bawah tiga tahun dan 1:10 bagi kanak-kanak berusia tiga hingga empat tahun. Untuk memenuhi nisbah yang ditetapkan cukup sukar. Saya sendiri menghadapi masalah mendapatkan pekerja mencukupi walaupun menawarkan gaji RM1,300 sebulan termasuk menyediakan kemudahan tempat tinggal dan kenderaan secara percuma," jelasnya.

Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia di beberapa taska di Selangor mendapati mereka sukar untuk menambah baik kemudahan dan perkhidmatan taska kerana kadar yuran yang dikenakan tidak mampu menampung kos operasi yang tinggi. Walaupun kerajaan telah menyediakan insentif geran penubuhan taska antara RM3,000 hingga RM20,000 sejak Bajet 2013, tetapi tidak ramai pengusaha yang berjaya mendapatnya kerana syarat ketat dikenakan JKM. Sebanyak RM3,000 diberikan kepada pengusaha taska di rumah yang berdaftar dengan JKM, RM10,000 untuk institusi taska yang mengambil antara 10 hingga 19 kanak- kanak dan RM20,000 bagi institusi yang mengambil kanak-kanak melebihi 20 orang.

Antara syarat berkenaan adalah kadar yuran pengasuhan yang dikenakan sebulan ke atas seorang kanak-kanak tidak boleh melebihi kadar maksimum yang ditetapkan dalam buku Garis Panduan Insentif Taska 2013 yang diterbitkan Bahagian Perundangan dan Advokasi JKM. Kadar itu adalah RM500 (Semenanjung Malaysia bandar), RM350 (Semenanjung Malaysia luar bandar), RM550 (Malaysia Timur bandar) dan RM450 (Malaysia Timur luar bandar). Antara perbelanjaan yang dibenarkan dengan menggunakan geran itu adalah untuk membeli perabot, mengecat premis, pemasangan CCTV, penggera keselamatan dan alat pemadam api. Ia juga melibatkan pembelian peralatan permainan dalam dan luar taska, kemudahan peti sejuk, pemanas air, pendingin hawa, kipas, televisyen, pemain video, alat tulis dan bahan bacaan.

Pengusaha juga boleh menggunakannya untuk membeli mesin perakam waktu, projektor, komputer, pencetak, mesin fotostat dan perbelanjaan latihan bagi meningkatkan kemahiran pengasuh, pengurusan taska serta bantuan kecemasan. Walaupun banyak manfaat yang boleh diperoleh daripada geran kerajaan yang keseluruhannya berjumlah RM15 juta itu, ia sudah tentu tidak berguna jika dibiarkan 'terperap' dan tidak disalurkan dengan segera kepada semua pengusaha taska terbabit. Yang perlu lebih diutamakan di sini adalah nyawa dan keselamatan anak-anak kecil yang tidak berdosa. Janganlah terlalu berkira demi keselamatan.

SUMBER : UTUSAN MALAYSIA
TARIKH : 13 NOVEMBER 2013

HARI : RABU

ISU KEWANGAN : SELAMATKAN HARTA DARI DILELONG DAN MUFLIS

PENULIS RENCANA
ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my


Disenaraihitamkan, muflis sehinggakan harta dan rumah dilelong. Itu antara 'wabak' yang menjadi-jadi sekarang. Kebiasaannya ada dua golongan yang sering berurusan dengan 'wabak' sebegini. Pertama, golongan muda dengan 'lifestyle'nya mudah akses internet dan akibat pengaruh rakan, teruja pula untuk mendapat sesuatu, mengakibatkan tanpa berfikir panjang terjebak dalam muflis. Ditambah dengan masalah bertimbun-timbun, mereka segan pula nak minta pertolongan daripada pihak yang pakar, alamatnya hanya natijah menanti. Kedua, golongan yang berumur yang tahu mereka ada masalah dan cuba mencari penyelesaiannya. Mereka ini lebih konservatif, cuma tak nampak jalan kreatif untuk bebas daripada muflis.

Paling lebih teruk lagi, ada yang telah membuat pembayaran hutang setelah diCTOSkan, tetapi masih belum bebas dari belenggu CTOS. Sedangkan sepatutnya, apabila pembayaran hutang telah dibuat, maka perlu ada surat hitam putih yang dihantar ke CTOS untuk dikemaskini. Dan biasanya, akan ada remark: Kes selesai. Tetapi jika semua prosedur ini tidak dibuat, maka berterusanlah seseorang dibelenggu CTOS. Demikian juga kes bayaran tertunggak ansuran bulanan kereta. Misalnya dua bulan setengah ansuran tidak dibayar, hukumnya tentu kereta akan ditarik. Namun, kenapa tidak diambil tindakan segera. Antaranya ke bank untuk berbincang atasi masalah. Ini tidak, sanggup sorok kereta sedangkan dari hari ke hari, interest atau faedahnya bertambah-tambah, masalah tetap di situ.

Bertitik-tolak dari inilah, Presiden Persatuan Penyelesaian Pengguna dan Peminjam Malaysia (4PM), Rosland Mohd. Arif menarik perhatian bahawa setiap kes muflis dan lelongan harta ada jalan penyelesaiannya. Menerusi pengalaman selama 15 tahun dalam menguruskan penyelesaian permasalahan kredit, 4PM yang didaftarkan di bawah Pendaftar Pertubuhan (ROS) pada 17 Julai tahun ini menempa banyak kejayaan skop bidangnya. "Muflis umpama hidup dalam 'koma', masih 'bernyawa' tapi tak mampu berbuat apa-apa. Bank menutup pintu rundingan dan menganggap kebankrapan jalan penyelesaian buat mereka," kata beliau ketika dihubungi baru-baru ini. Sememangnya apa yang diluahkan oleh Rosland ada kebenarannya. Memang menggerunkan apabila statistik menunjukkan purata 60 orang diisytiharkan bankrap setiap hari di negara ini. Lebih-lebih lagi ia banyak melibatkan mereka yang berusia 35 hingga 44 tahun kerana mereka sudah tentu golongan tenaga kerja yang aktif.

Setakat sembilan bulan pertama tahun ini, 16,306 orang telah diisytiharkan bankrap. Bagi tempoh yang sama sebanyak 27,432 petisyen kebankrapan difailkan di mahkamah. Jumlah kes kebankrapan itu menunjukkan arah aliran yang meningkat dari setahun ke setahun. Tahun lepas sahaja, 19,575 orang diisytiharkan muflis. Sewa beli kenderaan dikenalpasti menjadi kes kebankrapan tertinggi iaitu 30,451 kes (26.14 peratus) diikuti pinjaman perumahan 20,529 kes (17.62 peratus); pinjaman peribadi 18,053 kes (15.50 peratus) dan pinjaman perniagaan 14,431 kes(12.39 peratus). Berkongsi pengalamannya, Rosland memberitahu, beliau pernah hidup sengsara selama lima tahun akibat muflis pada 1997.

"Dulu, saya mengusahakan perniagaan kereta terpakai. Waktu itu biasalah, kakitangan kerajaan yang menjadi pembeli perlukan penjamin. Tidak lama kemudian berlaku masalah, ada yang tak dapat membayar menyebabkan banyak kereta ditarik bank. Namun, ada syarat yang tidak dipatuhi bank, yang sepatutnya apabila kereta-kereta itu ditarik, mereka kena suruh saya jualkan. Ini tidak, semua kenderaan itu diletakkan di kawasan tidak terurus selama setahun. Akhirnya, saya melepasi muflis ini tanpa membayar sesenpun kepada bank. "Justeru, kalau anda mendiamkan diri hanya kerana tidak mahu tunjukkan kesengsaraan, akan akhirnya menyebabkan kita muflis dan masalahnya tak hilang, malah merebak menggugat kehidupan isteri dan anak-anak," katanya.

Mengulas cara-cara persatuannya menyelesaikan masalah pelanggan, kata Rosland, antaranya, terlebih dahulu perlu diperoleh maklumat secara terperinci atau sequence of event tentang masalah kredit yang dihadapi peminjam. Ini kemudian diikuti prosedur-prosedur tertentu sehinggalah 4PM mempraktikkan dasar 'fast action one stop solution' secara rundingan terus dengan pihak atasan dalam kalangan CEO/Timbalan CEO di bank-bank berkaitan untuk mendapatkan satu keputusan positif dan segera. "Rekod kepakaran kami adalah di atas paras normal. Klimaks kepakaran kami berjaya menangguhkan beberapa kali lelongan awam di saat-saat akhir termasuklah yang terbaharu di Mahkamah Tinggi Seremban 10 minit sebelum waktu lelongan dimulakan," katanya.

Menurut beliau, hampir semua jenis permasalahan kredit yang dihadapi masyarakat hari ini telah pun 4PM tangani. Antaranya, kereta tidak berbayar yang disorok, kembali semula ke jalan raya dengan pembayaran minimum atau penjadualan semula. Juga, masalah hutang ah long dan mewakili pengguna untuk kes sebutan di mahkamah. "4PM juga mewakili pengguna bagi kes 'siasatan' di pejabat tanah. Rekod pencapaian terbaik kad kredit tuntutan sebanyak RM140,000, kes ditutup dengan bayaran minimum RM7,000 (dengan 6x bayaran bulanan). Pihak kami juga mengusaha dan mendapatkan kelulusan dari Jabatan Insolvensi untuk menjual harta/rumah yang telah dibankrapkan," kata beliau.

Dalam usaha mencari titik penyelesaian kes, Rosland menarik perhatian bahawa kaedahnya bukan jalan biasa, tetapi di luar kotak. Untuk penyelesaian rumah yang dilelong, kata Rosland: "Sebelum rumah dilelongpun ada prosesnya. Orang ingat apabila tak bayar, terus rumah dilelong. Bukan macam itu. Dalam kes ini, pemilik rumah diberi peluang selama 90 hari untuk bayar. Selepas 90 hari baru keluar 'letter of demand' sampai 120 hari. "Kemudian selepas masuk 180 hari masih tak bayar juga, barulah bank tetapkan tarikh untuk lelongan. Tetapi urusan ini bukannya segera, bukan esok terus lelong rumah tetapi ada tiga atau empat bulan prosesnya yang panjang. Tetapi masalah pelanggan yang hadapi masalah ini, mereka tak mahu buka mulut langsung, bawa 'air liur' sahaja. Sebenarnya pun, mereka jumpa orang yang tidak boleh buat keputusan dengan respons tidak memberangsangkan terutama dengan staf di kaunter.”

Rosland turut menarik perhatian mengenai keperluan seseorang untuk membebaskan diri dari peminjam berlesen 'cekik darah' yang tidak mengikut prosedur. "Tak pernah kadar caj 1.5 peratus seperti yang perlu dipatuhi, sebaliknya peminjam berlesen ini mengenakan caj lima atau enam peratus ke atas," kata beliau. 4PM dan Rosland sendiri boleh dihubungi di talian 019-2531000/019-397 1000 atau Web: http://www.ppppm.com.my/mainpage/,email: info@ppppm.com.my.

SUMBER : UTUSAN MALAYSIA
TARIKH : 14 NOVEMBER 2013

HARI : KHAMIS