Rencana ini ditulis oleh :
Fadzlena Jafar
Universiti di Malaysia gagal menempatkan diri dalam kelompok 200
universiti terbaik dunia bagi sesi 2012/2013 seperti yang dikeluarkan majalah
Times Higher Education (THE), baru-baru ini. Meskipun ada dalam kalangan tokoh
akademik yang berpendapat senarai kedudukan universiti dunia berkenaan tidak
mencerminkan mutu sebenar universiti tempatan atau boleh dijadikan penanda aras
kerana ada unsur ‘pilih kasih’ daripada pihak tertentu yang berkepentingan,
kegagalan universiti Malaysia itu harus dijadikan sempadan memandangkan
beberapa universiti Asia semakin kukuh dalam senarai itu.
Universiti terbaik Asia, Universiti of Tokyo yang berada pada
kedudukan ke-30 bagi sesi lalu, umpamanya naik kepada kedudukan ke-27, manakala
institusi pengajian tinggi (IPT) di negara jiran, National University of
Singapore (NUS) melonjak ke tangga ke-29 daripada kedudukan ke-40 sesi lalu. Penyenaraian
universiti dalam kelompok universiti terbaik dunia tidak hanya bersandarkan
kepada jumlah R&D berimpak tinggi, sebaliknya pelbagai perkara lain turut
dipertimbangkan termasuk jumlah akademia yang berijazah Doktor Falsafah (PhD)
dan berkepakaran tinggi pelbagai bidang serta penawaran kursus kritikal. Malah,
Nanyang Technological University Singapore yang ditubuhkan pada 1981 kini berada
pada tangga ke-86 berbanding 169 tahun lalu.
Peningkatan ketara
Secara keseluruhan senarai 400 universiti terbaik dunia THE
menunjukkan peningkatan ketara kebanyakan universiti di Asia khususnya China,
Korea Selatan dan Taiwan, tetapi sebaliknya Jepun yang mempunyai jumlah
universiti paling banyak dalam senarai itu perlu berwaspada apabila
kebanyakannya turun daripada kedudukan sesi lalu, melainkan Universiti of
Tokyo. Peningkatan mendadak IPT di rantau ini mungkin menimbulkan kebimbangan
Barat khususnya Amerika Syarikat (AS) meskipun senarai 10 universiti terbaik
THE itu masih lagi dimonopoli negara Barat iaitu tujuh universiti AS dan tiga
universiti di United Kingdom (UK).
Pengarang THE, Phil Baty, turut mengakui hakikat berkenaan. Beliau
berpendapat peningkatan universiti Asia dalam kedudukan universiti terbaik
dunia itu menggambarkan kebangkitan tahap pendidikan di rantau ini khususnya
dengan pelaburan tinggi yang diperuntukkan kebanyakan negara di Timur untuk
tujuan pendidikan. China, misalnya yang memberi tumpuan khusus dalam
pembangunan universiti bertaraf dunia dengan menyediakan pelaburan besar sudah
membuktikan komitmennya apabila berjaya mencapai matlamat berkenaan. Dua
universiti utama China, Peking University dan Tsinghua Universiti berada dalam
kelompok 60 universiti terbaik dunia.
Pada 2010, dana untuk penyelidikan bagi universiti di China
mencecah RM36 bilion mengatasi UK yang memperuntukkan dana sebanyak RM33 bilion
bagi tujuan penyelidikan dan inovasi di IPT. Difahamkan peruntukan dana
penyelidikan khusus untuk IPT di China meningkat 15 peratus setiap tahun,
membuktikan kesungguhan negara itu dalam memacu ekonominya berasaskan inovasi.
Sedia peruntukan besar
Singapura, Korea Selatan, Hong Kong dan Taiwan turut menyediakan
peruntukan besar khususnya bagi meningkatkan penyelidikan dan pembangunan
(R&D) berimpak tinggi yang menjadi antara syarat bagi berada dalam senarai
berkenaan. Beberapa negara lain seperti Australia dan Brazil juga kini memberi
tumpuan khusus kepada pelaburan untuk R&D berimpak tinggi dengan
menyediakan peruntukkan berbilion ringgit. Brazil pada tahun lalu mengumumkan
dana penyelidikan bernilai RM39 bilion bagi institusi akademiknya menjalankan
pelbagai R&D.
Dalam hubungan ini, peruntukan sebanyak RM600 juta untuk lima
universiti penyelidikan (RU) di Malaysia seperti yang diumumkan pada
pembentangan Bajet 2013, Jumaat lalu mungkin dilihat begitu kecil nilainya. Bagaimanapun,
daripada satu sudut, jumlah berkenaan mungkin memadai memandangkan ia
diperuntukkan hanya untuk lima IPT berbanding peruntukan RM36 bilion di China
yang dibahagikan untuk 200 IPT di negara berkenaan. Seperti negara maju lain,
Malaysia kini juga sedang memacu ekonomi berasaskan inovasi dan peruntukan
berkenaan diharap dapat membantu negara mencapai matlamat terbabit.
Peranan sektor korporat
Begitu pun, matlamat untuk meningkatkan inovasi menerusi IPT tidak
boleh dibebankan kepada kerajaan semata-mata, sebaliknya pihak korporat boleh
berganding bahu menyumbang dalam pembangunan R&D menerusi hubungan industri
dengan menyediakan penajaan universiti pilihan. Pada masa sama, setiap
universiti di negara ini wajar mengambil peluang diberikan dengan memanfaatkan
peruntukan berkenaan untuk menghasilkan R&D yang bertaraf an tarabangsa,
sekali gus dapat meningkatkan taraf universiti tempatan supaya lebih dikenali
dan dihormati di mata dunia.
Penyenaraian universiti dalam kelompok universiti terbaik dunia
tidak hanya bersandarkan kepada jumlah R&D berimpak tinggi, sebaliknya
pelbagai perkara lain turut dipertimbangkan termasuk jumlah akademia yang
berijazah Doktor Falsafah (PhD) dan berkepakaran tinggi pelbagai bidang serta
penawaran kursus kritikal. Hakikatnya,
Malaysia menerusi Kementerian Pengajian Tinggi sudah melaksana dan
memperkenalkan pelbagai langkah untuk memastikan kecemerlangan pendidikan
tinggi yang dapat membantu universiti tempatan setanding universiti terbaik
dunia. Kini terpulang kepada semua warga kampus, sama ada kakitangan akademia
mahupun bukan akademia serta mahasiswa untuk menggembleng tenaga membawa
universiti masing-masing ke matlamat yang ditetapkan.
Sumber
Berita Harian
20 Oktober 2012