JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



18 September 2011

ISU UMUM : MEDIA DAN TRANSFORMASI POLITIK

Bersama Mior Kamarul Shahid


Antara inisiatif transformasi politik yang diumum Datuk Seri Najib Razak dalam perutusan Hari Malaysia 2011 ialah mengenai kajian semula komprehensif membabitkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984. Perdana Menteri menyatakan dengan jelas bahawa prinsip pembaharuan tahunan lesen akan dihapuskan dan diganti dengan pengeluaran lesen, sehinggalah ia dibatalkan.  Bagi pengamal dan pemerhati media, termasuk parti politik, syarat pemberian lesen ini adalah satu bentuk kawalan yang dikenakan ke atas media. Mereka beranggapan selagi akta itu wujud, selagi itu kerajaan dianggap mengawal kebebasan media. Bagi media, walau pun akta itu adalah satu alat kawalan kerajaan, tetapi setakat ini kerajaan tidak menggantung permit akhbar sewenang-wenangnya, melainkan jika ia jelas mengancam ketenteraman awam dan keselamatan negara. Akta itu dihebahkan begitu berkesan dan ditakuti pengamal media khasnya apabila tempoh membaharui lesen setiap tahun kian hampir. Paling takut ialah pemilik syarikat yang menyiarkan banyak berita yang mengelirukan pemikiran rakyat dan mereka yang melanggar syarat pemberian lesen.

Sekali pun Kementerian Dalam Negeri (KDN) tidak bertindak melulu, di sebalik pemikiran pengamal media, lesen akhbar mereka boleh ditarik balik pada bila-bila masa saja sekiranya terleka. Dalam sesuatu berita, faktor siapa dirujuk kepada setiap mereka yang terbabit dalam sesuatu berita sama ada orang yang menjadi bahan berita atau sumber berita. Ada lagi siapa yang ditakuti, iaitu pihak yang mempunyai kuasa memberi dan menarik lesen akhbar KDN.  Antara kesan buruknya, khasnya berita politik ialah akta itu menjadi faktor pengamal media dan wartawan menjadi terlalu judgemental. Apa juga kenyataan politik dianggap mempunyai motif taktikal. Begitu juga, kian banyak berita berbentuk interpretatif dan analisis ditulis dan paling buruk apabila berlaku tulis oleh spin doctor atas tujuan tertentu. Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 adalah suatu akta Malaysia mengenai penggunaan percetakan, penerbitan dan agihan penerbitan menggantikan Akta Mesin Cetak 1948 dan Akta Kawalan Penerbitan Diimport 1958.  Kesan psikologi ke atas pengamal media amat nyata. Masyarakat khalayak juga dipengaruhi supaya mempercayai bahawa peruntukan dalam akta itu menyekat kebebasan media.

Pengamal media pula disifatkan sentiasa beringat bahawa dalam keghairahan menulis dan menyiarkan berita, ada had dan batasannya. Tulisan mereka tertakluk kepada peruntukan akta itu selain beberapa akta lain termasuk Akta Hasutan, Akta Fitnah, Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan sebagainya yang boleh menyebabkan mereka diheret ke muka pengadilan. Sekiranya kajian memperakukan supaya kerajaan menghapuskan akta itu, ia adalah satu transformasi radikal dalam pengurusan media di negara ini. Najib melakukan ini kerana ia adalah tuntutan zaman selari dengan kemajuan negara. Untuk menjadi sebuah negara maju, pemikiran dan tindak tanduk juga mestilah mencerminkan pemikiran dan tindak tanduk negara maju. Bagi orang luar, isu kebebasan media adalah isu sejagat yang selalu diberi perhatian khusus. Penghapusan akta itu bermakna kerajaan memberi kebebasan kepada media untuk menyiarkan berita tanpa perlu lagi takut lesen akhbar mereka akan digantung atau ditarik balik. Di kebanyakan negara di dunia hari ini, khasnya di negara maju kegiatan media diawasi oleh badan bebas yang sering disebut sebagai majlis media, ditubuhkan menerusi akta Parlimen. Majlis ini, selepas mengambil kira pandangan daripada pengamal media, khasnya media cetak dan individu berwibawa termasuk hakim, akan mengawasi perjalanan media. Mereka sendiri yang akan menentukan hukuman setimpal dengan kesalahan yang mereka lakukan.

Cadangan penubuhan majlis media yang dinamakan Akta Majlis Media pernah dibentangkan di Parlimen pada 2001, tetapi disebabkan masih terlalu banyak kelonggarannya dan tidak lengkap, ia tidak diteruskan. Baru-baru ini pula ada usaha mewujudkan Majlis Perundingan Media diterajui Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan dan KDN tetapi perbincangan dengan wakil-wakil media menemui jalan buntu. Bagi media majlis perundingan itu tidak akan berfungsi selagi wujud bayang-bayang kerajaan di dalamnya. Seperti media, tentunya kerajaan juga tidak mahu dianggap sebagai melebarkan cengkamannya ke atas media. Media juga tidak mahu persepsi bahawa media dikawal kerajaan terus menebal. Penubuhan majlis media adalah jalan penyelesaian yang dianggap praktikal dengan melihat kepada model majlis media yang sudah pun dilaksanakan di beberapa negara termasuk di United Kingdom. Namun, ada yang berjaya dan ada juga kecundang. Wartawan atau mereka yang terbabit dalam tugasan editorial, mempunyai tanggungjawab sosial terhadap masyarakat khalayaknya. Banyak kajian menunjukkan bahawa petugas dan pengamal media meletakkan pembaca bagi akhbar, pendengar bagi radio dan penonton bagi televisyen sebagai tanggungjawab utama sosial mereka.

Malah, bagi mereka memberikan sesuatu berita yang dikehendaki oleh khalayak mereka adalah kunci kepada prinsip kewartawanan. Seboleh mungkin mereka tidak mahu menyiarkan berita yang berunsur menyogok. Adakalanya mereka terpaksa mengetepikan kepentingan syarikat demi memenuhi tanggungjawab sebagai wartawan. Sebagai contoh, walaupun sesebuah syarikat mempunyai hubungan perniagaan yang besar dengan syarikat media, khasnya di segi iklan disebabkan berlaku sesuatu yang tidak baik ke atas syarikat itu, wartawan perlu menjalankan tanggungjawabnya melaporkan peristiwa itu walaupun laporannya itu menjejaskan hubungan perniagaan kedua-dua syarikat itu. Begitulah juga konteksnya dengan kerajaan. Disebabkan wujud Akta Mesin Cetak dan Penerbitan ini, media tidak berani melaporkan sesuatu yang boleh menimbulkan ketidaksenangan KDN kerana bimbang permit tidak akan diperbaharui nanti. Sekiranya akta ini dimansuhkan, jelas ia menjurus kepada kebebasan kewartawanan.  Selama ini media mungkin dianggap sebagai mengikut apa saja yang diarahkan kerana tidak mahu menghadapi masalah.

Dengan penghapusan akta ini, ia akan memberi satu perspektif baru terhadap dunia kewartawanan. Wartawan tidak lagi bimbang menulis apa saja, walaupun mengenai perkara yang tidak disenangi pihak tertentu. Mereka berasakan kewujudan blog yang bebas, mempertikai kemampuan mereka menyiarkan berita yang menarik. Ketiadaan akta ini juga nanti menandakan berlaku 'pemisahan' hubungan kerajaan-media berasaskan pemahaman sebelum ini. Dengan pemansuhan akta ini nanti wujud satu senario yang jelas bahawa media sebenarnya adalah bekerja untuk rakyat. Tetapi disebabkan selama ini wujud akta itu, andaian media mengikut telunjuk kerajaan begitu menebal, walau pun ia adalah tanggapan yang tidak tepat. Apa pun, dunia kewartawanan perlu balik kepada pemikiran asasnya iaitu idea kewartawanan ialah untuk memenuhi kehendak khalayak. Pengamal media perlu taat kepada pembaca mereka, lebih daripada majikan mereka. Langkah kerajaan ini sebagai asas yang lebih besar terhadap kebebasan editorial khasnya dalam konteks ideologi politik. Ia membolehkan media menyiarkan berita secara adil dan tidak memihak. Langkah ini juga membolehkan wartawan mewujudkan daya profesional yang tinggi kerana mencari bahan berita dan menulisnya dengan cara profesional, bukan didorong oleh rasa takut lesen mereka akan digantung. Pengamal media menghubungkan diri mereka dengan khalayak berasaskan nilai, keputusan, autoriti, keberanian, profesionalisme dan komitmen terhadap masyarakat. Sebenarnya, ini jugalah yang dilakukan kerajaan hari ini menerusi transformasi politiknya.

SUMBER
BERITA MINGGU
18 SEPTEMBER 2011



ISU KENEGARAAN : MALAYSIA PANDANG KE HADAPAN

Oleh Zin Mahmud


Sejarah. Biarlah ia berlalu. Jadikanlah ia guru. Walaupun apa yang ia kata pahit untuk diterima, ambillah pengajaran daripada nya. Dengan mengambil pelajaran daripadanya, pandanglah ke depan, bukan ke belakang. Bukan salah kita sejarah menjadi begitu. Itu keputusan dan pelakuan datuk nenek dan ibu bapa kita. Tentulah ada alasan mereka yang mungkin kita tidak fahami. Sememangnya mustahil untuk kita fahami semuanya. Manusia yang hidup hari ini hanya dapat mentafsir apa yang telah berlaku. Ini kerana apa yang berlaku sudah berlalu. Ia tidak wujud. Yang ada hanya ingatan atau bahan-bahan bersejarah yang tentunya berbentuk bayang-bayang daripada apa yang sebenarnya berlaku. Justeru, maafkan mereka jika keputusan dan perlakuan itu menyusahkan kita. Lagipun kebanyakan daripada mereka sudah tiada. Kita yang mewarisi bumi ini pula perlu memikul tanggungjawab untuk memperbaikinya bagi ditinggalkan kepada anak cucu pula. Sesungguhnya kita juga membuat keputusan hari ini atas pemahaman dan kemampuan yang ada. Jika silap dan menyusahkan anak cucu kita kelak, adalah diharapkan mereka juga memaafkan kita pula. Pada saat Malaysia menyambut penubuhannya yang ke 48 tahun ini, apa yang kita perlu lakukan ialah pandang ke depan, dan bukannya ke belakang.

Malaysia adalah sebuah negara yang dari segi kawasan tanahnya meliputi Semenanjung Malaysia, Sarawak dan Sabah. Banyak peristiwa suka duka yang menjadi sejarah telah berlaku 48 tahun lalu hingga melahirkan Malaysia. Tetapi hakikatnya dari segi wilayah bumi, inilah dia Malaysia. Tetapi sesebuah negara bukan terdiri daripada tanah semata-mata. Ataupun tanah dan air, serta ruang udara di atasnya semata-mata. Apa yang dikatakan Malaysia adalah manusianya. Iaitu manusia-manusia yang bergelar sebagai warganegara Malaysia. Tepat pada 16 September 1963, semua warganegara Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sarawak dan Sabah secara automatik menjadi warganegara Malaysia. Selepas 9 Ogos 1965, Singapura tidak lagi menjadi sebahagian daripada Malaysia. Maka dipisahkanlah antara warganegara Singapura dengan warganegara Malaysia. Sejak tahun itu hinggalah hari ini, banyak lagi manusia yang menjadi warganegara Malaysia. Merekalah yang memikul tanggungjawab untuk mencorakkan masa depan negara. Hakikatnya dalam Malaysia terdapat penduduk yang sebahagian besarnya adalah warganegara Malaysia, dan sebahagiannya tidak.

Mereka adalah penduduk tetap dan pendatang yang mencari rezeki di negara bertuah ini. Tetapi bagi warganegara Malaysia, mereka bukan saja mencari rezeki di negara ini. Atau hanya menjadi penduduk di negara permai ini. Warganegara Malaysia yang mempunyai hak dan tanggungjawab terhadap negara ini perlu mempunyai rasa cinta pada negaranya. Dengan rasa cinta pada negara, barulah semangat patriotisme dapat diwujudkan, dan seterusnya mampu memberi sumbangan kepada pencapaian negara pada masa akan datang. Tetapi apakah dia cinta pada negara? Adakah dengan mengibarkan Jalur Gemilang, menyanyi lagu-lagu patriotik dan mengambil bahagian dalam perarakan Hari Kemerdekaan merupakan rasa cinta pada negara? Perbuatan-perbuatan itu adalah penzahiran kepada rasa cinta pada negara. Suatu manifestasi. Tetapi masih lagi persoalannya, apakah rasa cinta pada negara? Untuk mengetahui apakah itu cinta pada negara, maka terlebih dahulu perlu diketahui apakah itu negara? Negara adalah satu konsep atau rekaan dalam otak manusia terhadap suatu bahagian muka bumi ini yang difikirkan sebagai tempat tinggal atau milik bersama.

Konsep negara ini pula berkaitan dengan bangsa. Istilah bangsa seringkali dikelirukan dengan kaum, keturunan atau jati diri yang dikongsi bersama. Bangsa bukannya kaum. Dalam zaman ini di mana manusia diuruskan melalui kewujudan negara, bangsa dirujukkan kepada warganegara. Maka semua warganegara Malaysia adalah bangsa Malaysia. Seringkali konsep warganegara itu disamakan dengan rakyat. Pada satu sudut, warganegara dan rakyat boleh bermakna serupa. Tetapi di sudut lain ia berbeza. Ini kerana perkataan rakyat itu pada zaman dahulu adalah untuk merujuk kepada hubungan antara raja dengan rakyat. Raja sebagai pemerintah rakyat. Tetapi apabila sesebuah negara sudah mengamal sistem raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen seperti Malaysia maka pihak yang bertanggungjawab pada negara adalah rakyat sendiri melalui kedudukan mereka sebagai warganegara. Maka warganegara yang berkesan adalah mereka yang mempunyai perasaan cinta pada tanahairnya. Perasaan cinta pada Malaysia adalah juga bermakna cinta pada negara dan bangsa Malaysia. Selanjutnya untuk memahami konsep negara bangsa ini pula, contoh terbaik ialah keluarga.

Sesebuah keluarga tentunya mempunyai anggota-anggota dengan memiliki ruang kediaman. Jadi negara bangsa itu boleh digambarkan sebagai satu keluarga dengan rumahnya. Justeru apabila seseorang itu mencintai negaranya, bererti dia turut menyayangi bangsanya, perasaannya adalah tidak ubah seperti mana ia mencintai keluarga dan rumah kediamannya. Inilah apa yang disebutkan sebagai patriotisme. Seseorang itu menyayangi negaranya yang boleh terserlah dalam pelbagai bentuk. Sama ada dalam bentuk dorongan untuk bersorak menyokong ahli-ahli sukan negara atau pasukan bola sepak Harimau Malaya hinggalah kepada mengibarkan Jalur Gemilang pada hari-hari perayaan kebangsaan seperti Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia. Itu dari segi penzahiran. Tetapi dari sudut perasaan, patriotisme bermakna sanggup melakukan sesuatu bagi mempertahankan dan membela negara. Yang nyata adalah seperti berjuang mempertahankan negara. Tetapi tidak kurang penting ialah berusaha supaya negara ini maju dan bangsa Malaysia memperoleh manfaat hingga ke anak cucu. Tentulah kemuncak daripada patriotisme ialah sanggup berkorban untuk negara dalam peperangan mempertahankan ibu pertiwi.

Selain para tentera, mereka yang menyabung nyawa untuk mempertahankan negara adalah patriotik. Tetapi tidak kurang penting, malah amat penting ialah mengelak diri daripada melakukan sesuatu yang boleh membahayakan negara. Sama ada ia jenayah atau tidak, jika seseorang patriot memikirkan mengenai negaranya, pasti ia mengambil kira sama ada tindakannya boleh merosakkan negara. Contoh besar ialah rasuah. Seseorang yang melakukan rasuah adalah jelas menjejaskan negaranya. Rasuah menjadi barah yang boleh merebak dan akhirnya meruntuhkan negara. Bagi rakyat yang cintakan negara, maka mereka wajar mengelakkan diri daripada melakukan amalan rasuah. Maka dalam kerja seharian, sama ada menjadi penjawat awam, atau kakitangan sektor swasta, sifat cintakan negara merupakan nilai moral atau akhlak yang istimewa. Hanya perasaan budi masing-masing yang boleh menilai sama ada wujud cinta pada negaranya. Sebenarnya ia tidak perlu dilaung-laungkan tetapi setiap langkah dalam kehidupan seharian boleh dinilai sama ada ia merupakan perasaan cinta pada negara atau tidak. Ukuran cinta pada negara ini dapat diuji apabila seseorang itu berdepan dengan dilema. iaitu juga timbul suatu masalah yang memerlukan pengorbanan terhadap kepentingan diri berbanding negara. Jika seseorang itu mengutamakan kepentingan diri daripada negara, maka dapat dinilai bahawa kecintaannya pada negara adalah rendah.

Contoh jelas ialah apabila seseorang berdepan dengan dilema sama ada hendak mencari kesenangan hidup di negara lain dengan melepaskan kewarganegaraan Malaysianya. Jika seseorang itu menilai bahawa ia sanggup melepaskan kewarganegarannya kerana kepentingan material dirinya, maka ternyata cintanya pada Malaysia tidak ada. Tetapi ada pula orang yang tetap menjadi warganegara Malaysia tetapi hanya kerana kepentingan peribadinya. Bukanlah ada perasaan sayang pada negara. Sebagai contoh, orang seperti ini memburuk-burukkan negara melalui percakapannya seolah-olah Malaysia ini teruk dan tidak ada masa depan. Hakikatnya, buruk dan baik Malaysia adalah juga bergantung kepada tingkah laku warganegaranya. Masa depan Malaysia juga bergantung kepada usaha dan kasih sayangnya pada negara. Kalaulah perkara-perkara masa lalu menimbulkan perbalahan antara kalangan warganegara, maka lebih baik biarlah apa yang berlaku berlalu. Jadikannya guru bagi panduan masa akan datang. Hakikatnya, Malaysia sudah memberi kesenangan kepada kebanyakan warganegaranya. Ia merupakan negara yang bukan saja berjaya tetapi juga bergaya. Masa depannya cerah. Demi Malaysia, lebih baik alihkan pandangan pada masa depan dengan melihat sinar di balik awan. Percayalah, generasi muda akan menikmati hidup yang akan menambah lagi rasa cintanya pada Malaysia.

SUMBER
MINGGUAN MALAYSIA
18 SEPTEMBER 2011

JADIKAN MOTIVASI UNTUK BERJAYA : JOM PERGI KE ANGKASA LEPAS BERSAMA SIR RICHARD BRANSON

Oleh Johardy Ibrahim


Banyak  telah ditulis mengenai Sir Richard Branson sebagai seorang ahli perniagaan yang luar biasa. Malah kisahnya pernah disiarkan dalam ruangan ini pada Januari 2010. Kita tahu dia bermula dalam sektor penerbitan sebelum melangkah ke industri hiburan dan kemudian menjadi sebutan ramai dengan konsep penerbangan murah menerusi syarikat Virgin Airlines. Branson diiktiraf sebagai lelaki kelima terkaya di United Kingdom dan yang ke-254 di dunia menurut senarai bilionair majalah Forbes 2011, yang menganggarkan kekayaan bersih beliau sebanyak AS$4.2 bilion (RM126 bilion). Branson memiliki pendekatan tersendiri dalam mengendalikan konglomerat miliknya, The Virgin Group yang mengandungi 400 syarikat dalam semua bidang. Dengan kekayaan sebegitu besar, saya tertanya-tanya juga kenapa bilionair yang berasal dari London ini tidak membeli kelab bolasepak yang menjadi seakan trend perniagaan hari ini. Mungkin ‘Richard Branson Malaysia’, Tan Sri Tony Fernandes boleh mengajak sahabatnya itu turut sama berkecimpung menjadi pemilik kelab bolasepak Liga Perdana Inggeris sepertinya yang memiliki Queens Park Rangers. Tidak pernah percaya kepada kaedah tradisional, Branson tahu bagaimana hendak ‘menggoncang’ keinginan orang ramai untuk membaca mengenai cerita terbarunya.

Satu kisah yang tidak terduga baru-baru ini apabila kediamannya yang dianggar bernilai AS$70 juta (RM210 juta) terbakar pada bulan lalu setelah dipanah petir. Lebih mengharukan, beliau ketika itu menjadi tuan rumah kepada beberapa rakan selebriti seperti Kate Winslet. Namun begitu, ia tidak menyamai ‘kehangatan’ kesan daripada ulasannya mengenai hal ehwal dalaman Malaysia, baru-baru ini. Mujurlah ramai yang memilih untuk tidak mengambil hati terhadap ulasan berbaur politik yang menyentak perasaan sebilangan pihak. Kelmarin, Branson muncul lagi dalam berita. Kali ini, ia lebih menyeronokkan. Ia berkaitan projek meganya untuk menyediakan penerbangan komersial pertama seumpamanya ke angkasa lepas dan membina lapangan angkasa di gurun Mojave di New Mexico. Branson mengumumkan sasaran syarikatnya iaitu Virgin Galactic untuk melakukan penerbangan sulung dalam tempoh 12 bulan akan datang. Tapak yang dipanggil Spaceport America seluas 720 hektar di Las Cruces, New Mexico adalah pangkalan bagi Virgin Galactic yang merupakan usaha niaga paling besar pernah diceburi oleh Branson. Pangkalan itu sudah siap dilengkapi landasan sepanjang hampir 3.3 kilometer, hangar terminal dengan seni bina futuristik dan sebuah Pusat Operasi Angkasa Lepas berbentuk kubah atau dari udara seperti ikan pari.

Kerja pembinaan dijangka selesai menjelang akhir tahun ini, memberi tempoh yang cukup selesa untuk penerbangan sulung Virgin Galactic yang dijangka berlepas pada 2013. Selain membawa penumpang komersial, Virgin Galactic juga merancang untuk melancarkan satelit dengan kos yang jauh lebih rendah berbanding NASA atau mana-mana negara, serta menawarkan penerbangan berkelajuan tinggi dari satu benua ke satu benua. Bunyi macam cerita Star Wars atau Star Trek? Mungkin. Tetapi di tangan Branson, impian atau fiksyen seumpamanya kini perlahan-lahan menghampiri realiti. Beliau bercerita mengenai usaha untuk membawa penumpang dari Los Angeles ke London dalam masa sejam penerbangan. Mustahil? Sekarang memang mustahil. Mungkin 20 tahun lagi teknologi seumpamanya akan wujud dan bolehlah pesawat berat serta perlahan diganti dengan yang lebih pantas. Mungkin ketika itu, pesawat yang banyak berjasa kepada negara seperti Hercules C-130 sudah boleh disimpan di muzium dan saya boleh ketawa mengingatkan perjalanan dramatik tiga hari tiga malam dalam Hercules dari Kuala Lumpur ke Kaherah awal tahun ini. Kerana ketika itu kelak (masa hadapan), teknologi penerbangan sudah maju.

Tetapi seandainya kita masih juga menggunakan Hercules ketika itu kelak, seseorang kena memberi penjelasan di Parlimen. Daripada satu aspek, seandainya ia hanya impian kosong Branson, tidak akan ada sesiapa yang menghiraukan projek itu. Sebaliknya, Virgin dilaporkan telah menjual kira-kira 430 tiket bagi penerbangan ke angkasa lepas pada harga AS$200,000 (RM600,000) untuk satu tiket dengan jualan setakat ini berjumlah AS$86 juta (RM258 juta). Menggunakan pesawat kembar tiga yang mempunyai saiz menyamai sebuah jet perniagaan (20 meter panjang) mampu memuatkan enam penumpang dan dua juruterbang. Pada penerbangan itu nanti, SpaceShipTwo akan diangkut oleh pesawat ibu, WhiteKnightTwo sehingga ketinggian 16,000 meter sebelum roket SpaceShipTwo meneruskan penerbangan sub-orbital. Penerbangan sub-orbital adalah penerbangan melebihi paras ketinggian 100 km atau dikenali sebagai garisan Karman iaitu sempadan antara ruang udara bumi dengan angkasa lepas. Sebaik memasuki ruang angkasa, ekor berkembar SpaceShipTwo akan dilipat ke atas bagi menambah tempoh waktu di angkasa sebelum menjunam ke bumi seperti bulu tangkis. Branson pernah menyebut bahawa beliau berhasrat membina hotel di angkasa lepas.

Mungkin juga inilah fokus Branson pada masa ini. Meneroka angkasa lepas. Memiliki kelab bolasepak bukan menjadi minatnya. Branson adalah antara bilionair yang kini berusaha mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh NASA, yang menamatkan program kapal angkasanya yang berusia 30 tahun pada Julai lalu, seiring dengan tamatnya misi terakhir kapal Atlantis ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS). Usaha sedemikian sebenarnya menerima dorongan daripada NASA yang menyalurkan dana sebanyak AS$270 juta (RM810 juta) kepada empat syarikat iaitu Boeing, SpaceX, Sierra Nevada dan Blue Origin bagi mendorong usaha mereka untuk menjadi yang pertama dalam era baru penerokaan angkasa lepas. Alangkah bagusnya usaha meneroka angkasa lepas turut menjadi fokus kepada Malaysia. Kita sudah mempunyai angkasawan sendiri Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Al-Masrie dan bakal angkasawan, Mejar Dr. Faiz Khaleed. Maaf jika saya kurang peka, apakah perkembangan terkini program angkasawan negara kita? Apakah setelah berjaya menghantar Dr. Sheikh Muszaphar ke ISS maka tercapai sudah matlamat kita?

SUMBER
MINGGUAN MALAYSIA
18 SEPTEMBER 2011