23 Jun 2011

RENCANA : PELAN PENGURUSAN BENCANA STRATEGIK MAMPU ELAK RISIKO

Oleh Hasliza Hassan




JIKA takut bermain ombak jangan berumah di tepi pantai. Jika takut tanah runtuh, jangan berumah di lereng bukit. Tetapi jika itu memang sudah jadi kediaman sejak dulu atau hanya tanah di lereng bukit yang ada untuk didirikan bangunan, apakah kita ada pilihan. Adakah mereka yang sekian lama tinggal berdekatan lereng bukit perlu mengambil tindakan drastik untuk berpindah bagi mengelak bencana tanah runtuh. Bagaimana pula yang tinggal di kawasan banjir, adakah mereka juga perlu mencari rumah di kawasan lain jika tidak mahu berdepan dengan banjir? Andainya mereka ingin terus tinggal di kediaman sedia ada, adakah ini bermakna mereka perlu berdepan dengan risiko kemalangan dan jika berlaku tragedi, siapa perlu dipertanggungjawabkan? Yang pasti, apabila berlaku bencana alam tiada siapa akan mengaku itu tanggungjawab mereka. Lebih-lebih lagi yang membabitkan kehilangan nyawa. Sebaliknya berlakulah drama tuduh menuduh atau tuding-menuding.

Terbaru ialah tragedi tanah runtuh di Hulu Langat yang mengorbankan 16 nyawa. Nampaknya, isu itu pun sudah sejuk atau terus ditangani pihak tertentu tanpa publisiti besar-besaran.  Kejadian tanah runtuh yang berlaku memperlihatkan sikap ‘gempar, kesal, prihatin dan simpati’ yang bersifat sementara kerana keadaan akan kembali ‘reda’ selepas beberapa ketika dan hanya hangat apabila berlaku lagi tragedi menggemparkan.  Presiden Pertubuhan Perancang Malaysia, Prof Dr Alias Abdullah, berkata negara memerlukan pelan pengurusan bencana yang strategik untuk menangani isu membabitkan keselamatan rakyat, selain meningkatkan kefahaman masyarakat terhadap pengurusan risiko. Katanya, dalam keadaan sekarang adalah sukar untuk meminta pemilik rumah atau premis terletak di kawasan berisiko berpindah terutama apabila tiada tempat lain hendak dituju.  “Masyarakat sendiri akan berdegil, khususnya pemilik tanah dan rumah. Pastinya mereka tidak mahu berpindah kerana sudah lama menetap di situ.

Tetapi kita tidak boleh salahkan mereka kerana itulah saja harta mereka ada.  “Lagipun, pemberian tanah zaman dulu tidak terancang dan tanah status pertanian memang dibenarkan dibina rumah separuh kekal. Sebab itu kita lihat rumah dibina tidak mempunyai pelan. Jika dari dulu mereka tinggal di situ, tiba-tiba disuruh pindah, ke mana mereka hendak pergi,” katanya.  Bagaimanapun katanya, masih ada cara bagi mengurangkan risiko serta membantu mereka yang tinggal di kawasan terdedah kepada bencana alam memastikan keselamatan terjamin. Katanya, pihak berkuasa negeri dan pihak berkuasa tempatan perlu menyediakan satu pelan kawasan penempatan merangkumi lokasi penempatan lama, baru serta mengenal pasti kawasan berisiko terhadap bencana alam dengan mengkategorikannya mengikut kelas risiko seperti A untuk kawasan berisiko tinggi terhadap tanah runtuh, banjir, tanah mendap atau bencana alam lain sementara B untuk berisiko sederhana dan seterusnya.

Pada peringkat Persekutuan pula, perlu ada kerangka lebih besar bagaimana hendak menukar kawasan penempatan berisiko sedia ada kepada keadaan lebih baik, selain pelan strategik dirangka dengan jelas supaya risiko dapat dikurang atau dielakkan pada masa depan. “Kawasan yang dikenal pasti sebagai kawasan berisiko, kita kena maklumkan kepada penduduk supaya mereka lebih berhati-hati. Tidak boleh beritahu kawasan ini berisiko dan awak kena pindah. Hendak pindah ke mana, siapa hendak beri tanah?,” katanya. Katanya, pihak berkuasa tempatan perlu bekerja lebih jika tidak mahu kejadian tidak diingini berlaku kerana mereka tidak boleh pergi dan tengok tanpa melakukan usaha pencegahan atau penambahbaikan. Dr Alias berkata, masyarakat juga perlu sentiasa peka dengan persekitaran premis mereka dan jika berlaku perubahan hendaklah memaklumkan kepada pihak berkuasa supaya tindakan segera diambil.  Katanya, pihak berkuasa tempatan juga perlu mengambil langkah proaktif untuk memantau kawasan sedia ada yang terdedah kepada risiko bencana alam seperti banjir, tanah runtuh, pokok tumbang atau bencana lain.

SUMBER :
UTUSAN MALAYSIA
23 JUN 2011

ISU ANTARABANGSA : KEMELUT SPRATLYS KEKACAUAN MASA DEPAN

Oleh Abdul Halim Saad


Tiada siapa dapat mempertikaikan bahawa kepulauan Spratlys akan menjadi pusat kekacauan pada masa depan. Kawasan laut itu kini dianggap oleh pemerhati politik sebagai sebuah kolam peliharaan yang ada kehidupan di dalamnya yang sentiasa aman damai.  Suasana damai ini hanya di bawah permukaan air kerana di paras laut keadaannya sangat berbeza. Negara yang menuntut iaitu Brunei, China, Filipina, Malaysia, dan Vietnam menggunakan pelbagai strategi untuk melayakkan tuntutan kewilayahan mereka ke atas Spratlys. Kepulauan Spratlys terdiri daripada sejumlah 750 terumbu, pulau dan batu laut dengan kawasan tanah hanya lima kilometer persegi. Walau bagaimanapun, keluasan samudera lebih kurang 425,000 km persegi dilingkungi oleh Vietnam, Filipina, Malaysia dan Brunei. Tuntutan ke atas Spratlys bermula sejak 1930. Setakat ini, sebanyak 45 pulau dan terumbu Spratlys diduduki oleh China, Filipina, Malaysia, Taiwan dan Vietnam.

Sebarang pendudukan tentera memberi kelebihan kepada sesebuah negara untuk menuntut kedaulatan dan kewilayahan, di samping menuntut zon ekonomi eksklusif (EEZ) yang diperuntukkan oleh Undang-Undang Laut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNCLOS) 1982.  Spratlys ialah satu laluan laut yang amat strategik yang kedua sibuknya di dunia. Kawasan ini membawa 25 peratus perjalanan minyak dunia ke Timur Jauh dan Pasifik serta 90 peratus minyak dari Asia Barat ke Jepun dan Korea. Sejumlah 80 peratus perdagangan Timur Jauh melalui laut Spratlys.  Sebagai antara pelantar benua terbesar di dunia, Spratlys mempunyai banyak sumber minyak, gas dan galian. Sejak 1950, negara yang menuntut sudah membina lebih 30 telaga minyak dan lima telaga gas. Malah satu kajian China menunjukkan simpanan minyak dan gas di Spratlys melebihi simpanan minyak dan gas Kuwait. Spratlys mempunyai 17.7 bilion tan, manakala Kuwait mempunyai 13 bilion tan minyak dan gas.

Di samping sumber minyak dan gas, Spratlys terkenal dengan kehidupan marin yang mana kepulauan itu menghasilkan ribuan tan ikan setahun. Spratlys juga mempunyai banyak habitat laut lain. Spratlys terkenal dengan terumbu karang yang berjumlah 600 semuanya. Kawasan yang ada permukaan tanah subur ditanam dengan kelapa, betik dan pisang. Selain itu, hutan liar seperti hutan tropika, bakau dan pokok pesisir pantai.  Kawasan Spratlys juga menjadi bahan tarikan pelancong kerana ia mempunyai potensi aktiviti sukan laut seperti skuba, pasir bersih, pelayaran dan chalet untuk penginapan. Pelancong dapat menikmati suasana kehidupan samudera bersama bayu laut dengan suara burung dan pukulan ombak. Keupayaan tentera adalah mustahak bagi negara yang menuntut oleh kerana kawasan Spratlys adalah luas. Tidak hairanlah kawasan itu mempunyai tiga pelabuhan perikanan, beberapa dermaga, tiga lapangan helikopter, pejabat wilayah, 10 lapangan terbang, menara telekomunikasi, pejabat pos, balai polis, kediaman awam dan berek tentera.  

Pada 1992, persetujuan dicapai antara ASEAN dan China berhubung pengwujudan kod kelakuan yang mana semua negara yang menuntut bersetuju membekukan sebarang tindakan ketenteraan di Spratlys. Mereka juga bersetuju untuk tidak membuat sebarang pendudukan terbaru.  China seterusnya mengadakan kontrak cari gali dengan firma Amerika Crestone Energy Corp pada 1992, diikuti Vietnam pada 1994 mengadakan kontrak cari gali dengan Exxon di utara Pulau Natuna dan pada 1996, Vietnam mengadakan kontrak cari gali dengan firma minyak Amerika Conoco.  Bagaimanapun, pada 1992, tentera Vietnam dan China bertempur yang mana China menduduki terumbu Da Lac yang dikuasai Vietnam. China, pula pada 1995, menduduki terumbu Mischief yang dituntut Filipina. Pertempuran ini menyebabkan kod damai yang dipersetujui di antara ASEAN dan China pada 1992 dipertikaikan.  

Sesebuah pulau atau terumbu itu dianggap diduduki apabila ada anggota tentera di atasnya atau ada rakyat sesebuah negara yang mendudukinya secara tetap.  Selain itu, sesebuah negara itu dianggap menduduki sebuah pulau atau terumbu yang berada dalam jarak sembilan kilometer dari pulau yang didudukinya. Jumlah pendudukan setakat ini ialah tujuh bagi China, Filipina (9), Malaysia (5), Taiwan (1) dan Vietnam (21) pulau atau terumbu. Pada 2002, ASEAN dan China sekali lagi bersetuju di Phnom Penh untuk menyelesaikan isu Spratlys secara aman tanpa menggunakan kekerasan dan mengelakkan daripada membuat sebarang pendudukan baru. Kod kelakuan sebenarnya satu persefahaman saja kerana ia tidak mempunyai sebarang pegangan undang-undang.  Situasi di Spratlys mengundang ‘campur tangan’ Amerika apabila Setiausaha Negara, Hillary Clinton pada 2010 menyatakan Amerika mempunyai kepentingan untuk menentukan kawasan Spratlys dalam keadaan aman.

Pada sidang keselamatan Asia di Singapura tahun ini, Setiausaha Pertahanan Amerika, Robert Gates pula menyatakan rasa bimbang mengenai kedudukan di Spratlys masa kini.  Ada tiga cara penyelesaian terbaik ketika ini. Pertama, mengantarabangsakan isu Spratlys menerusi satu debat dalam PBB, kedua, bersetuju supaya isu Spratlys dibawa ke Mahkamah Dunia dan ketiga mengadakan usaha cari gali bersama di kawasan Spratlys tanpa menghiraukan status kewilayahan atau kedaulatan.

Penulis ialah pensyarah jemputan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)

ISU PENDIDIKAN : CERITA IPTS DENGAN PELAJAR ASING



Negara kita memang unik. Selain kita ada pelbagai kaum, budaya, makanan dan sebagainya, kini Malaysia juga ada wajah-wajah dari seluruh dunia. Tak payah ke daerah pedalaman China untuk melihat raut wajah 'amoi' yang putih gebu. Tak perlu beli tiket kapal terbang ke Mumbai, India kalau nak berjumpa pria ala-ala hero Bollywood. Begitu juga, tak usah susah-susah ke Afrika kalau nak lihat bagaimana rupa orang dari benua itu. Hari-hari kita boleh lihat wanita China di pusat-pusat hiburan dan refleksologi. Tiada hari di seluruh pekan dan bandar kita tanpa kelibat pria Bangladesh dan Pakistan. Paling kita pelik, apa kerja Awang Hitam yang berkeliaran di kawasan perumahan tertentu. Bagaimana warga asing yang kian berlonggok-longgok ini dapat masuk ke Malaysia. Bukan datang ikut tempoh malah sudah bagaikan jadikan negara kita seperti negara mereka pula. Tak payah tanya mereka bagaimana masuk ke Malaysia.

Kita sendiri pun tahu. Selain permintaan guna tenaga pekerja asing untuk membantu segala bentuk ekonomi negara, kita juga mengalu-alukan pelancong dan pelajar asing. Masalah berkaitan dengan warga asing nampaknya tidak ada episod akhir. Ceritanya akan terus bersambung. Skrip, plot dan pelakon utama dan pelakon tambahannya pun hampir sama. Selepas riuh seketika kebanjiran pekerja asing tanpa izin dan kegemparan penyalahgunaan visa pelancong, putaran cerita kembali kepada pas pelajar asing. Adakah kita terkejut dengan laporan bahawa Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyenaraihitamkan lebih 20 institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) kerana menyalahgunakan pas lawatan pelajar asing. Cuba kita menegur warga asing di mana-mana kompleks beli-belah, kalau dia tak mengaku sebagai pekerja, dia akan kata pelajar kolej swasta. Tak kiralah yang berkulit putih, kuning, cokelat ataupun hitam, ada kalangan mereka memiliki pas pelajar.

Semua ini berlaku sebab salah kita juga. Ada IPTS bukan benar-benar mahu tarik pelajar asing menuntut ilmu di negara kita. Entahlah ada sindiket atau tidak dalam kemasukan warga asing sebagai pelajar. Kalau kita nafikan tidak ada sindiket, macam mana pula IPTS terbabit boleh memberi maklumat kurang tepat berkaitan diri pelajar asing. Kalau diteliti kenyataan Ketua Sektor Operasi Unit Pemerdagangan Manusia Jabatan Imigresen, Abdul Hamid Ahmad, dalam siasatan unitnya ada IPTS yang mempunyai rekod pendaftaran pelajar asing lebih daripada 1,000 orang, sedangkan premis pengajian hanya mampu memuatkan 80 orang, maka apa motif penerimaan pelajar asing itu? Pintar sungguh IPTS berkenaan cari duit mudah. Dengan mengimport pelajar asing, IPTS meluaskan skop bisnes melalui pemerdagangan manusia yang menguntungkan. Tak perlu mengajar dan sediakan tempat, daftarkan sahaja sebagai pelajar asing, mereka kaut untung dan biarkan warga asing 'belajar hidup' sendiri di negara ini.

Pihak terbabit pandai-pandai menukar status pas pelajar kepada pas untuk mencari kerja. Melihat perkembangan tidak sihat ini, ada baiknya permohonan kemasukan pelajar asing ke IPTS dikendalikan oleh satu jabatan khas di Kementerian Pengajian Tinggi. Pastikan yang benar-benar ada kelayakan akademik yang sesuai dibenarkan menyambung pelajaran di IPTS. Kalau terus diberi kepada pihak pengurusan IPTS, cerita ini tidak akan selesai.

UTUSAN MALAYSIA
23 JUN 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...