03 November 2010

ISU SOSIAL : NASIB PEMANDU KENDERAAN AWAM TERABAI

Kebiasaannya apabila berlaku kemalangan maut melibatkan kenderaan awam seperti bas ekspres, pemandu dan syarikat terbabit akan disiasat serta dihadapkan ke muka pengadilan. Keadaan kenderaan dan fizikal jalan raya juga diteliti sama ada turut menyumbang kepada nahas yang berlaku ataupun tidak. Dalam pada itu, masyarakat Malaysia yang prihatin sibuk mengandaikan sebab kemalangan, sambil mencadangkan itu dan ini. Tidak kurang juga terdapat segelintir yang mudah membuat kesimpulan dengan menyalahkan pihak tertentu. Selang beberapa ketika, isu tersebut seakan dilupakan sehinggalah berlaku kemalangan maut yang lain, lalu ia kembali heboh diperkatakan. 

Namun sedarkah kita nasib golongan pemandu bas ekspres di Malaysia kurang diberi perhatian. Dengan anggaran pendapatan di antara RM300-RM700 sebulan, mereka terpaksa berlumba di lebuh raya demi mengejar trip bagi menyara keluarga dan persekolahan anak-anak. Hasilnya, mereka memperoleh pendapatan empat angka yang tampak mewah walaupun terpaksa bersengkang mata memikirkan nasib puluhan nyawa penumpang yang dibawa.Tambahan lagi kerjaya sebagai pemandu bas ekspres merupakan pilihan terakhir bagi sesetengah golongan kerana ia tidak menjanjikan kehidupan selesa pada masa hadapan terutama bagi yang kurang beringat. Ini kerana tiada potongan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dilakukan oleh sesetengah majikan. 

Tiada kenaikan gaji tahunan seperti yang biasa dinikmati oleh pekerja sektor perkilangan. Bonus tahunan pula jauh 'panggang dari api'. Faedah cuti juga tidak menentu. Mereka seperti 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'. Malah lebih buruk lagi, apabila bas yang digunakan untuk mencari makan mengalami kerosakan, maka pendapatan bulanan mereka juga akan terjejas. Jalan raya umpama rumah tangga sehingga keluarga dan anak-anak kadang-kadang terabai demi mencari sesuap nasi. Mereka berkorban masa, tenaga malah nyawa untuk menyelesaikan tuntutan fardu kifayah kepada segenap lapisan masyarakat. Namun jarang jasa dan pengorbanan mereka dibalas dengan ucapan terima kasih oleh penumpang sebaik sahaja selamat sampai ke destinasi yang dituju.

Tidak dinafikan, ada segelintir pemandu bas ekspres yang nakal di jalan raya. Mereka tidak menghiraukan amaran perangkap laju yang diletakkan di lebuh raya kerana sangat arif dengan kedudukan kamera penembak laju. Ditambah lagi dengan semangat setiakawan yang erat antara pemandu. Memang diakui ada juga pemandu yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah dan arak yang membahayakan penumpang. Tidak kurang juga terdapat komuniti pemandu Muslim yang melalaikan tanggungjawab dan kewajipan agama seperti solat lima waktu sehingga penumpang juga terlibat meninggalkan solat yang difardukan. Di sudut pandang yang lain, tauke-tauke bas ekspres mengaut keuntungan jutaan ringgit setiap tahun hasil kenaikan tambang bas dan peningkatan jumlah penumpang pulang ke kampung terutama di musim perayaan. Namun aspek kebajikan pemandu yang merupakan penyumbang terbesar kepada pendapatan mereka kurang diberi perhatian terutama oleh majikan yang hanya memikirkan keuntungan semata-mata.

Justeru, siapa sebenarnya yang patut dipersalahkan setiap kali berlaku kemalangan maut yang melibatkan kenderaan awam. Yang pasti pemandu bas ekspres akan menjadi suspek utama kerana merekalah yang mengendalikan kenderaan tersebut. Tentunya mereka yang terlebih dahulu direman oleh pihak berkuasa. Namun jika difikirkan dengan rasional, golongan pemandu juga manusia biasa yang tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Boleh jadi aspek pemanduan laju dan berbahaya akhirnya mengundang padah kepada mereka.asbab mala petaka yang tidak boleh dipertikaikan. Malah kemalangan maut yang meragut nyawa hanyalah asbab kepada kematian yang tidak boleh dielakkan oleh sesiapa jua pun. Tidak salah juga jika setiap orang yang beriman kembali berpegang dengan ketentuan qada dan qadar Tuhan sebagai

Untuk itu, rakan pemandu seagama dinasihat tidak mengabaikan tanggungjawab solat yang utama walau sesibuk mana pun mencari rezeki kerana ia merupakan tali penghubung hamba dengan Tuhan-Nya. Di situlah letaknya keberkatan atas nikmat rezeki kurniaan Tuhan yang jika disyukuri akan ditambah sehingga mencukupi. Berusaha dan bertawakal kepada Allah SWT serta ingatlah sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud "Tergesa-gesa itu daripada syaitan dan berhemah itu daripada Allah SWT". Apa pun sesuatu patut dilakukan bagi membela nasib pemandu kenderaan awam di Malaysia sebagai antara langkah bagi mengelak kejadian yang tidak diingini daripada terus berlaku. Penetapan gaji minimum yang dicadangkan kepada sektor tertentu seperti pengawal keselamatan dan pembantu rumah yang sesetengahnya bukan orang tempatan wajar diperluaskan kepada golongan pemandu yang juga terkesan dengan peningkatan taraf hidup semasa. Malah sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat, mereka lebih layak mendapat pengiktirafan tersebut berbanding warga asing yang pasti pulang ke negara asal apabila tamat bekerja di sini.



MOHD. ALI MUHAMAD DON
Pensyarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU)
UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru.
Utusan Malaysia
03 November 2010

ISU KENEGARAAN : SEJARAH PEMBENTUK WARGA BESTARI

Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim
 Pengumuman bahawa Sejarah akan menjadi subjek wajib lulus dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013 dan subjek teras pada peringkat sekolah rendah mulai 2014, adalah langkah yang bijak. Ini antaranya adalah kerana pemahaman terhadap sejarah tanah air boleh membantu dalam pembentukan nasionaliti Malaysia yang lebih tulen, dalam kalangan rakyat yang berbilang kaum, khususnya generasi muda. Tidak dapat dinafikan bahawa generasi muda kini tidak banyak mengetahui pelbagai peristiwa sejarah negara yang penting. Sesungguhnya, inilah cabaran utama pada masa kini dalam usaha kita membentuk bangsa Malaysia yang benar-benar bersatu padu, seperti yang digagaskan dalam 1Malaysia. 

Dalam hal ini, tumpuan utamanya adalah kepada pelajar agar mereka bukan saja dapat memahami proses pembinaan negara dengan lebih baik. Tetapi yang lebih penting lagi ialah mereka dapat menghayati pengertian nasionaliti Malaysia dengan penuh semangat patriotisme. Hasrat yang sebegini mulia sesungguhnya tidak boleh dipertikai oleh mana-mana pihak, dalam apa-apa cara jua. Cadangan untuk menjadikan Sejarah subjek wajib lulus perlu dilihat secara positif. Ia tidak sekali-kali bertujuan untuk membebankan pelajar atau menggapai agenda mana-mana pihak. Sebaliknya ia adalah untuk memastikan pelajar mengambil serius mengenai subjek ini, yang boleh diolah sedemikian rupa, agar sukatan pelajarannya lebih mengarahkan kepada pemahaman dan penghayatan Perlembagaan Persekutuan.

Dalam konteks ini, sukatan pelajaran Sejarah boleh antaranya memberi penekanan kepada proses pemupukan perpaduan kaum di Semenanjung dan integrasi nasional antara Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak, selain membentuk jati diri kebangsaan. Hal ini didapati amat penting dalam negara majmuk, seperti Malaysia yang membenarkan pengamalan kepelbagaian budaya. Penekanan kepada proses, yakni siri peristiwa yang membabitkan pelbagai pihak untuk mencapai sesuatu, khususnya kepada penyatupaduan negara serta jati diri kebangsaan, adalah penting untuk pendukungan nasionaliti Malaysia yang jelas sifat Malaysianya. Ini antaranya boleh dilakukan dengan meneliti era setiap Perdana Menteri secara rinci, untuk menggarap peranan perkongsian kuasa antara kaum yang diterajui kaum Melayu dalam membina negara daripada Malaya sehinggalah ke Malaysia. Dalam hal ini, sumbangan Datuk Onn Jaafar, walaupun beliau bukan Perdana Menteri negara ini, perlu ikut dibincangkan. Legasi beliau sesungguhnya adalah dalam penyatupaduan negara dan jati diri kebangsaan, selain menumpaskan rancangan Malayan Union.

Dalam kerjaya politiknya, pada mulanya Onn memperjuang hak kaum Melayu, tetapi kemudian beliau beralih untuk memperjuang pendekatan pelbagai kaum dalam politik negara. Walaupun Onn tidak berjaya dengan pendekatan ini, beliau sebenarnya meletak asas politik Malaysia yang bersifat multietnik dalam bentuk pentadbiran yang berkongsi kuasa antara kaum.  Asas ini direalisasikan oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj apabila beliau berjaya memperoleh kemerdekaan negara daripada British, yang hanya akan memberinya selepas mereka meyakini adanya permuafakatan antara kaum dalam mengurus tadbir negara selepas merdeka. Era Tunku banyak meletakkan peraturan asas untuk mengurus hubungan etnik, yang menekankan perkongsian tanggungjawab, selain kuasa. Realiti kebergantungan antara kaum mula diinstitusikan pada era ini. Kontrak sosial yang menggariskan prinsip asas bagaimana negara ini perlu diurus tadbir, sebenarnya memperlihat permuafakatan tulen antara Melayu-Cina-India pada waktu kemerdekaan. Ia perlu diinterpretasi dalam semangat dan konteks ia digubalkan, walaupun pada zaman moden ini.

Era Tun Abdul Razak Hussein memperlihat bagaimana beliau memperkemas sistem selepas kontrak sosial rapuh dengan berlakunya rusuhan kaum pada 1969. Untuk ini, dalam konteks penyatupaduan negara dan jati diri kebangsaan, beliau menambahkan prinsip perimbangan dalam kontrak sosial ini dengan memasukkan prinsip kesamaan, khususnya kesamaan ekonomi. Ini dilakukan melalui penggubalan Dasar Ekonomi Baru pada 1970, yang bertujuan untuk mewujudkan kesamaan ekonomi antara kaum Melayu/Bumiputera dengan kaum bukan Melayu/Bumiputera. Peranan yang dimainkan Hussein dalam konteks penyatupaduan negara dan jati diri kebangsaan, mengambil bentuk yang sedikit berlainan. Untuk ini, beliau mempertahan kedaulatan undang-undang negara, prinsip keempat dalam Rukun Negara. Hal ini dapat dilihat pada kes Datuk Harun Idris yang disabitkan dengan rasuah pada 1975-1978.

Dalam memastikan pentadbiran era beliau ‘bersih, cekap dan amanah’, Hussein menekankan pentingnya etika yang menjadi asas moral dalam pembinaan negara. Selain terus memberi perhatian serius kepada hubungan etnik, beliau memastikan undang-undang negara perlu selalu dihormati semua pihak. Ini adalah satu lagi prinsip kenegaraan Malaysia yang perlu ditegaskan. Tun Dr Mahathir Mohamad dalam terus membina negara, menambahkan dimensi antarabangsa kepada Malaysia. Beliau selain memantap permuafakatan antara kaum, memberi perwatakan kepada Malaysia agar berlainan dengan negara lain. Antara perwatakan ini ialah pengiktirafan Malaysia sebagai negara maju yang berstatus ekonomi moden melalui Wawasan 2020. Pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi didapati memberi penekanan kepada etika dalam penyatupaduan negara dan jati diri kebangsaan. Ini antaranya dapat dilihat pada usaha untuk membanteras rasuah, mempertingkat keefisienan, integriti, sistem penyampaian, selain memupuk budaya telus dan bertanggungjawab dalam perkhidmatan awam. Peningkatan hubungan etnik yang lebih baik ikut menjadi misi negara pada era ini.

Era Datuk Seri Najib Razak melalui Gagasan 1Malaysia, ingin menyemai nasionalisme Malaysia yang menekankan konsep ‘1Bangsa 1Negara’. Dalam konteks penyatupaduan negara dan jati diri kebangsaan, Najib mengajak rakyat untuk menukar nilai dan cara pemikiran bagi mencapai transformasi, berdasarkan beberapa prinsip dalam Gagasan 1Malaysia. Ini ingin dilakukan melalui rakyat yang bersatu padu dan bertindak bersama-sama sebagai bangsa Malaysia untuk menjayakan pelbagai program kemajuan yang direncanakan. Pendidikan adalah saluran penting untuk mencapai transformasi ini. Sejarah adalah antara kurikulum penting yang perlu dimanfaatkan, selain diubah, yakni diolah untuk memenuhi fungsi pertama dan asas pendidikan, iaitu pembentukan warga negara. Ini boleh dilakukan melalui etos yang digaris oleh pentadbiran Perdana Menteri terdahulu dan semasa. 
 
Oleh Teo Kok Seong
Felo Penyelidik Utama
Institut Alam dan Tamadun Melayu
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)


ISU PENDIDIKAN : KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN HARUS BERUBAH

 
Kepemimpinan pendidikan sewajarnya melaksanakan pentaksiran kritikal terhadap proses pendidikan yang sedang berjalan supaya sebarang penyesuaian selaras dengan keutamaan serta keperluan masyarakat domestik dan global yang sentiasa berubah. Tan Sri Muhyiddin Yassin.  berkata, bagi menghadapi era globalisasi itu, setiap pengetua perlu menjalankan penilaian menyeluruh ke atas setiap aktiviti dan program yang dilaksana pada peringkat sekolah dan seterusnya melaksana penambahbaikan bersesuaian dengan kehendak semasa. Pada hemat saya, dalam konteks perubahan yang wujud dalam masyarakat hari ini, kepemimpinan pendidikan perlu menekankan mengenai pentingnya membina semula dan membuat penyesuaian terhadap perubahan yang berlaku dalam masyarakat. 
 
Justeru, kepemimpinan pendidikan perlu mempunyai kecenderungan untuk membawa perubahan sosial yang membina, mengenal pasti kelemahan kontroversi dan konflik dan seterusnya mengambil pendekatan strategik bagi menangani isu dan permasalahan yang wujud. Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, menjadi cabaran kepada pengetua sebagai pengurus sekolah memastikan guru dan kakitangan di bawah kawalan mereka sentiasa dapat dipastikan kesiapsiagaan dalam melaksana tugas secara profesional dan komited.  Katanya, perkara itu hanya dapat direalisasikan jika suasana kerja yang kondusif diwujudkan, latihan bersesuaian diberikan, kebajikan mereka dan urusan berkaitan dengan perkembangan kerjaya diberi perhatian supaya kepuasan kerja dapat dicapai. Beliau berkata, kejayaan sesebuah sekolah bergantung kepada peranan yang dimainkan pengetuanya, yang perlu dilihat dari dua dimensi iaitu pentadbiran dan pengurusan serta kepimpinan pengajaran.

Kepemimpinan pengetua perlu berubah daripada pengurus rutin kepada pengurus pemimpin supaya keberkesanan tadbir urus sekolah dapat terus dipertingkatkan. Budaya kerja yang cemerlang seharusnya menjadi penunjuk penting atau Petunjuk Prestasi Utama (KPI) seseorang pengetua supaya sekolah yang dipimpin mencapai sasaran ditetapkan. Oleh itu, budaya kreatif dan inovatif, integriti tinggi, semangat kerja berpasukan dan komitmen tinggi adalah nilai yang perlu dipupuk di setiap peringkat sekolah.


PENGUMUMAN : PEPERIKSAAN SPM DAN STPM KEKAL BERMULA PADA 22 NOVEMBER 2010 WALAUPUN BANJIR

SERI KEMBANGAN: Jadual peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) bermula 22 November ini kekal walaupun berlaku banjir di beberapa negeri di utara Semenanjung, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) di negeri yang terbabit banjir sudah diarahkan mencari langkah memastikan peperiksaan berjalan lancar walaupun sekolah yang sepatutnya menjadi pusat peperiksaan dijadikan pusat pemindahan mangsa banjir.

ISU PENDIDIKAN : PERDANA UNIVERSITI

Universiti dan pusat penyelidikan kesihatan swasta bertaraf dunia, Perdana Universiti, di Serdang, Selangor yang membabitkan pelaburan hampir RM2 bilion, dijangka memulakan pengambilan kumpulan pelajar pertamanya September tahun 2011. Pengambilan membabitkan dua sekolah perubatan universiti berkenaan yang menjalin kerjasama dengan dua institusi perubatan terkenal dunia iaitu The John Hopkins University and John Hopkins Medicine International, Amerika Syarikat (AS) serta Royal College of Surgeons (RCSI) di Ireland. Pengerusi Eksekutif Academic Medical Centre Sdn Bhd (AMCS), Tan Sri Dr Mohan Swami, berkata sementara menunggu kampus induk di Serdang, dijangka siap 2014, pelajar berkenaan ditempatkan di kampus sementara di ibu negara. 

Sekolah pertama membabitkan program ijazah empat tahun berdasarkan kokurikulum AS dengan kerjasama Sekolah Perubatan Universiti John Hopkins, manakala sekolah kedua menawarkan program ijazah lima tahun berdasarkan kokurikulum Ireland dengan kerjasama RCSI. Selain dua sekolah perubatan, Universiti Perdana itu akan turut mempunyai hospital dengan 600 katil serta Pusat Penyelidikan Perubatan dan Sains Hayat.
 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails