07 April 2012

ISU SOSIAL : SENSITIVITI AGAMA JAMIN KEHARMONIAN KAUM

Oleh Muhamad Razak Idris
Pensyarah di Fakulti Pengajian Islam,
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)


Sikap sensitif ialah antara etika bagi menjamin kerukunan dan keharmonian hidup beragama. Kita sedih dengan beberapa kes yang terjadi di negara kita sejak akhir-akhir ini apabila ada sebahagian daripada penganut agama tidak menunjukkan sikap dan rasa sensitif terhadap perasaan penganut agama lain dengan mengeluarkan pernyataan umum atau menganjurkan kegiatan tertentu, bersifat keagamaan atau kependidikan. Pernah beberapa waktu sebelum ini, perasaan penganut agama Islam terganggu apabila satu kumpulan agama lain memberi komentar terbuka ketidakpuasan hati mereka terhadap penganjuran ibadah korban pada musim perayaan Aidiladha. Komentar itu ialah antara contoh dan gambaran tahap kerendahan sensitiviti agama oleh sesetengah pihak terhadap amalan keagamaan penganut agama yang lain yang wujud dalam negara kita.

Banyak faktor membawa kepada timbulnya sikap kurang sensitiviti keagamaan. Antaranya ialah kerana 'kejahilan' atau tiada pendedahan yang berterusan mengenai amalan dan budaya beragama oleh penganut yang berlainan. Kesannya, beberapa perkara yang dianggap mulia dan suci oleh pandangan penganut agama tidak dirasai demikian oleh penganut yang lain Sikap tidak sensitif yang sama juga wujud dalam kalangan penganut agama Islam sendiri. Ini boleh diperhatikan dalam kes penganjuran seminar pendidikan keagamaan oleh sebuah agensi kerajaan baru-baru ini. Dari segi kandungan, seminar itu penting kerana ia cuba untuk menjelaskan cabaran pemikiran dan kepercayaan yang sedang dialami oleh penganut agama Islam dalam usaha mereka menjaga keutuhan kepercayaan atau akidah mereka.

Namun, dari segi pemilihan tajuk seminar, ia menunjukkan sikap tidak sensitif terhadap penganut agama lain apabila menyatakan secara terbuka dalam bentuk tulisan dan hebahannya nama agama tertentu sebagai ancaman kepada kepercayaan agama Islam. Seminar ini mengundang perdebatan yang luas sehingga membawa kepada campur tangan jawatankuasa keharmonian agama di bawah Kabinet yang memohon pengubahsuaian tajuk seminar. Begitulah beberapa contoh semasa bagi menggambarkan tahap kerendahan sensitiviti keagamaan dalam masyarakat kita.

Dalam hubungan ini, kita ingin mengambil perhatian kepada semua penganut agama di negara ini untuk menjaga sensitiviti keagamaan dalam sebarang bentuk kegiatan yang bersifat pengucapan dan kependidikan. Malah, dari beberapa kes yang sudah terjadi ini, ia memberi iktibar betapa keutamaan harus diberikan pada masa kini oleh semua pihak bagi memupuk etika perhubungan keagamaan yang kukuh antaranya dari segi menjaga sensitiviti antara sesama penganut agama. Hal ini harus diberi perhatian yang tinggi kerana kita semua sedia ketahui kesan dan akibat sekiranya permusuhan agama berlaku dalam sesebuah masyarakat. Kita tidak boleh menggadaikan kerukunan hidup masyarakat seluruhnya hanya disebabkan oleh perbuatan leka dan tidak sensitif sesetengah pihak terhadap agama orang lain.

Sekiranya diteliti, banyak faktor yang membawa kepada timbulnya sikap kurang sensitiviti keagamaan ini. Antaranya ialah kerana ‘kejahilan’ atau tiada pendedahan yang berterusan mengenai amalan dan budaya beragama oleh penganut yang berlainan. Kesannya, beberapa perkara yang dianggap mulia dan suci oleh pandangan penganut agama tidak dirasai demikian oleh penganut yang lain. Ini membawa kepada perbuatan sikap tidak menghormati dan menghargai amalan dan budaya keagamaan oleh penganut agama. Kes yang terjadi di Afghanistan baru-baru ini boleh dijadikan contoh bagaimana sikap jahil atau kurangnya pendedahan mengenai kesucian al-Quran membawa kepada perbuatan membakar kitab itu oleh tentera Amerika Syarikat. Kesannya, berlaku protes besaran oleh masyarakat Muslim atas kekecewaan sikap tidak sensitif itu dan ini telah menambahkan lagi rasa kebencian terhadap AS secara berterusan di dunia Islam.

Persoalan kurangnya pendedahan mengenai amalan dan budaya keagamaan ini perlu diatasi dengan kadar segera. Di negara kita, pengajian mengenai agama lain belum berkembang secara terbuka. Ia cuma terhad pada peringkat pengajian tinggi menerusi subjek Tamadun Islam dan Asia. Sudah wajar untuk pemikiran khusus mengenai persoalan ini dibincangkan seperti kefahaman amalan dan budaya beragama pelbagai masyarakat di negara ini diperkenalkan pada peringkat pendidikan menengah dan rendah. Ia bertujuan bagi memupuk sikap hormat menghormati terhadap amalan dan kebudayaan agama lain bermula seawal mungkin.

Pengenalan mengenai pengajian berkenaan amalan dan budaya agama yang pelbagai ini harus disertakan dengan perbincangan soal etika perhubungan antara agama. Dalam kata lain, subjek dialog antara agama harus dibangunkan secara lebih sistematik. Masyarakat dan generasi muda harus didedahkan dari awal lagi mengenai realiti kemajmukan agama yang wujud dan bagaimanakah pendekatan dialog ialah terbaik bagi mendepani kepelbagaian ini. Dari perspektif dialog, agama difahami sebagai sumber kekuatan kepada kehidupan dan peradaban. Untuk itu, kekuatan yang positif yang dimiliki oleh setiap agama harus digembleng secara objektif demi kerukunan dan keharmonian bersama. Dalam kata lain, masyarakat harus dididik supaya melihat kemajmukan agama bukan sebagai satu bentuk ancaman sehingga membawa mereka berpandangan negatif atau melarikan diri daripada kemajmukannya yang sudah tidak boleh dielakkan lagi dalam kehidupan pada hari ini.

Ini tidak bermaksud pula kita menganjurkan konsep kesatuan kebenaran dalam beragama. Kefahaman yang ingin kita hebahkan ialah setiap agama memiliki sistem kepercayaan, amalan dan kebudayaan yang tersendiri dan semua penganut agama harus saling hormat menghormati keunikan dan kepelbagaian ini serta saling memanfaatkan kekuatan yang tidak menyalahi atau bertentangan dengan ajaran dan kepercayaan agama masing-masing.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Berita Harian
7 APRIL 2012

ISU KESIHATAN : MASALAH OBESITI TINGKAT KOS KEHIDUPAN, BEBANKAN ALAM SEKITAR

Oleh Peter Singer
Profesor Bioethics di Princeton
Profesor Laureate di Universiti Melbourne


Manusia hari ini semakin hari semakin gemuk. Di Australia, Amerika Syarikat (AS) dan banyak negara lain, menjadi kebiasaan melihat begitu ramai manusia gemuk di mana-mana. Angka mereka yang obesiti semakin serius, bukan saja membabitkan negara maju, bahkan menjalar ke seluruh pelosok dunia termasuk negara miskin. Persoalannya adakah isu berat badan sekadar masalah individu? Wajarkah jika kita menerimanya sekadar kepelbagaian dalam bentuk tubuh manusia? Saya tidak fikir begitu. Obesiti ialah isu etika kerana sebarang kenaikan berat badan turut membuat orang lain menanggung bebannya.

Apabila seseorang menjadi semakin besar dan berat, mereka tidak akan selesa apabila menaiki bas atau kereta api, ini boleh membawa kepada kenaikan dalam kos pengangkutan awam. Begitu juga dengan isu lain – tubuh badan semakin membesar hanya memberi kesan kepada perkara lain. Hospital perlu membeli katil dan meja pembedahan lebih teguh, membina ruang tandas lebih besar, malah mungkin terpaksa membina ruang mengisi mayat lebih besar. Ini semua hanya akan menambah kos. Saya menulis artikel ini ketika berada di sebuah lapangan terbang. Seorang wanita Asia sederhana tubuh badannya, membuat daftar masuk dengan bagasi kira-kira 40 kilogram (kg). Dia membayar kos untuk lebihan kilogram bagasi.

Seorang lelaki yang beratnya kira-kira 40kg, lebih berat daripada wanita tadi, membawa bagasi kurang had dibenar, tidak pula perlu membayar kos tambahan. Namun, dalam isu penggunaan minyak untuk kapal terbang, ia adalah sama – tidak kira sama ada ia untuk lebihan kilogram bagasi, atau lebihan lemak seseorang. Bekas ketua ekonomi syarikat Qantas Australia, Tony Webber menyuarakan perkara ini sejak 2000 – purata berat penumpang dewasa bagi kapal terbangnya meningkat kira-kira dua kilogram. Bagi kapal terbang besar dan moden seperti Airbus A380, ia bermakna tambahan minyak AS$472 untuk penerbangan dari Sydney ke London. Jika Qantas menggunakan laluan itu pergi dan balik, tiga kali sehari, setahun ia berbelanja AS$1 juta untuk minyak atau mengikut margin hari ini 13 peratus daripada keuntungan syarikat daripada operasi laluan terbabit.

Oleh itu, Webber mencadangkan syarikat penerbangan menetapkan berat badan standard untuk penumpang. Contohnya, 75 kilogram. Jika, ada penumpang mempunyai berat 100kg, surcaj perlu dikenakan ke atas lebihan berat badannya untuk kos tambahan minyak. Bagi penumpang yang lebihan berat badan hanya 25kg, surcaj bagi tiket pergi balik Sydney – London ialah AS$29, manakala yang mempunyai berat badan hanya 50kg, wajar mendapat diskaun yang sama! Satu lagi cara mencapai tujuan sama ialah menetapkan berat standard untuk penumpang dan bagasinya iaitu dengan meminta penumpang naik ke atas penimbang bersama bagasi. Ini antara cara untuk mengelak rasa aib bagi yang tidak mahu mendedahkan berat mereka. Beberapa rakan yang dibawa berbincang mengenai cadangan ini, berkata golongan obesiti tidak dapat mengawal berat badan, mereka mempunyai metabolisme berbeza daripada kita.

Namun, cadangan mengenakan surcaj untuk tambahan berat badan bukan untuk menghukum, ia cuma bertindak adil kerana berat badan dan bagasi seseorang penumpang perlu dilevi dengan saksama. Ini cara terbaik untuk memastikan setiap penumpang membayar kos sebenar penerbangan, bukannya membebankan penumpang lain. Penerbangan adalah isu yang berbeza dan langsung tidak ada kena mengena dengan hak asasi manusia. Peningkatan dalam penggunaan minyak jet bukan sekadar kos kewangan. Ia juga membabitkan kos kepada alam sekitar kerana lebih tinggi pengeluaran gas akan memburukkan isu pemanasan global. Ia juga contoh kecil bagaimana saiz badan rakyat memberi kesan kepada seluruh penduduk bagi sesebuah negara.

Apabila seseorang menjadi semakin besar dan berat, mereka tidak akan selesa apabila menaiki bas atau kereta api, ini boleh membawa kepada kenaikan dalam kos pengangkutan awam. Begitu juga dengan isu lain – tubuh badan semakin membesar hanya memberi kesan kepada perkara lain. Hospital perlu membeli katil dan meja pembedahan lebih teguh, membina ruang tandas lebih besar, malah mungkin terpaksa membina ruang mengisi mayat lebih besar. Ini semua hanya akan menambah kos. Obesiti memberi kesan lebih jelas terutama dalam aspek penjagaan kesihatan. Tahun lalu Society of Actuaries menganggarkan di AS dan Kanada saja, golongan obesiti ini menelan perbelanjaan tambahan lebih AS$127 juta. Ia mengakibatkan peningkatan dalam kos dalam penjagaan kesihatan, akhirnya membebankan pembayar cukai kerana perlu membayar insurans kesihatan tambahan.

Kajian yang golongan obesiti sama ada masih bekerja atau tidak bekerja, akan menyumbang kepada kos kehilangan produktiviti bernilai AS$115 bilion. Fakta ini cukup untuk mengukuhkan dasar awam yang menggalakkan pengurangan berat badan. Antaranya menaikkan cukai atas makanan yang boleh mengakibatkan obesiti, terutama makanan tanpa nilai nutrisi, seperti minuman bergula boleh membantu usaha ini. Hasil daripada cukai ini boleh digunakan untuk kos tambahan yang perlu dibelanja untuk golongan obesiti kepada orang lain, manakala kenaikan harga makanan tidak sihat pula memberi faedah kepada mereka yang mudah terdedah kepada masalah obesiti iaitu penyakit kedua paling berbahaya selepas tembakau.

Ramai antara kita tidak dapat lari daripada rasa bimbang, sama ada bumi ini mampu menampung jumlah manusia yang sudah melebihi tujuh bilion. Sebenarnya, perkara lebih penting ialah apabila melihat kepada saiz penduduk dunia ini bukan hanya sekadar angka, tetapi juga saiz tubuh mereka. Jika kita menghargai kehidupan sebagai manusia yang mapan dan jika kita sayangkan alam sekitar supaya lebih sihat untuk bumi – berat badan saya dan anda – adalah tanggungjawab semua manusia.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Berita Harian
7 APRIL 2012
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...