08 Mac 2012

ISU SOSIAL : SYOR PUSAT ASUHAN GANTI PEMBANTU RUMAH

Oleh Rejal Arbee
rejal@mcoba.org
Penulis ialah Felo Kanan UKM


Akhir-akhir  ini timbul pelbagai macam kerenah dan kesulitan mengenai pengambilan dan kemasukan semula pembantu rumah dari Indonesia. Setelah pelbagai rundingan diadakan antara kedua-dua kerajaan untuk memulihkan keadaan berikutan pembekuan kemasukan mereka ke negara ini pada 26 Jun 2009, soal ini masih menimbulkan pelbagai masalah seolah-olah ia tidak dapat dileraikan. Mulanya mereka dikatakan akan ke negara ini semula akhir Februari, kemudian akhir bulan ini dan terakhir pada bulan depan pula. Dalam pada itu sudah timbul pula masalah baru bahawa ada dua pembantu Indonesia didera majikan mereka, seorang pegawai kanan kerajaan dan isterinya. Bukan itu saja, mereka ini juga dikatakan tidak diberikan gaji oleh majikan mereka itu. Ini membuatkan Menteri Kaunselor Penerangan, Sosial dan Hubungan Budaya Kedutaan Indonesia, Suryana Sastradiredja mengisytiharkan kedutaan itu akan meminta kerajaannya menangguhkan kemasukan kembali mereka.

Walaupun kemasukan mereka itu untuk memenuhi kehendak bilangan yang agak besar rakyat negara ini yang memerlukan mereka sudah diputuskan, perkembangan baru ini seolah akan mengusutkan kembali perkara itu.  Kenyataan pegawai kanan kedutaan Indonesia itu juga menimbulkan banyak tanda tanya. Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S Subramaniam terkejut dengan kenyataan itu dan mempersoalkan kuasanya berbuat demikian berikutan perjanjian yang sudah dirundingkan begitu lama antara kedua-dua kerajaan hingga membabitkan Presidennya, Susilo Bambang Yudhoyono dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.  Anehnya kedutaan itu tidak pula mahu membuat laporan polis terhadap kejadian terakhir ini yang tentunya membantut penyiasatan mengenai kesahihan tuduhan ini.  Sekiranya betul berlaku penganiayaan itu kenapa ia tidak mahu atau meminta kedua-dua pembantu itu membuat laporan polis supaya siasatan terperinci boleh dilakukan? Apakah ada hal lain yang menimbulkan penderaan itu yang tidak ingin diketahui umum?

Sememangnya bukan semua pembantu rumah Indonesia melaksanakan apa yang mereka harus lakukan dengan baik. Banyak juga wujud kerenah yang tidak menyenangkan dilakukan mereka, termasuk mencuri dan bersekongkol dengan penjenayah Indonesia untuk merompak atau memecah masuk rumah majikan mereka.  Ada pula yang lari selepas beberapa bulan bekerja hanya untuk pergi bekerja dengan majikan lain dengan bantuan ejen tidak bertanggungjawab dan dengan itu meraih pendapatan lebih. Maknanya seperti wujud majikan tidak berhati perut dan pembantu rumah yang tidak menjalankan tugas dengan baik, malah ada pula yang menipu dan mencuri.  Dalam pada itu, kenyataan dikeluarkan bahawa penangguhan itu sebenarnya atas permintaan Indonesia sendiri untuk membolehkan pembantu rumah itu menjalani latihan selama 200 jam merangkumi bahasa, budaya setempat dan latihan kerja rumah yang diwajibkan sebelum dibenarkan ke negara ini.

Sememangnya sekarang ramai daripada rakyat negara ini memerlukan pembantu rumah untuk menjaga anak yang masih kecil kerana kedua-dua ibu bapa terpaksa bekerja untuk menyara hidup mereka.  Mengikut keadaan sedia ada dengan sara hidup yang terus melambung kedua-dua suami isteri memang perlu bekerja, lebih-lebih lagi bagi pasangan yang jumlah gaji mereka hanya sekitar RM3,000 sebulan. Dengan corak hidup di kota yang tidak lagi mempunyai keluarga besar seperti hidup di kampung mereka yang mempunyai ramai anak tentunya memerlukan pembantu untuk menjaga anak, selain mengemas rumah.  Oleh kerana wujud pula pelbagai kerenah untuk mendapatkan pembantu rumah itu dan Indonesia sendiri sudah menyatakan hasrat untuk menyekat terus penghantaran rakyatnya keluar bekerja sebagai pembantu rumah pada 2017, satu pendekatan baru perlu difikirkan.  Apakah kerajaan tidak boleh menetapkan peraturan semua pejabat dan tempat bekerja baik jabatan kerajaan mahu pun swasta tanpa mengira kecil atau besar menyediakan ‘creche’ iaitu tempat asuhan bayi dan anak kecil bagi membolehkan ibu bekerja meninggalkan anak mereka untuk dijaga waktu mereka bekerja?

Usaha ini sebenarnya boleh dijadikan penyelesaian untuk jangka masa berterusan supaya sesebuah keluarga tidak lagi perlu mencari pembantu hanya untuk menjaga anak-anak. Dalam pada menyediakan ‘creche’ itu, setiap keluarga yang menggunakannya tidak harus dibebankan dengan caj yang tinggi.  Sebenarnya setiap jabatan atau syarikat harus memberi subsidi terhadap penubuhan dan penyelenggaraannya. Bagi syarikat kecil, mereka boleh bergabung untuk mendirikan sebuah ‘creche’ berdekatan dengan pejabat atau kedai mereka untuk menampung keperluan kakitangan mereka.  Ini bermakna ‘creche’ harus diwujudkan di merata tempat di mana ada pejabat atau kedai. Ini tentunya akan membantu pekerja yang sudah berkeluarga dan tidak perlu lagi mendapatkan pembantu rumah.  ‘Creche’ boleh juga digunakan sebagai ‘play school’ untuk menerima kanak-kanak sehingga berumur empat atau lima tahun.  Kaedah lain juga harus boleh difikirkan bagaimana mahu menolong keluarga yang mempunyai anak pada peringkat sekolah rendah mendapat makanan tengah hari. Tentunya usaha demikian ini boleh dilakukan sekiranya kerajaan benar-benar mahu menolong keluarga berpendapatan rendah atau sederhana tanpa perlu mencari pembantu rumah.

Masa untuk kita dimanja-manjakan pembantu rumah sudah berlalu dan sekiranya keadaan tidak lagi mengizinkan, keluarga berpendapatan rendah atau sederhana perlu melihat pendekatan baru sedemikian dan sewajarnya penubuhannya diusahakan.  Kerajaan sendiri boleh menetapkan peraturan supaya ‘creche’ dan ‘play school’ boleh diwujudkan dengan baik dan diselenggarakan dengan betul. Soal mengemas dan membersihkan rumah boleh dilakukan dengan memberi upah secara mingguan.  Sememangnya kini sudah pun ada perkhidmatan sedemikian yang mana khidmat mereka ini digunakan untuk beberapa jam saja pada akhir minggu.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Berita Harian
8 Mac 2012

ISU ICT : MENANGANI JENAYAH SIBER

TAN SRI LEE LAM THYE
Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF)


Sebanyak 15,000 laporan dibuat berkaitan kegiatan jenayah siber pada tahun lepas yang menunjukkan peningkatan di Malaysia. Kata, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili, sejumlah 15,218 insiden jenayah siber dilaporkan melalui Pusat Bantuan Cyber 999. Ia menunjukkan peningkatan 88 peratus berbanding 2010 apabila hanya 8,095 insiden dilaporkan. Kebanyakan kes yang dilaporkan berkaitan penyamaran dan penipuan. Terdapat beberapa kes penipuan yang mengakibatkan mangsa kehilangan semua wang simpanan mereka. Pihak Interpol menganggarkan kerugian akibat daripada jenayah siber adalah jauh lebih besar berbanding jumlah gabungan harga pasaran gelap bagi ganja, kokain dan heroin. Peningkatan jenayah siber bukan sahaja di Malaysia tetapi di seluruh dunia . Beberapa bentuk jenayah siber yang biasa dilakukan adalah kecurian identiti, ugutan/cyberstalking, phishing, pornografi kanak-kanak, spam, keganasan/cyberterrorism, dan lain-lain. Ia juga boleh melibatkan akses secara haram kepada maklumat syarikat. Sesetengah jenayah siber juga melibatkan jenayah kewangan, perjudian dalam talian, jualan artikel haram, jenayah harta intelek, pemalsuan, penipuan e-mel dan fitnah.

Walaupun nampak seperti mustahil untuk menghapuskan jenayah siber, ia masih lagi boleh dikawal. Dalam usaha untuk mencegah dan mengatasi jenayah komputer, seseorang itu perlu berhati-hati ketika menggunakan Internet. Dalam merealisasikan betapa bahaya jenayah siber kepada negara, Malaysia memperkenalkan Dasar Keselamatan Siber Negara yang dilaksanakan pada 2006. Dasar itu perlu sentiasa dikaji dan dikemaskini untuk keberkesanannya menangani jenayah siber. Lebih banyak bahan pendidikan dan bermaklumat perlu disediakan kepada orang ramai untuk memberi kesedaran tentang risiko pelbagai jenis jenayah siber serta pelbagai teknologi perlindungan yang boleh didapati untuk memerangi jenayah siber. Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia berharap usaha yang lebih komprehensif digerakkan untuk mengukuhkan asas moral dan memperkukuh daya tahan generasi muda supaya zaman teknologi maklumat (ICT) tidak menjerumus mereka ke dalam jenayah siber dan menjadi penjenayah siber.

Hari demi hari, ia menjadi semakin penting untuk kita melindungi generasi muda daripada pengaruh negatif yang dibawa oleh teknologi maklumat. Dengan kemunculan zaman ICT dan suasana pembelajaran pintar, menimba pengetahuan dan maklumat melalui Internet mesti seiring dengan pendidikan moral yang mencukupi. Jika tidak, maklumat yang diperolehi boleh disalah gunakan. Dengan kemunculan maklumat tanpa sempadan, penekanan yang lebih perlu diberikan kepada penyemaian nilai-nilai murni dalam pendidikan dengan tujuan mencegah kemunculan lebih banyak penjenayah siber. Di samping keperluan menghasilkan pekerja berpengetahuan dan pakar dalam bidang ICT demi untuk memastikan kejayaan Koridor Raya Multimedia, ia harus dicapai tanpa mengabaikan keperluan menerapkan nilai-nilai moral yang baik.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
8 Mac 2012
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails