28 Januari 2012

ISU SBPA : CUEPACS BERI AMARAN "PULAU" PANEL SBPA


Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan menarik diri daripada menganggotai pasukan petugas yang dibentuk untuk menyemak semula skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) jika kerajaan tidak menambah wakil badan induk kakitangan awam itu. Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, pihaknya mahu agar tiga lagi pegawai tertinggi Cuepacs dibenarkan menyertainya pada mesyuarat pasukan petugas khas SBPA. Sekiranya tiga pegawai Cuepacs tidak dibenarkan untuk turut serta dalam mesyuarat itu  Datuk Omar Osman akan tarik diri dari pasukan itu, kerana ia tidak adil baginya. Menurutnya, dia adalah wakil kepada 1.3 juta penjawat awam yang lain. Selain itu katanya, Cuepacs akan membuat sesi jelajah sehingga April depan bagi memberi  penerangan kepada penjawat awam tentang SBPA. Sekarang ini kita cuma boleh minta semua penjawat awam supaya bersabar dan bertenang, tunggu sehingga tempoh semakan semula selesai.

SBPA yang sepatutnya dilaksana bulan ini ditangguhkan sementara bagi memberi peluang kepada pasukan petugas khas menyemak semula skim itu yang dikatakanpersatuan penjawat awam sebagai agak kurang adil serta mengelirukan. Pasukan petugas khas itu yang ditubuhkan pertengahan bulan ini diberi masa tiga bulan untuk melakukan semakan dan mengemukakan cadangan baru kepadakerajaan.Ia dipengerusikan oleh bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam. Selain beliau, ia juga dianggotai pegawai Jabatan Perkhidmatan Awam, Jabatan Peguam Negara, Kementerian Kewangan dan Presiden Cuepacs serta pegawai kementerian yang berkaitan. Dalam pada itu, Omar berkata, Cuepacs akan mengemukakan lima perkara utama untuk dipertimbang dalam semakan semula SBPA.

Katanya, lima perkara itu menumpukan kepada aspek keadilan dan kesaksamaan khususnya bagi penjawat awam pada gred 54 dan kebawah. Lima perkara terbabit ialah :

1. mengkaji semula pindahan gaji bagi gred 54 dan ke bawah
2. mengekalkan kedudukan kekananan yang ada dalam Skim Saraan Malaysia (SSM) sebelum bertukar kepada SBPA
3. mengkaji semula kedudukan gaji penjawat yang telah lama mencapai tahap gaji maksimum;
4. mengkaji semula kenaikan gaji antara tujuh dan 13 peratus;
5. semak kembali penstrukturan semula di semua peringkat gred.

Ceupacs berharap  hasil semakan  semula ini akan memberikan keceriaan kepada semua penjawat awam

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
BERITA HARIAN
28 Januari 2011

ISU GURU : PERMOHONAN PERPINDAHAN DITOLAK ENAM KALI

SUMBER : HARIAN METRO
TARIKH : 28 JANUARI 2012


“Ketika isteri yang tinggal di Sarawak keguguran pada 17 Januari lalu, saya sedih kerana tidak mampu membantu sebaliknya hanya mendoakan keselamatannya kerana tinggal berjauhan (di Johor),” kata pekerja hotel, Mohd Fauzi Borhan, 37, yang amat bimbangkan keadaan isterinya kerana sudah dua kali keguguran dalam tempoh tiga tahun, dipercayai akibat tekanan hidup. Menurutnya, lebih mengecewakan apabila usaha isterinya, Lida, 32, yang bekerja sebagai guru Lepasan Ijazah J-Qaf di Sekolah Kebangsaan Rantau Panjang, Sarawak, untuk bertukar ke Johor, tidak mendapat maklum balas positif sejak tiga tahun lalu. Menurutnya, hasratnya membuat rayuan pertukaran isterinya itu menemui jalan buntu apabila tidak dibenarkan berbuat demikian oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian di Kementerian Pelajaran Malaysia di Putrajaya.

Katanya, keluarganya dimaklumkan pengurusan di Putrajaya bahawa permohonan dikemukakan isterinya ditolak berikutan tidak menerima sokongan daripada Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak. “Saya dan isteri tinggal berjauhan sejak enam tahun lalu dan isteri sudah membuat permohonan pertukaran tempat kerja sebanyak enam kali iaitu dua kali setahun (sejak tiga tahun lalu). “Dua tahun lalu, dia keguguran kali pertama, tetapi kami bersyukur kerana dikurniakan anak lelaki pertengahan Mei lalu,” katanya. Fauzi berkata, kini dia terpaksa berjauhan dengan isteri dan anak lelakinya berusia lapan bulan berikutan permohonan kali keenam pada November lalu ditolak tanpa alasan dan dia difahamkan keputusan itu muktamad. “Apa yang kami minta ialah budi bicara, isteri sudah enam tahun berkhidmat di Sarawak, wajarlah dia berpindah balik ke sini. Saya risaukan keadaan isteri kerana doktor menasihatkannya banyak berehat, namun disebabkan tinggal berseorangan, dia perlu bekerja dan mengurus anak. “Saya harap kementerian prihatin dengan masalah kami dan membenarkan pertukarannya,” katanya.

KOMEN CIKGU ZUL

Hal perpindahan guru ini memang merumitkan. Ada guru yang baru satu tahun berkhidmat di sesebuah sekolah sudah boleh pindah. Ada guru yang sudah berkhidmat bertahun-tahun, apabila memohon perpindahan langsung tidak dilayan. Karenah birokrasi dalam pihak yang menguruskan perpindahan guru ini memang memeningkan kepala. Saya rasa suatu anjakan paradigma perlu dilakukan dalam menguruskan perpindahan guru. Situasi ini semakin membebankan untuk guru-guru Bahasa Melayu di sesebuah sekolah. Sebaik sahaja mengemukakan permohonan, Pengetua sekolah terus memberitahu bahawa beliau tidak boleh meluluskan disebabkan guru Bahasa Melayu semakin berkurangan. Pihak yang berkenaan juga perlulah melihat perkara ini dengan serius. Lambakan guru Sains dan Matematik di sekolah-sekolah terutamanya di bandar-bandar pada masa sekarang sewajarnya diperhatikan. Jangan disebabkan kesilapan, para guru yang menjadi mangsa. Kita kena ingat, jika seseorang guru memohon untuk berpindah maknanya dia sudah tidak ada hati untuk berkhidmat di sekolah itu lagi.

Kenapa berlakunya keadaan seseorang guru sudah cuak dan bosan untuk berkhidmat di sekolah tersebut? Tepuk dada tanya selera. Lain sekolah, lain pula situasinya. Lain Pengetua lain pula corak pentadbirannya. Sebilangan guru terus tersisih dan terkecuali  walaupun sudah berkhidmat bertahun-tahun di sekolah yang sama. Penat lelah langsung tidak dihargai. Kejayaan dan usahanya langsung tidak dipandang. Guru pun manusia biasa yang ada hati dan perasaan. Oleh itu, jika dia tergerak hati untuk memohon pindah, relakanlah kerana hatinya sudah tidak ada lagi di situ. Janganlah diseksa batin dan jiwanya. Janganlah dirosak semangat dan kewibawaannya. Mengapa kita perlu menghalang niat dan harapan seseorang hanya kerana kita mempunyai kuasa untuk menghalangnya? Mengapa kita tidak cuba meletakkan diri ditempat mereka yang memohon perpindahan itu? Jika permohonan ditolak sekali, mungkin tidak mengapa. Akan tetapi, kalau sudah sampai 6 hingga 10 kali permohonan ditolak, memanglah ada apa-apa. Apa kes?

ISU UMUM : KEUPAYAAN KAWAL EMOSI BAWA KEJAYAAN DAN KECEMERLANGAN DIRI

Oleh Ma Hassan Salleh


Sejak akhir-akhir ini, media banyak melaporkan aktiviti remaja yang tidak bercorak konstruktif untuk pembangunan diri mahupun masa depan mereka dan negara. Bermula dengan peristiwa demonstrasi menurunkan bendera Perdana Menteri hinggalah ugutan untuk meletupkan pesawat yang dinaikinya, ditambah pula dengan gejala mat rempit, gangsterisme, hedonism melampau, seks bebas dan seumpamanya, semuanya menggambarkan kecelaruan dan ketidaktentuan arah tuju remaja untuk merancang masa depan cemerlang. Kecelaruan dan ketidaktentuan hala tuju di kalangan remaja ini berpunca daripada kegagalan mereka mengurus emosi. Dalam mengurus emosi ada dua kecekapan yang perlu dimiliki; pertama kecekapan peribadi dan kedua ialah kecekapan sosial. Dalam konteks kecekapan peribadi, seseorang individu perlu menguasai tiga aspek iaitu kesedaran kendiri, pengurusan kawalan kendiri dan motivasi. Emosi sangat dominan ketika alam remaja. Dikatakan bahawa sebahagian besar tindakan yang dilakukan remaja berdasarkan emosi.

Apabila meningkat dewasa akal pula lebih dominan, yang mana sebahagian besar tindakan dilakukan berdasarkan pemikiran. Bagaimanapun pendapat ini tidak konsisten. Ada juga sebaliknya. Ini bergantung kepada sejauh mana tahap kecerdasan emosi dan intelektual yang dimiliki individu berkenaan. Mengikut pandangan ahli psikologi, ada dua faktor utama menentukan kecemerlangan seseorang manusia. Pertama kecerdasan intelektual (IQ) dan kedua kecerdasan emosi (EQ). Walaupun IQ kelihatan begitu utama menentukan kejayaan seseorang individu, namun ahli psikologi menemui bukti bahawa faktor utama yang membawa kejayaan ialah EQ.  Ini dinyatakan oleh Goleman, D (1998) bahawa penilaian seseorang individu bukan saja diasaskan kepada IQ tetapi lebih penting ialah EQ. Faktor ini meninggalkan kesan mendalam dalam keseluruhan aspek kehidupan seseorang individu, termasuk kesihatan dan sosial.  Kecerdasan emosi ialah tahap keupayaan seseorang individu mengurus emosi. Ertinya jika seseorang sedang marah, dia berupaya mengawal kemarahannya itu dengan tidak melakukan perkara merugikan diri dan orang ramai ketika menunjukkan kemarahan itu.

Banyak kisah dan cerita menunjukkan tidak semua manusia mempunyai IQ tinggi berjaya dalam kehidupan. Sebaliknya, manusia yang mempunyai EQ tinggi lebih berjaya dan apabila diukur dari segi IQ berdasarkan taraf pendidikan adalah tidak seberapa. Sebagai contoh, Bill Gates, pengasas Windows dikatakan seorang pelajar yang tidak dapat menghabiskan pelajaran tingginya tetapi sangat berjaya dalam dunia perniagaan perisian komputer. Begitu juga dengan Tan Sri Lim Goh Tong, tidak fasih berbahasa Inggeris sebaliknya hanya berurus niaga dengan menggunakan bahasa Mandarin dan bahasa Melayu tetapi menjadi orang terkaya di Asia Tenggara dengan nilai kekayaan RM421.8 bilion. Tun Abdul Ghafar Baba hanya seorang guru lepasan maktab perguruan, tetapi akhirnya menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Sebaliknya, ramai orang yang memiliki IQ tinggi tetapi akhirnya menemui kegagalan dalam hidup mereka.

Secara umum, kelihatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sangat berjaya dalam mengurus emosinya. Walaupun berdepan dengan pelbagai cabaran, kutukan dan tohmahan, didapati beliau sentiasa tenang dan senyum ketika berucap atau menjawab soalan wartawan. Berbeza dengan sesetengah ahli politik lain, sekali sekala menampakkan api kemarahan, melenting dan menjawab menggunakan nada suara tinggi serta bahasa kasar. Berbalik kepada dua contoh tindakan remaja di atas, ia adalah fenomena yang diambil untuk melahirkan rasa marah, benci dan geram. Tetapi tindakan berasaskan emosi tidak dapat dikawal itu akhirnya mendatangkan kesan buruk kepada diri sendiri dan orang ramai.  Ia memberi gambaran seolah-olah keseluruhan mahasiswa di negara ini mempunyai sikap, pemikiran dan nilai moral yang sama dengan mereka. Jika sesuatu perkara itu tidak sealiran dengan kita, menyebabkan kita rasa marah, geram dan benci, kita masih boleh menyatakannya dengan pelbagai cara lebih bersopan dan bijaksana.

Menyatakan bangkangan untuk menggambarkan rasa tidak puas hati melalui tindakan keterlaluan di luar batasan kemanusiaan, agama dan nilai moral menggambarkan seseorang itu tidak mampu mengurus emosi. Memang kita mempunyai hak kebebasan menyatakan setuju atau tidak setuju terhadap sesuatu perkara. Kita juga dibenarkan mengadakan demonstrasi secara aman seperti yang termaktub dalam Akta Perhimpunan Aman 2011. Tetapi berdemonstrasi dengan diikuti aktiviti merosakkan harta benda awam, menurunkan bendera Perdana Menteri, serta menyatakan ugutan meletupkan pesawat (walaupun berjenaka) tidak dapat diterima oleh masyarakat. Kegagalan mengurus emosi tidak saja berlaku di kalangan remaja tetapi juga di kalangan orang dewasa. Ramai pemimpin kehilangan karier politik mereka kerana bertindak mengikut emosi. Ramai juga usahawan, penjawat awam yang mempunyai kehebatan dari aspek akal atau intelektual, akhirnya tidak sampai ke mana kerana tidak dapat mengurus emosi. Akibatnya mereka dipecat, disingkir atau dengan rela hati menarik diri daripada sesuatu aktiviti.

Dalam mengurus emosi ada dua kecekapan yang perlu dimiliki; pertama kecekapan peribadi dan kedua ialah kecekapan sosial. Dalam konteks kecekapan peribadi, seseorang individu perlu menguasai tiga aspek iaitu kesedaran kendiri, pengurusan kawalan kendiri dan motivasi. Kemahiran sosial pula mengandungi dua aspek utama iaitu kemahiran empati dan kemahiran sosial. Keupayaan menguasai dan mengurus gabungan kelima-lima elemen berkenaan membolehkan seseorang mempunyai kecerdasan emosi baik. Kesimpulannya mengurus emosi sangat penting dalam kehidupan menuju kejayaan dan kecemerlangan. Daya intelektual tinggi tidak berguna jika gagal mengurus emosi dengan baik. Justeru remaja yang berada di universiti atau di mana-mana saja, berlatihlah mengurus emosi. Kejayaan mengurus emosi adalah kejayaan dalam kehidupan. Kejayaan anda dalam kehidupan ialah kejayaan menjadi manusia berguna kepada diri, agama, bangsa dan negara.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
BERITA HARIAN
28 Januari 2011

ISU UMUM : "SPY" CIA DIHUKUM MATI

Oleh AMIRUDDIN HARUN
amir.harun@utusan.com.my


Seorang bekas anggota marin Amerika Syarikat (AS) yang berketurunan Iran dihukum mati oleh sebuah mahkamah Iran pada awal tahun ini kerana didakwa menjadi ejen perisik Agensi Perisikan Pusat (CIA), menurut sebuah media di republik Islam itu. Amir Mirzaei Hekmati yang mempunyai dua kerakyatan Iran dan AS disabitkan atas tuduhan bekerjasama dengan sebuah negara musuh, berkhidmat dengan CIA dan cuba menjerumuskan Iran dalam kancah keganasan. Lelaki berusia 28 tahun itu yang berkhidmat sebagai jurubahasa Arab semasa berkhidmat dalam ketenteraan, dipercayai telah ditangkap pada Disember lalu. Iran menuduh lelaki muda itu menerima latihan di AS dan berpengkalan di Iraq serta Afghanistan. Amir menyertai Tentera AS pada 2001 dan menjalani latihan perisikan selama sedekad. Selepas meninggalkan bidang ketenteraan, dia bekerja dengan kontraktor swasta. Tidak jelas bila Amir disabitkan dengan tuduhan itu, tetapi berdasarkan undang-undang Iran, dia hanya mempunyai 20 hari untuk merayu, menurut laporan agensi berita asing, The Associates Press (AP).

Sebelum dia dijatuhi hukuman, pemuda kacak itu tampil di kaca televisyen negara tersebut pada Disember tahun lalu untuk 'mengaku' melakukan jenayah tersebut, iaitu pengakuan yang cukup penting di sisi undang-undang Iran. ''Saya telah diperdaya oleh CIA,'' katanya yang fasih bertutur dalam bahasa Farsi dan Inggeris dengan sedikit pelat Amerika, dalam dakwaan pengakuannya itu, menurut agensi berita Iran, Fars. ''Walaupun saya dipilih untuk menyeludup masuk ke dalam sistem perisikan Iran dan bertindak sebagai sumber baharu kepada CIA, saya tidak berniat untuk melemahkan negara ini (Iran),'' ujar pemuda yang lahir di Arizona, AS setelah ibu dan bapanya berhijrah ke negara tersebut. Bapa Amir yang mengajar di kolej komuniti di Flint, Michigan pula berkeras mengatakan bahawa anaknya bukan ejen CIA dan berada di Iran untuk melawat neneknya. ''Kami berusaha keras untuk menyediakan seorang peguam di Iran untuk Amir. Kami telah cuba mendapatkan sekurang-kurangnya 10 peguam bela tetapi tidak berjaya,'' menurut keluarga Amir dalam kenyataan awalnya pada Disember lalu ketika lelaki itu dilaporkan ditangkap.

Dalam kenyataan itu, peguam yang mewakili Amir ketika itu ialah peguam yang dilantik oleh kerajaan Iran yang hanya menemuinya pada hari pertama perbicaraan. Sementara ibu Amir, Behnaz Hekmati dalam e-mel yang dihantar kepada AP menyatakan bahawa ketetapan mahkamah itu merupakan ''keputusan daripada proses yang tidak adil atau telus.'' Menurutnya, dia dan suaminya amat terkejut dan gerun dengan keputusan tersebut. ''Amir bukannya seorang penjenayah. Kehidupannya telah dieksploitasi untuk kepentingan politik. ''Kami berdoa agar kerajaan Iran akan menunjukkan belas kasihan dan tidak membunuh anak kami, Amir yang dilahirkan di Amerika dan melawat Iran serta kaum keluarganya buat pertama kali,'' kata Behnaz lagi. Kerajaan AS mendesak pembebasan Amir dan menyatakan pemuda itu telah didakwa secara salah. Mereka juga menggesa pegawai kerajaan Swiss yang bertindak bagi pihak AS di Iran, dibenarkan melawat Amir.

Media Iran sebelum ini melaporkan dakwaan bahawa beberapa ejen perisik telah diberkas kerana dikatakan cuba melaksanakan perancangan AS untuk mengganggu pilihan raya yang akan datang. Tiga pengembara AS, seorang wanita dan dua lelaki, ditangkap di Iran pada 2009 dan dituduh sebagai ejen perisik. Sarah Shourd kemudian dibebaskan pada 2010. Shane Bauer dan Josh Fattal pula dibebaskan pada tahun lalu selepas membayar jaminan AS$1 juta (RM3.15 juta). Sabitan itu berlaku di saat-saat ketegangan antara AS dan Iran semakin memuncak ekoran program nuklear di negara Timur Tengah itu. AS khuatir rancangan negara Timur Tengah itu menggunakan teknologinya untuk mencipta senjata nuklear, sementara Iran berkeras menyatakan bahawa projek itu dibangunkan sebagai sumber tenaga.


Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
28 Januari 2011

JADIKAN MOTIVASI DIRI : KERJAYA CHEF BAWA TUAH

Oleh FAUZIAH AROF
rencana@utusan.com.my

Wang, populariti dan glamor. Siapa pun tidak dapat menafikan bahawa seorang chef juga boleh menandingi kehebatan seorang artis, ahli politik atau ahli sukan yang terkenal. Sejak lebih 20 tahun dahulu, chef dianggap antara profesion yang amat menarik dan menguntungkan untuk diceburi. Seorang chef boleh mengundang rasa kekaguman ramai atas kebolehan dan kreativiti mereka dalam menyediakan pelbagai jenis masakan dengan gabungan seni kulinari. Kita sering mendengar seorang chef mengatakan bahawa, masakan yang enak datangnya dari hati yang ikhlas. Kata-kata itu mempengaruhi sebahagian besar daripada kita apabila memasak di dapur. Apapun, daya penariknya, ramai yang mahu menjadi chef kerana kerjaya yang dikuasai oleh kaum lelaki itu mampu meraih pendapat yang lumayan.

Ada di antara mereka menimba pengalaman dengan bekerja di hotel-hotel, kemudiannya membuka restoran sendiri dengan menjalankan perniagaan katering, ada yang menghasilkan buku dan beberapa chef terkenal tampil di televisyen mengendalikan rancangan-rancangan masakan mereka sendiri. Dalam pada itu, minat orang ramai terhadap rancangan-rancangan masakan dan penyediaan makanan di televisyen membuatkan golongan ini terus mendapat perhatian. Di kebanyakan negara, rancangan yang dikendalikan atau dihoskan oleh chef-chef terkemuka mereka ini mendapat rating yang tinggi. Rancangan tersebut turut popular di negara-negara lain. Di Malaysia, Datuk Chef Wan atau nama sebenarnya Redzuawan Ismail merupakan chef paling terkenal dan dikatakan menerima pendapatan tertinggi berbanding dengan chef lain di negara ini. Betapa tidak, beliau yang hampir 30 tahun menceburi bidang itu bermula dari bawah dan kini bakatnya dalam bidang tersebut diiktiraf di peringkat dunia dan menjadi kebanggaan negara.

Rachael Ray


Di peringkat dunia, Rachael Domenica Ray dikatakan seorang chef yang mempunyai pendapatan paling tinggi. Beliau dilahirkan pada 25 Ogos 1968 di Glens Falls, New York, Amerika Syarikat (AS) Rachael ialah seorang personaliti televisyen terkenal AS yang juga seorang ahli perniagaan dan juga penulis buku. Beliau mengendalikan program gaya hidup Rachel Ray, tiga siri dalam Food Network, 30 Minutes Meals, Rachael Ray‘s Tasty Travels dan $40 a day. Selain itu, Ray juga menulis buku berasaskan rancangan 30 Minute Meals dan melancarkan majalah, Every Day with Rachael Ray pada 2006. Rancangan televisyen yang dihoskan beliau telah memenangi dua anugerah dalam Daytime Emmy Awards. Pada tahun lalu, Ray telah disenaraikan Forbes sebagai selebriti chef yang paling kaya dengan pendapatan sebanyak $18 juta (RM55.4 juta) setahun.

Redzuawan Ismail


Selain seorang chef, Chef Wan yang dilahirkan di Singapura pada 1958 juga seorang pengacara, penulis, dan pelakon. Beliau sebenarnya mempunyai kelayakan menjadi seorang akauntan, bagaimanapun memilih untuk menjadi chef kerana minat memasak yang mendalam, membuatkan beliau menumpukan fokus dan kerjayanya dalam bidang masakan. Beliau mempunyai ijazah bersekutu dalam Latihan Chef Profesional dan Pengurusan Hotel dari California Culinary Academy di San Francisco, Amerika Syarikat dan Ritz Diploma Escoffeir dari Hotel Ritz di Paris, Perancis. Pada 2009, beliau memenangi Selebriti televisyen Best Chef daripada Gourmand Cookbook Anugerah Dunia. Anak sulung daripada tujuh adik beradik ini merupakan Duta Makanan yang dilantik oleh Kementerian Pelancongan pada 2010 kerana menghargai sumbangannya memperkenalkan makanan Malaysia ke peringkat antarabangsa.

Pada tahun lalu, sumbangannya sekali lagi diiktiraf di peringkat antarabangsa apabila menerima dua anugerah berpestij daripada National Critics Choice. Anugerah berkenaan ialah Life Time Achievement South East Asia Cuisine menerusi kategori The Hospitality and Dining Awards 2011/2012 dan juga Best Editor‘s Choice Award yang diberikan berdasarkan kejayaan buku masakannya, Best of Wan Taste of Malaysia. Pada tahun yang sama, beliau telah diberi penghormatan bagi menjayakan program bual bicara pagi, NBC Today yang disiarkan secara langsung untuk saluran NBC di AS. Program televisyen itu berlintas langsung dari taman rekreasi Suria KLCC dan berlatar-belakangkan bangunan berkembar KLCC yang disaksikan oleh jutaan rakyat AS.

Wolfgang Puck


Wolfgang Johannes Puck dilahirkan pada 8 Julai 1949. Beliau ialah selebriti chef Austria dan pemilik restoran yang turut menjalankan perniagaan katering. Puck pernah diberi gelaran sebagai The Greatest Chef In The World. Pada tahun lalu, Puck disenaraikan sebagai chef kedua terkaya selepas Ray dengan pendapatan AS$16 juta (RM48.6 juta). Beliau memiliki 15 buah restoran.

Gordon Ramsay


Gordon James Ramsay lahir pada 8 November 1966 di Johnstone, Renfrewshire, Scotland. Beliau juga seorang personaliti televisyen dan pemilik restoran. Ramsay mengendalikan rancangan televisyen berbentuk pertandingan masakan dan makanan dalam siri British dan versi Amerika iaitu Hell‘s Kitchen, The F Word, Ramsay‘s Best Restaurant dan Ramsay’s Kitchen Nighmares dan MasterChef. Beliau juga mempunyai beberapa buah restoran. Restoran Gordon Ramsay adalah satu-satunya restoran solo yang berlokasi di Royal Hospital Road, London. Pada 2001, restoran berkenaan diletakkan sebagai restoran paling popular di United Kingdom. Pada tahun lalu, Ramsay berada di belakang Puck iaitu chef ketiga berpendapatan paling tinggi iaitu AS$7.5 juta (RM22.7 juta).

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
28 Januari 2011

ISU PENDIDIKAN : CONTOHI PENEKANAN SAINS DI SEKOLAH CINA

NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my


Peratusan pelajar mengambil jurusan Sains dikatakan turun mendadak sejak 2007 dan kini dianggap amat kritikal di samping memperlahankan sasaran untuk Pelan Hala Tuju Modal Insan Sains dan Teknologi 2020. Pelan hala tuju tersebut menyasarkan 60 peratus pelajar mengambil aliran sains sementara selebihnya aliran sastera. Namun, di setiap peringkat pilihan sama ada peperiksaan utama di sekolah, matrikulasi mahupun di universiti, rata-rata pelajar lebih cenderung memilih subjek yang 'lebih mudah' berbanding aliran sains. Ditambah pula dengan klasifikasi pelajar aliran sains yang 'sama rata' dengan pelajar bidang lain, tidak menggambarkan mereka mengikuti subjek kritikal sedangkan mata pelajarannya jauh lebih sukar dan hanya boleh diikuti pelajar tertentu. Akhirnya, pelajar yang mengambil 'subjek mudah' mencatatkan Nilai Purata Gred Kumulatif (CGPA) tertinggi, menerima pelbagai anugerah dan juga biasiswa pendidikan. Tidak cukup di situ, persimpangan selepas meninggalkan universiti juga kehilangan sebilangan graduan sains kepada kerjaya bidang lain akibat beberapa faktor termasuk kerja yang bahaya, waktu kerja, gaji dan birokrasi.

Hakikatnya, aliran sains bukan sahaja kelihatan lebih sukar, tidak menarik dan sudah hilang keistimewaan berbanding aliran lain, malahan kebanyakan kerjaya sains sedia ada tidak menawarkan kelebihan yang sepadan, sama ada dalam sektor awam mahupun swasta. Bermula dari dalam rumah, di sekolah, universiti dan akhirnya kerjaya sains, masyarakat negara ini secara umumnya tidak meletakkan aliran sains sebagai satu bidang menarik, mungkin kerana gambaran serong bahawa kerjaya lain seperti kewangan, perniagaan mahupun sebagai artis hiburan lebih berbaloi untuk anak-anak mereka. Tanpa penerapan jiwa sains, motivasi serta galakan terhadap minat anak-anak kecil terhadap kepelbagaian ilmu sains, mereka juga akan membesar dengan perspektif bahawa kerjaya sains tidak berbaloi dengan kesukaran bertahun-tahun mempelajarinya. Pihak berwajib kini bukan sahaja berhadapan dengan masalah minat murid untuk belajar dalam bidang sains malahan pilihan untuk menceburi kerjaya sains yang kritikal untuk negara. Tokoh pendidikan, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom tidak dapat menjelaskan kenapa kemerosotan itu berlaku tetapi berharap satu kajian mendalam dapat dijalankan segera bagi mengenal pasti puncanya.

Namun, beliau menekankan langkah mengatasinya perlu digerakkan segera bagi memastikan aliran sains menjadi pilihan utama murid dalam jangka panjang. "Penyelesaian masalah ini banyak bergantung kepada guru dan ibu bapa yang perlu memberi penekanan subjek sains menawarkan masa depan yang lebih baik kepada anak-anak. "Kaunselor sekolah juga perlu menunjukkan jalan ke arah peluang yang terbuka di universiti dalam pelbagai bidang sains di samping biasiswa dan bantuan yang khusus untuk subjek kritikal," katanya. Jelas beliau, pihak universiti hanya mengambil pelajar yang memenuhi syarat untuk kursus yang ditawarkan, maka semuanya bermula di sekolah dalam menekankan aliran sains jika murid mahukan masa depan dalam kursus berkaitan. "Ada juga yang kata pelajar aliran lain juga boleh ambil kursus sains di universiti tetapi bilangannya kecil. Adalah lebih mudah jika murid aliran sains yang ditawarkan peluang itu. "Oleh itu, sekolah dan ibu bapa perlu mainkan peranan dalam mendorong anak-anak memilih aliran sains seterusnya ke arah kerjaya kritikal dan profesional yang lebih diperlukan pasaran kelak," ujarnya.

Tokoh akademik, Tan Sri Ibrahim Abu Shah pula berpendapat punca masalah tersebut perlu dilihat dari pelbagai sudut dan daripada peringkat permulaan lagi. Menurut beliau, menjadi sifat manusia untuk memilih yang lebih mudah dan itu juga sering dilakukan murid serta pelajar dalam memilih aliran pelajaran di sekolah mahupun kursus di universiti. "Murid Melayu terutamanya takut untuk mengambil aliran sains yang dilihat lebih susah menjelang peperiksaan utama di sekolah. "Di peringkat matrikulasi juga begitu, mereka takut untuk meneruskan ke bidang sains sebaliknya bertukar ke bidang lain walaupun telah mengambil subjek sains ketika matrikulasi," katanya. Tambahnya, keputusan peperiksaan ketika matrikulasi juga menjadi halangan kerana CGPA yang diperolehi menghalang atau menyukarkan pelajar meneruskan pendidikan sains kritikal dan terpaksa memilih bidang kurang kompetitif. Menurutnya, rasa takut dan keputusan peperiksaan menjadi antara punca utama kurangnya pelajar Melayu di universiti-universiti yang menawarkan subjek kritikal dan profesional. Namun, beliau merasakan guru yang menjadi faktor paling penting dalam menentukan arah tuju murid-murid mengambil aliran sains ke arah subjek kritikal di universiti kelak. "Para guru menjadi tiang utama dalam membimbing, menggalakkan dan memberi motivasi kepada pelajar untuk mengambil aliran sains. "Peranan guru cukup penting sebagai satu ibadah, tugas suci dalam melatih murid-murid mereka menjadi manusia yang berjaya dan berguna," tegasnya.

Tambahnya, walaupun ibu bapa mempunyai peranan tersendiri dalam menggalakkan anak-anak ke arah sains, tetapi hakikatnya murid lebih mendengar kata-kata guru di sekolah. "Tambahan pula, ibu bapa yang rata-rata sibuk dengan kerja kini telah melepaskan sepenuhnya anak kepada sekolah terutamanya jika sekolah berasrama penuh. "Maka murid lebih banyak menghabiskan masa di sekolah dan dengan itu lebih mendengar cakap guru mereka," jelasnya. Malangnya, mengikut pengamatan beliau sejak bersara dari Universiti Teknologi Mara (UiTM), guru-guru di sekolah kebangsaan dilihat tidak begitu komited dalam membangunkan modal insan murid terutamanya anak-anak Melayu. "Sedih saya katakan, kita tidak begitu komited berbanding guru di sekolah Cina yang pentingkan kualiti, disiplin dan kekitaan di kalangan murid mereka. "Kebanyakan sekolah Cina tidak membuang masa hujung minggu sebaliknya mengadakan aktiviti sukan, tuisyen dan macam-macam lagi bersama murid-murid," ujarnya. Jelasnya, guru besar dan guru-guru sekolah Cina begitu komited dan ikhlas kerana sayangkan bangsa mereka sehingga sanggup meluangkan masa hujung minggu bersama murid sekolah tanpa meminta apa-apa pampasan.

Ibrahim juga sedih membandingkan cara pendidikan bangsa lain dengan orang Melayu dalam menanam semangat rajin belajar dan bekerja keras untuk berjaya kelak. "Lihat saja murid Melayu di hujung minggu, bebas nak buat apa pun. Masa di sekolah pula banyak dibazirkan guru dengan perkara lain seperti bercakap isu politik di dalam kelas. "Sedih, kenapa tak sayang kepada bangsa dan agama kita seperti mana guru Cina dalam mendidik anak-anak bangsa mereka sedangkan guru kita telah diberikan gaji besar," soal beliau. Oleh itu, beliau mencadangkan orang Melayu belajar daripada orang Cina, sama ada guru mahupun ibu bapa dalam aspek pendidikan anak-anak bangsa. "Saya berharap dalam menangani isu ini, para guru jangan berkira sangat dan betul-betul ikhlas dalam membentuk anak bangsa yang berjaya. "Kita bantu murid-murid dengan mengubah sikap, bantuan peruntukan dan sebagainya. Biarkan otak anak-anak ini bersih daripada perkara tidak berkaitan agar mereka boleh fokus kepada pelajaran," katanya. Tegasnya, langkah ini menjadi satu revolusi pemikiran dan kognitif yang perlu disegerakan kerana jika terus gagal muhasabah diri dan memperbaiki apa yang perlu, semakin lama orang Melayu semakin ketinggalan.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
28 Januari 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...