02 Januari 2012

JADIKAN MOTIVASI UNTUK BERJAYA : JUTAWAN DUA BERADIK


Rasa kagum seakan-akan menjalar dalam diri tatkala mendengar kisah dua beradik bergelar jutawan jelita ini. Bukan sahaja memiliki personaliti menarik bahkan kejayaan mereka begitu mengagumkan. “Apa yang lebih membahagiakan, kami dapat melihat orang bawahan yang kami didik berjaya seperti kami,” ujar Ketua Pegawai Eksekutif, Amazing Millionaire Sisters Group, Nor Akmar Hanif, 34. Akmar dan adiknya, Aida Nurlin Hanif, 30, merupakan jutawan pelaburan berasaskan saham amanah dan insurans terkenal di negara ini  Walaupun bermula daripada sifar, prinsip tidak mudah mengaku kalah dan bersikap positif membolehkan mereka meraih pelaburan bernilai jutaan ringgit pada usia 20-an lagi “Untuk maju dalam perniagaan, anda perlu tanam dalam diri bahawa tiada perkara yang mustahil untuk dicapai. “Jika kita tahu cara berniaga yang betul dan sanggup bekerja keras, insya-Allah kejayaan akan datang kepada kita,” ujar Aida. Beliau memberitahu, wang sentiasa ada di luar sana. Apa yang perlu dilakukan ialah mencari jalan untuk sampai kepada sumber kewangan yang betul.
                          
LIMA ANGKA

Itulah yang dilakukan Akmar dan Aida hingga mereka berupaya mencatat jumlah pelaburan mencecah ratusan juta ringgit setahun. “Alhamdulillah, ini rezeki yang saya tidak pernah terfikir sebelum ini. Sebaik sahaja saya menamatkan pengajian dalam bidang Kejuruteraan Sistem Maklumat di Institut Sains dan Teknologi Universiti Manchester di Britain pada tahun 1999, saya sudah bercadang untuk berniaga. “Saya pernah bekerja dengan duduk di depan komputer dari pukul 9 pagi hingga 5 petang. Tetapi itu bukan cara kerja yang saya inginkan. “Saya mahu bekerja mengikut masa dan jumlah pendapatan yang saya tentukan sendiri. “Saya juga enggan terikat dengan peraturan yang merimaskan. Jadi selepas tiga bulan bekerja saya berhenti kerana mahu menceburi bidang perniagaan. “Kemudian, apabila seorang rakan memperkenalkan saya dengan dunia saham amanah, hati kecil saya terdetik, inilah yang saya cari selama ini,” kata Akmar, anak ketiga bekas Timbalan Pengarah Pelajaran Perak, Hanif Amran. Berkat kesungguhannya, jualan unit saham amanah Akmar mencecah RM1 juta dalam masa tiga bulan sahaja.

Kemampuannya mengurus dan mengendalikan jualan pelaburan turut meletakkan dirinya sebagai pengurus agensi kumpulan termuda di sebuah institusi kewangan terbesar di negara ini. Malah, beliau mampu memperoleh pendapatan lima angka atau sekurang-kurangnya RM10,000 sebulan sewaktu berumur 26 tahun. “Pelaburan seperti ini cuma perlukan modal yang kecil tetapi mampu menjana pendapatan yang di luar imaginasi kita,” kata Akmar. Selain itu, wanita bujang ini juga berjaya membuka agensinya sendiri pada usia 25 tahun. Pada usia 28 tahun, beliau mampu melahirkan sebanyak 10 Pengurus Agensi Kumpulan (GAMS). Pencapaian terbesar Akmar ialah sebagai ketua pengurus kumpulan Master Builder iaitu anugerah yang dimenangi empat kali berturut-turut. Anugerah lain ialah Brand Ambassador, Group Agency Manager Platinum, Top GAM, Master Recruiter, Million Sales Achiever dan Million Dollar Round Table. Walaupun mempunyai latar belakang akademik yang berbeza, ia bukan halangan untuk Akmar berjaya dalam bidang saham amanah dan insurans. “Anda tidak semestinya menjadi apa yang anda belajar. Sebaliknya, cara untuk berjaya dalam pelajaran itu perlu diadaptasikan dalam pekerjaan,” katanya.

TUKAR BAJU

Aida yang mengikut jejak Akmar berniaga semasa masih bergelar penuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) berkata, cabaran untuk berjaya dalam pengajian dan perniagaan menjadikan dirinya seorang yang kuat bekerja dan berdisiplin. “Prinsip saya ialah satu-satu pekerjaan mesti dibuat hingga sempurna dan berjaya. “Ketika menyertai kakak dalam perniagaan ini, saya masih belajar dalam jurusan Sains Aktuari. Saya bangun pukul 5 pagi untuk siapkan tugasan dan ulang kaji pelajaran. “Pukul 8 pagi, saya berjumpa dengan pelanggan dan pukul 10 pagi saya akan bergegas ke kelas. “Menukar baju kuliah di tandas adalah perkara biasa ketika itu," katanya yang pada masa itu komited untuk mengutip jualan sebanyak RM20,000 sehari. Aida turut mengakui, selain kerja keras, pengalaman hidup di sekolah berasrama penuh banyak membantunya. “Di asrama, saya belajar untuk uruskan masa sendiri dan pada masa yang sama, kita lebih sedar tanggungjawab kita,” kata bekas pelajar Kolej Tunku Kursiah di Seremban, Negeri Sembilan ini. Kini Aida tersenyum lebar melihat hasil tuaian penat lelahnya selama ini. “Jika anda tahu strategi berniaga, tidak mustahil anda memperoleh RM100,000 dalam masa 100 hari. Jika saya boleh buktikan, anda juga pasti boleh,” katanya.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
Harian Kosmo

ISU UMUM : MUSLIM DERITA MASALAH ILMU?

DATUK DR. SYED ALI TAWFIK AL-ATTAS,
Penasihat Yayasan Al-Bukhari merangkap Penasihat Persidangan Antarabangsa Gerakan Kesederhanaan Global 2012.


Pada hakikatnya di zaman sekarang, mereka yang menderitai masalah mengenai ilmu ialah kaum Muslimin sendiri, sedangkan pandangan alam Islam tidak menderitai masalah mengenai ilmu. Yang demikian, bagaimana keadaan tersebut terhasil? Suatu hadis yang diriwayatkan oleh al-Bayhaqi adalah berkenaan tiga golongan manusia yang bertanggungjawab merosakkan serta membatilkan ilmu; yang pertama merupakan golongan al-Juhhal; yang kedua adalah golongan pelampau; dan yang ketiga merupakan golongan mereka yang mencuri fikiran daripada orang lain tanpa merujuk kepada mereka. Satu daripada makna juhhal merujuk kepada mereka yang jahil, yang kurang berilmu, tetapi bersifat baik. Ini bermakna bahawa kekurangan tersebut boleh diatasi dengan didikan, asuhan, dan ajaran yang sesuai. Tetapi satu lagi jenis merujuk kepada mereka yang bukan sahaja kurang berilmu, tetapi bersifat bongkak, dengki, degil, dan iri hati. Golongan inilah yang disebut sebagai al-Sufaha'. Mereka tidak bersifat baik; maka kekurangan ilmu yang mentakrifkan mereka di dalam golongan al-Juhhal tidak boleh diatasi kerana mereka degil menerima apa yang benar, disebabkan sifat bongkak dan dengki.

Begitulah faham istilah 'jahil' merujuk kepada golongan Jahiliyah sebelum kedatangan agama Islam. Istilah Jahiliyah tersebut tidak sahaja merujuk kepada kekurangan dari segi ilmu; kebanyakan daripada mereka mempunyai ilmu terutama sekali dalam bidang bahasa, syair dan sebagainya. Mereka tidak bersifat jahil dalam erti kata kekurangan ilmu, akan tetapi mereka jahil dalam erti kata berdegil dalam menerima hakikat. Berkenaan golongan pelampau, ia merujuk kepada mereka yang pada hakikatnya tidak berada di titik pertengahan di antara dua. Ia merujuk kepada mereka yang melampau dalam soal melebihi had (extremism of excess) atau yang melampau dalam soal mengurangi had (extremism of defect). Golongan yang pertama, yakni yang disifatkan sebagai mereka yang melampau dalam soal melebihi had, tidak semestinya merujuk kepada pelampau dalam soal agama, bahkan ia juga merujuk kepada pelampau dalam soal dunia. Oleh yang demikian, sifat melampau tidak semestinya berkaitan dengan soal agama tetapi juga berkaitan dengan suatu sifat keterlaluan dengan dunia.

Mereka yang selalu bercakap mengenai perkara perkara berkaitan dengan dunia sambil menyerang agama juga merupakan golongan pelampau yang tergulung dalam golongan yang kedua, yakni mereka yang melampau dalam soal mengurangi had. Oleh yang demikian, boleh disifatkan bahawa mereka yang tidak sama sekali percaya kepada Tuhan, juga merupakan mereka yang terkandung di bawah golongan pelampau. Kemudian daripada itu, golongan mereka yang mencuri fikiran daripada orang lain tanpa merujuk kepada mereka. Akhirnya fikiran yang benar dan baik menjadi batil. Zaman kita sekarang, ketiga-tiga golongan tersebut wujud dengan luasnya dalam dunia Muslim; orang yang jahil telah mengaku diri mereka sebagai berilmu dan rakyat jelata telah membawa masalah mereka kepada orang yang jahil untuk diberi penghakiman, dan orang yang jahil telah memberi penghakiman yang batil dan juga telah menimbulkan kebatilan, dan inilah yang membawa kepada kaum Muslimin menderitai masalah mengenai ilmu. Walaupun terdapat ulama, masyarakat tidak dapat mengenali mereka seolah-olah ulama-ulama tersebut telah dikeluarkan oleh kerana mereka telah dihalang oleh golongan jahil yang kemudiannya mengambil alih dan mewarisi takhta pimpinan.

Keadaan tersebut lebih merujuk kepada pimpinan keilmuan dalam bidang-bidang seperti agama, ilmiah, kebudayaan, dan sebagainya. Apabila merujuk kepada istilah melampau, semestinya wujud dua keterlaluan. Dalam bahasa Melayu, istilah 'melampau' diguna pakai; yang bermaksud melampaui batas kebenaran; melampau dalam soal agama dan melampau dalam soal dunia, melampau dalam soal melebihi had dan melampau dalam soal mengurangi had. Pada hakikatnya faham istilah kesederhanaan tiada kena mengena dengan faham dan erti kata moderation yang dianjurkan oleh golongan Barat dan para pengikutnya. Sekiranya kaum Muslimin menggunakan istilah moderation, ia diguna pakai hanya supaya golongan Barat memahami apa yang dibincangkan oleh kita, kaum Muslimin; tetapi ini tidak bermakna bahawa kaum Muslimin bersetuju dengan faham yang dianjurkan oleh pandangan Barat. Sebenarnya, tidak wujud faham yang dianjurkan oleh pihak Barat sebagai 'Islam moderate', seolah-olah agama Islam itu sendiri mengandungi jenis yang boleh disifatkan sebagai melampaui batas kesederhanaan.

Yang telah melampaui batas kesederhanaan ialah sesetengah kaum Muslimin, dan oleh yang demikian, hendaklah mereka dikembalikan ke atas landasan yang adil dan benar. Keadilan dan hikmah berkongsi maksud dan makna yang akrab, mendalam lagi tidak terpisahkan. Keadilan dicitakan berturutan dengan hikmah. Justeru, tanpa adanya hikmah, keadilan semata-mata tidak mungkin dapat difahami, apatah lagi dizahirkan. Apa agaknya penunjuk-penunjuk keadilan? Seperti gambaran yang telah kami berikan lebih awal, singgahsana tempat keadilan bertakhta adalah ilmu yang sebenar; justeru, satu daripada penunjuk terpenting erti keadilan tadi adalah ilmu yang betul. Ilmu tersebut bukanlah dalam erti yang mujarrad tetapi sebaliknya, pengamalan dan hala-tuju ilmu. Justeru, wajar dipertanyakan, ilmu mengenai apa? Jelas bahawa yang dimaksudkan adalah ilmu mengenai tempat yang betul bagi sesuatu bernisbah kepada dirinya sendiri dan bernisbah kepada yang lain-lainnya. Demikian, akhirnya, takhta yang menjadi sandaran segalanya adalah ilmu. Dari sini, bolehlah kita usulkan bahawa pengamalan dan hala tuju ilmu sebagai penunjuk bagi keadilan.

Bagaimana untuk mengukur penerapan dan kegunaan ilmu? Jawapannya, melalui kegiatan aqliah yang dizahirkan melalui amalan; sekiranya kegunaan tersebut menghala kepada kebebalan dan kekeliruan, kezaliman telah terhasil. Sebaliknya, sekiranya kegunaan tersebut menuju kebenaran dan pemecahan masalah sambil membawa kepada faham yang bermakna, maka keadilan atau kesederhanaan telah tertunai. Terhakisnya kesederhanaan atau keadilan disebabkan terhakisnya ilmu. Masalah yang melanda golongan Muslim berpunca daripada kerosakan dan kebatilan ilmu. Kita tidak dapat mengatasi masalah tersebut melalui medan siasah, ataupun melalui penggubalan undang-undang. Hanya melalui pendidikan dan seterusnya peradaban dapat kita memahami Islam, kaum Muslimin, dan tamadun Islam. Kita harus mempunyai iradah siasi supaya menghidupkan semula zaman kegemilangan tamadun dengan mengasaskan sebuah Maktabah atau Perpustakaan Ilmiah Kebangsaan. Malaysia, malah seluruh Asia Tenggara tidak mempunyai sebuah maktabah atau dalam kata lain perpustakaan yang boleh dibandingkan dengan maktabah-maktabah yang terdapat di dunia Barat.

Kita tidak mempunyai rujukan-rujukan yang banyak, terutamanya rujukan-rujukan dalam bentuk manuskrip, dan kita tidak mempunyai kemudahan-kemudahan untuk tujuan-tujuan tersebut. Jadi, bagaimana Malaysia hendak menjadi pusat pendidikan antarabangsa sedangkan keperluan yang paling asas tersebut tidak wujud? Dalam kata lain, dengan ketiadaan sebuah maktabah yang menyeluruh, yang menjadi khazanah yang menyimpan rujukan-rujukan agung, tiada kecenderungan untuk para ulama supaya datang ke Malaysia; natijahnya para pelajar tidak akan berhasrat untuk menyertai universiti-universiti di Malaysia. Walaupun pada awalnya Malaysia telah memulakan usaha-usaha mengumpul dan menyimpan manuskrip, malangnya usaha-usaha tersebut nampaknya telah reda disebabkan kita sendiri tidak mempunyai 'budaya belajar'. Hakikatnya Malaysia ada menyimpan sejumlah manuskrip yang amat bernilai, tetapi ketiadaan 'budaya belajar' tersebut dan juga ketiadaan buku yang mengandungi senarai penuh yang lengkap dengan butir-butir dalam susunan yang tertentu dan dengan huraian untuk tiap-tiap satunya, telah menyekat impian Malaysia untuk menjadi pusat pendidikan antarabangsa.

Malaysia merupakan sebuah negara berbilang kaum, budaya, bahasa dan agama. Sekiranya Malaysia berjaya mengasaskan sebuah maktabah tersebut, ia pasti menjadi sebuah maktabah yang tidak ada tolak bandingnya. Bagi menjayakan sebuah maktabah seperti yang disebutkan itu, suatu usaha daripada kerajaan dan badan-badan korporat diperlukan kerana modal yang diperlukan adalah tinggi. Dengan pengorbanan daripada badan-badan tersebut, ia mampu dibiayai oleh hasil sumber-sumber asli Malaysia yang kaya dengan minyak dan hasil-hasil sumber asli yang lain. Sekiranya Malaysia mengambil langkah yang tekun supaya membudayakan budaya belajar yang berasaskan tertubuhnya sebuah maktabah ilmiah yang menyeluruh, yang serba lengkap dengan manuskrip dan tulisan-tulisan nadir dalam semua bidang ilmu daripada setiap tamadun agung, ia pasti menyumbang kepada pembangunan Malaysia dari segi dasar-dasar perancangan dan juga usaha-usaha menghalang tafsiran-tafsiran keterlaluan.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
Utusan Malaysia
02 Januari 2012


ISU EKONOMI : KETIDAKTENTUAN CABARAN EKONOMI TAHUN BARU 2012

ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan,
Pusat Pengajian Perakaunan, Kolej Perniagaan (COB),
Universiti Utara Malaysia.


Tahun 2012, menurut pemenang Nobel Laureate dalam bidang ekonomi, Profesor Joseph E. Stiglitz merupakan permulaan bagi sesuatu yang baru dan berkemungkinan ia fasa yang lebih menggerunkan yang mana malapetaka ekonomi yang paling teruk bakal berlaku dalam tempoh tiga perempat abad ini. Kenyataannya, tahun 2012 adalah tahun yang penuh dengan misteri ketidaktentuan. Sukar dijangka apa akan berlaku pada tahun ini. Meskipun pada tahun lalu, negara telah mengharungi liku-liku dengan sebaik mungkin dan pertumbuhan ekonomi tumbuh lebih baik berbanding negara-negara lain di rantau ini, tahun ini cabaran yang lebih besar lagi perlu dihadapi. Pertama, keadaan ekonomi benua Eropah dijangka memberi kesan kepada negara-negara Asia, tidak terkecuali Malaysia. Mungkin ada yang berpendapat, Malaysia akan menerima kesan yang amat minimal, namun, itu tidak bermakna kita boleh berasa selamat tanpa mengambil pendekatan bersiap-siaga. Krisis hutang Eropah memberi pengajaran sangat berguna betapa pentingnya mengurangkan hutang isi rumah rakyat Malaysia. Pada masa yang sama, perlu diingat, banyak negara Asia seperti China juga bergantung harap pada negara-negara Eropah, maka secara tidak langsung jika ekonomi China berada dalam keadaan suram kesan daripada krisis hutang Eropah, negara-negara Asia yang lain juga akan terima kesannya.

Dunia juga tidak boleh mengharapkan Amerika Syarikat (AS) untuk menyelamatkan ekonomi dunia. Mana mungkin negara yang tenat ekonomi seperti AS mampu menyelamatkan ekonomi dunia. Cabaran kedua, faktor geopolitik dunia memberi kesan kepada ekonomi dunia. Buktinya, apabila berlaku kebangkitan rakyat di negara-negara Asia Barat, bursa-bursa saham negara lain juga terkena tempiasnya. Kestabilan politik dunia tunjang kepada ekonomi dunia. Perbalahan, persengketaan dan peperangan tidak langsung memberi kebaikan kepada ekonomi dunia. Yang nyata, iktibar daripadanya wajar menjadi pengajaran kepada rakyat Malaysia yang mana Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) dijangka diadakan pada bila-bila masa sahaja pada tahun ini. Mana-mana negara sekalipun memerlukan kerajaan yang kuat untuk membangunkan ekonomi secara berterusan. Kerajaan yang lemah akan menyebabkan dasar dan polisi ekonomi sukar dilaksanakan secara efektif. Gelora politik yang tidak berkesudahan membantutkan pembangunan ekonomi. Jika ini berlaku, rakyat akan menanggung kerugian yang amat besar. Cabaran ketiga mengekalkan momentum pertumbuhan 5-6 peratus untuk kekal di landasan yang betul menuju Wawasan 2020. Mampukah Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Model Baru Ekonomi (MBE) melonjakkan ekonomi negara dan seterusnya menjadi penampan kepada krisis hutang Eropah dan AS?

Fokus utama sudah tentu pada pelaburan langsung domestik (DDI) selain tidak boleh sesekali meminggirkan pelaburan langsung asing (FDI). Tumpuan pastinya ke arah sektor-sektor seperti hartanah, automotif, kewangan dan pelancongan selain minyak dan gas yang selama ini menjadi enjin pertumbuhan ekonomi negara. Keyakinan pelabur dan pengguna kunci utama pertumbuhan ekonomi negara pada tahun ini. Selain krisis hutang Eropah, krisis tenaga dan makanan dunia memberi cabaran seterusnya kepada ekonomi negara. Bencana alam yang sukar diramal boleh berlaku pada bila-bila masa meningkatkan lagi kesan krisis tenaga dan makanan dunia. Antara yang perlu dipantau ialah harga minyak dan gas yang memberi kesan kepada harga barang dan tenaga elektrik. Agenda negara untuk meningkatkan kuantiti tenaga boleh diperbaharui bakal mengurangkan tekanan harga tenaga elektrik yang akan ditanggung oleh pengguna akibat peningkatan kos penjanaannya. Tambahan lagi, krisis makanan terutamanya beras yang merupakan makanan ruji rakyat Malaysia juga akan menambahkan beban pengguna. Banjir yang telah berlaku di Thailand akan meningkatkan harga beras yang diimport. Strategi terbaik beralih kepada negara-negara lain seperti Pakistan agar harga beras kekal tanpa membebankan pengguna. Tahun ini juga daya saing menjadi cabaran utama kepada syarikat-syarikat tempatan.

Dijangkakan lebih banyak pengambilalihan, penggabungan dan penyenaraian syarikat-syarikat di Bursa Malaysia. Antara yang berkemungkinan berlaku, penggabungan bank-bank tempatan. Namun, proses penggabungan tidak semudah yang disangka. Pemilihan bank-bank untuk bergabung sesama sendiri pun satu episod yang cukup mencabar. Ini belum dikira pengekalan jenama korporat bank-bank yang akan bergabung dan proses penyelesaiannya akan memakan masa yang lama. Sekiranya ia tidak diurus dengan baik, pengabungan akan memudaratkan urusan perniagaan bermula dari pihak atasan sehingga kepada para pekerja dan pihak luar serta para pelanggan bank tersebut. Cabaran seterusnya pelaburan kerajaan melalui Khazanah Nasional Berhad yang mana pegangan kerajaan akan dikurangkan bagi menambah kecairan di pasaran. Pegangan ini wajar direbut oleh syarikat-syarikat tempatan supaya tidak terlepas kepada pihak asing. Tragedi ESSO terlepas kepada pihak asing pada tahun lalu seharusnya menjadi iktibar kepada syarikat-syarikat tempatan. Cabaran terakhir yang tidak kurang pentingnya ialah dalam menangani penyelewengan, pecah amanah dan rasuah. Kesemua ini meningkatkan kos perniagaan yang akhirnya memudaratkan ekonomi negara. Justeru, para pemimpin dan rakyat perlu sentiasa berganding bahu dan bersedia menghadapi cabaran-cabaran ekonomi 2012. Sebarang kelekaan boleh membawa padah kepada ekonomi negara.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
Utusan Malaysia
02 Januari 2012


ISU IPT : DEMONSTRASI DI UPSI BUKTI ADA MAHASISWA TIDAK MATANG


Semangat  dimiliki sesetengah mahasiswa untuk memperjuangkan isu membabitkan kepentingan masyarakat memang disanjung. Malah demokrasi diamalkan di negara ini memberi ruang kepada setiap rakyat, termasuk mahasiswa meluahkan pandangan bagi mengetengahkan rasa tidak puas hati terhadap sebarang isu. Walaupun Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dalam bentuknya sekarang banyak mengehad kegiatan mahasiswa terutama terbabit dalam politik kepartian, masih menjadi tanda soal sama ada hak di bawah Perlembagaan turut boleh disekat di luar kampus. Seperti dipamerkan dalam kes Muhammad Hilman Idham baru-baru ini, Subseksyen 15(5)(a) AUKU yang melarang pelajar atau kumpulan pelajar daripada menyuarakan simpati atau sokongan kepada mana-mana parti politik, didapati tidak sah oleh Mahkamah Rayuan atas alasan melanggar Perlembagaan. Berikutan itu, pelajar universiti sekarang mempunyai hak untuk menghadiri ceramah politik atau menyebar risalah dan sebagainya. Walaupun rayuan dikemukakan terhadap keputusan itu, kerajaan masih bertegas mahu meminda AUKU bagi mencerminkan keterbukaan baru dijanjikannya di bawah Program Transformasi Politik negara. Perubahan dicadangkan itu adalah langkah kerajaan untuk mengakui dan mengembalikan hak pelajar agar pembelajaran dilalui mereka, sama ada dalam bilik kuliah atau di luar, lebih bulat. Namun niat ikhlas kerajaan ini tidak harus disalah tafsir sebagai memberi lesen kepada pelajar ini untuk bertindak di luar undang-undang seperti disaksikan pada perhimpunan haram di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), di Tanjung Malim, Perak kelmarin.

Dalam perhimpunan haram itu, seramai 17 mahasiswa termasuk seorang penuntut wanita, ditahan polis selepas berdemonstrasi di hadapan kampus UPSI bagi menuntut kebebasan akademik. Mereka juga mendesak kerajaan memansuhkan AUKU dan ‘membebaskan’ seorang pelajar UPSI, daripada dikenakan tindakan tata tertib. Keprihatinan pelajar ini terhadap isu membabitkan masyarakat, memang dialu-alukan. Namun seperti ditegas Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin semalam, pelajar ini haruslah menghormati dan mematuhi undang-undang negara. Dalam soal pindaan AUKU, kementerian sudah pun menubuhkan sebuah jawatankuasa dan mengarahnya mengumpul pandangan semua pihak berkaitan, termasuk mahasiswa bagi menjadikan proses pindaan terbabit lebih demokratik. Bagaimanapun pelajar yang berhimpun kelmarin tetap berdegil dan tidak mahu menggunakan saluran disediakan, sebaliknya menggunakan kuasa jalanan untuk menuntut perubahan. Namun tindakan mereka itu hanya membawa padah kepada perjuangan mereka kerana ia hanya membayangkan kepada masyarakat umum bahawa masih ada kelompok mahasiswa yang belum cukup matang untuk menerima keterbukaan baru yang mahu dibawa kerajaan.


Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
Ruangan Minda Pengarang
Berita Harian
02 Januari 2012


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...