Petang itu, selepas tamat sesi pengajaran, Cikgu Farihin berjalan melalui koridor menuju ke bilik guru. Tiba-tiba, matanya menangkap seorang murid lelaki, Hakim, duduk sendirian di bangku belakang sekolah. Kepalanya tertunduk, matanya sembab seolah-olah baru menangis.
“Kenapa duduk seorang diri, Hakim?” tanya Farihin sambil duduk di sebelahnya.
Hakim terdiam. Air matanya mula bergenang semula. Akhirnya, dengan suara tersekat-sekat, dia berkata, “Saya… saya tak mahu balik rumah, cikgu.”
Farihin terkejut. Dia tahu Hakim seorang murid yang pintar tetapi sering kelihatan murung. “Kenapa, nak? Ada sesuatu berlaku di rumah?”
Hakim menggigit bibir, lalu bercerita perlahan. “Ayah selalu marah. Kalau saya salah sikit, saya dipukul. Mak pula sakit, selalu baring. Saya kena jaga adik-adik. Kadang-kadang saya tak sempat siapkan kerja sekolah.”
Hati Farihin luluh mendengar kisah itu. Selama ini, beliau hanya melihat Hakim sebagai murid yang kerap tidak menyiapkan tugasan, tanpa menyangka ada penderitaan besar di sebaliknya.
“Dengar sini, Hakim,” kata Farihin dengan suara lembut, “hidup memang penuh ujian. Tapi cikgu percaya, kamu kuat. Kamu tak keseorangan. Mulai hari ini, kalau ada masalah, beritahu cikgu. Jangan pendam seorang diri.”
Mata Hakim berkaca-kaca, namun dia mengangguk. Buat pertama kali, dia merasakan ada insan yang benar-benar memahami.
Sejak hari itu, Farihin lebih peka terhadap Hakim. Dia memberi kelonggaran apabila kerja sekolah lewat, tetapi dalam masa yang sama tetap membimbingnya agar tidak ketinggalan. Kadangkala, beliau menyelipkan roti atau nasi bungkus untuk Hakim bawa pulang. Tidak banyak, tetapi cukup memberi tanda bahawa ada yang peduli.
Beberapa bulan kemudian, perubahan mula terlihat. Hakim semakin rajin, tidak lagi murung seperti dahulu. Bahkan, dia pernah berkata kepada Farihin, “Cikgu, saya nak jadi guru macam cikgu. Saya nak tolong orang lain, macam cikgu tolong saya.”
Kata-kata itu membuatkan mata Farihin bergenang. Inilah erti sebenar seorang pendidik, bisiknya. Guru bukan sekadar menyampaikan ilmu, tetapi juga penyembuh luka jiwa yang tersembunyi.
Malam itu, dalam catatan kecilnya, Farihin menulis: “Derita seorang murid mungkin tidak terlihat pada markah atau kerja sekolah. Tetapi kasih sayang seorang guru mampu menjadi cahaya dalam gelap kehidupannya.”

Tiada ulasan:
Catat Ulasan